PDA

Bekijk Volledige Versie : Christenvervolging / ’Word weer moslim of ik vermoord je’



Seif
01-05-06, 12:04
Christenvervolging / ’Word weer moslim of ik vermoord je’

Van onze redactie religie & filosofie

Moslims in Nederland die kiezen voor het christendom, krijgen te maken met intimidaties en geweld. „De islam bewijst zo zichzelf een heel slechte dienst.”

De Iraanse Vrezh (44) is christen en vluchtte in 1992 naar Nederland. Hij hoort niet bij de neo-christelijke asielzoekers die aanvankelijk door minister Verdonk het land zouden worden uitgezet, want Vrezh heeft met zijn gezin een verblijfsstatus gekregen.

Vrezh werkt hier als voorganger. Zijn oud-landgenoten weten hem wel te vinden, zegt hij vandaag in Schepper & Co: hij wordt telefonisch met de dood bedreigd. „Als je niet stopt met evangelisatie onder moslims, zullen we je doodmaken.”

Vrezh zegt dat andere bekeerde moslims hetzelfde overkomt.

Met intimidatie krijgt bijna elke moslim te maken die christen wordt, zegt Cees Rentier van de Stichting Evangelie & moslims. Die druk om tot de islam terug te keren gaat ver, zegt hij. „Tot aan de aankondiging ’we doen je wat aan’ of ’we maken je dood’.”

„Mijn vader is vermoord door zijn broer, omdat hij christen was”, zegt de Afghaan Ahmad (26). Hij zegt te zijn bedreigd. In het asielzoekerscentrum waar hij verblijft, bleef het niet bij woorden: Afghanen hebben hem in elkaar geslagen, zegt hij. En ook hem is verteld dat hij bij terugkeer naar zijn moederland wordt vermoord. „Ik weet zeker dat ik doodga als ik terugga. Daar kan ik niet leven.”

Volgens islamoloog Jan Slomp komen dreigementen en geweld in Nederland ’vaker’ voor. Ons land telt enkele honderden bekeerde Iraniërs, maar die zitten, zegt Slomp, ’in de verborgenheid’. „U begrijpt bij dergelijke verhalen over bedreiging, wel waarom.”

Rien van der Toorn, kerkelijk werker onder vluchtelingen bij de Stichting Gave, kent ’tientallen bedreigde allochtone christenen’. De geuite dreigementen mogen verbaal zijn, loos zijn ze niet, zegt Rentier. „Maar dan hebben we het over mensen die terugmoeten naar Saoedi-Arabië, Afghanistan of Iran.”

Islamoloog Slomp: „Ik ken verschillende Iraanse christenen die terugmoesten en daar nu ondergedoken zitten. Voor je geloof uitkomen betekent dat je letterlijk geen leven meer hebt. Met het gebrek aan geloofsvrijheid bewijst de islam zichzelf een heel slechte dienst.”

Het CDA-kamerlid Coskun Çörüz noemt zo’n behandeling van bekeerde moslims ’anti-islamitisch’. „Alleen God kan leven nemen en geloofsdwang wijst de islam af.” Bedreiging is ’verwerpelijk’. Çörüz wil dat justitie ertegen optreedt. „Of het nu in een asielzoekerscentrum of elders in Nederland is.”

Dan moet er wel eerst een aangifte zijn. Die heeft Ahmad, de bedreigde Iraniër, nog niet gedaan. „Dat haalt weinig uit”, zegt hij.

Ayhan Tonca, voorzitter van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) noemt de verhalen van ex-moslims 'schokkend’. Hij ziet een rol weggelegd voor de moskeeën in Nederland waar aan deze kwestie aandacht zou moeten worden besteed.

Als het aan PvdA-Kamerlid Jeroen Dijsselbloem ligt, gaat minister van justitie Donner onderzoeken hoe ernstig de bedreigingen tegen de nieuwe christenen zijn, en hoe vaak die voorkomen.

Schepper & Co, 1 mei, 17.10u, Ned. 1. De namen van Vrezh en Ahmad zijn op hun verzoek geanonimiseerd.

Bron: Trouw (http://www.trouw.nl/deverdieping/religie_filosofie/article299565.ece/Christenvervolging+%2F+%26rsquo%3BWord+weer+moslim +of+ik+vermoord+je%26rsquo%3B)

Marsipulami
01-05-06, 14:06
http://www.standaard.be/Assets/Images_Upload/24zaza1.jpg

Hansch
01-05-06, 16:39
De bewijzen stapelen zich op !

De ontmaskering van de sluier der waanzinnigheid.

gh.wille
01-05-06, 17:28
Geplaatst door Hansch
De bewijzen stapelen zich op !

De ontmaskering van de sluier der waanzinnigheid.

Nou ik kan hier nog niet zoveel bewijzen ontdekken , er zal wel iets van waarheid in zitten ,maar doodsbedreigingen lijkt mij erg stug !
WAAROM DOET DE BEDREIGDE GEEN AANGIFTE ????

Hansch
01-05-06, 17:48
Geplaatst door gh.wille
Nou ik kan hier nog niet zoveel bewijzen ontdekken , er zal wel iets van waarheid in zitten ,maar doodsbedreigingen lijkt mij erg stug !
WAAROM DOET DE BEDREIGDE GEEN AANGIFTE ???? Je mag 1 keer raden, of heb je meer raadslagen nodig !!?

Julien
01-05-06, 18:44
al die 'asielzoekers' die zo stoer zijn om deze bekeerde vluchtelingen te bedreigen, verdienen volgens mij wel een enkeltje terug naar eigen land. voor zulke mensen is hier echt geen plaats!

Joesoef
01-05-06, 18:57
Geplaatst door Hansch
Je mag 1 keer raden, of heb je meer raadslagen nodig !!?


Stoer verhaal = verblijfsvergunning. Denkt men......

Nelis70
01-05-06, 19:28
Geplaatst door Joesoef
Stoer verhaal = verblijfsvergunning. Denkt men......

Waarom zou het niet waar kunnen zijn?

Hansch
01-05-06, 19:38
Geplaatst door Julien
al die 'asielzoekers' die zo stoer zijn om deze bekeerde vluchtelingen te bedreigen, verdienen volgens mij wel een enkeltje terug naar eigen land. voor zulke mensen is hier echt geen plaats! Zulke laffe mafiosi gelogigen, kunnen we missen als kiespijn.

sjo
01-05-06, 23:56
Geplaatst door Joesoef
Stoer verhaal = verblijfsvergunning. Denkt men......

Ken je mensen die op deze manier aan een verblijfsvergunning zijn gekomen ?

gr.
sjo

nl-x
02-05-06, 10:20
Geplaatst door sjo
Ken je mensen die op deze manier aan een verblijfsvergunning zijn gekomen ?

gr.
sjo
Was Ayaan er niet zo een?

mulan
02-05-06, 11:28
Geplaatst door nl-x
Was Ayaan er niet zo een?

:)

H.P.Pas
02-05-06, 11:39
Geplaatst door Nelis70
Waarom zou het niet waar kunnen zijn?

Weil nicht sein kann was nicht sein darf.

Joesoef
02-05-06, 11:51
Geplaatst door sjo
Ken je mensen die op deze manier aan een verblijfsvergunning zijn gekomen ?

gr.
sjo

Ja. Iraniërs. Ik weet er zelfs van een die maar braaf naar de kerk gaat en savonds op de badmat richting Mekka om vergeving vraagt :hihi:


Iraniers en Afghanen hebben er nogal een handje van om in moeilijke-, sociale situaties waar ze iets gedaan willen krijgen waarin ze zwak staan of waarin het onmogelijk is om iets gedaan te krijgen zeer melodramatisch te doen. Een soort chantage veelal middels dramatisch gedrag. Lijkt veel op borderline gedrag. De een heeft het niet, veel hebben het er wel, de een wat sterker dan de ander.

Nelis70
02-05-06, 11:56
Geplaatst door Joesoef
Ja. Iraniërs. Ik weet er zelfs van een die maar braaf naar de kerk gaat en savonds op de badmat richting Mekka om vergeving vraagt :hihi:


Iraniers en Afghanen hebben er nogal een handje van om in moeilijke-, sociale situaties waar ze iets gedaan willen krijgen waarin ze zwak staan of waarin het onmogelijk is om iets gedaan te krijgen zeer melodramatisch te doen. Een soort chantage veelal middels dramatisch gedrag. Lijkt veel op borderline gedrag. De een heeft het niet, veel hebben het er wel, de een wat sterker dan de ander.

Waarmee nog steeds niet gezegd is dat alle verhalen daarmee verzonnen zijn.

Joesoef
02-05-06, 12:02
Geplaatst door Nelis70
Waarmee nog steeds niet gezegd is dat alle verhalen daarmee verzonnen zijn.


Misschien niet allemaal. Maar een ding is zeker, het is heel erg aangedikt en super overdreven neergezet. Oftewel, de Hollandse soep komt koud binnen en word als ijs opgelepelt.

Nelis70
02-05-06, 12:07
Geplaatst door Joesoef
Misschien niet allemaal. Maar een ding is zeker, het is heel erg aangedikt en super overdreven neergezet. Oftewel, de Hollandse soep komt koud binnen en word als ijs opgelepelt.

Ik betwijfel of dat zeker is. Ik heb meer van dat soort verhalen gehoord, onder meer van een oud-christelijk zendeling in Marokko. Is natuurlijk wel een ander land.

Joesoef
02-05-06, 12:13
Geplaatst door Nelis70
Ik betwijfel of dat zeker is. Ik heb meer van dat soort verhalen gehoord, onder meer van een oud-christelijk zendeling in Marokko. Is natuurlijk wel een ander land.


In Iran gebeurd er ook niets met die mensen. Ze zullen wel vreemd worden aangekeken en solliciteren gaat wat moeilijker maar that's all.

Ik ben maar een simpele accountmanager maar op mn werk heb ik ook wel eens agressie en of bedreigingen ondervonden. Het blijft bij woorden, soms een duw maar dat is ook alles.

Seif
02-05-06, 12:30
Alarm over bedreiging bekeerde moslims

Redactie politiek

DEN HAAG - PvdA-Kamerlid Dijsselbloem en zijn collega Huizinga van de ChristenUnie hebben bij de ministers Donner van Justitie en Verdonk van Vreemdelingenzaken aan de bel getrokken naar aanleiding van bedreigingen aan het adres van moslims die christen zijn geworden.

Zij dringen in schriftelijke vragen bij de bewindslieden aan op een onderzoek naar de omvang van bedreigingen aan het adres van bekeerde moslims. Directe aanleiding is een uitzending van het NCRV-programma ”Schepper en Co” van maandag.

In de uitzending bleek dat moslims die tot het christendom zijn overgegaan in ons land worden geïntimideerd en met de dood worden bedreigd. Ayhan Tonca, voorzitter van het Contactorgaan Moslims en Overheid, noemde de verhalen van de ex-moslims die aan het woord kwamen, „schokkend.” Hij zal voorstellen dat in de moskeeën in Nederland in het vrijdaggebed aandacht aan het verschijnsel wordt besteed.

In sommige gevallen spelen de intimidaties zich af in asielzoekerscentra. Dijsselbloem en Huizinga willen daarom ook opheldering van minister Verdonk. Zij nemen geen genoegen met een eerder antwoord van Verdonk dat asielzoekers een klacht kunnen indienen. Ze eisen dat de minister voor een actieve benadering kiest en asielzoekers informeert dat ze bedreiging en intimidatie niet moeten accepteren.

In ”Schepper en Co” kwam een Iraanse voorganger uit Nederland aan het woord die zegt dat hij telefonisch met de dood wordt bedreigd. „Als je niet stopt met evangelisatie onder moslims, zullen we je doodmaken”, is hem te verstaan gegeven. Volgens de voorganger staan de bedreigingen aan zijn adres niet op zichzelf. Van moslims die zich tot het christendom hebben bekeerd, hoort hij naar zijn zeggen dezelfde verhalen.

Afghanen in asielzoekerscentra stellen eveneens te zijn bedreigd. Sommigen zeggen zelfs in elkaar te zijn geslagen. Bij terugkeer naar hun vaderland zouden ze er rekening mee moeten houden dat ze worden vermoord.

Naar schatting bevinden zich in ons land enkele honderden bekeerde Iraniërs. Rien van der Toorn, als kerkelijk werker verbonden aan de stichting Gave, zei in de uitzending „tientallen bedreigde allochtone christenen” te kennen. De bedreigingen zouden direct verband houden met hun overgang naar het christelijk geloof.

© Reformatorisch Dagblad

Hansch
02-05-06, 15:54
Geplaatst door Joesoef
Ja. Iraniërs. Ik weet er zelfs van een die maar braaf naar de kerk gaat en savonds op de badmat richting Mekka om vergeving vraagt :hihi:


Iraniers en Afghanen hebben er nogal een handje van om in moeilijke-, sociale situaties waar ze iets gedaan willen krijgen waarin ze zwak staan of waarin het onmogelijk is om iets gedaan te krijgen zeer melodramatisch te doen. Een soort chantage veelal middels dramatisch gedrag. Lijkt veel op borderline gedrag. De een heeft het niet, veel hebben het er wel, de een wat sterker dan de ander.

Ik denk als je iets meer uitzoemt je nog een overeenkomst zult zien die beide volkeren delen.

Joesoef
02-05-06, 16:21
Geplaatst door Hansch Swansch
Ik denk als je iets meer uitzoemt je nog een overeenkomst zult zien die beide volkeren delen.


:stout: Deel het met ons...

Hansch
02-05-06, 20:07
Geplaatst door Joesoef
:stout: Deel het met ons...

Die Borderlinereligie ??


k' Kijk wel uit !

delankmoedige
02-05-06, 22:58
Och gut
Ze hebben weer iets gevonden om de de Islam te in de grond te beuren
Klasse hoor BalkELLENDE en Media

Wiggum
03-05-06, 14:05
Geplaatst door delankmoedige
Och gut
Ze hebben weer iets gevonden om de de Islam te in de grond te beuren
Klasse hoor BalkELLENDE en Media

Moet ik hieruit concluderen dat je de moorden, het geweld en de terreur, waarmee ex-Moslims te maken krijgen, goedkeurt?

Morosian
03-05-06, 14:25
Geplaatst door delankmoedige
Och gut. Ze hebben weer iets gevonden om de de Islam te in de grond te beuren.

Ze? Ik neem aan dat je in dit geval de moslims bedoelt die de bekeerde moslims bedreigen?

Hansch
03-05-06, 22:51
Hij beurt ze de grond in !!?

delankmoedige
03-05-06, 22:56
Nee - trouwens leuk hoor spellingsgrapjes maken- niemand klaagt over de wandaden van Bush en die is dan Christelijk.
Maar waarom wordt er nooit eens iets positiefs gemeld.
Dis is gewoon de propaganda die Himler ook bedreef
Herhalen, herhalen en herhalen
Maar ja iedereen is hier dna ook blind en doof
Maakt toch niks uit
Of wel dan !
:rolleyes:

Nelis70
04-05-06, 16:51
Geplaatst door delankmoedige
Nee - trouwens leuk hoor spellingsgrapjes maken- niemand klaagt over de wandaden van Bush en die is dan Christelijk.
Maar waarom wordt er nooit eens iets positiefs gemeld.
Dis is gewoon de propaganda die Himler ook bedreef
Herhalen, herhalen en herhalen
Maar ja iedereen is hier dna ook blind en doof
Maakt toch niks uit
Of wel dan !
:rolleyes:

Er wordt in de NL media behoorlijk veel negatief nieuws over Bush gebracht.
Overigens denk ik dat - ofschoon ik vrij negatief over een aantal zaken van Bush ben - je nog altijd beter in de VS kan wonen dan in Rusland of zo.

Waarom zeg je niet gewoon: ja dat klopt, het is niet ok als dat inderdaad in Iran gebeurd? Dan ben je er ook van af. Of kan je dat niet?

AARDIG
04-05-06, 17:59
Geplaatst door nl-x
Was Ayaan er niet zo een?


Scherp.

Hansch
06-05-06, 09:13
Geplaatst door Nelis70
Er wordt in de NL media behoorlijk veel negatief nieuws over Bush gebracht.
Overigens denk ik dat - ofschoon ik vrij negatief over een aantal zaken van Bush ben - je nog altijd beter in de VS kan wonen dan in Rusland of zo.

Waarom zeg je niet gewoon: ja dat klopt, het is niet ok als dat inderdaad in Iran gebeurd? Dan ben je er ook van af. Of kan je dat niet? Men gaat in de Islam niet in het eigen potje pissen !

Kritiek, wie zonder zonde is werpe de eerste steen, is daar totaal onbekend.