PDA

Bekijk Volledige Versie : “Woorden Ahmadinejad verdraaid in Westerse pers”



lennart
24-04-06, 14:44
De Iraanse president Ahmadinejad heeft nóóit gezegd dat Iran Israël van de kaart wil vegen, noch heeft hij de Holocaust ontkend. Dat zou blijken uit een nadere analyse van de beruchte toespraak van Ahmadinejad, in oktober vorig jaar, verricht door twee Duitse onderzoeksjournalisten.

Volgens de analyse van de letterlijke tekst heeft de Iraanse leider wèl opgeroepen tot “regime-change” in zowel Israël als de Verenigde Staten. Óók heeft Ahmadinejad niet de Holocaust op zich ontkend, maar het “Zionistische misbruik van de Holocaust ” aan de kaak willen stellen, daaraan toevoegend dat Iran niks heeft tegen het Judaisme en het joodse volk. Door steeds naar de holocaust te verwijzen worden critici van “westerse imperialistische machten” de mond gesnoerd.

Georg Meggle, hoogleraar filosofie aan de Universiteit van Leipzig, stelt dat de verdraaiing van Ahmadinejad’s woorden, in met name westerse media, gezien moet worden als een schoolvoorbeeld van het belangrijkste hoofdstuk van een campagne in de aanloop naar een oorlog: de propaganda-fase.

Volgens de journalisten, Anneliese Fikentscher en Andreas Neumann, zal de volgende stap in de propaganda-oorlog zijn dat Ahmadinejad vergeleken wordt met Hitler. “Iemand die met Hitler wordt vergeleken kan honderd maal bezweren dat hij kernenergie voor vreedzame doeleinden wil gebruiken, niemand zal hem ooit geloven.” En:
“Wat Westerse mogendheden voor het gemak vergeten is dat uraniumverrijking volstrekt legaal is, sterker nog, volgens het non-profileratieverdrag hebben zij zelfs de verplichting om Iran hierbij te assisteren, dit zolang Iran de atoombom afwijst. Uiteraard geldt dit niet meer zodra iemand eenmaal het stempel van Hitler heeft gekregen.”

De analyse is HIER te lezen, zowel in het Engels als in het Duits.
http://www.arbeiterfotografie.com/galerie/kein-krieg/hintergrund/index-iran-0013.html

Bron:
http://www.nieuwszicht.com/nieuws/21/04/2006/woorden-ahmadinejad-compleet-verdraaid-in-westerse-pers

mark61
24-04-06, 14:48
Zo werkt dat, ja. Destijds stond de juiste vertaling van dat kaartveeg-verhaal wel op de BBC.

Joesoef
24-04-06, 14:51
:zegniets:

tukkersterror
24-04-06, 14:55
Ik wil niet veel zeggen maar 2 weken geleden, heeft hij het nog live gezegt op live op de Iraanse TV, de BBC en CNN hebben beide dit uitgezonden.
Zelfs onze minister van propaganda uit Iran had er nog een topic aangewaagd.

Er is zelfs de volgende dag nog een toespraak geweest waarin de president herhaalde dat de eerste A-bom voor Israel was en de andere bommen voor de ongelovige vijand in het westen, die nu Irak bezetten en moslims vermoorden.

Het verbaasde mij nog dat hij ineens partij koos voor zijn oude vijand Irak!!!

Dus stuur het verhaaltje maar terug naar waar het vandaan komt, "de prullemand".

lennart
24-04-06, 15:12
Geplaatst door tukkersterror
Er is zelfs de volgende dag nog een toespraak geweest waarin de president herhaalde dat de eerste A-bom voor Israel was en de andere bommen voor de ongelovige vijand in het westen, die nu Irak bezetten en moslims vermoorden.

Jaja, we weten allemaal dat jij onzin uitkraamt en in een fantasie wereld woont.

waterfiets
24-04-06, 15:17
Die vergelijking met Hitler wordt natuurlijk al gemaakt binnen het Pentagon en het Witte Huis.

Maar wat ik mij af vraag: wie vertaald die speechen dan van Ahmadinejad? Wellicht is het zinvol dat de Iraniërs die vertalingen zelf aan de persbureaus gaan leveren? Dat doen de Israeliërs ook.

lennart
24-04-06, 15:20
Geplaatst door waterfiets
Die vergelijking met Hitler wordt natuurlijk al gemaakt binnen het Pentagon en het Witte Huis.

Maar wat ik mij af vraag: wie vertaald die speechen dan van Ahmadinejad? Wellicht is het zinvol dat de Iraniërs die vertalingen zelf aan de persbureaus gaan leveren? Dat doen de Israeliërs ook.

De speeches waar het om ging waren voor binnenlands gebruik. Deze werden later opgepikt door de Westerse 'nieuws/propaganda' diensten.

Overigens hebben Iraanse diplomaten diverse malen gezegd dat A. verkeerd geinterpreteerd was, maar hierin is men in het Westen niet in geinteresseerd.

waterfiets
24-04-06, 15:25
Geplaatst door lennart
maar hierin is men in het Westen niet in geinteresseerd.

Nou dat is wel erg generaliserend gesteld. Mij interesseert het wel en ik denk velen met mij. Je zou ook kunnen zeggen dat het propaganda apparaat van het Pentagon die teksten zo kan misbruiken als de Iraniërs nalaten een persprotocol in het engels te verschaffen.

mark61
24-04-06, 15:27
Geplaatst door waterfiets
Nou dat is wel erg generaliserend gesteld. Mij interesseert het wel en ik denk velen met mij. Je zou ook kunnen zeggen dat het propaganda apparaat van het Pentagon die teksten zo kan misbruiken als de Iraniërs nalaten een persprotocol in het engels te verschaffen.

Het was niet voor externe consumptie bedoeld. Dus waarom zou je.

waterfiets
24-04-06, 15:28
Geplaatst door mark61
Het was niet voor externe consumptie bedoeld. Dus waarom zou je.

Dat hoef je nu niet meer te vragen lijkt mij !

Spoetnik
24-04-06, 15:28
Geplaatst door waterfiets
Nou dat is wel erg generaliserend gesteld. Mij interesseert het wel en ik denk velen met mij.

Met men bedoel ik westerse 'nieuws/propaganda' diensten en westerse diplomaten.

Good Kahuna
24-04-06, 15:31
Geplaatst door lennart
De speeches waar het om ging waren voor binnenlands gebruik. Deze werden later opgepikt door de Westerse 'nieuws/propaganda' diensten.

Overigens hebben Iraanse diplomaten diverse malen gezegd dat A. verkeerd geinterpreteerd was, maar hierin is men in het Westen niet in geinteresseerd.

Ik kan me een kleine rel herinneringen in januari, waarbij een vertaler van CNN een fout had gemaakt tijdens een speech van Ahmadinejad. A. zou hebben gezegd "dat Iran het recht heeft op kernenergie", maar werd vertaald met "het gebruik van kernwapens is het recht van Iran". Iran dreigde CNN het land uit te zetten, maar binnen een dag hadden ze het kennelijk toch saampies uitgepraat. bron (http://www.cnn.com/2006/WORLD/meast/01/17/iran.cnn/index.html)

nard
24-04-06, 16:11
Geplaatst door lennart
De speeches waar het om ging waren voor binnenlands gebruik. Deze werden later opgepikt door de Westerse 'nieuws/propaganda' diensten.

Overigens hebben Iraanse diplomaten diverse malen gezegd dat A. verkeerd geinterpreteerd was, maar hierin is men in het Westen niet in geinteresseerd.

Jaja, dat zijn de mooiste uitspraken, die slechts voor intern gebruik bedoeld zijn. Komen bedoelingen altijd zo mooi in naar voren.

Spoetnik
24-04-06, 16:18
Geplaatst door nard
Jaja, dat zijn de mooiste uitspraken, die slechts voor intern gebruik bedoeld zijn. Komen bedoelingen altijd zo mooi in naar voren.

Ja een oproep tot regime change in de VS en Israel is een nobel doel tenslotte.

waterfiets
24-04-06, 16:28
Geplaatst door Spoetnik
Ja een oproep tot regime change in de VS en Israel is een nobel doel tenslotte.

Nou dat is iets waar ook in de VS over wordt gesproken als het om Iran gaat. Overigens zou je de context moeten weten van die opmerking want 'regime change' kan zelfs met vreedzame middelen plaats vinden.

mark61
24-04-06, 17:33
Geplaatst door waterfiets
Dat hoef je nu niet meer te vragen lijkt mij !

Denk je dat het wat had uit gemaakt voor het grotere plaatje? Je dacht dat als de VS straks gaat bombarderen dat vanwege zijn 'uitspraken' is?

Tis gewoon de saus annex glijmiddel om eea wat smeuïger te maken.

A-Natio
24-04-06, 18:35
Geplaatst door tukkersterror
Ik wil niet veel zeggen maar 2 weken geleden, heeft hij het nog live gezegt op live op de Iraanse TV, de BBC en CNN hebben beide dit uitgezonden.
Zelfs onze minister van propaganda uit Iran had er nog een topic aangewaagd.

Er is zelfs de volgende dag nog een toespraak geweest waarin de president herhaalde dat de eerste A-bom voor Israel was en de andere bommen voor de ongelovige vijand in het westen, die nu Irak bezetten en moslims vermoorden.

Het verbaasde mij nog dat hij ineens partij koos voor zijn oude vijand Irak!!!

Dus stuur het verhaaltje maar terug naar waar het vandaan komt, "de prullemand".

Uit de onderzoek is gebleken dat westerse media de woorden van Ahmadinejad verdraaien, het niet helemaal overbrengen zoals het bedoeld is. Het kan natuurlijk aan de slechte vertalers liggen, waarschijnelijk dezelfde die ze vooraf aan de oorlog in Irak hadden.

Dat jij het live hebt gezien op de BBC of CNN wil niet zeggen dat de vertaling dit keer niet verdraai is. Ik neem ten minste aan dat je geen Farsi verstaat en naar de vertaling geluisterd hebt.

tukkersterror
24-04-06, 18:46
Geplaatst door A-Natio
Uit de onderzoek is gebleken dat westerse media de woorden van Ahmadinejad verdraaien, het niet helemaal overbrengen zoals het bedoeld is. Het kan natuurlijk aan de slechte vertalers liggen, waarschijnelijk dezelfde die ze vooraf aan de oorlog in Irak hadden.

Dat jij het live hebt gezien op de BBC of CNN wil niet zeggen dat de vertaling dit keer niet verdraai is. Ik neem ten minste aan dat je geen Farsi verstaat en naar de vertaling geluisterd hebt.

Het is dat je zegt dat Farsi een taal is :hihi:

Nee natuurlijk versta ik deze taal niet, maar onze minister van propaganda Fikkie kwam er mee en ik neem aan dat hij als Iranees het kan verstaan.

Maar daarin tegen denk ik dat de uitspraken weinig of niets uitmaken.
Afgelopen Zondag stond bij ons een heel verhaal over Iran.
Het ging over de kernenergie en de bevolking van Iran die ze aan het woord lieten.
Het blijkt dat veel mensen ontevreden zijn met deze regering, dat ze verwachten dat deze regering binnen kort gaat vallen, misschien wel door een staatsgreep, ik weet het niet.
Ik vermoed dat daarom Amerika het volk van Iran voed met oorlogs propaganda.

Trouwens vertaling word gedaan door de mensen uit het land zelf, en gecheckt bij zulke grootse uitspraken, dus waar het fout is gegaan weet ik niet, een beetje vreemd maar wel lekker:)

gh.wille
24-04-06, 18:49
Geplaatst door Spoetnik
Ja een oproep tot regime change in de VS en Israel is een nobel doel tenslotte.

Vooral als ze de Minister van (voorlichting ) alias VICTORY hier z,n gang laten gaan , op zich niet zo erg ware het niet dat er nog zat :maf3: ketels zijn die hem geloven en zelfs meedoen aan de ''verheerlijking "van IRAN ,zelfs al zit er maar 10 % van waarheid in dan kun je als nog stellen dat we er nog een stelletje levensgevaarlijke GEKKEN te doen hebben , Dacht dat we er aan een(bush) al genoeg
hadden!