PDA

Bekijk Volledige Versie : Azghari / Ik krijg genoeg van orthodoxe moslims



Seif
11-04-06, 13:22
Azghari / Ik krijg genoeg van orthodoxe moslims

door Youssef Azghari

’Als we allemaal zo vrij gaan denken als jij, krijgen we straks ruim één miljard islams. Dat is pas een voedingsbodem voor extremisten.’ Dit was de geïrriteerde reactie van een jonge imam uit Roosendaal op mijn pleidooi eind vorige week voor een liberalisering van de islam.

Het speelde zich af tijdens een islamdebat naar aanleiding van de presentatie van het boekje ’Moslims in Brabant’, waarin dertien verschillende visies op de islam staan. In de propvolle zaal, die voor ruim de helft uit traditionele moslims in Brabant bestond, kreeg hij bijval. Anders dan we meestal zien bij zulke islamdebatten werd deze keer de inhoud volkomen gedomineerd door moslims zelf.

De imam verwoordde met zijn kritiek precies het angstbeeld dat ik in mijn jeugd vaker in de moskee heb gehoord. Zijn vrees was dat er niets meer overblijft van de ’ware’ islam wanneer moslims, net als christenen, de vrijheid nemen om hun eigen visie op hun geloof te hebben. De imam en zijn volgelingen zijn bang dat de vastenmaand ramadan op termijn wordt afgeschaft, dat moslims niet meer vijf keer per dag bidden en al helemaal niet naar de moskee komen. Dat is een doemscenario voor veel conservatieve moslims. Zij houden zich liever strikt aan de regels dan erover na te denken.

Iedereen weet dat krampachtig vastklampen aan tradities en je richten op het verleden vernieuwing tegenhoudt. Mensen die dat doen hebben daar natuurlijk alle recht op. Maar ik heb ook het recht om er een ander idee over te hebben en kritisch te zijn. Ik krijg genoeg van orthodoxe moslims die het monopolie op de islam claimen.

Zij stellen zich altijd de vraag: welke regels moet ik volgen om een goede moslim te zijn? Ik stel liever de vraag: wat zijn de waarden achter deze regels? Ik plaats ze in een historisch kader. Vervolgens probeer ik niet alleen de boodschap erachter te begrijpen, maar neem ook afstand van bij voorbeeld vrouwonvriendelijke passages.

Daarom heb ik afgelopen donderdag de vijf islamitische pijlers op een andere manier belicht dan ik uit boekjes heb geleerd. Ik vind dat te veel moslims alleen doen wat hun opgedragen is. Bijna niemand staat stil bij de islamitische waarden achter de vijf zuilen. Zo staat de geloofsbelijdenis, waarin de eenheid van God benadrukt wordt, voor gelijkheid, de sociale armenbelasting afdragen voor broederschap, het bidden voor zelfreflectie en het vasten van de ramadan voor spiritualiteit. De laatste zuil, bedevaart naar Mekka, staat voor de aansporing om buiten je vertrouwde omgeving kennis te maken met andersdenkenden. Hier hoort zeker bij dat de moslim weet waarom komend weekeinde het paasfeest wordt gevierd.

Ondanks het feit dat het aantal vernieuwingsgezinde moslims stijgt, is hun acceptatie door het merendeel van orthodoxe moslims ver weg. Zodra ik vertel hoe ik mijn moslim-zijn in de praktijk ervaar, krijg ik van deze fundamentalistische betweters de wind van voren. Als ik inga op hun kritiek dan ontwijken ze de discussie met de opmerking: ’Alleen moslimgeleerden weten hoe het zit.’ Als ik tegenwerp dat gewone moslims dus zelf niet mogen nadenken, maar alleen blindelings moeten gehoorzamen onder meer aan imams, krijg ik goedkope opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd.

Hoewel mijn leven door ervaring en studie in het teken staat van de islam zou ik er volgens hen te weinig van afweten of afdwalen. Het allerergste vind ik wel de twijfel of ik genoeg moslim ben. Zij spelen met hun arrogantie wie wel of geen moslim is voor de wraakzuchtige God. Dat maakt me woest, want dat is precies de reden waarom sommige jonge moslims zich radicaal afkeren van hun geloof of in handen vallen van extremisten. Eén ding staat vast: ik zal me nooit laten tegenhouden om mijn visie te verkondigen. En verder ga ik natuurlijk gewoon door met me honderd procent moslim voelen.

Bron: Trouw (http://www.trouw.nl/deverdieping/dossiers/article278612.ece)

waterfiets
11-04-06, 15:02
In de kerk was het vroeger net zo. Maar als de kerk leeg stroomt moeten ze wel een andere toon aanslaan.

Amenzu
11-04-06, 15:10
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Azghari mag wat mij betreft een drol eten en uiterst pijnlijk sterven.

Wat een domme reactie! Het zegt meer over je achterlijkheid dan over de objectieve en rationele benadering van Azghari.

_h4T3D_sE7eN
11-04-06, 15:20
Geplaatst door Amenzu
Wat een domme reactie! Het zegt meer over je achterlijkheid dan over de objectieve en rationele benadering van Azghari.

Dom dat je mijn reactie dom noemt. Ik vind er niets objectiefs of rationeels aan. Het komt waarschijnlijk zo over op jou omdat je misschien zijn in mijn ogen bullshitzijnde visie deelt.

Ik wil voor jou best een uitzondering maken:
Azghari hekelt een aanpak die hij zelf toepast. Hij verschilt in niets met de zogenaamde orthodoxe moslims die neerkijken op anderen die niet leven zoals eerstgenoemde orthodoxe moslims doen. En als je de bledder-artikelen van Azghari wat vaker hebt gelezen zul je waarschijnlijk niet ontkomen aan de conclusie dat hij bepaalde mensen naar de mond praat. Hij verkondigt niets nieuws maar herkauwt dingen die al meerdere malen door rechtse populisten als een soort van entourage naar voren zijn geschoven. Het verschil is dat Azghari daarnaast altijd erop hamert een trotse moslim te zijn en de manier waarop hij de Islam beleeft overbrengt als de beste manier van het moslimzijn. Daarmee dus iedere andere vorm van geloofsbelijdenis uitsluitend.

Jij en Azghari both may juggle on these nuts.

waterfiets
11-04-06, 15:24
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Azghari mag wat mij betreft een drol eten en uiterst pijnlijk sterven.

Is dit illustratief voor de houding van moslims tegenover andersdenkenden? Zelfs als je een andere mening dan hem hebt dan is dat nog geen reden voor dit soort agressieve en radicale terminologie. Iemand dood wensen is echt niet niks en in wezen zondig.

Amenzu
11-04-06, 15:31
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Dom dat je mijn reactie dom noemt. Ik vind er niets objectiefs of rationeels aan. Het komt waarschijnlijk zo over op jou omdat je misschien zijn in mijn ogen bullshitzijnde visie deelt.

Ik wil voor jou best een uitzondering maken:
Azghari hekelt een aanpak die hij zelf toepast. Hij verschilt in niets met de zogenaamde orthodoxe moslims die neerkijken op anderen die niet leven zoals eerstgenoemde orthodoxe moslims doen. En als je de bledder-artikelen van Azghari wat vaker hebt gelezen zul je waarschijnlijk niet ontkomen aan de conclusie dat hij bepaalde mensen naar de mond praat. Hij verkondigt niets nieuws maar herkauwt dingen die al meerdere malen door rechtse populisten als een soort van entourage naar voren zijn geschoven. Het verschil is dat Azghari daarnaast altijd erop hamert een trotse moslim te zijn en de manier waarop hij de Islam beleeft overbrengt als de beste manier van het moslimzijn. Daarmee dus iedere andere vorm van geloofsbelijdenis uitsluitend.

Jij en Azghari both may juggle on these nuts.

Als ik jouw onzin lees dan kom ik tot een conclusie:

Jij mag wat mij betreft twee drollen izzan eten en een langzame en pijnelijke dood sterven (het zijn jouw slimme woorden).

Hopelijk kan je dan aanspraak maken op je 78 maagden (als nog nog niet op zijn) en rivieren alcohol.

_h4T3D_sE7eN
11-04-06, 15:36
Geplaatst door waterfiets
Is dit illustratief voor de houding van moslims tegenover andersdenkenden? Zelfs als je een andere mening dan hem hebt dan is dat nog geen reden voor dit soort agressieve en radicale terminologie. Iemand dood wensen is echt niet niks en in wezen zondig.

Zowel jij als die Amazigh-nazi hierboven lezen niet goed.

Het feit dat Azghari andere interpretaties uitsluit door die van hemzelf te illustreren alszijnde de beste is wat mij het meest tegen de borst stuit.

Ik wens hem niet dood. Waar heb ik dat gezegd ?

waterfiets
11-04-06, 16:15
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN

Ik wens hem niet dood. Waar heb ik dat gezegd ?

Volgens mij pleit hij vooral voor de vrijheid je eigen visie te hebben. Dus dat geldt dan ook voor jouw visie lijkt mij.

Voor de rest, als je al niet weet wat je zelf schrijft als je iemand dood wenst dan kan ik je alleen maar de beste verzorgers toewensen.

Amenzu
11-04-06, 16:16
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Zowel jij als die Amazigh-nazi hierboven lezen niet goed.

Het feit dat Azghari andere interpretaties uitsluit door die van hemzelf te illustreren alszijnde de beste is wat mij het meest tegen de borst stuit.

Ik wens hem niet dood. Waar heb ik dat gezegd ?

Beste izzan,

Ja het is altijd makkelijk om amazigh erbij te halen. Het is bekend bij de achterlijke arabieren zoals jij. Kniel voor me om je te neuken of je bent een nazi, anti mosli en nog meer van dat achterlijkheid.


Wat heeft dit met amazigh zijn te maken.

Ik zou zeggen, ga een drol izzan eten (a yamazigh aghyur, maar dat zijn ze allemaal) en sterf ene langzame dood (het zijn nog steeds jouw woorden).

_h4T3D_sE7eN
11-04-06, 16:18
Geplaatst door waterfiets
Volgens mij pleit hij vooral voor de vrijheid je eigen visie te hebben. Dus dat geldt dan ook voor jouw visie lijkt mij.

Jij gaat uit van alleen dit artikel.


Minder belangrijk:


Voor de rest, als je al niet weet wat je zelf schrijft ...

Hij zal een keer dood moeten gaan. Ik wenste hem een pijnlijke dood toe. Heel wat anders.



Geplaatst door Amenzu
Beste izzan,

Ja het is altijd makkelijk om amazigh erbij te halen. Het is bekend bij de achterlijke arabieren zoals jij. Kniel voor me om je te neuken of je bent een nazi, anti mosli en nog meer van dat achterlijkheid.


Wat heeft dit met amazigh zijn te maken.

Ik zou zeggen, ga een drol izzan eten (a yamazigh aghyur, maar dat zijn ze allemaal) en sterf ene langzame dood (het zijn nog steeds jouw woorden).

Izzan op je oog. Ik (ook een Amazigh) heb voldoende bullshit van jou hier gelezen om te weten dat er minimaal 1 Amazigh-nazi rondloopt in Nederland en heb voldoende informatie mogen lezen om te concluderen dat jij je ver verheven voelt boven alles wat geen Amazigh is. Een typische Ariër. Iets wat die Azghari ook doet vermoeden: mensen die de Islam niet zoals hem belijden zijn kortzichtig, bekrompen, orthodox (en dan niet in de zin des woords) en daarmee dus minderwaardig.

Azul, modderfokker.

Amenzu
11-04-06, 16:22
Geplaatst door waterfiets
Volgens mij pleit hij vooral voor de vrijheid je eigen visie te hebben. Dus dat geldt dan ook voor jouw visie lijkt mij.

Voor de rest, als je al niet weet wat je zelf schrijft als je iemand dood wenst dan kan ik je alleen maar de beste verzorgers toewensen.

idd, zo heb ik het artikel percies begrijpen. Maar als je kritiek levert op zijn doodwensingen aan jongen die niets misdaan heeft dat het schrijven van een artikel, dan ben je een Amazigh nazi. ALs heeft Amaizgh niets te maken met dit onderwerp.

Maar helaas is dit de gedachtengang van extremisten zoals deze aghyur, die anderen voor nazis uitmaakt omdat ze hun mening geven. Of sterker nog de dood wenst omdat ze een artikel schrijven.


Vervloekt zijn alle Amazigh extremisten zoals jij. Natuurlijk wist ik dat je een AMaizgh bwas. AChterlijk dan Imazighen kan niet. Maar je bent wel een die denkt door twee ddarija woorden te spreken aansprak maakt op 78 maagden. Ben jij het toevallig waarvan de zus in een Burqa rondloopt? WIl je daarom hier je achterlijke opvatting aan ons opdringen. Ga nu terug naar je hol.

Weet je wel hoe erg dat is om iemand voor een Nazi uit maken. Weet je hoe erg het is omdat aan Imazighen rte relateren. Ik spreek hier namens mij zelf en niet names Imazighen.

Ga nu de ballen je arabische meesters likken.

David
11-04-06, 16:24
Geplaatst door Amenzu
78 maagden


Zijn het er nou al 78?

David
11-04-06, 16:25
Een nazi is iemand waar je het niet mee eens bent. Weer wat geleerd.

Tomas
11-04-06, 16:27
Ik geloof dat we de Amazigh niet meer tegen elkaar hoeven uit te spelen. Nou stond dat toch al niet hoog op de lijst.

Amenzu
11-04-06, 16:27
Geplaatst door David
Zijn het er nou al 78?

Volgens mij raken ze idd langzamer op, dus moeten we dat getal bijstellen. Anders zullen de extremistische Amazigh ighyar nog met hun moeders en zusters moeten doen.

David
11-04-06, 16:29
Geplaatst door Amenzu
Volgens mij raken idd op, dus moeten we dat getal bijstellen. Anders zullen de extremistische Amazigh ighyar nog met hun moeders en zusters moeten doen.


Integendeel, het lijken er alsmaar meer te worden. Zeker niet zoveel nieuwe aanwas in de hemel de laatste tijd.

En rivieren vol alcohol, toe maar.

_h4T3D_sE7eN
11-04-06, 16:29
Geplaatst door David
Een nazi is iemand waar je het niet mee eens bent. Weer wat geleerd.

Dat kan ook een homo zijn.

David
11-04-06, 16:31
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Dat kan ook een homo zijn.


Ja, nou weten we het wel.

_h4T3D_sE7eN
11-04-06, 16:41
Geplaatst door David
Ja, nou weten we het wel.

:hihi: ...

delankmoedige
09-05-06, 23:27
Waarom wordt nooit over de vrouw onvriendelijkheid en onderdrukking van het decadente kapitalisme gerept ?

Het libertijnse is kennelijk zaligmakend, alles mag en kan wat IKKE_IKKE_IKKE wil en ik zal het verdomme ook krijgen, no matter the costs

Nee dat is een fijn adagium
Kijk maar wat er dagelijks voor smerige troep voorbij komt op tv.
Leve dit libertijnse kaaskopland
Waar kinderen verkracht mogen worden
En de daders vrij uit gaan
(maar wel lekker politiek correct lopen te mekkeren wanneer in Jordanië een verkrachter wordt onthand)

Weke kaaskoppen
Hoera
:gefeli:
:lole:

duende
10-05-06, 00:36
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Dom dat je mijn reactie dom noemt. Ik vind er niets objectiefs of rationeels aan. Het komt waarschijnlijk zo over op jou omdat je misschien zijn in mijn ogen bullshitzijnde visie deelt.

Ik wil voor jou best een uitzondering maken:
Azghari hekelt een aanpak die hij zelf toepast. Hij verschilt in niets met de zogenaamde orthodoxe moslims die neerkijken op anderen die niet leven zoals eerstgenoemde orthodoxe moslims doen. En als je de bledder-artikelen van Azghari wat vaker hebt gelezen zul je waarschijnlijk niet ontkomen aan de conclusie dat hij bepaalde mensen naar de mond praat. Hij verkondigt niets nieuws maar herkauwt dingen die al meerdere malen door rechtse populisten als een soort van entourage naar voren zijn geschoven. Het verschil is dat Azghari daarnaast altijd erop hamert een trotse moslim te zijn en de manier waarop hij de Islam beleeft overbrengt als de beste manier van het moslimzijn. Daarmee dus iedere andere vorm van geloofsbelijdenis uitsluitend.

Jij en Azghari both may juggle on these nuts.

Dus als hij het volgende zegt: Iedereen weet dat krampachtig vastklampen aan tradities en je richten op het verleden vernieuwing tegenhoudt. Mensen die dat doen hebben daar natuurlijk alle recht op. Maar ik heb ook het recht om er een ander idee over te hebben en kritisch te zijn. Ik krijg genoeg van orthodoxe moslims die het monopolie op de islam claimen.
Vind je dat hij het zelfde doet als de orthodoxe moslims. Dan lees je niet goed denk ik. Hij zegt duidelijk dat ze alle recht op hun eigen visie hebben. Hij verbied het ze niet, dit in tegenstelling tot de orthodoxe lieden.

duende
10-05-06, 00:40
Geplaatst door delankmoedige
Waarom wordt nooit over de vrouw onvriendelijkheid en onderdrukking van het decadente kapitalisme gerept ?

Het libertijnse is kennelijk zaligmakend, alles mag en kan wat IKKE_IKKE_IKKE wil en ik zal het verdomme ook krijgen, no matter the costs

Nee dat is een fijn adagium
Kijk maar wat er dagelijks voor smerige troep voorbij komt op tv.
Leve dit libertijnse kaaskopland
Waar kinderen verkracht mogen worden
En de daders vrij uit gaan
(maar wel lekker politiek correct lopen te mekkeren wanneer in Jordanië een verkrachter wordt onthand)

Weke kaaskoppen
Hoera
:gefeli:
:lole:
Daar ging deze discussie niet over.....Dat is weer een andere.....
Maar toch even een reactie...Ik kan het niet laten..... :lachu:
Bij jij nou echt zo een intolerante generaliserende idioot? Of doe je maar als of. Fascistoide Droplul.
Ga lekker 4 mei herdenkingskransen in het water gooien.

sienia
10-05-06, 09:05
Sommige zaken zijn al lang in beweging gezet, zo ook een nieuw bewustzijn onder moslims. Het is niet tegen te houden, hoe hard ze zich ook verzetten.

Ik zal ooit zelf verantwoording moeten afleggen voor mijn daden, als moslima. Kan ik mij er dan op beroepen dat ik als vrouw geen kennis mocht vergaren? Dat ik de geleerden heb gevolgd? Zijn zij dan verantwoordelijk voor mijn dwalen?

Waar begon de eerste openbaring mee? Iqra! (Lees!)
Ik interpreteer dat als ga zelf op onderzoek uit, maak je de kennis eigen, maak gebruik van de bronnen, interpreteer het.

In de loop van de geschiedenis, tegenwoordig is al vaak gebleken dat de zogenaamde geleerden een en ander toepassen zoals het ze uitkomt. Daar zullen zij zich ooit voor moeten verantwoorden.
Ik kan mij dan niet verschuilen achter het feit dat zij mij hebben misleid.

Met andere woorden, een ieder heeft het recht op een eigen interpretatie van de waarheid.

MaRiaH
10-05-06, 09:49
Geplaatst door sienia
Met andere woorden, een ieder heeft het recht op een eigen interpretatie van de waarheid.

Met dien verstande dat ieders waarheid de vrijheid van denken en leven van de ander niet aan mag tasten.. die mag op zijn beurt weer niet.. etc.

zware opgave..maar niet onmogelijk. :p

HINDUSTAN
10-05-06, 09:57
Ik heb gedate met een Pakistaanse.
Zij vertelde me een heleboel, ook dat mannen bij hun in principe van alles flikken omdat ze weten dat als ze wat ouder zijn vragen ze een soort vergiffenis (ik weet niet hoe het heet maar het is een soort uitgebreide biecht volgens mij) en ze worden strenger gelovig en al hun daden zijn vergeven.
Dat heel veel mannen daar misbruik van maken met de gedachte "later vraag ik toch wel om een zuivering".

Op die manier kan je natuurlijk alles doen onder de naam van je geloof.
En dat gebeurt ook.
Vreedzame Muslims verafschuwen de daden van hun zogenaamde extremistische geloofsbroeders in bepaalde delen van het Midden Oosten. In de naam van Allah wordt alles goedgepraat.

Logisch dat sommige mensen zich afkeren van het orthodoxe gedeelte.
Waaronder zeer veel kritische jeugd die bezig zijn met vragen als 'wie ben ik, wat ben ik, waar kom ik vandaan, wat is mijn geschiedenis'.
Die verkoop je geen praatjes meer uit de middeleeuwen.
En dat wordt dan door de ouderen als haraam gezien, als brutaliteit, ongehoorzaamheid, disrespect, enz. enz.
Met als gevolg dat je zo iemand alleen maar verder van je afduwt.

HINDUSTAN
10-05-06, 10:02
Geplaatst door MaRiaH
Met dien verstande dat ieders waarheid de vrijheid van denken en leven van de ander niet aan mag tasten.. die mag op zijn beurt weer niet.. etc.

zware opgave..maar niet onmogelijk. :p

Zolang er mensen op de wereld zijn die getuige geven van een gebrek aan karakter, egoïsme en een gebrek aan opvoeding van de juiste normen, waarden en sociale vaardigheden, zullen er altijd conflicten blijven.

Het botte verstand prevaleert vaak boven het gezonde verstand. Dat is de aard van de mens namelijk.
De gemiddelde mens wilt de waarheid niet zien. Vooral niet de waarheid over zichzelf.
De gemiddelde mens kiest ervoor te leven in een wereld van een zelfgecreëerd ideaalbeeld, omdat hij zich daar prettiger bij voelt dan geconfronteerd te moeten worden met zijn ware-ik.

De enkeling die blijk geeft van een zuivere, objectieve en weloverwogen kijk op het geheel is vaak niet in staat op te boksen tegen de hysterie van de massa.

tukkersterror
10-05-06, 14:21
Geplaatst door sienia
Waar begon de eerste openbaring mee?

Dat was David die ons het vertelde.

tukkersterror
10-05-06, 14:24
Geplaatst door HINDUSTAN
Ik heb gedate met een Pakistaanse.
Zij vertelde me een heleboel, ook dat mannen bij hun in principe van alles flikken omdat ze weten dat als ze wat ouder zijn vragen ze een soort vergiffenis (ik weet niet hoe het heet maar het is een soort uitgebreide biecht volgens mij) en ze worden strenger gelovig en al hun daden zijn vergeven.
Dat heel veel mannen daar misbruik van maken met de gedachte "later vraag ik toch wel om een zuivering".

Op die manier kan je natuurlijk alles doen onder de naam van je geloof.
En dat gebeurt ook.
Vreedzame Muslims verafschuwen de daden van hun zogenaamde extremistische geloofsbroeders in bepaalde delen van het Midden Oosten. In de naam van Allah wordt alles goedgepraat.

Logisch dat sommige mensen zich afkeren van het orthodoxe gedeelte.
Waaronder zeer veel kritische jeugd die bezig zijn met vragen als 'wie ben ik, wat ben ik, waar kom ik vandaan, wat is mijn geschiedenis'.
Die verkoop je geen praatjes meer uit de middeleeuwen.
En dat wordt dan door de ouderen als haraam gezien, als brutaliteit, ongehoorzaamheid, disrespect, enz. enz.
Met als gevolg dat je zo iemand alleen maar verder van je afduwt.

Die mensen hebben een speciale ingang in de hemel, er hangt ook een bordje aan het hek met daarop " 1 April ".

HINDUSTAN
10-05-06, 14:29
Geplaatst door tukkersterror
Die mensen hebben een speciale ingang in de hemel, er hangt ook een bordje aan het hek met daarop " 1 April ".

Mogen ze terug naar de Aarde....... als vrouw.

sienia
10-05-06, 14:40
Geplaatst door tukkersterror
Dat was David die ons het vertelde.

David gaat hoe dan ook naar de vuur.

delankmoedige
10-05-06, 17:44
Ik krijg genoeg van liberale moslims die de hele dag met hun mediageile snuit op de tv komen terwijl ze geen ruk presteren.
Het enige wat ze presteren is dat ze 'liberale' moslims zijn en lekker schoppen tegen hun geloofsgenoten
Ik walg van deze types
Maar onder BalkELLENDE en Verdonk krijgen deze nietszeggende, nutteloze 'liberalemoslims' plots alle aandacht.
:gsm: