PDA

Bekijk Volledige Versie : Verzet moskee tot uiterste, zonodig bij het Europees Hof om bouw moskee tegen te gaan



Dwaalspoor
15-04-06, 18:26
Verzet moskee tot uiterste

Door onze rechtbankcorrespondent


EDE - De verenigde omwonenden van het Peppelensteeggebied in Ede stappen zonodig naar het Europees Hof om de bouw van een moskee tegen te houden.

Woordvoerster van de bewonersvereniging, Corrie Gerritsen zei dit gisteren direct na afloop van een rechtszitting in Den Haag. De Initiatiefvereniging Peppelensteeg probeerde daar de Raad van State ervan te overtuigen dat het bouwplan moet worden geschorst. De omwonenden van de buurten rondom de beoogde locatie op de hoek Kastelenlaan- Koekelse Boslaan verzetten zich tegen de komst van het islamitische gebedshuis.

De stichting Moslims Ede (SME) staat na twintig jaar planvorming en zoeken naar locaties te popelen om met de bouw van het gebouw te beginnen. De Marokkaanse moslimgemeenschap komt nu nog samen in een voormalig kerkgebouw in Ede-Centrum, maar dat is veel te klein.

Van diverse aannemers zijn intussen offertes binnen. Voor de zomervakantie moeten de werkzaamheden starten, omdat het gebouw voor aanvang van de ramadan gereed moet zijn.

Bestuursrechter J. Polak van de Raad van State moet gaan beoordelen of de moskee, die op twee punten in strijd is met het geldende bestemmingsplan, voldoet aan de vrijstellingscriteria die de provincie hanteert.

De gemeentebestuur van Ede was genoodzaakt de SME vrijstelling te geven voor de minaret die veel hoger wordt dat de toegestane tien meter. Ook was vrijstelling nodig voor het gebruik als gebedshuis.

Daarnaast moet de rechter uitmaken of het gebouw op een zogenaamde inbreidingslocatie komt te staan, zoals het college van burgemeester en wethouders heeft gesteld.

Het gemeentebestuur van Ede verwacht daarmee geen problemen. De Initiatiefvereniging Peppelensteeg stelt echter dat van een inbreidingslocatie geen sprake is, omdat de bouwlocatie niet aan vier zijden is omsloten door bebouwing. „Wij zitten echt aan het eind van Ede-West“, zei bewonerswoordvoerster Gerritsen.

De omwonenden zijn ook bang voor geluidsoverlast bij de gebedsoproepen vanaf de minaret. De gemeente ging daar niet op in, omdat het gebruik van een geluidsinstallatie dient te worden geregeld in de milieuvergunning.

Uitspraak over twee weken

http://www.gelderlander.nl/devallei/article252457.ece

mark61
15-04-06, 19:03
Imbecielen.

~Panthera~
15-04-06, 19:28
Ede ligt toch op de Veluwe ? :roker:

mark61
15-04-06, 19:30
Geplaatst door ~Panthera~
Ede ligt toch op de Veluwe ? :roker:

Why you asking woman? :blowen:

~Panthera~
15-04-06, 19:31
Geplaatst door mark61
Why you asking woman? :blowen:


Kunnen ze nog jaaaaaaaaren plezier aan elkaar hebben, zo te zien. :roker:

Ik know..me bad. :tik:

mark61
15-04-06, 19:32
Geplaatst door ~Panthera~
Kunnen ze nog jaaaaaaaaren plezier aan elkaar hebben, zo te zien. :roker:

Ik know..me bad. :tik:

Ja joh. Hoeks en Kabeljauws enzo.

Bofko
15-04-06, 19:33
Ede en Marokkanen zij toch al sinds 12 sept 2001 gebrouilleerd ? :boer:

~Panthera~
15-04-06, 19:34
Geplaatst door mark61
Ja joh. Hoeks en Kabeljauws enzo.


http://www.hazelnet.org/icon/character/stickman.gif :hihi:

mark61
15-04-06, 19:40
Geplaatst door ~Panthera~
http://www.hazelnet.org/icon/character/stickman.gif :hihi:

Right on. Do the twist baby!

mark61
15-04-06, 19:41
Geplaatst door Bofko
Ede en Marokkanen zij toch al sinds 12 sept 2001 gebrouilleerd ? :boer:

Nee, dat was Schaap en Ede. Ahum, ik denk dat je daarvoor moet terug gaan tot de Slag bij Dokkum, ofzo. Oud-testamentisch denk ik.