PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Hel van Tanger’ verhit Vlaamse gemoederen



EL MOKHTARI
15-04-06, 15:36
BRUSSEL - De makers van de Belgische speelfilm De hel van Tanger zijn woedend op het Vlaams Belang. Die partij zou hun film, al gezien door ruim honderdduizend bezoekers, hebben ‘gekaapt’. Het verhaal is gebaseerd op de belevenissen van een buschauffeur die twee jaar onterecht in Marokko heeft vastgezeten nadat 350 kilo hasj in zijn bus werd gevonden.

Tot ongenoegen van de filmmakers was de echte buschauffeur, Pierre Stukken, deze week te gast op een massameeting van het Vlaams Belang. Filip Dewinter wil er maar mee zeggen dat de Belgische gevangenissen ‘Club Med’ zijn vergeleken met de erbarmelijke omstandigheden in Marokkaanse cellen. Zijn boodschap: allochtone criminelen moeten hun straf in eigen land uitzitten.

‘Het Vlaams Belang moet met zijn fikken van cultuur blijven, ze snappen er geen jota van’, zegt acteur Axel Daeseleire in dagblad De Morgen. ‘We hebben een genuanceerde film gemaakt, maar het Vlaams Belang interpreteert die zoals het hen goed uitkomt. Ik wil niet voor de kar van extreem-rechts gespannen worden.

Volgens producent Eric Wirix gaat de film over onschuld. De boodschap die Dewinter erin ziet, zit er volgens hem absoluut nergens in. ‘Zijn vergelijking is compleet belachelijk. Ik was acht jaar advocaat en ging ontelbare keren naar de gevangenis van Vorst en Sint-Gillis (beide in Brussel, red.). Geloof me, daar wil je ook niet zitten.’

‘Ik ben heel blij dat mijn personage in De hel van Tanger Marcel Van Loock heet en niet Pierre Stukken,’ reageert acteur Filip Peeters, ‘Ik schaam me in zijn plaats. Ik kan wel begrijpen dat iemand die zoveel heeft meegemaakt, aanhanger wordt van Vlaams Belang, maar dan nog vind ik het opportunistisch van Dewinter dat hij daar gebruik van maakt. ’

De buschauffeur zelf sust de commotie. ‘Ik ben gegaan omdat ik uitgenodigd was. Het ging over veiligheid en democratie en daar sta ik achter. Maar ik ben geen aanhanger van Vlaams Belang. Ik ben aanhanger van geen enkele partij. Ik ben Vlaming, niets meer en niets minder. Ik ken Filip Dewinter omdat Vlaams Belang veel heeft gedaan om mij vrij te krijgen. Maar als andere partijen mij gevraagd zouden hebben, zou ik ook geweest zijn.’

Bron: de Volkskrant