PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Voor Bush is de Iraanse president Hitler en Iran nazi-Duitsland’



Juliette
22-04-06, 16:57
GESPREK METONDERZOEKSJOURNALIST SEYMOUR HERSH

In 1968 bracht hij het nieuws naar buiten dat Amerikaanse militairen een slachting hadden aangericht in het Vietnamese dorpje My Lai. In mei 2004 onthulde hij dat Amerikaanse militairen Iraakse gevangenen folterden in de Abu Ghraibgevangenis.

En onlangs schreef hij dat Amerika aan een aanvalsplan werkt om de Iraanse kerninstallaties te vernietigen en het regime van Ahmadinejad omver te werpen. Het gebruik van tactische kernwapens wordt daarbij niet uitgesloten. Gesprek met Pulitzerwinnaar Seymour Hersh, de éminence grise van de Amerikaanse journalistiek.

Het moet voor een bijna zeventigjarige journalist toch aardig zijn om president Bush of de Britse minister van Buitenlandse Zaken Jack Straw op je artikelen te zien reageren.

“Been there, done that”, lacht Seymour Hersh vanachter een serieuze berg rotzooi op zijn bureau. Hersh maakte twee weken geleden wereldnieuws met zijn artikel ‘The Iran Plans’ in het weekblad The New Yorker.

Volgens zijn anonieme bronnen heeft de Amerikaanse regering verregaande plannen voor een bombardement op Iran als dat land zijn nucleaire ambities niet in de ijskast zet.

De optie om Iraanse ondergrondse faciliteiten met een kernwapen uit te schakelen, wenste het Witte Huis daarbij niet van tafel te vegen, schreef Hersh.

Het was dezelfde week dat de Iraanse president Ahmadinejad “goed nieuws” had en de wereld liet weten dat “Iran nu deel uitmaakt van de wereld van nucleaire landen”.

President Bush bleef hameren op een diplomatieke oplossing, in de hoop Europa, Rusland en China aan boord te houden op weg naar strafmaatregelen in de VN-Veiligheidsraad.

Het spraakmakende artikel van Hersh voedde een achterdochtig publiek. Had Washington in de aanloop naar de oorlog in Irak ook niet op een diplomatieke oplossing aangestuurd, terwijl het al een aanvalsplan had bekokstoofd?

Samen met Watergatejournalist Bob Woodward is Seymour Hersh de éminence grise van de Amerikaanse journalistiek.

Maar terwijl Woodward tegen de macht aanschurkt, is Hersh altijd de luis in de pels gebleven.

Hersh leunt zwaar op anonieme bronnen en zijn werk heeft daardoor een hoog vertrouw-mij-gehalte. Een moeilijk te ontdekken Pulitzerprijs in zijn chaotische kantoor biedt een indicatie van hoe hij dat vertrouwen verdiend heeft. Hersh kreeg de prijs voor het onthullen van het My Laibloedbad in Vietnam, waar Amerikaanse soldaten honderden burgers hadden afgeslacht.

Vijfendertig jaar later zou deze vasthoudende, temperamentvolle verslaggever het Abu Ghraibschandaal naar buiten brengen. Deze keer werden Amerikaanse soldaten beschuldigd van het martelen van Iraakse gevangen.

Hersh mag dan bijna zeventig zijn, in zijn kaki broek en gymschoenen oogt hij jaren jonger. Hij lijkt over de nieuwsgierige energie van een tiener te beschikken, met dezelfde aversie tegen opruimen. Zijn ontbrekende sociale vaardigheden zijn legendarisch maar mijn ontvangst is allerhartelijkst.

Hersh praat snel, vloekt met gezonde regelmaat, dwaalt van onderwerpen af en steekt zijn mening niet onder stoelen of banken. “Ik heb nooit gezegd dat ik een neutrale toeschouwer was.”

Uw bronnen melden dat het Pentagon verregaande militaire plannen voor Iran aan het uitwerken is. Waarin verschilt dat van de ‘normale’ militaire plannen die al voor Iran in de kast lagen?

Seymour Hersh: “Het Pentagon heeft een rampenplan voor alle uithoeken van de wereld.

Maar zoals iemand in het artikel zei: ‘We hebben het niet over het bombarderen van Québec in Canada.’ Hoewel we daar waarschijnlijk ook een plan voor hebben.

Het betreft hier operationele plannen. Dat betekent niet dat er al een besluit genomen is over een aanval. Het betekent alleen dat de voorbereidingen intensief aan de gang zijn.”

Waar moeten we dan aan denken?

“Personeel en militair materieel komt in beweging.

Vliegtuigen worden verplaatst.

Commando’s die undercover in Iran verblijven, stellen een lijst met doelen samen.

Wanneer gaan de vliegdekschepen de haven uit en waar gaan ze naartoe? Welke eenheden heb je nodig, hoeveel militairen zullen met verlof zijn, hoeveel water heb je nodig, hoeveel bommen? Als je missies gaat vliegen vanaf Diego Garcia, een militaire basis die we kunnen gebruiken, hebben we daar dan genoeg faciliteiten voor alle piloten? Dergelijke operationele details.”

Maar het gaat veel verder. Er ligt een nucleaire optie op tafel, als we uw bronnen moeten geloven.

“De militaire leiding was gevraagd om opties aan de president te presenteren voor het verwijderen van Irans nucleaire installaties.

We weten dat de grootste faciliteit, Natanz, zo’n 200 kilometer buiten Teheran, 25 meter onder de grond ligt. Toen we tijdens de Koude Oorlog de ondergrondse bunkers van de Russen bestudeerden, hebben we geleerd dat je een atoombom nodig hebt om dergelijke installaties grondig te vernietigen. Een van de opties die de president daarom kreeg voorgelegd was het gebruik van een tactische nucleaire bom om er zeker van te zijn dat er niets van Natanz over zou blijven. Die optie werd voorgelegd, niet aanbevolen. Het leger dacht het probleem ook wel met conventionele wapens op te kunnen lossen. Zij waren zo oncomfortabel met de nucleaire optie dat ze terugkeerden naar het Witte Huis met het verzoek die optie van tafel te vegen. Het Witte Huis weigerde. Dat zette kwaad bloed.”

President Bush omschreef uw artikel als ‘wilde speculatie’. Minister van Defensie Rumsfeld noemde het ‘fantasieland’.

“Ik heb niemand horen zeggen dat het niet waar is dat we troepen in Iran hebben. Ik heb niemand horen zeggen dat we geen serieuze plannen aan het maken zijn. En de feiten zijn: we hebben troepen in Iran, we hebben serieuze plannen. Beide mannen kwamen met een nietszeggende ontkenning.

Ze riepen wat zonder werkelijk iets te zeggen. Het is hetzelfde als wanneer een vriend mij vraagt wat over zijn boek te schrijven dat ik eigenlijk haat. Ik schrijf dan: ‘Het boek is ongelooflijk.’ Je kunt daarin lezen wat je wilt. (pauzeert en stottert) Ik heb hun reactie gehoord.”

Bush en Rumsfeld zijn ons op zijn minst aan het misleiden?

“(pauzeert opnieuw)Ja, zonder meer. George Bush is interessant. Je moet goed luisteren naar wat hij zegt. Hij was zeker niet blij met mijn artikel, omdat het hem in het defensief dreef en hij er in de peilingen zeer slecht voor staat. Maar Bush zegt altijd waar het op staat. Hij roept al maanden dat alle opties op tafel liggen en we weten allemaal wat dat betekent. Hij heeft het over de nucleaire optie. Dat betekent niet dat hij die optie wil gebruiken. Hij benoemt het alleen.

Bush bakent ook duidelijk grenzen af. Als je een grens overschrijdt, volgt actie. Een van die grenzen was het verrijken van uranium.

De Iraniërs bleken echter zeer bereid te zeggen: ‘Ok screw you, let’s play chicken.’Wij zien jullie kaarten en verhogen de inzet. Wij vertellen de gehele wereld dat we toch uranium verrijkt hebben. Wat doet u nu, meneer de president?”

De reactie uit Teheran was dat het allemaal ‘psychologische oorlogsvoering’ betrof. Schat president Ahmadinejad de regering in Washington op de juiste manier in?

“Ik geloof werkelijk dat hij deze regering goed begrijpt. Als ik een gok moet wagen dan vermoed ik dat Iran al uitgebreid heeft nagedacht over een mogelijk Amerikaans bombardement. We weten nu dat Saddam Hoessein dat ook heeft gedaan. De reden dat we nu met een opstand in Irak opgescheept zitten, is omdat Saddam door het hele land wapens en munitie had verstopt. De Iraakse troepen vochten niet in Bagdad maar begonnen een guerrillaoorlog. Saddam had dat van tevoren uitgebroed en ik denk dat Iran ook is voorbereid op een mogelijk Amerikaans bombardement.”

Uw bronnen lijken het erover eens dat de huidige Iraanse leiders ‘gecertificeerde gekken’ zijn. Zij delen een zorg met dr. El-Baradei van het Internationaal Atoomagentschap (IAEA) dat deze Iraanse leiding wellicht ‘de confrontatie zoekt, net als de neoconservatieven aan de Amerikaanse kant’.

“Veel mensen zijn ervan overtuigd dat als wij bombarderen Iran het machtigste land binnen de moslimwereld wordt. Het Iraanse antwoord zal ook niet noodzakelijk direct tegen Amerika of Israël gericht zijn. De beste manier om de westerse wereld te raken, is via olie en gas. Vijfenzeventig procent van alle olievoorraden ligt onder moslimgrond.

Amerika gebruikt elke dag 25 procent van de wereldwijd geproduceerde olie. Die cijfers zijn niet goed. Als ik Iran was en een tegenaanval in gedachte had dan zou ik Koeweit, Bahrein en Qatar bombarderen. De olieprijzen zouden verdubbelen, misschien wel verdrievoudigen. Amerika komt dan algauw in de situatie terecht dat het niet al zijn vliegtuigen in de lucht kan houden. Wij zouden behoorlijk in de problemen raken.

Iran heeft enorm veel macht en een Amerikaans bombardement zou die macht alleen maar vergroten.”

In Washington kwalificeren veel ‘deskundigen’ het beleid richting Iran als ‘all carrots and no stick’. Er moet naar hun mening meer druk op Iran uitgevoerd worden.

“Dat moeten conservatieven zijn. Ik hoorde onlangs Michael Rubin van het Washington Institute for Near East Policy. ‘Wat is gevaarlijker: een militaire reactie van Iran of een Iran met atoomwapens? We moeten een keuze maken’, riep hij. Het is een vergelijking die voor hen kennelijk steek houdt. Zij geloven werkelijk dat Iran op het punt staat een nucleaire macht te worden.

Ik geloof dat daar geen bewijs voor is. ‘Neem een risico!’, roepen de neoconservatieven. (zucht)” Mocht er behoefte zijn om Iran te intimideren, dan kon uw artikel weleens een verhulde zege zijn voor deze regering?

“Absoluut! Maar die subtiliteit is te vergezocht voor de regering-Bush. Natuurlijk heb ik erover nagedacht, maar niemand heeft mij gebeld om dit verhaal te schrijven. (lacht) Ik krijg deze vraag alleen van journalisten.

Daarbuiten lijkt iedereen de boodschap op zijn waarde te schatten: wij staan op het punt iets te ondernemen.

“Iedereen mag het voor zichzelf uitmaken.

Ik ben van mening dat Bush zijn uitspraken echt meent. De enige diplomatieke overwinning die hij wenst te accepteren is dat Iran naar buiten treedt en zegt: ‘Wij geven alles op, laten alles inspecteren, stoppen met het verrijken van uranium, erkennen Israël en zullen ons als nette jongetjes gedragen.’

Iran zal dat nooit doen. Wat wil Bush op het diplomatiek front? Iran kan hem niets bieden wat hij werkelijk wil. En wat hij wil, zal Iran hem nooit geven.”

U schetst veel parallellen met de aanloop naar de oorlog in Irak. Toen massavernietigingswapens onvindbaar bleken, waarschuwde Bush voor de ‘intenties’ van Saddam Hoessein.

Ook nu wijst hij met een beschuldigende vinger naar de nucleaire ‘ambities’ en ‘intenties’ van Ahmadinejad.

“Kijk, het lijkt erop dat de onderhandelingen zo verlopen. Amerika zegt: dit is wat we willen en daarmee uit. (vertwijfeld)Wat hebben wij te bieden? Waar onderhandelen we over? Bieden we een soort relatie? Gaat er bilateraal gepraat worden? Worden de diplomatieke banden aangehaald? Iran zou dat allemaal aannemen. Teheran zou graag met ons praten, de economische banden aanhalen.

Het enige wat wij bieden, is dat we ze niet van de aardbodem zullen vegen als ze hun nucleaire ambities opgeven. Je vernedert een trots islamitisch land en dwingt zijn leiders publiekelijk op hun schreden terug te keren. Het is gewoon niet te geloven.

“Er zou onderhandeld moeten worden.

Maar Bush is gewoon achteloos. Hij is altijd een passieve partner geweest.”

Waarom kwamen uw bronnen naar voren?

“Niemand komt naar voren. Ik benader mijn bronnen altijd zelf. Het aantal mensen dat mij opbelt en vrijwillig informatie ophoest is... (maakt een nul tussen zijn duim en wijsvinger)” Waarom besloten ze u te woord te staan?

“Het zijn mensen in het leger die uitermate bezorgd zijn over deze president en wat hij van plan is. Er heerst een totaal gebrek aan vertrouwen. Je ziet het nu iedere dag. In The Washington Post uitte opnieuw een generaal zijn bezorgdheid (afgezwaaid generaal John Batiste, verantwoordelijk voor de 1ste Infanterie Divisie in Irak in 2004-’05, was een van de zes recentelijk gepensioneerde generaals die vorige week aandrongen op het aftreden van minister van Defensie Donald Rumsfeld. President Bush liet weten dat Rumsfelds ‘energieke en sterke leiderschap juist nodig is in deze kritische periode’, nvdr).

“Het is lastig om voor deze regering te werken.

De civiele leiding in het Pentagon, Rumsfeld en zijn mannen, zijn erg ideologisch.

Zij vertrouwen het leger niet, vragen nooit om advies. Rumsfeld bemoeit zich overal mee, kiest altijd generaals die het met hem eens zijn. Hij heeft geen interesse in een andere mening. Net als de president.”

Wat kunt u vertellen over uw bronnen?

“Dit zijn duidelijk mensen die weten wat er speelt. Als ik schrijf over een bestaand oorlogsscenario dan hebben zij het bewuste plan gelezen. Veel meer kan ik niet zeggen.

Het is een groep mensen met wie ik vaak al tientallen jaren werk en ze zijn nooit fout geweest. Natuurlijk zitten ze er weleens wat naast maar nooit heel veel.”

De woordvoerder van het Pentagon zei dat u ‘een grondige en welverdiende reputatie bezit voor het maken van dramatische beweringen, gebaseerd op dubieuze, onverifieerbare en anonieme bronnen’.

“(zucht) Ik zou uw lezers willen verwijzen naar de reactie van het Pentagon op mijn eerste Abu Ghraibverslagen. Ze zeiden toen precies hetzelfde. The New Yorker heeft feitencheckers en elk verhaal wordt onafhankelijk door hen gecontroleerd. Als mijn bronnen weigeren met een feitenchecker te spreken dan verwerk ik hun informatie niet in mijn artikels.

We proberen zo eerlijk mogelijk te zijn. Als het een consultant betreft dan omschrijven we hem of haar als consultant. Maar het is een harde wereld. Geen ander tijdschrift doet dit.

Het is een enorm duur proces.”

Ahmadinejad had een goednieuwsboodschap: Iran had uranium verrijkt.

Hoe ver is Iran volgens uw bronnen verwijderd van de bom?

“Iran is zeker nog jaren verwijderd. Wat hij aankondigde, was eigenlijk komisch, aangezien Iran al eerder uranium verrijkt had tot het niveau van 3,5 procent. Dat percentage is genoeg voor een elektriciteitscentrale maar ver verwijderd van de 80 procent puurheid die nodig is voor een bom. Wat hij bekendmaakte, was oud nieuws.”

Hij speelt een spel?

“Zoals ik al zei: ‘Ik zie je kaarten en verhoog de inzet.’ Het doet me denken aan die film met James Dean, waarin twee auto’s richting een rotsklif racen om te kijken wie het laatst durft te remmen.”

Bush waarschuwt de wereld voor de gevaren van een Iran met een atoombom.

De Morgen had onlangs een interview met Francis Fukuyama. Hij zag niet in waarom we een nucleair Iran niet afdoende kunnen beheersen.

Brachten uw bronnen die optie naar voren?

“Absoluut! Bush volgt de lijn van Israël. Daar wordt altijd geroepen dat Iran niets mag verrijken.

Bush roept dat ook en vindt tevens dat Iran niet over de benodigde nucleaire kennis mag beschikken. Hij heeft dat de afgelopen weken twee keer gezegd. Dat is het Israëlische standpunt. Israël riep een jaar geleden al dat Iran die kennis ontzegd moest worden. (handen gaan de lucht in) Waarom?

Iran vormt geen nucleaire dreiging voor Amerika. Zelfs al zou het een bom hebben, wat kan het er dan mee? Gezond verstand bepaalt dat Iran van de aardbodem geveegd zal worden als het die bom zou gebruiken.

“Ik haat het te zeggen, maar er is natuurlijk ook nog gewoon een kans dat Iran werkelijk alleen maar geïnteresseerd is in nucleaire energie. Iran pompt vier miljoen vatten olie per dag naar boven. Zijn voorraad loopt jaarlijks met 200.000 vaten terug.

Rond 2020 komen ze in de problemen. Iedereen roept maar dat dat flauwekul is omdat ze zoveel olie hebben. Het is niet waar.

Ze hebben veel gas maar niet zoveel olie.”

U veronderstelt een rationele Iraanse gesprekspartner. Karl Rove, de politiek adviseur van Bush, zei onlangs dat een diplomatieke oplossing moeilijk was omdat de Iraanse president Ahmadinejad ‘geen rationeel mens was’.

“(schudt zijn hoofd) Alsof de Iraniërs irrationeel zijn. Toen wij Afghanistan binnenvielen, hielp Iran ons. Al Qaida is soennitisch.

Iran hield al de soennieten tegen aan de grens en heeft waarschijnlijk wel honderd Al Qaidastrijders achter de tralies. Bij aanvang was Iran waardevol voor ons. Vervolgens bestempelden wij het land als de ‘as van het kwaad’. Het is om moedeloos van te worden. In elk ander parlementair systeem was twee jaar geleden op tussentijdse verkiezingen aangedrongen en zou een Bushfiguur van het toneel verdwijnen. Wij hebben deze man nog twee jaar en tien maanden te dulden onder de constitutie.”

Bush roept dat hij Ahmadinejad ‘wantrouwt’. Toch niet zo vreemd gezien zijn uitspraken?

“Zoals ik in mijn artikel schreef: voor Bush is Ahmadinejad Adolf Hitler.”

Dat is de naam die ze gebruiken?

“Ja. De houding in het Witte Huis is dat de situatie vergelijkbaar is met nazi-Duitsland in 1935. Dat is de analogie van Bush. Dat is wat hij gelooft. Het is natuurlijk compleet idioot. Hij beoordeelt de Iraniërs compleet verkeerd. Iran heeft niets met nazi-Duitsland te maken, maar het is de manier waarop ze in het Witte Huis denken.”

U haalt een overheidsadviseur aan die zegt dat de president gelooft dat ‘het redden van Iran zijn nalatenschap zal zijn’.

“Bush denkt dat geen enkele verkozen democraat of republikein de moed zal hebben om Iran aan te pakken. Ariel Sharon hield er eenzelfde zelfbeeld op na. Hij geloofde ook altijd dat hij de enige minister-president was die de moed had om tegen Iran op te treden.

Israëli’s zien Iran als een existentiële zaak. Bush deelt die messiaanse visie met Sharon dat zij alleen problemen kunnen oplossen.”

Welke rol kan Europa spelen?

“Europa zit in een lastige situatie. Het wil Amerika aan de onderhandelingstafel houden maar wenst ook dat wij ons rationeel gedragen.

Het wil geen keuze hoeven te maken tussen de Russische en Chinese of Amerikaanse positie. Europa kan eigenlijk alleen maar verliezen. Vooral omdat ik vermoed dat Bush gewoon zijn eigen gang zal gaan.

Hij gaat nu weer naar de Verenigde Naties maar ik weet niet hoe serieus hij is. In de aanloop naar de oorlog in Irak uitte hij ook zijn geloof in diplomatie en verscheen hij ook voor de VN. We weten het gewoon niet.”

Welke alternatieven brachten uw bronnen naar voren voor de omgang met Iran?

“We zouden in ieder geval eens met Iran kunnen gaan praten!

Richard Armitage, voormalig staatssecretaris van Buitenlandse Zaken in het eerste kabinet van Bush, dringt in een interview met de Financial Times ook aan op een gesprek met Iran.

“(opgewonden) Armitage zei dat in een interview met het FT? (leest gretig de meegebrachte krantenpagina, nvdr) Wauw! Dit is enorm belangrijk. (Hersh probeert vergeefs zijn hoofdkantoor in New York te bellen. Hij maakt duidelijk dat het interview bijna over is, nvdr)” Wat is de drijfveer voor een journalist op uw leeftijd? Het lijkt erop dat president Bush u een nieuw leven heeft geschonken.

“Oh ja, absoluut. In de jaren voor de oorlog schreef ik veel over de Verenigde Naties en de onderzoeken in Irak. Ik kende alle VN-verslagen en IAEA-rapporten. In 1997 produceerde het IAEA een rapport over de mogelijke Iraakse atoombom. Dat rapport was vernietigend. Daardoor was ik zo snel op dreef toen de oorlog begon. Ik wist gewoon dat er geen massavernietigingswapens waren.

Iedereen die de rapporten gelezen had, wist dat. Daarom was ik ook zo’n criticus.

Het was gewoon idioot wat ze in het Witte Huis allemaal riepen. Maar ik ben ervan overtuigd dat de president het allemaal gelooft en dat ‘scares the hell out of me’. Onlangs gaf hij een toespraak over Irak op de Johns Hopkins Universiteit. Het was hallucinant.

Allemaal geblaat over ‘vrijheid en democratie’.

En dan zijn Engels. Hij spreekt het nauwelijks. Laten we er maar over ophouden.”

Copyright De Morgen JEROEN SCHUITEN

Seif
22-04-06, 17:03
The Iran Plans (http://www.newyorker.com/fact/content/articles/060417fa_fact)

waterfiets
22-04-06, 21:04
Ik geloof overigens dat het andersom niet echt anders is ... dat wil zeggen dat de president van Iran niet betere plannen met de VS heeft dan Bush met Iran .

Hansch
22-04-06, 21:59
Geplaatst door waterfiets
Ik geloof overigens dat het andersom niet echt anders is ... dat wil zeggen dat de president van Iran niet betere plannen met de VS heeft dan Bush met Iran .

Niemand kan ontkennen dat ze er niet mee dreigen.

Was Amerika en Israël niet de hel op aarde toegezegd, volgens mij begon dat al 27 jaar geleden, bij de komst van Chomeini's Islamitische revolutie!

waterfiets
22-04-06, 22:01
Misschien kan hier nog even iemand een aanvulling op geven. Dit stond vandaag in het Parool en was grotendeels nieuw voor mij (helaas staat het artikel niet op de site van het Parool):

Er staat vandaag in het Parool dat Ahmadinejad gelooft in de Mahdi, de ware heerser over de wereld. Dat is de 12e imam die in de vergetelheid is verdwenen in het jaar 941. Sjiieten geloven dat deze imam zal terugkeren om de islam over de wereld te doen zegevieren. Sjieten zijn er van doordrongen dat Mahdi iedere generatie 36 mannen kiest die 'spijkers' of 'owtad' worden genoemd. Ahmadinejad schijnt volgens sommigen een dergelijke spijker te zijn. Hij schijnt een onderonsje met Mahdi gehad te hebben waarin deze hem opriep een botsing van beschavingen uit te lokken. Ik weet niet waar de auteur Frans Peeters deze wijsheid vandaan heeft maar het was grotendeels nieuw voor mij. De president van Iran gelooft dus ook al dat hij een soort goddelijke taak heeft? Nou berg je dan maar. Dat zijn de ergsten. Er staat bijvoorbeel ook dat hij zich omringd voelde door een vreemd licht toen hij de VN toesprak. En de wereldleiders zaten bewegingloos naar mij te luisteren vertelde hij de mullahs bij thuiskomst. Nou dat lijkt mij dus een godsdienstgestoorde. Zelfs de mullahs ging die uitspraak naar verluid iets te ver.

Hansch
22-04-06, 22:02
Geplaatst door Hansch
Niemand kan ontkennen dat ze er niet mee dreigen.

Was Amerika en Israël niet de hel op aarde toegezegd, volgens mij begon dat al 27 jaar geleden, bij de komst van Chomeini's Islamitische revolutie!

~Panthera~
22-04-06, 22:03
Of je nu door de kat of de hond gebeten wordt: gestoord zijn ze allemaal duidelijk. :moe:

Seif
22-04-06, 22:05
Geplaatst door waterfiets
Er staat vandaag in het Parool dat Ahmadinejad gelooft in de Mahdi, de ware heerser over de wereld. Dat is de 12e imam die in de vergetelheid is verdwenen in het jaar 941. Sjiieten geloven dat deze imam zal terugkeren om de islam over de wereld te doen zegevieren. Sjieten zijn er van doordrongen dat Mahdi iedere generatie 36 mannen kiest die 'spijkers' of 'owtad' worden genoemd. Ahmadinejad schijnt volgens sommigen een dergelijke spijker te zijn. Hij schijnt een onderonsje met Mahdi gehad te hebben waarin deze hem opriep een botsing van beschavingen uit te lokken. Ik weet niet waar de auteur Frans Peeters deze wijsheid vandaan heeft maar het was grotendeels nieuw voor mij. De president van Iran gelooft dus ook al dat hij een soort goddelijke taak heeft? Nou berg je dan maar. Dat zijn de ergsten. Er staat bijvoorbeel ook dat hij zich omringd voelde door een vreemd licht toen hij de VN toesprak. En de wereldleiders zaten bewegingloos naar mij te luisteren vertelde hij de mullahs bij thuiskomst. Nou dat lijkt mij dus een godsdienstgestoorde. Zelfs de mullahs ging die uitspraak naar verluid iets te ver.

Ja, het is echt een lekker kereltje. Hij schijnt ook lid geweest te zijn van een knokploeg. Als het goed is staat er ook "beul in de Evin-gevangenis" op zijn CV.

waterfiets
22-04-06, 22:07
Geplaatst door Seif
Ja, het is echt een lekker kereltje. Hij schijnt ook lid geweest te zijn van een knokploeg. Als het goed is staat er ook beul in de Evin gevangenis op zijn CV.

Er staat een foto bij dat hij één van de amerikaanse gijzelaars geblinddoekt naar buiten leidt (bij de bezetting van hun ambassade in Teheran) maar die kan best door de CIA getruceerd zijn.

Seif
22-04-06, 22:12
Geplaatst door waterfiets
Er staat een foto bij dat hij één van de amerikaanse gijzelaars geblinddoekt naar buiten leidt (bij de bezetting van hun ambassade in Teheran) maar die kan best door de CIA getruceerd zijn.

De groene heeft nog niet zo lang geleden ook aandacht besteed aan deze fijne man.

http://groene.alias.nl/index.php?show=article&source=article_list&item=1

Hansch
22-04-06, 22:15
Nu maar hopen dat deze religieus geobsedeerde regeringsleider niet meteen his hands to a hydrogen bomb kan krijgen.

Hilter en Stalin waren ook geobsedeerde gekken, zou Stalin langer hebben geleefd had hij de wereld in een atoomoorlog gegooid, gelukkig dat zijn opvolgers met de decennia realistischer werden, uiteindelijk zelfs met zijn tegenstander tot een afbouw kon komen, met de vorming van steeds meer doorzichtige en democratische administraties voor de exsovjetstaten. Een pijnlijk maar noodzakelijk proces.

gh.wille
23-04-06, 00:30
Het zou wel eens de Eerste verstandige gedachten gang van BUSH kunnen zijn !
Ook ik zie met stijgende verbazing de ''overeenkomsten " met NAZIE DUITSLAND ,ook toen bleef de WERELD geloven van ach die man (HITLER ) die dreigd maar wat ,laten we hem een klein beetje gaan en(SUDETEN -Duitsland ) terug geven , dan is hij voorlopig te vreden , de rest en het gevolg weten we !

waterfiets
23-04-06, 09:24
Geplaatst door Seif
De groene heeft nog niet zo lang geleden ook aandacht besteed aan deze fijne man.

http://groene.alias.nl/index.php?show=article&source=article_list&item=1

Daar moet je abonnee voor zijn ....

Eigenwijz
23-04-06, 09:48
Geplaatst door gh.wille
Ook ik zie met stijgende verbazing de ''overeenkomsten " met NAZIE DUITSLAND ,ook toen bleef de WERELD geloven van ach die man (HITLER ) die dreigd maar wat ,laten we hem een klein beetje gaan en(SUDETEN -Duitsland ) terug geven , dan is hij voorlopig te vreden , de rest en het gevolg weten we !

Nou berg je dan maar, de halve wereld denkt tegenwoordig en roept tegenwoordig zo, niets nieuws onder horizon. Noord Korea??? Wat zou Bush dan moeten zijn??? Ultieme Satan???

1. Afghanistan binnen gevallen = Geen Osama gepakt
2. Irak binnen gevallen = Geen WMD's

Als ik even normaal doe en niet gek. Ga ik niet eens nadenken dat wellicht dezelfde Iraanse president op die plek is gezet met een mission.

super ick
23-04-06, 10:32
Geplaatst door waterfiets
Ik geloof overigens dat het andersom niet echt anders is ... dat wil zeggen dat de president van Iran niet betere plannen met de VS heeft dan Bush met Iran .

Ze dragen elkaar een warm (gekookt) hart toe.

Seif
23-04-06, 11:06
Geplaatst door waterfiets
Daar moet je abonnee voor zijn ....

Nu wel, gisteren nog niet. :verward:

Seif
23-04-06, 11:22
Geplaatst door Seif
Nu wel, gisteren nog niet. :verward:

Had 'm eerder al op maroc.nl geplaatst:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=175437

Tat-teg
23-04-06, 12:17
Hebben de voorstanders van bush's zijn gedachtengand het artikel wel gelezen?

Stel Iran heeft morgen een A-bom. En dan? Gaat Iran daarmee gooien?
Wie dit gelooft is gewoon zeer Dom of zo bang gemaakt als een .. .

Wie dit niet gelooft en toch een 'ja' als antwoord geeft, heeft een zeer grote haat jegens Iran/Moslims of is voorstander van Eretz Israel.

Zo simpel zit dit in elkaar. Dit heet logisch nadenken.

Daarnaast volgt Bush het standpunt van Israel. Bijna iedereen weet dit.
Bij een aanval op Iran zullen naast de Amerikanen ook de Israeliers wereldwijd een doelwit worden. Gewoon logisch nadenken.

Hansch
23-04-06, 22:50
Is Iran dan niet te vergelijken met Hitler en Nazi-Duitsland ?

Als je de mensenrechten zo bekijkt, verschillen ze geen steek.

En het wachten is totdat ze hun interne failure afreageren op Israel, dmv smerige wapens.

tukkersterror
24-04-06, 00:12
Geplaatst door Tat-teg
Hebben de voorstanders van bush's zijn gedachtengand het artikel wel gelezen?

Stel Iran heeft morgen een A-bom. En dan? Gaat Iran daarmee gooien?
Wie dit gelooft is gewoon zeer Dom of zo bang gemaakt als een .. .

Wie dit niet gelooft en toch een 'ja' als antwoord geeft, heeft een zeer grote haat jegens Iran/Moslims of is voorstander van Eretz Israel.

Zo simpel zit dit in elkaar. Dit heet logisch nadenken.

Daarnaast volgt Bush het standpunt van Israel. Bijna iedereen weet dit.
Bij een aanval op Iran zullen naast de Amerikanen ook de Israeliers wereldwijd een doelwit worden. Gewoon logisch nadenken.

Dus jij verteld ons nu dat de president van Iran leugens verteld???

Vorige week zei hij namelijk dat de eerste bom voor Israel was en de volgende zou worden gestuurd naar het ongelovige westen.

Het zelfde verhaal werd later nog eens herhaald door een Imam uit Iran.

We hebben in het verleden gezien wat zulke harde taal in hield van Iran, dus het risico wil ik liever niet lopen.

En dat heeft niets met de moslims te maken, zoals jij schrijft.

Leren jullie dan nooit om het geloof er buiten te laten, want je maakt zo alleen jezelf en het geloof maar belachelijk en ongeloof waardig.

Ik zou zo'n God nooit willen hebben, die mij aanstuurt op een oorlog!!!

xslaniet
24-04-06, 06:25
‘Voor Bush is de Iraanse president Hitler en Iran nazi-Duitsland’

Uiterst interessant gegeven,als we even kijken naar de geschiedenis van de Bushjes,zien we dat de voorouders ,gewoon op hun gemakje wapenhandel dreven met de duitsers,duidelijk is het dat die handel nog steeds in de familie zit,de hufters verdienen er meer aan dan aan embargo's.

Hansch
25-04-06, 20:44
Geplaatst door xslaniet
Uiterst interessant gegeven,als we even kijken naar de geschiedenis van de Bushjes,zien we dat de voorouders ,gewoon op hun gemakje wapenhandel dreven met de duitsers,duidelijk is het dat die handel nog steeds in de familie zit,de hufters verdienen er meer aan dan aan embargo's.

Dus voor menig arabier stonden de Bushes aan de goede kant in de tweede wereldoorlog ?!

Maar ik geloof er geen snars van.

xslaniet
25-04-06, 23:32
Geplaatst door Hansch
Dus voor menig arabier stonden de Bushes aan de goede kant in de tweede wereldoorlog ?!

Maar ik geloof er geen snars van.
weet jij de waarheid achter de eerste golfoorlog?

Hansch
26-04-06, 16:40
Geplaatst door xslaniet
weet jij de waarheid achter de eerste golfoorlog?

Tussen Iraq en Iran, of die vanwege Q8 ?

xslaniet
26-04-06, 18:21
Geplaatst door Hansch
Tussen Iraq en Iran, of die vanwege Q8 ?
Volgens mij is de oorlog Iran-Irak als de Persian Gulfwar de geschiedenisboeken ingegaan...
Irak -Kuwait bedoel ik dus.
Zeg het maar.

dr SiliconValley
26-04-06, 18:28
Geplaatst door Tat-teg
Hebben de voorstanders van bush's zijn gedachtengand het artikel wel gelezen?

Stel Iran heeft morgen een A-bom. En dan? Gaat Iran daarmee gooien?
Wie dit gelooft is gewoon zeer Dom of zo bang gemaakt als een .. .

Wie dit niet gelooft en toch een 'ja' als antwoord geeft, heeft een zeer grote haat jegens Iran/Moslims of is voorstander van Eretz Israel.

Zo simpel zit dit in elkaar. Dit heet logisch nadenken.

Daarnaast volgt Bush het standpunt van Israel. Bijna iedereen weet dit.
Bij een aanval op Iran zullen naast de Amerikanen ook de Israeliers wereldwijd een doelwit worden. Gewoon logisch nadenken.

Ga geen onzin uitkramen.
Het gaat erom dat de ''iraanse'' mullah regime nooit atoomwapens mag bezitten, want dan zit het Iraanse volk voor altijd met deze duivelse regime opgescheept.

Tat-teg
26-04-06, 18:52
Geplaatst door tukkersterror
Dus jij verteld ons nu dat de president van Iran leugens verteld???

Vorige week zei hij namelijk dat de eerste bom voor Israel was en de volgende zou worden gestuurd naar het ongelovige westen.

Het zelfde verhaal werd later nog eens herhaald door een Imam uit Iran.

We hebben in het verleden gezien wat zulke harde taal in hield van Iran, dus het risico wil ik liever niet lopen.

Praat geen onzin en verspreidt geen leugens, haatzaaier! Bewijz/bron dat hij zei dat de eerste Abom voor israel is en de tweede voor ongelovige westen. Want daar hebben we het over,over een ABOM.

Daarnaast hebben verschillende westerse leiders aangegeven wel Awapens te gebruiken als het moet.

Maar nog een keer voor jou. Want je draait er maar omheen!
Iran heeft morgen een Abom en overmorgen gebruikt zij deze als eerste op een land. Wat gebeurt er met haar?
En nu geloof jij dat Iran zo stom is om als eerste een Abom te gebruiken? Je laat me lachen, je maakt jezelf belachelijk, het is onmogelijk dat jij dit serieus geloofd.



En dat heeft niets met de moslims te maken, zoals jij schrijft.

Leren jullie dan nooit om het geloof er buiten te laten, want je maakt zo alleen jezelf en het geloof maar belachelijk en ongeloof waardig.

Ik zou zo'n God nooit willen hebben, die mij aanstuurt op een oorlog!!!


Het is daarom dat jij andere drijfveren hebt.
Wie is jullie? Wat is mijn geloof? Wat is jou geloof?

Praat daarom geen onzin!

Tat-teg
26-04-06, 19:01
Geplaatst door zoroaster
Ga geen onzin uitkramen.
Het gaat erom dat de ''iraanse'' mullah regime nooit atoomwapens mag bezitten, want dan zit het Iraanse volk voor altijd met deze duivelse regime opgescheept.


Ahhh.... Zoroaster geeft om het iraanse volk...Wat mensen ook allemaal verzinnen om hun ware beweegredenen te verbergen. Dan vraag ik me echt af, waarom doen ze dat? als ik dan het antwoord gevonden heb, ben ik weer wat sterker geworden in mijn standpunten.

Dus jij denkt werkelijk dat je slim bent en even de dingen zo kan verdraaien dat je kan vertellen waar het WEL om gaat. En wel om het feit dat anders het iraanse volk nooit van de Mullah's afkomt.. En dat zeg jij!

Je kan beter je mond houden want je maakt jezelf nog zieliger dan die tukker!

Hansch
26-04-06, 20:12
Geplaatst door xslaniet
Volgens mij is de oorlog Iran-Irak als de Persian Gulfwar de geschiedenisboeken ingegaan...
Irak -Kuwait bedoel ik dus.
Zeg het maar.
Verschrikkelijke oorlogen, Sattan H dacht dat hij er mee weg kon komen, maar gelukkig is dat niet waar gebleken.

xslaniet
26-04-06, 20:19
Geplaatst door Hansch
Verschrikkelijke oorlogen, Sattan H dacht dat hij er mee weg kon komen, maar gelukkig is dat niet waar gebleken.
em het smerigste tuig blijft weer buiten schot...
Wel even helemaal lezen.Is op zich heel interessant,als je nagaat dat Pappa Bush toen the prozacdent van de US was,zijn ouders flikte hetzelfde met Adolfje.
Dringt het allemaal een beetje door?
Komt nog iets leuks voor je.
Adolfje ,pleegt zelfmoord vlák voordat de bunker wordt gevonden,
Saddam hoessein heeft negen dubbelgangers.
Osama Bin Laden is niet te vinden,geloof jij nog steeds in sprookjes?



U.S. Conspiracy to Initiate the War Against Iraq

Brian Becker
Even before the first day of the Persian Gulf crisis George Bush and the Pentagon wanted to wage war against Iraq.
What was the character of this war? Iraq neither attacked nor threatened the United States. We believe that this was a war to redivide and redistribute the fabulous markets and resources of the Middle East, in other words this was an imperialist war. The Bush administration, on behalf of the giant oil corporations and banks, sought to strengthen its domination of this strategic region. It did this in league with the former colonial powers of the region, namely Britain and France, and in opposition to the Iraqi people's claim on their own land and especially their natural resources.

As is customary in such wars, the government is compelled to mask the truth about the war - both its origin and goals and the nature of the "enemy" - in order to win over the people of this country. That's why it is important to get the facts. There is ample evidence that the U.S. was eagerly planning to fight the war even before the Iraqi invasion of Kuwait on August 2, 1990. With its plans in tact, we must detemmine if it is possible that the U.S. government actually sought a pretext for a military intervention in the Middle East.

Information that has come to light suggests that the United States interfered in and aggravated the Iraq-Kuwait dispute, knew that an Iraqi military response against Kuwait was likely, and then took advantage of the Iraqi move to carry out a long-planned U.S. military intervention in the Middle East. This evidence includes:

The tiny, but oil-rich sheikdom of Kuwait became the tool of a U.S.inspired campaign of economic warfare designed to weaken Iraq as a regional power once the Iran-Iraq war ended. During 1989-1990, the Kuwaiti monarchy was overproducing and driving down the price of oil, a policy that cost Iraq $14 billion in lost revenue.[1] Iraq also complained that the Kuwaitis were stealing Iraqi oil by using slant drilling technology into the gigantic Rumaila oil field, most of which is inside Iraq. Kuwait also refused to work out arrangements that would allow Iraq access to the Persian Gulf. In May of 1990 at an Arab League meeting, Saddam Hussein bitterly complained about Kuwait's policy of "economic warfare" against Iraq and hinted that if Kuwait's over-production didn't change Iraq would take military action. Yet the Emir of Kuwait refused to budge. Why would an OPEC country want to drive down the price of oil? In retrospect, it is inconceivable that this tiny, undemocratic little sheikdom, whose ruling family is subject to so much hostility from the Arab masses, would have dared to remain so defiant against Iraq (a country ten times larger than Kuwait) unless Kuwait was assured in advance of protection from an even greater power - namely the United States. This is even more likely when one considers that the Kuwaiti ruling family had in the past tread lightly when it came to its relations with Iraq. Kuwait was traditionally part of Iraq's Basra Province until 1899 when Britain divided it from Iraq and declared Kuwait its colony.
Coinciding with Kuwait's overproduction of oil, Iraq was also subjected to the beginning of de facto sanctions, instituted incrementally by a number of western capitalist governments. Hundreds of major scientific, engineering, and food supply contracts between Iraq and western governments were canceled by 1990.[2]
The U.S. policy to increase economic pressure on Iraq was coupled with a dramatic change in U.S. military doctrine and strategy toward Iraq. Starting in the summer of 1989, the Joint Chiefs of Staff revamped U.S. military doctrine in the Middle East away from a U.S.-Soviet conflict to target regional powers instead. By June 1990 - two months before the Iraqi invasion of Kuwait - General Norman Schwarzkopf was conducting sophisticated war games pitting hundreds of thousands of U.S. troops against Iraqi armored divisions.[3]
The Bush administration lied when it stated on August 8, 1990, that the purpose of the U.S. troop deployment was "strictly defensive" and necessary to protect Saudi Arabia from an imminent Iraqi invasion. King Hussein of Jordan reports that U.S. troops were actually being deployed to Saudi Arabia in the days before Saudi Arabia "invited" U.S. intervention.[4] Hussein says that in the first days of the crisis Saudi King Fahd expressed Support for an Arab diplomatic solution. King Fahd also told King Hussein that there was no evidence of a hostile Iraqi build-up on the Saudi border, and that despite American assertions, there was no truth to reports that Iraq planned to invade Saudi Arabia.[5] The Saudis only bowed to U.S. demands that the Saudis "invite" U.S. troops to defend them following a long meeting between the king and Secretary of Defense Richard Cheney. The real substance of this discussion will probably remain classified for many, many years.
On September 11, 1990, Bush also told a joint session of Congress that "following negotiations and promises by Iraqi dictator Saddam Hussein not to use force, a powerful army invaded its trusting and much weaker neighbor, Kuwait. Within three days, 120,000 troops with 850 tanks had poured into Kuwait and moved south to threaten Saudi Arabia. It was then I decided to act to check that aggression." However, according to Jean Heller of the St. Petersburg Times (of Florida), the facts just weren't as Bush claimed. Satellite photographs taken by the Soviet Union on the precise day Bush addressed Congress failed to show any evidence of Iraqi troops in Kuwait or massing along the Kuwait-Saudi Arabian border. While the Pentagon was claiming as many as 250,000 Iraqi troops in Kuwait, it refused to provide evidence that would contradict the Soviet satellite photos. U.S. forces, encampments, aircraft, camouflaged equipment dumps, staging areas and tracks across the desert can easily be seen. But as Peter Zimmerman, formerly of the U.S. Arms Control and Disarmament Agency in the Reagan Administration, and a former image specialist for the Defense Intelligence Agency, who analyzed the photographs for the St. Petersburg Times said:
We didn't find anything of that sort [i.e. comparable to the U.S. buildup] anywhere in Kuwait. We don't see any tent cities, we don't see congregations of tanks, we can't see troop concentrations, and the main Kuwaiti air base appears deserted. It's five weeks after the invasion, and from what we can see, the Iraqi air force hasn't flown a single fighter to the most strategic air base in Kuwait. There is no infrastructure to support large numbers of people. They have to use toilets, or the functional equivalent. They have to have food.... But where is it?
On September 18, 1991, only a week after the Soviet photos were taken, the Pentagon was telling the American public that Iraqi forces in Kuwait had grown to 360,000 men and 2,800 tanks. But the photos of Kuwait do not show any tank tracks in southern Kuwait. They clearly do show tracks left by vehicles which serviced a large oil field, but no tank tracks. Heller concludes that as of January 6, 1991, the Pentagon had not provided the press or Congress with any proof at all for an early buildup of Iraqi troops in southern Kuwait that would suggest an imminent invasion of Saudi Arabia. The usual Pentagon evidence was little more than "trust me." But photos from Soviet commercial satellites tell quite a convincing story. Photos taken on August 8, 1990, of southern Kuwait - six days after the initial invasion and right at the moment Bush was telling the world of an impending invasion of Saudi Arabia - show light sand drifts over patches of roads leading from Kuwait City to the Saudi border. The photos taken on September 11, 1990, show exactly the same sand drifts but now larger and deeper, suggesting that they had built up naturally without the disturbance of traffic for a month. Roads in northern Saudi Arabia during this same period, in contrast, show no sand drifts at all, having been swept clean by heavy traffic of supply convoys. The former DIA analyst puts it this way: "In many places the sand goes on for 30 meters and more." Zirnmerman's analysis is that "They [roads] could be passable by tank but not by personnel or supply vehicles. Yet there is no sign that tanks have used those roads. And there's no evidence of new roads being cut. By contrast, none of the roads in Saudi Arabia has any sand cover at all. They've all been swept clear."[6]
It would have taken no more than a few thousand soldiers to hold Kuwait City, and that is all satellite evidence can support. The implication is obvious: Iraqi troops who were eventually deployed along the Kuwait-Saudi Arabian border were sent there as a response to U.S. build up and were not a provocation for Bush's military action. Moreover, the manner in which they were finally deployed was purely defensive - a sort of Maginot Line against the massive and offensive mobilization of U.S. and Coalition forces just over the border with Saudi Arabia.

A War to Destroy Iraq as a Regional Power
That the Bush administration wanted the war is obvious by its steadfast refusal to enter into any genuine negotiations with Iraq that could have achieved a diplomatic solution. Iraq's August 12, 1990, negotiation proposal, which indicated that Iraq was willing to make significant concessions in return for a comprehensive discussion of other unresolved Middle East conflicts, was rejected out of hand by the Bush administration. So was another Iraqi offer made in December that was reported by Knut Royce in Newsday.
President Bush avoided diplomacy and negotiations, even refusing to send Secretary of State Baker to meet Saddam Hussein before the January 15, 1991 deadline as he had promised on November 30, 1990. Bush also rejected Iraq's withdrawal offer of February 15, 1991, two days aver U.S. planes incinerated hundreds of women and children sleeping in the al-Arneriyah bomb shelter. The Iraqis immediately agreed to the Soviet proposal of February 18, 1991 - that is four days before the so-called ground war was launched - which required Iraq to abide by all UN resolutions.

The U.S. ground war against Iraqi positions resulted in the greatest number of casualties in the conflict. As many as 50,000 to 100,000 Iraqi soldiers may have died after the Iraqi government had fully capitulated to all U.S. and UN demands. It is thus obvious that the U.S. government did not fight the war to secure Iraq's eviction from Kuwait but rather proceeded with this unparalleled massacre for other foreign policy objectives. These objectives have never been defined for the broader public but only referred to euphemistically under the rubric of the New World Order.

What is the New World Order, what does the U.S. expect to get out of it and what is the "new thing" in the world that makes a new order possible? It is Bush's assumption that the Soviet Union is willing, under the Gorbachev leadership, to support U.S. foreign policy in the Third World. The U.S. figures that if the Soviets are willing to abandon Iraq and their other traditional allies in the Third World then the U.S. and other western at capitalist countries can return to their former dominant position in various areas of the world. How the U.S. conducted the war shows that the permanent weakening of Iraq is a key part in the New World Order.[8]

Although the Soviet role has changed dramatically, the goals of U.S. imperialism in the Middle East have remained basically the same, with some shifts in tactics based on varied conditions. The basic premise of U.S. policy has been to eliminate or severely weaken any nationalist regime that challenges U.S. dominance and control over the oil-rich region. The military strategy employed against Iraq not only aimed at military targets, but the "bombing raids have destroyed residential areas, refineries, and power and water facilities, which will affect the population for years."[9] As early as September 1990, the administration, according to a speech by Secretary of State James Baker, changed the strategic goals of the U.S. military intervention to include not only the "liberation of Kuwait" but the destruction of Iraq's military infrastructure.[10]

Iran-lraq War and U.S. Strategy
That the U.S. sought to permanently weaken or crush Iraq, as a regional power capable of asserting even a nominal challenge to U.S. dominance over this strategic oil-rich region, fits in with a longer historical pattern. Since the discovery of vast oil deposits in the Middle East, and even earlier, the strategy of the U.S. and other European colonial powers was to prevent the emergence of any strong nationalist regime in the region. The U.S. has relied on corrupted and despised hereditary monarchies and dictatorships in the Middle East. Such regimes have served as puppets for U.S. interests in exchange for U.S. protection. When the Shah of Iran was overthrown in 1979 by a massive popular revolution, it came as a complete shock to U.S. oil companies, the CIA, and the Pentagon, which used the hated Shah as a pro-U.S. policeman of the Gulf region.
The Iran-Iraq war was seen as a new opportunity to recoup U.S. losses from the Iranian revolution. Starting in 1982 the U.S. encouraged and provided arms and satellite information to the Iraqi government in its fight against Iran - the Reagan/Bush administration's principal goal was to weaken and contain Iran in order to limit its regional influence. The Iran-Iraq war did indeed weaken Iran, squandering much of the human and material resources of the revolution.

Having weakened Iran, the goal was then to weaken Iraq and make sure that it could not develop as a regional power capable of challenging U.S. domination. After the war ended, U.S. policy toward Iraq shifted, becoming increasingly hostile. The way U.S. policy shifted is quite revealing; it bears all the signs of a well-planned conspiracy. The cease-fire between Iran and Iraq officially began on August 20, 1988. On September 8, 1988, Iraqi Foreign Minister Sa'dun Hammadi was to meet with U.S. Secretary of State George Schulz. The Iraqis had every reason to expect a warm welcome in Washington and to begin an era of closer cooperation on trade and industrial development. Instead, at 12:30 p.m., just two hours before the meeting and with no warning to Hammadi whatsoever, State Department spokesman Charles Redman called a press conference and charged that "The U.S. Government is convinced that Iraq has used chemical weapons in its military campaign against Kurdish guerillas. We don't know the extent to which chemical weapons have been used but any use in this context is abhorrent and unjustifiable.... We expressed our strong concern to the Iraqi Government which is well aware of our position that the use of chemical weapons is totally unjustifiable and unacceptable.''[11]

Redman did not allude to any evidence at all nor was the Iraqi government warned of the charges by the State Department. Rather, when Hammadi arrived at the State Department two hours later for his meeting with Schulz, he was besieged by members of the press asking him questions about the massacre. Hammadi was completely unable to give coherent answers. He kept asking the reporters why they were asking him about this. Needless to say the meeting with Schulz was a dismal failure for Iraq's expectations of U.S. assistance in rebuilding after the Iran-Iraq war. Within twenty-four hours of Redman's press release, the Senate voted unanimously to impose economic sanctions on Iraq which would cancel sales of food and technology. Following September 8, 1988 is a two year record that amounts to economic harassment of Iraq by the American State Department, press, and Congress. Saddam Hussein alluded to this period many times during the lead-up to the war and the war itself. On February 15, 1991, in the preamble to his cease-fire proposal, he said "The years 1988 and 1989 saw sustained campaigns in the press and other media and by other officials in the United States and other imperialist nations to pave the way for the fulfillment of vicious aims [i.e., the present war].[12] The Washington Post's story on the cease-fire proposal of February 15, 1991 was titled simply: 'Baghdad's Conspiracy Theory of Recent History."[l3] Some conspiracies theories just happen to be true!

The Bush administration has never presented any evidence whatsoever for its charges that Iraq used poison gas on its own citizens. Rather it has simply repeated the charges over and over in the press. This event is analyzed in considerable detail in a study published by the Army War College called, Iraqi Power and U.S. Security in the Middle East. The authors of that study conclude that the charges were false but used by the U.S. government to change public opinion toward Iraq. They even go so far as to suggest a conspiracy against Iraq: "The whole episode of seeking to impose sanctions on Iraq for something that it may not have done would be regrettable but not of great concern were this an isolated event. Unfortunately, there are other areas of friction developing between our two countries.''[l4]

If the first part of the strategy was to create hostility and economic hardships, then the war was the second phase. The massive bombardment of Iraq coupled with the continued economic sanctions after the war completes a two-part strategy designed to leave Iraq both in a weakened state and dependent on western aid and bank loans for any reconstruction effort. The U.S. will want to have a puppet government in Baghdad, and even if it is impossible to impose a Shah-type government on the Iraqi people, the Bush administration assumes that a war-ravaged country that is economically dependent on the U.S. and European capitalist powers or on UN humanitarian aid will be forced into a subservient position.

The New World Order and Big Oil
We believe that the real goal of the United States war against Iraq is to return to the "good old days" when the U.S. and some European countries totally plundered the resources of the Middle East. Five of the twelve largest corporations in the United States are oil monopolies. Before the rise of Arab nationalism and the anti-feudal revolutions that swept out colonialist regimes in Iraq and other Middle Eastem countries in the 1950s and 1960s, U.S., British, and Dutch oil companies owned Arab and Iranian oil fields outright. Between 1948 and 1960 U.S. oil companies received $13 billion in profit from their Persian Gulf holdings. That was half the return on all overseas investment by all U.S. companies in those years.
In recent decades U.S. companies no longer directly own the oil fields of the Middle East, but they still get rich from them. That is because the royal families of the oil-rich Arabian peninsula, who were put on their thrones by the British empire and are kept there by the U.S. military and the CIA, have loyally turned their kingdoms into cash cows for Wall Street banks and corporations.

This is one way it works. Money spent on Saudi Arabian oil, for example, once went into the accounts of Rockefeller-controlled oil corporations at the Rockefeller-controlled Chase Manhattan Bank. Now it is deposited in the Saudi king's huge account at Chase Manhattan which reinvests it at a hefty profit to the Rockefellers. Chase Manhattan also manages the Saudi Industrial Development Fund and the Saudi Investment Bank. Morgan Guaranty Trust Company, which is linked to Mobil and Texaco, has a representative on the Board of the Saudi Monetary Authority and controls another big chunk of the kingdom's income. Citicorp handles much of the Emir of Kuwait's $120 billion investment portfolio.[l5] The total amount that the Gulf's feudal lords have put at the disposal of the western bankers is conservatively estimated at $1 trillion. It is probably much more.

While the big oil companies have a going partnership with the feudal rulers of Saudi Arabia, the United Arab Emirates, etc., they are relatively locked out of Iraq, Iran, Libya, Yemen, and Algeria. The goal of the U.S. war is to roll back the Arab revolution and all the other revolutionary movements that have swept the region since World War II.

The New World Order that Bush has in mind is, in fact, not so new. It is an attempt to turn the clock back to the pre-World War II era of unchallenged colonial domination and plunder of the land, labor, and resources of Africa, Asia, Latin America, and the Middle East by a handful of industrialized capitalist countries. Unlike the old world order of outright colonialism, the new world order will be imposed by Stealth aircraft, guided missiles, smart bombs, and tactical nuclear weapons - not l9th-century gunboats. This is based on grand geopolitical strategy that flows like water from Pentagon-sponsored think tanks in Washington. It leaves out the most important factor in the equation of the Middle East - the broad mass of the people whose hatred for foreign domination and capacity to struggle remains as powerful as ever.

The U.S. and its imperialist allies have won a temporary victory in the Middle East. But their policy of military domination to stop the natural progression of history - for people to liberate themselves from the yoke of colonialism - cannot succeed.

Notes
New York Times, September 3, 1990.
Stated to Brian Becker and other members of the Muhammad Ali Peace Delegation on November 30, 1990 by Iraqi Deputy Prime Minister Ramadan.
Newsweek, January 28, 1990; for more information on the revamping of Pentagon strategy in early 1990 see Michael T. Klare, "Policing the Gulf - And the World," The Nation, October 15, 1990.
New York Times, October 16, 1990.
New York Times, October 16, 1990.
Jean Heller, "Public Doesn't Get Picture with Gulf Satellite Photos," St Petersburg Times, January 6, 1991. Rpt. In These Times, February 27-March 19, 1991: 7.
Newsday, August 20, 1991.
See James Ridgeway, "Third World Wars: Iraq is a Model for Post-Cold War Colonies," Village Voice, January 29, 1991.
Newsday, February 4, 1991Ñour emphasis.
Speech by Secretary of State James Baker, New York Times, September 4, 1990.
American Foreign Policy: Current Documents {Washington, DC: Department of State, 1991X, p. 260.
New York Times, February 16, 1991: A5.
Don Oberdorfer, Washington Post, February 16, 1991.
Stephen C. Pelletiere, et al. Iraqi Power and U.S. Security in the Middle East (Carlisle, PA: Strategic Studies Institute, U.S. Army War College, 1990), p. 53.
Liberation and Marxism, #7 11990).
Brian Becker was a member of the Muhammad Ali Peace Delegation which travelled to Iraq in late November 1990 in an effort to prevent the war. This report was presented at the New York Commission hearing on May 11, 1991.

Hansch
26-04-06, 20:37
In ieder geval is het zaak om zo snel mogelijk uit die sticky ranzige oilbusiness te stappen. Het verpest niet alleen het politieke, maar ook het natuurlijke milieu.

Aber diesmal haben wir es gewusst !

xslaniet
26-04-06, 21:26
Geplaatst door Hansch
In ieder geval is het zaak om zo snel mogelijk uit die sticky ranzige oilbusiness te stappen. Het verpest niet alleen het politieke, maar ook het natuurlijke milieu.

Aber diesmal haben wir es gewusst !
en wat is jou aandeel ?

dr SiliconValley
26-04-06, 22:45
Geplaatst door Tat-teg
Ahhh.... Zoroaster geeft om het iraanse volk...Wat mensen ook allemaal verzinnen om hun ware beweegredenen te verbergen. Dan vraag ik me echt af, waarom doen ze dat? als ik dan het antwoord gevonden heb, ben ik weer wat sterker geworden in mijn standpunten.

Dus jij denkt werkelijk dat je slim bent en even de dingen zo kan verdraaien dat je kan vertellen waar het WEL om gaat. En wel om het feit dat anders het iraanse volk nooit van de Mullah's afkomt.. En dat zeg jij!

Je kan beter je mond houden want je maakt jezelf nog zieliger dan die tukker!

Nee dat denk ik niet, dat weet ik.

Israel is net zo gevaarlijk voor de wereldvrede, misschien zelfs het gevaarlijkste gezien het hele politieke gebeuren van Zuidwest-Azie om Israel draait. Maar dat betekent niet dat de mullahs, die net zoals de waanzinnige zionisten het liefst de hele wereld met zich de afgrond mee zouden willen slepen bij hun ondergang, ook het recht hebben op nucleare wapens.
Nooit bij wijze van spreken ja, maar dat jij dat niet kan begrijpen en dat jij iemand die je nog nooit hebt gezien denkt te kennen, wist ik al. Het enige wat in Iran seculiere democratie met oog op mensenrechten teweeg kan brengen, is het VOLK zelf. Niemand anders. It's really that simple. Maar het zijn wij ordinaire 'burgers' die dit allemaal eigenlijk pikken. De (her)verkiezing van G.W. Bush en die van M. Ahmadinejad zeggen al genoeg.
Bovendien zijn nucleare wapens er niet om (wereld)oorlogen te voorkomen, integendeel, ze zijn er om ook daadwerkelijk gebruikt te worden.
En tot die tijd vormen deze wapens en met name mensen die denken dat deze de vrede bevorderen (hoe ironisch) de grootste bedreiging voor de mensheid.

dr SiliconValley
26-04-06, 22:51
Het eerste vind ik overdreven (vergelijking met Hitler), hoewel hij zeker wel een islamfascist is.
Het laatste heeft wel een kern van waarheid gezien Iran letterlijk 'Land Der Ariers' betekent. But that's a different story :zwaai:

super ick
27-04-06, 11:11
Geplaatst door zoroaster
Nee dat denk ik niet, dat weet ik.

Israel is net zo gevaarlijk voor de wereldvrede, misschien zelfs het gevaarlijkste gezien het hele politieke gebeuren van Zuidwest-Azie om Israel draait. Maar dat betekent niet dat de mullahs, die net zoals de waanzinnige zionisten het liefst de hele wereld met zich de afgrond mee zouden willen slepen bij hun ondergang, ook het recht hebben op nucleare wapens.
Nooit bij wijze van spreken ja, maar dat jij dat niet kan begrijpen en dat jij iemand die je nog nooit hebt gezien denkt te kennen, wist ik al. Het enige wat in Iran seculiere democratie met oog op mensenrechten teweeg kan brengen, is het VOLK zelf. Niemand anders. It's really that simple. Maar het zijn wij ordinaire 'burgers' die dit allemaal eigenlijk pikken. De (her)verkiezing van G.W. Bush en die van M. Ahmadinejad zeggen al genoeg.
Bovendien zijn nucleare wapens er niet om (wereld)oorlogen te voorkomen, integendeel, ze zijn er om ook daadwerkelijk gebruikt te worden.
En tot die tijd vormen deze wapens en met name mensen die denken dat deze de vrede bevorderen (hoe ironisch) de grootste bedreiging voor de mensheid.

Valt me een beetje tegen van jou Zoro. Dat jij nog geloofd in een democratie binnen de Arabische cultuur. Dan zou je de verschillende stromingen toch echt moeten scheiden of onderdrukken want ze gunnen elkaar het licht in de ogen niet. Of heb jij voorbeelden waar het wel werkt?

Hansch
30-04-06, 19:07
Geplaatst door xslaniet
en wat is jou aandeel ?

Veel fietsen, carpoolen, geen overbodige verplaatsingen, niet of niet te veel vliegen, geen afwasmachine, als ik rij dan rij ik nieuw, met een heel energiezuinig autootje zo weinig mogelijk remmen en gassen.

Hansch
30-04-06, 19:09
Geplaatst door superdick
Valt me een beetje tegen van jou Zoro. Dat jij nog geloofd in een democratie binnen de Arabische cultuur. Dan zou je de verschillende stromingen toch echt moeten scheiden of onderdrukken want ze gunnen elkaar het licht in de ogen niet. Of heb jij voorbeelden waar het wel werkt?
Hoezeer je wat dat betreft ook het idealisme van Blair en Bush kan bewonderen, moet men toegeven dat Islam echt totaal niet geschikt is voor democratie, het wijst een menselijke regeringsvorm categorisch af, deze dient nl Kalifatisch goddelijk te zijn, wat dat ook betekene mogen in het hoofd van de Mullah's.

super ick
30-04-06, 19:54
Geplaatst door Hansch
Hoezeer je wat dat betreft ook het idealisme van Blair en Bush kan bewonderen, moet men toegeven dat Islam echt totaal niet geschikt is voor democratie, het wijst een menselijke regeringsvorm categorisch af, deze dient nl Kalifatisch goddelijk te zijn, wat dat ook betekene mogen in het hoofd van de Mullah's.

Ach zolang ze zich hier maar aan de wet houden. Wat ze in de Islamtische landen doen zoeken ze maar uit. Wat je daar ook doet, het is toch nooit goed. Lekker laten sudderen dus.

Hansch
30-04-06, 22:40
Geplaatst door superdick
Ach zolang ze zich hier maar aan de wet houden. Wat ze in de Islamtische landen doen zoeken ze maar uit. Wat je daar ook doet, het is toch nooit goed. Lekker laten sudderen dus.

En wachten tot het explodeert, wanneer Musharaf in een coup wordt vervangen door Binnetjes en Iran niet alleen zichzelf shiitisch wil kastijden maar ook de wereld in z'n geheel ?


They know how to get this world so peacefull and calm,
if they only could get their hands on a hydrogen bomb !

super ick
01-05-06, 07:34
Geplaatst door Hansch
En wachten tot het explodeert, wanneer Musharaf in een coup wordt vervangen door Binnetjes en Iran niet alleen zichzelf shiitisch wil kastijden maar ook de wereld in z'n geheel ?


They know how to get this world so peacefull and calm,
if they only could get their hands on a hydrogen bomb !

Op termijn is dat toch onhoudbaar.
Ieder wapen dat uitgevonden is, heeft vele doden gekost. De atoombom is daar geen uitzondering op.

Het is niet onwaarschijnlijk om aan te nemen dat als zulke landen eenmaal een kernbom bezitten ze zich extra bewust worden (gemaakt?) van het feit dat het gebruik onherroepelijk gelijk staat aan zelfvernietiging van de gehele regio.

Je ziet dat ze alleen al op het idee geilen. In het klein zie je het ook terug in de cultuur. Wapens geven status. Dan ben je stoer.
Kijk maar naar de reacties van Fikkie.

Hansch
01-05-06, 09:58
Geplaatst door superdick
Op termijn is dat toch onhoudbaar.
Ieder wapen dat uitgevonden is, heeft vele doden gekost. De atoombom is daar geen uitzondering op.

Het is niet onwaarschijnlijk om aan te nemen dat als zulke landen eenmaal een kernbom bezitten ze zich extra bewust worden (gemaakt?) van het feit dat het gebruik onherroepelijk gelijk staat aan zelfvernietiging van de gehele regio.

Je ziet dat ze alleen al op het idee geilen. In het klein zie je het ook terug in de cultuur. Wapens geven status. Dan ben je stoer.
Kijk maar naar de reacties van Fikkie.



The return of the Jews to Israel, the current situation in the Mideast, and the probable future was predicted quite explicitly in the Quran:




“And We said thereafter to the Children of Israel, dwell securely in the land , But when the second of the warnings** come to pass We shall bring you a crowd, gathered out of various nations.” (Quran 17:104)

**second intifadah ?


“And they shall incur the wrath of Allah, and humiliation will be made to cling to them. This is because they disbelieved in the message of Allah, and killed the Prophets of Allah. This is because they disobeyed and exceeded the limits.” (Quran 3:111)

“And with those who say: We are Christians, We made a covenant, but they neglected a portion of that whereof they were reminded. So we allowed to stir up enmity and hatred among them to the Day of resurrection. And Allah will soon let them know the consequences of what they do.” (Quran 5:14)

“There is not a town but We will destroy it before the Day of Resurrection or chastise it with a severe chastisement.” (Quran 17: 58)

“On that day We shall let some of them surge against the others, and the trumpet will be blown. Then We shall gather them all together.
“And We shall bring forth hell, exposed to view, on that day before the misbelievers.” (Quran 18: 99, 100)

In Chapter “Fitnah” of Mishkah al Masabih, the Prophet Mohammed (pboh, of course) says:

“The last hour will not come before the Muslims fight the Jews and the Muslims kill them, so that Jews will hide behind stones and trees and the stone and the tree will say, "O Muslim, O servant of God! There is a Jew behind me; come and kill him." The only exception will be the box thorn ; for it is one of the trees of the Jews.”

http://www.tilepix.com/gallery/singles/botanicals/botanical_images/golden_flowered-onosma.jpg



Knowing how they can get this world so peacefull and calm,
if they only could lay their hands on a hydrogen bomb.