PDA

Bekijk Volledige Versie : Europese imams zijn slaafjes van de overheden geworden



Sin City
10-04-06, 08:15
Het hek is van de dam als ik 'onze' imaams mag geloven. Beledigen is iets wat hoort bij het 'Europeaan-zijn'. Wat een smerig eindoordeel waar ik nog niet voor al het goud van de wereld mijn handtekening zou zetten. En niemand die een cent voor zichzelf geeft zou het doen. De vrijdheid van meningsuiting is ooit geintroduceerd om vrij krititek te uiten op het gevoerde bewind. NOOIT is de insteek geweest om mensen te beledigen, in welke vorm dan ook! De cartoons zijn simpelweg een belediging maar volgens onze imaams is dat geen probleem. Ik spuug op deze mensen.

Europese imams voor democratie en vrijheden
ANP

WENEN - Europese imams hebben zich zondag tijdens een conferentie in het Oostenrijkse Wenen uitgesproken voor democratie, mensenrechten en de rechtsstaat. In een verwijzing naar de rel rond de Deense cartoons benadrukten de islamitische geestelijk leiders ook dat vrijheid van meningsuiting en persvrijheid onvervreemdbare rechten zijn.

Deze rechten moeten echter wel ‘verantwoordelijk en met wederzijds respect’ worden gebruikt, aldus de slotverklaring van de bijeenkomst. Volgens de circa 130 afgevaardigden moeten alle partijen een nog grotere inzet tonen om de acceptatie van moslims in niet-islamitische samenlevingen te bewerkstellingen.

Een woordvoerder van de Oostenrijke moslimgemeenschap liet weten dat tijdens discussies en workshops op de conferentie de imams hadden benadrukt dat kennis van de lokale taal belangrijk is voor integratie. Aan de andere kant zou de overheid de integratie kunnen bevorderen door onder meer een versoepeling van de regels voor naturalisatie en een bredere erkenning van buitenlandse diploma's

Bron: de Volkskrant

H5N1
10-04-06, 08:23
Geplaatst door Sin City


Ik spuug op deze mensen.




relax eens een beetje, doe niet zo opgefokt

waterfiets
10-04-06, 08:29
Geplaatst door Sin City
Ik spuug op deze mensen.


Nou beledigen is je in ieder geval niet vreemd!

mark61
10-04-06, 08:34
Ik geloof dat je even bij zo'n imam langs moet voor a good spanking.

Sin City
10-04-06, 08:35
OOK inhoudelijke reacties zijn welkom.

Mark
10-04-06, 08:41
hahahaha nu hebben jullie je eigen Job Cohens :fpuh:

waterfiets
10-04-06, 08:50
Geplaatst door Sin City
OOK inhoudelijke reacties zijn welkom.

Nou toen ik het bericht gisteren op teletext las dacht ik ... eindelijk ontstaat er zoiets als een europese islam. Immers, het verbieden van al dan niet misplaatste grappen, cartoons, columns en kritiek op politici en al dan niet religieuze gezagdragers, is een aantasting van de democratie en de vrijheid van meningsuiting. En juist die vrijheid in het westen maakt dit ook tot een aantrekkelijk oord voor moslims. Daartoe zal men af en toe op de blaren moeten zitten want vrijheid kost niet niks.
Deze imams hebben in ieder geval laten blijken deze vrijheid te waarderen en hebben niet blindelings de reflex gevolgd die in verreweg de meeste moslimlanden gebruikelijk is in dit soort gevallen; n.l. opsluiten en martelen. Denk bijvoorbeeld aan grote groepen orthodoxe moslims die in Egypte gevangen zitten zonder aanklacht en enige vorm van proces. Deze moslims hebben niets op hun geweten dan dat ze de corruptie van het regime aan de kaak stellen.

Sin City
10-04-06, 08:56
Geplaatst door waterfiets
Nou toen ik het bericht gisteren op teletext las dacht ik ... eindelijk ontstaat er zoiets als een europese islam. Immers, het verbieden van al dan niet misplaatste grappen, cartoons, columns en kritiek op politici en al dan niet religieuze gezagdragers, is een aantasting van de democratie en de vrijheid van meningsuiting. En juist die vrijheid in het westen maakt dit ook tot een aantrekkelijk oord voor moslims. Daartoe zal men af en toe op de blaren moeten zitten want vrijheid kost niet niks.
Deze imams hebben in ieder geval laten blijken deze vrijheid te waarderen en hebben niet blindelings de reflex gevolgd die in verreweg de meeste moslimlanden gebruikelijk is in dit soort gevallen; n.l. opsluiten en martelen.

Bedankt voor je reactie. Zoals ik al zei zullen de grondleggers van de vrijheid van meningsuiting, waar jij mee schermt, zich omdraaien in hun graf. NOOIT is het de bedoeling geweest dat deze vrijheid bedoelt is om mensen te beledigen. Het bewind, van die tijd, duldde geen tegenspraak van het volk. Na veel zweet, bloed en tranen hebben de voorvechters van deze vrijheid dat wel behaald. Om straffeloos kritiek te kunnen leveren op een bewind. NIET om een bepaalde groep te beledigen. Als jij kunt aantonen dat het recht tot belidigen de achterliggende gedachte van deze vrijheid is dan verneem graag de tekst en bron.


Geplaatst door waterfiets
Denk bijvoorbeeld aan grote groepen orthodoxe moslims die in Egypte gevangen zitten zonder aanklacht en enige vorm van proces.

Vergeet het land van Vrijheid en Democratie, US of A, niet! Je grijpt namelijk naar een land waar vrijheden alles behalve voor de hand liggend zijn.

H5N1
10-04-06, 09:03
Geplaatst door Sin City
Zoals ik al zei zullen de grondleggers van de vrijheid van meningsuiting, waar jij mee schermt, zich omdraaien in hun graf. NOOIT is het de bedoeling geweest dat deze vrijheid bedoelt is om mensen te beledigen. Het bewind, van die tijd, duldde geen tegenspraak van het volk. Na veel zweet, bloed en tranen hebben de voorvechters van deze vrijheid dat wel behaald. Om straffeloos kritiek te kunnen leveren op een bewind. NIET om een bepaalde groep te beledigen.

Of een bewering nu beledigend is of niet is puur een kwestie van perceptie van de ontvangende partij

Witte78
10-04-06, 09:05
Geplaatst door Sin City
Bedankt voor je reactie. Zoals ik al zei zullen de grondleggers van de vrijheid van meningsuiting, waar jij mee schermt, zich omdraaien in hun graf. NOOIT is het de bedoeling geweest dat deze vrijheid bedoelt is om mensen te beledigen. Het bewind, van die tijd, duldde geen tegenspraak van het volk. Na veel zweet, bloed en tranen hebben de voorvechters van deze vrijheid dat wel behaald. Om straffeloos kritiek te kunnen leveren op een bewind. NIET om een bepaalde groep te beledigen. Als jij kunt aantonen dat het recht tot belidigen de achterliggende gedachte van deze vrijheid is dan verneem graag de tekst en bron.


Probeer je hier nu mee te zeggen dat de islam in europese landen veboden moet worden? Dat lijkt me niet echt de oplossing van alle problematiek.

observer
10-04-06, 09:06
Geplaatst door Sin City
Bedankt voor je reactie. Zoals ik al zei zullen de grondleggers van de vrijheid van meningsuiting, waar jij mee schermt, zich omdraaien in hun graf. NOOIT is het de bedoeling geweest dat deze vrijheid bedoelt is om mensen te beledigen. Het bewind, van die tijd, duldde geen tegenspraak van het volk. Na veel zweet, bloed en tranen hebben de voorvechters van deze vrijheid dat wel behaald. Om straffeloos kritiek te kunnen leveren op een bewind. NIET om een bepaalde groep te beledigen. Als jij kunt aantonen dat het recht tot belidigen de achterliggende gedachte van deze vrijheid is dan verneem graag de tekst en bron.



Vergeet het land van Vrijheid en Democratie, US of A, niet! Je grijpt namelijk naar een land waar vrijheden alles behalve voor de hand liggend zijn. je vergist je denk ik

vrijheid van meningsuiting moet juist zonder grenzen zijn

wie bepaald anders wat belediging is?

mensen als loekaschenko ed of hier in nederland, mag je van balkenende geen religieuze grappen meer maken, van bos geen ethische van halsema niet meer over vrouwen en van whoever de vvs gaat leiden niet meer over zakenmensen

wat is nu eenmaal precies beledigen , de cartoons is een perfect voorbeeld, heel beledigend volgens moslims, totaal normaal volgens de rest van de denen

als je die kant op gaat ga je krijgen dat de langste tenen de maat bepalen

in een goed systeem moet je kunnen zeggen wat je wil (vrijheid) gekoppeld aan een onafhankelijke rechtelijke macht die indien nodig partijen hoort

waterfiets
10-04-06, 09:09
Geplaatst door Sin City
NOOIT is het de bedoeling geweest dat deze vrijheid bedoelt is om mensen te beledigen.

Maar wie bepaalt wat een belediging is en wat een grap? Je zal honderden cartoons op het Internet kunnen vinden over Jezus. Waarschijnlijk zitten er daar ook wel tussen die door sommige christenen beledigend gevonden worden. Ik haalde hier vandaag nog het gedicht Paradijs aan van Gerard Reve dat volgens een SGPér Godslasterlijk was ("Ik was een heel erg grote beer die toch heel lief was. God was een Ezel en hield veel van mij. En iedereen was erg gelukkig. "). Ik weet zeker dat veel gelovigen om dat gedicht kunnen glimlachen omdat het een soort kindergedicht is. Toen, in de jaren 60 van de vorige eeuw, waren er blijkbaar gelovigen die het niet konden waarderen en naar de rechter stapten. Overigens is Gerard Reve tot aan het hoogste gerecht vrijgesproken.
Maar goed, die hele discussie over de cartoons is hier al gevoerd. Ik reageer op de verklaring van die imams en vond het een volwassen statement.

tukkersterror
10-04-06, 09:19
Geplaatst door Sin City
Bedankt voor je reactie. Zoals ik al zei zullen de grondleggers van de vrijheid van meningsuiting, waar jij mee schermt, zich omdraaien in hun graf. NOOIT is het de bedoeling geweest dat deze vrijheid bedoelt is om mensen te beledigen.

Nou ik denk dat de meeste mensen die hier die vrijheden hebben verworven, nog leven.
In de jaren 60, hebben wij in de flowerpower tijd veel van deze vrijheden verworven.
Het ging toen inderdaad dat je kon zeggen waar het op stond.
Tegen iedereen, tegen de gerechtelijke macht, maar ook tegen je baas, je kerk, tegen je ouders etc. etc.

Ik hoop dan ook dat jullie als moslims deze vrijheid niet willen ontnemen want als het moet gaat deze oude zak met botten wederom op de baricades.

Vrijheid is het mooiste wat een mens heeft en dat mag door geen 1 geloof, regering of wat dan ook worden beperkt.

Niet nu en niet in de toekomst.

En de cartoons waar jij op bedoeld dat viel allemaal nog wel mee, die bestonden al een tijdje.

Alleen een paar leiders van de moslim kerk hebben deze cartoons en anderen die er niets mee te maken hadden vervalst.

Onder anderen het cartoon van "Gillen als een varken" was daar bij en zij vertelden bij deze cartoon (ze hadden een foto op computer overgezet) hoe wij de moslims beledigden.

Het is vreemd dat iedereen excusses maakt, behalve de Imam's die deze cartoons naar buiten bracht.

Amenzu
10-04-06, 09:53
Geplaatst door Sin City
Het hek is van de dam als ik 'onze' imaams mag geloven. Beledigen is iets wat hoort bij het 'Europeaan-zijn'. Wat een smerig eindoordeel waar ik nog niet voor al het goud van de wereld mijn handtekening zou zetten. En niemand die een cent voor zichzelf geeft zou het doen. De vrijdheid van meningsuiting is ooit geintroduceerd om vrij krititek te uiten op het gevoerde bewind. NOOIT is de insteek geweest om mensen te beledigen, in welke vorm dan ook! De cartoons zijn simpelweg een belediging maar volgens onze imaams is dat geen probleem. Ik spuug op deze mensen.

Europese imams voor democratie en vrijheden
ANP

WENEN - Europese imams hebben zich zondag tijdens een conferentie in het Oostenrijkse Wenen uitgesproken voor democratie, mensenrechten en de rechtsstaat. In een verwijzing naar de rel rond de Deense cartoons benadrukten de islamitische geestelijk leiders ook dat vrijheid van meningsuiting en persvrijheid onvervreemdbare rechten zijn.

Deze rechten moeten echter wel ‘verantwoordelijk en met wederzijds respect’ worden gebruikt, aldus de slotverklaring van de bijeenkomst. Volgens de circa 130 afgevaardigden moeten alle partijen een nog grotere inzet tonen om de acceptatie van moslims in niet-islamitische samenlevingen te bewerkstellingen.

Een woordvoerder van de Oostenrijke moslimgemeenschap liet weten dat tijdens discussies en workshops op de conferentie de imams hadden benadrukt dat kennis van de lokale taal belangrijk is voor integratie. Aan de andere kant zou de overheid de integratie kunnen bevorderen door onder meer een versoepeling van de regels voor naturalisatie en een bredere erkenning van buitenlandse diploma's

Bron: de Volkskrant

Dat is het prbleem van de moslims, ieder poging tot hervorming of democratie wordt gezien als ketterij en anti-allah.

Dit is d ereactie van de moslim partij PJD in Marokko over het voorstel om basisschool boeken te hervormen: Zij willen het woord van allah vervangen en zij gezwicht voor de zionistische complotten.

Het voorstel wil racistisch en haat passages tegenover niet moslims verwijderen uit de schoolboeken en de vrouw en man gelijk terkken.

Wta zou je ervan vinden als kinderen op de basisscholene in het wetsen leren dat zij de beste zijn en dat de joden, christenen en alle andere fout en slecht zijn, en in de hel zullen branden.

Sin City
10-04-06, 10:20
Geplaatst door H5N1
Of een bewering nu beledigend is of niet is puur een kwestie van perceptie van de ontvangende partij

Again, de discussie gaat niet over het feit of de cartoons beledigend zijn of niet. Het gaat mij er vooral om dat de imaams er in zijn getrapt toen hen 1 of andere zoetigheid is voorgehouden. Die zoetigheid zoals ze die is voorgehouden, vrijheid van meningsuiting, is gebaseerd op onwaarheden. Deze vrijheid heeft namelijk hele andere wortels dan de initiele vrijheid. De vrijheid die op de cartoons is toegepast is vrijheid van belediging en niet van meningsuiting.

Om mijzelf te verduidelijken:

Vrijheid van meningsuiting: ik vind het beleid van Balkenende een beleid dat gebaseerd is op het afbreken van de zorgstaat

Vrijheid van belediging: die vieze vuile gore stink brillie (JP) is bezig om met z'n k.anker tengels aan m'n geld te zitten

Verder ben ik het eens dat je de wetten van het land hebt te respecteren. Dit steun ik voor 100%. Maar als een imaam vertelt dat de cartoons acceptabel zijn volgens Europese maatstaven en dat zij dat dus ook doen dan breekt m'n klomp van verbazing.

TonH
10-04-06, 10:22
Geplaatst door observer
als je die kant op gaat ga je krijgen dat de langste tenen de maat bepalen

Mij verbaasd steeds weer hoe beledigd mensen kunnen zijn wanneer je een kanttekening wilt plaatsen bij het recht op beledigen.

Links- of rechtsom zullen de langste tenen altijd de maat bepalen.

waterfiets
10-04-06, 10:36
Geplaatst door Sin City
Maar als een imaam vertelt dat de cartoons acceptabel zijn volgens Europese maatstaven en dat zij dat dus ook doen dan breekt m'n klomp van verbazing.

Dat betekent vooral dat je van mening kan verschillen. Maar blijkbaar moet jij zo iemand met een andere mening dan gelijk typeren als 'slaaf van de overheid' wat mij op zich ook weer een belediging lijkt. En dat maakt je betoog nogal ongeloofwaardig. En ook dat je schrijft dat het er 'niet om gaat of die cartoons een belediging zijn'en enkele zinnen verder dat deze vrijheid geen echte vrijheid is maar vrijheid van beledigen. Het gaat je dus toch om het beledigen. Zeg dat dan gewoon.

Jij vindt die cartoons beledigend. Dat mag je vinden. Dat zegt echter nog niet dat ze gemaakt zijn met de intentie om te beledigen. Maar satire en spot en beledigen liggen dicht bij elkaar. Als je satire en spot verbiedt weet je inderdaad zeker dat nooit iemand beledigd wordt. Maar dat lijkt mij geen oplossing.

Sin City
10-04-06, 10:56
Geplaatst door waterfiets
Dat betekent vooral dat je van mening kan verschillen. Maar blijkbaar moet jij zo iemand met een andere mening dan gelijk typeren als 'slaaf van de overheid' wat mij op zich ook weer een belediging lijkt. En dat maakt je betoog nogal ongeloofwaardig. En ook dat je schrijft dat het er 'niet om gaat of die cartoons een belediging zijn'en enkele zinnen verder dat deze vrijheid geen echte vrijheid is maar vrijheid van beledigen. Het gaat je dus toch om het beledigen. Zeg dat dan gewoon.

Jij vindt die cartoons beledigend. Dat mag je vinden. Dat zegt echter nog niet dat ze gemaakt zijn met de intentie om te beledigen. Maar satire en spot en beledigen liggen dicht bij elkaar. Als je satire en spot verbiedt weet je inderdaad zeker dat nooit iemand beledigd wordt. Maar dat lijkt mij geen oplossing.

Het is wel heel makkelijk om terug te vallen op 'het was niet de bedoeling....'. Het feit dat de gehele Islamitische wereld over deze cartoons viel geeft aan dat het te makkelijk is om te zeggen dat het niet bedoeld was om te beledigen. De reactie bewijst namelijk het tegendeel.

En het was niet mijn bedoeling om iemand te beledigen met m'n betoog, het was uhhh hoe noem je dat ook alweer.....oh ja "satire en spot".

tukkersterror
10-04-06, 11:05
Geplaatst door Sin City
Het is wel heel makkelijk om terug te vallen op 'het was niet de bedoeling....'. Het feit dat de gehele Islamitische wereld over deze cartoons viel geeft aan dat het te makkelijk is om te zeggen dat het niet bedoeld was om te beledigen. De reactie bewijst namelijk het tegendeel.

En het was niet mijn bedoeling om iemand te beledigen met m'n betoog, het was uhhh hoe noem je dat ook alweer.....oh ja "satire en spot".

Wanneer viel de hele Islamitische wereld er over, meer dan een jaar na dato, toen een paar Imam's het nodig vonden om deze cartoons, met andere foto's die via een computer (foto paint) waren omgezet naar een tekening, deze Imam's wilden aantonen hoe beledigend wij wel niet waren in het westen.

Er zaten zelfs cartoon's erbij ouder dan 10 jaar................

De hele wereld heeft zijn excusses aangeboden, waar blijf nu het excus van de Islamitische wereld voor het vervalsen van enkele cartoons en het stichten van gaos?
Die zal er wel nooit komen!!!

Het is makelijk om een vingertje te wijzen naar het vrije westen. :kotsen:

Julien
10-04-06, 11:06
Geplaatst door Sin City
En het was niet mijn bedoeling om iemand te beledigen met m'n betoog, het was uhhh hoe noem je dat ook alweer.....oh ja "satire en spot".

net als die cartoons dus.

ik ben juist blij met deze imams, want nu wordt er eindelijk een ander beeld van de islam neergezet in de media.

inXs
10-04-06, 11:11
Geplaatst door Julien
net als die cartoons dus.

ik ben juist blij met deze imams, want nu wordt er eindelijk een ander beeld van de islam neergezet in de media.

Eens.

Dat van die zionistische complotten moest ook maar eens afgelopen zijn, onzinnig argument.
Was laatst in Marokko en zag zoiets op de voorkant van een magazine staan, dat de cartoons voort kwamen uit een zionistisch complot. Ik kon mijn sarcastische grijns niet voor me houden, soort van reflex, ben voorzichtig de winkel uitgelopen....:hihi:

waterfiets
10-04-06, 11:14
Geplaatst door Sin City
De reactie bewijst namelijk het tegendeel.


Nou de reactie bewijst mij niks behalve dat een aantal moslims zich beledigd voelde. Overigens mogelijk ook omdat er cartoons aan de 12 zijn toegevoegd die helemaal niet in Denemarken gemaakt zijn. Toen ayatollah Khomeiny jaren geleden getoond werd terwijl dames slipjes naar hem gooiden gingen ook miljoenen mensen de straat op, toen Salman Rhusdie een boek publiceerd gingen ook miljoenen moslims de straat op die dat boek niet eens gelezen hadden. Vervolgens vallen er tientallen doden en worden er huizen in brand gestoken. Allemaal feiten die ik veel erger vind.

tukkersterror
10-04-06, 11:19
Geplaatst door waterfiets
toen Salman Rhusdie een boek publiceerd gingen ook miljoenen moslims de straat op die dat boek niet eens gelezen hadden.

Salman Rhusdie zijn boek is al achterhaalt als plagiaat van Master and Margarita.
Heb beide boeken gelezen en de overeenkomsten zijn legio.

waterfiets
10-04-06, 11:22
Geplaatst door tukkersterror
Salman Rhusdie zijn boek is al achterhaalt als plagiaat van Master and Margarita.
Heb beide boeken gelezen en de overeenkomsten zijn legio.

Hmmm dat jij er doorheen gekomen bent. Ik viel er telkens bij in slaap.

Sin City
10-04-06, 11:59
Geplaatst door tukkersterror
Wanneer viel de hele Islamitische wereld er over, meer dan een jaar na dato, toen een paar Imam's het nodig vonden om deze cartoons, met andere foto's die via een computer (foto paint) waren omgezet naar een tekening, deze Imam's wilden aantonen hoe beledigend wij wel niet waren in het westen.

Er zaten zelfs cartoon's erbij ouder dan 10 jaar................

D'r zijn ook dieven die pas na 15 jaar gepakt worden. Maakt dat hun daad minder erg?


Geplaatst door tukkersterror
De hele wereld heeft zijn excusses aangeboden, waar blijf nu het excus van de Islamitische wereld voor het vervalsen van enkele cartoons en het stichten van gaos?
Die zal er wel nooit komen!!!

Het is makelijk om een vingertje te wijzen naar het vrije westen. :kotsen:

De hele wereld heeft z'n excuses aangeboden? Welke wereld? Jouw wereld?

tukkersterror
10-04-06, 12:06
Geplaatst door Sin City
[B][QUOTE]D'r zijn ook dieven die pas na 15 jaar gepakt worden. Maakt dat hun daad minder erg?

Bij inbraak is zoiets na 15 jaar inderdaad al verjaart, het maakt de daad niet minder erg, maar wel acceptabel.



De hele wereld heeft z'n excuses aangeboden? Welke wereld? Jouw wereld? Nee dat is nog steeds het idee van de Islam, Jou Wereld, Mijn Wereld.
Als ik zeg de hele wereld bedoel ik ook de hele wereld, iedereen heeft aan iedereen excusses aangeboden, behalve de paar Imam's die dachten een slaatje te kunnen slaan door te wijzen naar de westense samenleving.

duende
10-04-06, 18:24
Geplaatst door Sin City
Again, de discussie gaat niet over het feit of de cartoons beledigend zijn of niet. Het gaat mij er vooral om dat de imaams er in zijn getrapt toen hen 1 of andere zoetigheid is voorgehouden. Die zoetigheid zoals ze die is voorgehouden, vrijheid van meningsuiting, is gebaseerd op onwaarheden. Deze vrijheid heeft namelijk hele andere wortels dan de initiele vrijheid. De vrijheid die op de cartoons is toegepast is vrijheid van belediging en niet van meningsuiting.

Om mijzelf te verduidelijken:

Vrijheid van meningsuiting: ik vind het beleid van Balkenende een beleid dat gebaseerd is op het afbreken van de zorgstaat

Vrijheid van belediging: die vieze vuile gore stink brillie (JP) is bezig om met z'n k.anker tengels aan m'n geld te zitten

Verder ben ik het eens dat je de wetten van het land hebt te respecteren. Dit steun ik voor 100%. Maar als een imaam vertelt dat de cartoons acceptabel zijn volgens Europese maatstaven en dat zij dat dus ook doen dan breekt m'n klomp van verbazing.
Ik begrijp je betoog, maar de een drukt zich wat gearticuleerder uit dan de ander.

Vrijheid van meningsuiting..hoe grof en beledigend ook, is altijd beter dan repressie. Beter 1000 beledigd door een mening, dan 1 opgesloten of gedood voor zijn mening.
En de lokale heerschers en beleidsmakers kunnen op die manier zien wat er onder de poorters leeft.

Juliette
10-04-06, 19:18
Geplaatst door duende
Vrijheid van meningsuiting..hoe grof en beledigend ook, is altijd beter dan repressie. Beter 1000 beledigd door een mening, dan 1 opgesloten of gedood voor zijn mening.


:duim: :fpetaf: