PDA

Bekijk Volledige Versie : De deeltijd-homo en internet betekenen het einde van de homobars



Seif
09-04-06, 18:25
De deeltijd-homo en internet betekenen het einde van de homobars

Overal in Nederland gaan homobars, homodisco’s en homofeesten failliet, merken Japke-d. Bouma en Lukas Keijser.

Jonge homo’s vinden aparte homohoreca uit de tijd. Ze zijn niet de hele dag met homo-zijn bezig – bovendien kunnen ze elkaar tegenwoordig gemakkelijk via internet ontmoeten. „Het is het einde van een tijdperk.”

De discotheek van het COC in Amsterdam, vorige week zaterdag. Bij de homobelangenvereniging COC wordt het gayfeest DI VAAAZ gehouden.

Een zwarte travestiet met enorme spleten tussen haar voortanden playbackt een zoet liedje.

Ze schudt haar lange rode nepharen los en spreidt haar armen alsof ze op een gigantisch concertpodium staat, voor tienduizenden fans. Maar er zíjn helemaal geen tienduizenden fans in de zaal. Er staan niet meer dan twintig mensen, het barpersoneel, de dj en de lichtman meegerekend. De helft van de ruimte is dan ook afgesloten.

Het lied van de travestiet was een zwanenzang. Het COC Amsterdam stopt met de discotheek, zo werd vorige week bekend. Het DIVAAAZ feest was een van de laatste feesten die in samenwerking met het COC werd georganiseerd.

Reden: de COC-disco draait met verlies. De disco, die al sinds de jaren zestig (op verschillende plekken in de stad) bestond, was jarenlang heel populair.

Maar de laatste vijf jaar kwam de klad erin, zegt COC-voorzitter van de afdeling Amsterdam, Hans Docter. „We konden het niet meer rendabel exploiteren.

Er kwamen te weinig bezoekers op onze feesten af.” Het COC gaat nu op zoek naar andere bestemmingen voor de feestruimte.

De disco van het COC in Amsterdam is niet de enige ‘homotent’ die failliet is gegaan. Ook elders in Amsterdam, de voormalige ‘homohoofdstad van de wereld’, maar ook in de rest van Nederland, sluiten homogelegenheden of hebben het moeilijk. Feesten die voor de homodoelgroep worden georganiseerd trekken minder bezoekers.

De dominante trend is onmiskenbaar: de homohoreca sterft uit.

Luister naar Rob Riedijk, sinds 1998 organisator van homofeesten als C O2, het Orange Ball rondom Koninginnedag en de jaarlijks terugkerende White Party tijdens Gay Pride. „Vroeger kwamen er op mijn feesten meer dan tweeduizend bezoekers. Nu mag ik al blij zijn als het per keer boven de duizend uitkomt. Ik praat er veel over met andere organisatoren in de homohoreca. Dan vragen we ons af: hoe komt het toch, waar blijven ze? We zitten echt met de handen in het haar. Ik ben blij te horen dat het niet alleen in Amsterdam speelt.”

De belangrijkste oorzaak van de teloorgang van de homohoreca? Internet, zeggen ‘kenners’ van de scene. „Vroeger was de homobar de plek waar je andere homo’s kon ontmoeten. Nu heeft internet die positie overgenomen”, zegt Joris van den Berg (23), hoofdredacteur van jongerenhomoblad Expreszo. „Dat is een fijne ontwikkeling want op die manier kun je op een veilige manier contacten leggen. Ik vind internet echt een uitk omst.”

Ook Frederik van den Bosch en Rob Doms, de eigenaren van de grootste homosite van Nederland, Gay.nl, merken dat homo’s minder naar de kroeg gaan door internet. Van den Bosch: ,,Internet vervangt de kroeg niet, maar je hoeft er niet meer heen voor een date, want daarvoor kun je online terecht.” Dus: ,,Je gaat veel meer voor de gezelligheid naar de kroeg.” Je spreekt op internet af met iemand, zegt ook Hans Docter van het COC Amsterdam. „Dan hoef je daarna met hem dus niet meer per se naar een homokroeg, want je wéét al dat hij homo is.”

Maar internet is niet de enige oorzaak van de teloorgang van de homohoreca.

De homokroeg is ook gewoon uit de tijd geraakt, zo blijkt. De jonge generatie homo’s gaat steeds vaker met heterovrienden uit in de ‘reguliere’ horeca, zo zegt bijvoorbeeld Van den Berg van Expreszo. „De hedendaagse jongeren zijn niet meer fulltime homo.” Hij bedoelt: ze zijn niet de hele dag met hun homozijn bezig. „Dus waarom zou je dan naar een gelegenheid gaan die dat benadrukt.

Er zal altijd wel wát homohoreca blijven, omdat het toch veilig is met je vriendje tussen de homo’s te kunnen zoenen”, zegt Van den Berg. „Maar de dominante trend voor homo’s is nu uitgaan in heterogelegenheden.”

De ‘oudere homo’ Oscar (35) kan daar over meepraten. „De homo horeca is ten onder gegaan aan lekkere wijven die hun heterovriendjes meenemen”, zegt hij lachend. Hij wil niet met zijn echte naam in de krant. „Homokroegen zijn daardoor mainstream geworden. Of ze zijn te extreem, met bijvoorbeeld leernichten.

Als je in het buitenland gaat stappen (bijvoorbeeld Brussel, Barcelona of Berlijn) is het nog spannend, stiekem en ‘onder ons’, dus beter!”

Hij is een representant van een andere recente trend onder homo’s: ‘uitgaan in het buitenland’. Ze gaan op korte tripjes naar homogelegenheden in Barcelona bijvoorbeeld, de ‘nieuwe homohoofdstad’ van Europa. Of naar Rio de Janeiro. „Ik ging vroeger ook naar De Roze Wolk in Utrecht”, zegt homoparty-organisator Riedijk. „Als student reisde ik niet geregeld naar het buitenland. Maar nú wel. Ik ben vorig weekend nog naar Parijs geweest, en ga binnenkort weer naar Barcelona.” Datzelfde zegt Docter van het COC Amsterdam. „Veel homo’s vinden het huidige Nederlandse homoaanbod saai. Die gaan liever naar Berlijn of Barcelona. Daar is alles nog nieuw.”

Kam-Fong Tjin-Kam-Jet, hoofdredacteur en oprichter van Kamkrant, een in 1997 opgerichte roddelsite over chatters en inmiddels een gay community vindt de „jonge jongens gewoon verwend”, zo zegt hij. „Als ze één of twee keer ergens zijn geweest, dan is de nieuwigheid eraf en gaan ze ergens anders heen.” Rob Doms van Gay.nl denkt dat er ook in het nachtleven sprake is van een zapcultuur. „Je hebt geen vaste kroeg meer, laat je verrassen op allerlei verschillende plekken. Iedereen wil tegenwoordig iets vernieuwends, spannends.

In de meeste homogelegenheden hebben ze daar hun concept helemaal niet op aangepast. Voor hen is het homo-zijn het unique selling point.”

Sjors Berends, sinds een half jaar uitbater van Soho, Exit en April in de Reguliersdwarsstraat, zegt dat het „geen vetpot” is om in het homoclubcircuit te werken. Dat komt, denkt hij, door de economische malaise. „Er was geen geld om te investeren in de nieuwste mode en trends.” Hij gaat na de rustige wintermaanden de straat opfrissen zegt hij, waardoor hij meer klanten hoopt te trekken.

De homo anno 2006 is dus geëmancipeerd, het lijken wel ‘gewone’ mensen die overal uitgaan, zó zou je het ook kunnen zeggen. „Wij hebben een aantal dingen bereikt”, zegt Ton Alkemade, de voormalige bedrijfsleider van De Roze Wolk en de Wolkenkrabber, twee inmiddels failliete homouitgaansgelegenheden in Utrecht. „We kunnen samenwonen, trouwen, we kunnen naar de gewone horeca. De echte noodzaak voor homohoreca is een stukje weggenomen.

Emancipatoir is dat heel fijn, zakelijk iets minder.”

Er zijn wel meer homo’s die het jammer vinden dat de homohoreca verdwijnt.

Lot van Bemmel, lid van het COC in Amsterdam bijvoorbeeld. Zij vindt het „een schande” dat de COCdisco gaat sluiten. Natuurlijk liep het slecht bij het ‘gewone’, publiek zegt ze, „maar het COC had nog wel degelijk een functie voor ouderen, toch het grootste deel van de leden van het COC, maar ook voor allochtonen en vrouwen. Het was de enige club in Amsterdam waar women only feesten gegeven werden.”

Hans Docter van COC Amsterdam snapt het wel, de teleurstelling. „We hebben heel wat uit te leggen als bestuur.

De COC-disco was natuurlijk toch voor heel veel mensen een veilige haven. Het is toch het einde van een tijdperk.” Maar hij wil daar niet bij blijven stilstaan. „Misschien hadden we het al veel eerder moeten beëindigen. We zijn misschien te lang in de jaren zeventig blijven hangen, toen het enthousiasme van vrijwilligers alleen nog voldoende was voor grote bezoekersaantallen.

Nu is de horeca een vak geworden, een harde business, die moet concurreren met de gewone horeca.” Bovendien: „Wij vinden het niet nodig zélf een disco te exploiteren. Mensen die iets willen organiseren kunnen altijd nog een ruimte van het COC huren.”

Expreszo-hoofdredacteur Joris van den Berg ziet liever de zonnige kant. „De Reguliersdwarsstraat is ooit opgezet met het idee ‘dit is ons ghetto’. Dat was destijds heel erg nodig. Maar ik zou het niet erg vinden als het zou verdwijnen als de reden is dat homo’s algemeen geaccepteerd zijn in de samenleving.

Fijn juist, dat het overbodig wordt.”

De ‘gemengde’ samenleving, met homo-, hetero- en biseksueel, wint dus terrein.

Dat is goed te zien op het laatste COC feest. Daar werd een kuswedstrijd gehouden, tussen stellen uit het publiek.

Ze konden er een cadeaubon mee winnen. De finale ging tussen twee stellen, waarvan één toevallig hetero. De homo’s zoenen kalm, een ervan legt zijn hand op de kontzak van de ander. De jongere hetero’s zijn wild en ambitieus.

Zij winnen.

UITSTERVENDE HOMOHORECA

In de Reguliersdwarsstraat in Amsterdam, al sinds jaar en dag dé plek voor homo’s om uit te gaan, kwijnen sommige ‘gay only’ kroegen en bars weg. April bijvoorbeeld, tot twee keer toe uitgebreid, trekt nauwelijks meer bezoekers.

Exit is behalve op zaterdag vrijwel leeg. Elders in de stad loopt het maandelijkse spierbundelfeest Salvation niet meer. Daar stonden twee jaar geleden nog rijen mensen voor de deur.

Het andere spierenfeest , Fi n a l l y , stopt ook.

Hoofdstedelijke feesten als Juice en Sleaze Ball (in de Kingdom Venue) en CO2 (in The Power Zone) zijn half gevuld. Door de week worden geen grote homofeesten meer georganiseerd in Amsterdam. Er zijn hooguit een paar bars open Die meestal al om 01.00 uur sluiten.

Ook in Nijmegen, ‘tweede roze hoofdstad van Nederland’, heeft de homohoreca het moeilijk.

Het Bakkertje is overgenomen en daar komt tegenwoordig vooral heteropubliek. Van homodisco De Mythe is ook bar weinig over. Daar staan op een vrijdag misschien twintig mensen.

Verder hebben het Rotterdamse NoW&WoW en de Eindhovense Danssalon geen gaynights meer. In Utrecht sloten onlangs de Wolke nkrab- ber en homodisco De Roze Wolk, na jarenlang een begrip te zijn geweest in de Utrechtse homoscene.

Uit Groningen en Maastricht verdwenen de feesten Sweets en Club Mosa. Verder zijn er nog wat homogelegenheden ‘mislukt’, zoals Hotel California in Panama in Amsterdam, Ar t- Mag in Amsterdam, en Gay.nl on Tour (nauwelijks aanmeldingen).

En het homouitgaansblad Gay & Night, dat sinds 1997 bestond, een oplage had van 20.000 exemplaren en gratis werd verspreid in uitgaansgelegenheden in Nederland en België, is sinds maart failliet.

Er is wel homohoreca die nog wél goed loopt.

Cruise Control in Utrecht bijvoorbeeld, en UNK en De Trut in Amsterdam. Maar die zijn vooral voor ‘underground publiek’.

GROEIENDE HOMOCONTACTSITES

Nederlandse homo’s zitten massaal online. De twee belangrijkste chatboxen zijn Chatboy en Gaychat. Ze zitten beiden regelmatig ‘vol’, wat betekent dat het zo druk is dat je er niet meer op kunt inloggen. Dat betekent dat er bij Chatboy 500 en bij Gaychat dan 800 gebruikers tegelijk zijn ingelogd. Alleen betalende bezoekers mogen dan nog naar binnen. Bij Gaychat kunnen bezoekers sinds dit jaar een webcam aan hun bezoekersprofiel koppelen waardoor andere chatters hen live kunnen zien.

Belangrijke ontmoetingsplaats voor homo’s zijn ook de profielensites. Hier plaats je foto’s en informatie over jezelf en kunnen geregistreerden berichten aan elkaar sturen. Onder de Gaygroup B.V. vallen Gay.nl (ongeveer 40.000 leden), de datingsite Gaygate.nl (zo’n 12.000 geregistreerden) en de ‘relatiebemiddelingssite’ Gaypartner. nl (8.000 leden). Het bedrijf is op het moment bezig uit te breiden naar Duitsland. Andere profielensites zijn onder andere Homo.nl (ruim 40.000 geregistreerden) en die van de Gaykrant (www.gaykrant.nl, 6.000 gebruikers). Het Britse Gaydar (www.gaydar.nl), dat over meerdere landen is verspreid, is ook populair onder Nederlandse homo’s. Zij beweren zelfs de grootste profielensite van Nederland te zijn, maar geven geen cijfers. Ter indicatie: in december 2005 registreerden zich 1.415 nieuwe Nederlandse bezoekers.

De online gemeenschap ontmoet elkaar ook in real life. Via de profielensite Gay.nl bijvoorbeeld, waar bezoekers kunnen aangeven waar ze uitgaan. Gay.nl geeft soms ook feesten. Zo organiseren ze op 27 mei in Amsterdam de eerste Mr. Gay-verkiezing Netherlands (www.mrgay. nl). Op die feesten komen vooral internetters uit het hele land af, een jong en opvallend onopvallender publiek dan je vroeger op homofeesten zag. Ook via kleinere gemeenschappen, zoals die van de Kamkrant (www.kamkrant.nl), komen mensen in het echt met elkaar in contact.

De Kamkrant organiseert uitjes naar clubs en feesten door het hele land.


Bron: NRC-Handelsblad

Dwaalspoor
09-04-06, 18:32
Dat roep ik al jaren op dit forum, als motivatie waarom homobelangenorganisaties krampachtig hun best doen om aandacht te vestigen op moslims en Marokkanen, waarbij ze meeliften op de Marokkanen en moslimhaat om zodoende hun nut te legitimeren om hun miljoenensubsidies garant te stellen.

Daarom richten ze zich hun activitteiten ook steeds meer op het buitenland om daar ook enigzins hun nut mee te legitimeren.

De moderne homo's zijn anders dan de oudbollige homoorganisaties die uit de jaren 60/70 stammen.

Misschien nu het NRC er wat over schrijft dat de boodschap nu wel overkomt.

barfly
09-04-06, 20:13
Geplaatst door Dwaalspoor
Dat roep ik al jaren op dit forum, als motivatie waarom homobelangenorganisaties krampachtig hun best doen om aandacht te vestigen op moslims en Marokkanen, waarbij ze meeliften op de Marokkanen en moslimhaat om zodoende hun nut te legitimeren om hun miljoenensubsidies garant te stellen.

Daarom richten ze zich hun activitteiten ook steeds meer op het buitenland om daar ook enigzins hun nut mee te legitimeren.

De moderne homo's zijn anders dan de oudbollige homoorganisaties die uit de jaren 60/70 stammen.

Misschien nu het NRC er wat over schrijft dat de boodschap nu wel overkomt.

Ik constateer dat de homowereld met de komst van moslims in Nederland een nieuwe uidaging heeft. De homo emancipatie is 30 jaar terug in de tijd geworpen door de religieuze opvattingen van onze nieuwe buren. En kennelijk deinzen bepaalde ouders er niet voor terug om hun jeugd een soort gedrag aan te leren dat geweld tegen homo's goedkeurt.

Dwaalspoor
09-04-06, 20:36
Geplaatst door barfly
Ik constateer dat de homowereld met de komst van moslims in Nederland een nieuwe uidaging heeft. De homo emancipatie is 30 jaar terug in de tijd geworpen door de religieuze opvattingen van onze nieuwe buren. En kennelijk deinzen bepaalde ouders er niet voor terug om hun jeugd een soort gedrag aan te leren dat geweld tegen homo's goedkeurt.

1) Het is een illusie om te verwachten dat de Islam, homosexualiteit zal omarmen. Net zo min als dat de premier van Nederland, Balkenende, het zal omarmen.

2) Het is een illusie om te denken dat alle autochtonen homosexualiteit als normaal beschouwen en ooit zullen beschouwen.

3) Het is een grove leugen als je stelt dat ouders de jeugd gedrag aanleren dat geweld tegen homo's goedkeurt.

Seif
09-04-06, 20:46
Wel een beetje een misplaatste term, deeltijd-homo. Alsof je je geaardheid tijdelijk even kunt afleggen. :rolleyes:

barfly
09-04-06, 21:00
Geplaatst door Dwaalspoor
1) Het is een illusie om te verwachten dat de Islam, homosexualiteit zal omarmen. Net zo min als dat de premier van Nederland, Balkenende, het zal omarmen.
Wat de islam al dan niet omamrt zal 90% van de Nederlanders volkomen worst zijn. Wat de biblebelt en de CDA daar aan gedachten tegenover stelt zal ook niet veel meer indruk wekken. Ze worden daar hopelijk niet om gediscrimineerd.


2) Het is een illusie om te denken dat alle autochtonen homosexualiteit als normaal beschouwen en ooit zullen beschouwen.
Toch is het niet goed als iedereen minderheden discrimineerd om dan te zeggen dat de meerderheid 't niet kan schelen en dat 't dan dus wel ok is..


3) Het is een grove leugen als je stelt dat ouders de jeugd gedrag aanleren dat geweld tegen homo's goedkeurt.
Ik vraag me dan af waar veel jongeren hun specifieke denkbeelden vandaan halen? Homohaat, Jodenhaat of Westenhaat allemaal typerend voor moslimjeugd. Toeval?

Dwaalspoor
09-04-06, 21:07
Geplaatst door barfly
Wat de islam al dan niet omamrt zal 90% van de Nederlanders volkomen worst zijn. Wat de biblebelt en de CDA daar aan gedachten tegenover stelt zal ook niet veel meer indruk wekken. Ze worden daar hopelijk niet om gediscrimineerd.

Toch is het niet goed als iedereen minderheden discrimineerd om dan te zeggen dat de meerderheid 't niet kan schelen en dat 't dan dus wel ok is..

Ik vraag me dan af waar veel jongeren hun specifieke denkbeelden vandaan halen? Homohaat, Jodenhaat of Westenhaat allemaal typerend voor moslimjeugd. Toeval?

1) Daarom is het een illusie om dat te willen veranderen.

2) Homosexualiteit afwijzen staat niet gelijk aan discriminatie

3) Je kunt je beter afvragen waar jij je denkbeelden vandaan haalt over moslimjongeren en hoe je die subjectief interpreteert. Misschien wil je dat gewoon zo graag zien om iets anders te transformeren en te projecteren.

barfly
09-04-06, 21:15
Geplaatst door Dwaalspoor
1) Daarom is het een illusie om dat te willen veranderen.
Kennelijk. Ik schat dat over 10 tot 20 jaar ook moslims er niet meer om malen.


2) Homosexualiteit afwijzen staat niet gelijk aan discriminatie
Als je maar voortdurend iets afwijst dan zal discriminatie de volgende stap zijn, denk ik zo.



3) Je kunt je beter afvragen waar jij je denkbeelden vandaan haalt over moslimjongeren en hoe je die subjectief interpreteert. Misschien wil je dat gewoon zo graag zien om iets anders te transformeren en te projecteren.
Als je gewoon de straat op gaat en andere mensen ontmoet dan is het geen kwestie van projecteren en inbeelding meer. Dan zie je war er gebeurt. Ik maak me wat dit betreft niet zoveel illusies.

Dwaalspoor
09-04-06, 21:23
Geplaatst door barfly
Kennelijk. Ik schat dat over 10 tot 20 jaar ook moslims er niet meer om malen.

Als je maar voortdurend iets afwijst dan zal discriminatie de volgende stap zijn, denk ik zo.


Als je gewoon de straat op gaat en andere mensen ontmoet dan is het geen kwestie van projecteren en inbeelding meer. Dan zie je war er gebeurt. Ik maak me wat dit betreft niet zoveel illusies.

1) Moslims malen er niet om maar als hun geloof en identiteit wordt misbruikt en er alleen een vergrootglas op wordt gezet om andere (hypocriete doeleinden te bereiken dan moet je niet raar van opkijken dat ze zich verweren.

2) Het voortdurend afwijzen is afhankelijk van de langdurige en constante negatieve aandacht die in de publieke discussie met hypocriete motieven plaatsvindt.

3) Ik denk dat jouw straatje zich hooguit op de televisie en in de krant bevindt.

barfly
09-04-06, 21:30
Geplaatst door Dwaalspoor
1) Moslims malen er niet om maar als hun geloof en identiteit wordt misbruikt en er alleen een vergrootglas op wordt gezet om andere (hypocriete doeleinden te bereiken dan moet je niet raar van opkijken dat ze zich verweren.
Ik krijg het idee dat je nu de boel een beetje aan het omdraaien bent. Moslims hebben een hekel aan homo's en daarom worden mosilms gediscrimineerd.


2) Het voortdurend afwijzen is afhankelijk van de langdurige en constante negatieve aandacht die in de publieke discussie met hypocriete motieven plaatsvindt.
We hadden het over homo's die voortdurend in een negatief licht staan bij bepaalde bevolkingsgroepen.


3) Ik denk dat jouw straatje zich hooguit op de televisie en in de krant bevindt.
O.a en de mensen die ik overdag tegenkom natuurlijk. En maroc.nl...

Dwaalspoor
09-04-06, 21:53
Geplaatst door barfly
Ik krijg het idee dat je nu de boel een beetje aan het omdraaien bent. Moslims hebben een hekel aan homo's en daarom worden mosilms gediscrimineerd.

We hadden het over homo's die voortdurend in een negatief licht staan bij bepaalde bevolkingsgroepen.

O.a en de mensen die ik overdag tegenkom natuurlijk. En maroc.nl...

1) Moslims wonen hier al ruim 30 jaar maar pas de laatste jaren na o.a de leugens over El moumni en andere medialeugens en hetzes hoor je pas dat moslims homosexualiteit afwijzen. Sinds die leugens schijnt men In Nederland te willen bewijzen dat moslims constant homo's belagen, wat natuurlijk een leugen is. Waar waren ze dan de afgelopen 35 jaar?

2) Het zijn moslims die voortdurend in een negatioeve daglicht staan door allerlei belangengroepen zoals het CIDI en het COC om aandacht voor hun zaak te krijgen en subsidies los te krijgen. Zo is er een vertekend beeld bij jou ontstaan van de werkelijkheid.

3) En die discrimineren zeker aan de lopende band joden, westerlingen en homo's zeker? Dat is de wereld op zijn kop zetten.

barfly
09-04-06, 22:25
Geplaatst door Dwaalspoor
1) Moslims wonen hier al ruim 30 jaar maar pas de laatste jaren na o.a de leugens over El moumni en andere medialeugens en hetzes hoor je pas dat moslims homosexualiteit afwijzen. Sinds die leugens schijnt men In Nederland te willen bewijzen dat moslims constant homo's belagen, wat natuurlijk een leugen is. Waar waren ze dan de afgelopen 35 jaar?
Moslims zijn talrijiker geworden. Inmiddels hebben ze en luide stem. Die menigeen luid en duidelijk kan horen.


2) Het zijn moslims die voortdurend in een negatioeve daglicht staan door allerlei belangengroepen zoals het CIDI en het COC om aandacht voor hun zaak te krijgen en subsidies los te krijgen. Zo is er een vertekend beeld bij jou ontstaan van de werkelijkheid.
Onzin. Ik zie niets in dat slachtofferdenken


3) En die discrimineren zeker aan de lopende band joden, westerlingen en homo's zeker? Dat is de wereld op zijn kop zetten. Welnee, t valt allmaal reuze mee...

waterfiets
09-04-06, 22:33
Geplaatst door Dwaalspoor
Dat roep ik al jaren op dit forum, als motivatie waarom homobelangenorganisaties krampachtig hun best doen om aandacht te vestigen op moslims en Marokkanen, waarbij ze meeliften op de Marokkanen en moslimhaat om zodoende hun nut te legitimeren om hun miljoenensubsidies garant te stellen.


Het is juist de vraag (eis) van de politiek geweest dat het COC zich ging richten op nieuwe doelgroepen. Bijvoorbeeld allochtonen omdat die binnen hun milieu vaak niet goed uit de voeten kunnen met hun geaardheid.

Op je overige eenzijdige waandenkbeelden ga ik maar niet in want dat is tijdverspilling.

Dwaalspoor
09-04-06, 22:36
Geplaatst door barfly
Moslims zijn talrijiker geworden. Inmiddels hebben ze en luide stem. Die menigeen luid en duidelijk kan horen.

Onzin. Ik zie niets in dat slachtofferdenken

Welnee, t valt allmaal reuze mee...

1) Die luide stem hebben ze alleen als ze constant aan worden aangevallen, sterker nog de enige stem die dag en nacht schreeuwt is de stem van de autochtone media. Vrijwel alle media zijn in handen van autochtonen.

2) Dat is een lege fortuynistische term om inhoudelijke kritiek af te doen als slachtofferschap. Als je ontkent dat moslims hun rechten worden ingeperkt dan ben je blind.

3) ALs het reuze meevalt waar zeur je dan over?

Maurice
10-04-06, 00:21
Geplaatst door waterfiets
Bijvoorbeeld allochtonen omdat die binnen hun milieu vaak niet goed uit de voeten kunnen met hun geaardheid.


Die speciale avonden in het COC voor Marokkaanse/Turkse jongeren waren volgens mij ook nog een van de weinige goedbezochtte avonden in het COC de laatste jaren...

mark61
10-04-06, 00:26
Geplaatst door waterfiets
Het is juist de vraag (eis) van de politiek geweest dat het COC zich ging richten op nieuwe doelgroepen. Bijvoorbeeld allochtonen omdat die binnen hun milieu vaak niet goed uit de voeten kunnen met hun geaardheid.

Op je overige eenzijdige waandenkbeelden ga ik maar niet in want dat is tijdverspilling.

Nouw, in feite zijn je eerste en tweede alinea een beetje in tegenspraak. Al legt Schaap het initiatief bij de organisaties en jij bij de overheid, het idee is hetzelfde.

Zo heb ik bijvoorbeeld mijn vraagtekens bij een overheid die een club tegen geweld in relaties / tegen vrouwen (Transact) een zak geld geeft om het giga-probleem van vrouwenbesnijdenis (naar schatting gaat het om 75 vrouwen) s te gaan onderzoeken.

Dwaalspoor
10-04-06, 00:33
Geplaatst door Maurice
Die speciale avonden in het COC voor Marokkaanse/Turkse jongeren waren volgens mij ook nog een van de weinige goedbezochtte avonden in het COC de laatste jaren...

Overal is een toename van allochtonen waar te nemen. Dat komt vooral omdat de bevolkingspiramide van allochtonen in een andere fase zit.

Maurice
10-04-06, 01:08
Geplaatst door Dwaalspoor
Overal is een toename van allochtonen waar te nemen. Dat komt vooral omdat de bevolkingspiramide van allochtonen in een andere fase zit.


Ik neem aan dat je hier met allochtonen diegenen met een mediterane moslim achtergrond bedoeld?

Dwaalspoor
10-04-06, 01:24
Geplaatst door Maurice
Ik neem aan dat je hier met allochtonen diegenen met een mediterane moslim achtergrond bedoeld?

Ik heb het over vrijwel alle allochtonen.

Mark
10-04-06, 06:02
De titel had moeten zijn: "homo's infiltreren hetero-uitgaansleven"

Mill
10-04-06, 10:20
Ik dacht al, ik was van het weekend drugs aan het gebruiken in de Reguliersdwarsstraat, en geen homo te bekennen. :confused:

Beetje als NVDD, komen ook geen allochtonen meer.

waterfiets
10-04-06, 10:23
Geplaatst door mark61
Nouw, in feite zijn je eerste en tweede alinea een beetje in tegenspraak.

Hoezo? Ik heb toch geen opvoedingstaak? Ik heb wel wat beters te doen.

barfly
10-04-06, 16:27
Geplaatst door Dwaalspoor
1) Die luide stem hebben ze alleen als ze constant aan worden aangevallen, sterker nog de enige stem die dag en nacht schreeuwt is de stem van de autochtone media. Vrijwel alle media zijn in handen van autochtonen.
Als ik het over de luide stem heb dan bedoel ik daarmee de mensen die om het hardst roepen dat ze gediscrimineerd worden. Neem bijvoorbeeld dat cartoon geleuter, volkomen overtrokken.


2) Dat is een lege fortuynistische term om inhoudelijke kritiek af te doen als slachtofferschap. Als je ontkent dat moslims hun rechten worden ingeperkt dan ben je blind.
Misschien kan jij me dan eens precies uitleggen welke rechten er dan allemaal worden ingeperkt?


3) ALs het reuze meevalt waar zeur je dan over?
Wat mij opvalt zoals ik al eerder heb vermeld is dat homo discriminatie weer flink toeneemt. Dat jij dat zeuren vind is dan wel weer typisch terwijl je zelf moord en brand gilt dat moslims worden gediscrimineerd en rechten zouden worden ingeperkt.

mark61
10-04-06, 16:43
Geplaatst door waterfiets
Hoezo? Ik heb toch geen opvoedingstaak? Ik heb wel wat beters te doen.

Nee, maar van de overheid vind ik het gezocht.

Dwaalspoor
10-04-06, 18:58
Geplaatst door barfly
Als ik het over de luide stem heb dan bedoel ik daarmee de mensen die om het hardst roepen dat ze gediscrimineerd worden. Neem bijvoorbeeld dat cartoon geleuter, volkomen overtrokken.

Misschien kan jij me dan eens precies uitleggen welke rechten er dan allemaal worden ingeperkt?

Wat mij opvalt zoals ik al eerder heb vermeld is dat homo discriminatie weer flink toeneemt. Dat jij dat zeuren vind is dan wel weer typisch terwijl je zelf moord en brand gilt dat moslims worden gediscrimineerd en rechten zouden worden ingeperkt.

1) Wil je dan zeggen dat er niet gediscrimineerd wordt? Een demonstratie vindt je een luide stem? Die paar duizend die op kwamen dagen van de miljoen? Dat jij het volledig overtrokken vindt is jouw mening maar geeft tegelijkertijd aan dat je je moeilijk in een ander kunt inleven. Ik vind die cartoons overbodig en dom.

2) Moslims worden sneller het land uitgezet, moslims kunnen moeilijker aan gezinshereniging doen, het rapport meedoen of achterblijven in Rotterdam. De aangepaste vreemdelingenwet die de positie van moslims en andere minderheden kwetsbaarder maakt. De constante discussies over hijaabs verbieden, spreidingsbeleid, het moeilijker maken om moskeeen te bouwen, islamitiche scholen te stichten..etc.

3) Heb je daar getallen over? Kun jij mij die geven?

barfly
10-04-06, 19:52
Geplaatst door Dwaalspoor
1) Wil je dan zeggen dat er niet gediscrimineerd wordt? Een demonstratie vindt je een luide stem? Die paar duizend die op kwamen dagen van de miljoen? Dat jij het volledig overtrokken vindt is jouw mening maar geeft tegelijkertijd aan dat je je moeilijk in een ander kunt inleven. Ik vind die cartoons overbodig en dom.
Ik zal niet beweren dat er niet wordt gediscrimineerd, maar op een schaal zoals jij zegt dat geloof ik niet.


2) Moslims worden sneller het land uitgezet, moslims kunnen moeilijker aan gezinshereniging doen, het rapport meedoen of achterblijven in Rotterdam. De aangepaste vreemdelingenwet die de positie van moslims en andere minderheden kwetsbaarder maakt. De constante discussies over hijaabs verbieden, spreidingsbeleid, het moeilijker maken om moskeeen te bouwen, islamitiche scholen te stichten..etc.
Volgens mij wordt op dit moment iedereen die geen geldige verblijfspapieren bezit het land uitgezet. Moslim of niet. Dat gezins hereniging aan banden is gelegd is een maatregel om te voorkomen dat Nederland wordt overspoelt met kansarme gelukszoekers die geen enkele bijdrage leveren aan de maatschappij. Verder zijn er inmiddels meer moskeeen dan kerken dus dat bouw verbod loopt wel los (ok ik ben ook niet altijd blij met Disneyland achtige 1001 nacht achtige ontwerpen) En de discussies over de hijaab gaan meer over de burka. Ik geloof inderdaad dat integratie van twee kanten moet komen en dan kan je als burka liefhebber misschien wel bedenken dat die Nederlanders daar niet echt warm voor lopen.


3) Heb je daar getallen over? Kun jij mij die geven?
Het is altijd makkelijk vragen om getallen. Je kunt dat zelf ook wel verzinnen. Ik krijg van jou echter meer het idee dat je stug en kpppig bent omdat je niet wilt toegeven dat er problemen zijn binnen bepaalde minderheden waar je zelf deel van uit maakt. Neem nu deze discussie. Die is allang een plat getreden pad geworden en normaal zou ik allang afhaken omdat het nergens toe leid. Toch ben ik van overtuigt dat als ik ermee doorga jij net zolang repliek blijft dienen tot desnoods het internet is verdwenen, puur omdat je je gelijk wilt halen niet omdat je gelijk hebt. Als we het dan toch hebben over het inleven in andermans gevoelswereld. Dat mis ik met regemaat als ik jouw bijdragen lees.

Dwaalspoor
10-04-06, 20:04
Geplaatst door barfly
Ik zal niet beweren dat er niet wordt gediscrimineerd, maar op een schaal zoals jij zegt dat geloof ik niet.
Als de wetenschappelijke raad voor het regeringsbeleid dat zegt dan mag je dat serieus nemen.

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=2742405#post2742405


Volgens mij wordt op dit moment iedereen die geen geldige verblijfspapieren bezit het land uitgezet. Moslim of niet. Dat gezins hereniging aan banden is gelegd is een maatregel om te voorkomen dat Nederland wordt overspoelt met kansarme gelukszoekers die geen enkele bijdrage leveren aan de maatschappij. Verder zijn er inmiddels meer moskeeen dan kerken dus dat bouw verbod loopt wel los (ok ik ben ook niet altijd blij met Disneyland achtige 1001 nacht achtige ontwerpen) En de discussies over de hijaab gaan meer over de burka. Ik geloof inderdaad dat integratie van twee kanten moet komen en dan kan je als burka liefhebber misschien wel bedenken dat die Nederlanders daar niet echt warm voor lopen.
IK heb het niet over gelukszoekers.


Het is altijd makkelijk vragen om getallen. Je kunt dat zelf ook wel verzinnen. Ik krijg van jou echter meer het idee dat je stug en kpppig bent omdat je niet wilt toegeven dat er problemen zijn binnen bepaalde minderheden waar je zelf deel van uit maakt. Neem nu deze discussie. Die is allang een plat getreden pad geworden en normaal zou ik allang afhaken omdat het nergens toe leid. Toch ben ik van overtuigt dat als ik ermee doorga jij net zolang repliek blijft dienen tot desnoods het internet is verdwenen, puur omdat je je gelijk wilt halen niet omdat je gelijk hebt. Als we het dan toch hebben over het inleven in andermans gevoelswereld. Dat mis ik met regemaat als ik jouw bijdragen lees. Ik vind de getallen belangrijk omdat je dan een indicatie hebt en het niet alleen moet doen van de subjectieve beelden in de koppen van mensen. Ik ben koppig ja, omdat ik weet wat er op het spel staat.

barfly
10-04-06, 20:18
Geplaatst door Dwaalspoor
Als de wetenschappelijke raad voor het regeringsbeleid dat zegt dan mag je dat serieus nemen.

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=2742405#post2742405

Ik geloof wel dat het fenomeen mosilm bashen dringend en direct moet stoppen. Echter dit is één voorbeeld. Ongeveer net zoiets als ik eerder opperde over toename wb homo discriminatie. Op overigens mistige reden zijn we toch van dat onderwerp afgeweken.


IK heb het niet over gelukszoekers.

Wat bedoel je dan precies met alles rechtenbeperkende zaken die moslims wordt opgelegd? Wat dat is me totaal niet duidelijk.


Ik vind de getallen belangrijk omdat je dan een indicatie hebt en het niet alleen moet doen van de subjectieve beelden in de koppen van mensen. Ik ben koppig ja, omdat ik weet wat er op het spel staat.
Als je de getallen zo belangrijk vind laat ze dan zien. Je opmerking over subjectieve meningen is natuulijk belachelijk, die uit je zelf voortdurend.
Vertel me ajb wat er op het spel staat? Is dat subjectief?

Dwaalspoor
10-04-06, 20:43
Geplaatst door barfly
Ik geloof wel dat het fenomeen mosilm bashen dringend en direct moet stoppen. Echter dit is één voorbeeld. Ongeveer net zoiets als ik eerder opperde over toename wb homo discriminatie. Op overigens mistige reden zijn we toch van dat onderwerp afgeweken.

De overmatige aandacht voor homobashen als zijde een islamitische bezigheid vloeit voort uit islambashen. De homo-organisaties liften mee met deze tendens om hun subsidies te garant te stellen. Daar is waar ik mijn bezwaren leg.


Wat bedoel je dan precies met alles rechtenbeperkende zaken die moslims wordt opgelegd? Wat dat is me totaal niet duidelijk. Door de islamgebash wordt het makkelijker om moslims het leven moeilijker te maken en worden maatregelen geneomen die ongunstig ziujn voor moslims. Ik heb zonet een paar genoemd. De overmatige aandacht en nadruk leggen om zogenaamd het massale discriminatie van homosexuelen door moslims voor de subsidies maakt dat nog erger.


Als je de getallen zo belangrijk vind laat ze dan zien. Je opmerking over subjectieve meningen is natuulijk belachelijk, die uit je zelf voortdurend.
Vertel me ajb wat er op het spel staat? Is dat subjectief? Die getallen moet jij op tafel leggen, jij beweert immers dat moslims en mass homosexuelen molestreren en hun het leven zuur maken. Ik ontken de massaliteit ervan.

barfly
11-04-06, 21:24
Geplaatst door Dwaalspoor
De overmatige aandacht voor homobashen als zijde een islamitische bezigheid vloeit voort uit islambashen. De homo-organisaties liften mee met deze tendens om hun subsidies te garant te stellen. Daar is waar ik mijn bezwaren leg.

Door de islamgebash wordt het makkelijker om moslims het leven moeilijker te maken en worden maatregelen geneomen die ongunstig ziujn voor moslims. Ik heb zonet een paar genoemd. De overmatige aandacht en nadruk leggen om zogenaamd het massale discriminatie van homosexuelen door moslims voor de subsidies maakt dat nog erger.

Die getallen moet jij op tafel leggen, jij beweert immers dat moslims en mass homosexuelen molestreren en hun het leven zuur maken. Ik ontken de massaliteit ervan.

Tis jammer dat je alleen maar ingaat op de dingen die jou makkelijk uirkomen en dat je mijn vragen onbeantwoord laat. Ik heb ook niet zoveel tijd om een nutteloze discussie aan te houden. Ik zie het als euthanasie, iets dat niet levensvatbaar is dat kan je beeindigen.

Dwaalspoor
14-04-06, 04:50
Geplaatst door barfly
UTRECHT (ANP) - Stichting Yoesuf, het landelijke informatiecentrum
op het gebied van islam en (homo)seksualiteit, moet haar
werkzaamheden staken, als ze geen nieuwe overheidssubsidie krijgt.
De stichting is net als vele andere welzijnsinstellingen getroffen
door een subsidiestop van het ministerie van VWS.

Met eerder toegekende fondsen kan Yoesuf nog tot december het
hoofd boven water houden, liet het bestuur donderdag weten. Het
heeft voor de vaste medewerkers inmiddels ontslag aangevraagd. De
stichting heeft zich in de afgelopen zes jaar vooral beijverd voor
een dialoog over homoseksualiteit in islamitische kring.

Zaten die bounties ook al uit de subsidieruif te vreten?


http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=93162



Geplaatst door Al3arbi
Slachtoffers van media & subsidies belangen

Subsidiebehoefte
Op 14 april 2004 luidt Stichting Yoesuf (een stichting opgezet voor homo moslim emancipatie) via een bedel-mailing de noodklok want de overheid had besloten om de overheidssubsidie op te heffen. Daarom was er aan de werknemers van deze stichting ontslag aangezegd. Er was wel een kleine mogelijkheid dat de subsidie toch zou worden voortgezet indien de vaste commissie voor Volksgezondheid Welzijn en Sport van de 2e kamer o.l.v. dhr. S.A. Blok hier anders over zou gaan adviseren.

Media geeft een voorzet
De kans op subsidies en voortzetting van deze stichting is echter geweldig toegenomen toen het dagblad Trouw 'toevalligerwijze' één week later op 21 april met voorpagina nieuws komt: 'moskee promoot homohaat' en aanzet geeft tot een landelijke verontwaardiging over de vermeende oproep van de moskee El Tawheed om homo's te doden.

Politiek draaft door
Vervolgens stort de landelijke politiek en de overige media zich overigens terecht (als het waar zou zijn) op deze aantijgingen maar in plaats van wijs af te wachten en de zaak eerst te bestuderen en te onderzoeken of de beschuldigingen kloppen, komt zij met premature reacties en voornemens om moskeeën te sluiten, imams het land uit te zetten en boeken te verbranden. Door deze harde opstelling over vermeende homohaat wekt zij verwachtingen op bij het Nederlands volk. Het niet kunnen nakomen van deze macho uitspraken doet gevoelens van onvrede, onmacht en verdere haat jegens moslims ontstaan en doet het vertrouwen van allen in de politiek nog verder afnemen.

Grove 'onzorgvuldigheden' media inzake Imam el Moumni
De politiek had lering kunnen trekken uit de zaak van Imam el Moumni want voor de rechtbank in Rotterdam werd deze imam op 18 november 2002 vrijgesproken van het aanzetten tot haat jegens homoseksuelen in het NOVA tv programma. De vrijspraak was mede het gevolg omdat naar het oordeel van het Hof gebaseerd op de getuige deskundigen prof. dr. mr. R. Peters (o.a. bijzonder hoogleraar islam) en tweede deskundige, prof. dr. E. Platti (hoofddocent islam en christendom) NOVA de vermeende uitspraak van imam el Moumni "homoseksualiteit is een ziekte" verkeerd uit het Arabisch had vertaald en dat de correcte vertaling had moeten luiden "homoseksualiteit is een afwijking" (van t.o.v. van hetgeen wat standaard of gebruikelijk is). Bovendien liet het Hof meewegen in haar beslissing: (citaat): "Gelet op het vorenoverwogene, alsmede op de omstandigheid dat de verdachte in een niet uitgezonden gedeelte van het interview onder meer ook te kennen gaf dat de islam verbiedt anderen lastig te vallen en dat de moslim respect moet geven aan iedereen, dient de verdachte tevens te worden vrijgesproken van de tenlastelegging voorzover inhoudende dat de verdachte heeft aangezet tot haat en / of discriminatie van homoseksuelen'.

Aanklacht tegen journalist van Trouw bij de Raad voor de Journalistiek
De verstandhoudingen tussen homo's en moslims worden op scherp gesteld door dat sommige journalisten imams of bestuur van moskeeën provoceren door hen te verleiden tot het doen sappige uitspraken en deze vervolgens ook nog erger en verkeerd te vertalen en de broodnodige nuanceringen weg te laten.

Imam el Moumni heeft (nog) geen aanklacht ingediend bij de Raad voor Journalistiek, vooralsnog ook niet Moskee el Tawheed maar de uitgever van het boek 'De weg van de moslim' die vindt dat Trouw citaten uit het boek vals heeft weergegeven en noodzakelijke nuancering heeft weggelaten heeft wel besloten om een aanklacht bij de Raad voor Journalistiek in te dienen.

De aanklacht van de uitgever van het inmiddels veel verkochte boek kunt u hier (http://www.nieuwsbank.nl/inp/2004/04/28/f007.htm) nalezen.
En de reactie (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=94934) van de El Tawheed moskee op het gebeuren.

Veroordeling van geweld tegen homo's
Zoals o.a. imam el Moumni en diverse andere imams al diverse malen gezegd hebben gebied de Islam om respect aan iedereen te geven. Dat een moslim blijk moet geven van een goed burgerschap en zich moet houden aan de Nederlandse wetten. Elke vorm van agressie of geweld van andersgelovigen of moslim jongeren tegen o.a. homoseksuelen is de Islam onwaardig.

Het onacceptabel wangedrag van sommige van onze Nederlandse kinderen met een Islamitische geloofsachtergrond komt niet voort uit kennis van hun eigen geloofsachtergrond maar veeleer vanuit een gebrek aan kennis hieraan. Het wangedrag van een klein deel van onze allen kinderen wordt niet alleen als uitsluitend schadelijk door homoseksuelen ervaren maar soms ook door Joden, bejaarden en Hindoes. Zij hebben ook last van de bedreigingen wat uit deze vaak met criminaliteit verwante en ontspeent van elke vorm van waarden en normen groep jongeren uitgaat.

De ouders, de moskee, de school, wijkberaad en politie moeten dan ook veel meer met elkaar samenwerken op het gebied van onderwijs, preventie, opsporing en zinvolle bestraffing cq. opvoedingstrajecten.

Het verantwoordelijk willen stellen van de Islam als religie met al haar geboden en verboden op het gebied van rechtvaardigheid en de Liefde van God voor de mensen als factor voor het wangedrag van dit soort jongeren is dan ook volledig onjuist.

Voor meer achtergronden betreffende:

http://www.moslima.nl/familie/overspel.html
http://www.moslima.nl/vrouw/feministe.html
http://www.moslima.nl/familie/slaanvrouwen.html

A. Haselhoef©


http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=95070