PDA

Bekijk Volledige Versie : Mogelijk biologische verklaring voor bijna-dood ervaringen



Seif
11-04-06, 16:45
Light at end of the tunnel over near death experiences

By Roger Highfield, Science Editor
(Filed: 11/04/2006)

Some describe a journey along a tunnel towards a light. Many say the light exudes warmth and forgiveness. Others report that gazing down on themselves in an operating theatre made them certain of life after death.

Throughout history, there have been accounts of people experiencing visions on the brink of death, what are now called near-death experiences. There are dozens of books and films on the subject, even a Journal of Near Death Studies in America, and a conference planned this October in Houston, Texas.

Today, new evidence is published that backs the idea that the near-death experience is a biological experience, rather than anything to do with a larger, spiritual dimension, a glimpse of heaven, or the existence of the soul.

People who have had near- death experiences are able to slip into dream sleep more easily than those who have not had one, according to a study published in Neurology, the journal of the American Academy of Neurology.

"I see it as an activation of certain brain regions that are also active during the dream state," said Prof Kevin Nelson, a neurologist and lead study author, from the University of Kentucky, Lexington.

"However, I hesitate to call it dreaming or dreaming while awake. This is the first testable hypothesis of a biological basis for these experiences."

For his study, a near-death experience was defined as a time during a life-threatening episode when a person experienced a variety of feelings, including a sense of being outside of one's body, unusual alertness, seeing an intense light, and a feeling of peace.

The study compared 55 people with near-death experiences with 55 people of the same age and gender who had not had them.

It found that people with near-death experiences were more likely to have a sleep-wake system in which the boundaries between sleep and wakefulness were not as clearly regulated, and the dream sleep state - when there is rapid eye movement - can intrude into normal wakeful consciousness.

Examples of "REM intrusion" include waking up and feeling that you cannot move - sleep paralysis - having sudden muscle weakness in your legs, and hearing sounds just before falling asleep or just after waking up that other people cannot hear.

Of the people with near- death experiences, 60 per cent reported REM intrusion, compared with 24 per cent of people who had not had near-death experiences.

"These findings suggest that REM-state intrusion contributes to near-death experiences," said Prof Nelson.

Prof Nelson said other factors supported this. Several features of near-death experiences are also associated with the dream state, for example, the feeling of being outside of one's body and being surrounded by light.

Because the brain turns off the body's ability to move during dreaming, muscles can lose their tone, or tension.

"During a crisis that occurs with REM-state intrusion, this lack of muscle tone could reinforce a person's sense of being dead and convey the impression of death to other people," Prof Nelson said.

He added that a biological explanation was "spiritually neutral". "We, as neurologists, address the how of these experiences coming about but not the why," he said.

The Telegraph (http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2006/04/11/wdeath11.xml&sSheet=/news/2006/04/11/ixworld.html)

David
11-04-06, 16:52
Ik werd opgegeven op m'n 29e. Nachtje ellende, veel dokters, drama. David bijna dood. Kan me er niet heel veel meer van herinneren, alleen dat ik het wel een goed idee vond. Een kalm idee. Tegen de ochtend kwam ik er blijkbaar op terug. Maar geen tunnels, geen licht en geen zweven. Gewoon, rust.

Seif
11-04-06, 19:01
Geplaatst door David
Ik werd opgegeven op m'n 29e. Nachtje ellende, veel dokters, drama. David bijna dood. Kan me er niet heel veel meer van herinneren, alleen dat ik het wel een goed idee vond. Een kalm idee. Tegen de ochtend kwam ik er blijkbaar op terug. Maar geen tunnels, geen licht en geen zweven. Gewoon, rust.

Homo's gaan ook niet naar het licht, maar naar de duister! :student:

gh.wille
11-04-06, 19:33
Geplaatst door Seif
Homo's gaan ook niet naar het licht, maar naar de duister! :student:

FOEI ! jij lelijke apekop.
Wat ben jij :melig:

Mark
11-04-06, 19:42
Geplaatst door Seif
Homo's gaan ook niet naar het licht, maar naar de duister! :student:

!!:haha:

David
11-04-06, 20:43
Geplaatst door Seif
Homo's gaan ook niet naar het licht, maar naar de duister! :student:


Ik bleef gewoon waar ik was, eigenlijk. :haha:

Mark
11-04-06, 21:13
Geplaatst door David
Ik bleef gewoon waar ik was, eigenlijk. :haha:

heb je het overleefd of niet?

David
11-04-06, 21:16
Geplaatst door Mark
heb je het overleefd of niet?


Da's nog steeds niet helemaal duidelijk.

barfly
11-04-06, 21:19
Geplaatst door Mark
heb je het overleefd of niet?

David is gereincarneerd in een homo. Wat denk je zelf :p

David
11-04-06, 21:30
Geplaatst door barfly
David is gereincarneerd in een homo. Wat denk je zelf :p


Huh?

barfly
11-04-06, 21:40
Geplaatst door David
Huh?

Ik ga ervan uit dat je huidige leven een straf is. Wees blij je had ook een insect kunnen zijn.

David
11-04-06, 21:43
Geplaatst door barfly
Ik ga ervan uit dat je huidige leven een straf is. Wees blij je had ook een insect kunnen zijn.


Oh, zo heb ik het nooit gevoeld. Vermaak me eigenlijk wel. Misschien ben ik dan toch dood. :dood:

xslaniet
11-04-06, 22:38
Ik was ooit ook eens bijna dood en daar was weinig biologisch aan,die auto kwam hard aan,ze zeggen wel dat als je bezopen bent dat je dubbel ziet ,ik zag helemaal niets aankomen.

MaRiaH
11-04-06, 22:46
Geplaatst door Seif
Light at end of the tunnel over near death experiences

By Roger Highfield, Science Editor
(Filed: 11/04/2006)

Some describe a journey along a tunnel towards a light. Many say the light exudes warmth and forgiveness. Others report that gazing down on themselves in an operating theatre made them certain of life after death.
The Telegraph (http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2006/04/11/wdeath11.xml&sSheet=/news/2006/04/11/ixworld.html)


Tuurlijk is er een biologische verklaring voor, dat sluit niet uit dat de rust en het licht dat ervaren wordt bij bijna-doodervaringen betekent dat er meer is tussen hemel en aarde.. :p

Dat gevoel dat David omschrijft herken ik ook..
Ook zag ik in flitsen -als in een fotoboek - het leven voorbij trekken..
Die rust die je in je voelt is zo prettig dat het niet meer uitmaakt dat je evt. sterft..

maar ben desalniettemin blij dat het mijn tijd nog niet was.. :)
Ik heb mede door deze ervaring geen enkele angst voor de dood.

Biologisch of niet - het zal me wat.
Ik vond het een "goddelijke"ervaring.. :hihi:

MaRiaH
11-04-06, 22:47
Geplaatst door David
Oh, zo heb ik het nooit gevoeld. Vermaak me eigenlijk wel. Misschien ben ik dan toch dood. :dood:

Misschien wij allemaal.. en dromen we dat we nog leven.. :fplet:

David
11-04-06, 22:52
Geplaatst door MaRiaH
Misschien wij allemaal.. en dromen we dat we nog leven.. :fplet:


Kind, je lijkt wel de sterfscène van Liz Taylor in Cleopatra!

Ï feel as if life was just a dream - someone else his dream. And now it is finally time for a dream of my own. Anthony, wait!


(in gouden gewaad, met enorme zwarte pruik, 8 kilo oogmake-up en fotogenieke cobra)

Wide-O
11-04-06, 22:53
Ik wacht nog steeds op een near-life experience :droef:

MaRiaH
11-04-06, 22:56
Geplaatst door David
Kind, je lijkt wel de sterfscène van Liz Taylor in Cleopatra!

Ï feel as if life was just a dream - someone else his dream. And now it is finally time for a dream of my own. Anthony, wait!


(in gouden gewaad, met enorme zwarte pruik, 8 kilo oogmake-up en fotogenieke cobra)

:lole: drama-queen.. :engel:

MaRiaH
11-04-06, 22:57
Geplaatst door Wide-O
Ik wacht nog steeds op een near-life experience :droef:

Nou.. dat vraag ik me ook wel eens af..
er zijn wetenschapPERS(?) die beweren dat er dimensies naast ons leven.. :eek:

Wide-O
11-04-06, 23:01
Geplaatst door MaRiaH
Nou.. dat vraag ik me ook wel eens af..
er zijn wetenschapPERS(?) die beweren dat er dimensies naast ons leven.. :eek:

Die worm die ik gisteren per ongeluk doodmaakte tijdens het schoffelen, leeft nog steeds, in de vorige dimensie. Kan niet anders.

En de kat die aan mijn raam staat te zeiken binnenkort ook :duivel: :hihi:

MaRiaH
11-04-06, 23:04
Geplaatst door Wide-O
Die worm die ik gisteren per ongeluk doodmaakte tijdens het schoffelen, leeft nog steeds, in de vorige dimensie. Kan niet anders.

En de kat die aan mijn raam staat te zeiken binnenkort ook :duivel: :hihi:

:haha:

Ik geloof er niks van..
Jij was toch ook een kattenliefhebber? :p

Wide-O
11-04-06, 23:10
Geplaatst door MaRiaH
:haha:

Ik geloof er niks van..
Jij was toch ook een kattenliefhebber? :p

Ik ben ook vrouwenliefhebber. Is geen garantie voor continue liefdevolrijkheid :D

Het kunnen soms echte dwingelandjes zijn. Die katten bedoel ik.

MaRiaH
11-04-06, 23:19
Geplaatst door Wide-O
Ik ben ook vrouwenliefhebber. Is geen garantie voor continue liefdevolrijkheid :D

Het kunnen soms echte dwingelandjes zijn. Die katten bedoel ik.

:haha:

En dan telt natuurlijk ook mee dat je van je "eigen" katten het meest houdt.. Die "kat"van een ander .. tja, dat is toch anders he? :rolleyes:

tukkersterror
11-04-06, 23:21
Geplaatst door MaRiaH
Misschien wij allemaal.. en dromen we dat we nog leven.. :fplet:

Daar heb ik ooit eens een boek over gelezen, van een bevolking die leefde met de gedachten dat dromen de echte wereld was en de echte wereld een droom, was eigelijk best een intressante stelling.

Wide-O
11-04-06, 23:38
Geplaatst door MaRiaH
:haha:

En dan telt natuurlijk ook mee dat je van je "eigen" katten het meest houdt.. Die "kat"van een ander .. tja, dat is toch anders he? :rolleyes:

Het moge u verbazen, maar nee. Hier in de tuin loopt "Staf" rond, een zwerfkat. Ik heb de hond al zo ver om 'm maar te accepteren (en dat heeft moeite gekost). Ik ben zowaar strenger voor de eigen katten. Die zouden beter moeten weten :roker:

Het enige verschil tussen de buurtkatten en de eigen katten is dat de eigen katten in huis mogen komen.

Een analogie met vrouwen schiet me zo gauw niet te binnen, cq zou goor worden :D

~Panthera~
11-04-06, 23:41
ik leef in Dreamscape, net zoals de Aboriginals. :maf2:
Gereincarneerd vanuit Australie.