PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaanse Gastarbeiders Gedupeerd Door Zorgwet



waterfiets
11-04-06, 23:47
In NOVA vanavond:
MAROKKAANSE GASTARBEIDERS GEDUPEERD DOOR ZORGWET

Niet alleen Nederlandse pensionado's die in landen als Spanje van hun pensioen genieten blijken gedupeerd door de nieuwe zorgverzekeringswet.

Voor elfduizend Marokkaanse gastarbeiders die met behoud van uitkering mochten terugkeren, blijken de gevolgen stukken ernstiger. Veel van hen leven in Marokko van een klein AOW-pensioen. Maar sinds 1 januari wordt daar verplicht de zorgverzekeringspremie van afgetrokken.

De bejaarden houden vaak nauwelijks een paar tientjes over voor het hele gezin. En sommigen, wiens AOW lager is dan de zorgpremie, moeten zelfs gaan bijbetalen. Eind deze maand stuurt het College Zorgverzekeringen de acceptgiro's naar Marokko. De Marokkanen willen hier van af en vandaag praten remigrantenorganisaties met minister Hoogervorst van Volksgezondheid over het hoogoplopende conflict.

NOVA bericht uit het Marokkaanse Rifgebied over de gevolgen van de invoering van het nieuwe zorgstelsel onder de Marokkaanse migranten. Verder reageert minister Hoogervorst.

Ik vond het een erg schrijnend verhaal. Mensen die van een zeer karig pensioentje moeten leven en dan 10 keer zoveel aan zorgpremie moeten afdragen dan hun landgenoten terwijl ze dezelfde zorg krijgen. En dan zag je zo'n dame van het nederlandse consulaat een vergadering een formulier voorhouden waarmee je teruggave van de premie mag vragen. Ik neem aan dat de nederlandse regering die premies afdraagt aan de Marokkaanse regering. Maar hoe het precies financieel zit snap ik niet want waarom moet die premie dan 10 keer zo hoog zijn als voor andere Marokkaanse mensen? En waarom zo'n ingewikkeld stelsel waarbij je aan mensen die voor een groot deel niet kunnen lezen en schrijven zo'n ingewikkeld formulier voorlegt. Geen wonder dat nog amper een mens teruggave van premie heeft aangevraagd. Enfin, ik werd er boos om.

waterfiets
11-04-06, 23:59
Dit bericht van vandaag staat ook nog op de site van NOVA dus wellicht gaat het in de praktijk toch wel meevallen:

11 april 2006

Minister Hoogervorst van Volksgezondheid gaat de zorgpremie van mensen die in het buitenland wonen met een Nederlandse uitkering of pensioen verlagen.

Binnen enkele weken gaat hij de premiehoogte aanpassen aan het zorgaanbod van het betreffende land. Dit maakt de bewindsman dinsdag 11 april bekend in NOVA. Hoeveel lager de premies precies worden, wordt over enkele weken bekend gemaakt.

Het ministerie van Volksgezondheid gaat nu per woonland een nieuw minimumbedrag voor de zorgpremie berekenen. Met deze beslissing komt de minister tegemoet aan de noodkreet van zowel Nederlandse pensionado's als van Turkse en Marokkaanse remigranten die door de invoering van het zorgstelsel hun inkomen sterk verlaagd zagen zien worden doordat de zorgpremie op de uitkeringen en pensioenen werd ingehouden.

Ook maakte men er bezwaar tegen dat het beschikbare pakket aan gezondheidszorg in het woonland schril afstak tegen de kwaliteit van de gezondheidszorg in Nederland, waar dezelfde premie voor moest worden betaald.

De beslissing van de minister is mede ingegeven door de uitspraak van de Haagse rechtbank die onlangs oordeelde dat de Nederlandse Staat te veel premie hief voor het pakket aan gezondheidszorg dat Nederlandse pensionado's er voor terugkregen. Minister Hoogervorst in NOVA: "Ik heb de rechter te respecteren. Als die vindt dat ik meer rekening moet houden met de lokale kosten van de gezondheidszorg die gelden voor Nederlandse pensionado's in het buitenland dan doe ik dat. Daar profiteren de Marokkaanse en Turkse remigranten dan nu van mee."

De kans dat de minister nog hoger beroep aantekent tegen die uitspraak is hiermee uiterst klein geworden. NOVA bericht dinsdag 11 april uit het Marokkaanse Rif-gebied over de gevolgen van de invoering van het zorgstelsel onder de Marokkaanse remigranten