PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe groot is jouw wijsvinger?



Orakel
23-04-06, 17:35
Sexy vrouwen en geld
Golf van testosteron verlaagt financiële eisen

Foto's van bevallige dames in lingerie zorgen dat jongemannen anders met geld omgaan, toont Vlaams onderzoek aan. Vooral heren met een verhoudingsgewijs korte wijsvinger nemen met minder genoegen na een blik op vrouwelijk schoon of het betasten van een bh.

Stel: een onbekende kan zomaar tien euro krijgen, maar hij moet dat wel met u delen. Hij bepaalt hoeveel u krijgt. Alleen als u met zijn aanbod instemt, wordt het geld uitgekeerd. Wijst u het af, dan krijgt niemand iets. Met hoeveel euro neemt u dan genoegen? Eist u de helft, of vindt u minder ook prima, aangezien elk bedrag beter is dan niets? "Dit is een veelgebruikte test", vertelt Bram van den Bergh, psycholoog aan de Universiteit van Leuven. "Het 'ultimatum game', heet het. De klassieke economische theorie voorspelt dat mensen met elk bedrag genoegen zullen nemen, maar in werkelijkheid staan ze liever met lege handen dan dat ze instemmen met een verdeling die ze oneerlijk vinden."

Van den Bergh laat studenten dit spelletje doen als onderdeel van een serie tests. Hij kijkt naar de invloed van voorafgaande ervaringen op het minimumbedrag dat ze in het 'ultimatum game' nog zeggen te accepteren. Hij heeft al honderden heteroseksuele mannen getest. En die laten zich beïnvloeden door foto's van sexy vrouwen, schrijft hij in een artikel dat deze week verscheen in het tijdschrift Proceedings of the Royal Society B.

Van den Bergh heeft een promotieplaats aan de afdeling Marketing en Consumentengedrag van de economische faculteit. Studenten kijken er dan ook niet van op als hij ze vraagt de aantrekkelijkheid van allerlei beelden te beoordelen, of te zeggen wat ze vinden van een kledingstuk. Misschien dat ze wel licht verbaasd waren toen er een scan van hun rechterhand werd gemaakt. Waarom was dat? "We wilden de lengteverhouding tussen de wijsvinger en de ringvinger meten", antwoordt de psycholoog. "Die zegt iets over de blootstelling aan mannelijke hormonen in de baarmoeder en de gevoeligheid voor die hormonen."

Hoe korter de wijsvinger naar verhouding is, hoe 'mannelijker' de man, blijkt uit steeds meer onderzoek. Relatief korte wijsvingers gaan samen met een hogere testosteronconcentratie, een grotere gevoeligheid voor dit mannelijke hormoon, agressievere reacties, een groter aantal zaadcellen per milliliter sperma, meer spierkracht, meer versiergedrag richting vrouwen, een groter aantal sekspartners en meer nageslacht. En is er nu ook een verband gevonden tussen die vingerverhouding en de acceptatiegrens bij het geldspelletje?

"Jazeker", zegt Van den Bergh, "maar niet als je alle resultaten samen bekijkt." Hij deed drie licht verschillende experimenten. In het eerste liet hij de studenten vijftien plaatjes zien, van landschappen óf van dames in sexy lingerie. Een minuut of tien later moesten ze aangeven welk minimumbedrag ze nog net zouden accepteren in het geldspel. De tweede groep kreeg een T-shirt of een bh in handen en moest daarvan de kwaliteit beoordelen. Even later volgde weer de geldvraag. Groep drie zag beelden van oude dames, jonge vrouwen in gewone kleding of jonge vrouwen in sexy lingerie.

Over het geheel genomen leek er geen verband tussen de vingerlengtes en het bedrag dat de studenten van hun tegenspeler eisten, maar er was wél een verband te zien wanneer de resultaten gesplitst werden. Hadden de jongemannen een T-shirt betast of gekeken naar landschappen, oude dames of geklede jonge vrouwen, dan was er een licht negatief verband tussen de vingerverhouding en het gevraagde bedrag. Met andere woorden: de mannelijkste mannen stelden zich het meest onbuigzaam op en eisten het meeste geld, meestal de helft van het tientje.

Na plaatjes van sexy dames met duidelijk zichtbare boezems of het inspecteren van een bh was het verband echter positief. De mannelijkste mannen namen nu dus juist genoegen met het laagste bedrag. Weliswaar waren de verschillen niet verschrikkelijk groot - enkele tientallen centen - maar wel significant. De kans dat het toevallige verbanden betrof, was zelfs minder dan een half procent.

Wat zit hierachter? Van den Bergh: "We denken dat het een effect is van het testosteron dat wordt aangemaakt bij associaties met seks. Je zou kunnen proberen dat hard te maken door hormoonniveaus te meten, maar dat is voor ons te ingewikkeld. Wij houden het voorlopig bij het meten van vingers."

Hoe het ook tot stand komt, reclamemakers kennen het effect blijkbaar al lang. Advertenties voor mannen staan bol van de dames in minimalistische kledij. Vooral autofabrikanten buiten het effect uit. Hoe sneller de sportwagen, hoe bloter de dame op de motorkap. En terecht, want juist op de macho's die van dit soort auto's houden, heeft het vrouwelijk schoon het sterkste financiële effect.


Elmar Veerman
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/28049320/

Bram van den Bergh en Siegfried Dewitte: "Digit ratio (2D:4D) moderates the impact of sexual cues on men's decisions in ultimatum games", Proceedings of the Royal Society B, 19 april 2006

waterfiets
23-04-06, 19:16
Ik dacht juist dat vingerlengte iets zei over de lengte van de penis. Een vriendin van mij die een nieuwe man had leren kennen had wat angst wat dat betreft en toen zei ik dat ze maar naar de handen/vingers moest kijken. Volgende dag belde ze mij verontrust om te zeggen dat die wel erg klein waren. In de praktijk bleek dit ook later een goede voorspeller geweest. Maar ze zijn toch wel gelukkig samen geworden :)

~Panthera~
23-04-06, 19:35
Geplaatst door waterfiets
Ik dacht juist dat vingerlengte iets zei over de lengte van de penis. Een vriendin van mij die een nieuwe man had leren kennen had wat angst wat dat betreft en toen zei ik dat ze maar naar de handen/vingers moest kijken. Volgende dag belde ze mij verontrust om te zeggen dat die wel erg klein waren. In de praktijk bleek dit ook later een goede voorspeller geweest. Maar ze zijn toch wel gelukkig samen geworden :)


:lol: :hihi:

tukkersterror
23-04-06, 19:58
Geplaatst door waterfiets
Ik dacht juist dat vingerlengte iets zei over de lengte van de penis. Een vriendin van mij die een nieuwe man had leren kennen had wat angst wat dat betreft en toen zei ik dat ze maar naar de handen/vingers moest kijken. Volgende dag belde ze mij verontrust om te zeggen dat die wel erg klein waren. In de praktijk bleek dit ook later een goede voorspeller geweest. Maar ze zijn toch wel gelukkig samen geworden :)

Top middelvinger naar onderkant muis van je hand is ongeveer de lengte van een piemmeltje.
De ruimte tussen neus en lip geeft de dikte aan van het geval.

Bij vrouwen is het de breedte van de mond, dus hoe een grotere bek de vrouwen hebben hoe groter hun gymzaal is.

Divine_70
23-04-06, 20:21
Geplaatst door tukkersterror
Top middelvinger naar onderkant muis van je hand is ongeveer de lengte van een piemmeltje.
De ruimte tussen neus en lip geeft de dikte aan van het geval.

Bij vrouwen is het de breedte van de mond, dus hoe een grotere bek de vrouwen hebben hoe groter hun gymzaal is.


http://www.hazelnet.org/icon/emote/tease/tongueout.gif

xslaniet
23-04-06, 20:30
Mijn wijsvinger is zo groot... :vingers:
nou ja het lijkt op een wijsvinger.

xslaniet
23-04-06, 20:32
Geplaatst door tukkersterror


Bij vrouwen is het de breedte van de mond, dus hoe een grotere bek de vrouwen hebben hoe groter hun gymzaal is.
Ik ken er één ...hele grote bek,maar best wel strakke doos.Lekker joh!

Joesoef
23-04-06, 21:13
Geplaatst door xslaniet
Ik ken er één ...hele grote bek,maar best wel strakke doos.Lekker joh!


Pas maar op, Ebru Umar leest mee.

Aicha1976
24-04-06, 00:52
Geplaatst door tukkersterror
Top middelvinger naar onderkant muis van je hand is ongeveer de lengte van een piemmeltje.
De ruimte tussen neus en lip geeft de dikte aan van het geval.

Bij vrouwen is het de breedte van de mond, dus hoe een grotere bek de vrouwen hebben hoe groter hun gymzaal is.



Haha, zoiets meen ik in de Heppie Hoeker gelezen te hebben :stout:

III
24-04-06, 01:00
Ligt eraan waar die zich bevindt...