PDA

Bekijk Volledige Versie : Ozb Amsterdam stijgt mogelijk met 50 pct.



~Panthera~
19-04-06, 16:10
Ozb Amsterdam stijgt mogelijk met 50 pct.

door onze verslaggevers
AMSTERDAM - Amsterdamse huiseigenaren kunnen een verhoging van de onroerendzaakbelasting (ozb) tegemoet zien. De gemeente onderzoekt of het tarief kan worden opgetrokken naar het landelijk gemiddelde. Dit betekent een stijging van 53 procent. Ook het parkeren op straat wordt tot 2010 jaarlijks fors duurder gemaakt.


De hoofdstad slaat huiseigenaren aan voor de ozb met het - betrekkelijk lage - tarief van 1,58 euro per 2500 euro van de woningwaarde. Het landelijk gemiddelde ligt op 2,36 euro, 85 eurocent en 53 procent meer. Eigenaren van gebouwen die niet als woning in gebruik zijn, betalen nu in Amsterdam maar een fractie minder (7 eurocent) dan het landelijk gemiddelde, evenals gebruikers van die gebouwen (8 eurocent).

De aangekondigde verhoging ligt verscholen in het rapport 'Evaluatie Stadsdeelfonds 1999-2003', dat in de laatste vergadering van de vorige gemeenteraad werd aangenomen. Hierin staat de aanbeveling: "Het nader onderzoeken van de mogelijkheden voor het hanteren van het landelijke rekentarief bij de koppeling aan de ozb van de voeding van het Stadsdeelfonds."

Compenseren

Sinds het afschaffen van het ozb-gebruikersdeel voor bewoners klagen de stadsdelen dat hun uitkering uit het fonds gedaald is. Zij willen dit compenseren door het ozb-tarief voor eigenaren te verhogen.

Ook parkeren op straat wordt de komende jaren duurder. Waar VVD-wethouder Mark van der Horst de jaarlijkse stijging met 10 eurocent wilde bevriezen, zet de nieuwe bestuurscoalitie (PvdA en GroenLinks) in op een gestage toename. Daarmee moeten onnodig autogebruik en luchtvervuiling worden verminderd.

Bewoners gaan via de parkeervergunning en bezoekers via de parkeermeter meer betalen. Binnen de ring tot 2010 op de drukste plekken 5,20 euro per uur, tot 1,50 euro per uur buiten de ringweg.


:boer:

plexus
19-04-06, 16:12
ik woon er niet meer van mij mag het.. :duim:

Max Stirner
19-04-06, 16:35
Geplaatst door ~Panthera~
Ozb Amsterdam stijgt mogelijk met 50 pct.

door onze verslaggevers
AMSTERDAM - Amsterdamse huiseigenaren kunnen een verhoging van de onroerendzaakbelasting (ozb) tegemoet zien. De gemeente onderzoekt of het tarief kan worden opgetrokken naar het landelijk gemiddelde. Dit betekent een stijging van 53 procent. Ook het parkeren op straat wordt tot 2010 jaarlijks fors duurder gemaakt.


De hoofdstad slaat huiseigenaren aan voor de ozb met het - betrekkelijk lage - tarief van 1,58 euro per 2500 euro van de woningwaarde. Het landelijk gemiddelde ligt op 2,36 euro, 85 eurocent en 53 procent meer. Eigenaren van gebouwen die niet als woning in gebruik zijn, betalen nu in Amsterdam maar een fractie minder (7 eurocent) dan het landelijk gemiddelde, evenals gebruikers van die gebouwen (8 eurocent).

De aangekondigde verhoging ligt verscholen in het rapport 'Evaluatie Stadsdeelfonds 1999-2003', dat in de laatste vergadering van de vorige gemeenteraad werd aangenomen. Hierin staat de aanbeveling: "Het nader onderzoeken van de mogelijkheden voor het hanteren van het landelijke rekentarief bij de koppeling aan de ozb van de voeding van het Stadsdeelfonds."

Compenseren

Sinds het afschaffen van het ozb-gebruikersdeel voor bewoners klagen de stadsdelen dat hun uitkering uit het fonds gedaald is. Zij willen dit compenseren door het ozb-tarief voor eigenaren te verhogen.

Ook parkeren op straat wordt de komende jaren duurder. Waar VVD-wethouder Mark van der Horst de jaarlijkse stijging met 10 eurocent wilde bevriezen, zet de nieuwe bestuurscoalitie (PvdA en GroenLinks) in op een gestage toename. Daarmee moeten onnodig autogebruik en luchtvervuiling worden verminderd.

Bewoners gaan via de parkeervergunning en bezoekers via de parkeermeter meer betalen. Binnen de ring tot 2010 op de drukste plekken 5,20 euro per uur, tot 1,50 euro per uur buiten de ringweg.


:boer:



Huizen zijn in Amsterdam nogal duur, dus in concreto gaan Amsterdammers veel meer ozb betalen dan mensen die ergens anders wonen.

barfly
19-04-06, 20:00
Dat lijkt me nou precies zo'n maatregel waardoor de mensen die daar nu wonen straks lekker in het Gooi gaan wonen en Amsterdam nog meer een pauper stad wordt.

Divine_70
19-04-06, 20:30
Geplaatst door Max Stirner
Huizen zijn in Amsterdam nogal duur, dus in concreto gaan Amsterdammers veel meer ozb betalen dan mensen die ergens anders wonen.

Dat zegt niet zoveel, hier zijn huizen veel minder duur dan Amsterdam maar de OZB die we betalen liegt er niet om.

Al Sawt
20-04-06, 00:12
Dus de realisatie van goedkope koopwoningen, worden niets meer dan een wassenneus.

Elie Hobeika
20-04-06, 00:21
Accept and conform..

Or get the fuck out.. :hihi:

Duidelijk taal!

observer
20-04-06, 08:12
dus als ik het zo lees betalen kantoren en bedrijven al veel meer en gaat de gewone burger ook zoveel betalen

dat de ozb als relatief laag tov het landelijk gemiddelde wordt neergezet is natuurlijk een prachtig geval van selectief presenteren

amsterdam heeft 1 van de hoogste gemiddelde woningprijzen van nederland

slim amsterdam kies vooral een links college

Bart
20-04-06, 10:42
Fijn met zijn allen SP, GroenLinks en PvdA stemmen volgend jaar, weten we in ieder geval zeker dat hetzelfde gaat gebeuren met de inkomstenbelasting over 2 jaar.

waterfiets
20-04-06, 10:59
En zo willen ze het eigen woning bezit stimuleren ?

~Panthera~
20-04-06, 11:52
De hoofdstad slaat huiseigenaren aan voor de ozb met het - betrekkelijk lage - tarief van 1,58 euro per 2500 euro van de woningwaarde. Het landelijk gemiddelde ligt op 2,36 euro, 85 eurocent en 53 procent meer. Eigenaren van gebouwen die niet als woning in gebruik zijn, betalen nu in Amsterdam maar een fractie minder (7 eurocent) dan het landelijk gemiddelde, evenals gebruikers van die gebouwen (8 eurocent).


Zo folks, nu gaan jullie net zoveel betalen als DE REST ook al JAREN betaald. :roker:
Wat is daar oneerlijk aan ?

waterfiets
20-04-06, 12:19
Geplaatst door ~Panthera~

Zo folks, nu gaan jullie net zoveel betalen als DE REST ook al JAREN betaald. :roker:
Wat is daar oneerlijk aan ?

Het gaat om het totaalbeeld van de (woon)lasten. En in de gemeente amsterdam zijn de woonlasten in het algemeen duurder dan in de rest van het land door hogere koopprijzen, erfpachtsysteem dat ook recent aanzienlijk duurder is geworden. Ook moet je er de overige gemeentebelastingen bij betrekken. Dus ik moet nog zien of dit goedgekeurd wordt door de gemeenteraad.

Bart
20-04-06, 12:36
Geplaatst door ~Panthera~
De hoofdstad slaat huiseigenaren aan voor de ozb met het - betrekkelijk lage - tarief van 1,58 euro per 2500 euro van de woningwaarde. Het landelijk gemiddelde ligt op 2,36 euro, 85 eurocent en 53 procent meer. Eigenaren van gebouwen die niet als woning in gebruik zijn, betalen nu in Amsterdam maar een fractie minder (7 eurocent) dan het landelijk gemiddelde, evenals gebruikers van die gebouwen (8 eurocent).


Zo folks, nu gaan jullie net zoveel betalen als DE REST ook al JAREN betaald. :roker:
Wat is daar oneerlijk aan ?

Wat er oneerlijk aan is is dat het een verhoging ineens van 50% is, die volgt op een aanpassing van de WOZ-waarde welke slechts één keer in de 3 jaar plaatsvindt, en sowieso al heeft geleid tot een forse stijging van de grondslag van de heffing. Daarnaast zijn de huizenprijzen in Amsterdam al een stuk hoger dan elders in het land. De heffing heeft niets met draagkracht te maken. Als je je hele leven al in een huis woont dat toevallig enorm in waarde is gestegen omdat yuppen graag bij je in de buurt wonen, maar je zelf geen knoop verdient, je een enorme stijging van de lasten voor je kiezen krijgt.

Verder zijn de gemeenten gecompenseerd voor het verlies aan inkomsten door de afschaffing van het huurdersdeel van de OZB doordat ze een fors hogere bijdrage van het Rijk krijgen, en het voor de gemeenten dus neutraal moet uitwerken. Het is dan stelen van de burgers door daarnaast nog een keer de gemeentelijke lasten te verhogen. En dat alleen maar om de gaten die eigen wanbeleid heeft veroorzaakt te dichten.

Verder interesseert het me niet zo, ik woon niet in Amsterdam.

~Panthera~
20-04-06, 12:45
Dus maw dan hebben die klojo's HIERVOOR het dus jaren mooi laten versloffen ?
Want ik woon ook niet in Amsterdam, maar je wil niet weten wat ik hier betaal. :moe:
Het is zowiezo bezopen, dat iedere gemeente maar vraagt wat ie wil, vind ik.

Bart
20-04-06, 12:58
Geplaatst door ~Panthera~
Dus maw dan hebben die klojo's HIERVOOR het dus jaren mooi laten versloffen ?
Want ik woon ook niet in Amsterdam, maar je wil niet weten wat ik hier betaal. :moe:
Het is zowiezo bezopen, dat iedere gemeente maar vraagt wat ie wil, vind ik.

Eens. Als je ziet hoeveel die lokale lasten verschillen per gemeente, belachelijk. En er is zoveel te besparen als ze zich zouden inspannen. Klein voorbeeldje. Ik kreeg een parkeerboete van de gemeente Rotterdam, terwijl ik helemaal niet in Rotterdam geweest was die dag. Ik dus een bezwaar ingediend met bewijs dat ik er niet was geweest (kon ik gelukkig). Je moet dan wel overigens de boete eerst betalen... Anyway, ik krijg een briefje terug van de gemeente dat het bezwaar terecht was en ik mijn geld terug kreeg. Daarop volgde een briefje dat ik de boete (€ 45) terug kreeg. Gevolgd door weer een briefje dat ik de belasting (€ 1) ook nog terug kreeg. 3 brieven dus terwijl 1 genoeg was geweest. Hoezo verspilling van overheidsgeld??? En zo zijn er honderden voorbeelden te bedenken.

Er zou een veel betere controle door het Rijk en met name de provincie (die behoren dat namelijk te doen) op de gemeentes moeten komen. Want het is echt van de zotte dat die lokalo's burgers hun geld uit de zakken aan het kloppen zijn terwijl niemand er goed op let.

~Panthera~
20-04-06, 13:02
Geplaatst door Bart
Eens. Als je ziet hoeveel die lokale lasten verschillen per gemeente, belachelijk. En er is zoveel te besparen als ze zich zouden inspannen. Klein voorbeeldje. Ik kreeg een parkeerboete van de gemeente Rotterdam, terwijl ik helemaal niet in Rotterdam geweest was die dag. Ik dus een bezwaar ingediend met bewijs dat ik er niet was geweest (kon ik gelukkig). Je moet dan wel overigens de boete eerst betalen... Anyway, ik krijg een briefje terug van de gemeente dat het bezwaar terecht was en ik mijn geld terug kreeg. Daarop volgde een briefje dat ik de boete (€ 45) terug kreeg. Gevolgd door weer een briefje dat ik de belasting (€ 1) ook nog terug kreeg. 3 brieven dus terwijl 1 genoeg was geweest. Hoezo verspilling van overheidsgeld??? En zo zijn er honderden voorbeelden te bedenken.

Er zou een veel betere controle door het Rijk en met name de provincie (die behoren dat namelijk te doen) op de gemeentes moeten komen. Want het is echt van de zotte dat die lokalo's burgers hun geld uit de zakken aan het kloppen zijn terwijl niemand er goed op let.


Precies. :duim:
Weer een boom naar de filistijnen voor al dat papierwerk. :moe:

Maar dat was altijd zo, tot het zo nodig veranderd moest worden.

Bart
20-04-06, 13:04
Geplaatst door ~Panthera~
Maar dat was altijd zo, tot het zo nodig veranderd moest worden.

Hoe bedoel je?

~Panthera~
20-04-06, 13:05
Geplaatst door Bart
Hoe bedoel je?


Het was toch altijd in handen van het Rijk ?
Tot het werd overgeheveld naar de gemeentes?

Bart
20-04-06, 13:14
Geplaatst door ~Panthera~
Het was toch altijd in handen van het Rijk ?
Tot het werd overgeheveld naar de gemeentes?

OZB? Nee hoor, dat was altijd al een gemeentelijke belasting. Net als al die andere lasten (rioolrecht, precariorecht, toeristenbelasting, kabeltaks, enz.). Wat wel zo is is dat de gemeentes de laatste 20 jaar steeds meer vrijheid hebben gekregen (maar vooral GENOMEN) om deze belastingen te innen. En te verhogen.

Wat ik altijd erg triest vind in discussies over belastingen (en sociale lasten in het algemeen) is dat het vingertje altijd naar Den Haag wordt gewezen. Het is echter zo dat de landelijke lasten (ook onder dit kabinet) juist steeds verder omlaag zijn gegaan. Het zijn juist de lokale lasten die zo enorm zijn gestegen. En daar heeft Den Haag nou net niks over te zeggen....

~Panthera~
20-04-06, 13:20
Geplaatst door Bart
OZB? Nee hoor, dat was altijd al een gemeentelijke belasting. Net als al die andere lasten (rioolrecht, precariorecht, toeristenbelasting, kabeltaks, enz.). Wat wel zo is is dat de gemeentes de laatste 20 jaar steeds meer vrijheid hebben gekregen (maar vooral GENOMEN) om deze belastingen te innen. En te verhogen.

Wat ik altijd erg triest vind in discussies over belastingen (en sociale lasten in het algemeen) is dat het vingertje altijd naar Den Haag wordt gewezen. Het is echter zo dat de landelijke lasten (ook onder dit kabinet) juist steeds verder omlaag zijn gegaan. Het zijn juist de lokale lasten die zo enorm zijn gestegen. En daar heeft Den Haag nou net niks over te zeggen....


Dus zouden mensen meer moeten aankloppen bij hun gemeentebestuur ?
Zou het helpen, denk je ?

Bart
20-04-06, 13:36
Geplaatst door ~Panthera~
Dus zouden mensen meer moeten aankloppen bij hun gemeentebestuur ?
Zou het helpen, denk je ?

Ik heb mijn twijfels..... Mensen zouden wel meer moeten aankloppen bij hun lokale politieke partijen. Het rare is dat behalve net rond de gemeenteraadsverkiezingen niemand in de lokale politiek geïnteresseerd is, maar wel tijd weet te vinden om te kankeren op alles dat Haags is. Terwijl er lokaal nu juist zoveel te halen valt.

~Panthera~
20-04-06, 13:38
Geplaatst door Bart
Ik heb mijn twijfels..... Mensen zouden wel meer moeten aankloppen bij hun lokale politieke partijen. Het rare is dat behalve net rond de gemeenteraadsverkiezingen niemand in de lokale politiek geïnteresseerd is, maar wel tijd weet te vinden om te kankeren op alles dat Haags is. Terwijl er lokaal nu juist zoveel te halen valt.

Yep, vond ik ook in Rotterdam, 4 jaar geleden.
En maar zijken op alles, maar niets doen.

Bart
20-04-06, 13:48
Geplaatst door ~Panthera~
Yep, vond ik ook in Rotterdam, 4 jaar geleden.
En maar zijken op alles, maar niets doen.

Nou vind ik Rotterdam nu juist wel een goed voorbeeld eigenlijk. En dan heb ik het niet over de leefbaren, maar over de 10 jaar ervoor. In Rotterdam is altijd een grotere betrokkenheid bij de lokale politiek geweest door de mensen dan elders, en is er heel veel gebeurd. Met dank aan alle partijen, PvdA, VVD, CDA en de Stadspartij met name. Als je ziet wat er aan stadsvernieuwing en opschoning is gebeurd de laatste 15 jaar, daar kunnen andere steden nog een puntje aan zuigen hoor. Terwijl de lokale lasten gemiddeld zijn.

Ik heb de opkomst van de leefbaren juist in Rotterdam eigenlijk nooit zo begrepen.

~Panthera~
20-04-06, 13:52
Geplaatst door Bart
Nou vind ik Rotterdam nu juist wel een goed voorbeeld eigenlijk. En dan heb ik het niet over de leefbaren, maar over de 10 jaar ervoor. In Rotterdam is altijd een grotere betrokkenheid bij de lokale politiek geweest door de mensen dan elders, en is er heel veel gebeurd. Met dank aan alle partijen, PvdA, VVD, CDA en de Stadspartij met name. Als je ziet wat er aan stadsvernieuwing en opschoning is gebeurd de laatste 15 jaar, daar kunnen andere steden nog een puntje aan zuigen hoor. Terwijl de lokale lasten gemiddeld zijn.

Ik heb de opkomst van de leefbaren juist in Rotterdam eigenlijk nooit zo begrepen.


Nou, als je het moest geloven, dan was Rotterdam toch de grootste zooi die er maar was. :schok:
Er werdt niets gedaan voor de burgers etc.
Vandaar die Voortuin hype, toch ?
Heb ik ook nooit begrepen.

observer
20-04-06, 14:00
Geplaatst door ~Panthera~
De hoofdstad slaat huiseigenaren aan voor de ozb met het - betrekkelijk lage - tarief van 1,58 euro per 2500 euro van de woningwaarde. Het landelijk gemiddelde ligt op 2,36 euro, 85 eurocent en 53 procent meer. Eigenaren van gebouwen die niet als woning in gebruik zijn, betalen nu in Amsterdam maar een fractie minder (7 eurocent) dan het landelijk gemiddelde, evenals gebruikers van die gebouwen (8 eurocent).


Zo folks, nu gaan jullie net zoveel betalen als DE REST ook al JAREN betaald. :roker:
Wat is daar oneerlijk aan ? niet helemaal waar

een flat in amsterdam is fors duurder dan 1 in pak em beet oostgroningen

2,36 over 140000
1.58 over 220000

grote steden als rotterdam (hoogste% van het land) en amsterdam hebben natuurlijk wel een opgeblazen ambtenaren apparaat om in stand te houden


ou, als je het moest geloven, dan was Rotterdam toch de grootste zooi die er maar was. als je allochtonen discussie er even buiten laat zullen zelfs veel pvda stemmers toegeven dat het vorige college veel meer heeft gedaan dan die daarvoor, het is niet voor niets dat van heemst loopt te roepen we gaan op deze voet door maar zullen minder over marokkanen praten

de verkiezingen gingen in rotterdam niet of nauwelijks over beleid meer over benadering

Bart
20-04-06, 14:03
Geplaatst door ~Panthera~
Nou, als je het moest geloven, dan was Rotterdam toch de grootste zooi die er maar was. :schok:
Er werdt niets gedaan voor de burgers etc.
Vandaar die Voortuin hype, toch ?
Heb ik ook nooit begrepen.

Ik vond dat Fortuyn landelijk best wel goede kritiekpunten had. De wachtlijsten in de zorg, de inefficiënte sociale instellingen, de stroperige besluitvorming en achterkamertjespolitiek, enz. Daar mocht best aandacht voor komen. In Rotterdam ging het volgens mij met name om polarisatie van bevolkingsgroepen. En niet zozeer het gemeentebeleid waar het ging over stadsvernieuwing, de haven, ontwikkeling van de Maaskades etc.

waterfiets
20-04-06, 14:51
Over gemeentelijk beleid gesproken. Een vriendin van mij die komt s'avonds laat thuis en ziet een bord over het hoofd dat er tijdelijk is neergezet. Tijdelijk parkeerverbod in verband met een filmopname. Auto wordt weggesleept. Ze merkt het pas dagen later omdat ze altijd met de fiets naar haar werk gaat. Totale kosten voor haar ... 500 euro ! Te weten:
- kosten wegslepen auto
- kosten parkeren bij de opslag weggesleepte autos
- boete verkeerd parkeren
Nou sorry, dat vind ik nu geldklopperij.