PDA

Bekijk Volledige Versie : Zweedse moslims willen eigen wetten.



Witte78
29-04-06, 12:42
De 'Swedish Muslim Association' (Sveriges muslimska förbund), de grootste moslimorganisatie in Zweden, wil dat er aparte wetgeving wordt ingevoerd voor moslims, zo meldden de Zweedse media gisteren. In een zeven pagina's lang epistel hebben ze dat aan de politiek laten weten.

De organisatie wil dat echtscheidingen bij moslims moeten worden goedgekeurd door een imam, moslimkinderen apart onderwijs krijgen, moslims vrijkrijgen voor het vrijdagsgebed, jongens en meisjes gescheiden zwemles krijgen en er rentevrije leningen voor de bouw van moskeeën worden verstrekt.

De Zweedse politiek heeft zorgelijk en afwijzend gereageerd op de eisen. Men is bang dat het de kloof tussen verschillende groepen in Zweden vergroot. Ook maken politici zich met name zorgen over de rechten van moslimvrouwen. Zo staat er in de brochures van de moslimorganisatie dat de man het hoofd van het gezin is en dat vrouwen meer met hun hart, dan met hun hersens denken.

Ook de Zweedse minister van Integratie heeft afwijzend gereageerd. Volgens hem behoren alle Zweden gelijk te zijn voor de wet. Dat is iets waar men lang voor gestreden heeft en dat we nu niet zomaar kunnen en willen afschaffen, aldus de bewindsman. Het Zweedse moslimverbond vertegenwoordigt 70.000 moslims, en is daarmee de grootste moslimorganisatie. In heel Zweden wonen iets minder dan een half miljoen moslims.

Witte78
29-04-06, 12:43
Ik las dit op FOK, het komt uit de telegraaf. Ik vraag me af tot hoeverre dit waar is. Ik vond het aardig shockerend, zeker nadat ik het filmptje had gezien op FOK.

Ik zou graag willen weten wat moslims in nederland hier over denken.

xslaniet
29-04-06, 13:37
Is al weer van de baan,na kritiek van de overkoepelende organisatie "svenska muslimska råd,is het verzoek teruggetrokken en de woordvoerder heeft verklaard dat het berustte op een misverstand.
Ze willden geen eigen wet ,maar het recht om volgens islamitische regels te leven.

delirious
29-04-06, 13:46
Geplaatst door xslaniet
Is al weer van de baan,na kritiek van de overkoepelende organisatie "svenska muslimska råd,is het verzoek teruggetrokken en de woordvoerder heeft verklaard dat het berustte op een misverstand.
Ze willden geen eigen wet ,maar het recht om volgens islamitische regels te leven.

Leek me al een waanzing verzoek.

Witte78
29-04-06, 13:59
Geplaatst door xslaniet
Is al weer van de baan,na kritiek van de overkoepelende organisatie "svenska muslimska råd,is het verzoek teruggetrokken en de woordvoerder heeft verklaard dat het berustte op een misverstand.
Ze willden geen eigen wet ,maar het recht om volgens islamitische regels te leven.

Ok het is dus minder ernstig dan het bericht doet geloven. Maar toch, er zijn dus wel zeker moslims met zulke ideeen. Dat vind ik toch wel zorgwekkend. Ik vind het zeer vreemd dat sommige moslims zichzelf opzettelijk willen "discrimineren" en afzonderen van de maatschappij. Zo vergroot je alleen maar het onbegrip tussen de groepen. En het versterkt het wij en zij gevoel, iets dat zover ik hier lees door vele moslims niet echt op prijs wordt gesteld.

Ik snap dan ook niet dat er geen overkoepelende moslim organisatie is die dit soort uitspraken genadeloos afkeurt. Ik denk dat het veel mensen in europa (waaronder ik) dit zal gerust stellen. Zeker met alle hedendaagse media aandacht over dit onderwerp (al neem ik het meeste toch wel met een korrel zout)

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "het recht om volgens islamitische regels te leven". Is dit recht er dan niet in zweden? Ik was altijd in de veronderstelling dat iedereen vrij is wat hij wil doen in alle EU landen, zolang het maar conform de wet is.

xslaniet
29-04-06, 14:15
Geplaatst door Witte78
Ok het is dus minder ernstig dan het bericht doet geloven. Maar toch, er zijn dus wel zeker moslims met zulke ideeen. Dat vind ik toch wel zorgwekkend. Ik vind het zeer vreemd dat sommige moslims zichzelf opzettelijk willen "discrimineren" en afzonderen van de maatschappij. Zo vergroot je alleen maar het onbegrip tussen de groepen. En het versterkt het wij en zij gevoel, iets dat zover ik hier lees door vele moslims niet echt op prijs wordt gesteld.

Ik snap dan ook niet dat er geen overkoepelende moslim organisatie is die dit soort uitspraken genadeloos afkeurt. Ik denk dat het veel mensen in europa (waaronder ik) dit zal gerust stellen. Zeker met alle hedendaagse media aandacht over dit onderwerp (al neem ik het meeste toch wel met een korrel zout)

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "het recht om volgens islamitische regels te leven". Is dit recht er dan niet in zweden? Ik was altijd in de veronderstelling dat iedereen vrij is wat hij wil doen in alle EU landen, zolang het maar conform de wet is.
Er zijn drie nieuwsberichten over dat onderwerp,de eerste is h hier geplaatstet,het tweede heb ik net samengevat en in het laatste bericht ging het om een gesprek met de woordvoerder.
Hij zei dat de zweedse regering maatregelen moet nemen om moslims in het land tegemoet te komen in zake bepaalde wensen,zoals speciale tijden waarop openbare zwembaden en sporthallen gereserveerd worden voor moslims en dan met name vrouwelijke moslims.
Hier is het zo dat als je lid bent van een sportvereniging,je de facaliteiten van die vereniging kan gebruiken,het is dan aan jezelf of de deur op slot gaat of niet.
Verder wildde hij dat echtscheidingen door een imam goedgekeurd zou worden en niet door een zweedse rechter.
Als laatste zei hij dat hij geen nieuwe wetten eistte maar de een debat willde.

Baddha
29-04-06, 14:18
Geplaatst door xslaniet
Is al weer van de baan,na kritiek van de overkoepelende organisatie "svenska muslimska råd,is het verzoek teruggetrokken en de woordvoerder heeft verklaard dat het berustte op een misverstand.
Ze willden geen eigen wet ,maar het recht om volgens islamitische regels te leven.

Dit kan ik niet volgen. Naar ik aanneem is er vrijheid van godsdienst in Zweden en dus staat het iedereen vrij om, binnen het kader van de wet, zijn eigen regels te handhaven.

De regels waar ze over spraken zijn naar mijn idee echter strijdig met de wet. Tenzij het allemaal wat genuanceerder ligt dan dit;


De organisatie wil dat echtscheidingen bij moslims moeten worden goedgekeurd door een imam, moslimkinderen apart onderwijs krijgen, moslims vrijkrijgen voor het vrijdagsgebed, jongens en meisjes gescheiden zwemles krijgen en er rentevrije leningen voor de bouw van moskeeën worden verstrekt.

xslaniet
29-04-06, 14:24
Geplaatst door Baddha
Dit kan ik niet volgen. Naar ik aanneem is er vrijheid van godsdienst in Zweden en dus staat het iedereen vrij om, binnen het kader van de wet, zijn eigen regels te handhaven.

De regels waar ze over spraken zijn naar mijn idee echter strijdig met de wet. Tenzij het allemaal wat genuanceerder ligt dan dit; Heb je goed aangenomen.
Ik heb de hoofdpunten eruit gehaald,is namelijk iets teveel om alles te vertalen.

sater
29-04-06, 14:37
:kwaad: Zweden wees moslimeis terecht af. Het [b]lijkt immers om meer te gaan dan wat islamitische spelregeltjes? Nee, het staat er niet met zoveel woorden. Maar of hier niet beoogd wordt: uiteindelijke vervanging van het Zweeds, lees Westerse, rechtsysteem door sharia wetgeving? De kalifatendroom van de radicale islam [b]lijkt nog immer een nachtmerrie te zijn.

amOer
29-04-06, 14:54
Geplaatst door sater
:kwaad: Zweden wees moslimeis terecht af. Het [b]lijkt immers om meer te gaan dan wat islamitische spelregeltjes? Nee, het staat er niet met zoveel woorden. Maar of hier niet beoogd wordt: uiteindelijke vervanging van het Zweeds, lees Westerse, rechtsysteem door sharia wetgeving? De kalifatendroom van de radicale islam [b]lijkt nog immer een nachtmerrie te zijn.

kijk uit joh .. je bloeddruk stijgt .. straks ontplof je nog ... :rolleyes:

maaaar .. ik ben het met de zweedse regering eens .. iedereen moet gelijk staan voor de wet .. en moslims die in niet islamitische landen wonen moeten dat accepteren .. anders maar terug naar een islamitisch land .. voor zover die bestaat .. !

Witte78
29-04-06, 15:23
Geplaatst door xslaniet
Er zijn drie nieuwsberichten over dat onderwerp,de eerste is h hier geplaatstet,het tweede heb ik net samengevat en in het laatste bericht ging het om een gesprek met de woordvoerder.
Hij zei dat de zweedse regering maatregelen moet nemen om moslims in het land tegemoet te komen in zake bepaalde wensen,zoals speciale tijden waarop openbare zwembaden en sporthallen gereserveerd worden voor moslims en dan met name vrouwelijke moslims.
Hier is het zo dat als je lid bent van een sportvereniging,je de facaliteiten van die vereniging kan gebruiken,het is dan aan jezelf of de deur op slot gaat of niet.
Verder wildde hij dat echtscheidingen door een imam goedgekeurd zou worden en niet door een zweedse rechter.
Als laatste zei hij dat hij geen nieuwe wetten eistte maar de een debat willde.

Ik snap niet helemaal wat de zweedse regering hier nu bij tegemoed moet komen. Als die vrouwen graag willen sporten of zwemmen, dan huren ze toch gewoon een sporthal of zwembad?

En je kan toch gewoon binnen de moslim gemeenschap afspreken dat in geval van echtscheiding je eerst toestemming moet hebben van een imam voordat je naar de zweedse rechter gaat?

Ik blijf dit soort berichten toch zorgwekkend vinden. Er heerst veel onbegrip bij mij.

incubus
29-04-06, 15:34
Ik vraag me vooral af hoe groot die groep is die met dit soort ideeen rondloopt, en ze ook nog uitdraagt. Niet te groot, hoop ik.

tukkersterror
29-04-06, 15:41
Geplaatst door xslaniet
Is al weer van de baan,na kritiek van de overkoepelende organisatie "svenska muslimska råd,is het verzoek teruggetrokken en de woordvoerder heeft verklaard dat het berustte op een misverstand.
Ze willden geen eigen wet ,maar het recht om volgens islamitische regels te leven.

Als ze willen leven volgens de Islamitische regels kan dat binnenshuis indien het blijft binnen het kader van de wetten van dit land.

Wat Witte 78 ook al zij, het is verontrusstend dat een bepaalde groep dit durft te eisen van een regering.

Witte78
29-04-06, 15:49
http://www.democrates.net/media/sweden.wmv

Dit is trouwens het filmtje wat mij nogal shockeerde en mij aanzette tot het posten op deze site.

Tomas
29-04-06, 17:04
Geplaatst door Witte78
http://www.democrates.net/media/sweden.wmv

Dit is trouwens het filmtje wat mij nogal shockeerde en mij aanzette tot het posten op deze site.

Dat is een foxnews filmpje over zweden. Zelfs het nieuws dat ze over hun eigen amerika maken is overdrevener en hetziger dan je je kunt voorstellen. Laat staan over zoiets vers en onbekends als zweden.

Maar ik zie het verband niet tussen dit filmpje en je zorg over eigen wetten voor moslims. Eigenlijk.

Witte78
29-04-06, 17:33
Geplaatst door Tomas
Dat is een foxnews filmpje over zweden. Zelfs het nieuws dat ze over hun eigen amerika maken is overdrevener en hetziger dan je je kunt voorstellen. Laat staan over zoiets vers en onbekends als zweden.

Maar ik zie het verband niet tussen dit filmpje en je zorg over eigen wetten voor moslims. Eigenlijk.

Er zit ook geen direct verband tussen, en dat wordt nergens beweerd. Daarom zette ik het ook niet in mijn eerste bericht

Maar het zette voor mij de problematiek met moslims in zweden wel in een ander daglicht. Het is ongetwijfelt overdreven. Maar als ik zon filmtje zie in combinatie met dat nieuwsbericht, wil ik daar toch meer over weten, zoals wat er van waar is, en hoe andere moslims er over denken.

Vandaar dat ik hier naar toe kwam. Mischien niet de beste plek, maar ik ken geen andere forums waar veel moslims posten.

Tomas
29-04-06, 17:40
Geplaatst door Witte78
Er zit ook geen direct verband tussen, en dat wordt nergens beweerd. Daarom zette ik het ook niet in mijn eerste bericht

Maar het zette voor mij de problematiek met moslims in zweden wel in een ander daglicht. Het is ongetwijfelt overdreven. Maar als ik zon filmtje zie in combinatie met dat nieuwsbericht, wil ik daar toch meer over weten, zoals wat er van waar is, en hoe andere moslims er over denken.

Vandaar dat ik hier naar toe kwam. Mischien niet de beste plek, maar ik ken geen andere forums waar veel moslims posten.

Waarom interesseert de situatie in zweden je eigenlijk zo? In nederland is -als je het zo wilt zien- de problematiek veel groter. Zweden is te vergelijken met drenthe.

Witte78
29-04-06, 17:52
Geplaatst door Tomas
Waarom interesseert de situatie in zweden je eigenlijk zo? In nederland is -als je het zo wilt zien- de problematiek veel groter. Zweden is te vergelijken met drenthe. \

Omdat dit nu in het nieuws is. Buiten dat, maakt het wat uit of het nu in zweden of in drenthe is? het gaat er toch om wat er gebeurt? En het is in europa, daar wonen wij ook.

Ik snap niet helemaal waar je hiermee naartoe wilt.

Tomas
29-04-06, 18:00
Geplaatst door Witte78
\

Omdat dit nu in het nieuws is. Buiten dat, maakt het wat uit of het nu in zweden of in drenthe is? het gaat er toch om wat er gebeurt? En het is in europa, daar wonen wij ook.

Ik snap niet helemaal waar je hiermee naartoe wilt.

Er gaat geen dag voorbij of er zijn moslims in het nederlandse nieuws. Ook over eigen wetten of zelfs het invieren van de sharia. En nu kom jij hier informeren hoe moslims denken over een zweedse situatie. Dat vind ik wat merkwaardig. Meer niet. Nou ja. Het is ook wat vreemd dat je een foxnews reportage over zweden nieuws noemt. Dat noem ik geen nieuws. Dan kan je ook wel een argentijnse reportage van gister over sidney nieuws noemen.

Witte78
29-04-06, 18:27
Geplaatst door Tomas
Er gaat geen dag voorbij of er zijn moslims in het nederlandse nieuws. Ook over eigen wetten of zelfs het invieren van de sharia. En nu kom jij hier informeren hoe moslims denken over een zweedse situatie. Dat vind ik wat merkwaardig. Meer niet. Nou ja. Het is ook wat vreemd dat je een foxnews reportage over zweden nieuws noemt. Dat noem ik geen nieuws. Dan kan je ook wel een argentijnse reportage van gister over sidney nieuws noemen.

Dat ik verkeerd ben geinformeerd door FOK/FOX/Telegraaf zal mij ook niet verbazen, het zijn namelijk niet de meest betrouwbare bronnen. Vandaar dat ik ook hier naartoe kwam.

Jij zegt dat de zaken in dit bericht in nederland op grotere schaal gebeuren, maar ik heb daar zeer weining van vernomen. Ik heb namelijk nog nooit berichten gezien dat nederlandse moslim organisaties pleiten voor eigen wetten in nederland. En dus anders behandeld willen worden dan niet moslims.

Als het in nederland inderdaad net zo voorkomt, dan doet het er dus al helemaal niet toe of er in het bericht nu zweden of nederland straat. Mij intentie was dan ook om te weten te komen wat andere moslims er over denken.

Maar het lijkt er op dat ik op de verkeerde site ben beland, sorry hiervoor.

edit: las het bericht verkeerd.

Tomas
29-04-06, 18:36
Geplaatst door Witte78
Dat ik verkeerd ben geinformeerd door FOK/FOX/Telegraaf zal mij ook niet verbazen, het zijn namelijk niet de meest betrouwbare bronnen. Vandaar dat ik ook hier naartoe kwam.

Jij zegt dat de zaken in dit bericht in nederland op grotere schaal gebeuren, maar ik heb daar zeer weining van vernomen. Ik heb namelijk nog nooit berichten gezien dat nederlandse moslim organisaties pleiten voor eigen wetten in nederland. En dus anders behandeld willen worden dan niet moslims.

Als het in nederland inderdaad net zo voorkomt, dan doet het er dus al helemaal niet toe of er in het bericht nu zweden of nederland straat. Mij intentie was dan ook om te weten te komen wat andere moslims er over denken.

Maar het lijkt er op dat ik op de verkeerde site ben beland, sorry hiervoor.

edit: las het bericht verkeerd.

Nee, je zit wel op de goede site. Maar om een correct beeld te krijgen kan je beter lezen dan vragen stellen. Vragen leveren vaak wat bizarre reacties op, en dan vooral van de meest extreme. Lees vooral ook Wie-schrijft-die-bijft. Dan zie je dat het feitelijk absoluut niet speelt, maar wel heel erg bij een x-tal fundamentalisten. En hoegroot die x is? I dont know.

xslaniet
29-04-06, 18:52
Geplaatst door Tomas
Waarom interesseert de situatie in zweden je eigenlijk zo? In nederland is -als je het zo wilt zien- de problematiek veel groter. Zweden is te vergelijken met drenthe.
Misschien is nederland en z'n grensbeperkend denkende volkje 'm te klein.

Witte78
29-04-06, 18:55
Geplaatst door Tomas
Nee, je zit wel op de goede site. Maar om een correct beeld te krijgen kan je beter lezen dan vragen stellen. Vragen leveren vaak wat bizarre reacties op, en dan vooral van de meest extreme. Lees vooral ook Wie-schrijft-die-bijft. Dan zie je dat het feitelijk absoluut niet speelt, maar wel heel erg bij een x-tal fundamentalisten. En hoegroot die x is? I dont know.

Ik heb hier indedaad een aantal bizarre reacties gelezen (in andere topics). Maar ik denk (hoop) daar doorheen te kunnen prikken.

Ik raad je aan ook eens FOK te lezen. Wat daar allemaal over moslims wordt geroepen, daar wordt je niet vrolijk van. En ik denk dat dat een veel grotere groep is dan de extremisten op deze site.

kijk maar eens op http://frontpage.fok.nl/nieuws/64299


Maar ik zal je raad opvolgen en eens in die andere rubriek gaan rondkijken (als ik eens tijd heb ;))

peyote
30-04-06, 07:19
Geplaatst door Tomas
Nee, je zit wel op de goede site. Maar om een correct beeld te krijgen kan je beter lezen dan vragen stellen. Vragen leveren vaak wat bizarre reacties op, en dan vooral van de meest extreme. Lees vooral ook Wie-schrijft-die-bijft. Dan zie je dat het feitelijk absoluut niet speelt, maar wel heel erg bij een x-tal fundamentalisten. En hoegroot die x is? I dont know.
Uit een recent onderzoek in de UK bleek dat 4 v/d 10 moslims de sharia wil invoeren in gedeeltes waar moslims in de meerderheid zijn. Ook in Canada waren moslims bezig om aparte wetten voor zichzelf in te voeren. Eigenlijk zie je dat overal in de geschiedenis, zodra er een behoorlijke groep moslims zijn willen ze hun eigen wetten invoeren.