PDA

Bekijk Volledige Versie : Veel allochtonen haken af op pabo (door gebrek aan kansen)



barfly
18-04-06, 21:32
Hoewel steeds meer allochtonen voor de pabo kiezen, maakt bijna 60% de opleiding niet af. Een van de problemen is dat moslimstudenten moeilijk aan een stageplaats komen, omdat christelijke scholen vaak geen moslims voor de klas willen zetten.

De pabo's in de vier grote steden gaan actie ondernemen om te zorgen dat meer allochtone studenten de lerarenstudie afmaken. Volgens hen is het hard nodig dat er meer kleur voor de klas komt.

Nu is nog geen 10% van de leraren allochtoon, terwijl op veel scholen in de grote steden de helft van de leerlingen van buitenlandse afkomst is.

Bron: nos.nl

Integratie moet van twee kanten komen en daarbij is het juist een harstikke goed signaal als er allochtonen voor de klas staan. Dit is duidelijk een probleem van racistische aard. En moet terstond worden aangepakt!

Iglo
18-04-06, 22:18
Geplaatst door barfly
Hoewel steeds meer allochtonen voor de pabo kiezen, maakt bijna 60% de opleiding niet af. Een van de problemen is dat moslimstudenten moeilijk aan een stageplaats komen, omdat christelijke scholen vaak geen moslims voor de klas willen zetten.
Dit vind ik een heel vreemd verhaal. "Christelijke scholen zouden geen moslims voor de klas willen zetten." Ik vraag me af (als dit al waar zou zijn), waarom dit tot 60% uitval zou kunnen leiden, er zouden dan immers nog genoeg stage-plaatsen moeten zijn op openbare scholen. Kortom, op het eerste gezicht geloof ik hier geen snars van =]

observer
19-04-06, 00:05
zou een moslims school wel een refo pabo stagere voor de klas laten staan?

Kal-El B.V
19-04-06, 00:44
Geplaatst door Iglo
Dit vind ik een heel vreemd verhaal. "Christelijke scholen zouden geen moslims voor de klas willen zetten." Ik vraag me af (als dit al waar zou zijn), waarom dit tot 60% uitval zou kunnen leiden, er zouden dan immers nog genoeg stage-plaatsen moeten zijn op openbare scholen. Kortom, op het eerste gezicht geloof ik hier geen snars van =]


Sterk staaltje logica zet je hier neer vriend, want al die mensen, daar is natuurlijk gewoon genoeg plek voor in de openbare scholen ? Als stagiaire en als toekomstige leraar en lerares ? Want die hebben echt stapels vacatures open staan die aan de volledige vraag kunnen voldoen ?

Toch ?

Baddha
19-04-06, 01:17
Volgens mij kan iedere enthousiaste en gretige leerling wel een stageplaats vinden als hij of zij maar z'n stinkende best doet.

Kal-El B.V
19-04-06, 02:35
Sinds wanneer moet je "je stinkende best" doen om een stageplek te krijgen ? Het gaat alleen maar om een stageplek.

En deze discussie dreigt dan weer uit te draaien op irrelevante zaken, want waar gaat het nou om ?

Niet zozeer om het gebrek aan stageplekken, maar die mensen haken af omdat ze inzien dat er geen droog brood valt te verdienen met een opleiding die je hebt genoten aan de PABO, omdat ze nergens aangenomen zullen worden, omdat ze niet het christelijke geloof aanhangen.

Daar gaat het om. Kunnen ze terecht op de openbare scholen ? Nee, want zoveel zijn er niet, ongeveer 20% van alle basischolen is een openbare, de rest dus niet.

Iglo
19-04-06, 08:01
Geplaatst door Kal-El B.V
Sterk staaltje logica zet je hier neer vriend, want al die mensen, daar is natuurlijk gewoon genoeg plek voor in de openbare scholen ? Als stagiaire en als toekomstige leraar en lerares ? Want die hebben echt stapels vacatures open staan die aan de volledige vraag kunnen voldoen ?

Toch ? Dat zeg ik niet.

Ik zeg:
- Het verhaal: "christelijke scholen willen vaak geen moslims voor de klas zetten" vind ik wat vreemd, aangezien er ook genoeg andere niet-christenen op zo'n christelijke school werken.
- Ten tweede zeg ik: hoe kan dit er voor zorgen dat er 60% uitval is. Als het waar zou zijn, dan zou dit misschien voor zo'n 10% procent uitval kunnen zorge oid, maar niet voor 60%. Kortom, ik vraag me af: wat is de uitval onder autochtone PABOisten en wat zijn andere redenen voor uitval bij de allochtone deelnemers.

Kal-El B.V
19-04-06, 10:45
Believe it.



De moeder van mijn vriendin is lerares op een basischool in Bussum en zij zegt dat ze al heel lang naar nieuwe leraren zoeken, maar de directie neemt geen niet-christenen aan, terwijl er al heel veel allochtonen hebben gesoliciteerd. Ze vertelt me ook dat de school een beetje wanhopig begint te worden, maar ze gaan het echt tot het uiterste brengen voordat ze uiteindelijk misschien toch wel een allochtoon aannemen.

~Panthera~
19-04-06, 11:53
Geplaatst door Kal-El B.V
Believe it.



De moeder van mijn vriendin is lerares op een basischool in Bussum en zij zegt dat ze al heel lang naar nieuwe leraren zoeken, maar de directie neemt geen niet-christenen aan, terwijl er al heel veel allochtonen hebben gesoliciteerd. Ze vertelt me ook dat de school een beetje wanhopig begint te worden, maar ze gaan het echt tot het uiterste brengen voordat ze uiteindelijk misschien toch wel een allochtoon aannemen.


Bezopen. :moe:

Wat is er mis met een Moslim-leraar/es ?
Kan die geen rekenen geven of zo ?
Schiet mij maar af hoor.

xslaniet
19-04-06, 12:39
Geplaatst door barfly
Hoewel steeds meer allochtonen voor de pabo kiezen, maakt bijna 60% de opleiding niet af. Een van de problemen is dat moslimstudenten moeilijk aan een stageplaats komen, omdat christelijke scholen vaak geen moslims voor de klas willen zetten.

De pabo's in de vier grote steden gaan actie ondernemen om te zorgen dat meer allochtone studenten de lerarenstudie afmaken. Volgens hen is het hard nodig dat er meer kleur voor de klas komt.

Nu is nog geen 10% van de leraren allochtoon, terwijl op veel scholen in de grote steden de helft van de leerlingen van buitenlandse afkomst is.


Bron: nos.nl
Integratie moet van twee kanten komen en daarbij is het juist een harstikke goed signaal als er allochtonen voor de klas staan. Dit is duidelijk een probleem van racistische aard. En moet terstond worden aangepakt! Volgens mij moet de oorzaak ergens anders gezocht worden,maar dat mag ik hier niet zeggen.