PDA

Bekijk Volledige Versie : Dr Ilham Mani: Doe de hoofdoek weg, het is maar een stukje stof



Pagina's : [1] 2

Amenzu
26-04-06, 22:42
Deze schrijfster en hoogleraar, vraagt de moslim vrouwen om de hoofdoek weg te doen. Volgens haar is het opleggen van de hoofdoek aan de vrouw gelijk aan het stellen van de vrouw als 'lust object' en de man als 'sex dier'. Zij vraagt zich ook af wat de relatie tussen toewijding (geloof) aan God en een stukje stof op het hoofd.

alarabiya.net

http://www.alarabiya.net/staging/portal/Archive/Media/2006/04/26/2308491.jpg

dr SiliconValley
26-04-06, 23:00
En het ironische is dat de Koran het regelmatig heeft over mensen die hun geloof willen showen en daar over opscheppen.
En dat showen en opscheppen is precies de reden waarom het dragen van de hijaab (lees radicalisering en fundamentalisering) opeens een grotere must is geworden in de Westerse wereld; moslima's dienen zich te onderscheiden en moslima's zijn als het ware een zeer kostbare juweel die beschermd dienen worden tegen de roofzuchtige mannelijke seksbeesten.
Hoe vaak heb ik op deze site wel niet moeten lezen hoe uitverkoren en Godsvruchtig Victory en zijn meesters wel niet zijn :moe:

MaRiaH
26-04-06, 23:04
Ik krijg wat van de hoofddoek discussies. :moe:

Moet iedereen lekker zelf weten..

MAAR.. in de Koran staat slechts dat vrouwen bij het bidden hun haren moeten bedekken.. verder word er met geen woord over gerept.

Wat mij betreft heeft de hoofddoek niets met de Islam te maken
In die zin heeft de schrijfster wel een punt.

tukkersterror
26-04-06, 23:07
Geplaatst door MaRiaH
Ik krijg wat van de hoofddoek discussies. :moe:

Moet iedereen lekker zelf weten..

MAAR.. in de Koran staat slechts dat vrouwen bij het bidden hun haren moeten bedekken.. verder word er met geen woord over gerept.

Wat mij betreft heeft de hoofddoek niets met de Islam te maken
In die zin heeft de schrijfster wel een punt.

Moet in onze kerk ook.

Maar gezien de foto mogen ze er van mij een burqa tegenaan gooien.

Wat is die meid lelijk zeg!!!

gh.wille
26-04-06, 23:47
Geplaatst door tukkersterror
Moet in onze kerk ook.

Maar gezien de foto mogen ze er van mij een burqa tegenaan gooien.

Wat is die meid lelijk zeg!!!

Nog geen 30 jaar geleden was het ook in de R.K kerk de gewoonte dat de vrouwen een hoofdbedeking droegen ,mijn zus zat op een "Nonnenschool " daar mocht je destijds niet eens een rok dragen !
Gelukkig is deze verplichting al lang achterhaald en is ieder vrij om wel of geen hoofdbedekking te dragen , de geestelijken zagen in dat ze met hun TIJD mee moesten gaan .

Over de afbeelding van deze vrouw wil ik kort zijn ,wat mankeert er aan haar ??
Over smaak valt niet te twisten ,maar om haar zonder meer lelijk noemen is niet op zijn plaats !

MaRiaH
26-04-06, 23:51
Geplaatst door gh.wille
Over de afbeelding van deze vrouw wil ik kort zijn ,wat mankeert er aan haar ??
Over smaak valt niet te twisten ,maar om haar zonder meer lelijk noemen is niet op zijn plaats !

:duim:

gh.wille
26-04-06, 23:53
Geplaatst door MaRiaH
Ik krijg wat van de hoofddoek discussies. :moe:

Moet iedereen lekker zelf weten..

MAAR.. in de Koran staat slechts dat vrouwen bij het bidden hun haren moeten bedekken.. verder word er met geen woord over gerept.

Wat mij betreft heeft de hoofddoek niets met de Islam te maken
In die zin heeft de schrijfster wel een punt.

:duim:
Helemaal mee eens .

mark61
27-04-06, 00:30
Geplaatst door MaRiaH
Ik krijg wat van de hoofddoek discussies. :moe:

Moet iedereen lekker zelf weten..

MAAR.. in de Koran staat slechts dat vrouwen bij het bidden hun haren moeten bedekken.. verder word er met geen woord over gerept.

Wat mij betreft heeft de hoofddoek niets met de Islam te maken
In die zin heeft de schrijfster wel een punt.

Het woord 'haar' komt in de Koran niet voor. Het woord 'hoofd' ook niet. Dat wordt altijd tussen haakjes toegevoegd in citaten. Je moet het lef maar hebben om de tekst openlijk te veranderen.

MaRiaH
27-04-06, 00:40
Geplaatst door mark61
Het woord 'haar' komt in de Koran niet voor. Het woord 'hoofd' ook niet. Dat wordt altijd tussen haakjes toegevoegd in citaten. Je moet het lef maar hebben om de tekst openlijk te veranderen.

:fpuh: en bedankt.
tis vrij vertaald.. :melig2:
Er staat inderdaad iets van: ... moet bedekt zijn tijdens het bidden.

Meer heb ik er nooit over kunnen vinden..

Bofko
27-04-06, 00:45
Geplaatst door Amenzu
Deze schrijfster en hoogleraar, vraagt de moslim vrouwen om de hoofdoek weg te doen. Volgens haar is het opleggen van de hoofdoek aan de vrouw gelijk aan het stellen van de vrouw als 'lust object' en de man als 'sex dier'. Zij vraagt zich ook af wat de relatie tussen toewijding (geloof) aan God en een stukje stof op het hoofd.

alarabiya.net

http://www.alarabiya.net/staging/portal/Archive/Media/2006/04/26/2308491.jpg

Voila. De zo voor de hand liggende verzuchting van iemand die zich vrij voelt.

mark61
27-04-06, 01:23
Geplaatst door MaRiaH
:fpuh: en bedankt.

Oh twas niet persoonlijk hoor. Maar ik zie de laatste dagen weer overal (hoofd) verschijnen, hier en op andere fora. :hihi:

Amenzu
27-04-06, 06:48
Geplaatst door MaRiaH
Ik krijg wat van de hoofddoek discussies. :moe:

Moet iedereen lekker zelf weten..

MAAR.. in de Koran staat slechts dat vrouwen bij het bidden hun haren moeten bedekken.. verder word er met geen woord over gerept.

Wat mij betreft heeft de hoofddoek niets met de Islam te maken
In die zin heeft de schrijfster wel een punt.

Kan je mij aangeven aub waar het staat?
Volgens mij staat niets over d ehoofdoek in de koran? Het woord komt niet eens voor.

jochie
27-04-06, 07:19
Geplaatst door tukkersterror
Wat is die meid lelijk zeg!!!

ik wil jou wel eens keuren.... plaats eens een goedgelijkende foto, dan bepaal ik wel of jij lekker bent :)

Cherry Bo
27-04-06, 08:26
Geplaatst door Amenzu

Volgens haar is het opleggen van de hoofdoek aan de vrouw gelijk aan het stellen van de vrouw als 'lust object' en de man als 'sex dier'.

Zo is het. :o

Het volgende lijkt wel een nieuwe trend, ik heb het nog niet eerder op zo'n grote schaal gezien:

Piepkleine meisjes van 4, 5, 6 jaar lopen hier opeens rond met grote lappen stof om hun hoofdjes en nek gewikkeld, om ergens ver onder hun taille eindigen. Lange rokken eronder (moeilijk voetballen, rennen en fietsen).

Ik vraag me af wat die meisjes verteld wordt over het waarom van die dagelijkse inpaksessie.

Blijkbaar zien zulke ouders kleine kindjes ook al als lustobject voor de buitenwereld. :moe:
En wat léér je kinderen daar nou eigenlijk mee, over zichzelf? :moe:

tukkersterror
27-04-06, 08:36
Geplaatst door jochie
ik wil jou wel eens keuren.... plaats eens een goedgelijkende foto, dan bepaal ik wel of jij lekker bent :)

Ik beschouw dit als niet geschreven en zeker door mij niet gelezen!!!

Amenzu
27-04-06, 08:40
Geplaatst door Cherry Bo
Zo is het. :o

Piepkleine meisjes van 4, 5, 6 jaar lopen hier rond, met grote lappen stof om hun hoofdjes en nek gewikkeld, om ergens ver onder hun taille eindigen. Lange rokken eronder (moeilijk voetballen, rennen en fietsen).

Ik vraag me af wat die meisjes verteld wordt over het waarom van die dagelijkse inpaksessie.

Blijkbaar zien de ouders kleine kindjes ook al als lustobject voor de buitenwereld. :moe:

Helemaal mee eens. Het gaat hier meestal om Berbers, die hun dochter deze kledingracht opleggen die we niet eens kennen in Marokko. Het is overgewaaid uit het Midden Oosten, dankzij hun achterlijke imams, die de dienst uit maken in Marokkaanse moskeeën. In mijn dorp droegen de vrouwen pas op een latere leeftijd een hoofdoek en de manier waarop ze dat doen verschilt totaal van de Saudische manier. Meestal zijn het gekleurde hoofdoeken (met veel bloem motieven) die ze op hun achterhoofd vastbinden en over hun oren heen dragen terwijl de helft van het haar op de voorhoofd en de staart altijd te zien zijn.

Bij Turkse vrouwen zie je ook dat ze het hoofdoek dragen zoals het in Turkije gangbaar is. Maar deze achterlijke Berbers denken dat ze door de Saudische (wahhabistische) islam te volgen de juiste moslims zijn en de rest naar de hel zal gaan.

De meeste Arabieren, die ik ken en die in NL wonen, zijn juist gevlucht voor dit soort praktijken. Als ze geen christen zijn, dan zijn ze meestal hoogopgeleid, seculair of erg liberaal en brengen hun dochters op zondag liever naar tennis of zwenles, dan achterlijke imams die hun jeugd verpesten.

Hasna heeft gelijk, al hebben d ebheerders mijn onderschrift gewijzigd van 'Berber Stinkerd' naar 'Berber Lieverd'.

tukkersterror
27-04-06, 08:46
Geplaatst door gh.wille
Over de afbeelding van deze vrouw wil ik kort zijn ,wat mankeert er aan haar ??
Over smaak valt niet te twisten ,maar om haar zonder meer lelijk noemen is niet op zijn plaats !

Wat mankeert er aan haar:

1. Haar ogen zijn niet optimaal.
2. Ze lijdt aan borderline (zie oorbellen)
3. Ze heeft een vettige huid dus vermoedelijk acne.
4. Haar tanden zijn te wit dus kunstgebit
5. Haren zijn dof wat duid op slechte gezondheid.
6. Mis het hoofddoekje.

Nee geintje ze is gewoon mijn type niet, en je hebt gelijk ik mag haar zomaar niet afkraken.
Sorry, mijn fout!!!

Cherry Bo
27-04-06, 08:49
Geplaatst door Amenzu
Helemaal mee eens. Het gaat hier meestal om Berbers, die hun dochter deze kledingracht opleggen die we niet eens kennen in Marokko. Het is overgewaaid uit het Midden Oosten, dankzij hun achterlijke imams, die de dienst uit maken in Marokkaanse moskeeën. In mijn dorp droegen de vrouwen pas op een latere leeftijd een hoofdoek en de manier waarop ze dat doen verschilt totaal van de Saudische manier. Meestal zijn het gekleurde hoofdoeken (met veel bloem motieven) die ze op hun achterhoofd vastbinden en over hun oren heen dragen terwijl de helft van het haar op de voorhoofd en de staart altijd te zien zijn.

Bij Turkse vrouwen zie je ook dat ze het hoofdoek dragen zoals het in Turkije gangbaar is. Maar deze achterlijke Berbers denken dat ze door de Saudische (wahhabistische) islam te volgen de juiste moslims zijn en de rest naar de hel zal gaan.

De meeste Arabieren, die ik ken en die in NL wonen, zijn juist gevlucht voor dit soort praktijken. Als ze geen christen zijn, dan zijn ze meestal hoogopgeleid, seculair of erg liberaal en brengen hun dochters op zondag liever naar tennis of zwenles, dan achterlijke imams die hun jeugd verpesten.

Hasna heeft gelijk, al hebben d ebheerders mijn onderschrift gewijzigd van 'Berber Stinkerd' naar 'Berber Lieverd'.

Dank voor je uitleg, ik vroeg me echt af waar deze nieuwe trend nou opeens vandaan komt.
En je hebt gelijk, in Marokko zie je dat helemaal niet.
In Marokko zie je de mensen 'moderner' worden, terwijl veel mensen hier wel steeds strenger in de leer lijken te worden, getuige dus het op Saoedie Arabische manier inpakken van kleuters.

Niet alle meisjes gelukkig. Sommigen zie je de ene dag met iets loeistraks om hun hoofd, meer een bandana of zo en de andere dag laten ze hun haren weer los hangen.
Maar met die ingepakte meisjes heb ik echt medelijden. Het zit ook allemaal in de weg bij het spelen.
Ik vraag me ook af hoe lang ze buiten nog mogen spelen.
Heb al een aantal keren meegemaakt dat kinderen (meisjes) opeens van de aardbodem verdwenen leken.
Bleken ze thuis te zitten vanwege het bereiken van een 'zekere leeftijd' en zag je ze alleen nog buiten als ze naar school gingen of om met boodschappentassen te sjouwen.
Echt zielig.

IbnRushd
27-04-06, 09:16
Geplaatst door mark61
Het woord 'haar' komt in de Koran niet voor. Het woord 'hoofd' ook niet. Dat wordt altijd tussen haakjes toegevoegd in citaten. Je moet het lef maar hebben om de tekst openlijk te veranderen.

Het woord 'haar' en 'hoofd' komt volgens jou IBM interpretatie impliciet/expliciet niet in de Koran voor. Maar deze luien zijn dan ook niet anders dan verdraaiers, amateurs en leugenaars. Elk bekwame arabist geeft duidelijk aan dat hijaab 'sluier/hoofddoek' betekent. Dat lees je zo in elke Arabische woordenboek. Maar goed, in deze issues ben je dan altijd harstikke ongenuanceerd, hetgeen ik dus ook niet begrijp. Tenzij er een bedoeling achter zit.
Vraag het eens aan prof. Koningsveld. Misschien kan hij jou wat e.e.a. leren.

mark61
27-04-06, 09:34
Geplaatst door IbnRushd
Maar deze luien zijn dan ook niet anders dan verdraaiers, amateurs en leugenaars. Elk bekwame arabist geeft duidelijk aan dat hijaab 'sluier/hoofddoek' betekent. Dat lees je zo in elke Arabische woordenboek. Maar goed, in deze issues ben je dan altijd harstikke ongenuanceerd, hetgeen ik dus ook niet begrijp. Tenzij er een bedoeling achter zit.
Vraag het eens aan prof. Koningsveld. Misschien kan hij jou wat e.e.a. leren.

Jij bedoelt, je interpreteert er maar wat op los. Ik denk niet dat van Koningsveld beweert dat in de Koran de hoofddoek verplicht wordt gesteld. If so, dan vergist ie zich deerlijk. Heb jij het hem persoonlijk gevraagd.

Ik ben niet ongenuanceerd, ik constateer een feit dat jij helaas niet kunt weerspreken.

Dus je bent een verdraaier als je de waarheid zegt en een waarheidspreker als je doodleuk het woord 'hoofd' invoegt in een tekst waar ie niet staat. Lekker ben jij.

Maarre, zou je niet s inhoudelijk op het topic reageren, sexdier? :hihi:

Couscousje
27-04-06, 09:39
Naar mijn weten betekent "hijaab" eerder kuisheid/bedekking, dan sluier/hoofddoek.

Frappant is het altijd, dat de grootste "kennis" met betrekking tot de hijaab komt van nou net die diegenen die hem niet hoeven te dragen: de mannen.

:moe:

Cc

duende
27-04-06, 09:41
Geplaatst door Couscousje
Naar mijn weten betekent "hijaab" eerder kuisheid/bedekking, dan sluier/hoofddoek.

Frappant is het altijd, dat de grootste "kennis" met betrekking tot de hijaab komt van nou net die diegenen die hem niet hoeven te dragen: de mannen.

:moe:

Cc :giechel: :duim:

IbnRushd
27-04-06, 09:47
Geplaatst door mark61
Jij bedoelt, je interpreteert er maar wat op los. Ik denk niet dat van Koningsveld beweert dat in de Koran de hoofddoek verplicht wordt gesteld. If so, dan vergist ie zich deerlijk. Heb jij het hem persoonlijk gevraagd.

Ik ben niet ongenuanceerd, ik constateer een feit dat jij helaas niet kunt weerspreken.

Dus je bent een verdraaier als je de waarheid zegt en een waarheidspreker als je doodleuk het woord 'hoofd' invoegt in een tekst waar ie niet staat. Lekker ben jij.



Precies dan vergist ie zich deerlijk in, want jij hebt altijd gelijk, terwijl je geen islamoloog noch een arabist bent.

Uiteraard is het een feit dat haar noch hoofddoek in hét vers staat. Dat wil niet zeggen dat men hijaab zoals de jouw grote bron IBM gewoon een losse doek betekent. Dan heb je het gewoon mis. Kun je even bewijzen, waarin een aantal prominente arabisten/islamologen aangeven dat hijaab geen sluier/hoofddoek betekent. Kun je me daarnaast ook aangeven welke woordenboeken jouw argumenten staven?


Geplaatst door mark61

Maarre, zou je niet s inhoudelijk op het topic reageren, sexdier? :hihi:

So, begin je nú al te schelden?

IbnRushd
27-04-06, 09:49
Geplaatst door Couscousje
Naar mijn weten betekent "hijaab" eerder kuisheid/bedekking, dan sluier/hoofddoek.

Frappant is het altijd, dat de grootste "kennis" met betrekking tot de hijaab komt van nou net die diegenen die hem niet hoeven te dragen: de mannen.

:moe:

Cc

Naar jouw (ge)weten werd niet gevraagd. Ga maar eerst een woordenboek raadplegen, voordat je weer onzin uitkraamt.

Couscousje
27-04-06, 10:02
Geplaatst door IbnRushd
Naar jouw (ge)weten werd niet gevraagd. Ga maar eerst een woordenboek raadplegen, voordat je weer onzin uitkraamt.

Ik geloof dat je me verwart met dat makke schaap van een wijf, zus of moeder van je, dat alleen mag antwoorden "als haar wat wordt gevraagd".

In tegenstelling tot haar geef ik gewoon mijn mening wanneer ik dat wil.

En neem je eigen advies in ere en ga datzelfde woordenboek eens uitpluizen.

Om te beginnen bij "chauvinistisch, seksistisch, achterbaks en bekrompen varken".

Wellicht dat er dan een wereld voor je open gaat.

:moe:

Cc

mark61
27-04-06, 10:08
Geplaatst door IbnRushd
Kun je even bewijzen, waarin een aantal prominente arabisten/islamologen aangeven dat hijaab geen sluier/hoofddoek betekent. Kun je me daarnaast ook aangeven welke woordenboeken jouw argumenten staven?



So, begin je nú al te schelden?

Nee schat, ik citeer mevrouw Goddelijke Inspiratie. :lachu:


Uiteraard is het een feit dat haar noch hoofddoek in hét vers staat.

Of op enig andere plaats in de Koran. Fijn dat we het over de feiten eens zijn.

Wat is IBM? Ik ken Ibrahim Mainassara Baré, voormalig dictator van Niger, in de wandeling (foutief) IBM genoemd, en International Business Machines. Maw. geen idee waar jij het over hebt.

Als jij denkt dat islamologen hun kostbare tijd en intelligentie aan zo'n sullig detail als hoofddoeken gaan besteden heb je een verschrikkelijk slecht idee van wat islamologie, of wetenschap in het algemeen betekent.

Het zou je dan ook sieren niet met de naam van de heer van Koningsveld te gaan smijten als je zelf een laten we zeggen VMBO-opvatting van de islam hebt.

mark61
27-04-06, 10:11
Geplaatst door IbnRushd
Naar jouw (ge)weten werd niet gevraagd. Ga maar eerst een woordenboek raadplegen, voordat je weer onzin uitkraamt.

Er is geen historisch Arabisch (etymologisch) woordenboek. Maar zelfs dat weet je blijkbaar niet.

duende
27-04-06, 10:16
Geplaatst door Cherry Bo

Blijkbaar zien zulke ouders kleine kindjes ook al als lustobject voor de buitenwereld. :moe:

Dat is ook iets wat ik mij al een tijdje afvraag....
Zie je, je dochter van 10 als lustobject als je haar een hoofddoek omdoet?????? Evil is in the eye of the beholder....Ik vind de gedachte gang van dergelijke ouders uiterst dubieus.

Seif
27-04-06, 10:46
Als de voorschriften in de koran zo belangrijk zijn, waarom is de kuisheid van de man dan veel minder belangrijk? Over de hoofddoek kun je nog twisten. Maar volgens mij staat in de koran namelijk wel glashelder dat mannen ook maagd moeten blijven voor het huwelijk. Maar de mannen mogen wel alles neuken wat los en vast zit.

Zolang dit soort dingen op een hypocriete manier worden toegepast, trek ik me niks aan van die zogenaamd 'vrome' gelovigen. Of je handelt naar alle voorschriften in de koran, of je moet niet zeuren over een lapje stof.

duende
27-04-06, 10:57
Geplaatst door Seif
Maar volgens mij staat in de koran namelijk wel glashelder dat mannen ook maagd moeten blijven voor het huwelijk. Maar de mannen mogen wel alles neuken wat los en vast zit.

Meestal elkaar... :lachu: Maar het zijn geen homo's

mark61
27-04-06, 11:05
Geplaatst door duende
Dat is ook iets wat ik mij al een tijdje afvraag....
Zie je, je dochter van 10 als lustobject als je haar een hoofddoek omdoet?????? Evil is in the eye of the beholder....Ik vind de gedachte gang van dergelijke ouders uiterst dubieus.

Dat vond ik ook altijd een 'koddige' gedachtengang maar de gebruikelijke verklaring is dat 'ze zo alvast wennen aan later' danwel 'het graag zelf willen'.

Cherry Bo
27-04-06, 11:09
Geplaatst door mark61
Dat vond ik ook altijd een 'koddige' gedachtengang maar de gebruikelijke verklaring is dat 'ze zo alvast wennen aan later' danwel 'het graag zelf willen'.

Ja, dat maken ze ervan voor de mensen die vragen stellen, omdat dat aannemelijker klinkt.
Maar volgens die theorie zouden ze ook best een dagje zonder mogen. Helemaal als de mussen dood van het dak vallen.
Maar dat gebeurt dus niet.


Ik geloof d'r niks van.

Elie Hobeika
27-04-06, 11:21
Een verplichting van Allah swt wordt niet ter discussie gesteld,

Meningen en uitingen van anderen die hier tegen op ingaan moet nieteens opgelet worden door Moslims.

BSL
27-04-06, 11:33
Op zichzelf een interessante gedachte. Goed dat er discussie is over nut en onnut van de hoofddoek, voor in islamitische kring zelf.

Maar sommige bijdragen van zichzelf modern achtende medemensen vertrouw ik niet helemaal. Hoofddoekgebruik is vaak (deels) vrijwillig en daar zit de knoop.

In plaats van dat te ontkennen (tegen beter weten in) kun je het beter proberen te begrijpen.

In de jaren zeventig heb je hier het tuinbroekfeminisme gehad. De cultus van de lelijkheid. Vrouwen moesten zich vooral verhullen, want ze werden door mannen (per definitie geil en pervers) als lustobject gezien. Tentoonstellingen met 17de schilderijen van halfnaakte vrouwen werden door "progressieve" feministes verstoord onder het motto "porno is de theorie, verkrachting is de parktijk". Daar denken we liever niet aan terug.

Ja, feminisme en de open samenleveing, feminisme en de vrijheid van meningsuiting; het blijft een zeer, zeer moeizame combinatie.


Je hebt altijd een soort maatschappelijk contract over de grenzen van kuisheid en losbandigheid.
Veel hoofddoekgebruik lijkt sterk op het ouderwetse tuinbroekfeminisme en is daardoor beter te begrijpen.
Maar ja, dan zou je wel eens een ietsepietsie kritisch kunnen worden over het heilige feminsime. Die prijs willen we natuurlijk niet betalen.
Het gaat om ons heilige gelijk immers, onze morele superioriteit. Nooit om de zaak zelf om om zinnige oplossingen.

super ick
27-04-06, 11:35
Geplaatst door Seif
Als de voorschriften in de koran zo belangrijk zijn, waarom is de kuisheid van de man dan veel minder belangrijk? Over de hoofddoek kun je nog twisten. Maar volgens mij staat in de koran namelijk wel glashelder dat mannen ook maagd moeten blijven voor het huwelijk. Maar de mannen mogen wel alles neuken wat los en vast zit.

Zolang dit soort dingen op een hypocriete manier worden toegepast, trek ik me niks aan van die zogenaamd 'vrome' gelovigen. Of je handelt naar alle voorschriften in de koran, of je moet niet zeuren over een lapje stof.

Simpel antwoord dat iedere Arabier jou kan geven. Cultuur gaat boven de Islam. Veel culturele zaken worden in stand gehouden omdat ze zgn. moeten van de Islam. Een soort leven in je zelfgecreerde leugen.
Uiteraard alles door mannen geregisseerd maar dat zie je wel aan de regels.

Elie Hobeika
27-04-06, 11:39
Degene die de hoofddoek ontkent en het ter discussie wilt stellen terwijl Allah het duidelijk in zijn boek heeft verplicht, denkt eerder met eigen verlangens zodoende de hoofddoek als obstakel te kenmerken en het als 'disposable' te zien.

Als ik het zo en zo bezie dan zal het wel beter zijn, Allah heeft het mij verplicht maar ja.. ik zie het beter zo en zo.. komt makkelijker uit..

Ja dat doe ik..

:moe:..

super ick
27-04-06, 11:42
Geplaatst door BSL
Op zichzelf een interessante gedachte. Goed dat er discussie is over nut en onnut van de hoofddoek, voor in islamitische kring zelf.

Maar sommige bijdragen van zichzelf modern achtende medemensen vertrouw ik niet helemaal. Hoofddoekgebruik is vaak (deels) vrijwillig en daar zit de knoop.

In plaats van dat te ontkennen (tegen beter weten in) kun je het beter proberen te begrijpen.

In de jaren zeventig heb je hier het tuinbroekfeminisme gehad. De cultus van de lelijkheid. Vrouwen moesten zich vooral verhullen, want ze werden door mannen (per definitie geil en pervers) als lustobject gezien. Tentoonstellingen met 17de schilderijen van halfnaakte vrouwen werden door "progressieve" feministes verstoord onder het motto "porno is de theorie, verkrachting is de parktijk". Daar denken we liever niet aan terug.

Ja, feminisme en de open samenleveing, feminisme en de vrijheid van meningsuiting; het blijft een zeer, zeer moeizame combinatie.


Je hebt altijd een soort maatschappelijk contract over de grenzen van kuisheid en losbandigheid.
Veel hoofddoekgebruik lijkt sterk op het ouderwetse tuinbroekfeminisme en is daardoor beter te begrijpen.
Maar ja, dan zou je wel eens een ietsepietsie kritisch kunnen worden over het heilige feminsime. Die prijs willen we natuurlijk niet betalen.
Het gaat om ons heilige gelijk immers, onze morele superioriteit. Nooit om de zaak zelf om om zinnige oplossingen.

Die hoofddoek is toch gewoon een stukje stof voor een niet Islamiet?

Het wordt pas anders als blijkt dat er een bepaalt onaangepast gedrag aan te koppelen is waardoor deze vrouwen buiten de maatschappij staan.
Als bv. alle vrouwen met een hoofddoek niet alleen de straat op mogen,
alle vrouwen met een hooddoek de taal niet machtig zijn,
alle vrouwen met een hooddoek niet werken.

Ik neem zelf waar dat dit niet het geval is.
Die groep vrouwen die zichzelf laat onderdrukken moet zelf maar naar buiten komen. En ook dat is niet afhankelijk van een doek op je kop.

BSL
27-04-06, 11:44
Beste Superdick,

Jouw betoog (over cultuur en geloof) is ongetwijfeld juist.
Maar er zijn wel kanttekeningen te maken. Eerwraak treft niet alleen vrouwen, maar ook mannen. Algemeen bekend, ook wel eens gezegd door Hirsi Ali. Vervolgens krijg je publiciteitsacties tegen "eerwraak en geweld tegen vrouwen in het algemeen".

Zo werkt propaganda.

En hoewel het doel van de actie juist en sympathiek is, propaganda mag je nooit klakkeloos accepteren.

Cherry Bo
27-04-06, 11:49
Geplaatst door BSL


In de jaren zeventig heb je hier het tuinbroekfeminisme gehad.

Je moet er maar opkomen.
Een tuinbroek vergelijken met een hoofddoek.:rolleyes:

Dat tuinbroekengedoe is bedacht door en voor vrouwen zélf.

Die hoofddoek is een mannenverzinsel en wordt verkocht als 'plicht'.

Maar goed, de vergelijking tuinbroek/hoofddoek doortrekkende is het binnenkort dus echt afgelopen met de hoofddoek. :tik:

BSL
27-04-06, 11:52
Beste Superdick,

Jij reageert op een stukje van mij. Mij stukje begint met "Op zichzelf". Jouw stukje begint met "die hoofddoek".

Heb je het gevonden?

Ik heb niet de indruk dat jij reageert op mijn verhaal, dat je integraal gekopieerd hebt.

BSL
27-04-06, 11:55
Kersje,

Gelul, zoals meestal bij jou.
Ik verzin het niet; er zijn genoeg serieuze mensen (anders dan jij dus) die deze vergelijking allang gemaakt hebben.

Lees een sverhalen van islamitische feministes, zoals Fatima Mernissi. Kijk eens naar de reacties. Kijk eens naar de reacties op wat zij beweert "als moslim" en "als feminsite" (meestal zo'n beetje dezelfde meningen, maar totaal verschillende reacties).
Alweer: ik verzin dit alles niet. Ik registreer de feiten.

Maar feiten en observaties zijn voor jou niet acceptabel.
Voor jou is alleen orthodoxie acceptabel.

IbnRushd
27-04-06, 12:05
Geplaatst door Couscousje
waf waf woef woef waf waf woef woef...
Cc

Ga je weer blaffen, teefje?

Cherry Bo
27-04-06, 12:05
Geplaatst door BSL
Ik verzin het niet; er zijn genoeg serieuze mensen (anders dan jij dus) die deze vergelijking allang gemaakt hebben.

Nou én?
Ik vind het nog steeds een slechte, vergezochte vergelijking.



Lees een sverhalen van islamitische feministes, zoals Fatima Mernissi. Kijk eens naar de reacties. Kijk eens naar de reacties op wat zij beweert "als moslim" en "als feminsite" (meestal zo'n beetje dezelfde meningen, maar totaal verschillende reacties).
Alweer: ik verzin dit alles niet. Ik registreer de feiten.

Ik zie niet waarom ene Fatima Mernissi de waarheid in pacht zou hebben.
Omdat ze meer in jouw straatje praat wellicht?



Maar feiten en observaties zijn voor jou niet acceptabel.
Voor jou is alleen orthodoxie acceptabel.

Die ouders van al die kleuters die hier in Saoedische klederdracht rondlopen kennen Fatima Mernissi niet.

Voor hun is alleen orthodoxie acceptabel.

MaRiaH
27-04-06, 12:10
Geplaatst door Elie Hobeika
Degene die de hoofddoek ontkent en het ter discussie wilt stellen terwijl Allah het duidelijk in zijn boek heeft verplicht, denkt eerder met eigen verlangens zodoende de hoofddoek als obstakel te kenmerken en het als 'disposable' te zien.

Als ik het zo en zo bezie dan zal het wel beter zijn, Allah heeft het mij verplicht maar ja.. ik zie het beter zo en zo.. komt makkelijker uit..

Ja dat doe ik..

:moe:..

Laat maar zien dan..

waar staat de hoofddoek? welk vers?

MaRiaH
27-04-06, 12:11
dubbel.. sorry

IbnRushd
27-04-06, 12:13
Geplaatst door mark61

Of op enig andere plaats in de Koran. Fijn dat we het over de feiten eens zijn.

Daar gaat 't niet om. Het gaat om de term 'khimaar' . Volgens deskundigen betekent dat hoofddoek. (Ik had eerder hijaab gezegd, maar bedoelde khimaar. Verbazingwekkend dat je het niet zag).


Geplaatst door mark61

Wat is IBM? Ik ken Ibrahim Mainassara Baré, voormalig dictator van Niger, in de wandeling (foutief) IBM genoemd, en International Business Machines. Maw. geen idee waar jij het over hebt.

Rourchid heeft eerder aan jou toelichting erop gegeven. Je geheugen laat kennelijk je weer in de steek.


Geplaatst door mark61

Als jij denkt dat islamologen hun kostbare tijd en intelligentie aan zo'n sullig detail als hoofddoeken gaan besteden heb je een verschrikkelijk slecht idee van wat islamologie, of wetenschap in het algemeen betekent.

Je kunt beter je belachelijke opmerkingen bij je houden. Immers ik studeer zelf islamologie, vandaar mijn opmerking over Koningsveld. Zeker, wat je hier hierboven aan 't poepen bent, is verschrikkelijk idioot voor worden, maar goed, Mark61 voelt zich wat hooghartig vandaag.




Geplaatst door mark61

Het zou je dan ook sieren niet met de naam van de heer van Koningsveld te gaan smijten als je zelf een laten we zeggen VMBO-opvatting van de islam hebt.

:moe:

IbnRushd
27-04-06, 12:14
Geplaatst door mark61
Er is geen historisch Arabisch (etymologisch) woordenboek. Maar zelfs dat weet je blijkbaar niet.

Dus?

tukkersterror
27-04-06, 12:26
Geplaatst door Elie Hobeika
Een verplichting van Allah swt wordt niet ter discussie gesteld,

Meningen en uitingen van anderen die hier tegen op ingaan moet nieteens opgelet worden door Moslims.

Ik zie, weledele persoon dat in jou stelling discussie met moslims cq de Islam niet mogelijk is.
Hiervan uitgaande, zal het dus in Europa net zo'n puinhoop worden in de aankomende jaren als in een land zoals Iran, Irak enz.
Dat geeft dus ook aan waarom intregatie zo moeilijk gaat en sommigen zich zo afgeven op de Nederlandse wetten en plichten.
Dus kunnen we theoretisch de hoofddoeken zien als stil protest van de moslimas of van de moslims die de vrouwen dit verplichten.

Leuke redenering, maar ik voeg je bij het rijtje Fikkie en DS.
Aardig mensen om een discussie me te starten maar je komt geen steek verder.

Ik groet u, ga in vrede mijn zoon!

duende
27-04-06, 12:30
Geplaatst door tukkersterror
Ik zie, weledele persoon dat in jou stelling discussie met moslims cq de Islam niet mogelijk is.

Kernachtig uitgedrukt. Ik heb dit in andere topics ook al eens aangekaart. Helaas, als je met dit, toch uiterst serieus, argument komt geven de heren niet thuis.

Amenzu
27-04-06, 12:32
Geplaatst door IbnRushd
Het woord 'haar' en 'hoofd' komt volgens jou IBM interpretatie impliciet/expliciet niet in de Koran voor. Maar deze luien zijn dan ook niet anders dan verdraaiers, amateurs en leugenaars. Elk bekwame arabist geeft duidelijk aan dat hijaab 'sluier/hoofddoek' betekent. Dat lees je zo in elke Arabische woordenboek. Maar goed, in deze issues ben je dan altijd harstikke ongenuanceerd, hetgeen ik dus ook niet begrijp. Tenzij er een bedoeling achter zit.
Vraag het eens aan prof. Koningsveld. Misschien kan hij jou wat e.e.a. leren.

Waar komt het woord hijaab in de koran dan voor? Het enige wat erin staat is dat ze een omslagdoek over hun boezems heen moesten dragen. Dat kan ik me ook voorstellen, mannen geilen volgens mij op tieten en niet op haren. Maar het is zo een taboe, dat je er niet eens over mag praten, al kunnen degene die beweren dat het niet zo is met geen enkel bewijs komen. Deze discussies zijn inmiddels 100 keer gevoerd op dit forum. Maar het enige waarmee sommige komen is dat je kafir en ongelovige bent. Maar gelukkig durven steeds meer mensne de waarheid te vertellen.


Deze discussie is net de discussies over homoseksualiteit, prostitutie, pedofelie, alcohol, corruptie, racisme. Het stikt ervan in deze landen, maar je mag niet over praten. Lees de nieuwe revu van een paar weken geleden, daarin staat een inetressante artikel over de thailand van Afrika (Marokko).

Pas werd de oom van Tarik Ramadan ook voor atheist en ongelovige (Hij is een broertje van Hasan nbanna de opa van Tarik Ramadan). Hassan Nbanna is de bekende oprichter van het moslim broederschap (denk hierbij aan de moslim broderschap partij in Egypte of aan Hamas), door een extremistische imam, omdat hij zegt dat de hoofd niets met islam te maken heeft, maar een geerfde gewoonte. De extremist wist niet verder te komen dan sommige hier op dit forum doen. Jij bent kafir, jij gaat naar de hel en ik ga naar het arabische paradijs. Die arme man zei het volgende: Het hoofdoek is opgelegd aan de islam en niet andersom. Hij verzocht de extremist om het tegendeel te bewijzen, maar deze kwam niet verder dan de bekende retoriek.

Cherry Bo
27-04-06, 12:33
Geplaatst door duende
Kernachtig uitgedrukt. Ik heb dit in andere topics ook al eens aangekaart. Helaas, als je met dit, toch uiterst serieus, argument komt geven de heren niet thuis.

Ook dát schijnt in de Koran te staan, het verbod op discussiëren over het geloof met 'ongelovigen'.
Het zou je aan het twijfelen kunnen brengen. En da's het werk van sjaitan.

Allemaal sjaitanistisch slangengelispel, wat wij hier doen.

IbnRushd
27-04-06, 12:35
Geplaatst door Amenzu
Waar komt het woord hijaab in de koran dan voor? Het enige wat erin staat is dat ze een omslagdoek over hun boezems heen moesten dragen. Dat kan ik me ook voorstellen, mannen geilen volgens mij op tieten en niet op haren. Maar het is zo een taboe, dat je er niet eens over mag praten, al kunnen degene die beweren dat het niet zo is met geen enkel bewijs komen. Deze discussies zijn inmiddels 100 keer gevoerd op dit forum. Maar het enige waarmee sommige komen is dat je kafir en ongelovige bent. Maar gelukkig durven steeds meer mensne de waarheid te vertellen.
...........

.

Ik bedoel khimaar, mijn excuses.

Objectief gezien heb ik gewoon gelijk. Dat er mensen omheen draaien en dingen verzinnen wat niet juist is, kan gewoon niet door de beugel en dat moet een keer gezegd worden.

Wat betreft iemand tot kafir bestempelen is niet voor leken, zoals ik en jij, weggelegd. Eigenlijk mogen niemand iemand tot kafir bestempelen tenzij een 'alim duidelijk grote mankementen in het dogma ziet, en geen afstand wilt nemen. Bijvoorbeeld shirk enzo.

Amenzu
27-04-06, 12:43
Geplaatst door mark61
Nee schat, ik citeer mevrouw Goddelijke Inspiratie. :lachu:



Of op enig andere plaats in de Koran. Fijn dat we het over de feiten eens zijn.

Wat is IBM? Ik ken Ibrahim Mainassara Baré, voormalig dictator van Niger, in de wandeling (foutief) IBM genoemd, en International Business Machines. Maw. geen idee waar jij het over hebt.

Als jij denkt dat islamologen hun kostbare tijd en intelligentie aan zo'n sullig detail als hoofddoeken gaan besteden heb je een verschrikkelijk slecht idee van wat islamologie, of wetenschap in het algemeen betekent.

Het zou je dan ook sieren niet met de naam van de heer van Koningsveld te gaan smijten als je zelf een laten we zeggen VMBO-opvatting van de islam hebt.

Die vrouw zegt in dat artikel idd dat moslims zich bezig houden met dit soort details die er niet toe doen. Zij moeten volgens van haar hun hersenen gebruiken die ze van dezelfde Allah hebben gekregen.

Ik vraag me ook waarom een rondje rijden van een vrouw een slechte mens maakt. Volgens de wahhabistische wet is dat wel het geval en mag ze daarom niet rijden. De oplossing, zij laten zich rondrijden door hun Pakistaanse of Filipijnse chaufeur, waarmee ze het doen of hun rondrijdt om geile Saudiers te versieren.

In het zelfde artikel in Nieuwe Revu staat het volgende: Waarom trouwen als je naar Marokko kan gaan. Dat is een bekende gezegde bij de Saudiers. Zij hebben het sex terrorisme geintroduceerd in Marokko en zijn er nog steeds. Dit is de islam van de neppe IBN Rushd., die deze naam niet verdient. Want de echte Ibn Rushd zei al eeuwen geleden het volgende: Als wetenschap bewijst dat religie fout zit over een bepaalde kwestie dan kies ik voor wetenschap.

IbnRushd
27-04-06, 12:48
Geplaatst door Amenzu
Dit is de islam van de neppe IBN Rushd., die deze naam niet verdient. Want de echte Ibn Rushd zei al eeuwen geleden het volgende: Als wetenschap bewijst dat religie fout zit over een bepaalde kwestie dan kies ik voor wetenschap.

Jij weet niet eens wat de islam inhoudt, laat staat hoe je het praktiseert. En leg geen woorden in mijn mond aub. Wat jij waarneemt en erbij verzint is niet mijn islam.

Om toch bij de topic blijven: wat zegt Ibn Rushd (Averroes) over de hoofddoek kwestie?

tukkersterror
27-04-06, 12:49
Geplaatst door BSL
Beste Superdick,

Jouw betoog (over cultuur en geloof) is ongetwijfeld juist.
Maar er zijn wel kanttekeningen te maken. Eerwraak treft niet alleen vrouwen, maar ook mannen. Algemeen bekend, ook wel eens gezegd door Hirsi Ali. Vervolgens krijg je publiciteitsacties tegen "eerwraak en geweld tegen vrouwen in het algemeen".

Zo werkt propaganda.

En hoewel het doel van de actie juist en sympathiek is, propaganda mag je nooit klakkeloos accepteren.

Beste BSL,

Uw betoog over propaganda en acceptatie van deze;

Mijn mening is dat je propaganda nooit moet accepteren, bij propaganda (bewust verdraaien van nieuwsfeiten) is er altijd wel een partij in nadeel.
Tevens ga je zelf geloven in deze verdraaide feiten en vervreemd je van de wereld!

Amenzu
27-04-06, 12:55
Geplaatst door tukkersterror
Ik zie, weledele persoon dat in jou stelling discussie met moslims cq de Islam niet mogelijk is.
Hiervan uitgaande, zal het dus in Europa net zo'n puinhoop worden in de aankomende jaren als in een land zoals Iran, Irak enz.
Dat geeft dus ook aan waarom intregatie zo moeilijk gaat en sommigen zich zo afgeven op de Nederlandse wetten en plichten.
Dus kunnen we theoretisch de hoofddoeken zien als stil protest van de moslimas of van de moslims die de vrouwen dit verplichten.

Leuke redenering, maar ik voeg je bij het rijtje Fikkie en DS.
Aardig mensen om een discussie me te starten maar je komt geen steek verder.

Ik groet u, ga in vrede mijn zoon!

Ahmed Asid zegt:
Met deze mensen is geen discussie mogelijk. Zij gaan ervan uit dat hun absolute waarheid de enige juiste is. Dat schiet dus niet op.

mark61
27-04-06, 12:56
Geplaatst door Elie Hobeika
Degene die de hoofddoek ontkent en het ter discussie wilt stellen terwijl Allah het duidelijk in zijn boek heeft verplicht,

Zeer onduidelijk, zal je bedoelen. Lees jij die Koran wel s?


Als ik het zo en zo bezie dan zal het wel beter zijn, Allah heeft het mij verplicht maar ja.. ik zie het beter zo en zo.. komt makkelijker uit..

Ja dat doe ik..

:moe:..

Het opvallendste is wel dat het vnl. mannen zijn die zich er zo vreeeeeeeselijk druk over maken.

MaRiaH
27-04-06, 13:05
Geplaatst door Amenzu
Kan je mij aangeven aub waar het staat?
Volgens mij staat niets over d ehoofdoek in de koran? Het woord komt niet eens voor.

Nee het woord niet.

Hier de voosrschriften voor bidden
Let wel dit is een nederlandse vertaling dus de woorden hoofd en zo komen er wel in voor.

1 Korintiërs 11: 2-16


2 Ik prijs het in u dat u mij bij alles als voorbeeld neemt en u aan de voorschriften houdt die ik u gegeven heb.

3 Ik moet u echter nog het volgende zeggen. Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus.

4 Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande.

5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw.

6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken.

7 Een man mag zijn hoofd niet bedekken omdat hij Gods beeld en luister is. De vrouw is echter de luister van de man.

8 (De man is immers niet uit de vrouw voortgekomen, maar de vrouw uit de man;

9 en de man is niet omwille van de vrouw geschapen, maar de vrouw omwille van de man.)

10 Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben.

11 Echter, in hun verbondenheid met de Heer is de vrouw niets zonder de man, en ook de man niets zonder de vrouw.

12 Want zoals de vrouw uit de man is voortgekomen, zo bestaat de man door de vrouw – en alles is ontstaan uit God.

13 Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt?

14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt,

15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen.

16 Iemand die meent zo eigenzinnig te moeten zijn af te wijken van wat ik zeg, dient te bedenken dat wij noch de gemeenten van God een ander gebruik kennen.

Uit dit soort verzen denkt men op te kunnen maken dat de vrouw bedekt dient te zijn (Hijaab), echter het gaat hier ALLEEN om het bidden!

Amenzu
27-04-06, 13:06
Geplaatst door IbnRushd
Jij weet niet eens wat de islam inhoudt, laat staat hoe je het praktiseert. En leg geen woorden in mijn mond aub. Wat jij waarneemt en erbij verzint is niet mijn islam.

Om toch bij de topic blijven: wat zegt Ibn Rushd (Averroes) over de hoofddoek kwestie?

Dat ik een ander interpertatie heb, wil niet zeggen dat ik niet weet wat islam inhoudt. Hoe ik het praktiseer is ook niet van belang. Het is een persoonlijke kwestie. Voor mij is het belangrijk dat je een zoveel mogelijk goede mens probeert te zijn. Ik denk niet dat een hoofdoek een bijdrage daaraan levert of van je een goede mens maakt. Het moet van binnen komen, Ik heb aardig wat hoofdoekjes zien komen en gaan. Het hoofdoekje vloog meestal als eerste de lucht in. Dat ik vijf keer per dag bid of niet, voegt niets aan de maatschappij, Het is alleen voor mij van belang en je mag alsnog hopen dat het klopt en een paradijs bestaat.

Ik weet niet wat ibn roshd daarover zegt, moet ik eens uitzoeken of vertel het ons als je het weet. Wel met juiste informatie komen en vermeld de bron ook erbij.

Ik weet wel wat ibn khaldoun over iets anders zegt:

Dit komt uit Muqaddimah

الفصل الخامس و العشرون في أن العرب لا يتغلبون إلا على البسائط

و ذلك أنهم بطبيعة التوحش الذي فيهم أهل انتهاب و عيث ينتهبون ما قدروا عليه من غير مغالبة و لا ركوب خطر و يفرون إلى منتجعهم بالقفر و لا يذهبون إلى الزاحفة و المحاربة إلا إذا دفعوا بذلك عن أنفسهم فكل معقل أو مستصعب عليهم فهم تاركوه إلى ما يسهل عنه و لا يعرضون له و القبائل الممتنعة عليهم بأوعار الجبال بمنجاة من عيثهم و فسادهم لأنهم لا يتسنمون، إليهم الهضاب و لا يركبون الصعاب و لا يحاولون الخطر و أما البسائط فمتى اقتدروا عليها بفقدان الحامية و ضعف الدولة فهي نهب لهم و طمعة لآكلهم يرددون عليها الغارة و النهب و الزحف لسهولتها عليهم إلى أن يصبح أهلها مغلبين لهم ثم يتعاورونهم باختلاف الأيدي و انحراف السياسة إلى أن ينقرض عمرانهم و الله قادر على خلقه و هو الواحد القهار لا رب غيره.

الفصل السادس و العشرون في أن العرب إذا تغلبوا على أوطان أسرع إليها الخراب

و السبب في ذلك أنهم أمة وحشية باستحكام عوائد التوحش و أسبابه فيهم فصار لهم خلقاً و جبلةً و كان عندهم ملذوذاً لما فيه من الخروج عن ربقة الحكم و عدم الانقياد للسياسة و هذه الطبيعة منافية للعمران و مناقضة له فغاية الأحوال العادية كلها عندهم الرحلة و التغلب و ذلك مناقض للسكون الذي به العمران و فناف له فالحجر مثلاً إنما حاجتهم إليه لنصبه أثافي القدر فينقلونه من المباني و يخربونها عليه و يعدونه لذلك و الخشب أيضاً إنما حاجتهم إليه ليعمدوا به خيامهم و يتخذوا الأوتاد منه لبيوتهم فيخربون السقف عليه لذلك فصارت طبيعة وجودهم منافية للبناء الذي هو أصل العمران هذا في حالهم على العموم و أيضاً فطبيعتهم انتهاب ما في أيدي الناس و أن رزقهم في ظلال رماحهم و ليس عندهم في أخذ أموال الناس حد ينتهون إليه بل كلما امتدت أعينهم إلى مال أو متاع أو ماعون انتهبوه فإذا تم اقتدارهم على ذلك بالتغلب و الملك بطلت السياسة في حفظ أموال الناس و خرب العمران و أيضاً فلأنهم يكلفون على أهل الأعمال من الصنائع و الحرف أعمالهم لا يرون لها قيمة و لا قسطاً من الأجر و الثمن و الأعمال كما سنذكره هي أصل المكاسب و حقيقتها و إذا فسدت الأعمال و صارت مجاناً ضعفت الآمال في المكاسب و انقبضت الأيدي عن العمل و ابذعر الساكن و فسد العمران و أيضاً فإنهم ليست لهم عناية بالأحكام و زجر الناس عن المفاسد و دفاع بعضهم عن بعض إنما همهم ما يأخذونه من أموال الناس نهباً أو غرامة فإذا توصلوا إلى ذلك و حصلوا عليه أعرضوا عما بعده من تسديد أحوالهم و النظر في مصالحهم و قهر بعضهم عن أغراض المفاسد و ربما فرضوا العقوبات في الأموال حرصاً على تحصيل الفائدة و الجباية و الاستكثار منها كما هو شأنهم و ذلك ليس بمغن في دفع المفاسد و زجر المتعرض لها بل يكون ذلك زائداً فيها لاستسهال الغرم في جانب حصول الغرض فتبقى الرعايا في ملكتهم كأنها فوضى دون حكم و الفوضى مهلكة للبشر مفسدة للعمران بما ذكرناه من أن وجود الملك خاصة طبيعية للإنسان لا يستقيم وجودهم و اجتماعهم إلا بها و تقدم ذلك أول الفصل و أيضاً فهم متنافسون في الرئاسة و قل أن يسلم أحد منهم الأمر لغيره و لو كان أباه أو أخاه أو كبير عشيرته إلا في الأقل و على كره من أجل الحياء فيتعدد الحكام منهم و الأمراء و تختلف الأيدي على الرعية في الجباية و الأحكام فيفسد العمران و ينتقض. قال الأعرابي الوافد على عبد الملك لما سأله عن الحجاج و أراد الثناء عليه عنده بحسن السياسة و العمران فقال: تركته يظلم و حده و انظر إلى ما ملكوه و تغلبوا عليه من الأوطان من لدن الخليقة كيف تقوض عمرانه و اقفر ساكنه و بدلت الأرض فيه غير الأرض فاليمن قرارهم خراب إلا قليلاً من الأمصار و عراق العرب كذلك قد خرب عمرانه الذي كان للفرس أجمع و الشام لهذا العهد كذلك و أفريقية و المغرب لما جاز إليها بنو هلال و بنو سليم منذ أول المائة الخامسة و تمرسوا بها لثلاثمائة و خمسين من السنين قد لحق بها و عادت بسائطه خراباً كلها بعد أن كان ما بين السودان و البحر الرومي كله عمراناً تشهد بذلك آثار العمران فيه من المعالم و تماثيل البناء و شواهد القرى و المدر و الله يرث الأرض و من عليها و هو خير الوارثين.

sienia
27-04-06, 13:13
Geplaatst door mark61
Zeer onduidelijk, zal je bedoelen. Lees jij die Koran wel s?



Het opvallendste is wel dat het vnl. mannen zijn die zich er zo vreeeeeeeselijk druk over maken.

Iets wat Couscousje ook al signaleerde, hier.

Ook vreemd dat je niet over religieuze zaken/voorschriften mag discussieren. In de bloeiperiode van de islam deed men niet anders. Daar had men zelfs door dat bepaalde voorschriften in een bepaalde context moeten worden beschouwd.
Daarbij is de islam niet simpelweg je verstand uitschakelen en simpelweg de regeltjes opvolgen en elke dag de score van je (bonus)punten bijhouden. :hihi:

Wordt eerlijk gezegd kotsmisselijk van die zelfgenoegzaamheid van bepaalde heren(dames).
Hamdoelilah is er geen enkele heer die mij kan verplichten dat ding te dragen en dat zal altijd zo blijven omdat het nog altijd mijn beslissing is.

super ick
27-04-06, 13:16
Geplaatst door BSL
Beste Superdick,

Jouw betoog (over cultuur en geloof) is ongetwijfeld juist.
Maar er zijn wel kanttekeningen te maken. Eerwraak treft niet alleen vrouwen, maar ook mannen. Algemeen bekend, ook wel eens gezegd door Hirsi Ali. Vervolgens krijg je publiciteitsacties tegen "eerwraak en geweld tegen vrouwen in het algemeen".

Zo werkt propaganda.

En hoewel het doel van de actie juist en sympathiek is, propaganda mag je nooit klakkeloos accepteren.

Daar heb je inderdaad gelijk in.

Het ligt eraan wat de insteek is. Als het vanuit het onderdrukken van vrouwen bekeken wordt is eerwraak daar een aspect/uitwas van. Het gaat vaak over het beslissen voor een ander (meestal een vrouw) tot aan haar partnerkeuze en sexleven aan toe.

In het geval van eerwraak kunnen we niet praten over propaganda. Propaganda bevoordeelt altijd 1 partij. Bij eerwraak zijn er alleen maar verliezers.

p.s.
Gisteren een heel stuk in Nieuwe Revu gelezen over sextoerisme in Marokko.
Een undercoverjournalist had daar binnen 15 minuten contact met een jongen die hem alles kon leveren, zichzelf en minderjarige meisjes en jongens.
Ik zet dit er maar even onder omdat bovenstaand verschijnsel meestal toegewezen wordt aan de rotte Westerse maatschappij.

Amenzu
27-04-06, 13:18
Dit komt ook uit Muqaddimah:

Ik vertaal even de titel van het HOOFDstuk (dus niet hoofdoek):

De Arabieren kunnen alleen op een religieuze manier aan de macht komen. Door profeetschap, opvolging of door een invloedrijke religieuze kwestie/gebeurtennis.

الفصل السابع و العشرون في أن العرب لا يحصل لهم الملك إلا بصبغة دينية من نبوة أو ولاية أو أثر عظيم من الدين على الجملة

و السبب في ذلك أنهم لخلق التوحش الذي فيهم أصعب الأمم انقياداً بعضهم لبعض للغلظة و الأنفة و بعد الهمة و المنافسة في الرئاسة فقلما تجتمع أهواؤهم فإذا كان الدين بالنبؤة أو الولاية كان الوازع لهم من أنفسهم و ذهب خلق الكبر و المنافسة منهم فسهل انقيادهم و اجتماعهم و ذلك بما يشملهم من الدين المذهب للغلظة و الألفة الوازع عن التحاسد و التنافس فإذا كان فيهم النبي أو الولي الذي يبعثهم على القيام بأمر الله يذهب عنهم مذمومات الأخلاق و يأخذهم بمحمودها و يؤلف كلمتهم لإظهار الحق تم اجتماعهم و حصل لهم التغلب و الملك و هم مع ذلك أسرع الناس قبولاً للحق و الهدى لسلامة طباعهم من عوج الملكات و براءتها من ذميم الأخلاق إلا ما كان من خلق التوحش القريب المعاناة المتهيء لقبول الخير ببقائه على الفطرة الأولى و بعده عما ينطبع في النفوس من قبيح العوائد و سوء الملكات فإن كل مولود يولد على الفطرة كما ورد في الحديث و قد تقدم.,

mark61
27-04-06, 13:44
Geplaatst door IbnRushd
Ga je weer blaffen, teefje?

Een indrukwekkend, vroom-islamitisch antwoord, volledig in overeenstemming met de Koran, de Ahadith en de geschriften der Fuqaha.

Bofko
27-04-06, 13:46
Geplaatst door mark61
Een indrukwekkend, vroom-islamitisch antwoord, volledig in overeenstemming met de Koran, de Ahadith en de geschriften der Fuqaha.

Ik vind het meer een schaapachtige reaktie.

duende
27-04-06, 13:48
Geplaatst door Cherry Bo
Ook dát schijnt in de Koran te staan, het verbod op discussiëren over het geloof met 'ongelovigen'.
Het zou je aan het twijfelen kunnen brengen. En da's het werk van sjaitan.

Allemaal sjaitanistisch slangengelispel, wat wij hier doen.
Psssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss sssssssssssss :haha:Maar je ziet, bij dit onderwerp houden de jankers de mond. Te confronterend denk ik.

tukkersterror
27-04-06, 13:59
Geplaatst door Amenzu
Ahmed Asid zegt:
Met deze mensen is geen discussie mogelijk. Zij gaan ervan uit dat hun absolute waarheid de enige juiste is. Dat schiet dus niet op.

Hier misschien niet maar met 80% van de Islam broeders en zusters gaan rustig zonder problemen en ophef deze discussie aan.
Sommige problemen zijn inderdaad onbespreekbaar in een discussie in een groep, maar als je hun persoonlijk om hun mening vraagt, blijk die vaak 180 graden te draaien ten opzichte van hun mening in groepsverband.
Vermoedelijk (mijn mening) heeft dit te maken met de grote sociale controle onderling, immers iedereen kent elkaar, en is wel familie of komt uit dezelfde streek of heeft familie wonen in de streek waar deze persoon die je er op aanspreekt.
De angst dat zijn verhaal en inzicht op het geloof via via terecht komt bij familie leden is groot onder de moslims.
Vaak is dan het verhaal dan op dat moment ook sterk overdreven en opgeblazen.
Je kent het vergelijken met het spel wat wij wel eens speelde van het doorgeven, vertel de eerste iets en de 10de persoon komt met een totaal andere zin.
Bewust of onbewust voert het menselijk brein gegeven toe aan het verhaal wat zij zelf graag geloven.






duende quote:
duende quote:
Kernachtig uitgedrukt. Ik heb dit in andere topics ook al eens aangekaart. Helaas, als je met dit, toch uiterst serieus, argument komt geven de heren niet thuis.

Klopt, maar je hebt helaas nog steeds de onkenende fase, ik denk dat het voor een gemiddelde moslim te snel gaat.

De toekomst zal ons leren of gespreken op langer termijn mogelijk is met alle moslims, ook de died hard!!!

BSL
27-04-06, 14:01
Beste Superdick,

Dankjewel voor jouw zakelijke en inhoudelijke reactie.
Even voor de goede orde. Eerwraak betekent in de praktijk ook vaak: geweld tegen mannen. Zo heb je dat hopelijk geïnterpreteerd?

(O ja, en nog wat. Als we het over eerwraak hebben. Waarom durft niemand eens eerlijk en fris te zeggen: AMINA LAWAL IS EEN GROTE STOMMELING!!
Want dat is/was ze natuurlijk wel. Als jij een kind met iemand hebt, wees dan verstandig en ga niet met jan en alleman liggen krikken. Jouw man wil graag partnerschap en ouderschap delen. Daar heeft hij gewoon recht op. Het is niet de bedoeling dat moeders spoorloos kunnen verdwijnen met hun kunderen. dat is ook helemaal niet geëmancipeerde, mocht iemand dat denken.
Dat gezegd hebbende, wil ik nog wel even -- geheel ten overvleode melden -- dat ik het stenigen van een medemens barbaars vind.)

Amenzu
27-04-06, 14:03
Geplaatst door Bofko
Ik vind het meer een schaapachtige reaktie.

Het is dus geen Waf,waf,waf meer, maar meer Bah,bah,bah

Cherry Bo
27-04-06, 14:07
Geplaatst door duende
Psssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss sssssssssssss :haha:Maar je ziet, bij dit onderwerp houden de jankers de mond. Te confronterend denk ik.

Precies.

Of ze houden zich keurig aan het islamitische discussieverbod. Zou ook kunnen (lispelde zij).

Bofko
27-04-06, 14:09
Geplaatst door Amenzu
Het is dus geen Waf,waf,waf meer, maar meer Bah,bah,bah

Op maroc hier kunnen schapen ook blaffen :wink:

duende
27-04-06, 14:14
Geplaatst door Cherry Bo
Precies.

Of ze houden zich keurig aan het islamitische discussieverbod. Zou ook kunnen (lispelde zij).
Ja, als je ergens niets meer tegen in te brengen hebt, kan je, je altijd beroepen op dergelijke regeltjessssssssssssssssssssssssssssssssssssssss

mark61
27-04-06, 14:17
Geplaatst door IbnRushd
Daar gaat 't niet om. Het gaat om de term 'khimaar' . Volgens deskundigen betekent dat hoofddoek. (Ik had eerder hijaab gezegd, maar bedoelde khimaar. Verbazingwekkend dat je het niet zag).

Ik zag het wel, maar het interesseert me niet. Welke 'deskundige' weet te melden wat dat woord precies in de 7e eeuw betekende? Dat weet niemand met zekerheid. De redenering is meestal: volg de radicalen. Dat zijn letters, geen mensen.


Rourchid heeft eerder aan jou toelichting erop gegeven. Je geheugen laat kennelijk je weer in de steek.

Dacht je dat ik dat volledig inhoudsloze gewauwel van Joacim ging onthouden?


Je kunt beter je belachelijke opmerkingen bij je houden. Immers ik studeer zelf islamologie,

Weet je het zeker? Dan ben je een verschrikkelijk slechte student. Je bent zeker bijna professor? Waar studeer je islamologie? Bij mijn weten is dat nergens in NL een hoofdstudie, hoogstens bijvak. Maar ik laat me graag verrassen. Of bedoel je dat je je bekwaamt in de fiqh danwel 'ilm?

Ik kan niet zo goed tegen de leugenachtige hooghartigheid van anderen, das alles. :)

mark61
27-04-06, 14:19
Geplaatst door IbnRushd
Dus?

Dus weet niemand zeker wat met enig willekeurig woord in de Koran wordt bedoeld. Zelfs de lezing van de woorden is niet 100% zeker.

Uit de begintijd van de islam zijn er dermate weinig geschreven bronnen, dat er niet veel met zekerheid te zeggen is.

mark61
27-04-06, 14:27
Geplaatst door IbnRushd
Ik bedoel khimaar, mijn excuses.

Objectief gezien heb ik gewoon gelijk. Dat er mensen omheen draaien en dingen verzinnen wat niet juist is, kan gewoon niet door de beugel en dat moet een keer gezegd worden.

Zo is dat. Dus niet meer stiekem het woord 'hoofd' invoegen, will you?

Als Allah het allemaal zo belangrijk had gevonden had Hij iets gedicteerd van: "Dames! Bedekt uwe hoofdharen, oren, hals, nek, voorhoofd, neuzen, monden met meterslange gewaden." Staat dat er? Nee.

Zou Hij het dus belangrijk vinden allemaal? Nee. Wie vonden het wel belangrijk? 5.438.923 ouwe mannetjes van de 7e eeuw tot nu.

Waarom gedraag jij je eigenlijk als een oud mannetje? Dat begrijp ik nooit van jongeheren als jij. Waar is je jeugd?

super ick
27-04-06, 14:29
Geplaatst door BSL
Beste Superdick,

Dankjewel voor jouw zakelijke en inhoudelijke reactie.
Even voor de goede orde. Eerwraak betekent in de praktijk ook vaak: geweld tegen mannen. Zo heb je dat hopelijk geïnterpreteerd?

(O ja, en nog wat. Als we het over eerwraak hebben. Waarom durft niemand eens eerlijk en fris te zeggen: AMINA LAWAL IS EEN GROTE STOMMELING!!
Want dat is/was ze natuurlijk wel. Als jij een kind met iemand hebt, wees dan verstandig en ga niet met jan en alleman liggen krikken. Jouw man wil graag partnerschap en ouderschap delen. Daar heeft hij gewoon recht op. Het is niet de bedoeling dat moeders spoorloos kunnen verdwijnen met hun kunderen. dat is ook helemaal niet geëmancipeerde, mocht iemand dat denken.
Dat gezegd hebbende, wil ik nog wel even -- geheel ten overvleode melden -- dat ik het stenigen van een medemens barbaars vind.)

Zo zie je dat een gelovige en een ongelovige meer raakvlakken hebben dan je op het eerste gezicht denkt.
Laten we ons daar maar op concentreren.

Amenzu
27-04-06, 14:30
Geplaatst door mark61
Ik zag het wel, maar het interesseert me niet. Welke 'deskundige' weet te melden wat dat woord precies in de 7e eeuw betekende? Dat weet niemand met zekerheid. De redenering is meestal: volg de radicalen. Dat zijn letters, geen mensen.



Dacht je dat ik dat volledig inhoudsloze gewauwel van Joacim ging onthouden?



Weet je het zeker? Dan ben je een verschrikkelijk slechte student. Je bent zeker bijna professor? Waar studeer je islamologie? Bij mijn weten is dat nergens in NL een hoofdstudie, hoogstens bijvak. Maar ik laat me graag verrassen. Of bedoel je dat je je bekwaamt in de fiqh danwel 'ilm?

Ik kan niet zo goed tegen de leugenachtige hooghartigheid van anderen, das alles. :)

Hij neemt lessen bij Dr. Prof. Cheppih

mark61
27-04-06, 14:32
Geplaatst door MaRiaH
[I]1 Korintiërs 11: 2-16


Zeg, je citeert uit de bijbel, niet de koran. Jij denkt ook, 1 pot nat? :hihi:

mark61
27-04-06, 14:34
Geplaatst door Bofko
Ik vind het meer een schaapachtige reaktie.

Ow sorry, ik ging ervanuit dat de Islamoloog er dikke boeken op had nageslagen.

Amenzu
27-04-06, 14:35
Geplaatst door BSL
Beste Superdick,

Dankjewel voor jouw zakelijke en inhoudelijke reactie.
Even voor de goede orde. Eerwraak betekent in de praktijk ook vaak: geweld tegen mannen. Zo heb je dat hopelijk geïnterpreteerd?

(O ja, en nog wat. Als we het over eerwraak hebben. Waarom durft niemand eens eerlijk en fris te zeggen: AMINA LAWAL IS EEN GROTE STOMMELING!!
Want dat is/was ze natuurlijk wel. Als jij een kind met iemand hebt, wees dan verstandig en ga niet met jan en alleman liggen krikken. Jouw man wil graag partnerschap en ouderschap delen. Daar heeft hij gewoon recht op. Het is niet de bedoeling dat moeders spoorloos kunnen verdwijnen met hun kunderen. dat is ook helemaal niet geëmancipeerde, mocht iemand dat denken.
Dat gezegd hebbende, wil ik nog wel even -- geheel ten overvleode melden -- dat ik het stenigen van een medemens barbaars vind.)

Als jij iets Barbaars vindt dat duidelijk staat in de shria (stenigen), waarom doe je dan moeilijk over iets dat er niet eens staat (hoofdoek)?

Cherry Bo
27-04-06, 14:37
Geplaatst door mark61
Zo is dat. Dus niet meer stiekem het woord 'hoofd' invoegen, will you?

Als Allah het allemaal zo belangrijk had gevonden had Hij iets gedicteerd van: "Dames! Bedekt uwe hoofdharen, oren, hals, nek, voorhoofd, neuzen, monden met meterslange gewaden." Staat dat er? Nee.

Zou Hij het dus belangrijk vinden allemaal? Nee. Wie vonden het wel belangrijk? 5.438.923 ouwe mannetjes van de 7e eeuw tot nu.

Waarom gedraag jij je eigenlijk als een oud mannetje? Dat begrijp ik nooit van jongeheren als jij. Waar is je jeugd?

:duim:

tukkersterror
27-04-06, 14:39
Geplaatst door mark61
Ik zag het wel, maar het interesseert me niet. Welke 'deskundige' weet te melden wat dat woord precies in de 7e eeuw betekende? Dat weet niemand met zekerheid. De redenering is meestal: volg de radicalen. Dat zijn letters, geen mensen.


Even reeel concluderen 7e eeuw, vrouwen werkten veelal op het land, haren kunnen daarom makkelijk verstrikt raken in taken en doorne struiken, dus zoals God al zei, vrouwen dienen hun haar te bedekken of hun hoofd kaal te scheren als zij bij mij komen om te bidden.
Is immers het pad naar God niet vol doornenstruiken en opstakels.

Ik denk (wederom mijn mening) dat God hen toestond om een hoofddoek te dragen ook tijdens het bidden, maar niet uit eerbied naar God of om dat God dit eiste, maar meer dat God dit toestond om de vrouw te beschermen met hun lange haar!

BSL
27-04-06, 14:42
Als jij iets Barbaars vindt dat duidelijk staat in de shria (stenigen), waarom doe je dan moeilijk over iets dat er niet eens staat (hoofdoek)? Beste Amenzu,
waar doe ik moeilijk?
IK heb het over het (proberen te) begrijpen van een bepaalde denkwijze. Je hoeft die denkwijze niet te delen.

Ik neem aan dat jij de relatie hoofddoek/tuinbroekfeminisme bedoelt.
Ja toch?
waxxa?

mark61
27-04-06, 14:48
Geplaatst door Amenzu
Hij neemt lessen bij Dr. Prof. Cheppih

Ik maar denken dat ie in Londen zat. Is ie gediplomeerd islamoloog dan? Waar heeft ie gestudeerd? SA? Daar wonen geen wetenschappers. Na, een paar biologen en zo.

mark61
27-04-06, 14:51
Geplaatst door tukkersterror
Even reeel concluderen 7e eeuw,

Tizzer bloedheet, zowel vrouwen als mannen bedekken hun hoofd al sinds het zinderende begin der tijden. Mag ik hopen.

Tomas
27-04-06, 15:08
Wat staat er eigenlijk in de koran over Topic?

mark61
27-04-06, 15:16
Geplaatst door Tomas
Wat staat er eigenlijk in de koran over Topic?

"topics zijn haraam"

Op die manier weten we helaas niet wat de Heere van het geslacht van topic vindt. :(

sienia
27-04-06, 15:25
Geplaatst door mark61
"topics zijn haraam"

Op die manier weten we helaas niet wat de Heere van het geslacht van topic vindt. :(

Kun je dat copy/pasten?

mark61
27-04-06, 15:26
Geplaatst door sienia
Kun je dat copy/pasten?

Alleen in archaïsch Engels.

sienia
27-04-06, 15:33
Geplaatst door mark61
Alleen in archaïsch Engels.

Vertalingen zijn nooit nauwkeurig en kunnen tot dwaling leiden.

Dus tot zover ben ik de enige die tot twee keer toe uit de Van Dale heeft gecopypaste? Dat maakt dan dus DE topic.

Amenzu
27-04-06, 15:33
Deze wet is net aangenomen in SA:

Vrouwen mogen op voorwwarde werken in Vrouwen en lingerie kleding winkels.


Voorwaarden:

- De man moet toestemming geven
- De werkzaamheden moeetn geen obstakel zijn voor haar huiselijk en huwelijk(lees sex) plichten.
-Zij moet zich bedekken volgens de sharia (lees die zwarte gewaden die cheppih en de zijn ook in nl hebben geintroduceerd, die berbers in hun landen niet kennen)
- De werksters en klanten van deze winkels moeten donzichtbaar zijn voor de buitenwereld.
- Het werk moet geen gevaar vormen voor de moraal en gedrag van de vrouw

En nog meer van dit soort onzin.

Zie alarabiya.net

Couscousje
27-04-06, 15:55
Geplaatst door Amenzu
Hij neemt lessen bij Dr. Prof. Cheppih

Ja, die overspelige fraudeur is nou net degene die je als lichtend voorbeeld moet zien. :hihi:

Cc

MaRiaH
27-04-06, 16:58
Geplaatst door mark61
Zeg, je citeert uit de bijbel, niet de koran. Jij denkt ook, 1 pot nat? :hihi:

:hihi:
Oplettend van je..

tja tis toch allemaal jatwerk..
maarreh.. ik kan de Koranverzen over bidden helemaal niet vinden..
op het internet dan..

help es..
zoek me suf. :o

mark61
27-04-06, 17:02
Geplaatst door sienia
Vertalingen zijn nooit nauwkeurig en kunnen tot dwaling leiden.

Dus tot zover ben ik de enige die tot twee keer toe uit de Van Dale heeft gecopypaste? Dat maakt dan dus DE topic.

De van Dale is haraam, hadden we al vastgesteld. Wel bij de les blijven graag.

Niet vertalen is vaak nog erger. > Denken dat een taal niet verandert.

mark61
27-04-06, 17:03
Geplaatst door Couscousje
Ja, die overspelige fraudeur is nou net degene die je als lichtend voorbeeld moet zien. :hihi:

Cc

Had jouw pappie niet nog geld van m tegoed? :lachu:

mark61
27-04-06, 17:04
Geplaatst door MaRiaH
:hihi:
Oplettend van je..

tja tis toch allemaal jatwerk..
maarreh.. ik kan de Koranverzen over bidden helemaal niet vinden..
op het internet dan..

help es..
zoek me suf. :o

Bestaan niet. Is hoogstens hadith. Wat hebben ze jou nou weer op de mouw gespeld?

Couscousje
27-04-06, 17:11
Geplaatst door mark61
Had jouw pappie niet nog geld van m tegoed? :lachu:

Het bleek hem niet te zijn, helaas.

Ik had me echt verheugd op een confrontatie.

Cc

MaRiaH
27-04-06, 17:16
Geplaatst door mark61
Bestaan niet. Is hoogstens hadith. Wat hebben ze jou nou weer op de mouw gespeld?

Ik heb het zelf ooit gelezen.. weet niet meer waar precies en in welke vertaling.. :o

vind alleen dit:
24. Het licht (an-Noer)
In naam van God, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Dit is een hoofdstuk, dat Wij hebben geopenbaard en verplichtend gesteld en Wij hebben er duidelijke tekenen in nedergezonden opdat je er lering uit mag trekken.

etc.

30. Zeg tot de gelovige mannen dat zij hun ogen neergeslagen houden en dat zij hun passies beheersen. Dat is reiner voor hen. Voorzeker, God is wel op de hoogte van hetgeen zij doen.

31. En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot God, o gelovigen, opdat je moge slagen.

Nederlandse vertaling..
tja..

MaRiaH
27-04-06, 17:20
Geplaatst door mark61
De van Dale is haraam, hadden we al vastgesteld. Wel bij de les blijven graag.

Niet vertalen is vaak nog erger. > Denken dat een taal niet verandert.

Ja de Van Dale is zeer Haraam

(DE van dale
en HET topic... :hihi: )

mark61
27-04-06, 17:20
Ik zeg het nog 1 keer:

Dat-Hoofd-Is-Verzonnen

Jij begrijpen? Fi'l `arabi staat daar: khimaar. Veel meer dan 'bedekker' betekent dat niet. Het object van dat 'bedekken' is 'ziyn', oftewel 'sieraad'. Algemeen, door moslims en non-moslims alike, wordt aangenomen dat daarmee 'boezem' wordt bedoeld. Wat heeft een 'hoofd'doek ook met borsten te maken?

Jij bent nog hardnekkiger dan Ibn Rushd op speed.

MaRiaH
27-04-06, 17:24
Geplaatst door mark61
Ik zeg het nog 1 keer:

Dat-Hoofd-Is-Verzonnen

Jij begrijpen? Fi'l `arabi staat daar: khimaar. Veel meer dan 'bedekker' betekent dat niet. Het object van dat 'bedekken' is 'ziyn', oftewel 'sieraad'. Algemeen, door moslims en non-moslims alike, wordt aangenomen dat daarmee 'boezem' wordt bedoeld. Wat heeft een 'hoofd'doek ook met borsten te maken?



Ja dat weet ik!!!!!! Maar ik probeer het te bewijzen..
daarom vind ik ook de juiste tekst niet.. :(

Ik heb gelezen: bedekken bij het bidden.
Maar kan het GVD nergens terugvinden.. :haha:
Mijn PC is gecrasht..

het zijn ook allemaal slechte vertalingen. :roker:

Nou ja, het bewijst alleen maar des te meer.. dat hijaab en niqaab helemaal geen voorschrift zijn en niets met geloof te maken hebben. :melig2:

mark61
27-04-06, 17:30
Geplaatst door MaRiaH
Nou ja, het bewijst allen maar des te meer.. dat hijaab en niqaab helemaal geen voorschrift zijn en niets met geloof te maken hebben. :melig2:

Dat nou ook weer niet. Legioenen oude mannetjes buitelen over elkaar heen met honderden ahadith. Beetje respect jij, woman!

MaRiaH
27-04-06, 17:32
Geplaatst door mark61
Dat nou ook weer niet. Legioenen oude mannetjes buitelen over elkaar heen met honderden ahadith. Beetje respect jij, woman!

Ben de gek...
vroeger droegen alle vrouwen lappen om het lijf..
Niks gelovigs aan.. :fucyc:

En als dat zo zou zijn dan eis ik alsnog alle mannen in een lende doek!
want zo hoorde het. :melig2:

mark61
27-04-06, 17:38
Geplaatst door MaRiaH
Ben de gek...
vroeger droegen alle vrouwen lappen om het lijf..
Niks gelovigs aan.. :fucyc:

En als dat zo zou zijn dan eis ik alsnog alle mannen in een lende doek!
want zo hoorde het. :melig2:

Wat een rare vrouwen waren dat.

Vanaf 25 graden doe ik zelfs zonder.

MaRiaH
27-04-06, 17:41
Geplaatst door mark61
Wat een rare vrouwen waren dat.

Vanaf 25 graden doe ik zelfs zonder.

ehm.. zonder lendedoek? :wow:

mark61
27-04-06, 17:43
Geplaatst door MaRiaH
ehm.. zonder lendedoek? :wow:

Bejajoh. Wor ik niet koud of warm van.

Amenzu
27-04-06, 17:43
Geplaatst door MaRiaH
Ja dat weet ik!!!!!! Maar ik probeer het te bewijzen..
daarom vind ik ook de juiste tekst niet.. :(

Ik heb gelezen: bedekken bij het bidden.
Maar kan het GVD nergens terugvinden.. :haha:
Mijn PC is gecrasht..

het zijn ook allemaal slechte vertalingen. :roker:

Nou ja, het bewijst alleen maar des te meer.. dat hijaab en niqaab helemaal geen voorschrift zijn en niets met geloof te maken hebben. :melig2:

Of zoals de oom van Ramadan het zegt:

De hoofdoek is aan de islam opgelegd, de islam legt geen hoofdoek op.

knuppeltje
27-04-06, 18:16
Geplaatst door jochie
ik wil jou wel eens keuren.... plaats eens een goedgelijkende foto, dan bepaal ik wel of jij lekker bent :)

Voor een Tukker dan he.

knuppeltje
27-04-06, 18:26
Geplaatst door superdick
Simpel antwoord dat iedere Arabier jou kan geven. Cultuur gaat boven de Islam. Veel culturele zaken worden in stand gehouden omdat ze zgn. moeten van de Islam. Een soort leven in je zelfgecreerde leugen.
Uiteraard alles door mannen geregisseerd maar dat zie je wel aan de regels.

Zit jij nu hier al die moslimmannen voor vieze vuile hypocrieten uit te maken- of denk ik dat maar.

mark61
27-04-06, 18:27
Geplaatst door knuppeltje
Zit jij nu hier al die moslimmannen voor vieze vuile hypocrieten uit te maken- of denk ik dat maar.

Tis een atheïstische benadering.

Cherry Bo
27-04-06, 19:23
Chahdortt Djavann heeft het volgende boek geschreven over de hoofdoek/sluier:

"Weg met de sluier!"

Iraanse schrijfster in het verweer.


Net toen we dachten dat alles gezegd was over de hoofddoek, lanceert Patrick Dewael het politieke debat over een mogelijk verbod van de hoofddoek op school. En valt deze recensie van zijn VLD-collega Dirk Verhofstadt in onze bus. We geven je zijn visie mee.

'Ik heb tien jaar een sluier gedragen. Het was de sluier of de dood. Ik weet waarover ik spreek.' Zo luidt de eerste zin van het ophefmakende essay Bas les voiles! van de Iraanse schrijfster Chahdortt Djavann die in Frankrijk woont en anthropologie studeerde in Parijs. In dit boekje neemt ze radicaal stelling tegen de hoofddoek.

Het is een keihard protest tegen de islamitische voorschriften, de houding van de meeste moslimmannen én van heel wat westerse intellectuelen die voorbijgaan aan de gelijkwaardigheid van man en vrouw. Moslims dwingen meisjes om zich op te sluiten in een private gevangenis, vindt Djavann.

Op die manier worden meisjes van tien jaar gereduceerd tot een seksobject dat ze moeten beschermen voor hun latere echtgenoot. Ze worden geculpabiliseerd als potentiële zondaars die mannen op slechte ideeën brengen. Volgens de auteur zijn er in de moslimstaten veel gevallen van verkrachting, prostitutie en pedofilie. Geen enkele islamitische wet beschermt immers de kinderen.

Hoe dun de sluiers ook zijn, ze zorgen voor een radicale scheiding tussen de wereld van de mannen en die van de vrouwen. Een scheiding die wordt doorgetrokken tot in de scholen, cafés, bibliotheken, werkplaatsen en publieke plaatsen. Vrouwen worden in de moslimwereld niet beschouwd als volwaardige personen omdat de individuele rechten van de mens ondergeschikt zijn aan de collectieve rechten van de cultuur. Hiermee brengt de auteur een belangrijk argument aan tegen het cultuurrelativisme.

Primitiviteit
Chahdortt Djavann keert zich fel tegen de vrouwen die beweren dat ze met hun sluier uiting geven aan hun identiteit. Die sluier is volgens haar een symbool van primitiviteit. Een zaak uit het verleden, gebruikt in achterlijke beschavingen en vroeger opgelegd door de meeste traditionele kerken in het oude Europa. Ze keert zich tegen de intellectuelen in de moslimwereld.

'We hebben ze niet zien revolteren tegen de arrestaties, de repressie, de moorden, het geweld, de drugs, de armoede, de miserie, de pedofilie en het gebrek aan rechten voor vrouwen en kinderen in hun moslimstaten. We hebben ze niet horen protesteren tegen de ouders die hun meisjes verplichten een sluier te dragen, tegen de gedwongen huwelijken met volwassenen hier in Frankrijk.'

Ze keert zich tegen de westerse regeringen die de dictatoriale en theocratische regimes steunen. Ze keert zich tenslotte tegen de moslimstaten zelf waar vrouwen zonder sluier bespuwd, geslagen en aangerand worden.

Zelf gezocht
De auteur waarschuwt voor een afschuwelijke mentaliteit in heel wat voorsteden waar allochtone moslims wonen. Daar verdedigen verkrachters zich met het argument dat het meisje het zelf gezocht heeft: 'want als ze niet verkracht wou worden, dan had ze zich maar moeten sluieren.'

Het betreft hier geen uitzondering zoals blijkt uit het boek Dans l’enfer des tournantes van Samira Bellil die zelf slachtoffer werd van een groepsverkrachting. En uit het boek Ni putes, ni soumises van Fadela Amara, genoemd naar de beweging van 30.000 vrouwen die op 8 maart 2003 in Parijs betoogden tegen hun onderdrukking en voor vrijheid.

Dit essay van Chahdortt Djavann is indrukwekkend. Het confronteert je met de vaak dubbelzinnige houding van heel wat moslims en van westerse intellectuelen. Met woorden verdedigen zij de vrijheid en de democratie, maar in de praktijk staan ze toe dat tienduizenden meisjes en vrouwen direct of indirect onderdrukt worden.

De sluier is in de ogen van velen maar een detail. Het is de verdienste van de auteur om dit detail uit te vergroten tot een essentieel kernpunt. Net als Ayaan Hirsi Ali verdient Chahdortt Djavann al onze steun in haar strijd tegen het religieus obscurantisme en het cultuurrelativisme dat zoveel vrouwen in de onvrijheid houdt."

Intervieuw met Chahdortt bij Netwerk:

http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=deze_week&a=90935

dr SiliconValley
27-04-06, 19:25
Amenzu schreef:

Dat ik een ander interpertatie heb, wil niet zeggen dat ik niet weet wat islam inhoudt. Hoe ik het praktiseer is ook niet van belang. Het is een persoonlijke kwestie. Voor mij is het belangrijk dat je een zoveel mogelijk goede mens probeert te zijn. Ik denk niet dat een hoofdoek een bijdrage daaraan levert of van je een goede mens maakt. Het moet van binnen komen, Ik heb aardig wat hoofdoekjes zien komen en gaan. Het hoofdoekje vloog meestal als eerste de lucht in. Dat ik vijf keer per dag bid of niet, voegt niets aan de maatschappij, Het is alleen voor mij van belang en je mag alsnog hopen dat het klopt en een paradijs bestaat.


:duim:

Ik denk jij veel dichter bij God en de doorsnee mens (niet iedereen is immers moslim, laat staan een ware zuivere) zit dan Ibn Rushd.

mark61
27-04-06, 19:26
Oei. Ik wou dat ik er niet over begonnen was. Kan je die dankvermelding ff weghalen? :hihi:

Cherry Bo
27-04-06, 19:28
Geplaatst door mark61
Oei. Ik wou dat ik er niet over begonnen was. Kan je die dankvermelding ff weghalen? :hihi:

Was ik al bang voor. :hihi:

Maar ok. Is gebeurd. :zegniets: :fpiraat:

mark61
27-04-06, 19:29
Geplaatst door Cherry Bo
Was ik al bang voor. :hihi:

Maar ok. Is gebeurd. :zegniets:

Niks drvan. Doe die wijzig knop of ik sleep je voor het MDI en CIDI tegelijk.

EDIT: Je bent een Morel!

mark61
27-04-06, 19:30
Geplaatst door zoroaster
Amenzu schreef:


:duim:

Ik denk jij veel dichter bij God en de doorsnee mens (niet iedereen is immers moslim, laat staan een ware zuivere) zit dan Ibn Rushd.

Ibn Rushd, het wolfje in schaapsnick. Waar ie het lef vandaan haalt uitgerekend die nick te gebruiken.

Cherry Bo
27-04-06, 19:33
Geplaatst door mark61
Niks drvan. Doe die wijzig knop of ik sleep je voor het MDI en CIDI tegelijk.

EDIT: Je bent een Morel!

Da's een zure donkerrode kers hm? :ego:

mark61
27-04-06, 19:38
Geplaatst door Cherry Bo
Da's een zure donkerrode kers hm? :ego:

Morellen zijn verrukkelijke zoet-zure kersen.

http://www.e-buy.jp/grandbazaar/images/visnesuyu1.jpg

tukkersterror
27-04-06, 19:42
Geplaatst door mark61
Ik zeg het nog 1 keer:

Dat-Hoofd-Is-Verzonnen

Jij begrijpen? Fi'l `arabi staat daar: khimaar. Veel meer dan 'bedekker' betekent dat niet. Het object van dat 'bedekken' is 'ziyn', oftewel 'sieraad'. Algemeen, door moslims en non-moslims alike, wordt aangenomen dat daarmee 'boezem' wordt bedoeld. Wat heeft een 'hoofd'doek ook met borsten te maken?

Jij bent nog hardnekkiger dan Ibn Rushd op speed.

Sorry maar ik zie toch ook duidelijk HOOFD Staan?

Er staat Hoofd is verzonnen en hoofd doek met borsten.
Blijft de vraag wat doen die borsten daar :hihi:

tukkersterror
27-04-06, 19:45
Geplaatst door mark61
Niks drvan. Doe die wijzig knop of ik sleep je voor het MDI en CIDI tegelijk.

EDIT: Je bent een Morel!

Sorry die hebben een ATV dag, dus vandaag hebben we geen tijd, groetjes uw AIVD:hihi:

mark61
27-04-06, 19:45
Geplaatst door tukkersterror
Sorry maar ik zie toch ook duidelijk HOOFD Staan?

Er staat Hoofd is verzonnen en hoofd doek met borsten.
Blijft de vraag wat doen die borsten daar :hihi:

Daar heeft Vicky wel een antwoord op.

Cherry Bo
27-04-06, 19:53
Geplaatst door mark61
Morellen zijn verrukkelijke zoet-zure kersen.

http://www.e-buy.jp/grandbazaar/images/visnesuyu1.jpg

http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/e025.gif

Nou vooruit, ik zet mijn dankwoord wel weer terug. http://www.cosgan.de/images/smilie/haushalt/c025.gif

mark61
27-04-06, 19:54
Geplaatst door Cherry Bo
http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/e025.gif

Nou vooruit, ik zet mijn dankwoord wel weer terug. http://www.cosgan.de/images/smilie/haushalt/c025.gif

Neeheej, die sap was voor het WEGHALEN! Druif!

Ansari
27-04-06, 19:56
Dat moslims maar weten dat het ontkennen van de verplichting ervan, ongeloof is.

Cherry Bo
27-04-06, 19:56
Geplaatst door mark61
Neeheej, die sap was voor het WEGHALEN! Druif!

Druif hm? :ego:

David
27-04-06, 19:57
Geplaatst door Ansari
Dat moslims maar weten dat het ontkennen van de verplichting ervan, ongeloof is.


Denk je dat je alles gehad hebt.....

mark61
27-04-06, 19:58
Geplaatst door Ansari
Dat moslims maar weten dat het ontkennen van de verplichting ervan, ongeloof is.

Spuit 22.

Cherry Bo
27-04-06, 20:04
Geplaatst door Ansari
Dat moslims maar weten dat het ontkennen van de verplichting ervan, ongeloof is.

Als dat al ongeloof is, wat is geloof dan? :moe:

super ick
27-04-06, 20:36
Geplaatst door knuppeltje
Zit jij nu hier al die moslimmannen voor vieze vuile hypocrieten uit te maken- of denk ik dat maar.

Nee hoor ik schets de donkere kant van de Arabische cultuur.
Zit jij nu hier te beweren dat Moslimmannen altijd Arabieren zijn dan?

gh.wille
27-04-06, 21:00
Geplaatst door tukkersterror
Wat mankeert er aan haar:

1. Haar ogen zijn niet optimaal.
2. Ze lijdt aan borderline (zie oorbellen)
3. Ze heeft een vettige huid dus vermoedelijk acne.
4. Haar tanden zijn te wit dus kunstgebit
5. Haren zijn dof wat duid op slechte gezondheid.
6. Mis het hoofddoekje.

Nee geintje ze is gewoon mijn type niet, en je hebt gelijk ik mag haar zomaar niet afkraken.
Sorry, mijn fout!!!

Het zij je vergeven :duim:

tukkersterror
27-04-06, 22:22
Geplaatst door Cherry Bo
Als dat al ongeloof is, wat is geloof dan? :moe:

Geloof is de overtuiging dat je gelijk heb.

sienia
27-04-06, 22:46
Geplaatst door mark61
De van Dale is haraam, hadden we al vastgesteld. Wel bij de les blijven graag.

Niet vertalen is vaak nog erger. > Denken dat een taal niet verandert.

Eenzijdig vastgesteld, ik ben nergens mee akkoord gegaan. :ego:

mark61
28-04-06, 01:32
Geplaatst door sienia
Eenzijdig vastgesteld, ik ben nergens mee akkoord gegaan. :ego:

Het was een keurig meerderheidsbesluit.

SalmayaSale
28-04-06, 08:26
Geplaatst door MaRiaH
:hihi:
Oplettend van je..

tja tis toch allemaal jatwerk..
maarreh.. ik kan de Koranverzen over bidden helemaal niet vinden..
op het internet dan..

help es..
zoek me suf. :o



Zoek maar niks, Mark61 heeft het al aangegeven, het is hadith.
Trouwens, het is ook onlogisch, waarom zou de vrouw zich bedekken als ze voor God staat, die kent haar door en door. Blasfemie eigenlijk omdat er geïnsinueerd zou worden dat God OOK gevoelig voor haar charmes is :mad:

Cherry Bo
28-04-06, 08:38
Geplaatst door SalmayaSale

Blasfemie eigenlijk omdat er geïnsinueerd zou worden dat God OOK gevoelig voor haar charmes is :mad:

Sterker, er wordt gesuggereerd dat God een HIJ is.

David
28-04-06, 08:49
Geplaatst door Cherry Bo
Sterker, er wordt gesuggereerd dat God een HIJ is.


Of een pot.

Cherry Bo
28-04-06, 08:53
Geplaatst door David
Of een pot.

:haha:

Het rijmt wél. God is pot.
Het wordt eng nu.

SalmayaSale
28-04-06, 08:57
Geplaatst door Cherry Bo
Sterker, er wordt gesuggereerd dat God een HIJ is.



De mannen hoeven zich niet te bedekken tijden het gebed, vrouwen in alle religies wel. Conclusie GOD is een HIJ bedacht zeker door een HIJ :fplet:

SalmayaSale
28-04-06, 09:02
Geplaatst door David
Of een pot.


Strafpunt 1: Je bent te vroeg uit de kast gekomen
Strafpunt 2: Je confronteert iedereen schaamteloos met je homoseksualiteit
Strafpunt 3: Je prikt op een heteromoslims site
Strafpunt 4: Je hebt iets met Breezersletjes bahhh
Strafpunt 5: Je probeert anderen tegen hun zin uit de kast te krijgen
Strafpunt 100: God uitmaken voor Pot

Strafunt eindfinale: NAAR DE HEL :lekpuh:

Cherry Bo
28-04-06, 09:09
Geplaatst door SalmayaSale
De mannen hoeven zich niet te bedekken tijden het gebed, vrouwen in alle religies wel. Conclusie GOD is een HIJ bedacht zeker door een HIJ :fplet:

Ergo: God is een seksbeest.

sienia
28-04-06, 09:14
Geplaatst door Cherry Bo
Ergo: God is een seksbeest.

Dans ce cas....wil ik jullie dit niet onthouden, ik heb me met mijn schoolfrans doorheen geworsteld, die abominable is. Iemand die goed het Frans beheerst?


Erotisme. Quand les musulmans osaient
Enquête (et morceaux choisis) sur l'âge d'or de l'éros islamique

ATTENTION !
Les plus jeunes lectrices et lecteurs pourraient trouver,
dans les pages qui suivent, matière à un certain émoi.
Parents, vous voilà prévenus.



Vous ne le croirez pas, quand vous aurez fini de lire ce dossier : nous nous sommes, cette semaine à TelQuel, férocement autocensurés. Y a-t-il donc “pire” que les extraits d'érotologie arabo-musulmane présentés dans les pages qui suivent ? Oh que oui !
C'est en plongeant dans ces véritables sommes sur la sexualité et l'érotisme qu'on se rend compte à quel point nos ancêtres étaient plus libérés que nous. Et pas seulement parce qu'ils parlaient sexe sans honte, obéissant à l'adage bien connu “la haya'a fid-din” (point de pudeur en religion)… De grands auteurs comme Tifashi, Tijani, ou encore (et surtout) Nefzaoui étaient aussi de fervents admirateurs de la femme, pour laquelle ils avaient le plus grand respect et les plus
délicates attentions. Pour s'en convaincre, il suffit de lire à quel point ils blâment l'homme pressé, peu attentif au plaisir de sa partenaire. En revanche, peu se soucient du cadre légal de la chose. Ce qui importe, c'est de bien connaître le corps et la nature de la femme, afin de la satisfaire pleinement. Qu'elle soit épouse légitime, concubine occasionnelle ou amante cocufiant son mari (voire éphèbe rencontré dans un hammam)… aucune importance. La morale religieuse orthodoxe ? Hors sujet, franchement.
Nos érotologues étaient-ils donc si peu soucieux de l'islam ? Bien au contraire ! Pour eux, l'amour charnel est sans conteste la plus belle création divine. De l'amour des femmes à l'amour de Dieu qui a créé les femmes, il n'y a qu'un petit pas, qu'ils franchissent allègrement. D'où vient donc cette réputation (pas vraiment infondée, d'ailleurs) des “musulmans brutes au lit et irrespectueux des femmes” ? Probablement du fait que nous ignorons notre propre culture, et que par rigorisme et arriération, nous avons choisi de l'ensevelir sous le poids (énorme) de nos complexes. Mais il n'est jamais trop tard pour nous (re)découvrir...
A.R.B





Un imam d'Al Azhar vient d'émettre, il y a à peine deux mois, une curieuse fatwa. Elle n'autorise dorénavant les époux égyptiens à jouir que “dans le noir et habillés”. Les talibans n'auraient pas fait mieux. Mais où sont passés nos sages foqaha, qui parlaient aux premiers siècles de l'Hégire, en pleine mosquée, du “droit du mari de contempler l'intimité de sa femme avant le coït” ? Comment est-on passé d'une culture hédoniste, célébrant l'amour au lit, à un fondamentalisme qui voile la beauté de l'acte sexuel ? La régression est d'autant plus troublante, estime l'anthropologue Malek Chebel, que “l'islam, contrairement au christianisme et au judaïsme, a reconnu, encouragé et déculpabilisé la vie sexuelle”. Entre-temps, ironise la
psychanalyste Ghita El Khayat, “chrétiens et juifs se sont libérés du joug religieux et les musulmans s'en sont créé un”. Mais à quoi donc ressemblait vraiment cet islam “religion du plaisir”, aujourd'hui jeté aux oubliettes ?

Ni déesses ni nonnes
À l'avènement de l'islam, en Arabie, la femme est d'abord idôlatrée. Elle est un inaccessible objet d'amour pour les poètes passionnés, comme Majnoun Laïla (Le fou de Laïla), et elle est déesse, puisque la plupart des objets de culte qui façonnent l'imaginaire bédouin sont de sexe féminin (Al-lat, Manat, Al-Uzza). Et l'islam, dont le Dieu (Allah) est masculin, cherche d'abord à désacraliser la femme, à en faire un bel objet de plaisir. “Va donc sucer le clitoris d'Al-Lat !”, hurle le compagnon du prophète, Aboubakr, à la face d'un Arabe qui ne démord pas de ses croyances païennes.

Le langage érotique du disciple de Mohammed trahit l'autre face de l'Arabie, en ces premiers temps d'islam. La sexualité y est pratiquée sous toutes ses formes : pédérastie, échangisme, sodomie, zoophilie et bien d'autres joyeusetés. Face à ce chaos, l'islam cherche à codifier les pratiques. Il met le couple marié sur un piédestal et fait de sa vie sexuelle sa (vraie) raison d'être. La preuve, le mot “nikah” a un double sens : il veut dire aussi bien “mariage légal” que “coït”. Pas question pour les musulmans de faire vœu de chasteté. Quant à la pudeur de la femme, elle tombe dès qu'elle accède au temple de l'amour. Son sexe est assimilé par le Coran et le prophète à “un champ de labour”. Et le laboureur, dans l'histoire, n'est autre que le pénis. “Il est vénéré, explique Malek Chebel, comme un instrument dont les partenaires femmes attendent un transport céleste”.

Le prophète, sacré guide
Face à ce pouvoir phallique célébré aux premières heures de l'islam, le prophète Mohammed, séducteur et homme à femmes (11 épouses) joue un double rôle. Il est, en même temps, le modèle de l'homme viril et le sage, tenant compte du droit des femmes à la jouissance. “Qu'aucun de vous ne se jette sur sa femme comme une bête”, ordonne-t-il aux musulmans, dans un effort pédagogique expliquant les bienfaits des préliminaires et des caresses. Ses actes et dires ayant donné lieu à plusieurs interprétations, Anas Ibn Malik (père du malékisme) considère que le prophète a même autorisé le cunnilingus.

En tout cas, Mohammed a réponse à tout. Lorsque des musulmans lui posent les questions les plus désobligeantes, sur “le droit de pénétrer leur femme de derrière”, il est on ne peut plus libéral, autorisant toutes les positions d'amour. Pour donner l'exemple, son épouse préférée, Aïcha, raconte qu'il “s'appuyait sur [son] giron bien [qu'elle eût ses menstrues] et ensuite récitait le Coran”. Dans une société patriarcale qui rejetait “la souillure féminine”, le geste a un sens. La tolérance du prophète va encore plus loin. Lorsque la même Aïcha est soupçonnée d'adultère, il se contente de lui dire : “si tu te repentis auprès de Dieu, cela me suffit”. Au final, le prophète, qui dit aimer par-dessus tout “les parfums et les femmes”, a été le premier guide sexuel de ses coreligionnaires.

Leur modèle aussi ? Pas forcément. Parce que, sexuellement aussi, il a un statut à part. Un épisode le montre en particulier. Il se retrouve un jour en privé et en tête à tête avec Zaïnab, l'épouse de son fils adoptif, Zaïd. Il se détourne d'elle de crainte d'être tenté. Il est alors “autorisé”, par voie coranique, à la faire répudier et à la prendre en secondes noces. Le prophète n'est pas un modèle non plus parce que souvent des versets coraniques prônent l'inverse de ce qu'il pratique. “Admonestez celles dont vous craignez l'infidélité ; Reléguez-les dans des chambres à part et frappez-les” (Sourate Al Imran, verset 34), lit-on. Cela réduit à néant la tolérance du prophète à l'égard de sa femme prétendument adultère. “Les croyants t'interrogent sur la menstruation. Réponds : c'est un mal. Tenez-vous à l'écart des femmes durant la menstruation” (sourate Al Baqara, verset 222), lit-on encore. Mais l'injonction vient consacrer la souillure de la femme que Mohammed a tenté de chasser des esprits par l'exemple. Double discours ? Codification rigide d'une nation naissante ? Sans doute.

Les théologiens de l'amour sont nés
Trois siècles après la mort du prophète, ses actes et paroles deviennent une source principale de législation. Juristes, fouqaha et philosophes s'y réfèrent pour prodiguer des conseils en matière de sexualité. Ces “théologiens de l'amour” ne cessent d'affirmer que “le plaisir sexuel dans le cadre d'une union légitime ne représente qu'un pâle avant-goût de la volupté à venir au paradis”. Aussi cherchent-ils à attiser la flamme qui rapproche du plaisir suprême.

À Cordoue, le prolixe Ibn Hazm (10ème siècle) donne le ton. Auteur d'un des premiers traités d'amour, Tawq al hamama (Le collier de la colombe), il estime que “les hommes et les femmes, pour ce qui est de l'appétit sexuel, sont sur le même pied d'égalité. Il n'y a point d'homme auquel une jolie femme ait proposé l'amour qui ne soit tombé dans le désir, emporté par la concupiscence, et vice versa”. Pour lui, la séduction fait partie de la beauté féminine et l'attrait de la chair (mariage ou pas, est irrésistible.

À l'autre bout du monde musulman et à la même époque, le philosophe et médecin persan Ibn Sina (Avicenne) défend à sa manière la liberté sexuelle. Dans son Traité de l'amour, il préconise les joies du corps comme remède aux maux psychiques et physiques. “Lâche la bride aux jeunes pour les rapports sexuels, par eux ils éviteront des maux pernicieux”, suggère-t-il. Ses enseignements sont publics, dans les mosquées d'Ispahan. Le philosophe Abou Hamid Al Ghazali s'insurge, pour sa part, contre le machisme des hommes en matière de sexualité. Il critique la tentation de ses contemporains à “coucher à côté de leur épouse ou concubine, de sorte à satisfaire son besoin grâce à elle, avant qu'elle n'ait pu satisfaire le sien grâce à lui”.

Face à cette catégorie de penseurs, qui parlent de sexualité en théoriciens, émergent alors des érotologues (spécialistes d'érotisme), qui s'occupent de cas pratiques. Mahmoud Mahdi al-Istanbouli (11° siècle), auteur du très classique Touhfat Al Arous Aou Azzaouaj al Islami Assaïd (Le couronnement de la mariée ou le mariage musulman heureux), illustre merveilleusement bien le souci égalitariste de Ghazali. “La plupart des femmes accueillent avec plaisir les caresses du clitoris avant la pénétration et il est recommandé de les reprendre après la copulation afin de parfaire le plaisir chez la femme, si toutefois celle-ci n'a pas joui. Car il arrive que l'homme éjacule précocement alors que la femme est encore en excitation”. A l'époque, l'expression “la haya’a fid-din” (din voulant à la fois dire “religion” et “sexualité”) n'a rien d'un trompe-l'œil. Les savants évoquent la vie sexuelle dans ses moindres recoins. Mais leur liberté de ton, ils la doivent moins à la religion qu'à leur tempérament et à l'intérêt qu'ils portent à l'érotisme.

En fait, ces cadis et savants, connus comme des “théologiens de l'amour”, n'ont absolument rien d'austère. Au contraire, ils rejettent toute pudeur et toute retenue. Tout en légiférant sur le fiqh, certains se retrouvent le soir, dans le Majmaa al oudaba (salon littéraire) à Bagdad, où “on distribuait des coupes d'or remplies de vin. Chacun imbibait sa barbe blanche dans le breuvage interdit. Lorsque tout le liquide était absorbé, il fallait s'asperger mutuellement. On dansait alors non sans avoir ôté vêtements et pantalons, en gardant autour du cou un gros collier de fleurs”, écrit l'islamologue Abdelouaheb Bouhdiba.

Le sexe sublimé par Shéhérazade
Le fait que de nouvelles sociétés, non arabes, entrent dans le giron de l'islam, révolutionne le rapport à la sexualité. Ainsi, l'accès au Kama Sutra et à toute une littérature exaltante de l'Extrême Orient aide à valoriser davantage le rôle du deuxième sexe. “Les savants perses et les sages de l'Inde considèrent à l'unanimité que le fait d'éveiller le désir sexuel et de compléter le plaisir orgasmique nécessite l'assentiment total de la femme. Ce sont les artifices qu'elle met en jeu qui permettent aux hommes de jouir et les approches dont elle a seule l'art qui excitent les hommes les plus brisés”, rapporte Al Ghazali.

Ce sont d'ailleurs, les contes des Mille et une nuits qui introduisent dans la société patriarcale de l'époque abbasside (11ème siècle), la notion du roi cocu (Shahrayar). Pour prendre sa revanche, celui-ci invite à son lit chaque nuit une jeune vierge qu'il déflore et achève le matin. Quand Shéhérazade arrive, elle suspendra ses envies meurtrières par ses interminables contes. Dans l'un d'entre eux, elle évoque le fameux calife abbasside Haroun Ar-Rachid invitant à son lit deux concubines à la fois, brisant ainsi l'image du polygame bienséant. Dans d'autres, elle consacre des pages entières aux fruits, amandes, laitages et parfums, aphrodisiaques auxquels elle accole le qualificatif de “facilitateurs de jouissance”. Erotisme, techniques de séduction, ruses de partenaires, perversions, tout y passe dans cette œuvre monumentale. Grâce à elle, estime le spécialiste iranien Envers Dehoï, “l'érotisme, loin de tomber dans la vulgarité, exalte l'individu”.

Les Mille et une nuits passe aussi en revue toutes les formes de sexualité que l'islam prétend avoir aboli à son avènement : zoophilie, onanisme, pédérastie, bisexualité, sodomie, lesbianisme, etc. Mais ces évocations sont tout juste perceptibles, en filigrane. Le sujet en soi est détaillé ultérieurement par le juriste tunisien, voyageur impénitent, Chihab Eddine Tifashi (lire extraits). Dans son incontournable ouvrage, Nouzhat al albab fima la youjadou fi kitab (Le délice des cœurs fondée sur une matière qui n'existe dans aucun ouvrage), toute la palette de pratiques sexuelles, en vogue dans les contrées musulmanes, est exposée, avec force détails.

Sex in the médina
Au sujet de l'adultère, il rapporte comment des Egyptiennes, héritières d'une tradition pharaonique, se permettent de tromper leurs maris avec leur assentiment. Lorsque le représentant du calife tente de les réprimander, l'une d'entre elles lui répond sèchement : “Si mon mari n'y trouve rien à redire, le juge n'a rien à dire”. Il évoque aussi les berbères de Kabylie et de l'Atlas qui font montre d'une hospitalité sexuelle sans égale. Hors ces catégories marginales, là-bas en Orient, le secret drape les relations hors mariage, mais les subterfuges sont légion. Le secret ? “A chaque situation, sied un intermédiaire”, explique Tifashi. En gros, il énumère huit catégories d'entremetteurs pour les femmes et dix pour les hommes. Parmi les innombrables histoires d'adultères qu'il rapporte, celle de cet homme de Damas qui multiplie les maîtresses avant de tomber sur… sa propre femme. Ou encore celle d'une entremetteuse à Bagdad, plusieurs fois emprisonnée puis relâchée à la demande de personnes influentes.

Au-delà des relations hommes-femmes, courantes, Tifashi révèle l'étendue de la pratique homosexuelle. Les cercles d'hommes, leur manière de se parler, de marcher, de prendre rendez-vous dans des demeures bien agencées, rien n’est oublié. Quant aux anecdotes, elles sont aussi scabreuses les unes que les autres. “Un jour, un vieil homme frappe son jeune partenaire devant les badauds, à Tunis. Quelqu'un lui demande la raison de sa colère. Le vieux explique au passant que le jeune a passé la nuit à lui faire l'amour, sans que son érection ne faiblisse, ce qui l’a exténué”. Exemple parmi tant d'autres de sodomie caractérisée, qui ne choque alors personne.

Pratique moins évoquée, le lesbianisme n'échappe pas aux catégories relatées dans ce livre exhaustif et longtemps interdit. Le coït entre femmes, tel que pratiqué alors, ressemble donc à ceci : “celle qui aime se place au-dessus et celle qui est aimée au-dessous. L'aimante applique à l'autre ce qu'elles appellent un massage au safran, sur une des lèvres de son sexe, puis sur l'autre. Jusqu'à ce que naisse le plaisir”. En déambulant d'une contrée à l'autre et d'une forme de sexualité à l'autre, Tifashi nous apprend une chose fondamentale : “Si les villes musulmanes sentaient alors la vie, c'est parce qu'elles étaient ouvertes, au cœur d'un échange humain incessant. Aussi, elles étaient structurées pour accueillir des gens en quête de plaisir éphémère et passager”.

sienia
28-04-06, 09:15
Part deux. :nerveus:


Au service du prince
A mesure que le monde musulman approche de sa déchéance, des craintes s'expriment. “La jubilation du trop de sexe engendre son contraire : l'angoisse de la dissolution des mœurs, la peur de la négation des vertus élémentaires qui fondent la civilisation arabo-islamique”, explique le spécialiste Abderrahim Lamchichi. Le califat à Bagdad tente d'élaborer une morale permettant d'éviter que les princes ne se laissent égarer par la passion amoureuse. Ces derniers deviennent alors les commanditaires des traités érotiques, même les plus audacieux.

L'exemple type, érigé aujourd'hui au rang de “Kama Sutra musulman”, est Arraoud al a'tir fi nouzhat al khatir (Le jardin parfumé pour le délassement de l’esprit) d'un autre savant tunisien, Cheikh Mohamed Nefzaoui (16ème siècle). C'est en effet le vizir du sultan hafside, Abdelaziz Abou Faris, qui lui en passe commande. Ecrit entièrement à l'adresse du vizir, le livre décrit les catégories de plaisir érotique, avec plus de détails intimes que jamais auparavant (lire extraits). L'auteur a une règle d'or, “seule l'ignorance fait honte”. Prodiguant des conseils précieux sur les bienfaits et méfaits de l'acte sexuel, il n'hésite pas à donner la parole aux femmes pour éviter la tentation machiste de la plupart de ses pairs. La philosophe Moârbeda répond ainsi aux questions-clés : “Où se trouve chez les femmes le siège de l'esprit ? Elle répondit : entre les cuisses. - Et celui de la jouissance ? - Au même endroit. - Et celui de l'amour des hommes et de leur haine ? - Dans la vulve, dit-elle”.
Destiné à la potence, Nefzaoui meurt et son livre est presque enterré. Il faudra attendre qu'un capitain français le dépoussière et le traduise en 1850 pour qu'il retrouve une nouvelle vie. Entre-temps, le monde musulman a sombré dans la censure, la répression et surtout un mutisme assourdissant sur la sexualité. Abderrahim Lamchichi tente cette explication : “Ni les théologiens ni les jurisconsultes ni les responsables politiques n'ont majoritairement su inscrire cette liberté dans le droit, encore moins dans les faits. Au contraire, ils ont mis l'accent sur la ‘prééminence de l'homme’ et ont imposé une vision étriquée de la pudeur, de sorte que tout un imaginaire machiste et paternaliste s'est accentué”. Aujourd'hui, estime Ghita el Khayat, “l'intérêt des musulmans pour le sexe n'a pas faibli mais c'est un intérêt aveugle, qu'ils expriment dans le noir de la passion”, non à la lumière du savoir. Mille et une fois hélas !
Lire aussi :
• Abdelouaheb Bouhdiba, La sexualité en islam ; PUF, Paris (1975)
• Malek Chebel, L'encyclopédie de l'amour en Islam ; Payot, Paris (1995)






Les ouvrages et les auteurs

Non seulement les plus grands érotologues arabes étaient des savants en droit islamique, mais il est intéressant de noter qu'ils étaient tous… maghrébins.

Le premier, Shihab Eddine Ahmed Tifashi, est né en 1182 à Tifash, en Algérie, près de Constantine. Parti parfaire son savoir religieux au Caire, puis à Damas, il est revenu s'installer en Tunisie au début du treizième siècle, où il a été nommé Cadi. Il a occupé, plus tard, le même poste en Egypte. Auteur de publications scientifiques et théologiques, son plus fameux ouvrage restera le traité d'érotologie intitulé Nouzhat al albab fima la youjadou fi kitab (Le délice des cœurs, fondé sur une matière qui n'existe dans aucun ouvrage)(1). En douze chapitres, ce document passe en revue les différentes formes de sexualité, secrètes et marginales (sodomie, pédérastie, lesbianisme…), organisées en marge de l'institution du mariage dans les centres urbains pendant l'âge d'or musulman. Egalement un grand voyageur, Tifashi est mort en 1253.

Mohamed Ibn Ahmed Tijani, lui, a vécu au treizième siècle pour mourir à l'orée du quatorzième (en 1309). Ecrivain et alem malékite tunisien, connaisseur du Coran et de la tradition, il a longtemps travaillé dans le cabinet d'un émir hafside à Bejaya. Mais c'est à Tlemcen, tout près de l'actuelle frontière marocaine, qu'il a écrit son célèbre Touhfat al ârouss wa moutâat annoufous (Le couronnement de la mariée et la jouissance des êtres)(2), véritable encyclopédie sur la femme arabe et musulmane. Plus “orthodoxe” que l'ouvrage de Tifashi, celui de Tijani ne s'aventure guère hors du cadre conjugal. Mais dans ce cadre, il n'oublie rien non plus… En 25 chapitres, il fait le tour de tout le savoir accumulé au sein de la civilisation musulmane sur la séduction et l'acte sexuel. Son objectif : conforter la “thèse suprême” selon laquelle “la femme est l'ultime plaisir offert à l'homme par Dieu”.

Le cheikh Mohamed Nefzaoui, enfin, a vécu au seizième siècle. On ne connaît pas grand-chose (du moins, de vérifié) sur sa vie, hormis qu'il a vécu à Tunis (au seizième siècle), où il aurait exercé, lui aussi, la fonction de Cadi. C'est à la demande du régent de Tunis, Abdel Aziz, qu'il aurait rédigé, en l'an 925 de l'Hégire, Arraoud al âtir fi nouzhat al khatir (Le jardin parfumé pour le délassement de l'esprit)(3). Sans doute l'ouvrage d'érotologie le plus célèbre du monde musulman, Arraoud al âtir est un véritable manuel, un guide, notre équivalent du Kama Sutra. Et Nefzaoui avait prévenu : “Je le jure devant Dieu, la connaissance de ce livre est certainement nécessaire à l'homme. Seuls les ignorants et les ennemis de la science ne le liront pas ou le réduiront au ridicule”.
(1) Riad El-Rayyes Books, Londres (1992)
(2) Riad El Rayyes Books, Londres (1992)
(3) Riad El-Rayyes Books, Londres (1989)







L'érotisme est un don de Dieu

Louange à Dieu !
“Louange à Dieu, qui a mis le plus grand plaisir des hommes dans les parties naturelles des femmes et qui a fait consister celui des femmes dans les parties naturelles des hommes ! (…) Dieu a fait le baiser sur la bouche, sur les deux joues et sur le cou, ainsi que le sucement des lèvres fraîches, afin de provoquer l'érection à l'instant favorable. C'est lui aussi qui, dans sa sagesse, a embelli la poitrine de la femme par les seins, son cou par un double menton, et ses joues par des joyaux et des brillants. Il lui a aussi donné des yeux qui inspirent l'amour, avec des cils tranchants comme des glaives polis. Il l'a douée d'un ventre rebondi, d'un nombril admirable ; il l'a dotée aussi d'une croupe majestueuse, et toutes ces merveilles sont supportées par les cuisses. C'est entre celles-ci que Dieu a placé l'arène du combat. Lorsqu'elle est abondante en chair, elle ressemble, dans son amplitude, à la tête du lion : on la nomme vulve. Oh ! Quelle quantité innombrable d'hommes sont morts à cause d'elle ! Et, ô douleur, combien de héros parmi eux ! (…) Qu'il soit donc exalté et élevé, celui qui a créé les femmes et leur beauté, avec des chairs appétissantes ; qui les a dotées de cheveux, de taille, de gorge, de seins qui gonflent et de gestes amoureux appelant le désir”
Nefzaoui, Arraoud al âtir… 16ème siècle

Dieu est amour
“Le plaisir sexuel, qu'aucun autre plaisir n'égale en splendeur, est un avant-goût des délices promis au Paradis. L'intérêt que nous trouvons ici bas à atteindre ce plaisir révèle notre désir ardent de l'éterniser à l'au-delà. Ainsi, l'accès à la femme stimule notre adoration de Dieu. Contemplez, donc, la sagesse divine qui a bien voulu accorder à un même plaisir deux vies, l'une apparente et l'autre spirituelle”.
Tijani, Touhfat al ârouss…, 13ème siècle

Excitation mystique
“Un soufi raconte : Je me suis réuni un jour avec une femme connue pour sa dévotion. Tête à tête dans un salon, je lui évoquai la voie mystique et la quête de la vérité. Elle était tellement enchantée qu'elle s'est levée et m'a embrassé sur les lèvres. Surpris, au fur et à mesure que j'en rajoutais, elle m'embrassait plus longuement. Nous nous sommes mis sur le côté et sommes restés enlacés une heure durant. Lorsque j'ai voulu ouvrir son pantalon, elle m'a prévenu : Ne brise pas le flux. J'ai continué alors à l'exciter. Une heure plus tard, sa libido était bonne à cueillir. J'ai alors enfoncé le clou”.

Tifashi, Nouzhat al albab… 13ème siècle







Des défauts et des qualités des amants

Les hommes dignes d'éloges
“J'ai vu les femmes rechercher dans l'adolescent les qualités durables qui distinguent l'homme fait : la beauté, la fortune, l'abnégation, la force, un membre de grande dimension fournissant un coït prolongé ; puis une croupe pesante, une éjaculation non précipitée, une poitrine légère paraissant nager sur elles, une émission de sperme lente à se produire, de façon que chaque fois, la jouissance soit indéfiniment prolongée ; qu'ensuite, son membre revienne promptement à l'érection, et qu'il plane ainsi à plusieurs reprises sur la vulve. Tel est l'homme dont le coït fait le bonheur des femmes, et qui jouit auprès d'elles de la plus grande estime”.
Nefzaoui, Arraoud al âtir… 16ème siècle

Les femmes dignes d'éloges
“Pour qu'une femme soit goûtée par les hommes, il faut qu'elle ait la taille parfaite, qu'elle soit riche en embonpoint. Ses cheveux seront noirs, son front large ; ses sourcils auront la noirceur des Ethiopiens, ses yeux seront grands et d'un noir pur, le blanc en sera limpide. Ses joues seront d'un ovale parfait ; elle aura un nez élégant et la bouche gracieuse ; ses lèvres seront vermeilles, ainsi que sa langue ; une odeur agréable s'exhalera de son nez et de sa bouche ; son cou sera long et sa nuque robuste ; son buste large, ainsi que son ventre ; ses seins devront être fermes et remplir sa poitrine ; son ventre sera dans de justes proportions, son nombril développé et enfoncé ; la partie inférieure du ventre sera large, la vulve saillante et riche en chair, depuis l'endroit où croissent les poils jusqu'aux deux fesses ; le conduit en sera étroit, sans aucune humidité, doux au toucher et émettant une forte chaleur ; (…) ses cuisses seront dures, ainsi que ses fesses ; elle possédera une chute de reins large et replète ; sa taille sera bien prise ; ses mains et ses pieds se feront remarquer par leur élégance ; les bras seront potelés, ainsi que les avant-bras, et encadreront des épaules robustes.
Si une femme qui a ces qualités est vue par devant, on est fasciné ; si elle est vue par derrière, on en meurt. Vue assise, c'est un dôme arrondi ; couchée, c'est un lit moelleux ; debout, c'est la hampe d'un drapeau (…) une pareille femme sera chérie de tous les hommes”.

Nefzaoui, Arraoud al âtir… 16ème siècle

Les hommes dignes de mépris
“L'homme méprisable aux yeux des femmes est celui qui est malpropre, d'un extérieur grossier et dont le membre est court, mince et mou. Lorsqu'un homme pareil se rencontre avec une femme, il ne la besogne pas avec vigueur et de façon à lui procurer de la jouissance. Il se couche sur sa poitrine sans caresses préliminaires ; il ne l'excite pas, il ne la baise pas, il ne l'étreint pas, il ne la mord pas, il ne suce pas ses lèvres et ne la chatouille pas. Il monte sur elle avant qu'elle n'ait commencé à ressentir du plaisir, puis il lui introduit un membre mou, et encore avec des peines infinies ! A peine a-t-il commencé qu'il est déjà exténué ; il remue une ou deux fois, puis il s'affaisse sur la poitrine de la femme pour éjaculer, et c'est là le comble de ses efforts ! Cela fait, il retire son membre et s'empresse de descendre de dessus la femme. (…) Celui-là ne peut être estimé des femmes, puisqu'il ne peut leur apporter aucun agrément”.

Nefzaoui, Arraoud al âtir… 16ème siècle

Les femmes dignes de mépris
“La femme qui mérite le mépris des hommes est laide et bavarde ; elle a les cheveux crépus, le front saillant, les yeux petits, les lèvres blafardes, la bouche grande, les joues ridées et les dents séparées par des brèches ; ses pommettes sont violacées et il lui pousse du poil au menton ; sa tête est supportée par un cou mince, présentant des tendons saillants ; ses épaules sont resserrées et sa poitrine étroite, ses seins tombent comme de longues lanières de peau, et son ventre est comme une outre vidée ; le nombril en ressort comme un tas de pierres ; ses côtes sont saillantes et paraissent comme des arcades ; on peut compter les os de sa colonne vertébrale ; sa croupe est entièrement dépourvue de chair ; sa vulve est large et froide (…) Que Dieu très élevé nous préserve d'une femme d'une si détestable nature !”

Nefzaoui, Arraoud al âtir… 16ème siècle







Conseils sur le coït

Nuit de noces
Le philosophe Hamed Al Ghazali dit : “Il est préférable que la femme ne rejette pas trop les demandes insistantes de son mari, la nuit de noces. Elle peut jouer légèrement à la chaste, pour augmenter son excitation et maintenir son intérêt. Mais si elle force la dose du refus, cela risque de briser son désir et le rendre incapable de la déflorer. Elle dormirait alors libre mais frustrée”.
Tijani, Touhfat al ârouss…, 13ème siècle

Une femme prête
“Lorsque tu verras la femme poussant de profonds soupirs, que ses lèvres deviendront rouges et ses yeux languissants, que sa bouche s'ouvrira mollement et que tous ses mouvements seront empreints de nonchalance ; lorsque tu la verras comme disposée au sommeil, vacillante dans sa marche et se laissant aller à des bâillements, sache que c'est l'instant du coït ; et si, à ce moment, tu pénètres en elle, tu lui procureras une jouissance incontestable”.

Nefzaoui, Arraoud al âtir… 16ème siècle

Finir en beauté
“Lorsque la cessation de la jouissance aura mis un terme à vos débats amoureux, gardez vous de vous lever brusquement mais retirez votre membre avec précaution ; restez près de la femme, couchez vous sur le côté droit dans le lit témoin de vos plaisirs ; car c'est de la sorte que vous trouverez le bien, et vous ne serez pas comme celui qui monte sur la femme à la façon d'un mulet, sans avoir égard aux vrais principes de l'art, et qui, dès qu'il a éjaculé, s'empresse de se relever en retirant son membre. Une telle manière d'agir doit être écartée, car elle prive les femmes de tout plaisir”.

Nefzaoui, Arraoud al âtir… 16ème siècle







Ces hommes qui aiment les hommes

Comment repérer un éphèbe
“Pour identifier un éphèbe désireux de copuler avec quelqu'un du même sexe, il suffit de contempler sa démarche. S'il passe son temps à observer ses jambes, bien rasées, sachez qu'il est bon à cueillir. Car un homosexuel considère ses jambes comme son deuxième visage”.
Tifashi, Nouzhat al albab… 13ème siècle

Justice pour un homo
“Un homosexuel se plaint d'un prostitué au juge à Bassora : « Monseigneur, au hammam, je lui ai versé un dirham. Je me suis penché sur lui et dès que la porte s'est entrouverte, nous nous sommes séparés sans que je puisse jouir ». Le jeune homme explique qu'il s'est laissé faire et qu'il mérite son dû. Le juge lui rétorque, « Si tu t'es relevé le premier, tu le rembourses, si c'est lui qui a abandonné la partie, tu ne lui dois rien. Et si vous vous êtes levés simultanément, vous partagez le dirham”.

Tifashi, Nouzhat al albab… 13ème si

David
28-04-06, 09:16
Geplaatst door SalmayaSale
Strafpunt 1: Je bent te vroeg uit de kast gekomen
Strafpunt 2: Je confronteert iedereen schaamteloos met je homoseksualiteit
Strafpunt 3: Je prikt op een heteromoslims site
Strafpunt 4: Je hebt iets met Breezersletjes bahhh
Strafpunt 5: Je probeert anderen tegen hun zin uit de kast te krijgen
Strafpunt 100: God uitmaken voor Pot

Strafunt eindfinale: NAAR DE HEL :lekpuh:


Ik heb trouwens nog een Playboy voor je. Snel weer eens naar de kroeg, dan neem ik 'm voor je mee.

Cherry Bo
28-04-06, 09:33
Geplaatst door sienia
Dans ce cas....wil ik jullie dit niet onthouden, ik heb me met mijn schoolfrans doorheen geworsteld, die abominable is. Iemand die goed het Frans beheerst?

Heb een gedeelte in de vertaalmachine gegooid :fpetaf: :


"Erotisme. Wanneer durften de moslims Enqu? (en gekozen stukken) op? van goud van islamitische?s OPGELET! Jongste lectrices en de lezers zouden, in de bladzijdes kunnen vinden die volgen, mati? ?n zeker?i. Ouders, u voil?r?nus. U zult het niet geloven, wanneer u zult geëindigd hebben om dit dossier te lezen: wij zijn, deze week?elQuel, ons f?cement autocensur? Er heeft er dus pire. dat de uittreksels van arabo-mohammedaanse?tologie pr?nt?dans de bladzijdes die volgen? Oh slechts ja! Het is door in deze v?tables bedragen op sexualit?t?tisme te duiken die men?uel niet ons anc?es?ient meer lib?s beseft dan wij. En niet niet alleen omdat zij geslacht schaamteloos spraken, ob?sant?' bekend adagium la haya' aan fid-din. (punt van schaamte in godsdienst). Grote auteurs als Tifashi, Tijani, of nog (en vooral) Nefzaoui?ient eveneens van bewonderende fervents van de vrouw, waarvoor zij de grootste naleving en meer d?cates de aandacht hadden. Om zich erover te overtuigen, voldoet het om?uel niet zij bl?nt de oplettende press?peu mens te lezen voor het plezier van zijn partner. Daarentegen maken weinig zich over het kader l?l van het ding zorgen. Dat wat invoert, is het van conna?e goed het lichaam en de aard van de vrouw, teneinde het ten volle tevreden te stellen. Dat zij?use l?time is, toevallige of amante partner cocufiant haar echtgenoot (en zelfs?? rencontr?ans een hammam). geen enkel belang. De orthodoxe religieuze moraal? Buiten onderwerp, oprecht.
Nos?tologues?ient zij dus zo weinig bezorgd the de islam? Goed ow contrary! Voor hen, is de lichamelijke liefde zonder conteste drawer mooiere goddelijke cr?ion. The de liefde of the femmes?' liefde the God die cr?les vrouwen heeft, is er slechts een are appropriate klein, dat zij all?ement overschrijden. Van o?ient echt dus dit r?tation (infond Just? van ailleurs) of the moslims ruw leest ow en oneerbiedige of the vrouwen? Waarschijnlijk door het feit dat wij van onze eigen cultuur, onkundig zijn en dat door rigorism en arri?tion, hebben wij the het ensevelir onder het gewicht (?rme) the onze complexen gekozen. Maar hij is niet jam heb te laat om ons (re)d?uvrir... A.R.B

Een imam van Al Azhar komt van?ttre, er is?eine twee maand, een nieuwsgierige fatwa. Zij staat dor?vant?ux?ptiens?ouir slechts dans zwart en habill? toe. Talibans zouden niet beter gedaan hebben. Maar o?ont pass?nos wijze foqaha, die met de eersten si?es van H?re, in volle mosqu spraken? van droit van de echtgenoot om naar de intimit?e zijn vrouw te kijken voor co? ? Hoe is men pass?' een cultuur h?niste, c?brant de liefde aan het bed?n fondamentalisme die beaut?e de seksuele handeling sluiert? R?ession is verwarrender, schat de antropoloog Malek Chebel, dat l' de islam, in tegenstelling tot het christendom en juda?e, heeft erkend, encourag?t d?lpabilis?a seksueel leven.. Intussen ironise de psychoanalyticus Ghita EL Khayat, chr?ens en de Joden zijn zich lib?s van het religieuze juk en de moslims zich zijn cr?un.. Maar?uoi dus echt leken deze islam religion van het plezier, vandaag jet?ux oubliettes? Noch d?ses noch nonnes av?ment van de islam, in Arabië, is de vrouw eerst id?tr? Zij is een onbereikbaar voorwerp van liefde voor po?s passionn? als Majnoun? (Fou van?), en zij is d?se, aangezien het merendeel van de vereringsonderwerpen die denkbeeldige b?uin fa?nent van geslacht f?nin is (Al-lat, Manat, Al-Uzza). En de islam, waarvan de God (Allah) mannelijk is, zoekt eerst??craliser de vrouw?n een mooi onderwerp van plezier zijn. . Dus zuigen zal clitoris van Al-Lat!., brult de metgezel van proph?, Aboubakr?a gezicht van een Arabier die d?rd stap van zijn overtuigingen pa?nes.

De?tique taal van de discipel van Mohammed verraadt het andere gezicht van Arabië, in deze eerste tijd van islam. Sexualit? is pratiqu?sous al zijn vormen: p?rastie?angisme, sodomie, zoophilie en goed van ander joyeuset? Gezicht?e zoeken de chaos, de islam?odifier de praktijken. Hij zet het paar mari?ur pi?stal en doet van zijn seksueel leven zijn (waar) reden van?e. Het bewijs, het woord nikah. hebben een dubbele richting: hij wil evengoed zeggen mariage l?l. als co?. Niet vraag voor de moslims om v.u van chastet?Quant?a te doen schaamte van de vrouw, valt zij d?qu' zij acc? aan de tempel van de liefde. Zijn geslacht is assimil?ar de Koran en proph? ?un veld van labour.. En laboureur, in de geschiedenis, is niet slechts dan p?s.. hij v?r?explique Malek Chebel, zoals een instrument is waarvan de partners vrouwen op een c?ste vervoer.. wachten Proph?, sacr?uide Gezicht?e phallique c?br?ux kunnen premi?s uren van de islam, proph? Mohammed, spelen s?cteur en de man?emmes (11?uses) een dubbele r?. Hij is, in m? tijd, mod? van de mannelijke mens en de wijze, rekening houdend met het recht van de vrouwen?a vruchtgebruik. . Dat geen enkel om u zich werpt op zijn vrouw zoals een b?., beveelt er aan de moslims, in een p?gogique inspanning die de weldaden van pr?minaires en de liefkozingen uitlegt. Zijn handelingen en verklaringen donn?ieu?lusieurs interpr?tions, Anas Ibn Malik (p? van mal?sme) consid? wat proph? a m? autoris?e cunnilingus.

In ieder geval heeft Mohammed r?nse?out. Wanneer moslims hem de vragen meer d?bligeantes stellen, op le p?trer recht van hun vrouw van derri?., hij is men kan niet meer lib?l, toestaand alle posities van liefde. Om het voorbeeld, zijn?use te geven pr?r? A?a, vertelt dat hij s' op [ zijn ] schoot goed steunde [ dat zij e?ses menstrues ] en vervolgens r?tait de Koran.. In een soci? patriarcale die la vlek f?nine. verwierp, heeft het gebaar een richting. Tol?nce van proph? gaat nog verder. Wanneer m? A?a soup?n?d' adult?, hij beperkt zich ertoe om hem te zeggen: si voldoet jij zich berouw gehad aupr?de God, dat me.. Aan definitief, proph?, wie zegt par-dessus alles les van geuren te houden en heeft de vrouwen? de eerste seksuele gids van zijn coreligionnaires.

Hun mod? eveneens? Niet forc?nt. Omdat, seksueel eveneens, hij een statuut?art heeft. ?sode toont het in het bijzonder. Hij bevindt zich een dag in priv?t in t weer? ?? met Za?b?use van zijn zoon aangenomen, Za? D?urne hij van haar van vrees van?e tent?Il is zich dan autoris? langs coranique weg?a r?dier laten en?a in tweede noces nemen. Proph? niet is mod? evenmin omdat vaak coraniques verzen pr?nt het tegenovergestelde waar van hij uitoefent. . vermaant degenen streng waarvan u infid?t vreest? Rel?ez in kamers?art en treft. (Sourate Al leest Imran, vers 34). Dat r?it??t tol?nce van proph? ?'?rd van zijn vrouw pr?ndument adult?. . Gelovend ondervragen je op menstruation. R?nds: het is een kwade. Houdt u?'?rt vrouwen tijdens menstruation. (sourate Al Baqara, vers 222), leest nog. Maar het uitdrukkelijke bevel zal de vlek van de vrouw wijden die Mohammed tent?e geesten door het voorbeeld verjagen heeft. Dubbele redevoering? Starre codificatie van een ontluikend volk? Waarschijnlijk.

Th?ogiens van de liefde zijn n? Drie si?es apr?la sterven van proph?, zijn handelingen en woorden worden een hoofdbron van l?slation. Rechtsgeleerden, fouqaha en de filosofen er r?rent om adviezen in mati te verkwisten? van sexualit?Ces th?ogiens van de liefde. houden op met slechts le seksueel plezier in verband met een unie te verzekeren l?time repr?nte slechts een p? voor-go?de volupt? aan het paradijs komen.. Zoeken eveneens zij?ttiser de vlam die van het plezier supr? dichterbij brengt. Cordoue, wijdlopige Ibn Hazm (10? si?e) geeft de toon. Auteur van een van de eersten trait?d' liefde, Tawq al hamama (de ketting van de duif), is hij van mening dat les de mannen en de vrouwen, wat seksuele app?t betreft, op m zijn? de voet van?lit?Il heeft er niet geen man waaraan een mooie vrouw propos?' liefde heeft die tomb?ans niet d?r is, emport?ar concupiscence, en vice versa.. Voor hem, maakt s?ction deel van beaut??nine uit en de aantrekkingskracht van het vlees (huwelijk of niet, is irr?stible."

:o

:verward:


("Seksualitisme" :hihi: )

SalmayaSale
28-04-06, 09:46
Geplaatst door David
Ik heb trouwens nog een Playboy voor je. Snel weer eens naar de kroeg, dan neem ik 'm voor je mee.


Hoe durf jij, IK en PLAYBOy? Schamteloos :zegniets:

sienia
28-04-06, 10:05
Geplaatst door Cherry Bo
Heb een gedeelte in de vertaalmachine gegooid :fpetaf: :



:o

:verward:


("Seksualitisme" :hihi: )

Nu is het helemaal hokuspokus...:hihi:

Ik heb het van de week al naar een vriendin gemaild die in het Frans denkt, maarja...:moe:

mark61
28-04-06, 10:12
Geplaatst door sienia
Dans ce cas....wil ik jullie dit niet onthouden, ik heb me met mijn schoolfrans doorheen geworsteld, die abominable is. Iemand die goed het Frans beheerst?

Jij wilt niet weten wat daar staat. :rood: O.a. dat wat de profeet deed vaak lijnrecht inging tegen de voorschriften van de Koran. Zo leest men bijvoorbeeld dat men overspelige vrouwen moet opsluiten in hun slaapkamer en ze moet slaan, maar toen Aicha verdacht werd van overspel zei hij alleen: Toon berouw tegenover God, dat is voldoende voor mij. Verder leest men: Menstruatie is een slecht ding, maar hij vond het zelf prima om te vrijen met zijn ongestelde Aicha.

Nog een kwoot:

“Lâche la bride aux jeunes pour les rapports sexuels, par eux ils éviteront des maux pernicieux”, suggère-t-il"

Ibn Sina: 'Laat de teugels vieren voor de jongeren wat betreft hun sexuele relaties, zo zullen zij rampzalige kwaden vermijden.'

"Mahmoud Mahdi al-Istanbouli (11° siècle), auteur du très classique Touhfat Al Arous Aou Azzaouaj al Islami Assaïd (Le couronnement de la mariée ou le mariage musulman heureux), illustre merveilleusement bien le souci égalitariste de Ghazali. “La plupart des femmes accueillent avec plaisir les caresses du clitoris avant la pénétration et il est recommandé de les reprendre après la copulation afin de parfaire le plaisir chez la femme, si toutefois celle-ci n'a pas joui. Car il arrive que l'homme éjacule précocement alors que la femme est encore en excitation”.

'De meeste vrouwen verwelkomen met plezier liefkozingen van de clitoris voor de penetratie en het is aanbevolen om daar mee door te gaan na de geslachtsdaad teneinde het genot van de vrouw te voltooien, als zij die nog niet genoten heeft. Want het komt voor dat de man te snel klaarkomt terwijl de vrouw nog opgewonden is.'

Meer? :vreemd:

De schrijver gaat ervanuit dat de islam sexueel genot heeft gestimuleerd om de pré-islamitische vrouwenverering (veel godinnen) te doorbreken. Sex om de vrouw te ontheiligen, van haar een lustobject te maken.

super ick
28-04-06, 10:17
Geplaatst door mark61
Jij wilt niet weten wat daar staat. :rood: O.a. dat wat de profeet deed vaak lijnrecht inging tegen de voorschriften van de Koran. Zo leest men bijvoorbeeld dat men overspelige vrouwen moet opsluiten in hun slaapkamer en ze moet slaan, maar toen Aicha verdacht werd van overspel zei hij alleen: Toon berouw tegenover God, dat is voldoende voor mij. Verder leest men: Menstruatie is een slecht ding, maar hij vond het zelf prima om te vrijen met zijn ongestelde Aicha.

Nog een kwoot:

“Lâche la bride aux jeunes pour les rapports sexuels, par eux ils éviteront des maux pernicieux”, suggère-t-il"

Ibn Sina: 'Laat de teugels vieren voor de jongeren wat betreft hun sexuele relaties, zo zullen zij rampzalige kwaden vermijden.'

"Mahmoud Mahdi al-Istanbouli (11° siècle), auteur du très classique Touhfat Al Arous Aou Azzaouaj al Islami Assaïd (Le couronnement de la mariée ou le mariage musulman heureux), illustre merveilleusement bien le souci égalitariste de Ghazali. “La plupart des femmes accueillent avec plaisir les caresses du clitoris avant la pénétration et il est recommandé de les reprendre après la copulation afin de parfaire le plaisir chez la femme, si toutefois celle-ci n'a pas joui. Car il arrive que l'homme éjacule précocement alors que la femme est encore en excitation”.

'De meeste vrouwen verwelkomen met plezier liefkozingen van de clitoris voor de penetratie en het is aanbevolen om daar mee door te gaan na de geslachtsdaad teneinde het genot van de vrouw te voltooien, als zij die nog niet genoten heeft. Want het komt voor dat de man te snel klaarkomt terwijl de vrouw nog opgewonden is.'

Meer? :vreemd:

De schrijver gaat ervanuit dat de islam sexueel genot heeft gestimuleerd om de pré-islamitische vrouwenverering (veel godinnen) te doorbreken. Sex om de vrouw te ontheiligen, van haar een lustobject te maken.

Zozo er veranderd dus nogal wat voor de Moslima's door sabbelen na het wippen. Pas maar op op den duur gaat het irriteren.

mark61
28-04-06, 10:28
Geplaatst door superdick
Zozo er veranderd dus nogal wat voor de Moslima's door sabbelen na het wippen. Pas maar op op den duur gaat het irriteren.

Alles goed verder?

sienia
28-04-06, 11:03
Geplaatst door mark61
Jij wilt niet weten wat daar staat. :rood: O.a. dat wat de profeet deed vaak lijnrecht inging tegen de voorschriften van de Koran. Zo leest men bijvoorbeeld dat men overspelige vrouwen moet opsluiten in hun slaapkamer en ze moet slaan, maar toen Aicha verdacht werd van overspel zei hij alleen: Toon berouw tegenover God, dat is voldoende voor mij. Verder leest men: Menstruatie is een slecht ding, maar hij vond het zelf prima om te vrijen met zijn ongestelde Aicha.

Nog een kwoot:

“Lâche la bride aux jeunes pour les rapports sexuels, par eux ils éviteront des maux pernicieux”, suggère-t-il"

Ibn Sina: 'Laat de teugels vieren voor de jongeren wat betreft hun sexuele relaties, zo zullen zij rampzalige kwaden vermijden.'

"Mahmoud Mahdi al-Istanbouli (11° siècle), auteur du très classique Touhfat Al Arous Aou Azzaouaj al Islami Assaïd (Le couronnement de la mariée ou le mariage musulman heureux), illustre merveilleusement bien le souci égalitariste de Ghazali. “La plupart des femmes accueillent avec plaisir les caresses du clitoris avant la pénétration et il est recommandé de les reprendre après la copulation afin de parfaire le plaisir chez la femme, si toutefois celle-ci n'a pas joui. Car il arrive que l'homme éjacule précocement alors que la femme est encore en excitation”.

'De meeste vrouwen verwelkomen met plezier liefkozingen van de clitoris voor de penetratie en het is aanbevolen om daar mee door te gaan na de geslachtsdaad teneinde het genot van de vrouw te voltooien, als zij die nog niet genoten heeft. Want het komt voor dat de man te snel klaarkomt terwijl de vrouw nog opgewonden is.'

Meer? :vreemd:

De schrijver gaat ervanuit dat de islam sexueel genot heeft gestimuleerd om de pré-islamitische vrouwenverering (veel godinnen) te doorbreken. Sex om de vrouw te ontheiligen, van haar een lustobject te maken.

Als je toch bezig bent he, zou je het hele stuk willen vertalen?

Het is hoe dan ook interessant.

mark61
28-04-06, 11:12
Geplaatst door sienia
Als je toch bezig bent he, zou je het hele stuk willen vertalen?

Het is hoe dan ook interessant.

Luilak. :)

Moet nu weg, zal volgende week even kijken.

sienia
28-04-06, 11:14
Geplaatst door mark61
Luilak. :)

Moet nu weg, zal volgende week even kijken.

De essentie heb ik wel begrepen, maar woordelijk alles kunnen volgens is ook wel prettig. :hihi:

MaRiaH
28-04-06, 11:17
Geplaatst door mark61
Jij wilt niet weten wat daar staat. :rood: O.a. dat wat de profeet deed vaak lijnrecht inging tegen de voorschriften van de Koran. Zo leest men bijvoorbeeld dat men overspelige vrouwen moet opsluiten in hun slaapkamer en ze moet slaan, maar toen Aicha verdacht werd van overspel zei hij alleen: Toon berouw tegenover God, dat is voldoende voor mij. Verder leest men: Menstruatie is een slecht ding, maar hij vond het zelf prima om te vrijen met zijn ongestelde Aicha.

Nog een kwoot:

“Lâche la bride aux jeunes pour les rapports sexuels, par eux ils éviteront des maux pernicieux”, suggère-t-il"

Ibn Sina: 'Laat de teugels vieren voor de jongeren wat betreft hun sexuele relaties, zo zullen zij rampzalige kwaden vermijden.'

"Mahmoud Mahdi al-Istanbouli (11° siècle), auteur du très classique Touhfat Al Arous Aou Azzaouaj al Islami Assaïd (Le couronnement de la mariée ou le mariage musulman heureux), illustre merveilleusement bien le souci égalitariste de Ghazali. “La plupart des femmes accueillent avec plaisir les caresses du clitoris avant la pénétration et il est recommandé de les reprendre après la copulation afin de parfaire le plaisir chez la femme, si toutefois celle-ci n'a pas joui. Car il arrive que l'homme éjacule précocement alors que la femme est encore en excitation”.

'De meeste vrouwen verwelkomen met plezier liefkozingen van de clitoris voor de penetratie en het is aanbevolen om daar mee door te gaan na de geslachtsdaad teneinde het genot van de vrouw te voltooien, als zij die nog niet genoten heeft. Want het komt voor dat de man te snel klaarkomt terwijl de vrouw nog opgewonden is.'

Meer? :vreemd:

De schrijver gaat ervanuit dat de islam sexueel genot heeft gestimuleerd om de pré-islamitische vrouwenverering (veel godinnen) te doorbreken. Sex om de vrouw te ontheiligen, van haar een lustobject te maken.

Zozo..

En van wie is dit stuk?

:hihi:

~Panthera~
28-04-06, 11:19
jemig de pemig. :hihi:

mark61
28-04-06, 11:23
Geplaatst door MaRiaH
Zozo..

En van wie is dit stuk?

:hihi:

Dit komt uit de TelQuel, (Le Maroc tel qu'il est - Marokko zoals het is) het toonaangevende Marokkaanse opinieblad dat hier alleen door Sienia en Amenzu wordt gelezen. De rest van de NLMarocs zou vreselijk schrikken van de inhoud van dat blad, maar tis Frans, dus gelukkig kan niemand het lezen. Vandaar dat het kan bestaan. Al zit de MA overheid er de laatste tijd achteraan. Dreigen de tent te sluiten.

Dit is een studie naar erotiek in de islam. De schrijver behandelt een aantal fuqaha, schriftgeleerden, door de eeuwen heen met voor die tijd niet zo gekke, maar nu schier ongelooflijke ideeën. En natuurlijk theorie en praktijk van de profeet.

Een ander geruchtmakend onderzoek ging over heiligen(-verering) in Marokko. Die bleken vaak buitenlanders te zijn, gestrande Spanjaarden bijvoorbeeld. Maar das een ander verhaal.

http://www.telquel-online.com/

MaRiaH
28-04-06, 11:26
Geplaatst door mark61
Dit komt uit de TelQuel, (Le Maroc tel qu'il est - Marokko zoals het is) het toonaangevende Marokkaanse opinieblad dat hier alleen door Sienia en Amenzu wordt gelezen. De rest van de NLMarocs zou vreselijk schrikken van de inhoud van dat blad, maar tis Frans, dus gelukkig kan niemand het lezen. Vandaar dat het kan bestaan. Al zit de MA overheid er de laatste tijd achteraan. Dreigen de tent te sluiten.

Dit is een studie naar erotiek in de islam. De schrijver behandelt een aantal fuqaha, schriftgeleerden, door de eeuwen heen met voor die tijd niet zo gekke, maar nu schier ongelooflijke ideeën. En natuurlijk theorie en praktijk van de profeet.

Een ander geruchtmakend onderzoek ging over heiligen(-verering) in Marokko. Die bleken vaak buitenlanders te zijn, gestrande Spanjaarden bijvoorbeeld. Maar das een ander verhaal.

Een soort kamasutra maar dan voor moslims..

:stout:

MaRiaH
28-04-06, 11:27
Geplaatst door ~Panthera~
jemig de pemig. :hihi:

Jij zegt het, ik dacht het.. :giechel:


en niks over bamboestokjes.. :gek:

~Panthera~
28-04-06, 11:29
Geplaatst door MaRiaH


en niks over bamboestokjes.. :gek:

Ist al af dan ? :schok:

Die stokjes komen nog wel, wat ik je brom. :stout:

MaRiaH
28-04-06, 11:30
Geplaatst door ~Panthera~
Ist al af dan ? :schok:

Die stokjes komen nog wel, wat ik je brom. :stout:

Da's waar..
de vertaling was nog niet af..

Helaas mijn Frans is niet goed genoeg..
Dat wordt wachten tot maandag op het vervolg.. :hihi:

~Panthera~
28-04-06, 11:32
Geplaatst door MaRiaH
Da's waar..
de vertaling was nog niet af..

Helaas mijn Frans is niet goed genoeg..
Dat wordt wachten tot maandag op het vervolg.. :hihi:


Ik ken helemaal geen Frans, maar gelukkig kent Frans mij wel. :hihi:

Yep, wordt weer afzien. :droef:

:hihi:

Laterz. :zwaai:

Dwaalspoor
28-04-06, 12:16
Geplaatst door mark61
Het opvallendste is wel dat het vnl. mannen zijn die zich er zo vreeeeeeeselijk druk over maken.

Dan heb je niet goed opgelet gozertje, het zijn voornamelijk de westerse mannetjes die zich er druk over maken en die met de verboden aan komen huppelen.

De discussie over de hijaab is ingezet door de liberalen in Europa met Frankrijk als leader of the pact als wraak op de fatwa van Khomeiny tegen Salman Rushdie.

De bedoeling is om de islam en de moslims te veranderen met de vrouw als instrument. De gedachte erachter is dat de vrouw de kinderen opvoedt en als je die kunt veranderen en van haar geloof kunt afbrengen je dan de volgende generaties ook verandert.

Dwaalspoor
28-04-06, 12:20
Geplaatst door mark61
Zo is dat. Dus niet meer stiekem het woord 'hoofd' invoegen, will you?

Als Allah het allemaal zo belangrijk had gevonden had Hij iets gedicteerd van: "Dames! Bedekt uwe hoofdharen, oren, hals, nek, voorhoofd, neuzen, monden met meterslange gewaden." Staat dat er? Nee.

Zou Hij het dus belangrijk vinden allemaal? Nee. Wie vonden het wel belangrijk? 5.438.923 ouwe mannetjes van de 7e eeuw tot nu.

Waarom gedraag jij je eigenlijk als een oud mannetje? Dat begrijp ik nooit van jongeheren als jij. Waar is je jeugd?

Het is bijzonder grappig als een ongelovige op de stoel van God gaat zitten en meent te weten wat God gezegd zou kunnen hebben terwijl hij helemaal niet eens in het bestaan van God gelooft.

Voor de rest voor je commentaar over oude mannetjes zie mijn reaktie hiervoor.

Couscousje
28-04-06, 12:23
Geplaatst door Dwaalspoor
Het is bijzonder grappig als een ongelovige op de stoel van God gaat zitten en meent te weten wat God gezegd zou kunnen hebben terwijl hij helemaal niet eens in het bestaan van God gelooft.

Voor de rest voor je commentaar over oude mannetjes zie mijn reaktie hiervoor.

Hoezo?

Jij bent toch ook ongelovig en jij doet dat toch ook?

Cc

super ick
28-04-06, 14:18
Geplaatst door mark61
Alles goed verder?

Ja hoor, ik mag niet klagen. Dank je.

IbnRushd
28-04-06, 15:39
Geplaatst door mark61
Ik zag het wel, maar het interesseert me niet.

Uiteraard!


Geplaatst door mark61

Welke 'deskundige' weet te melden wat dat woord precies in de 7e eeuw betekende? Dat weet niemand met zekerheid. De redenering is meestal: volg de radicalen. Dat zijn letters, geen mensen.

De term khimaar komt ook in een aantal overleveringen voor. Daarin wordt o.a. khimaar toegelicht. Nu ga je natuurlijk zeggen dat alle ahadith niet betrouwbaar zijn enzo, maar dat kan je eveneens zeggen van de Koran. Daarom ben je voor mij eigenlijk inconsistent in zulke kwesties.

In het kort kan ik gewoon zeggen dat voor 99,99% moslims (o.a. aantal stromingen van de Koranieten) khimaar gewoon hoofddoek betekent en dus verplicht is. En dat is al eeuwen zo. En als je zo wijs wil doen voor een persoon die de Arabische taal niet eens machtig is om een woord een ander betekenis te geven, moet je zelf weten. Alleen besef wel dat woordenboeken, en niet moslim arabisten die de Koran hebben vertaald en dergelijke jou niet steunen.


Geplaatst door mark61

Dacht je dat ik dat volledig inhoudsloze gewauwel van Joacim ging onthouden?

Zoek maar lekker uit.


Geplaatst door mark61

Weet je het zeker? Dan ben je een verschrikkelijk slechte student. Je bent zeker bijna professor? Waar studeer je islamologie? Bij mijn weten is dat nergens in NL een hoofdstudie, hoogstens bijvak. Maar ik laat me graag verrassen. Of bedoel je dat je je bekwaamt in de fiqh danwel 'ilm?

Ja, klopt, dan ben ik een verschrikkel slechte student. Bedankt voor je subjectieve geneuzel. Het doet me héél erg goed. :)

btw: ik dacht dat je in Leiden afgestudeerd bent. Moet wel even vermelden dat mijn Hollandse medestudenten bijzonder dom zijn in vergelijking met mij. Maar goed, jij bent ook mega-hoogbegaafde mens.


Geplaatst door mark61

Ik kan niet zo goed tegen de leugenachtige hooghartigheid van anderen, das alles. :)

Ik bedoel: mega-hoofbegaafde helderziende mens.

bye bye

IbnRushd
28-04-06, 15:45
Geplaatst door mark61
Dus weet niemand zeker wat met enig willekeurig woord in de Koran wordt bedoeld. Zelfs de lezing van de woorden is niet 100% zeker.

Uit de begintijd van de islam zijn er dermate weinig geschreven bronnen, dat er niet veel met zekerheid te zeggen is.

Je kunt ook vanuit andere perspectieven een woord verklaren. Tot de 19e eeuw is er nooit gerept over het woord 'khimaar'. Dat is alleen vér in de 19e en 20e eeuw gebeurd. Maar dat is sociologisch goed te verklaren.

IbnRushd
28-04-06, 15:53
Geplaatst door mark61
Zo is dat. Dus niet meer stiekem het woord 'hoofd' invoegen, will you?

Khimaar betekent 'hoofddoek'. En daar komt het woord 'hoofd' ook in voor. Jij mij begrijpen, markos?


Geplaatst door mark61

Als Allah het allemaal zo belangrijk had gevonden had Hij iets gedicteerd van: "Dames! Bedekt uwe hoofdharen, oren, hals, nek, voorhoofd, neuzen, monden met meterslange gewaden." Staat dat er? Nee.

Als Allah het zo belangrijk vond dan had hij duidelijk in de Koran verteld dat wij geen overleveringen van de Profeet, vrede zij met hem, moeten volgen. Maar zo ver kun je niet denken. Alleen woordjes en boekjes uit je hoofd stampen. Logica bezit je simpelweg gewoon niet.


Geplaatst door mark61

Zou Hij het dus belangrijk vinden allemaal? Nee. Wie vonden het wel belangrijk? 5.438.923 ouwe mannetjes van de 7e eeuw tot nu.

Waarom gedraag jij je eigenlijk als een oud mannetje? Dat begrijp ik nooit van jongeheren als jij. Waar is je jeugd?

Jouw logica is bijzonder matig. Wat je hierboven schrijft slaat werkelijk nergens op. Denk maar erover na.

Ik gedraag me niet als een jouw soort oud-mannetjes. Ik ben vrij objectief en lees meer boeken dan wat jij allemaal kan voorstellen. Tot heden heb je me nog steeds geen namen genoemd die aangeven dat khimaar geen hoofddoek betekent.
I

Cherry Bo
28-04-06, 15:59
Geplaatst door IbnRushd

Maar dat is sociologisch goed te verklaren.

Wat sociologisch ook goed te verklaren is, is dat hoe meer de leer dreigt te gaan wankelen, hoe meer de mensen zich eraan gaan vastklampen.
Alsof het met z'n allen er steeds zwaarder aan gaan hangen kan voorkomen dat hij verandert.

David
28-04-06, 16:12
Geplaatst door Cherry Bo
Wat sociologisch ook goed te verklaren is, is dat hoe meer de leer dreigt te gaan wankelen, hoe meer de mensen zich eraan gaan vastklampen.
Alsof het met z'n allen er steeds zwaarder aan gaan hangen kan voorkomen dat hij verandert.


Een soort 'Last Hurrah'?

super ick
28-04-06, 16:14
Geplaatst door IbnRushd
Khimaar betekent 'hoofddoek'. En daar komt het woord 'hoofd' ook in voor. Jij mij begrijpen, markos?



Als Allah het zo belangrijk vond dan had hij duidelijk in de Koran verteld dat wij geen overleveringen van de Profeet, vrede zij met hem, moeten volgen. Maar zo ver kun je niet denken. Alleen woordjes en boekjes uit je hoofd stampen. Logica bezit je simpelweg gewoon niet.



Jouw logica is bijzonder matig. Wat je hierboven schrijft slaat werkelijk nergens op. Denk maar erover na.

Ik gedraag me niet als een jouw soort oud-mannetjes. Ik ben vrij objectief en lees meer boeken dan wat jij allemaal kan voorstellen. Tot heden heb je me nog steeds geen namen genoemd die aangeven dat khimaar geen hoofddoek betekent.
I

Hoi Ibn,

Wat wordt je korzelig zeg! Zo ken ik je niet. Drukt hij op de verkeerde knopjes?

Dwaalspoor
28-04-06, 16:25
Geplaatst door Cherry Bo
Wat sociologisch ook goed te verklaren is, is dat hoe meer de leer dreigt te gaan wankelen, hoe meer de mensen zich eraan gaan vastklampen.
Alsof het met z'n allen er steeds zwaarder aan gaan hangen kan voorkomen dat hij verandert.

Perfecte omschrijving voor wat er gaande is betreffende de ''Nederlanders'' en hun verdwijnende ''cultuur'' door de globalisering, veramerikanisering en europese eenwording.

Cherry Bo
28-04-06, 16:29
Geplaatst door Dwaalspoor
Perfecte omschrijving voor wat er gaande is betreffende de ''Nederlanders'' en hun verdwijnende ''cultuur'' door de globalisering, veramerikanisering en europese eenwording.

Ja, wij radicaliseren lustig met je mee.

David
28-04-06, 16:32
Geplaatst door Cherry Bo
Ja, wij radicaliseren lustig met je mee.


Culturen, beschavingen religies: het komt, het morpht, het gaat. Ze zijn nooit statisch, ze bewegen, ze veranderen. Het proberen te laten stiltaan, onveranderlijk te houden is tot mislukken gedoemd.

Amenzu
28-04-06, 16:35
Geplaatst door mark61
Dit komt uit de TelQuel, (Le Maroc tel qu'il est - Marokko zoals het is) het toonaangevende Marokkaanse opinieblad dat hier alleen door Sienia en Amenzu wordt gelezen. De rest van de NLMarocs zou vreselijk schrikken van de inhoud van dat blad, maar tis Frans, dus gelukkig kan niemand het lezen. Vandaar dat het kan bestaan. Al zit de MA overheid er de laatste tijd achteraan. Dreigen de tent te sluiten.

Dit is een studie naar erotiek in de islam. De schrijver behandelt een aantal fuqaha, schriftgeleerden, door de eeuwen heen met voor die tijd niet zo gekke, maar nu schier ongelooflijke ideeën. En natuurlijk theorie en praktijk van de profeet.

Een ander geruchtmakend onderzoek ging over heiligen(-verering) in Marokko. Die bleken vaak buitenlanders te zijn, gestrande Spanjaarden bijvoorbeeld. Maar das een ander verhaal.

http://www.telquel-online.com/

Het is inderdaad Marokko zoals het is, TelQuel, (Le Maroc tel qu'il est). Ik vind het een van de weinige kranten die de realiteit probeert te weergeven. De eerste krant die verschillende taboes doorbrak. Te beginnen bij het publiceren van een karikatuur van M6, Artikelen over de kosten van het paleis, Publiceren van naakte islamitische illustraties, onderzoek naar prostitutie, aids en zelf artikelen over Homo seksualiteit gepubliceerd, etc. Een van de weinige kranten die artikelen publiceren over de amazighiteit van Marokko en Imazighen.

Het is niet erg geliefd bij de nationalisten en islamisten. I.p.v. te waken van hun droom en de werkelijkheid in te zien, doen ze niets anders dan Telquel van alles en nog wat beschuldigen.

Dwaalspoor
28-04-06, 16:37
Geplaatst door Cherry Bo
Ja, wij radicaliseren lustig met je mee.

Dat kun je ook zonder mij.

Cherry Bo
28-04-06, 16:40
Geplaatst door David
Culturen, beschavingen religies: het komt, het morpht, het gaat. Ze zijn nooit statisch, ze bewegen, ze veranderen. Het proberen te laten stiltaan, onveranderlijk te houden is tot mislukken gedoemd.

:duim:

Dwaalspoor
28-04-06, 16:43
Geplaatst door David
Culturen, beschavingen religies: het komt, het morpht, het gaat. Ze zijn nooit statisch, ze bewegen, ze veranderen. Het proberen te laten stiltaan, onveranderlijk te houden is tot mislukken gedoemd.

Mensen veranderen daarom probeert men de moslims te bewegen om hun geloof te veranderen door ze continu bloot te stellen aan langdurige en massale kritiek. dat is ook de reden dat homo-organisaties miljoenen subsidies zuigen.

Cherry Bo
28-04-06, 16:44
Geplaatst door Dwaalspoor
Dat kun je ook zonder mij.

Voorlopig niet.

Je bent een bedreiging voor de Nederlandse cultuur.

Ik zal een aanslag op je moeten plegen.

Dwaalspoor
28-04-06, 16:46
Geplaatst door Cherry Bo
Voorlopig niet.

Je bent een bedreiging voor de Nederlandse cultuur.

Ik zal een aanslag op je moeten plegen.

Wat je ook probeert ik ga toch niet met je naar bed.

Cherry Bo
28-04-06, 16:54
Geplaatst door Dwaalspoor
Wat je ook probeert ik ga toch niet met je naar bed.

Weet ik toch malle meid?

Ik ben heel trots op je.

Toch nog uit de kast.

David
28-04-06, 16:56
Geplaatst door Dwaalspoor
Mensen veranderen daarom probeert men de moslims te bewegen om hun geloof te veranderen door ze continu bloot te stellen aan langdurige en massale kritiek. dat is ook de reden dat homo-organisaties miljoenen subsidies zuigen.


Stel je toch niet zo aan.

Cherry Bo
28-04-06, 17:02
Geplaatst door Amenzu
Het is inderdaad Marokko zoals het is, TelQuel, (Le Maroc tel qu'il est). Ik vind het een van de weinige kranten die de realiteit probeert te weergeven. De eerste krant die verschillende taboes doorbrak. Te beginnen bij het publiceren van een karikatuur van M6, Artikelen over de kosten van het paleis, Publiceren van naakte islamitische illustraties, onderzoek naar prostitutie, aids en zelf artikelen over Homo seksualiteit gepubliceerd, etc. Een van de weinige kranten die artikelen publiceren over de amazighiteit van Marokko en Imazighen.

Het is niet erg geliefd bij de nationalisten en islamisten. I.p.v. te waken van hun droom en de werkelijkheid in te zien, doen ze niets anders dan Telquel van alles en nog wat beschuldigen.


Verandering, inzicht en het zélf denken zijn duidelijk de opper-taboe's.

mark61
28-04-06, 23:03
Geplaatst door Dwaalspoor
Dan heb je niet goed opgelet gozertje, het zijn voornamelijk de westerse mannetjes die zich er druk over maken en die met de verboden aan komen huppelen.

Westerse mannen zijn geen mannen? Kan je nog lezen lees dan mee.

mark61
28-04-06, 23:05
Geplaatst door Dwaalspoor
Het is bijzonder grappig als een ongelovige op de stoel van God gaat zitten en meent te weten wat God gezegd zou kunnen hebben terwijl hij helemaal niet eens in het bestaan van God gelooft.

Lach.


Voor de rest voor je commentaar over oude mannetjes zie mijn reaktie hiervoor.

Voor de rest van je commentaar zie mijn reaktie hiervoor.

MaRiaH
28-04-06, 23:06
Geplaatst door mark61
Westerse mannen zijn geen mannen? Kan je nog lezen lees dan mee.

Is het al maandag? :wat?!:

Dwaalspoor
28-04-06, 23:07
Geplaatst door mark61
Westerse mannen zijn geen mannen? Kan je nog lezen lees dan mee.

Domme vraag.

mark61
28-04-06, 23:14
Geplaatst door IbnRushd
De term khimaar komt ook in een aantal overleveringen voor. Daarin wordt o.a. khimaar toegelicht. Nu ga je natuurlijk zeggen dat alle ahadith niet betrouwbaar zijn enzo, maar dat kan je eveneens zeggen van de Koran. Daarom ben je voor mij eigenlijk inconsistent in zulke kwesties.

Ik heb me bij mijn weten nog nooit uitgelaten over betrouwbaarheid van ahadith en/of Koran, daar heb ik helemaal geen verstand van. Wat ik me bij 'betrouwbaarheid van de Koran' moet voorstellen weet ik niet. Ik maak me wel zorgen over de betrouwbaarheid van jouw 'vertalingen'.


In het kort kan ik gewoon zeggen dat voor 99,99% moslims (o.a. aantal stromingen van de Koranieten) khimaar gewoon hoofddoek betekent en dus verplicht is.

99,99% van de moslims kennen geen Koranisch Arabisch.

Ik heb nooit beweerd dat de hoofddoek niet verplicht zou zijn. Ik beweer alleen dat uit de Koran niet ondubbelzinnig blijkt dat dat zo is.


En dat is al eeuwen zo. En als je zo wijs wil doen voor een persoon die de Arabische taal niet eens machtig is om een woord een ander betekenis te geven, moet je zelf weten.

Ik hoef geen Arabisch te kennen om af te kunnen gaan op wat wetenschappers die er wel verstand van hebben zeggen. Zo zijn de radicalen van 'khimaar' kh , m en r, wat wijst op 'bedekken'. Meer betekenis KAN er in het woord niet zitten. Het is nl. maar 1 morfeem.


Alleen besef wel dat woordenboeken, en niet moslim arabisten die de Koran hebben vertaald en dergelijke jou niet steunen.

Ik had je verteld dat er geen historisch etymologisch woordenboek van het Arabisch bestaat; daar reageerde je niet op. Dat was verstandig, want nu zit je te kletsen. Steunen? Kreunen?


Zoek maar lekker uit.

?


Ja, klopt, dan ben ik een verschrikkel slechte student. Bedankt voor je subjectieve geneuzel. Het doet me héél erg goed. :)

Het lijkt me tamelijk objectief en voor iedereen hier vast te stellen.


btw: ik dacht dat je in Leiden afgestudeerd bent. Moet wel even vermelden dat mijn Hollandse medestudenten bijzonder dom zijn in vergelijking met mij. Maar goed, jij bent ook mega-hoogbegaafde mens.

Nee, dat is Fikkie. Daarvoor beweer je dat je zelf briljant bent, maar je doet hier zo dom dat dat me ietwat onwaarschijnlijk lijkt.


bye bye

Wa aleykum selaam.

mark61
28-04-06, 23:14
Geplaatst door IbnRushd
Je kunt ook vanuit andere perspectieven een woord verklaren. Tot de 19e eeuw is er nooit gerept over het woord 'khimaar'. Dat is alleen vér in de 19e en 20e eeuw gebeurd. Maar dat is sociologisch goed te verklaren.

Onbegrijpelijke post.

mark61
28-04-06, 23:18
Geplaatst door IbnRushd
Khimaar betekent 'hoofddoek'. En daar komt het woord 'hoofd' ook in voor. Jij mij begrijpen, markos?

Jij ontstellend dom zijn? 'Hoofd' is 'ra's'. Waar zie jij dat staan?


Als Allah het zo belangrijk vond dan had hij duidelijk in de Koran verteld dat wij geen overleveringen van de Profeet, vrede zij met hem, moeten volgen. Maar zo ver kun je niet denken. Alleen woordjes en boekjes uit je hoofd stampen. Logica bezit je simpelweg gewoon niet.

Je ontduikt de opmerking. Het lijkt me dat zeer belangrijke dingen in een godsdienst duidelijk en nauwkeurig worden omschreven in het heilige boek. Daar is hier geen sprake van. Gewauwel, werkelijk.


Ik gedraag me niet als een jouw soort oud-mannetjes. Ik ben vrij objectief en lees meer boeken dan wat jij allemaal kan voorstellen. Tot heden heb je me nog steeds geen namen genoemd die aangeven dat khimaar geen hoofddoek betekent.

Waarom zou ik? Jij beweert iets, bewijs het maar. Als NL of andere niet-moslims koranvertalingen maken met 'hoofddoek' erin vervalsen ze de tekst. Ze vinden ws. dat ze de ahadith maar meteen in de vertaling moeten verwerken. Of whatever, vraag het ze.

mark61
28-04-06, 23:20
Geplaatst door Dwaalspoor
Mensen veranderen daarom probeert men de moslims te bewegen om hun geloof te veranderen door ze continu bloot te stellen aan langdurige en massale kritiek. dat is ook de reden dat homo-organisaties miljoenen subsidies zuigen.

De islam verandert voortdurend, is altijd veranderd, zal telkens veranderen. In fact zijn er geen twee moslims met precies dezelfde opvattingen.

mark61
28-04-06, 23:22
Opvallend dat meneer Schaap zich niet uitlaat over het artikel uit de TelQuel. De uitspraken van schriftgeleerden over homo-erotica heb ik nog niet vertaald, dat komt nog.

Dwaalspoor
28-04-06, 23:23
Geplaatst door mark61
De islam verandert voortdurend, is altijd veranderd, zal telkens veranderen. In fact zijn er geen twee moslims met precies dezelfde opvattingen.

De geschriften veranderen niet daarom proberen ongelovige westerlingen om de moslims te veranderen.

mark61
28-04-06, 23:27
Geplaatst door Dwaalspoor
De geschriften veranderen niet daarom proberen ongelovige westerlingen om de moslims te veranderen.

Ha, je bent nog op.

De geschriften veranderen inderdaad niet. Daarentegen bevatten ze een aantal duistere passages en is van veel woorden de betekenis niet precies bekend.

Wat echter wel verandert is de lezing , de interpretatie van een tekst. Het is voor een 21e eeuwer simpelweg ONMOGELIJK dezelfde tekst op dezelfde manier te lezen als een 7e eeuwer. Bijvoorbeeld.

In dit specifieke geval is het eerder een nadeel dan een voordeel dat de tekst van de Koran nooit is aangepast, omdat je met 100% zekerheid kan zeggen dat een hedendaagse moslim die tekst niet zo kan begrijpen als een 7e eeuwse. Alleen eigentijdse vertalingen door deskundigen zouden daar wat aan kunnen doen. Voor de bijbel en Koranvertalingen is dat geen taboe, voor de Arabische Koran wel.

Als je dat niet begrijpt heeft het allemaal geen zin meer.

Tomas
28-04-06, 23:29
Na hoeveel keer hetzelfde uitleggen geef je op?

mark61
28-04-06, 23:31
Geplaatst door Tomas
Na hoeveel keer hetzelfde uitleggen geef je op?

Dat varieert. Nu heb ik er even zin in. Kan zo over zijn.


Wat er voor mij in zit is de uitdaging om zo precies mogelijk te zeggen wat ik bedoel. Als de ander het dan nog niet begrijpt, enfin, wil begrijpen, heb ik in ieder geval mijn best gedaan. Uit reakties van andere prikkers blijkt meestal dat ik niet onbegrijpelijk schrijf.

Het bijzondere van jou is dat je dat veel gecomprimeerder, en ook nog s veel humoristischer kan dan ik. Damn.

MaRiaH
28-04-06, 23:31
Geplaatst door mark61
Ha, je bent nog op.


Alweer terug?

Dwaalspoor
28-04-06, 23:31
Geplaatst door mark61
Opvallend dat meneer Schaap zich niet uitlaat over het artikel uit de TelQuel. De uitspraken van schriftgeleerden over homo-erotica heb ik nog niet vertaald, dat komt nog.

Meneer schaap laat zich hier ook niet uit of de hijaab verplicht is of niet. Meneer schaap heeft zijn eigen agenda en is geen sukkel die op mark's61 commando of op de hypocriete insteken van ongelovige westerlingen reageert.

mark61
28-04-06, 23:33
Geplaatst door MaRiaH
Alweer terug?

Na, ik was niet compleet. Vandaag moest ik iemand helpen verhuizen; morgenochtend T.

mark61
28-04-06, 23:34
Geplaatst door Dwaalspoor
Meneer schaap laat zich hier ook niet uit of de hijaab verplicht is of niet. Meneer schaap heeft zijn eigen agenda en is geen sukkel die op mark's61 commando of op de hypocriete insteken van ongelovige westerlingen reageert.

Wat is er loos jongen? Vanwaar dat agressieve toontje? Wat heb ik je nou weer aan gedaan?

Ik zit hier tamelijk rustig en to the point te prikken, een beetje scherp misschien maar wel correct, en jij komt je al weer opwinden.

Why oh why?

MaRiaH
28-04-06, 23:35
Geplaatst door mark61
Na, ik was niet compleet. Vandaag moest ik iemand helpen verhuizen; morgenochtend T.

Ah zo..

hulpvaardig type.. :wijs:

Tomas
28-04-06, 23:35
Geplaatst door mark61
Dat varieert. Nu heb ik er even zin in. Kan zo over zijn.


Wat er voor mij in zit is de uitdaging om zo precies mogelijk te zeggen wat ik bedoel. Als de ander het dan nog niet begrijpt, enfin, wil begrijpen, heb ik in ieder geval mijn best gedaan. Uit reakties van andere prikkers blijkt meestal dat ik niet onbegrijpelijk schrijf.

Het bijzondere van jou is dat je dat veel gecomprimeerder, en ook nog s veel humoristischer kan dan ik. Damn.

Ik ben lui. En volgens mij ben jij een van de weinige die 't begrijpt.

mark61
28-04-06, 23:36
Geplaatst door MaRiaH
Ah zo..

hulpvaardig type.. :wijs:

Te, soms. Ik val om. Viel tegen. Al had ik het ergens ook wel weer verwacht. :)

mark61
28-04-06, 23:37
Geplaatst door Tomas
Ik ben lui. En volgens mij ben jij een van de weinige die 't begrijpt.

Lui noemt ie dat. Don't rub it in.

Welnee, er zijn er wel meer. Only, they don't like what they read.

Dwaalspoor
28-04-06, 23:38
Geplaatst door mark61
Ha, je bent nog op.

De geschriften veranderen inderdaad niet. Daarentegen bevatten ze een aantal duistere passages en is van veel woorden de betekenis niet precies bekend.

Wat echter het meest veranderd is de lezing , de interpretatie van een tekst. Het is voor een 21e eeuwer simpelweg ONMOGELIJK dezelfde tekst op dezelfde manier te lezen als een 7e eeuwer. Bijvoorbeeld.

In dit specifieke geval is het eerder een nadeel dan een voordeel dat de tekst van de Koran nooit is aangepast, omdat je met 100% zekerheid kan zeggen dat een hedendaagse moslim die tekst niet zo kan begrijpen als een 7e eeuwse. Alleen eigentijdse vertalingen door deskundigen zouden daar wat aan kunnen doen. Voor de bijbel is dat geen taboe, voor de Koran wel.

Als je dat niet begrijpt heeft het allemaal geen zin meer.

Het is een nadeel voor de ongelovigen die moslims op het verkeerde been proberen te zetten en twijfel proberen te zaaien. Als je de Koran tot in de letter zou moeten snappen om moslim te zijn dan zou niemand meer een gelovige zijn. Dat is een onrealistische eis van ongelovigen. Allah is barmhartig en kijkt naar de intentie van mensen.

MaRiaH
28-04-06, 23:39
Geplaatst door mark61
Te, soms. Ik val om. Viel tegen. Al had ik het ergens ook wel weer verwacht. :)

Ik wilde het niet vragen.. Maar dat lijkt me ook na zo n verhuizing.

Laat het schaap in zijn hok ..
en neem een warm bad met massage of zo..

:p

Dwaalspoor
28-04-06, 23:42
Geplaatst door mark61
Wat is er loos jongen? Vanwaar dat agressieve toontje? Wat heb ik je nou weer aan gedaan?

Ik zit hier tamelijk rustig en to the point te prikken, een beetje scherp misschien maar wel correct, en jij komt je al weer opwinden.

Why oh why?

Dat is jouw subjectieve mening gozertje dat ik agressief ben om mij op schijnheilge wijze belachelijk te maken. Je weet net zo goed als ik dat je hypocriet aan het prikken bent. Zie je ontkenning van hiervoor dat je het had over oude mannetjes die zich druk maken om de hijaab. Je weet dondersgoed dat je het over moslims had maar als ik je daarop aanspreek doe je net alsof je het ook over de westerse mannetjes hebt. En dat lieg je en dat weet je zelf ook wel want als je de topic goed naleest kun je dat zien.

mark61
28-04-06, 23:45
Geplaatst door Dwaalspoor
Dat is jouw subjectieve mening gozertje dat ik agressief ben om mij op schijnheilge wijze belachelijk te maken. Je weet net zo goed als ik dat je hypocriet aan het prikken bent. Zie je ontkenning van hiervoor dat je het had over oude mannetjes die zich druk maken om de hijaab. Je weet dondersgoed dat je het over moslims had maar als ik je daarop aanspreek doe je net alsof je het ook over de westerse mannetjes hebt. En dat lieg je en dat weet je zelf ook wel want als je de topic goed naleest kun je dat zien.

Ik had het over allebei. Vandaar dat ik het woord mannen zonder kwalificatie gebruikte. Je kan het moeilijk 'hypocriet' noemen als ik het inderdaad over 'oude mannetjes' heb.

Als jij weigert om te accepteren dat ik het ook over 'westerse' mannen y compris mijzelve heb, is dat jouw probleem, not mine.

Al veel eerder in 'the original' hoofddoektopics heb ik wel s opgemerkt hoe mannnen van beiden zijden zich vnl. verschrikkelijk druk maken over (elkaars) vrouwen. Ook in een ingezonden artikel in een krantje trouwens. :hihi:

mark61
28-04-06, 23:47
Geplaatst door MaRiaH
Ik wilde het niet vragen.. Maar dat lijkt me ook na zo n verhuizing.

Laat het schaap in zijn hok ..
en neem een warm bad met massage of zo..

:p

Ergens is Schaap een warm bad voor mijn sanity. Ik weet weer wie ik alvast niet wil zijn.

Ik heb geen bad en ook geen masseur. De hamam in Den Haag was al dicht. Of is het HET hamam?

MaRiaH
28-04-06, 23:49
Geplaatst door mark61
Ergens is Schaap een warm bad voor mijn sanity. Ik weet weer wie ik alvast niet wil zijn.

Ik heb geen bad en ook geen masseur. De hamam in Den Haag was al dicht. Of is het HET hamam?



Masseuse kan ook..

Hamam? Geen idee, maar het is HET topic.. :melig2:

mark61
28-04-06, 23:50
Geplaatst door MaRiaH
Masseuse kan ook..

Dat schreef ik eerst, maar das niet waar. Die zijn niet zo sterk. Wel s Turkse massage gedaan?

MaRiaH
28-04-06, 23:52
Geplaatst door mark61
Dat schreef ik eerst, maar das niet waar. Die zijn niet zo sterk. Wel s Turkse massage gedaan?

Nee, maar ik geef ook de voorkeur aan krachtige mannenhanden.. :wijs:

mark61
28-04-06, 23:57
Geplaatst door MaRiaH
Nee, maar ik geef ook de voorkeur aan krachtige mannenhanden.. :wijs:

In Turkse context gaat dat geloof ik helaas niet door. Al weet ik het niet zeker.

Dwaalspoor
29-04-06, 00:09
Geplaatst door mark61
Ik had het over allebei. Vandaar dat ik het woord mannen zonder kwalificatie gebruikte. Je kan het moeilijk 'hypocriet' noemen als ik het inderdaad over 'oude mannetjes' heb.

Als jij weigert om te accepteren dat ik het ook over 'westerse' mannen y compris mijzelve heb, is dat jouw probleem, not mine.

Al veel eerder in 'the original' hoofddoektopics heb ik wel s opgemerkt hoe mannnen van beiden zijden zich vnl. verschrikkelijk druk maken over (elkaars) vrouwen. Ook in een ingezonden artikel in een krantje trouwens. :hihi:

Je jokt gozer want je hebt het expliciet over moslimmannen gehad en niet over westerse mannen. Nu ik je daar pas op wijs doe je zogenaamd alsof je het ook over westerse mannen hebt.

Westerse oude mannetjes proberen de rechten van moslimvrouwen in te perken dat hun mannen, broers en vaders voor hun opkomen is niet zo raar.

Hier prikken weinig islamitische marokkaanse vrouwen dan moet je er niet raar van opkijken dat je meer reakties krijgt van moslimmannen.

mark61
29-04-06, 00:57
Geplaatst door Dwaalspoor
Je jokt gozer want je hebt het expliciet over moslimmannen gehad en niet over westerse mannen. Nu ik je daar pas op wijs doe je zogenaamd alsof je het ook over westerse mannen hebt.

Nu pas, nu jij met je misselijke verdachtmakingen komt zie ik me genoodzaakt eea te preciseren. Anders niet. Dat jij zo kwaadaardig bent is wederom JOUW probleem. Va te faire foutre, el'an!


Westerse oude mannetjes proberen de rechten van moslimvrouwen in te perken dat hun mannen, broers en vaders voor hun opkomen is niet zo raar.

Bla bla bla lul er maar omheen. Je zit weer vies te doen en geen afleidingsmanoeuvre helpt. Echt niet.


Hier prikken weinig islamitische marokkaanse vrouwen dan moet je er niet raar van opkijken dat je meer reakties krijgt van moslimmannen.

Ik heb het over het gehele 'maatschappelijke debat.' Hoe lang heb je nou weer over deze uitvlucht na moeten denken?

Dwaalspoor
29-04-06, 01:20
Geplaatst door mark61
Nu pas, nu jij met je misselijke verdachtmakingen komt zie ik me genoodzaakt eea te preciseren. Anders niet. Dat jij zo kwaadaardig bent is wederom JOUW probleem. Va te faire foutre, el'an!

Zie je uitspraken van hieronder:


Geplaatst door mark61
Zo is dat. Dus niet meer stiekem het woord 'hoofd' invoegen, will you?

Als Allah het allemaal zo belangrijk had gevonden had Hij iets gedicteerd van: "Dames! Bedekt uwe hoofdharen, oren, hals, nek, voorhoofd, neuzen, monden met meterslange gewaden." Staat dat er? Nee.

Zou Hij het dus belangrijk vinden allemaal? Nee. Wie vonden het wel belangrijk? 5.438.923 ouwe mannetjes van de 7e eeuw tot nu.

Waarom gedraag jij je eigenlijk als een oud mannetje? Dat begrijp ik nooit van jongeheren als jij. Waar is je jeugd?

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=2778752#post2778752



Geplaatst door mark61
Dat nou ook weer niet. Legioenen oude mannetjes buitelen over elkaar heen met honderden ahadith . Beetje respect jij, woman!

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=2779185#post2779185

Gewoon niet jokken en blijf eerlijk schijnheil.

...............................................


Bla bla bla lul er maar omheen. Je zit weer vies te doen en geen afleidingsmanoeuvre helpt. Echt niet.

De hijaabdiscussies en verboden zijn opgeworpen door oude westerse mannetjes die er een andere agenda mee uitvoeren dat zijn gewoon de feiten.


Ik heb het over het gehele 'maatschappelijke debat.' Hoe lang heb je nou weer over deze uitvlucht na moeten denken? In het maatschappelijke debat komen moslims bijna niet aan het woord en zijn er trouwens meer vrouwen dan mannen daarover aan het woord. Je verdachtmakingen om mijn antwoorden te te negeren komen niet overtuigend over.

sater
29-04-06, 09:42
:mrt2: het zal Jahweh=God=Allah worst zijn wat zijn kinderen dragen. Hem gaat hem meer hoe ze zich gedragen.

prikkerd
29-04-06, 11:23
Geplaatst door sater
:mrt2: het zal Jahweh=God=Allah worst zijn wat zijn kinderen dragen. Hem gaat hem meer hoe ze zich gedragen.

Als ze niks dragen dan gaan ze zich misdragen...

prikkerd
29-04-06, 11:29
Geplaatst door IbnRushd
Ga je weer blaffen, teefje?





Geplaatst door mark61
Een indrukwekkend, vroom-islamitisch antwoord, volledig in overeenstemming met de Koran, de Ahadith en de geschriften der Fuqaha.


Dit is te vergelijken met een massamoordenaar die in Death-row zit en commentaar levert op een nette burger die een keer over steekt bij een rood stoplicht.

:cool:

sater
29-04-06, 14:28
Geplaatst door prikkerd
Als ze niks dragen dan gaan ze zich misdragen...

:p maar dan wel, zonder zich ergens achter te kunnen verschuilen, open en bloot.

prikkerd
29-04-06, 18:34
Geplaatst door sater
:p maar dan wel, zonder zich ergens achter te kunnen verschuilen, open en bloot.

en dan worden ze gewild of ongewild betast en god wil niet dat iedereen ongewild wordt belast...

Schaamte is een deugd
Kuisheid is een deugd

Schaamteloosheid is ondeugd

Rourchid
30-04-06, 00:40
Geplaatst door Ansari
Dat moslims maar weten dat het ontkennen van de verplichting ervan, ongeloof is.
Iman Aboe Dj'afer At-Tahaawie ( رحمه الله ) : wij verklaren niemand van Ahloel-Qiblah (Moslims) tot ongelovige doordat hij grote zonden begaat, behalve wanneer hij (het doen van deze zonden) als toegestaan ziet.

Rourchid
30-04-06, 00:42
Geplaatst door Cherry Bo
Wat sociologisch ook goed te verklaren is, is dat hoe meer de leer dreigt te gaan wankelen, hoe meer de mensen zich eraan gaan vastklampen.
Alsof het met z'n allen er steeds zwaarder aan gaan hangen kan voorkomen dat hij verandert.
De leer op zich verstrekt vastigheden die voor de volgers van die leer de ijkpunten zijn waarop ze hun gedrag afstellen.
Indien een samenleving zich ontwikkelt kunnen vastigheden dermate remmend worden dat het tijd is om deze vastigheden te herijken en eventueel los te laten.
Met de vraag wie de leiding moet geven aan eventuele veranderingen komt de patstelling in de westese samenlevingen onverbiddelijk om de hoek kijken
Het is onderdeel van de westers traditie zelf dat een eventuele herijking, aanpassing van het zogenoemde centrale-collectieve-normen-en-waarden-systeem van bovenaf (overheidswege) aangestuurd wordt, m.a.w. de overheden zijn zelf onderdeel van de westerse traditie die aan het veranderen is en door de traditionle vanzelfsprekendheid dat het een overheidstaak zou zijn om (veranderende) moraal-ethiek van boven af op te leggen aan burgers zijn de overheden zelf een remmende factor bij de veranderen van de samenleving als geheel.

Omdat mevrouw Ilhami Mani vanuit haar cultuur de hoofddoek moet dragen om haar gelijk te stellen als 'lust object', is het terecht dat zij weigert dit nog langer te doen.
Mevrouw Mani maakt een persoonlijke keuze tegen een persoonsgebonden culturele achtergrond maar laat haar persoonlijke keuze kracht bij zettten door een systeem dat dezelfde keuze van bovenaf op probeert op te leggen aan iedereen met als gevolg dat mevrouw Mani daardoor meewerkt om iedere draagster van de hijab te bestempelen als lustobject en iedere Moslim als 'sex dier'.
Door zich met haar persoonlijke keuze inzake de hijab te bewegen in het ;politiek discours veroorzaakt mevrouw Mani zowel een onnodige religieus conflict als dat zij de westerse traditie van een verstikkende overheid in stand houdt.

Sociologie als discipline waarmee religie geanalyseerd - en zo objectiveerbaar mogelijk gemaakt wordt staat nog steeds in de kinderschoenen.
Met name de christelijke (Paulinische) dogma's die leiden tot de drie grote anti's ( 1. antisemitisme 2. homohaat, 3. vrouwen) zijn dermate onbespreekbaar dat de Islam als een soort gelegenheidverschaffer beschouwd wordt om de terechte westerse frustraties over christelijke orthodoxie alsnog af te reageren.
Ieder discussie die zogenaamd over de Islam gaat, eindigt vroeg of laat in het vergelijken van de gradaties (antisemitisme, vrouwenhaat en homohaat) binnen de 'Islam' respectievelijk het 'Westen'.

mark61
01-05-06, 17:07
Geplaatst door prikkerd
Dit is te vergelijken met een massamoordenaar die in Death-row zit en commentaar levert op een nette burger die een keer over steekt bij een rood stoplicht.

:cool:

Tsjee. Welk een halsmisdrijf heb ik wel niet begaan?

mark61
01-05-06, 17:09
Geplaatst door Dwaalspoor
Het is een nadeel voor de ongelovigen die moslims op het verkeerde been proberen te zetten en twijfel proberen te zaaien.

Huh? Ik probeer helegaar niks.


Als je de Koran tot in de letter zou moeten snappen om moslim te zijn dan zou niemand meer een gelovige zijn.

Precies. Dus lijkt het me beter dat halfwas 'deskundologen' zich niet opwerpen tot tafsir-specialisten.


Dat is een onrealistische eis van ongelovigen. Allah is barmhartig en kijkt naar de intentie van mensen.

Dat lijkt mij nou net ook, dus zijn we het mooi eens.

mark61
01-05-06, 20:10
Voor de liefhebb/sters: deel 2

In dienst van de prins.
Naarmate de islamitische wereld zijn zondeval nadert wordt er vrees uitgesproken. 'De oververheerlijking van sex roept zijn tegendeel op: de angst dat de zeden verwilderen, de angst voor de ontkenning van elementaire deugden die de basis vormen van de arabo-islamitische beschaving', legt de specialist A. Lamchichi uit. Het kalifaat te Bagdad probeert een moraal uit te werken die ervoor zorgt dat de de prinsen niet afdwalen door de liefdespassie. Deze laatsten worden gaandeweg opdrachtgevers voor erotische verhandelingen, zelfs de meest vermetele.

Het typische voorbeeld, tegenwoordig verheven tot de rang van 'islamitische Kamasutra', is Arraoud... (De geparfumeerde tuin voor de ontspanning van de geest) van een andere Tunesische wijze, Sjeik M. Nefzaoui (16e eeuw). Het is inderdaad de vizier van de Hafsidische sultan, A. Abou Faris, die hem de opdracht ervoor geeft. Geheel aan de vizier gericht beschrijft het boek de categorieën van erotisch genot met meer intime details dan ooit tevoren (lees de fragmenten). De schrijver heeft een gouden regel: "alleen onwetendheid is een schande." Overlopend van belangrijke aanbevelingen mbt de do's en don'ts van de sexuele daad, aarzelt hij niet het woord te geven aan de vrouwen om de verleiding tot macho-gedrag van de meesten van zijn geslachtsgenoten te vermijden. De filosofe Môarbeda antwoordt aldus op de sleutelvragen: "Waar bevindt zich bij vrouwen de zetel van de geest? Zij antwoordt: tussen de dijen. - En die van het genot? - Op dezelfde plaats. En die van de liefde van mannen, en van hun haat? In de vulva, zegt zij."
Voorbestemd voor de galg sterft Nefzaoui en zijn boek wordt bijna begraven. Het moest erop wachten dat een Franse kapitein het stof ervanaf blies en het in 1850 vertaalde om een nieuw leven te krijgen. In de tussentijd verzonk de islamitische wereld in censuur, onderdrukking en vooral een oorverdovend stilzwijgen over sexualiteit.. A. Lamchichi probeert dat zo te verklaren: "Theologen noch rechtsgeleerden noch politieke verantwoordelijken is het in meerderheid gelukt deze vrijheid in het recht te verwerken, en nog minder in de praktijk. Integendeel, zij hebben het accent gelegd op de 'voorrang van de man' en een bekrompen visie op de schaamte opgelegd, zozeer dat de nadruk is gelegd op een totaal denkbeeldige macho en paternalist."

Tegenwoordig, meent Ghita el Khayat, "is de belangstelling van moslims voor sex niet verzwakt maar het is een blinde interesse, die ze in het duister van de passie tot uitdrukking brengen", niet in het licht van het weten. Helaas, duizendenéén keer!

Lees ook:
• Abdelouaheb Bouhdiba, La sexualité en islam ; PUF, Paris (1975)
• Malek Chebel, L'encyclopédie de l'amour en Islam ; Payot, Paris (1995)

De werken en de auteurs

Niet alleen waren de grootste Arabische erotologen wetenschappers in het islamitisch recht, maar het is interessant op te merken dat ze allen...Maghrebijnen waren.

De eerste, Shihab ed-Din Ahmed Tifashi, is geboren in 1182 in Tifash, in Algerije, bij Constantine. Vertrokken om zijn religieuze kennis in Caïro, en later in Damascus te vervolmaken, kwam hij terug om zich in Tunesië te vestigen aan het begin van de 13e eeuw, waar hij werd aangesteld als kadi [rechter]. Later bekleedde hij dezelfde positie in Egypte. Schrijver van wetenschappelijke en theologische publicaties blijft zijn beroemdste werk de verhandeling over erotologie, getiteld Nouzhat... ('De verrukking der harten, gebaseerd op een materie die in geen enkel werk bestaat'). In 12 hoofdstukken laat dit document de verschillende geheime en marginale vormen van sexualiteit de revue passeren (sodomie, homofilie, lesbianisme...) die worden georganiseerd in de marge van het instituut huwelijk in de stedelijke centra tijdens de gouden eeuw van de islam. Ook nog een groot reiziger sterft Tifashi in 1253

Mohammed Ibn Ahmed Tijani leefde in de 13e eeuw om aan het begin van de 14e te sterven (in 1309). Schrijver en Tunesisch malekitisch 'alim [wetenschapper], kenner van de Koran en de ahadith, werkte hij lang in het 'kantoor' van een Hafsidische emir in Bejaya. Maar het is in Tlemcen, vlakbij de huidige Marokkaanse grens, dat hij zijn beroemde Touhfat.... (De kroning van de gehuwde [vrouw] en het genot van de wezens), een waarachtige encyclopedie over de Arabische en islamitische vrouw. "Orthodoxer" dan het werk van Tifashi gaat dat van Tijani nauwelijks op avontuur buiten het huwelijkse kader. Maar in dit kader vergeet hij dan ook niets... In 25 hoofdstukken maakt hij de ronde langs al het weten verzameld in de islamitische beschaving over de verleiding en de sexuele daad. Zijn doel: de 'hoofdstelling' versterken volgens welke "de vrouw het ultieme genot is door God aan de man geschonken."

Sjeik Mohammed Nefzaoui tenslotte leefde in de 16e eeuw. Er is niet veel over zijn leven bekend, met zekerheid dan, behalve dat hij in Tunis woonde, waar hij ook de functie van kadi bekleedde. Het is op verzoek van de regent van Tunis, Abdel Aziz, dat hij in A.H. 925 de Arraoud... (De geparfumeerde tuin...) redigeerde. Zonder twijfel het meest beroemde erotologische werk van de islamitische wereld, is Arraoud al âtir een waar handboek, een gids, ons equivalent van de Kamasutra. En Nefzaoui had gewaarschuwd: "Ik zweer voor God, de kennis van dit boek is zeker nodig voor de man / mens. Alleen de onwetenden en de vijanden van de wetenschap zullen het niet lezen of het belachelijk maken."

Uitgever van deze boeken:
(1) Riad El-Rayyes Books, Londres (1992)
(2) Riad El Rayyes Books, Londres (1992)
(3) Riad El-Rayyes Books, Londres (1989)

De erotiek is een geschenk van God

Lof aan God!
"Lof aan God, die het grootste genot van de mannen heeft gelegd in de natuurlijke delen van de vrouwen en die die van de vrouwen heeft gelegd in de natuurlijke delen van de mannen. (...) God heeft de kus op de mond gemaakt, op beide wangen en in de hals, evenals hetzuigen op de frisse lippen, teneinde de erectie op het gunstige moment op te roepen. Het is ook Hij die in zijn wijsheid de borst van de vrouw heeft verfraaid met de borsten, haar hals met de onderkin, en haar wangen met juwelen en briljanten. Hij heeft haar ook ogen gegeven die de liefde inspireren, met snijdende wimpers als geslepen zwaarden. Hij heeft haar begiftigd met een bolle buik, een bewonderenswaardige navel; Hij heeft haar een majestueus kruis geschonken, en al die heerlijkheden worden ondersteund door de dijen. Het is tussen dezen dat God het strijdperk heeft geplaatst. Wanneer zij overvloedig is van vlees lijkt zij, in haar grootte, op de kop van een leeuw: men noemt haar vulva. Oh! Welk een ontelbaar aantal mannen zijn door haar gestorven! En, oh smart, hoeveel helden waren er onder hen!(...) Moge Hij daarom geprezen en verheven zijn, Hij die de vrouwen heeft geschapen en hun schoonheid, met het aanlokkelijke vlees; Die hen begiftigd heeft met haar, een taille, een keel, met opgezwollen borsten en amoureuze gebaren die het verlangen oproepen.
Nefzaoui, Arraoud, 16e e.

God is liefde
"Het sexuele genot, dat geen ander genot evenaart in schittering, is een voorproefje van de verrukkingen beloofd in het Paradijs. De interesse die we hier beneden [op aarde] vinden om dat genot te bereiken onthult ons vurige verlangen om het te vereeuwigen in het hiernamaals. Zo stimuleert de toegang tot de vrouw onze aanbidding van God. Overweegt dus de Goddelijke wijsheid die aan eenzelfde genot twee levens heeft willen toekennen, het ene in verschijning [zichtbaar] en het andere spiritueel."
Tijani, Touhfat, 13e e.

Mystieke opwinding
"Een soefi vertelt: Ik ontmoette op een dag een vrouw bekend om haar devotie. Samen in een kamer riep ik haar op tot het mystieke pad en de zoektocht naar de waarheid. Ze was zo betoverd dat ze opstond en me op de lippen kuste. Verbaasd, en naarmate ik er meer aan toevoegde, kuste zij mij steeds langduriger. Wij zijn gaan liggen en lagen een uur verstrengeld. Toen ik haar broek wilde openen waarschuwde ze me: Verbreek de stroom niet. Ik ben dus doorgegaan haar op te winden. Een uur later was haar libido rijp om te plukken. Ik heb daarop de spijker ingedreven."
Tifashi, Nouzhat... 13e e.

Tekortkomingen en kwaliteiten der minnaars

De mannen die lofredes waard zijn
"Ik heb vrouwen in adolescenten zien zoeken naar de duurzame kwaliteiten die de voltooide man onderscheiden: schoonheid, fortuin, zelfverloochening, kracht, een lid van grote afmetingen dat een langdurige geslachtsdaad oplevert, een zwaar kruis, een niet overhaaste ejaculatie, een lichte borst die lijkt te drijven op haar, een ejaculatie die lang op zich laat wachten, zodanig dat elke keer het genot oneindig wordt verlengd; dat vervolgens zijn lid snel opnieuw tot erectie komt, en dat hij zo meerdere keren op de vulva [af] zweeft. Zo is de man wiens geslachtsdaad het geluk van de vrouwen maakt, en die bij haar de grootste achting geniet.
Nefzaoui, Arraoud, 16e e.

De vrouwen die lofredes waard zijn
"Opdat een vrouw door de mannen gesmaakt wordt moet zij het perfecte middel hebben, dat zij rijkelijk dik zij. Haar haren zullen zwart zijn, haar voorhoofd breed; haar wenkbrauwen hebben de zwartheid van Ethiopiërs, haar ogen zullen groot zijn en van een zuivere zwartheid, het wit helder. Haar wangen zullen perfect ovaal zijn; ze zal een elegante neus hebben en een gracieuze mond; haar lippen zullen vermiljoenrood zijn, en haar tong ook; een aangename geur zal uit haar neus en mond komen; haar hals zal lang zijn en haar nek stevig; haar borst groot, evenals haar buik; haar borsten zullen stevig zijn en haar borst vullen; haar buik zal van de juiste verhoudingen zijn, haar navel ontwikkeld en diepligend; haar onderbuik zal groot zijn, haar vulva zal uitsteken en rijk aan vlees, van de plaats waar het schaamhaar groeit tot de beide billen; de gang zal nauw zijn, zonder enige vochtigheid, zacht om aan te raken en een sterke warmte uitstralend; (...) haar dijen zullen hard zijn, evenals haar billen; ze zal een brede en gevulde 'nierval' [iemand een idee?] hebben; haar middel goed gevat; haar handen en voeten zullen zich doen opmerken door haar elegantie; de armen zullen mollig zijn, evenals de onderarmen, en stevige schouders inlijsten.
Als een vrouw deze kwaliteiten heeft van voren wordt gezien is men gefascineerd; als zij van achteren wordt gezien sterft men ervan. Gezien als ze zit is zij een geronde koepel; als ze ligt, een zacht bed; staande is zij een vlaggestok (...) een dergelijke vrouw zal geliefd zijn bij alle mannen.
Nefzaoui, Arraoud, 16e e.

De mannen die minachting verdienen
"De man die verachtelijk is in de ogen van de vrouwen is hij die onzindelijk is en een ruw uiterlijk heeft en van wie het lid kort, dun en zacht is. Wanneer een dergelijke man een vrouw ontmoet, werkt hij niet krachtig aan haar en zo dat hij haar genot verschaft. Hij gaat op haar borst liggen zonder liefkozingen vooraf; hij windt haar niet op, hij kust haar niet, hij omhelst haar niet, hij bijt haar niet, hij zuigt niet op haar lippen en kietelt haar niet. Hij beklimt haar voordat zij begonnen is genot te voelen, vervolgens stopt hij een zacht lid in haar, en dan nog met de grootste moeite! Nog maar nauwelijks is hij begonnen of hij is al uitgeput. Hij beweegt een of twee keer, daarna zijgt hij neer op de borst van de vrouw om te ejaculeren, en dat is dan het toppunt van zijn inspanningen! Dat gedaan hebbende trekt hij zijn lid terug en haast zich van de vrouw af te dalen. (...) Deze kan niet worden geacht door de vrouwen, omdat hij haar geen enkel genoegen kan verschaffen.

Nefzaoui, Arraoud... 16e e.

De vrouwen die minachting verdienen
"De vrouw die de verachting van de mannen verdient is lelijke en praatziek; ze heeft kroezend haar, een uitstekend voorhoofd, kleine ogen, bleke lippen, een grote mond, gerimpelde wangen en tanden gescheiden door leemtes; haar koontjes zijn paarsig en er groeit haar op haar onderkin; haar hoofd wordt ondersteund door een dunnen hals die uitstekende pezen vertoont; haar schouders zijn smal en haar borst mager, haar borsten vallen als lange riemen van huid, en haar buik is als een lege zak; de navel steekt uit als een stapel stenen; hij heupen steken uit en lijken op een zuilengalerij; men kan de botten van haar ruggegraat tellen; haar kruis is volledig ontdaan van vlees; haar vulva is groot en koud (...) Dat God in den Hoge ons bewaart voor een vrouw van zo'n afschuwelijke aard.
Nefzaoui, Arraoud..., 16e e.

Adviezen over de geslachtsdaad

Huwelijksnacht
De filosoof Hamed al-Ghazali zegt: "Het verdient de voorkeur dat de vrouw niet teveel dwingende eisen stelt aan haar echtgenoot tijdens de huwelijksnacht. Ze kan lichtelijk de zedige spelen, om zijn opwinding te verhogen en zijn interesse te behouden. Maar als ze een overdosis weigerachtigheid tentoonspreidt loopt ze het risico zijn verlangen te breken en hem incapabel te maken om haar te ontmaagden. Dan zou ze weliswaar vrij, maar gefrustreerd slapen.
Tijani, Touhfat... 13e e.

Een vrouw die er klaar voor is.
"Wanneer je zult zien dat de vrouw diepe zuchten slaakt, dat haar lippen rood worden en haar ogen kwijnend, dat haar mond zich slapjes opent en dat al haar bewegingen onverschillig worden; wanneer je haar zult zien alsof ze geneigd is tot de slaap, wankelend in haar pas en zich overgeeft aan geeuwen, weet dat dat het moment is van de geslachtsdaad; en als op je haar op dat moment penetreert zal je haar een onbetwistbaar genot verschaffen.
Nefzaoui, Arraoud, 16e e.

Eindigen in schoonheid
"Wanneer het beëindigen van het genot een eind zal hebben gemaakt aan uw amoureuze uitwisselingen, hoedt u er dan voor plotseling op te staan maar trekt uw lid met zorg terug; blijf dicht bij de vrouw, ligt op uw rechterzij in het bed dat getuige was van uw genot; want het is op die manier dat u het goede zult vinden, en u zult niet zijn als degene die op een vrouw klimt als een muilezel, zonder acht te slaan op de ware principes van de kunst, en als degene die, zodra hij heeft geëjaculeerd, zich haast op te staan terwijl hij zijn lid terugtrekt. Een dergelijke wijze van handelen moet worden vermeden, want hij berooft de vrouwen van elk genot.
Nefzaoui, Arraoud al âtir… 16ème siècle

Die mannen die van mannen houden

Hoe een schone jongeling op te sporen
"Om een schone jongeling te onderkennen die verlangt te copuleren met iemand van hetzelfde geslacht is het voldoende zijn manier van doen te observeren. Als hij de tijd doorbrengt met het observeren van zijn benen, welgeschoren, weet dat hij rijp is om te plukken. Want een homosexueel acht zijn benen zijn tweede gezicht."
Tifashi, Nouzhat.. 13e e.

Gerechtigheid voor een homo
"Een homosexueel beklaagt zich over een prostitué [mannelijk] bij de rechter in Bassora: 'Edelachtbare, in de hamam heb ik heb hem een dirham gegeven. Ik heb me over hem heen gebogen en zodra de poort op een kier stond zijn wij gescheiden zonder dat ik kon genieten.' De jongeman legt uit dat hij met zich heeft laten doen en dat hij verdient wat hem toekomt. De rechter antwoordt hem, 'Als je als eerste bent opgestaan, geef je die dirham terug, als hij het is die het partijtje heeft verlaten, dan ben je hem niets verschuldigd. En als jullie tegelijk zijn opgestaan delen jullie de dirham."
Tifashi, Nouzhat al albab… 13ème siècle

Zo dan dames en heren.

mark61
01-05-06, 20:14
Geplaatst door Dwaalspoor
Zie je uitspraken van hieronder:



Ben je maf? Ik heb wel wat anders te doen.

~Panthera~
01-05-06, 20:22
Geplaatst door mark61
Voor de liefhebb/sters: deel 2


Zo dan dames en heren.


:wow: :wow: Halleluja !! :haha:

DAT waren nog eens tijden. :hihi:

mark61
01-05-06, 20:33
Geplaatst door ~Panthera~
:wow: :wow: Halleluja !! :haha:

DAT waren nog eens tijden. :hihi:

Tis niet eens zo lang geleden.

~Panthera~
01-05-06, 20:42
Geplaatst door mark61
Tis niet eens zo lang geleden.


Waarom is dat allemaal verzuurd dan ?
Is toch niks mis mee? Het is eigenlijk heel mooi. :verward:

Bofko
01-05-06, 20:50
Geplaatst door ~Panthera~
Waarom is dat allemaal verzuurd dan ?
Is toch niks mis mee? Het is eigenlijk heel mooi. :verward:

Bij gebrek aan theologie en goede uitleg wordt een godsdienst steeds conservatiever, is mijn stelling. Men houdt dan vast aan letterlijke interpretaties en het zo goed mogelijk ´nadoen´van de profeet.( Althans het beeld dat men van hem heeft)

mark61
01-05-06, 21:03
Ik heb wel een theorietje: in tijden van rampspoed worden mensen conservatiever, want banger. Elke verandering zal er een ten slechte zijn, vreest men. Theologisch: we misdragen ons, daarom krijgen we straf van God.

Ik weet niet of ik het zelf bedacht heb, zal wel niet, of dat het geaccepteerde theorie is: in de 13e eeuw ging de 'poort van de ijtihad (vrije interpretatie & speculatie)' dicht, omdat de Mongolen als Straf van God de landen van zowel het christendom als de islam onder de voet liepen. God doesn't love us anymore and sends his creatures from Hell.

Vanaf zo'n beetje de 16e eeuw begon de Arabisch-islamitische wereld het af te leggen tegen het westen.

Hiertegen spreekt, dat dat in de Maghreb (MA, Algerije, Tunesië) ws. nog niet zo duidelijk was, en dat Engeland in de 19e eeuw het prima deed, maar toch de Victoriaanse moraal losbrak. Maar misschien was dat de onzekerheid van de sociale revolutie: de adel verliest snel invloed, de burgerij vreest de opkomst van de 'lagere klassen'. De oude verhoudingen waren niet meer vanzelfsprekend.

I dunno. Vraag me af of iemand daar wel es over nagedacht heeft. De schrijver van dit artikel gaat net niet zover.

mark61
01-05-06, 21:10
Verder kon de intellectuele elite natuurlijk altijd vrijer zijn gang gaan dan het gemene volk. In die tijd kon al helemaal niemand lezen, dus wat 0,1% van de bevolking elkaar met gloeiende oortjes toeschoof (al maakt bovenstaande grotendeels een beslist niet pornografische, maar gewoon moraal-adviserende indruk) was geen gevaar voor de openbare orde.

Kan best zijn dat de moraal van 'het volk' toen ook losser was; daar zijn geen bronnen over, voorzover ik weet.

Het kan zijn dat die benauwde moraal onder het volk ook pas van de 19e eeuw is, van de tijd van het kolonialisme / imperialisme dat de verhoudingen en leefomstandigheden, de economie etc. in de betreffende landen radicaal veranderde > onzekerheid > strikte moraal.

Bij gebrek aan informatie over wat er zoal de afgelopen eeuwen onder 'het volk' leefde, een volk dat analfabeet was en dus geen collectieve herinnering had langer dan 4 generaties = ternauwernood 100 jaar, ws. minder, kom je er ws. ook nooit achter.

Ik denk tenminste dat er erg weinig (betrouwbare) bronnen zijn uit voorgaande eeuwen. Paar (Arabische/locale, Europese) reizigers, wat losgelaten Europese slaven etc.

mark61
01-05-06, 21:14
.

~Panthera~
01-05-06, 21:21
Geplaatst door mark61
Ik heb wel een theorietje: in tijden van rampspoed worden mensen conservatiever, want banger. Elke verandering zal er een ten slechte zijn, vreest men. Theologisch: we misdragen ons, daarom krijgen we straf van God.

Ik weet niet of ik het zelf bedacht heb, zal wel niet, of dat het geaccepteerde theorie is: in de 13e eeuw ging de 'poort van de ijtihad (vrije interpretatie & speculatie)' dicht, omdat de Mongolen als Straf van God de landen van zowel het christendom als de islam onder de voet liepen. God doesn't love us anymore and sends his creatures from Hell.

Vanaf zo'n beetje de 16e eeuw begon de Arabisch-islamitische wereld het af te leggen tegen het westen.

Hiertegen spreekt, dat dat in de Maghreb (MA, Algerije, Tunesië) ws. nog niet zo duidelijk was, en dat Engeland in de 19e eeuw het prima deed, maar toch de Victoriaanse moraal losbrak. Maar misschien was dat de onzekerheid van de sociale revolutie: de adel verliest snel invloed, de burgerij vreest de opkomst van de 'lagere klassen'. De oude verhoudingen waren niet meer vanzelfsprekend.

I dunno. Vraag me af of iemand daar wel es over nagedacht heeft. De schrijver van dit artikel gaat net niet zover.


Verdomde jammer.

mark61
01-05-06, 21:23
Geplaatst door ~Panthera~
Verdomde jammer.

Nouw, ik zou zeggen, Word Specialiste! :hihi:

~Panthera~
01-05-06, 21:27
Geplaatst door mark61
Nouw, ik zou zeggen, Word Specialiste! :hihi:


:hihi:

Zonder gekheid, ik vind hier niets pornografisch of dirty of wat dan ook aan, en ik meende te begrijpen dat JUIST in de Islam sex inderdaad iets was om van te genieten, in tegenstelling wat bv het Katholicisme uitbraakt.
Daar is alles vies, en onder tafel en weet ik veel, als je HET maar niet deed, behalve om kinderen te krijgen.
Toch zonde als zoiets dan verloren is gegaan, of heb ik weer BSE ? :gniffel:

mark61
01-05-06, 21:31
Geplaatst door ~Panthera~
Toch zonde als zoiets dan verloren is gegaan, of heb ik weer BSE ? :gniffel:

Tsja, dat vind ik ook, maar mijn of jouw mening doen er niet erg toe. Integendeel, als wij iets goed vinden, is Schaap er vast tegen. :)

~Panthera~
01-05-06, 21:34
Geplaatst door mark61
Tsja, dat vind ik ook, maar mijn of jouw mening doen er niet erg toe. Integendeel, als wij iets goed vinden, is Schaap er vast tegen. :)


Gelukkig maar, anders werdt het zo onoverzichtelijk. :hihi:
Moet je toch niet aan denken. :moe:

mark61
01-05-06, 21:39
Geplaatst door ~Panthera~
Gelukkig maar, anders werdt het zo onoverzichtelijk. :hihi:
Moet je toch niet aan denken. :moe:

Al vind ik dat die Nefzaoui vrouwen toch weer afrekent op haar uiterlijke kenmerken, waaraan zij zelf ook weinig kan doen. Bij mannen gaat het meer om (corrigeerbaar) gedrag. Behalve die kleine slappe willy natuurlijk, daar helpt geen lieve moeder aan. :hihi:

~Panthera~
01-05-06, 21:43
Geplaatst door mark61
Al vind ik dat die Nefzaoui vrouwen toch weer afrekent op haar uiterlijke kenmerken, waaraan zij zelf ook weinig kan doen. Bij mannen gaat het meer om (corrigeerbaar) gedrag. Behalve die kleine slappe willy natuurlijk, daar helpt geen lieve moeder aan. :hihi:



Die kenmerken vond ik nu juist leuk. :hihi:

En die willy....tja...wat moet je er van zeggen he ? :rolleyes:
Dies leuk, met een strikje om. :hihi:

mark61
01-05-06, 21:51
Geplaatst door ~Panthera~
Die kenmerken vond ik nu juist leuk. :hihi:

Dan moet je ze wel hebben. :lachu:

Zo'n willy is onvergeeflijk. De man die er aan vast zit kan hoogstens nog de parfumerie annex Gucci voor je leegkopen. En een schone jongeling organiseren natuurlijk. :haha:

~Panthera~
01-05-06, 21:57
Geplaatst door mark61
Dan moet je ze wel hebben. :lachu:

Zo'n willy is onvergeeflijk. De man die er aan vast zit kan hoogstens nog de parfumerie annex Gucci voor je leegkopen. En een schone jongeling organiseren natuurlijk. :haha:


Lukt aardig, alleen het nekje zit niet mee. :lachu:


Kijk eens aan, dan is willy toch nog ergens goed voor ? :stout:
Mag zelfs ietsje ouder zijn. :roker:
Die Gucci.
Dus.

mark61
01-05-06, 22:04
Geplaatst door ~Panthera~
Lukt aardig, alleen het nekje zit niet mee. :lachu:


Kijk eens aan, dan is willy toch nog ergens goed voor ? :stout:
Mag zelfs ietsje ouder zijn. :roker:
Die Gucci.
Dus.

Hmm. Weet alleen niet of de eerbiedwaardige geschriften wel in financiële compensatie voorzien. Scheiding op erotische gronden, lijkt mij.

~Panthera~
01-05-06, 22:07
Geplaatst door mark61
Hmm. Weet alleen niet of de eerbiedwaardige geschriften wel in financiële compensatie voorzien. Scheiding op erotische gronden, lijkt mij.


Heb ik weer. :moe:

:hihi:

mark61
01-05-06, 22:07
Geplaatst door ~Panthera~
Heb ik weer. :moe:

:hihi:

Wat nou, nieuwe ronde, nieuwe kansen.

~Panthera~
01-05-06, 22:11
Geplaatst door mark61
Wat nou, nieuwe ronde, nieuwe kansen.


Das waar.

:wow: Oh my....al die loslopende willy's. :cola:

Dwaalspoor
01-05-06, 22:32
Geplaatst door mark61
Ben je maf? Ik heb wel wat anders te doen.

Of ik maf ben? Je moet gewoon niet jokken en mij voor gek verklaren als ik je met zaken confronteer die je ontkent.

Bofko
01-05-06, 23:32
Geplaatst door mark61

Ik weet niet of ik het zelf bedacht heb, zal wel niet, of dat het geaccepteerde theorie is: in de 13e eeuw ging de 'poort van de ijtihad (vrije interpretatie & speculatie)' dicht, omdat de Mongolen als Straf van God de landen van zowel het christendom als de islam onder de voet liepen. God doesn't love us anymore and sends his creatures from Hell.

Lijkt me heel plausibel.
Oorlogen en de pest zijn grote rampen. De mens kan psychologisch bijna niet anders dan zulke rampen ´een plaats geven´. Dus is het een straf.
Daar staan in het aardse leven geen beloningen tegenover. Wat zou dat moeten zijn ? Rijkdom, gezondheid ? Dat zijn altijd individuele gelukswaarden en nooit collectief, itt tot oorlog en pest.
De ijtihad kan dus in het aardse leven nooit beloond worden . Een oorlog of andere ramp zal zich altijd een keer voordoen en dan is de link snel gelegd.
Vanuit religie bestaat straf in het hier en nu, én in het hierna. Beloning bestaat alleen in het hierna.

mark61
01-05-06, 23:36
Geplaatst door Bofko
Lijkt me heel plausibel.
Oorlogen en de pest zijn grote rampen. De mens kan psychologisch bijna niet anders dan zulke rampen ´een plaats geven´. Dus is het een straf.
Daar staan in het aardse leven geen beloningen tegenover. Wat zou dat moeten zijn ? Rijkdom, gezondheid ? Dat zijn altijd individuele gelukswaarden en nooit collectief, itt tot oorlog en pest.
De ijtihad kan dus in het aardse leven nooit beloond worden . Een oorlog of andere ramp zal zich altijd een keer voordoen en dan is de link snel gelegd.
Vanuit religie bestaat straf in het hier en nu, én in het hierna. Beloning bestaat alleen in het hierna.

Nou ja, een bloeiende economie met veel beton en MacDonaldsen en een paar miljoen Aziaten om het werk te doen geeft je ook gauw het idee dat je God's oogappeltje bent. Collectief nog wel. :)

Bofko
01-05-06, 23:39
Geplaatst door mark61
Nou ja, een bloeiende economie met veel beton en MacDonaldsen en een paar miljoen Aziaten om het werk te doen geeft je ook gauw het idee dat je God's oogappeltje bent. Collectief nog wel. :)


Ok, dat is nu. Maar een dusdanige collectieve welvaart is er nog nooit geweest. Een welvarende middenstand als graadmeter van algehele welvaart is pas van de 20e eeuw. Daarvoor was welvaart alleen voorbehouden aan een elite, zelfs tijdens een bloeiperiode.

mark61
01-05-06, 23:40
Geplaatst door Bofko
Ok, dat is nu. Maar een dusdanige collectieve welvaart is er nog nooit geweest. Een welvarende middenstand als graadmeter van algehele welvaart is pas van de 20e eeuw. Daarvoor was welvaart alleen behouden aan een elite, zelfs tijdens een bloeiperiode.

Yep. Just kidding u. :strik: