PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Aanslagen Londen uitgevoerd door wannabee's'



Joesoef
09-04-06, 08:21
'Aanslagen Londen uitgevoerd door amateurs'

Uitgegeven: 9 april 2006 07:17
Laatst gewijzigd: 9 april 2006 07:24

LONDEN - De aanslagen in het Londense openbaar vervoer die op 7 juli 2005 het leven kostten aan 52 mensen en vier zelfmoordterroristen, waren het werk van amateurs. Een directe relatie met het terreurnetwerk Al Qaïda is er niet. Dat staat in een onderzoeksrapport van het Britse ministerie van Binnenlandse Zaken, meldde de Britse krant The Observer zondag.

De krant heeft de hand weten te leggen op de voorlopige versie van het rapport. De eindversie wordt naar verwachting over enkele weken gepresenteerd.


Woede

Bij de aanslagen was sprake van een "simpel en goedkoop" complot van de vier aanslagplegers, die handelden uit woede over het Britse optreden in onder meer Irak. Ook droomden de mannen van het martelaarschap.

"De aanslagen waren een bescheiden en eenvoudige zaak van vier ogenschijnlijk normale mannen die gebruik maakten van het internet", aldus de functionaris die naar de krant heeft gelekt. De vier moslims met de Britse nationaliteit zouden kennis hebben opgedaan via terreursites. De explosieven die ze in hun rugzakken meedroegen zouden voor enkele honderden euro's in elkaar zijn geknutseld.

Vijfde dader

Verder wordt in het rapport ontkend dat er een vijfde dader was. De Britse politie maakte in de weken na de aanslagen jacht op een onbekende nadat in de auto van de daders een vijfde rugzak met explosieven was gevonden.

Al Qaïda

Alhoewel twee van de daders in Pakistan zijn geweest en daar waarschijnlijk inspiratie hebben opgedaan, is er geen direct verband tussen de aanslagen en Al Qaïda. Na de aanslagen zond de Arabische televisiezender Al Jazeera een videoband uit waarin Al Qaïda de aanslagen in het metrosysteem en de bus opeiste.

Al Qaïda-kopstuk Al Zawahiri en één van de daders, Mohammed Sidique Khan, legden op de band een verklaring af. Volgens het rapport van Binnenlandse Zaken is de tape achteraf gefabriceerd.

Geradicaliseerd

De 30-jarige Khan, vader van een baby, werkte tot december 2004 met gehandicapte leerlingen op een school. Ook de andere daders, die 18, 19 en 22 jaar waren, leidden ogenschijnlijk een normaal bestaan en maakten niet de indruk radicale moslims te zijn. In het rapport wordt geanalyseerd hoe de mannen zijn geradicaliseerd.

Joesoef
09-04-06, 08:22
Voor de slachtoffers en nabestaanden maakt dat het niet minder erg.
Voor de overheid en politiek is het natuurlijk 'jammer'.

MusicManiac
09-04-06, 08:50
Geplaatst door Joesoef
Voor de slachtoffers en nabestaanden maakt dat het niet minder erg.
Voor de overheid en politiek is het natuurlijk 'jammer'.

Begrijp ik niet zo, waarom jammer? Het feit dat er niet een groot netwerk achterzit, vind ik eerder geruststellend.

super ick
09-04-06, 10:15
Geplaatst door MusicManiac
Begrijp ik niet zo, waarom jammer? Het feit dat er niet een groot netwerk achterzit, vind ik eerder geruststellend.

Ik denk dat hij vergeet dat er aan beide kanten partijen zijn die het graag anders hadden gezien.

Aan de ene kant maken ze iedere gek uit voor MOSLIM-terrorist aan de andere kant alle westerse landen als inconsekwente anti ISLAM landen (satans).
Alle menigen daar tussenin walsen beide kampen het liefste plat met polariserende taal.

Cherry Bo
09-04-06, 10:38
Geplaatst door Joesoef
'Aanslagen Londen uitgevoerd door amateurs'



Vond het resultaat toch redelijk professioneel.

Mark
09-04-06, 10:53
Ahhhh dus dit betekent dat we niet bang hoeven te zijn voor een aanval van een buitenlandse terroristengroep.

Dit betekent dat we dit kunnen verwachten van iedere willekeurige internettende moslim die in Engeland woont en die boos is vanwege de Irak oorlog.

Ik denk dat dit de start is van extra maatregelen tegen deze 5de kolonne. :argwaan:

Bar
09-04-06, 10:54
Vind het toch tamelijk verontrustend dat ogenschijnlijk in de maatschappij meedraaiende moslims martelaarsvisioenen hebben.

En dat nog wel in de britse multicultuur, die tot voor kort bewierookt werd als lichtend voorbeeld voor het perfide, rascistische Nederland.

mark61
09-04-06, 11:08
Geplaatst door Joesoef
Voor de slachtoffers en nabestaanden maakt dat het niet minder erg.
Voor de overheid en politiek is het natuurlijk 'jammer'.

Het is een onderzoek VAN de overheid.

Wees blij dat de Engelse overheid in deze zo eerlijk is, dit itt pakweg de Amerikaanse of Nederlandse.