PDA

Bekijk Volledige Versie : Grieks-orthoxe kerk steunt bouw moskee



Marsipulami
11-04-06, 08:58
Grieks-orthoxe kerk steunt bouw moskee


Geplaatst op 11/4 '06 om 1:27u
Door Theo Borgermans


ATHENE (RKnieuws.net) - De Grieks-orthodoxe kerk heeft haar steun verleend aan de bouw van een moskee in de Griekse hoofdstad Athene. Die moskee moet ervoor zorgen dat de moslims er in de toekomst over een gebedsplaats kunnen beschikken.



Binnen de Grieks-orthodoxe kerk was lange tijd verdeeldheid over het project, ook al omdat de moskee aanvankelijk zou gebouwd worden langs de weg van de luchthaven naar het centrum van Athene. Vele toeristen zouden daardoor de indruk krijgen dat ze een islamitisch land betreden. Nu uitgekeken wordt naar een andere locatie stelt de kerk zich welwillender op. De Grieks-orthodoxe Synode verklaarde dat niemand moslims het recht kan ontzeggen om hun geloof te beleven. “We leven in een democratisch land dat respect en verdraagzaamheid moet tonen.”

mark61
11-04-06, 10:54
Na een jaar of 60 rabiaat verzet. De locale pope was t er geloof ik nog niet mee eens.

TonH
11-04-06, 12:22
Geplaatst door mark61
Na een jaar of 60 rabiaat verzet. De locale pope was t er geloof ik nog niet mee eens.

Dat heb je vast uit dat baggerstukje in de NRC van zaterdag jl.:

De moskee die er steeds niet komt
Door F. G. van Hasselt
Athene, 8 april. Het is precies dertig jaar geleden dat de ambassadeurs van Arabische staten in Athene vroegen om de bouw van een moskee in de hoofdstad. De Saoedische koning Fahd was bereid deze te bekostigen. Drie jaar later verklaarde premier Kostas Karamanlis Sr. tijdens een bezoek aan Riad dat er geen bezwaar was tegen het plan. Inmiddels is Athene de enige Europese hoofdstad zonder moskee — en ook zonder islamitische begraafplaats — en is het aantal moslims opgelopen tot 200.000.
Daar horen ook enkele duizenden burgers bij uit eigen land, leden van de islamitische minderheid die uit Thracië in het noordoosten van Griekenland naar de hoofdstad zijn getrokken.
Vier voorsteden kwamen tot nu toe voor de bouw in aanmerking, maar steeds liep het nergens op uit, doorgaans vanwege bezwaren van de lokale bevolking of instituties.
Voor de Olympische Spelen in 2004 vonden veel Grieken dat het tijd werd voor een moskee, ook de orthodoxe staatskerk, die volgens een wet uit de dictatuur van Metaxás (1936-1941) inspraak heeft bij de plaatsing van niet-orthodoxe geloofshuizen.
Een stuk grond van 34.000 vierkante meter bij de voorstad Paiéna werd aangewezen voor de bouw van een moskee annex islamitisch cultureel centrum. Opnieuw rezen er bezwaren. Wederom van de plaatselijke bewoners wier burgemeester op die plek een groot kruis liet plaatsen. Het argument was deze keer dat toeristen die op het nabijgelegen vliegveld neerstreken dit gebouw mét minaret als eerste zouden ontwaren en de indruk zouden krijgen dat Griekenland een islamitisch land is.
Aartsbisschop Christédoulos sloot zich bij die actie aan.
Veel Atheense moslims vonden de plek te ver weg. De laatste jaren zijn er binnen de Atheense grenzen circa deftig officieuze gebedsruimten ontstaan, in kelders, garages of winkelruimten — iets wat de autoriteiten alleen al uit veiligheidsoverwegingen graag willen veranderen.
Ten slotte was er bezwaar tegen het feit dat de gelden uit de dogmatische hoek van de islam zouden komen. Laat die Arabische koning eerst maar eens een vergunning geven voor de bouw van kerken.”
Twee jaar na de Olympische Spelen is de moskee er nog steeds niet. De nieuwe minister van Buitenlandse Zaken Dora Bakoyánni, die zich tevoren als burgemeester van Athene nooit in het openbaar over de affaire had uitgelaten, kwam vorige week met een even simpel als voor de hand liggend idee: aan het Monastiráki-plein, in het centrum van de stad, staat een moskee uit 1759, die dienst deed tijdens de Ottomaanse overheersing van Griekenland. Het gebouw is in 1915 gerestaureerd en functioneert sinds 1959 als museum van Griekse volkskunst. Waarom dit gebouw niet zijn oorspronkelijke bestemming teruggeven?
De aartsbisschop, in plaats van blij te zijn dat er nu geen sprake meer is van een bijbehorend Centrum, heeft nieuwe bezwaren. De moskee staat vlak onder de Akropolis, en wat ernstiger is: nog geen honderd meter van zijn eigen Metropoolkerk.
Dat in diezelfde buurt ook de synagoge en de Armeense kerk zijn verrezen, leverde tot nu toe geen problemen op.
Maar een moskee in het hartje van de hoofdstad? Ook veel (toeristische) winkeliers rondom Monastiráki fronsen hun wenkbrauwen.
En de minister van Onderwijs en Geloofszaken heeft haar collega van Buitenlandse Zaken er nadrukkelijk aan herinnerd dat de aangelegenheid in haar portefeuille thuishoort.
In het parlement zei de ultranationalistische onafhankelijke afgevaardigde Stélios Paspathemelís: - Ik heb er geen bezwaar tegen.
Maar dan moet Turkije ons eerst de sleutels van de Aya Sofia teruggeven (de Byzantijnse hoofdkerk in Istanbul, nu museum).
Aan medestanders ontbreekt het mevrouw Bakoyánni intussen evenmin. De liberaal Stéfanos Manos, vroeg zich af, op welke grond een orthodoxe aartsbisschop zich bezighoudt met de plaats waar moslims
bidden.



Op 4 april stond al in Kathimerini:

Greek Church backs mosque
The Church of Greece expressed support yesterday for the creation of a mosque in Athens so that the city’s Muslims would have a place of worship.

Support has been growing for the idea recently but the Greek Orthodox Church had remained silent on the issue until after yesterday’s meeting of the Holy Synod.

“Nobody can deny the faithful of a well-known religion like Islam the right to exercise their religious duties freely,” said Bishop Chrysostomos of Patras. “We live in a democratic country which should display respect and tolerance.”

The Synod did not discuss the mosque’s location but said it would tackle the subject soon. A mosque in Monastiraki Square in central Athens is being touted as a possibility. It was built in 1759 but is currently used as an art museum. There are no official mosques in Athens and Muslims often travel to Thrace for religious ceremonies.


Van Hasselt valt hier ongenadig door de mand en het zou de NRC sieren wanneer men hem op staande voet zou ontslaan. En dat niet eens omdat het stikt van de fouten... De Orthodoxe kerk heeft zeker een jaar terug al dit besluit genomen. Ook de moslims zagen de vliegveldlocatie niet zitten (30 km reizen voor de meesten). De Kerk heeft ook een stuk land ter beschikking gesteld voor een islamitische begraafplaats met ruimte voor rond de 200.000 mensen. De Monastiraki moskee is wel degelijk in de picture. In Thrace functioneren traditionele moskeën en steeds meer oude moskeën worden herstelt. De huiskamermoskeeën in Athene en andere grotere steden zijn over het algemeen keurige ruimten met licht en lucht, hoewel er ook een paar in garages zitten. Dat zou in Nederland toch niet kunnen!!! Oeps... in de Bijlmer zitten heel wat kerken in de parkeergarages...

http://img117.imageshack.us/img117/2217/captxts10104031417greecemosque.jpg


Maar meneer pleegt plagiaat. Z'n stuk is voor grote delen letterlijk een persbericht van AFP van 2 april. En dat is nog niet zo gek, daarvoor zijn persbureaus (hoewel het er dan vaak wel even bij staat), maar hij laat ook heel essentiele punten uit dat stuk weg, waardoor de titel boven zijn stuk ineens wel zou kloppen.
Zoals dit stukje over Christodoulos, de "locale pope" zoals jij het noemt: "The influential Greek Orthodox Church has made no official comment on the Monastiraki proposal, though its leader Archbishop Christodoulos in December expressed support for a mosque in the Athens area."

Eigenlijk schokkend tekenend voor de kwaliteit van de Nederlandse pers. De journalist heeft een idee en gaat daar info bij zoeken. Alle info die niet strookt met zijn vooroordeel wordt doodleuk weggelaten.

Tomas
11-04-06, 12:36
Inmiddels is Athene de enige Europese hoofdstad zonder moskee...

Daar gaat de griekse methode van beveiligen tegen het in de fik steken van moskeen. Hoe nu naar nederland wijzen als land dat zo vreselijk racistisch is?

Magoed,


...en ook zonder islamitische begraafplaats — en is het aantal moslims opgelopen tot 200.000.

en


De Kerk heeft ook een stuk land ter beschikking gesteld voor een islamitische begraafplaats met ruimte voor rond de 200.000 mensen.

verklaart alles.

Seif
11-04-06, 13:21
Ben benieuwd of ons aller TonH net zo kritisch is jegens zijn landgenoten als tegen Nederlanders als hij weer terug is in Athene. Of zal hij blijken niets meer dan een hypocriet mannetje te zijn? Laat nog eens wat van je horen. :hihi:

TonH
11-04-06, 13:50
Geplaatst door Tomas
Daar gaat de griekse methode van beveiligen tegen het in de fik steken van moskeen. Hoe nu naar nederland wijzen als land dat zo vreselijk racistisch is?

Magoed,



en



verklaart alles.

Je hebt 'm door... :p

TonH
11-04-06, 13:53
Geplaatst door Seif
Ben benieuwd of ons aller TonH net zo kritisch is jegens zijn landgenoten als tegen Nederlanders als hij weer terug is in Athene.

Moest hem even een paar keer lezen, maar ik denk dat ik dit volmondig kan bevestigen. :D


Of zal hij blijken niets meer dan een hypocriet mannetje te zijn? Laat nog eens wat van je horen. :hihi:

En leg nou dat 'hypocriet mannetje' eens uit... Daar ben ik echt benieuwd naar.

tukkersterror
11-04-06, 14:21
Geplaatst door Tomas
Daar gaat de griekse methode van beveiligen tegen het in de fik steken van moskeen. Hoe nu naar nederland wijzen als land dat zo vreselijk racistisch is?

Magoed,


en



verklaart alles.

Ik begrijp dat je de zelfde link legde als ik 200.000 moslims en een plek om 200.000 te begraven:hihi:

Zou maar uitkijken als ik moslim in Griekenland was:lol:

mark61
11-04-06, 14:42
Geplaatst door TonH
Dat heb je vast uit dat baggerstukje in de NRC van zaterdag jl.:

Wat een opwinding allemaal. Zou het echt allemaal gelogen zijn in de NRC? Schrijf ze dan, speciale rubriek voor.

TonH
11-04-06, 15:39
Geplaatst door mark61
Wat een opwinding allemaal. Zou het echt allemaal gelogen zijn in de NRC? Schrijf ze dan, speciale rubriek voor.

Ik heb [email protected] hierover al geschreven.

Seif
11-04-06, 19:02
Geplaatst door TonH
Moest hem even een paar keer lezen, maar ik denk dat ik dit volmondig kan bevestigen. :D



En leg nou dat 'hypocriet mannetje' eens uit... Daar ben ik echt benieuwd naar.

Nah, ik krijg soms de indruk dat het jou niet echt gaat om onrecht, maar eerder om te kunnen kankeren. :)

TonH
11-04-06, 19:04
Geplaatst door Seif
Nah, ik krijg soms de indruk dat het jou niet echt gaat om onrecht, maar eerder om te kunnen kankeren. :)

Nope, ik mag dan in Amsterdam wonen, maar het gaat me echt om het onrecht. Alleen is daar zoveel van dat het wel eens als kankeren over kan komen. Ik zal er rekening mee houden. :duim:

Seif
11-04-06, 19:09
Geplaatst door TonH
Nope, ik mag dan in Amsterdam wonen, maar het gaat me echt om het onrecht. Alleen is daar zoveel van dat het wel eens als kankeren over kan komen. Ik zal er rekening mee houden. :duim:

Hou je vooral niet in hoor. Je werk is in Griekenland hard nodig naar ik begrijp. :p

mark61
11-04-06, 19:31
Geplaatst door TonH
Ik heb [email protected] hierover al geschreven.

Nou als dat met dezelfde tekst is als hierboven denk dat ze het zuchtend dan wel giechelend in de prullenmand donderen.

TonH
11-04-06, 19:51
Geplaatst door Seif
Hou je vooral niet in hoor. Je werk is in Griekenland hard nodig naar ik begrijp. :p

Er wonen ook Nederlanders, bedoel je... :cool:

TonH
11-04-06, 19:54
Geplaatst door mark61
Nou als dat met dezelfde tekst is als hierboven denk dat ze het zuchtend dan wel giechelend in de prullenmand donderen.

...en inhoudelijk? Oh f*ck dit WAS je inhoudelijke reactie. Sorry.