PDA

Bekijk Volledige Versie : Homoseksualiteit / Kritiek op Hirsi Ali werkt als boemerang



Seif
22-04-06, 12:03
Homoseksualiteit / Kritiek op Hirsi Ali werkt als boemerang

door George Marlet

Ayaan Hirsi Ali kreeg gisteren in Kamp Westerbork daverend applaus van een zaal vol homo’s en lesbiennes, die ze pas twaalf jaar geleden voor het eerst bewust ontmoette.

Ademloos luisterden zo’n 150 genodigden in een steeds warmer wordende zaal naar de persoonlijk getinte toespraak van Hirsi Ali. Af en toe geestig (’Ik wist niets van Gerard Reve. Een ezel in Afrika trok gewoon de kar’), soms shockerend (scholieren die ’Hamas, Hamas, alle homo’s aan het gas’ roepen), maar vooral bezorgd om in Nederland dezelfde intolerantie te zien die ze als kind in Afrika meemaakte. En premier Balkenende heeft tijdens zijn ontmoeting met islamitische studenten in Jakarta een geweldige kans laten liggen. „Wat zou ik trots zijn geweest op onze minister-president, als hij de studenten in Jakarta het verhaal had verteld van kamp Westerbork, van de joden, maar ook, in die zaal van de islamitische universiteit: het verhaal van het lot van de homoseksuelen.’’ Hirsi Ali krijgt een daverend applaus.

Haar optreden was bij voorbaat omstreden door kritiek van negen - in Westerbork afwezige- wetenschappers op het gebied van homoseksualiteit. Hirsi Ali noemt de kritiek „allesbehalve wetenschappelijk en zeer emotioneel’’. De wetenschappers waren bang dat het VVD-kamerlid de opening van de tentoonstelling over homovervolging en -verzet in de Tweede Wereldoorlog zou aangrijpen om de islam zwart te maken en de tegenstelling tussen oost en west aan te scherpen.

De wetenschappers leken gisteren op hun wenken te worden bediend, ook door de aanwezigheid van ’Saba Rabi’, schuilnaam van een homoseksuele Iraanse asielzoeker. Met Hirsi Ali opende hij de tentoonstelling om na afloop te verklaren dat hij zich „ook in Nederland onvrij voelt’’ en uit angst voor de Iraanse autoriteiten een schuilnaam gebruikt.

Hirsi Ali „kan niet zwijgen’’ over de homohaat onder radicale moslims. „Er zijn op dit moment signalen dat de radicale islam vooroordelen vertaalt in een ideologie.’’ Dat mag voor moslims in Nederland geen vrijbrief zijn om groepen zoals homoseksuelen te onderdrukken. ’’ „Vooroordelen zijn aangeleerd en die kun je ook weer afleren.’’

Hirsi Ali ging verder dan alleen te waarschuwen voor de radicale islam. Ook in Nederland neemt de verdraagzaamheid af. Twaalf jaar geleden maakte zij voor het eerst kennis met een homoseksuele docent. Dat kon toen nog met een grap: ’Ik ben homo, maar kan toch wel economie geven’. Hirsi Ali: „De tijd van grapjes is voorbij. De werkelijkheid is grimmig geworden.’’

Directeur Dirk Mulder van Herinneringscentrum kamp Westerbork prees Hirsi Ali vanwege haar betrokkenheid bij homoseksuelen en lesbiennes. „En zo vanzelfsprekend is die betrokkenheid nou ook weer niet, helaas ook niet in Nederland.’’

Bron: Trouw (http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article290547.ece/Homoseksualiteit+%2F+Kritiek+op+Hirsi+Ali+werkt+al s+boemerang+)

waterfiets
22-04-06, 12:30
Hoe moet ik die topic titel nou interpreteren? Ik denk dat ze haar speech wat heeft aangepast maar in de wandelgangen heeft ze blijkbaar nog wat opmerkingen gemaakt want enkele citaten in het artikel over radicale moslims staan niet in haar speechtekst zoals die in de NRC is gepubliceerd.