PDA

Bekijk Volledige Versie : Man schiet twee seksdelinquenten neer en pleegt zelfmoord



Divine_70
17-04-06, 19:24
In de Amerikaanse staat Maine heeft een twintigjarige man twee seksdelinquenten doodgeschoten. Kort voor hij kon gevat worden, pleegde de vermoedelijke dader zelfmoord. Dat schrijft de krant Portland Press maandag. De autoriteiten vermoeden dat de twintigjarige Canadees Stephen A. Marshall zijn slachtoffers heeft kunnen opvissen uit een databank voor veroordeelde seksuele misdadigers.

De politie heeft nog geen bewijs voor een direct verband tussen de jonge Canadees en de twee dodelijke slachtoffers Joseph L. Gray (57) uit Milo en William Elliot (24) uit Corinth. Zij werden het afgelopen weekend dood aangetroffen in hun woning. De feiten in Maine zijn niet de eerste gevallen van lynchpartijen tegen zogenaamde 'sex offenders' (zedendelinquenten) in de VS. In september 2005 werden in de staat Washington nog twee pedofielen gedood wiens namen waren aangetroffen in een openbaar register.

In verschillende Amerikaanse staten wordt informatie over veroordeelde seksuele misdadigers op het internet geplaatst, vaak met foto's. Op de website van het Amerikaanse ministerie van Justitie staan ook links naar de internetdatabanken in de verschillende staten.

17/04/06 17u36

Bofko
17-04-06, 19:29
Lynchpartijen door het volk moeten we niet hebben natuurlijk.

observer
17-04-06, 22:18
Geplaatst door Bofko
Lynchpartijen door het volk moeten we niet hebben natuurlijk. nee maar dankzij het jurysysteem had hij minimumstraf gekregen

en eigenlijk zijn sexdeliquenten voor mij geen mensen eerder dolle honden

~Panthera~
17-04-06, 22:21
Geplaatst door Divine_70

De politie heeft nog geen bewijs voor een direct verband tussen de jonge Canadees en de twee dodelijke slachtoffers Joseph L. Gray (57) uit Milo en William Elliot (24) uit Corinth.


Zou me niets verbazen, als ze dat nog wel vinden.

Divine_70
17-04-06, 22:28
Geplaatst door ~Panthera~
Zou me niets verbazen, als ze dat nog wel vinden.

Misschien niet direct verband, maar ik zie hier wel een misbruikt kind die nu de rekening komt vereffenen, al zou het zijn via twee misdadigers die niet ZIJN nachtmerrie waren, maar ik kan me zijn actie heel goed voor stellen.

~Panthera~
17-04-06, 22:28
Geplaatst door Divine_70
Misschien niet direct verband, maar ik zie hier wel een misbruikt kind die nu de rekening komt vereffenen, al zou het zijn via twee misdadigers die niet ZIJN nachtmerrie waren, maar ik kan me zijn actie heel goed voor stellen.



Zoiets.

Divine_70
17-04-06, 22:31
Geplaatst door ~Panthera~
Zoiets.

Hij heeft een serie kinderen de ellende bespaart.

~Panthera~
17-04-06, 22:34
Geplaatst door Divine_70
Hij heeft een serie kinderen de ellende bespaart.



Wellicht, maar als iedereen dit gaat doen, dan is het hek van de dam.
Bovendien, levenslang zitten lijkt me ook wel afdoende.

Divine_70
17-04-06, 22:40
Geplaatst door ~Panthera~
Wellicht, maar als iedereen dit gaat doen, dan is het hek van de dam.
Bovendien, levenslang zitten lijkt me ook wel afdoende.

Klopt, voor eigen rechter spelen is geen uitkomst.
Als deze heren ook inderdaad levenslang hadden gekregen was het niet gebeurd en ik denk dat veel van die smeerlappen 3x na denken voor ze zich weer eens vergrijpen aan kinderen.

~Panthera~
17-04-06, 22:49
Geplaatst door Divine_70

Als deze heren ook inderdaad levenslang hadden gekregen was het niet gebeurd en ik denk dat veel van die smeerlappen 3x na denken voor ze zich weer eens vergrijpen aan kinderen.

Dat denk ik ook, eerlijk gezegd niet, maar dan zijn ze erna tenminste meteen van de straat. :moe:
Ellendezooi.

Bofko
17-04-06, 23:02
Geplaatst door observer
nee maar dankzij het jurysysteem had hij minimumstraf gekregen

en eigenlijk zijn sexdeliquenten voor mij geen mensen eerder dolle honden

Thats not the point.

Jij ziet blijkbaar gegevens in een databank als even ´waar ´ als de uitspraak van een rechter.
En de haat is zo groot dat er geen enkele twijfel is over het waarheidsgehalte van de gegevens in die databank.

mark61
17-04-06, 23:34
Geplaatst door Bofko
Thats not the point.

Jij ziet blijkbaar gegevens in een databank als even ´waar ´ als de uitspraak van een rechter.
En de haat is zo groot dat er geen enkele twijfel is over het waarheidsgehalte van de gegevens in die databank.

Ehm, in die databank staan veroordeelden die hun straf hebben uitgezeten? Bij wijze van uitnodiging aan burgers die dat niet genoeg vonden?

Bofko
17-04-06, 23:38
Geplaatst door mark61
Ehm, in die databank staan veroordeelden die hun straf hebben uitgezeten?

Hmm, had ik overheen gelezen.


Geplaatst door mark61
Bij wijze van uitnodiging aan burgers die dat niet genoeg vonden?
Zeer waarschijnlijk wel wel ja. Waarom anders ?

mark61
18-04-06, 00:12
Geplaatst door Bofko
Hmm, had ik overheen gelezen.


Zeer waarschijnlijk wel wel ja. Waarom anders ?

Om ze te shamen en uit de buurt van scholen en your back yard te houden. Ik vind het debiel, maar ook wel weer begrijpelijk.

Seif
18-04-06, 00:16
Hmmm, dit topic brengt opeens een stuk uit de NRC in herinneren. Kent iemand dat stuk over het falen van het strafrecht? Dat straffen van mensen op hetzelfde neerkomt als het straffen van bijvoorbeeld een auto die stuk is? Immers, een brein kan ook 'stuk' zijn door bijvoorbeeld een verstoorde hormoonbalans. Is dat ooit al eens hier geplaatst? Het is van Richard Dawkins geloof ik. Niet dat dit soort mensen geen straf verdienen. Maar ik vond het een provocerend artikel, en een discussie waardig.

mark61
18-04-06, 00:18
Geplaatst door Seif
Hmmm, dit topic brengt opeens een stuk uit de NRC in herinneren. Kent iemand dat stuk over het falen van het strafrecht? Dat straffen van mensen op hetzelfde neerkomt als het straffen van bijvoorbeeld een auto die stuk is? Immers, een brein kan ook 'stuk' zijn door bijvoorbeeld een verstoorde hormoonbalans. Is dat ooit al eens hier geplaatst? Het is van Richard Dawkins geloof ik. Niet dat dit soort mensen geen straf verdienen. Maar ik vond het een provocerend artikel, en een discussie waardig.

Tsja, dat heb je al met ontoerekeningsvatbaarheid. De vraag is of je ze dan levenslang moet opsluiten vanwege het 'technische' ipv 'criminele' risico.

Seif
18-04-06, 00:19
Hier is ie:


Straf is wetenschappelijk achterhaald

Richard Dawkins

Menselijk gedrag wordt bepaald door fysiologie, erfelijkheid en milieu.Als we dat accepteren zijn begrippen als verantwoordelijkheid' en straf'achterhaald. We straffen een kapotte auto ook niet.
Vraag mensen waarom ze voor de doodstraf zijn of langdurigegevangenisstraffen voor ernstige misdaden willen, en de redenen die zegeven zullen meestal met vergelding te maken hebben. Terloops zal misschiennog iets over afschrikking of reclassering worden opgemerkt, maar deretoriek eromheen spreekt boekdelen. Mensen willen een misdadiger doodhebben als vergelding voor het vreselijks dat hij heeft gedaan. Of zewillen de slachtoffers van de misdaad of hun familieleden genoegdoening'geven. Een wel heel verwrongen en walgelijke toepassing van het rammelendebegrip vergelding is de christelijke kruisiging als boetedoening' voor dezonde'.
Vergelding is als moreel beginsel onverenigbaar met eenwetenschappelijke opvatting van het menselijk gedrag. In de wetenschapgeloven wij dat de menselijke hersenen dan misschien wel niet hetzelfdewerken als kunstmatige computers, maar dat ze zeker wel onderworpen zijnaan de natuurwetten. Als een computer het niet doet, geven we hem geenstraf. We sporen het probleem op en herstellen het, meestal door een kapotonderdeel te vervangen, in de hardware dan wel in de software.
Basil Fawlty, de onmogelijke Britse televisie-hotelier in de creatie vande onsterfelijke John Cleese, was ten einde raad toen zijn auto kapot wasen niet wilde starten. Hij waarschuwde eerlijk, telde tot drie, gaf hem nogéén kans en trad toen op. Goed! Ik heb je gewaarschuwd. Het is jeverdiende loon! Hij stapte uit de auto, pakte een boomtak en gaf de autoongenadig op zijn falie. Natuurlijk lachen we om zijn irrationeel gedrag.Wij zouden die auto niet slaan, maar kijken wat het probleem was. Is demotor verzopen? Zijn de bougies of de verdeler vochtig? Is gewoon debenzine op? Waarom reageren we ook niet zo op een mens met een gebrek: eenmoordenaar bijvoorbeeld, of een verkrachter? Waarom lachen we niet evenhartelijk om een rechter die een misdadiger straft als we om Basil Fawltylachen? Of om koning Xerxes, die in 480 v. Chr. de ruwe zee tot 300zweepslagen veroordeelde omdat die zijn brug van schepen had vernield? Isde moordenaar of verkrachter niet ook maar een machine met een kapotonderdeel? Of een gebrekkige opvoeding? Gebrekkig onderwijs? Gebrekkigegenen?
Met begrippen als schuld en verantwoordelijkheid wordt maar raak gesoldals het om menselijke boosdoeners gaat. Als een kind een oud vrouwtjeberooft, moeten we dan dat kind zelf of zijn ouders de schuld geven? Ofzijn school? Nalatige maatschappelijk werkers? Voor de rechter iszwakzinnigheid een aanvaardbare verdedigingsgrond, evenals krankzinnigheid.De advocaat doet een beroep op verminderde toerekeningsvatbaarheid enprobeert zijn cliënt misschien ook nog vrij te pleiten door te wijzen opzijn ongelukkige jeugd, op de mishandeling door zijn vader of zelfs op zijnongunstige genen (niet op een ongunstige stand van de sterren, voor zoverik weet, al zou het me niet verrassen).
Maar als we werkelijk wetenschappelijk, mechanistisch naar hetzenuwstelsel kijken is het hele idee van toerekeningsvatbaarheid, al danniet verminderd, toch eigenlijk onzin? Elke misdaad, hoe afschuwelijk ook,is in principe te wijten aan omstandigheden die vooraf zijn bepaald doorde fysiologie, de erfelijkheid en het milieu van de verdachte. Zijnrechtszaken om te beslissen over schuldvraag of verminderdetoerekeningsvatbaarheid niet even zinloos voor een defect mens als voor dedefecte auto van Fawlty?
Hoe komt het dat wij mensen bijna onmogelijk zulke conclusies kunnenaanvaarden? Waarom ventileren we zo'n diepgewortelde haat tegenkindermoordenaars of vandalen, terwijl we hen gewoon zouden moetenbeschouwen als defecte eenheden die aan reparatie of vervanging toe zijn?Vermoedelijk omdat begrippen als schuld en verantwoordelijkheid, eneigenlijk dus goed en kwaad, door millennia darwinistische evolutie in onzehersenen zijn gegrift. De toerekening van schuld en verantwoordelijkheidis een aspect van de nuttige hypothese dat wij een bewustzijn hebben datonze hersenen in staat stelt snel en correct te analyseren wat er gebeurtin de wereld waarin wij moeten leven. Mijn gevaarlijke gedachte is dat wedit alles uiteindelijk zullen ontgroeien en er zelfs om zullen lerenlachen, net als we lachen om Basil Fawlty als hij zijn auto slaat. Maar diestaat van verlichting zal ik zelf waarschijnlijk nooit bereiken.

Bron: NRC-Handelsblad

observer
18-04-06, 09:01
Geplaatst door mark61
Ehm, in die databank staan veroordeelden die hun straf hebben uitgezeten? Bij wijze van uitnodiging aan burgers die dat niet genoeg vonden? elke amerikaanse staat is verplicht om zo'n register bij te houden

dat is het gevolg van "megan's law" megan was een 7 meisje wat verkracht en vermoord werd door een veroordeelde pedo die na zijn straf bij haar in de straat kwam wonen

voorbeeld (http://www.meganslaw.ca.gov/)

in de vs gaan de rechten van kinderen blijkbaar voor de privacy van veroordeelden

de ratten

Canaris
18-04-06, 11:51
Geplaatst door mark61
Om ze te shamen en uit de buurt van scholen en your back yard te houden. Ik vind het debiel, maar ook wel weer begrijpelijk.

het dankbare feit, dat dit soort hufters nog vrij komen , is het enige recht wat ze hebben. Dat de bevoking voor hun wordt gewaarschuwd , is het logische resultaat van hun daden.

duende
18-04-06, 12:29
Geplaatst door mark61
Tsja, dat heb je al met ontoerekeningsvatbaarheid. De vraag is of je ze dan levenslang moet opsluiten vanwege het 'technische' ipv 'criminele' risico.
Lijkt mij een heel plausibele oplossing. Het zijn patienten? die erg ziek zijn. Dus nooit meer op straat dat soort lui. Het is draconisch, maar iemand een andere suggestie. Castratie is niet de oplossing.

Bofko
18-04-06, 12:48
Geplaatst door Seif
Hmmm, dit topic brengt opeens een stuk uit de NRC in herinneren. Kent iemand dat stuk over het falen van het strafrecht? Dat straffen van mensen op hetzelfde neerkomt als het straffen van bijvoorbeeld een auto die stuk is? Immers, een brein kan ook 'stuk' zijn door bijvoorbeeld een verstoorde hormoonbalans. Is dat ooit al eens hier geplaatst? Het is van Richard Dawkins geloof ik. Niet dat dit soort mensen geen straf verdienen. Maar ik vond het een provocerend artikel, en een discussie waardig.

Klopt. Veel mensen worden niet beter van zo'n gevangenisstraf.
Maar er zijn meerdere motieven om te straffen met opsluiting. Bescherming van de maatschappij bijv.
Je ziet een verschuiving van straffen van het individu , met hoop op succes, naar bescherming van het collectief. Het is een verschuiving van de aandacht voor de dader naar aandacht voor het slachtoffer.

Seif
18-04-06, 13:01
Geplaatst door Bofko
Je ziet een verschuiving van straffen van het individu , met hoop op succes, naar bescherming van het collectief. Het is een verschuiving van de aandacht voor de dader naar aandacht voor het slachtoffer.

Men zegt wel dat de gevangenis de beste leerschool is voor een crimineel. Het is dus zeer twijfelachtig of je daarmee de maatschappij beschermt. Of je moet ze echt hun hele leven opsluiten. Maar dat gebeurt alleen bij de echt zware misdaden. En zoals Dawkins ook al aanstipt, straf als vergelding is in veel gevallen moreel niet te rechtvaardigen.

Bofko
18-04-06, 13:41
Geplaatst door Seif
Men zegt wel dat de gevangenis de beste leerschool is voor een crimineel. Het is dus zeer twijfelachtig of je daarmee de maatschappij beschermt. Of je moet ze echt hun hele leven opsluiten. Maar dat gebeurt alleen bij de echt zware misdaden. En zoals Dawkins ook al aanstipt, straf als vergelding is in veel gevallen moreel niet te rechtvaardigen.

Een algemene bewering over het succes van gevangenisstraf is niet mogelijk denk ik. Vele worden er slechter van, anderen beter. Wat het maatschappelijke saldo is lijkt mij een niet te beantwoorden vraag.
Rest slechts een korte termijn oplossing nl de duur van de gevangenisstraf waarin de maatschappij verschoont blijft van de misdadigers. Want niet straffen lijkt mij geen optie.

Seif
18-04-06, 13:53
Geplaatst door Bofko
Want niet straffen lijkt mij geen optie.

Van mij mag de wetenschap in die gevallen dat het mogelijk is ingrijpen. Maja, dan krijg je weer allerlei ethische discussies mbt lichamelijke integriteit enzo...

duende
18-04-06, 14:59
Geplaatst door Seif
Van mij mag de wetenschap in die gevallen dat het mogelijk is ingrijpen. Maja, dan krijg je weer allerlei ethische discussies mbt lichamelijke integriteit enzo...
De enige werkzame ingreep in dergelijke gevallen is lobotomie. Castratie helpt niet. Omdat het bij sexuele delinquenten niet zo zeer om de sex gaat maar meer om de macht. En testosteron is altijd wel te verkrijgen als men dat wil.

~Panthera~
18-04-06, 15:36
Heb ooit een docu gezien over een sexoffender in de USA.
Die vroeg geen parole meer aan, omdat ie WIST dat ie weer de fout in ging. (was ook al eerder gebeurd)
Laat mij hier gewoon zitten, zei hij, tot ik dood ben.
Dat is het beste.


Kijk, een mens die zichzelf kent. :fpetaf: