PDA

Bekijk Volledige Versie : Tientallen doden na explosies in Egyptische badplaats.



Juliette
24-04-06, 21:13
CAÏRO - In de Egyptische badplaats Dahab op het schiereiland Sinaï zijn vanavond bij drie explosies tientallen doden en gewonden gevallen, aldus de directeur van de ambulancedienst.

Volgens de eerste gegevens zouden de explosies -hoogstwaarschijnlijk aanslagen- zeker tien doden en negentig gewonden hebben geëist. Eén van de bommen zou zijn ontploft in het Mashrabiyah-hotel, een andere op een marktplaats.

Dahab ligt aan de Golf van Aqaba aan de oostelijke kant van het Sinaï-schiereiland. De politie zei dat meer dan twintig ambulances en politieauto’s naar de wijk El-Masbat zijn uitgerukt.

Dahab is een toeristische stad, gelegen op het Sinaï-schiereiland. Momenteel zijn de hotels aan de Egyptische kust van de Golf van Akaba wegens een feestdag overvol.

Eerdere aanslagen

De voorbije twee jaar vonden al twee aanslagen met talrijke doden plaats in het toeristische gebied. In juli 2005 vielen in Sjarm-el-Sjeich 66 doden, en in november 2004 eisten aanslagen in Taba en twee kleine kustplaatsjes 34 doden. bava

rambo
24-04-06, 21:19
Volgens CNN inmiddels meer dan 90 doden.

Stelletje klootzakken!

Rambo :rambo:

~Panthera~
24-04-06, 21:39
Blasts rock Egyptian resort town

At least 22 people have been killed and scores more injured in three explosions in the Egyptian resort town of Dahab, reports say.
The blasts occurred in quick succession in an area frequented by tourists at about 1915 local (1715 GMT).

One resident told Reuters news agency that there were "body parts and debris in the street".

Police said more than 20 ambulances and police cars rushed to the el-Masbat area of the Red Sea resort.

An interior ministry spokesman confirmed the blasts. "There were explosions, but the picture is still not clear," he told Reuters news agency.

One eyewitness told the BBC he heard three "very loud explosions" in the shopping area of the town. After the blast he said he saw "a lot of bloody people coming by".

"The Egyptian police are very organised and they've cleared out the whole area where the bombs went off," he said.

The Red Sea Coast resort is a popular tourist spot.

In July 2005, more than 60 people died in a bomb attack in the tourist area of the Egyptian resort town of Sharm al-Sheik.

observer
24-04-06, 22:04
kut westerlingen die de reputatie van egypte en de moslims bedoezelen door spontaan uit elkaar te vliegen neem ik aan

zal wel zionistisch ploit zijn

~Panthera~
25-04-06, 00:20
Tientallen doden door aanslagen Egyptische badplaats

Uitgegeven: 24 april 2006 20:25
Laatst gewijzigd: 24 april 2006 23:18

DAHAB - Drie explosies hebben maandagavond dood en verderf gezaaid in de populaire Egyptische badplaats Dahab aan de Golf van Akaba. Volgens de laatste berichten vielen er zeker dertig doden en circa 150 gewonden. Een aantal van hen verkeert in kritieke toestand zodat het dodental makkelijk hoger kan uitvallen.

Het merendeel van de slachtoffers zou van Egyptische komaf zijn. Volgens de Egyptische autoriteiten ging het om aanslagen, maar niet om zelfmoordacties.


Onbekenden brachten rond kwart over zeven 's avonds van afstand drie bommen tot ontploffing in het toeristische stadsdeel Masbat. Volgens een medewerker van de lokale ambulancediensten leek het erop dat er veel buitenlanders onder de slachtoffers waren. De Arabische nieuwszender Al Jazeera repte maandag van 25 buitenlandse gewonden.

Het Egyptische ministerie van Binnenlandse Zaken maakte in een communiqué bekend dat er zeker vier buitenlanders de dood hebben gevonden. Over de nationaliteit van de slachtoffers hebben de autoriteiten nog niets bekendgemaakt.

Nederlandse toeristen

Er bevinden zich zeker dertig Nederlandse toeristen in Dahab, liet de voorzitter van de Raad van Bestuur van reisorganisatie TUI Nederland, S. van der Heijden, weten. Zij zijn allen ongedeerd. Dit geldt volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken ook voor de 27 Nederlanders die permanent in de badplaats wonen.

TUI zette extra reisleiders uit andere regio's van Egypte in om al haar Nederlandse gasten in Dahab te lokaliseren. Zij kunnen dinsdag als zij dat willen terugvliegen naar Nederland.

Voorjaarsvakantie

Een van de ontploffingen van maandagavond zou zich volgens de televisie zender Al Jazeera, die zich op de reddingsdiensten baseert, hebben voorgedaan bij een hotel. De hotels zitten in verband met de Egyptische voorjaarsvakantie overvol. Een aantal bewoners sprak van een ontploffing in een toeristenrestaurant. Weer anderen spraken van een explosie in de bazaar van de stad. Volgens de autoriteiten waren echter het restaurant Nelson, het cafetaria Aladdin en de supermarkt Ghazala het doelwit.

Inwoners van de badplaats verklaarden tegen het persbureau Reuters dat ze lichaamsdelen en puin hebben zien liggen op de straten. "Er zijn ambulances en auto's die mensen naar het ziekenhuis brengen. Er komt rook uit het gebied en mensen rennen alle kanten op", aldus ooggetuigen. De autoriteiten stuurden zeker twintig ziekenauto's en talrijke politievoertuigen naar het getroffen stadsdeel.

Daders

Agenten hebben op hun jacht naar mogelijke daders de uitvalswegen van de kustplaats ten noorden van Sharm el-Sheikh afgesloten. Honderden Israëlische toeristen in Dahab, dat vooral populair is bij duikers, hebben meteen de wijk genomen naar Israël.

Tel Aviv heeft Caïro reddingsploegen en artsen aangeboden. Het belangrijkste ziekenhuis van de Israëlische grensplaats Eilat is in verhoogde staat van paraatheid gebracht.

Volgens een woordvoerder van het Egyptische ministerie van Volksgezondheid zijn een aantal gewonden overgevlogen naar de Egyptische hoofdstad Caïro. Anderen worden behandeld in twee ziekenhuizen in de stad Sharm el-Sheikh. Ook het hospitaal in Dabah draait overuren om de stroom gewonden op te vangen.

Eerdere aanslagen

Het is niet de eerste keer dat badplaatsen in de Egyptische Sinaï doelwit zijn van terroristen. In juli 2005 kwamen bij aanslagen met autobommen in de Egyptische badplaats Sharm el-Sheikh meer dan zeventig mensen om het leven. Meer dan tweehonderd mensen raakten gewond door de ontploffingen in hotels en een winkelgebied.

In oktober 2004 vielen in de toeristenoorden Taba en twee kleinere kustplaatsjes 34 doden door terreuraanslagen.

Max Stirner
25-04-06, 11:57
Die pleuris-Polen ook altijd....

Seif
25-04-06, 12:01
Helaas bespeur ik bij mezelf een zekere afstomping en gewenning. Het is wel erg enzo. Maar het doet me toch minder dan vroeger. Alsof ik er mee heb leren leven dat sommige moslims het noodzakelijk vinden onschuldigen op te blazen.

safika
25-04-06, 12:07
Geplaatst door Seif
Helaas bespeur ik bij mezelf een zekere afstomping en gewenning. Het is wel erg enzo. Maar het doet me toch minder dan vroeger. Alsof ik er mee heb leren leven dat sommige moslims het noodzakelijk vinden onschuldigen op te blazen.

Ja, helaas is dat het gevolg!

Normaal zou het ook weer langs me heen gegaan zijn als het niet zo was dat op dit moment familie van mij daar verblijft, we hebben gisteren doodsangsten uitgestaan!
Gelukkig is er niets met ze hand, maar hierdoor is het ineens allemaal niet meer zo ver van je bed! Allah y hfedna!

mark61
25-04-06, 13:36
Geplaatst door Seif
Helaas bespeur ik bij mezelf een zekere afstomping en gewenning. Het is wel erg enzo. Maar het doet me toch minder dan vroeger. Alsof ik er mee heb leren leven dat sommige moslims het noodzakelijk vinden onschuldigen op te blazen.

Tsja, ik ook. Meer een mental note van: dit jaar maar geen Arabische vakantie. Alhoewel ze dezelfde plaats nooit twee keer doen geloof ik.

delankmoedige
25-04-06, 14:14
Wat doen die kapitalistische Westerlingen dan ook in Egypte ?
Ik keur geweld af maar ze hebbend aar niets te zoeken natuurlijk.

super ick
25-04-06, 14:28
Geplaatst door Seif
Helaas bespeur ik bij mezelf een zekere afstomping en gewenning. Het is wel erg enzo. Maar het doet me toch minder dan vroeger. Alsof ik er mee heb leren leven dat sommige moslims het noodzakelijk vinden onschuldigen op te blazen.

Jij bent er dus zo-een die pas wakker wordt als het naast je ploft?
De struisvogeltactiek. Schijnt goed te werken voor de gemoedsrust maar geeft geen bescherming tegen de werkelijkheid.

observer
25-04-06, 14:31
Geplaatst door delankmoedige
Wat doen die kapitalistische Westerlingen dan ook in Egypte ?
Ik keur geweld af maar ze hebbend aar niets te zoeken natuurlijk. de filosofische uitleg is genieten van allah;s schepping de financieele is heel veel moslims aan het werk houden die zonder hun aan de geeuwhonger zouden liggen

delankmoedige
25-04-06, 14:38
Tuurlijk, het Westerse imperialisme is onontbeerlijk voor de domme zwartjes.
De Egyptenaren bouwde al pyramides toen jullie nog lagen te stoeien met neanderthalers.
Laat die mensen toch gewoon met rust
Is dat nou zo moeilijk.

David
25-04-06, 16:39
Geplaatst door delankmoedige
Tuurlijk, het Westerse imperialisme is onontbeerlijk voor de domme zwartjes.
De Egyptenaren bouwde al pyramides toen jullie nog lagen te stoeien met neanderthalers.
Laat die mensen toch gewoon met rust
Is dat nou zo moeilijk.

Precies. Die fascistische feministes zijn alleen xenofoob als het hun uitkomt. Je kunt nergens meer op vertrouwen. Wat is er mis met Cadzand?

delankmoedige
25-04-06, 16:48
Ongebreideld toerisme ontwrichten vaak totale samenlevingen.
Zie het voorbeeld van Tahiti.

En er is geen wanstaltigere toerist dan de Kaaskop (op wellicht de Engelsen na)
Ze zitten ook overal.
Net ratten

The Black Flame
25-04-06, 17:25
Grapjas,

De Egyptenaren van vroeger hebben net zo min van doen met de huidige Egyptenaren als de Italianen van nu met de Romeinen.

mark61
25-04-06, 17:45
Geplaatst door The Black Flame
Grapjas,

De Egyptenaren van vroeger hebben net zo min van doen met de huidige Egyptenaren als de Italianen van nu met de Romeinen.

Italianen < Romeinen zit zeer beslist meer continuïteit in.

Bar
25-04-06, 17:52
Geplaatst door delankmoedige
Ongebreideld toerisme ontwrichten vaak totale samenlevingen.
Zie het voorbeeld van Tahiti.

En er is geen wanstaltigere toerist dan de Kaaskop (op wellicht de Engelsen na)
Ze zitten ook overal.
Net ratten

De parallel ligt voor de hand.

super ick
25-04-06, 18:10
Geplaatst door observer
de filosofische uitleg is genieten van allah;s schepping de financieele is heel veel moslims aan het werk houden die zonder hun aan de geeuwhonger zouden liggen

Egypte doet haar best doet om zoveel mogelijk toeristen te trekken. Ook alle Europese landen doen er alles aan zoveel mogelijk toeristen te trekken.
Nu moeten de toeristen zichzelf plotseling afvragen wat ze daar doen?
Wat dacht je van genieten van de zon, ff niks doen en een beetje cultuur proberen op te snuiven van je vakantieland.

super ick
25-04-06, 18:14
Geplaatst door delankmoedige
Tuurlijk, het Westerse imperialisme is onontbeerlijk voor de domme zwartjes.
De Egyptenaren bouwde al pyramides toen jullie nog lagen te stoeien met neanderthalers.
Laat die mensen toch gewoon met rust
Is dat nou zo moeilijk.

Als je je verdiept had in het oude Egypte dan praatte je nu anders. Die beschaving had absoluut geen enkele band met de huidige beschaving van Egypte.

The Black Flame
26-04-06, 05:52
Juist,

de oude Egyptenaren waren een trots en zeer intelligent volk, die hebben niets van doen met dat stelletje struikrovers wat er nu woont.

amOer
26-04-06, 08:27
Geplaatst door The Black Flame
Juist,

de oude Egyptenaren waren een trots en zeer intelligent volk, die hebben niets van doen met dat stelletje struikrovers wat er nu woont.

:D

afgezien van de meeste reacties hier, en trouwens bij de meeste topics, die alleen maar bewijzen hoe slim en serieus de mensen hier zijn :loens: .. wil ik je erop wijzen dat het geen stelletje struikrovers zijn daar .. :)

Egyptenaren en Irakezen zijn echt van de meest intelligente volkeren hoor ..! kijk maar hoeveel Egyptenaren bij de NASA werken bijvoorbeeld ..! ze krijgen simpelweg in Egypte geen kans.. en daarom zie je ze in het buitenland overal bloeien!


terug naar de topic ..
vindt iemand het niet raar dat er alleen maar Israelische soldaten, ambulances en vlaggen waren overal ? en dat terwijl er geen Israeliers gewond of gedood raakten ?!

en tenslotte, moge degene die dit heeft gedaan zijn hele leven lijden en niet verlost raken!

mark61
26-04-06, 09:04
Geplaatst door amOer
Egyptenaren (...) zijn echt van de meest intelligente volkeren hoor ..!

Het zijn er vooral ook erg veel. :hihi:

amOer
26-04-06, 09:33
Geplaatst door mark61
Het zijn er vooral ook erg veel. :hihi:

true..
maar om nou te zeggen dat het een stelletje struikrovers zijn ..?! sorry hoor.. maar een hele domme en onwetende generalisatie!

super ick
26-04-06, 09:52
Geplaatst door amOer
:D

afgezien van de meeste reacties hier, en trouwens bij de meeste topics, die alleen maar bewijzen hoe slim en serieus de mensen hier zijn :loens: .. wil ik je erop wijzen dat het geen stelletje struikrovers zijn daar .. :)

Egyptenaren en Irakezen zijn echt van de meest intelligente volkeren hoor ..! kijk maar hoeveel Egyptenaren bij de NASA werken bijvoorbeeld ..! ze krijgen simpelweg in Egypte geen kans.. en daarom zie je ze in het buitenland overal bloeien!


terug naar de topic ..
vindt iemand het niet raar dat er alleen maar Israelische soldaten, ambulances en vlaggen waren overal ? en dat terwijl er geen Israeliers gewond of gedood raakten ?!

en tenslotte, moge degene die dit heeft gedaan zijn hele leven lijden en niet verlost raken!

Vast een zionistisch complot.

mark61
27-04-06, 02:34
Sinai hit by fresh bomb attacks

Two suicide bombers attacked security personnel and foreign peacekeepers in Egypt's Sinai Peninsula, but did not cause any injuries to their targets.
The first bomber blew himself up as members of the Multinational Force and Observers (MFO) were passing in a car.

A second attacker on a bicycle tried to detonate his bomb near a police car which had gone to the scene.

The attacks come two days after a triple bombing on the Sinai resort town of Dahab, which killed 23 people.

The MFO is an independent peacekeeping force which has been stationed in Sinai since 1982, following the Egypt-Israeli peace deal.

The attacks took place near the MFO headquarters at el-Gorah, about 35km (22 miles) from the Mediterranean city of Arish.

Multiple attacks

Two international observers, one from Norway and the other from New Zealand, were on board the first vehicle with an Egyptian customs officer and an immigration office, officials said.

The second attack, targeting a police vehicle, occurred about three-quarters of an hour after the first, officials added. There has been no claim of responsibility.

The Dahab attack resembles past bombings blamed on Sinai-based militants who have bombed two other tourist resorts in the last 18 months.

The same group is suspected of a bomb attack that injured two Canadians near the el-Gorah base in August 2005.

There are also unconfirmed reports of an incident at a police checkpoint on the mainland in the Nile Delta region.

Unidentified gunmen reportedly opened fire on a police post north-east of Cairo, a security official was reported by AFP news agency as saying.

mark61
27-04-06, 02:35
Explosion hits Bahraini capital

A locally-made sound bomb exploded and a second one was defused in the capital of Bahrain, officials say.
No-one was injured in the blast at around 2130 (1830GMT) in the upscale al-Adliyah district of Manama.

The Interior Ministry said the bomb was made in a steel pipe and left in an empty street. Investigating officers found a second bomb and defused it.

Tensions have risen recently in the Gulf state between the majority Shias and the Sunni-dominated government.

Occasional demonstrations by Shia Muslim youths demanding greater civil rights have led to confrontations with Bahraini security forces.

Om het ff compleet te maken. Oudjaarsviering in Manama.