PDA

Bekijk Volledige Versie : Bidden in een baan om de aarde



waterfiets
21-04-06, 20:24
Bidden in een baan om de aarde

LONDEN - Het Maleisische ruimtevaartagentschap onderzoekt hoe islamitische astronauten hun geloof kunnen belijden als zij zich in een baan om de aarde bevinden. De organisatie heeft namelijk vier kandidaten voor twee plekken in een Russisch ruimteveer. Twee van hen zijn moslims.

Moslims bidden vijf keer per dag. De positie van de zon aan de hemel bepaalt de tijdstippen waarop zij dat doen. Maar dat wordt een stuk lastiger als zij in een ruimtevaartuig rondjes van negentig minuten om de aarde draaien. Ook is het op zijn minst een flinke uitdaging om precies te bepalen waar Mekka ligt, als je met een snelheid van 28.000 kilometer per uur om de aarde suist.

Verder vormt het reinigingsritueel voor het bidden een probleem omdat water in een gewichtloze toestand niet stroomt zoals op aarde. Maar daarvoor hebben de Maleisiërs al een oplossing. De astronauten kunnen volgens moslimgeestelijken bij gebrek aan water een zuivere steen gebruiken om hun handen te reinigen. Met hun handen kunnen ze dan hun gezicht en voeten reinigen.

Volgende week komen ongeveer 150 wetenschappers, astronauten en geestelijken bijeen in Maleisië voor een seminar over de islam in de ruimte. Het is overigens niet de eerste keer dat een moslim een ruimtevlucht maakt. De Saudische astronaut Sultan Salman Al Saud deed dat al in 1985. Hij vierde het einde van de vastenmaand Ramadan in een baan om de aarde.

Ook aanhangers van andere godsdiensten hebben met wat improvisatievermogen in de ruimte hun geloof kunnen belijden. De Israëliër Ilan Ramon, die omkwam bij de ramp met het Amerikaanse ruimteveer Columbia in 2003, vierde tijdens zijn verblijf in de ruimte gewoon de sabbat, al hield hij zich daarbij aan de dagen op aarde, en niet aan die in de spaceshuttle.

bron: de Telegraaf

Tomas
21-04-06, 20:29
Geplaatst door waterfiets
...al hield hij zich daarbij aan de dagen op aarde, en niet aan die in de spaceshuttle...

Fascinerend hoor die wetenschap. Maar ook zo ingewikkeld voor leken zoals ons.

waterfiets
21-04-06, 20:32
Geplaatst door Tomas
Fascinerend hoor die wetenschap. Maar ook zo ingewikkeld voor leken zoals ons.

Een seminar over 'islam in de ruimte' heeft wel iets komisch. Ik hoop dat ze het niet alleen over 'al die regeltjes' gaan hebben.

David
21-04-06, 20:52
Sometimes I think the surest sign that intelligent life exists elsewhere in the universe is that none of it has tried to contact us.

mark61
21-04-06, 21:48
Doe mij s een zuivere steen.

David
21-04-06, 21:52
Geplaatst door mark61
Doe mij s een zuivere steen.

En de beeldigste werpe de eerste.

Tomas
21-04-06, 21:53
Geplaatst door mark61
Doe mij s een zuivere steen.

Wonderbaarglijk.

Mvg,
G. T.

mark61
21-04-06, 22:01
Geplaatst door Tomas
Wonderbaarglijk.

Mvg,
G. T.

Ik moest even denken. Ch. T. bedoelt u? Met veel beharing?

Tomas
21-04-06, 22:03
Geplaatst door mark61
Ik moest even denken. Ch. T. bedoelt u? Met veel beharing?


Met Ch? Zal wel, zo eigenwijs was ie wel.

mark61
21-04-06, 22:14
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/thumb/5/55/Chriet.jpeg/150px-Chriet.jpeg

Kop als een chriet, toch?

De wat ongewoon klinkende voornaam "Chriet", soms ook "Chrit(je)", is een in Limburg gangbare verkorting van Christiaan of Christoffel. De correcte uitspraak van ch in al deze varianten is k. De correcte uitspraak van "Chriet" is dus 'kriet'.

Uw wiki.

mark61
21-04-06, 22:33
Toch vraag ik me in allen gemoede, of hoe dat heet, af wat voor een mentaliteit er nou diep diep achter zulke 'probleemstellingen' ligt.

Tomas
21-04-06, 22:36
Geplaatst door mark61
Toch vraag ik me in allen gemoede, of hoe dat heet, af wat voor een mentaliteit er nou diep diep achter zulke 'probleemstellingen' ligt.

Het onbegrijpelijke begrijpelijk maken. Mee kunnen praten over zaken die boven je pet gaan? Er bij horen dus.

~Panthera~
21-04-06, 22:37
Geplaatst door David
Sometimes I think the surest sign that intelligent life exists elsewhere in the universe is that none of it has tried to contact us.


:lol:

mark61
21-04-06, 22:39
Geplaatst door Tomas
Het onbegrijpelijke begrijpelijk maken. Mee kunnen praten over zaken die boven je pet gaan? Er bij horen dus.

Hmm. In de zin van het onbevattelijke 'temmen'? Terugbrengen tot dorpsproporties? Existentiële onzekerheid, zoals ze vroeger zeiden? Ik ben serieus hoor, mocht je gaan twijfelen.

Tomas
21-04-06, 22:41
Geplaatst door mark61
Hmm. In de zin van het onbevattelijke 'temmen'?

Alleen is dat wat moeilijk aannemelijk te maken als een astronaut er ook aan mee doet.

mark61
21-04-06, 22:43
Geplaatst door Tomas
Alleen is dat wat moeilijk aannemelijk te maken als een astronaut er ook aan mee doet.

Die had dit ws. niet zelf bedacht.