PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Zoete wraak’ treft blanke PvdA’ers



Dwaalspoor
02-05-06, 01:14
‘Zoete wraak’ treft blanke PvdA’ers

Van onze verslaggever Ron Meerhof

ROTTERDAM - ‘Het naamplaatje stond al op mijn deur’, zegt PvdA’er Robbert Baruch. Afgelopen week zou hij worden geïnstalleerd als dagelijks bestuurder (DB’er) van de Rotterdamse deelgemeente Feijenoord. De bloemen stonden klaar. Baruch had vrouw en kinderen meegenomen. ‘En toen’, zegt hij, ‘plop.’

Van de 25deelraadsleden stemden er slechts tien voor hem. En dat terwijl de PvdA veertien zetels heeft. De twee andere kandidaat-DB’ers, óók PvdA, kregen respectievelijk elf en twaalf stemmen voor. Eén onthouding, de rest tegen. Weg DB. Van tevoren was afgesproken dat de fractie het DB unaniem zou steunen.

Toen iedereen van de schrik was bekomen, is er een fractievergadering belegd. Wie hadden er tegen gestemd, en waarom? Maar de daders lagen op het kerkhof. ‘Ongelofelijk’, zegt Baruch. ‘Daar stond ik dan, met mijn vrouw en mijn kinderen en een mes in mijn rug.’

Ruud van Middelkoop, oud-Kamerlid en gedurende drie decennia af en aan raadslid voor de PvdA, heeft in de politiek alles al een keer meegemaakt. Maar dit dus niet. ‘Dit moet een unicum zijn in de Nederlandse parlementaire geschiedenis. Zó onbeschoft. Het ontbreekt enkelen in die fractie aan het prilste begin van politiek fatsoen. En gewoon fatsoen ook, trouwens.’

Er speelt nog iets. Is dit een van de ongelukken waarvoor werd gevreesd na de veelbeschreven opmars van allochtone raadsleden? ‘Dit is een Turkse opstand’, weet een prominente PvdA’er zeker.

Dat zit zo. De fractie in Feijenoord telt vijf deelraadsleden van Turkse afkomst, van wie er die bewuste donderdagavond vier aanwezig waren. Een van hen zit al vanaf 1994 in de deelraad en had nu zelf wel eens bestuurder willen worden. Dat is geblokkeerd. Het scenario dat rondzingt in de partij: morrend moesten de Turkse deelraadsleden vervolgens toezien hoe twee mannen van buiten werden gehaald. Beiden autochtoon, en misschien nog wel erger: uit Amsterdam en uit Vught. ‘Ze hebben niks laten merken. Maar nu nemen ze zoete wraak.’

Maar zo simpel is het niet, bezweren ingewijden. Meerdere deelraadsleden, niet alleen de Turken en zelfs niet alleen allochtonen, hebben meermalen twijfels geuit over de gang van zaken. Selecteren op kwaliteit, oké. Geen excuusallochtonen op de lijst, ook goed. Maar kon voor het overwegend allochtone Feijenoord nou werkelijk niet één geschikte zwarte bestuurder worden gevonden?

Er is stelselmatig over die twijfels heen gewalst met dooddoeners, zegt een ingewijde. Wilden de allochtone raadsleden een kleurtje in hun DB? Ach, er zaten toch een allochtoon (een wel heel lichte Zeeuwse van Surinaamse afkomst) en een jood (Baruch) in?

Het conflict weerspiegelt de worsteling met migranten, maar óók de schizofrenie in het moderne Feijenoord. Want dat bestaat tegenwoordig uit wel drie delen: de yuppen van de Kop van Zuid, de autochtone overblijvers in wijken als Vreewijk, en de migranten, Turken voorop, in de rest van de deelgemeente.

Het voorgestelde bestuur had kwaliteit, zegt een betrokkene, maar het was kwaliteit-door-de-ogen-van-de-Kop-van-Zuid. Wie vertegenwoordigde nou die duizenden allochtone voorkeursstemmers? ‘Die willen zich herkennen in hun bestuur. Mag het?’

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article299782.ece/Zoete_wraak_treft_blanke_PvdA_ers

Wortel
02-05-06, 08:02
Tjaja. We kunnen niet tegen je inpraten, maar we kunnen wel tegen je stemmen. Krijg inderdaad eerst maar eens de bestuursculturen op één lijn, voordat je aan deze escapades begint, want anders krijg je brokken. Waarvan akte...

super ick
02-05-06, 09:11
Geplaatst door Dwaalspoor
‘Zoete wraak’ treft blanke PvdA’ers

Van onze verslaggever Ron Meerhof

ROTTERDAM - ‘Het naamplaatje stond al op mijn deur’, zegt PvdA’er Robbert Baruch. Afgelopen week zou hij worden geïnstalleerd als dagelijks bestuurder (DB’er) van de Rotterdamse deelgemeente Feijenoord. De bloemen stonden klaar. Baruch had vrouw en kinderen meegenomen. ‘En toen’, zegt hij, ‘plop.’

Van de 25deelraadsleden stemden er slechts tien voor hem. En dat terwijl de PvdA veertien zetels heeft. De twee andere kandidaat-DB’ers, óók PvdA, kregen respectievelijk elf en twaalf stemmen voor. Eén onthouding, de rest tegen. Weg DB. Van tevoren was afgesproken dat de fractie het DB unaniem zou steunen.

Toen iedereen van de schrik was bekomen, is er een fractievergadering belegd. Wie hadden er tegen gestemd, en waarom? Maar de daders lagen op het kerkhof. ‘Ongelofelijk’, zegt Baruch. ‘Daar stond ik dan, met mijn vrouw en mijn kinderen en een mes in mijn rug.’

Ruud van Middelkoop, oud-Kamerlid en gedurende drie decennia af en aan raadslid voor de PvdA, heeft in de politiek alles al een keer meegemaakt. Maar dit dus niet. ‘Dit moet een unicum zijn in de Nederlandse parlementaire geschiedenis. Zó onbeschoft. Het ontbreekt enkelen in die fractie aan het prilste begin van politiek fatsoen. En gewoon fatsoen ook, trouwens.’

Er speelt nog iets. Is dit een van de ongelukken waarvoor werd gevreesd na de veelbeschreven opmars van allochtone raadsleden? ‘Dit is een Turkse opstand’, weet een prominente PvdA’er zeker.

Dat zit zo. De fractie in Feijenoord telt vijf deelraadsleden van Turkse afkomst, van wie er die bewuste donderdagavond vier aanwezig waren. Een van hen zit al vanaf 1994 in de deelraad en had nu zelf wel eens bestuurder willen worden. Dat is geblokkeerd. Het scenario dat rondzingt in de partij: morrend moesten de Turkse deelraadsleden vervolgens toezien hoe twee mannen van buiten werden gehaald. Beiden autochtoon, en misschien nog wel erger: uit Amsterdam en uit Vught. ‘Ze hebben niks laten merken. Maar nu nemen ze zoete wraak.’

Maar zo simpel is het niet, bezweren ingewijden. Meerdere deelraadsleden, niet alleen de Turken en zelfs niet alleen allochtonen, hebben meermalen twijfels geuit over de gang van zaken. Selecteren op kwaliteit, oké. Geen excuusallochtonen op de lijst, ook goed. Maar kon voor het overwegend allochtone Feijenoord nou werkelijk niet één geschikte zwarte bestuurder worden gevonden?

Er is stelselmatig over die twijfels heen gewalst met dooddoeners, zegt een ingewijde. Wilden de allochtone raadsleden een kleurtje in hun DB? Ach, er zaten toch een allochtoon (een wel heel lichte Zeeuwse van Surinaamse afkomst) en een jood (Baruch) in?

Het conflict weerspiegelt de worsteling met migranten, maar óók de schizofrenie in het moderne Feijenoord. Want dat bestaat tegenwoordig uit wel drie delen: de yuppen van de Kop van Zuid, de autochtone overblijvers in wijken als Vreewijk, en de migranten, Turken voorop, in de rest van de deelgemeente.

Het voorgestelde bestuur had kwaliteit, zegt een betrokkene, maar het was kwaliteit-door-de-ogen-van-de-Kop-van-Zuid. Wie vertegenwoordigde nou die duizenden allochtone voorkeursstemmers? ‘Die willen zich herkennen in hun bestuur. Mag het?’

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article299782.ece/Zoete_wraak_treft_blanke_PvdA_ers

Het is wel een fenomeen dat de kop op gaat steken. Stemmen op iemand om wat hij is en niet om waar hij voor staat. Stammenpolitiek.

Als je je al af moet gaan vragen of de kleur van de bestuurder wel overeenkomt met de gemiddelde kleur van zijn/haar deelgemeente dan ben je eigenlijk al ver op de verkeerde weg.
Die discussie zou helemaal niet gevoerd hoeven worden als de mensen overtuigd waren van het feit dat hun belangen zo goed mogelijk gedient worden.

mulan
02-05-06, 11:35
Geplaatst door superdick
Het is wel een fenomeen dat de kop op gaat steken. Stemmen op iemand om wat hij is en niet om waar hij voor staat. Stammenpolitiek.

Als je je al af moet gaan vragen of de kleur van de bestuurder wel overeenkomt met de gemiddelde kleur van zijn/haar deelgemeente dan ben je eigenlijk al ver op de verkeerde weg.
Die discussie zou helemaal niet gevoerd hoeven worden als de mensen overtuigd waren van het feit dat hun belangen zo goed mogelijk gedient worden.

Grapjas. :haha: En dit geldt niet voor iedereen wil je zeggen of is het pas een fenomeen als bruin voor bruin stemt?

Bofko
02-05-06, 11:39
Geplaatst door mulan
Grapjas. :haha: En dit geldt niet voor iedereen wil je zeggen of is het pas een fenomeen als bruin voor bruin stemt?

Yep. Vriendjespolitiek en een old boys network zijn van alle tijden en alle kleuren in de kringen der politiek.

Seif
02-05-06, 11:45
Geplaatst door Bofko
Yep. Vriendjespolitiek en een old boys network zijn van alle tijden en alle kleuren in de kringen der politiek.

Volgens mij doen allochtonen toch echt disproportioneel aan voorkeursstemmen. Autochtonen stemmen toch meer langs ideologische lijnen.

mulan
02-05-06, 12:01
Geplaatst door Seif
Volgens mij doen allochtonen toch echt disproportioneel aan voorkeursstemmen. Autochtonen stemmen toch meer langs ideologische lijnen.

Allochtonen ook. Mijn pa denkt dat de pvda nog steeds links is. Om die reden stemt hij net als de meeste mensen hetgeen ze altijd al gestemd hebben.

Bofko
02-05-06, 12:06
Geplaatst door Seif
Volgens mij doen allochtonen toch echt disproportioneel aan voorkeursstemmen. Autochtonen stemmen toch meer langs ideologische lijnen.

Zelfs als dat waar is zou ik daar geen problemen mee hebben. Als iemand dmv voorkeurstemmen in een bestuurscollege komt zal daarna wel blijken in hoeverre hij de verwachtingen waarmaakt en hij met de overige bestuurders kan samenwerken.

Seif
02-05-06, 12:18
Geplaatst door Bofko
Zelfs als dat waar is zou ik daar geen problemen mee hebben. Als iemand dmv voorkeurstemmen in een bestuurscollege komt zal daarna wel blijken in hoeverre hij de verwachtingen waarmaakt en hij met de overige bestuurders kan samenwerken.

Dat goed kunnen samenwerken met andere bestuurders wordt steeds minder belangrijk om voor functies in aanmerking te komen. Steeds minder partijen doen namelijk aan ballotage. De enige verwachtingen die ze dan nog moeten waarmaken, zijn die van hun directe achterban. En daar zit het probleem.

mark61
02-05-06, 13:34
Geplaatst door Seif
Volgens mij doen allochtonen toch echt disproportioneel aan voorkeursstemmen. Autochtonen stemmen toch meer langs ideologische lijnen.

Dat is jouw vrome hoop. In werkelijkheid stemmen ze allebei langs portemonnee-lijnen. Vergeet het idealisme.

Seif
02-05-06, 13:48
Geplaatst door mark61
Dat is jouw vrome hoop. In werkelijkheid stemmen ze allebei langs portemonnee-lijnen. Vergeet het idealisme.

Hogere uitkeringen, of lagere belastingen is net zo goed ideologie. Dat is nogal een verschil met directe persoonlijke begunstiging. En volgens mij weet je dat best.

mark61
02-05-06, 13:51
Geplaatst door Seif
Hogere uitkeringen, of lagere belastingen is net zo goed ideologie. Dat is nogal een verschil met directe persoonlijke begunstiging. En volgens mij weet je dat best.

Dat is theoretisch een verschil.

Ik beweer dat 99% van de mensen alleen maar aan hun eigen portemonnee denken als ze in het stemhokje staan. Vooral de armsten en rijksten. Denk jij niet? Zou ik ietwat naïef vinden.

observer
02-05-06, 14:00
Geplaatst door mark61
Dat is theoretisch een verschil.

Ik beweer dat 99% van de mensen alleen maar aan hun eigen portemonnee denken als ze in het stemhokje staan. Vooral de armsten en rijksten. Denk jij niet? Zou ik ietwat naïef vinden. toch is het zo dat rijk en arm statistisch niet relevant zijn

bv 1,5% van de nederlanders verdient meer dan een ton euro's (neem maar even een definitie van rijk) dat is max 2 zetels

geloof dat het % armen wel hoger is maar zelfs dan valt 80 90 % van de nederlanders onder de "middenklasse" die wel alles betaald overigens (de armen zijn geen nettobelastingbetalers de rijken zijn qua aantal niet grootgenoeg maar betalen wel)

bovendien als je naar politici kijkt ze roepen bv elke 4 jaar allemaal dat ze armoede gaan aanpakken, dat riepen ze 8 12 16 20 etc jaar geleden ook en dat zullen ze over 20 nog roepen

Seif
02-05-06, 14:01
Geplaatst door mark61
Ik beweer dat 99% van de mensen alleen maar aan hun eigen portemonnee denken als ze in het stemhokje staan. Vooral de armsten en rijksten. Denk jij niet? Zou ik ietwat naïef vinden.

Mischien tot op zekere hoogte. Volgens mij is de VVD de enige echte partij voor de rijken en ondernemers. Bij de andere partijen zijn de verschillende inkomens toch best evenreding vertegenwoordigd heb ik het idee. Nota bene mijn bloedeigen moeder heeft de laatste keer voor de VVD gekozen met haar AOW uitkering. :zegniets:

mark61
02-05-06, 14:07
Geplaatst door observer
toch is het zo dat rijk en arm statistisch niet relevant zijn


Da is zo, ik houd het vrolijk bij 99%. Nederland, of enig ander land, en idealisme. Lamenietlachen.

Niemand is een netto-belastingbetaler, zou ik zeggen. Was precies de definitie?

mark61
02-05-06, 14:08
Geplaatst door Seif
Mischien tot op zekere hoogte. Volgens mij is de VVD de enige echte partij voor de rijken en ondernemers. Bij de andere partijen zijn de verschillende inkomens toch best evenreding vertegenwoordigd heb ik het idee. Nota bene mijn bloedeigen moeder heeft de laatste keer voor de VVD gekozen met haar AOW uitkering. :zegniets:

Je hebt er natuurlijk altijd bij die misleid worden en in hun eigen vingers snijden. :)

H.P.Pas
02-05-06, 14:16
Geplaatst door Bofko
Zelfs als dat waar is zou ik daar geen problemen mee hebben. Als iemand dmv voorkeurstemmen in een bestuurscollege komt zal daarna wel blijken in hoeverre hij de verwachtingen waarmaakt en hij met de overige bestuurders kan samenwerken.

Dat werkt hier altijd zo; bestuurscolleges (kantonsregering en gemeentebestuur) worden direct gekozen; een kandidaat maakt alleen een kans als hij als persoon bekend is en ook stemmen van buiten zijn eigen partij kan trekken.

DEMOcraat
02-05-06, 14:17
Geplaatst door Seif
Volgens mij doen allochtonen toch echt disproportioneel aan voorkeursstemmen. Autochtonen stemmen toch meer langs ideologische lijnen.
proteststemmen hebben niets met voorkeur of ideologie te maken..

super ick
02-05-06, 15:35
Geplaatst door mulan
Grapjas. :haha: En dit geldt niet voor iedereen wil je zeggen of is het pas een fenomeen als bruin voor bruin stemt?

JE STEMT OP IEMAND OM HAAR OF ZIJN STANDPUNTEN EN NIET OM ZIJN KOMAF.
EEN TURK HOORT NIET OP EEN TURK TE STEMMEN OMDAT HIJ TURK IS. LIJKT ME EEN BEETJE KORTZICHTIG.

Wortel
02-05-06, 15:57
EEN TURK HOORT NIET OP EEN TURK TE STEMMEN OMDAT HIJ TURK IS. LIJKT ME EEN BEETJE KORTZICHTIG.

Het hoort niet en toch kan het zo gaan. Alweer: eenkennige bestuursculturen en wederzijdse onbekendheid met elkaar werken dit in de hand.

H.P.Pas
02-05-06, 16:30
Geplaatst door superdick
JE STEMT OP IEMAND OM HAAR OF ZIJN STANDPUNTEN EN NIET OM ZIJN KOMAF.


Wie zegt dat ? Voor , pakweg, een vakbondsbestuurder is een Aerdenhoutse komaf een flinke handicap, omdat hij veelal niet ècht weet waar hij over praat.

super ick
02-05-06, 17:27
Geplaatst door H.P.Pas
Wie zegt dat ? Voor , pakweg, een vakbondsbestuurder is een Aerdenhoutse komaf een flinke handicap, omdat hij veelal niet ècht weet waar hij over praat.

We hebben het over het dagelijks bestuur van een politieke partij. Stemmen op bais van etniciteit is eigenlijk discriminatie. Of kunnen alleen autochtonen discrimineren?

mark61
02-05-06, 18:00
Geplaatst door superdick
We hebben het over het dagelijks bestuur van een politieke partij.

Nope, we hebben het over het DB van een stadsdeel.

H.P.Pas
02-05-06, 18:25
Geplaatst door superdick
Stemmen op bais van etniciteit is eigenlijk discriminatie.

Sure. Is dat erg ?

super ick
02-05-06, 18:25
Geplaatst door mark61
Nope, we hebben het over het DB van een stadsdeel.

Oke dank. Dat is dus wel wat anders dan een vakbondsbestuurder.

H.P.Pas
02-05-06, 18:43
Geplaatst door superdick
Oke dank. Dat is dus wel wat anders dan een vakbondsbestuurder.

Een vakbondsbestuurder vertegenwoordigt werknemers, zonder Aerdenhoutse komaf .
Een deelraadlid vertegenwoordigt buurtbewoners.
Een flink deel van die buurtbewoners is van Turkse komaf.
Waar ligt het doorslaggevende verschil ?

observer
02-05-06, 20:23
Geplaatst door H.P.Pas
Wie zegt dat ? Voor , pakweg, een vakbondsbestuurder is een Aerdenhoutse komaf een flinke handicap, omdat hij veelal niet ècht weet waar hij over praat. euh rozenmuller, notabene erfgenaam v en d

werd wel lid van een marxistisch polpot aanbiddersgroepje en vakbondsman

H.P.Pas
02-05-06, 21:15
Geplaatst door observer
euh rozenmuller, notabene erfgenaam v en d

werd wel lid van een marxistisch polpot aanbiddersgroepje
Da's typisch Aerdenhouts.



en vakbondsman

Ondanks z'n handicap, da's een prestatie.

De combinatie lijkt me wel weer lastig. :)

Ongelovelijk
02-05-06, 21:18
Geplaatst door H.P.Pas
Wie zegt dat ? Voor , pakweg, een vakbondsbestuurder is een Aerdenhoutse komaf een flinke handicap, omdat hij veelal niet ècht weet waar hij over praat.

Tessiner :boogjes:, de hele tijd maar kakken op die kouwe kak!

H.P.Pas
02-05-06, 21:28
Geplaatst door Ongelovelijk
Tessiner :boogjes:,

Zucchin ! :boogie:

Ongelovelijk
02-05-06, 21:49
Geplaatst door H.P.Pas
Zucchin ! :boogie:

Spreek alleen een beetje de taal van de kakkers :ego: . Adé.

observer
03-05-06, 09:24
Geplaatst door H.P.Pas
Da's typisch Aerdenhouts.


Ondanks z'n handicap, da's een prestatie.

De combinatie lijkt me wel weer lastig. :) ach eerst brullen op de baricades en "in de wijk" wonen want dat is authentiek om vervolgens " voor de kinderen" naar het gooi te verhuizen (en 2e huis in zuid frankrijk waar hij als echt gl'er met vliegtuig heen gaat)

Bart.NL
03-05-06, 10:01
Geplaatst door Seif
Volgens mij doen allochtonen toch echt disproportioneel aan voorkeursstemmen. Autochtonen stemmen toch meer langs ideologische lijnen.

... en bijna nooit op een allochtoon.

Bofko
03-05-06, 10:12
Geplaatst door Bart.NL
... en bijna nooit op een allochtoon.

Laetitia Griffith schijnt bij de laatste verkiezingen nogal wat autochtone voorkeursstemmen te hebben gekregen.

mark61
03-05-06, 10:23
Geplaatst door Bofko
Laetitia Griffith schijnt bij de laatste verkiezingen nogal wat autochtone voorkeursstemmen te hebben gekregen.

Ja, ouwe witte geilaards en lekkere zwarte mokkels. Maar dit zijn Turkse mannen, dat trekt niet zo.

observer
03-05-06, 13:30
Geplaatst door Seif
Volgens mij doen allochtonen toch echt disproportioneel aan voorkeursstemmen. Autochtonen stemmen toch meer langs ideologische lijnen. plaatstelijk gl deelraadslid geeft ook toe dat er veel machtigingen zijn afgegeven en dat die verdeeld zijn onder de turkse kandidaten of in iedergeval de partijen met veel turken op de lijst

Bart.NL
03-05-06, 14:07
Geplaatst door Bofko
Laetitia Griffith schijnt bij de laatste verkiezingen nogal wat autochtone voorkeursstemmen te hebben gekregen.

Bijna nooit is bijna nooit. Er zijn uitzonderingen. Ayaan zal het ook wel goed doen.