PDA

Bekijk Volledige Versie : Van der Laan wil 'nieuw paars'



Seif
27-04-06, 12:13
Van der Laan wil 'nieuw paars'

Van onze politieke redactie

DEN HAAG - Fractievoorzitter Lousewies van der Laan van regeringspartij D66 heeft stevige kritiek op het kabinet. In weekblad Nieuwe Revu zegt zij dat het kabinet 'een bekrompen ouderwetsheid uitstraalt'.

Met name het CDA verwijt ze 'mentale blokkades' als het gaat om zaken als het homohuwelijk en het drugsbeleid. ''Ik snak zo langzamerhand naar meer vrijheid van geest, naar de mogelijkheid om vrijer over dingen na te denken, om verlost te worden van christendemocratische dogma's.''

Maar Van der Laan denkt er niet over nu uit deze coalitie te stappen, ook als is er veel dat haar niet bevalt. Het beleid moet zich niet alleen richten op sociaaleconomische onderwerpen, zegt Van der Laan. ''Het gaat ook om immateriële zaken als cultuur, milieu, ethiek. Daar hebben met name de CDA-bewindslieden geen gevoel van urgentie voor.''

Ze denkt dat D66 beter thuis is in een coalitie met de PvdA en de VVD, oftewel 'nieuw paars'. Met die partijen denkt ze beter overweg te kunnen, ook bij de vrijheid van meningsuiting, waarop volgens haar het CDA steeds op afdingt.

Ze hoopt wel dat Mark Rutte de verkiezingen voor het lijsttrekkerschap in de VVD wint; met Rita Verdonk en haar denkbeelden heeft ze 'niets'.

De uitspraken van Van der Laan komen op een moment dat de Haagse partijleiding zware kritiek krijgt uit de achterban. Maar de Friese afdeling zal de partij op het komende congres niet oproepen uit het kabinet te stappen.

CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen reageert verbaasd op de uitspraken van Van der Laan. Volgens hem heeft Van der Laan hem in een telefoongesprek gezegd trots te zijn op de resultaten van het kabinet.

In een toelichting laat D66 weten deze kabinetsperiode met CDA en VVD uit te willen zitten. Volgend jaar mei zijn er verkiezingen. In de peilingen staat D66 tussen de twee en vier zetels.


© Het Parool, 27-04-2006

duende
27-04-06, 12:21
Van alle idioten bij d66 is zij wel de grootste.
Jaren lang mee regeren dan zeggen dat je het niet eens bent met dit kabinet, maar niet de stop eruit trekken. Wat een draaikonterij. Een overbodige partij. Ik hoop dat ze landelijk weggestemd worden komende verkiezingen.

Seif
27-04-06, 12:30
Geplaatst door duende
Van alle idioten bij d66 is zij wel de grootste.
Jaren lang mee regeren dan zeggen dat je het niet eens bent met dit kabinet, maar niet de stop eruit trekken. Wat een draaikonterij. Een overbodige partij. Ik hoop dat ze landelijk weggestemd worden komende verkiezingen.

Tsja, en zijn de andere partijen minder erg? Zelf ben ik al een tijdje lid van D66. Als ik kijk naar het programma en de mensen van de partij, dan is D66 nog altijd het minst slecht.

~Panthera~
27-04-06, 12:35
Geplaatst door duende
Van alle idioten bij d66 is zij wel de grootste.
Jaren lang mee regeren dan zeggen dat je het niet eens bent met dit kabinet, maar niet de stop eruit trekken. Wat een draaikonterij. Een overbodige partij. Ik hoop dat ze landelijk weggestemd worden komende verkiezingen.


Stelletje http://www.mainzelahr.de/smile/whis/whis_arschkriech.gif :hihi:

BSL
27-04-06, 12:54
Bekrompen ouderwetsheid ...

Ach ja, na verloop van tijd komt een hoop bekrompen ouderwetsheid vanzelf weer in de mode. Zoals patriottisme bijvoorbeeld.

Ik heb hier de Volkskrant van vandaag voor me, met eenzelfde stukje over Lousewies.

"Denk aan Balkenendes gedraai rondom het homohuwelijk, denk aan euthanasie, denk aan het drugsbeleid."

Ik ben altijd voor denken .

Dus laat ik haar opdracht eens uitvoeren.

(a) Balkenende heeft een mening die hij in een informeel gesprek openhartig uit. Dat is fris. (Zie mijn bijdragen over dit onderwerp.)
(b) Euthanasie. Primas. Maar mag ik erop wijzen dat vrouwen een recht op leven en dood hebben over hun ongeboren kinderen (mensen dus), terwijl bejaarde mensen, die weten wat het leven wel/niet te beiden heeft, niet over de pil van Drion mogen beschikken. Dat is krom. Maar wie durft het hardop te zeggen? Lousewies niet.
(c) Drugsbeleid. Dat van ons heeft voor- en nadelen. Vlksgezondheidssprobleem redelijk onder controle, maar internationale misdaad floreert door inconsequentie van systeem (verkoop illegaal, koop legaal). DE problemen met de Antilliaanse smokkelaars en de bende van Holleeder hebben daarmee te maken. Deskundigen erkennen die relatie volmondig. Wees niet bang, Lousewies, om ook die kant van de zaak te benoemen.

D66 was toch pragmatisch en op de zaken zelf betrokken. Nou dan?