PDA

Bekijk Volledige Versie : Christenen in Bethlehem omarmen politieke Islam



Elbaskue
14-04-06, 10:20
Bethlehem in Palestina, de bakermat van het christendom, heeft de politieke Islam omhelsd. Van de 10.000 christenen die Bethlehem (35.000 inwoners) telt, heeft een respectabel aantal op Hamas gestemd. En wel zoveel dat de partij twee van de vier parlementszetels waar de stad voor staat, heeft opgeëist.

Uit gesprekken met de christenen blijkt dat ze zich niet bedreigd voelen door Hamas. Neem Fuad Ibrahim (48), getrouwd, vijf kinderen, vroom christen, leraar Engels en lid van Fatah: 'Ik heb op Hamas gestemd, omdat Fatah een dievenbende is die ons de afgelopen vijf jaar alleen maar dieper in de ellende heeft gestort. Ik geloof dat alleen Hamas de broodnodige verandering kan brengen. Hamas-mensen zijn eerlijke mensen.'

Ook christenen die op Fatah hebben gestemd, zijn toch blij met de overwinning van Hamas. 'Let op mijn woorden,' zegt Medha Abu Eita in zijn 'One-Dollar Shop'. ,'Hamas brengt vrede, de slappe en corrupte Fatah niet.'

Waarom stemde hij dan toch op een corrupte partij? 'Ah, simpel. In onze clan, onze Hamulah, hebben veel familieleden een baantje bij Fatah. Als Fatah hier had verloren, waren zij hun banen kwijt geweest. Eerst het brood, dan de politiek.'

http://img230.imageshack.us/img230/3696/thesiegeofbethlehem8bo.jpg (http://imageshack.us)

Bethlehem, dat zijn roem en belangrijkste bron van inkomsten ontleent aan de geboorte van het christendom, maakt een doodse indruk. Midden in de week zijn de meeste winkels en banken dicht. De hotels zijn koud, kaal en leeg. Op straat is het, behalve rond de oude markt, stil. Het Kribbeplein, voor de Geboortekerk, is verlaten. Geen bussen vol toeristen.

Na vijf jaar uitzichtloze intifada blijven toeristen weg uit Betlehem en is Israël als werkverschaffer weggevallen. Als gevolg daarvan is 65 procent van de bevolking werkloos.

'En als er geen werk is, is er geen inkomen,' zegt loco-burgemeester George Sa’adeh. 'Dan worden geen gemeentebelastingen betaald, is er geen geld voor riolering, vuilnis ophalen aanleg van wegen.'

In zijn kantoor in het gemeentehuis zit de christelijke Sa'adeh duimen te draaien. Hij wil niet kwijt op wie hij heeft gestemd. Op Hamas, misschien? Hij zou er wel reden voor hebben: in 2003 schoten Israëlische militairen op het Kribbeplein zijn jongste dochter dood. Zelf raakte hij ernstig gewond.

Bron. (http://www.hln.be/hln/alg/pag/hln_index.jsp?p_page=belgie&p_cat=religie&p_scherm=1&p_artid=171097&wt.bron=hlnRPBackgrounds)

:maf:!

~Panthera~
14-04-06, 10:43
Is niet zo gek, als toch geen hond naar je luisterd. :moe:

Amenzu
14-04-06, 10:57
Geplaatst door ~Panthera~
Is niet zo gek, als toch geen hond naar je luisterd. :moe:

Ze zeggen het zelf in het artikel:

Eerst brood dan politiek. Daar gaat het om in deze wereld. Als ik daar zou wonen en ik zou zien dat Hamas de beste keuze is voor mijn situatie dan had ik ook op ze gestemd. Hamas heeft ook geen verleden om op afgerekend te worden. We kunnen pas over 4 of 5 jaar een oordeel vellen.

Hoe zit het als de Satans (vs, israel en eu) geen geld meer aan hun geven) en het land meer dan 70% van haar inkomsten daarme zal verliezen. Er wachten nu al 140000 palestijnen op hun slaris...

~Panthera~
14-04-06, 11:00
Geplaatst door Amenzu
Ze zeggen het zelf in het artikel:

Eerst brood dan politiek. Daar gaat het om in deze wereld. Als ik daar zou wonen en ik zou zien dat Hamas de beste keuze is voor mijn situatie dan had ik ook op ze gestemd. Hamas heeft ook geen verleden om op afgerekend te worden. We kunnen pas over 4 of 5 jaar een oordeel vellen.

Hoe zit het als de Satans (vs, israel en eu) geen geld meer aan hun geven) en het land meer dan 70% van haar inkomsten daarme zal verliezen. Er wachten nu al 140000 palestijnen op hun slaris...


Precies.
Als je niets te vreten hebt, en de situatie veranderd toch voor geen meter, dan heb je snel een keuze gemaakt.

Sallahddin
14-04-06, 14:36
Geplaatst door ~Panthera~
Precies.
Als je niets te vreten hebt, en de situatie veranderd toch voor geen meter, dan heb je snel een keuze gemaakt.


Er zijn er ook mensen die hun "principes" niet zo gauw ruilen om brood :ze kiesen om er voor te sterven(door honger ook) desnoods:
Hamas wordt "gedwongen" haar "principes" te verloochenen in ruil voor financieel hulp uit Amerika & de EU!!!
Hamas heeft wel werk verricht op de sociaal vlakte ,o.a.,niet alleen verzet bieden aan de bezetter:hamas mensen zijn integer en crediebel!!!