PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Ruim duizend CIA-vluchten in Europa'



Seif
26-04-06, 20:59
'Ruim duizend CIA-vluchten in Europa'

Uitgegeven: 26 april 2006 16:06
Laatst gewijzigd: 26 april 2006 17:49

BRUSSEL - In het Europese luchtruim zijn sinds 2001 meer dan duizend zogenaamde CIA-vluchten uitgevoerd, waarbij de Amerikaanse geheime dienst terreurverdachten heeft getransporteerd. Dat heeft de voorzitter van een speciale onderzoekscommissie van het Europees Parlement, de Italiaanse sociaaldemocraat Fava, woensdag gezegd bij de presentatie van een tussentijds rapport.

Uit een nog lopende parlementaire enquête van het Europees Parlement is volgens Fava gebleken dat de geruchten over de CIA-transporten waar zijn. Hij sluit daarbij aan bij een eerdere conclusie van de mensenrechtenorganisatie Raad van Europa. Het tussentijds rapport noemt het "onwaarschijnlijk dat bepaalde Europese regeringen niet op de hoogte waren van de uitleveringspraktijken".

De enquêtecommissie heeft verschillende getuigen gehoord, zoals een voormalige Britse ambassadeur in Oezbekistan, EU-terreurcoördinator De Vries en Italiaanse rechercheurs. De Vries ontkende overigens vorige week nog dat er bewijzen waren voor CIA-vluchten of illegale praktijken in Europa van de Amerikaanse inlichtingendienst.

Verhoren

Uit het geheel van de verhoren distilleert de parlementaire onderzoekscommissie het beeld van een CIA die terreurverdachten in Europa kidnapt of verdachten van elders via Europese luchthavens vervoert naar landen waar ze gemarteld worden. Het verhaal over de CIA-vluchten en -kampen kwam aan het rollen na een artikel november vorig jaar in de Washington Post en de Amerikaanse mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch.

In het tussentijdse rapport krijgt de Zweedse regering er van langs, omdat zij twee Egyptenaren aan de Amerikanen heeft uitgeleverd. Ook Bosnië-Hercegovina heeft Algerijnen op zijn grondgebied aan de CIA toevertrouwd.

Volgens Europarlementariër Buitenweg (GroenLinks) is met dit rapport de bewijslast verschoven naar de Europese regeringen, die tot nu toe altijd hebben gezegd niets te weten van de CIA-vluchten. "De Tweede Kamer zou een vervolgonderzoek moeten instellen naar de rol van de Nederlandse regering", vindt ze.

Bron: NU.nl (http://www.nu.nl/news/720856/21/%27Ruim_duizend_CIA-vluchten_in_Europa%27_%28video%29.html)

tukkersterror
26-04-06, 21:01
Ja en???

Seif
26-04-06, 21:06
Geplaatst door tukkersterror
Ja en???

Alleen maar het onbeduidende gegeven, dat het afvoeren van (terreur)verdachten naar geheime gevangenissen, strijdig is met de rechtsstaat.

mark61
27-04-06, 00:19
Geplaatst door Seif
Alleen maar het onbeduidende gegeven, dat het afvoeren van (terreur)verdachten naar geheime gevangenissen, strijdig is met de rechtsstaat.

Hoewel ik eigenlijk nergens meer van opkijk, vind ik dit denk ik wel de schunnigste inbreuk op de rechtsstaat die de EU-landen zeggen te verdedigen. Maar voor wogs geldt die natuurlijk niet.

duende
27-04-06, 09:38
Geplaatst door tukkersterror
Ja en???
zo wordt Europa medeplichtig gemaakt aan schendingen van de mensenrechten. De CIA is een criminele organisatie.

~Panthera~
27-04-06, 09:50
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=184855


Vond niemand intressant. :moe:

mark61
27-04-06, 09:57
Geplaatst door ~Panthera~
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=184855


Vond niemand intressant. :moe:

Jah eh sorry hoor Dame was aan mijn aandacht ontglipt. Moet ik nou mijn post hier weghalen en uit solidariteit & erkenning m bij jou eraan plakken? :lachu:

observer
27-04-06, 09:59
Geplaatst door Seif
Alleen maar het onbeduidende gegeven, dat het afvoeren van (terreur)verdachten naar geheime gevangenissen, strijdig is met de rechtsstaat.

1. of op al die vluchten gevangenen aanwezig zijn is niet bekend ze kunnen ook personeel of documenten vervoeren

2. zolang die gevangenen in die vliegtuigen blijven heeft europa noch het betreffende land er iets over te vertellen, het vliegtuig is us grondgebied dus je zou moeten kijken of het volgens de us wet wel of niet mag (die discussie loopt nog)

mark61
27-04-06, 10:03
Geplaatst door observer
1. of op al die vluchten gevangenen aanwezig zijn is niet bekend ze kunnen ook personeel of documenten vervoeren

Jah, of diepvrieshamburgers.


2. zolang die gevangenen in die vliegtuigen blijven heeft europa noch het betreffende land er iets over te vertellen, het vliegtuig is us grondgebied dus je zou moeten kijken of het volgens de us wet wel of niet mag (die discussie loopt nog)

Ik denk niet dat het toegestaan is dat jij met je Cessna met daarin een ontvoerde burger, al is het van een 3e land, ff op Schiphol bijtankt. Overigens gaat het hier ook om Westeuropese burgers.

Of iets wettelijk is of niet interesseert me in dit geval niet. Het is schunnig dat ons land de VS faciliteert in het ontvoeren en martelen van willekeurige personen. Vind jij dat niet?

~Panthera~
27-04-06, 10:05
Geplaatst door mark61
Jah eh sorry hoor Dame was aan mijn aandacht ontglipt. Moet ik nou mijn post hier weghalen en uit solidariteit & erkenning m bij jou eraan plakken? :lachu:

Eigenlijk wel ja. :lachu:

:ego: