PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘We hebben joden de trein niet in geduwd'



Dwaalspoor
03-05-06, 21:56
woensdag 03 mei 2006

‘We hebben joden de trein niet in geduwd'

Door CAREL BRENDEL


AMSTERDAM - Holocaust-expert prof. J. H. ten Cate verzet zich tegen ‘nieuwe clichés’ over wie goed en wie fout was.
’Toen ik meer dan 20 jaar geleden bij het NIOD kwam werken, hoorde ik al dat Dodenherdenking en Bevrijdingsdag nu wel voor de laatste keer zouden worden gevierd. Nu voorzie ik dat 4 en 5 mei voorlopig niet zijn weg te denken. Er zijn nog 40.000 vervolgingsslachtoffers in leven. Deze mensen zijn taai, ze verslaan de statistiek.

Bovendien komen er nieuwe mensen bij om te herdenken. Het accent zal steeds meer komen te liggen op onze soldaten die betrokken zijn bij internationale vredesmissies. Zij zijn degenen die op dit moment hun leven riskeren voor de vrijheid van anderen.

Ik denk dat 26 januari, de herdenking van de bevrijding van concentratiekamp Auschwitz, steeds belangrijker zal worden. In 2006 herdenken we een heel andere oorlog dan in 1946. Toen lag de nadruk op de verzetstrijders, op de mensen die de eer van Nederland hadden gered. Nu ligt het accent veel meer op de slachtoffers.

Het lijkt tegenwoordig wel of de oorlog is vernauwd tot de jodenvervolging, alsof er geen andere oorlogsgeschiedenis meer bestaat. De April-Meistaking van 1943, de grootste staking tijdens de bezetting, is praktisch vergeten. De eerste studies van het NIOD gingen juist over massale verzetsdaden als de Februaristaking en de Spoorwegstaking.

Het beeld over goed en fout is totaal veranderd. Destijds golden alleen NSB’ers en SS’ers als fout. Er waren 400.000 dossiers, de rest van de negen miljoen Nederlanders was goed. De Amsterdamse politie kreeg namens de joodse gemeenschap een bloemenhulde voor haar hulpvaardig optreden. Dat zou nu toch ondenkbaar zijn. Tegenwoordig wordt de politie vooral gezien als de instantie die de nazi’s hielp bij het ophalen van de joden.

We krijgen nu het cliché dat we met z’n allen de joden de trein in hebben geduwd. Ik verzet me tegen dit beeld. We doen alsof we daarmee de verantwoordelijkheid voor de jodenvervolging accepteren, maar schuiven die in werkelijkheid af naar een vorige generatie.

Het verschil tussen daders en toeschouwers vervaagt. Daarmee doe je onrecht aan veel Nederlanders, die geschrokken en geërgerd waren en zich machteloos voelden. Ook al wist men niets van de gaskamers, de deportatie van de joden was ernstig genoeg. Elke Nederlander wist dat joden van huis werden gehaald, als groep werden weggevoerd en dat je nooit meer van ze hoorde.

Ik denk dat het Nationaal Comité 4 en 5 Mei heel goed in staat is thema’s rond de herdenking te vinden, waar de meeste bevolkingsgroepen zich in kunnen vinden.

Het lukt nog wel door geschiedenislessen, excursies naar Westerbork of adoptie van een van de 3000 oorlogsmonumenten jongeren erbij te betrekken. De generatie tussen 25 en 40 jaar schijnt het probleem te zijn, die heeft weinig met de oorlog.’’


http://www.ad.nl/binnenland/article315246.ece

gh.wille
03-05-06, 22:36
Geplaatst door Dwaalspoor
woensdag 03 mei 2006

‘We hebben joden de trein niet in geduwd'

Door CAREL BRENDEL


AMSTERDAM - Holocaust-expert prof. J. H. ten Cate verzet zich tegen ‘nieuwe clichés’ over wie goed en wie fout was.
’Toen ik meer dan 20 jaar geleden bij het NIOD kwam werken, hoorde ik al dat Dodenherdenking en Bevrijdingsdag nu wel voor de laatste keer zouden worden gevierd. Nu voorzie ik dat 4 en 5 mei voorlopig niet zijn weg te denken. Er zijn nog 40.000 vervolgingsslachtoffers in leven. Deze mensen zijn taai, ze verslaan de statistiek.

Bovendien komen er nieuwe mensen bij om te herdenken. Het accent zal steeds meer komen te liggen op onze soldaten die betrokken zijn bij internationale vredesmissies. Zij zijn degenen die op dit moment hun leven riskeren voor de vrijheid van anderen.

Ik denk dat 26 januari, de herdenking van de bevrijding van concentratiekamp Auschwitz, steeds belangrijker zal worden. In 2006 herdenken we een heel andere oorlog dan in 1946. Toen lag de nadruk op de verzetstrijders, op de mensen die de eer van Nederland hadden gered. Nu ligt het accent veel meer op de slachtoffers.

Het lijkt tegenwoordig wel of de oorlog is vernauwd tot de jodenvervolging, alsof er geen andere oorlogsgeschiedenis meer bestaat. De April-Meistaking van 1943, de grootste staking tijdens de bezetting, is praktisch vergeten. De eerste studies van het NIOD gingen juist over massale verzetsdaden als de Februaristaking en de Spoorwegstaking.

Het beeld over goed en fout is totaal veranderd. Destijds golden alleen NSB’ers en SS’ers als fout. Er waren 400.000 dossiers, de rest van de negen miljoen Nederlanders was goed. De Amsterdamse politie kreeg namens de joodse gemeenschap een bloemenhulde voor haar hulpvaardig optreden. Dat zou nu toch ondenkbaar zijn. Tegenwoordig wordt de politie vooral gezien als de instantie die de nazi’s hielp bij het ophalen van de joden.

We krijgen nu het cliché dat we met z’n allen de joden de trein in hebben geduwd. Ik verzet me tegen dit beeld. We doen alsof we daarmee de verantwoordelijkheid voor de jodenvervolging accepteren, maar schuiven die in werkelijkheid af naar een vorige generatie.

Het verschil tussen daders en toeschouwers vervaagt. Daarmee doe je onrecht aan veel Nederlanders, die geschrokken en geërgerd waren en zich machteloos voelden. Ook al wist men niets van de gaskamers, de deportatie van de joden was ernstig genoeg. Elke Nederlander wist dat joden van huis werden gehaald, als groep werden weggevoerd en dat je nooit meer van ze hoorde.

Ik denk dat het Nationaal Comité 4 en 5 Mei heel goed in staat is thema’s rond de herdenking te vinden, waar de meeste bevolkingsgroepen zich in kunnen vinden.

Het lukt nog wel door geschiedenislessen, excursies naar Westerbork of adoptie van een van de 3000 oorlogsmonumenten jongeren erbij te betrekken. De generatie tussen 25 en 40 jaar schijnt het probleem te zijn, die heeft weinig met de oorlog.’’


http://www.ad.nl/binnenland/article315246.ece

:duim:

Ben het volkomen eens dat de ''Dodenherdenking " nu bijna is vervaagd tot de " Joden Herdenking " en dat was niet de bedoeling !
De doelstelling was destijds ALLE slachtoffers de Nazie,s te herdenken ,en de nadruk lag dan wel op de Strijders die gevallen waren voor Volk en Vaderland .
Nu is dat vervaagd en het komt over dat er alleen nog aan de MASSA VERNIETIGING van een bepaalde groep mensen word gedacht ,logisch want dat spreekt het meeste aan , met name de foto,s uit de kampen enz , foto,s van gemartelde verzetstrijders of hun overblijfselen zijn er niet of nauwlijks en een foto van een getorpedeerd schip dat ten onder gaat met man en muis zegt ook niet zo veel, je ziet de slachtoffers niet !
Overigens ben ik wel een voorstander van de ''dodenherdenking " net zo goed als de Herdenking van de A-BOMMEN op HIROSHIMA en NAGASAKI !
Al zou het alleen maar zijn om de jeugd die hier in betrekkelijke vrede leeft ,er op te wijzen wat de verschrikkingenwaren van een W.O ; EN ER VOORAL OP TE WIJZEN DAT ER MOMENTEEL NOG STEEDS OORLOGEN AAN DE GANG ZIJN !

xslaniet
03-05-06, 22:38
Stalin heeft er meer vermoord...waarom wordt dat niet herdacht?

waterfiets
03-05-06, 22:48
Geplaatst door xslaniet
Stalin heeft er meer vermoord...waarom wordt dat niet herdacht?

Dat is zo maar niet algemeen bekend. Verder hoort het natuurlijk niet tot de west-europese geschiedenis.

gh.wille
03-05-06, 22:59
Geplaatst door waterfiets
Dat is zo maar niet algemeen bekend. Verder hoort het natuurlijk niet tot de west-europese geschiedenis.

Het hoort wel bij de West -Europese geschiedenis .en ik weet niet of er in Rusland een herdenking is van de doden die STALIN op zijn geweten heeft .
Verder heeft het niets met de Nederlandse ''Doden -Herdenking " te maken welke betreft de gevallen slachtoffers Tijdens WO 2 !

duende
04-05-06, 00:09
Geplaatst door xslaniet
Stalin heeft er meer vermoord...waarom wordt dat niet herdacht?
Op 4 mei worden de Nederlandse slachtoffers van het nazi bewind herdacht.
Verzetstrijders, mensen die zomaar opgepakt en neergeknald zijn uit willekeur of uit wraak. Zoals de mannelijke bevolking van Putten en natuurlijk de joden, want die waren ook slachtoffer. Als je de laatste jaren goed hebt opgelet zie je dat niet alleen de joden herdacht worden en werden.
Misschien als men wat meer interesse had getoond dan had men dat wel gezien.

tukkersterror
04-05-06, 00:25
Geplaatst door gh.wille
Het hoort wel bij de West -Europese geschiedenis .en ik weet niet of er in Rusland een herdenking is van de doden die STALIN op zijn geweten heeft .
Verder heeft het niets met de Nederlandse ''Doden -Herdenking " te maken welke betreft de gevallen slachtoffers Tijdens WO 2 !

Nee nog niet, al komen de laatste jaren in Rusland wel steeds meer gruwelijkheden naar boven wat Stalin en Lenin hebben gedaan.
Ik denk trouwens dat het volk deze shock ook in 1 keer niet zou aankunnen, omdat zij jarenlang de staat 200% hebben vertrouwd.
En ik zou het niet graag voor mijn kiezen hebben als daar de echte opstanden zouden uit breken.

TonH
04-05-06, 00:34
Geplaatst door Dwaalspoor
Bovendien komen er nieuwe mensen bij om te herdenken. Het accent zal steeds meer komen te liggen op onze soldaten die betrokken zijn bij internationale vredesmissies. Zij zijn degenen die op dit moment hun leven riskeren voor de vrijheid van anderen.


En daarmee zou dan helemaal een einde aan het herdenken komen wat mij betreft. Herdenken van mensen die voor politieke en economische spelletjes zijn opgeleid, zich voor die karretjes laten spannen en daarna bij het uitoefenen van hun vak zijn omgekomen? Ik dacht het niet.
En hen beschrijven als "degenen die op dit moment hun leven riskeren voor de vrijheid van anderen" vind ik bijna pervers.

gh.wille
04-05-06, 01:13
Geplaatst door TonH
En daarmee zou dan helemaal een einde aan het herdenken komen wat mij betreft. Herdenken van mensen die voor politieke en economische spelletjes zijn opgeleid, zich voor die karretjes laten spannen en daarna bij het uitoefenen van hun vak zijn omgekomen? Ik dacht het niet.
En hen beschrijven als "degenen die op dit moment hun leven riskeren voor de vrijheid van anderen" vind ik bijna pervers.

Ja hoor we zijn er weer , ik denk dat er bij al de (missies ) waarin NEDERLAND heeft deelgenomen sinds de WO. 2 nog niet 1% van het aantal doden is gevallen welke geduremde W.O 2 het leven lieten
afgezien dan nog van het feit dat deze doden gevallen zijn in zgn ''VREDESMISSIES ", die mijn inziens geen eene mallemoer te maken hebben met WO. 2 .
De herdenkingen in JAPAN afschaffen ?? ja dat zou dat gajus wat voorstander is van ATOOM -WAPENS voor iedereen wel willen !
Verbieden die zooi en die ze al hebben af bouwen die troep !
Amerika en Rusland waren al een klein beetje op weg ,maar nu zal de vaart er wel uit wezen als iedereen ff z,n eigen A-Bommetjes wil hebben.

gh.wille
04-05-06, 01:16
Geplaatst door gh.wille
Ja hoor we zijn er weer , ik denk dat er bij al de (missies ) waarin NEDERLAND heeft deelgenomen sinds de WO. 2 nog niet 1% van het aantal doden is gevallen welke geduremde W.O 2 het leven lieten
afgezien dan nog van het feit dat deze doden gevallen zijn in zgn ''VREDESMISSIES ", die mijn inziens geen eene mallemoer te maken hebben met WO. 2 .
De herdenkingen in JAPAN afschaffen ?? ja dat zou dat gajus wat voorstander is van ATOOM -WAPENS voor iedereen wel willen !
Verbieden die zooi en die ze al hebben af bouwen die troep !
Amerika en Rusland waren al een klein beetje op weg ,maar nu zal de vaart er wel uit wezen als iedereen ff z,n eigen A-Bommetjes wil hebben.

tukkersterror
04-05-06, 01:20
Geplaatst door TonH
En daarmee zou dan helemaal een einde aan het herdenken komen wat mij betreft. Herdenken van mensen die voor politieke en economische spelletjes zijn opgeleid, zich voor die karretjes laten spannen en daarna bij het uitoefenen van hun vak zijn omgekomen? Ik dacht het niet.
En hen beschrijven als "degenen die op dit moment hun leven riskeren voor de vrijheid van anderen" vind ik bijna pervers.

Kun je niet een paar weken eerder gaan :ego:

TonH
04-05-06, 01:21
Geplaatst door gh.wille
Ja hoor we zijn er weer , ik denk dat er bij al de (missies ) waarin NEDERLAND heeft deelgenomen sinds de WO. 2 nog niet 1% van het aantal doden is gevallen welke geduremde W.O 2 het leven lieten
afgezien dan nog van het feit dat deze doden gevallen zijn in zgn ''VREDESMISSIES ", die mijn inziens geen eene mallemoer te maken hebben met WO. 2 .
De herdenkingen in JAPAN afschaffen ?? ja dat zou dat gajus wat voorstander is van ATOOM -WAPENS voor iedereen wel willen !
Verbieden die zooi en die ze al hebben af bouwen die troep !
Amerika en Rusland waren al een klein beetje op weg ,maar nu zal de vaart er wel uit wezen als iedereen ff z,n eigen A-Bommetjes wil hebben.

Het is niet mijn bewering dat de herdenking richting de zogenaamde 'vredeshandhavers' gaat maar van die Ten Cate.
Morgenavond loop ik mee met herdenking, van het Van der Helstplein naar de Van Woustraat, waar bij voormalig ijssalon Koco de herdenking plaatsvindt.
Ik zal daarbij aan de slachtoffer van de 2e WO denken en de slachtoffers die sindsdien gevallen zijn. Daarbij gaan mijn gedachten uit naar de onschuldigen en hen die wérkelijk voor de vrijheid van anderen gestorven zijn. En wie dat waren laat ik me niet opleggen door een stelletje...

gh.wille
04-05-06, 01:35
Geplaatst door klaaskop
Ehm .. die bommen of Hiroshima en Nagasaki waren anders wel noodzakelijk, toen.
Vergeet ook even de gruweldaden van de Jappen niet.
De atoombommen werden afgeworpen om het einde van die oorlog te bespoedigen, en om een x aantal 100-duizenden amerikaanse/geallieerde militairen het leven te besparen. Die Jappen waren compleet mataglap, met hun keizer-god en kamikazes.

JA ook daar ben ik me uiteraard terdege van bewust !

Maar daar gaat het mij niet om ,de HERDENKINGEN zijn er ook om er op te wijzen wat een oorlog voor ellende oplevert.
En aangezien de A-BOMMEN die op JAPAN geworpen zijn tot nu toe de enige ooit zijn geweest ,is het herdenken van de slachtoffers een waarschuwing voor de mensheid voor de verschrikkelijke uit werking en naweeen van een dergelijk wapen .

TonH
04-05-06, 01:38
Geplaatst door gh.wille
Maar daar gaat het mij niet om ,de HERDENKINGEN zijn er ook om er op te wijzen wat een oorlog voor ellende oplevert.
En aangezien de A-BOMMEN die op JAPAN geworpen zijn tot nu toe de enige ooit zijn geweest ,is het herdenken van de slachtoffers een waarschuwing voor de mensheid voor de verschrikkelijke uit werking en naweeen van een dergelijk wapen .

Mee eens. Van harte.

Dwaalspoor
04-05-06, 02:10
Geplaatst door klaaskop
Ehm .. die bommen of Hiroshima en Nagasaki waren anders wel noodzakelijk, toen.
Vergeet ook even de gruweldaden van de Jappen niet.
De atoombommen werden afgeworpen om het einde van die oorlog te bespoedigen, en om een x aantal 100-duizenden amerikaanse/geallieerde militairen het leven te besparen. Die Jappen waren compleet mataglap, met hun keizer-god en kamikazes.

Dit vind nu bizar. Het was totaal onnodig om de atoombommen te gebruiken en zoveel onschuldige mensen in koele bloede te vermoorden.

H.P.Pas
04-05-06, 11:23
Geplaatst door Dwaalspoor
Dit vind nu bizar. Het was totaal onnodig om de atoombommen te gebruiken en zoveel onschuldige mensen in koele bloede te vermoorden.
:confused: Jij leest toch ook Geert Mak ?

MasterP
04-05-06, 14:24
Geplaatst door Dwaalspoor
Dit vind nu bizar. Het was totaal onnodig om de atoombommen te gebruiken en zoveel onschuldige mensen in koele bloede te vermoorden.


Klopt, beter hadden de geallieerden al die duizenden eilandjes van het Japanse Rijk stuk voor stuk veroverd, ten koste van tienduizenden slachtoffers aan beide kanten.

Hiroshima en Nagasaki waren verschrikkelijk, maar dat zou het alternatief ook zijn geweest.

Japio
04-05-06, 15:31
Ach ja, indien men dat verschrikkelijke wapen niet had gebruikt, waren er nog veel meer slachtoffers gevallen. Maar dat wil je niet zien Zwart Schaap, kom nou toch met je werkelijke nick huigelaar. :fuckit2:

Spoetnik
04-05-06, 16:01
Geplaatst door MasterP
Klopt, beter hadden de geallieerden al die duizenden eilandjes van het Japanse Rijk stuk voor stuk veroverd, ten koste van tienduizenden slachtoffers aan beide kanten.

Hiroshima en Nagasaki waren verschrikkelijk, maar dat zou het alternatief ook zijn geweest.

Nou nou, zoveel eilanden had/heeft Japan nou ook weer niet. En Japan wilde zich al overgeven voordat die twee bommen waren gevallen.

gh.wille
04-05-06, 17:43
Geplaatst door Spoetnik
Nou nou, zoveel eilanden had/heeft Japan nou ook weer niet. En Japan wilde zich al overgeven voordat die twee bommen waren gevallen.

Dat is een GROVE LEUGEN!!
ik heb al eerder je (gebleep ) de bek gesnoerd ,en je bent blijkbaar hardleers !
ik begrijp het wel niets word nagelaten om de geschiedenis te verdraaien en nog smeriger te doen voorkomen als het maar AMERIKA betreft !of de JODEN .
Maar de geschiedenis kun je nooit verdraaien die moet je gewoon naar waarheid weergeven !

De onderstaande url verwijst je naar een eerder geschreven stukje van mij .
Het gegeven van de (verdonkermanerij van de JAPANSE Regering )destijds heb ik van een Japanse WO 2 spotter ,de desbereffende proclematie is in het bezit in van het MUSEUM te HIROSHIMA !!!!

Dus houd je smerige verdraaingen maar voor je !

Japan is wel degelijk gewaarschuwd dat er een wapen van ONGEKENDE -KRACHT en VERNIETIGING in gezet zou worden ,en zelfs nadat ze de uitwerking hadden gezien van de bom op HIROSHIMA verdomde het schorum dat toen aan de macht was zich over te geven !
Logisch de meesten waren toch al van plan om ''HARAKIRI ""
te plegen of ze wisten al wat hun te wachten stond nl : de DOODSTRAF " !

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=182250&perpage=15&display=show&pagenumber=2

BLEEP,BLeep ,Bleep,bleep,blep ble,bla,bla,bla bbbb

The Black Flame
04-05-06, 18:24
Wille heeft gelijk. Spoetnik lult weer uit zijn nek. Japanners zouden zich nooit over hebben gegeven. De Keizer had niets te vertellen en er zat een oorlogskabinet. Een Japanner vecht zich liever dood voor zijn eigen eer, land en keizer dan zich over te geven.

Trouwens, we laten die kransen in de Baarsjes wel even liggen hè om 20:00 uur?

Dwaalspoor
04-05-06, 18:30
Geplaatst door Japio
Ach ja, indien men dat verschrikkelijke wapen niet had gebruikt, waren er nog veel meer slachtoffers gevallen. Maar dat wil je niet zien Zwart Schaap, kom nou toch met je werkelijke nick huigelaar. :fuckit2:

Japanners wilden zich al overgeven dat staat vast. Sla je stukken er maar op na. Het uitmoorden van de burgerbevolking is en blijft genocide, net als de bombardementen op Dresden.

Dwaalspoor
04-05-06, 18:32
Geplaatst door The Black Flame
Wille heeft gelijk. Spoetnik lult weer uit zijn nek. Japanners zouden zich nooit over hebben gegeven. De Keizer had niets te vertellen en er zat een oorlogskabinet. Een Japanner vecht zich liever dood voor zijn eigen eer, land en keizer dan zich over te geven.

Trouwens, we laten die kransen in de Baarsjes wel even liggen hè om 20:00 uur?

Je weet zelf denk ik ook wel dat je liegt. Japanners wilden zich wel degelijk overgeven. Maar stel dat ze dat niet wilden dan nog rechtvaardigt dat niet om de burgerbevolking uit te moorden.

Coolassprov MC
04-05-06, 18:46
Geplaatst door Dwaalspoor
Het uitmoorden van de burgerbevolking is en blijft genocide, net als de bombardementen op Dresden.

Oorlogsmisdaden en terrorisme; op z'n minst.

Coolassprov MC
04-05-06, 18:50
Geplaatst door The Black Flame
Trouwens, we laten die kransen in de Baarsjes wel even liggen hè om 20:00 uur?

Jij hoeft zeker nooit naar het schijthuis zolang je uit je bek schijt?

Joesoef
04-05-06, 18:56
Geplaatst door TonH




Bovendien komen er nieuwe mensen bij om te herdenken. Het accent zal steeds meer komen te liggen op onze soldaten die betrokken zijn bij internationale vredesmissies. Zij zijn degenen die op dit moment hun leven riskeren voor de vrijheid van anderen.




En daarmee zou dan helemaal een einde aan het herdenken komen wat mij betreft. Herdenken van mensen die voor politieke en economische spelletjes zijn opgeleid, zich voor die karretjes laten spannen en daarna bij het uitoefenen van hun vak zijn omgekomen? Ik dacht het niet.
En hen beschrijven als "degenen die op dit moment hun leven riskeren voor de vrijheid van anderen" vind ik bijna pervers.


Dat heb ik nu ook. Welke slachtoffers gaan we dan herdenken, onze jongens die zijn gevallen of de slachtoffers die zijn gemaakt onder de burgerbevolking in verre landen. De ingecalculeerde burgerdoden.

Coolassprov MC
04-05-06, 18:56
Geplaatst door Japio
Ach ja, indien men dat verschrikkelijke wapen niet had gebruikt, waren er nog veel meer slachtoffers gevallen.

Dit belachelijk excuus om twee dichtbevolkte steden, en haar ruim 200.000 bewoners, van de aardbodem te vagen, en de overlevende en hun nageslacht de volgende 60 jaar te laten kreperen aan verschrikkelijke misvormingen en de meest afschuwelijke vormen van kanker is reeds lang en breed achterhaald.

Joesoef
04-05-06, 18:57
Geplaatst door The Black Flame
Trouwens, we laten die kransen in de Baarsjes wel even liggen hè om 20:00 uur?


We ??

Coolassprov MC
04-05-06, 18:59
Geplaatst door Joesoef
We ??

Het is duidelijk wat ie op dit forum komt doen; vermeend marokkaantje pesten.

xslaniet
04-05-06, 19:07
Geplaatst door klaaskop
en om een x aantal 100-duizenden amerikaanse/geallieerde militairen het leven te besparen.
Hadden ze anders te weinig speelgoed voor Vietnam?

Spoetnik
04-05-06, 19:08
Geplaatst door gh.wille
ik begrijp het wel niets word nagelaten om de geschiedenis te verdraaien en nog smeriger te doen voorkomen als het maar AMERIKA betreft !of de JODEN .


Je begrijpt dat ik weinig zin heb om met jodenhaters te discussieren. Iedereen die bij elke discussie maar de joden erbij haalt valt wat mij betreft in die categorie.

xslaniet
04-05-06, 19:29
Geplaatst door gh.wille
Dat is een GROVE LEUGEN!!

Japan is wel degelijk gewaarschuwd dat er een wapen van ONGEKENDE -KRACHT en VERNIETIGING in gezet zou worden ,en zelfs nadat ze de uitwerking hadden gezien van de bom op HIROSHIMA verdomde het schorum dat toen aan de macht was zich over te geven !

Het was gewoon een ordinaire wraakactie vanwege Pearl Harbor,bijkomend voordeel was dat de bom in de praktijk getest kon worden,zo zijn er wel meer waarheden verdraaid in die hele oorlog.
De reden van D-Day bijvoorbeeld.
Waarom bestonden de voorhoedes voornamelijk uit Canadezen,Polen en Britten
vertel eens waarom hadden ze"plotseling" zo'n haast om in Berlijn aan te komen?
hoe zat dat met de verdeling van Europa?
Wat wat het nut van de conferentie van Jalta?
Roosenvelt,Stalin en Churchill het smerigste drietal uit de geschiedenis van de mensheid.

gh.wille
04-05-06, 23:14
Geplaatst door Dwaalspoor
Japanners wilden zich al overgeven dat staat vast. Sla je stukken er maar op na. Het uitmoorden van de burgerbevolking is en blijft genocide, net als de bombardementen op Dresden.

Man ga je eens na laten kijken !
De stukken heb ik al weergegeven , het enigste wat het JAPANSE =OORLOGS KABINET wou was tijd rekken om een gigantische verdediging op te bouwen ,waarbij BURGERS NIET GESPAARD WERDEN !
Drie dagen na de eerste A-BOM werd er in de JAPANSE KRANTEN bijna geen aandacht geschonken aan de BOM op HIROSHIMA !!!!
Zelfs toen VERDOMDEN ze het nog om zich over te geven !!
Misschien heb je enig idee als de bommen niet waren gegooid ?
De fanatieke JAPPEN hadden doorgevochten , of weet je soms niet wat een offers het (speldenprikje ) *IWO-JIMA heeft gekost ???

Over DRESDEN wil ik nog korter zijn , Ik heb nog nooit van mensen zoals jij ook maar iets gehoord over de Totale oorlog die Hitler afkondigde door het platgooien van Engelse steden en de steden die al zonder waarschuwing waren gebombadeerd !!!! o.a WARSCHAUW ,ROTTERDAM ENZ ,ENZ .

En dan te bedenken dat er toen nog niet EEN !!!bom op DUITSLAND was gevallen !

* DE hevige weerstand van de Jappen op IWO-JIMA , die tientallen zelfmoorden** en het verlies aan mensen levens bij de Amerikanen was een extra aansporing tot het gebruik van de A-BOM !

En dan nog ff dit de AMERIKANEN wisten wel dat de uitwerking ENORM ZOU ZIJN !
Maar dit hadden ze zelf Nooit verwacht ! en zeker niet de AFSCHUWLIJKE NAWERKING van de A-BOMMEN !!!
Als de AMERIKANEN dit van te voren hadden geweten dan was er een grote kans geweest dat de bommen alsnog niet waren afgeworpen !
Maar ook de druk van het AMERIKAANSE -VOLK speelde een rol !
Ze waren de oorlog zat het was al weer bijn 3 maanden geleden dat de Oorlog in EUROPA BEEINDIGD WAS !
En er stond nog steeds een rancune ten opzichte van de JAPPEN !
Ze waren PEARL-HARBOUR nog niet vergeten en de laffe aanval zonder oorlogs verklaring daar op !
Dan zal je wel weer aankomen met de bekende zgn '''doorgestoken kaart " maar die was er niet !!

** ZELFS jaren nadat de OORLOG was afgelopen kwamen er nog steeds JAPANSE soldaten te voorschijn die niet wisten dat de oorlog was afgelopen !

TonH
05-05-06, 01:18
Geplaatst door Joesoef

En daarmee zou dan helemaal een einde aan het herdenken komen wat mij betreft. Herdenken van mensen die voor politieke en economische spelletjes zijn opgeleid, zich voor die karretjes laten spannen en daarna bij het uitoefenen van hun vak zijn omgekomen? Ik dacht het niet.
En hen beschrijven als "degenen die op dit moment hun leven riskeren voor de vrijheid van anderen" vind ik bijna pervers.


Dat heb ik nu ook. Welke slachtoffers gaan we dan herdenken, onze jongens die zijn gevallen of de slachtoffers die zijn gemaakt onder de burgerbevolking in verre landen. De ingecalculeerde burgerdoden. [/B]

Toch vond de 'hoofdredenaar' bij de bijeenkomst waar ik vanavond was het nodig om "stil te staan bij Uruzgan" "bij onze jongens en meiden, die daar..." Ik was bijna weggelopen... Zo wordt het door je strot geduwd, die waanzin daar in Irak en Afghanistan.

gh.wille
05-05-06, 01:18
Geplaatst door xslaniet
Het was gewoon een ordinaire wraakactie vanwege Pearl Harbor,bijkomend voordeel was dat de bom in de praktijk getest kon worden,zo zijn er wel meer waarheden verdraaid in die hele oorlog.
De reden van D-Day bijvoorbeeld.
Waarom bestonden de voorhoedes voornamelijk uit Canadezen,Polen en Britten
vertel eens waarom hadden ze"plotseling" zo'n haast om in Berlijn aan te komen?
hoe zat dat met de verdeling van Europa?
Wat wat het nut van de conferentie van Jalta?
Roosenvelt,Stalin en Churchill het smerigste drietal uit de geschiedenis van de mensheid.

Hier heb je vast een antwoord op je eerste gedeeltelijke vraag !
Want ik verdraai de boel niet en haal wel degelijk dergelijke punten aan ,het heeft voor mij totaal geen zin om iets te verdoezelen ,waarom zou ik .

Maar ook de druk van het AMERIKAANSE -VOLK speelde een rol !
Ze waren de oorlog zat het was al weer bijn 3 maanden geleden dat de Oorlog in EUROPA BEEINDIGD WAS !
En er stond nog steeds een rancune ten opzichte van de JAPPEN !
Ze waren PEARL-HARBOUR nog niet vergeten en de laffe zonder oorlogs verklaring daar op !
Dan zal je wel weer aankomen met de bekende zgn '''doorgestoken kaart " maar die was er niet !!

gh.wille
05-05-06, 01:23
Geplaatst door TonH
Dat heb ik nu ook. Welke slachtoffers gaan we dan herdenken, onze jongens die zijn gevallen of de slachtoffers die zijn gemaakt onder de burgerbevolking in verre landen. De ingecalculeerde burgerdoden.

Toch vond de 'hoofdredenaar' bij de bijeenkomst waar ik vanavond was het nodig om "stil te staan bij Uruzgan" "bij onze jongens en meiden, die daar..." Ik was bijna weggelopen... Zo wordt het door je strot geduwd, die waanzin daar in Irak en Afghanistan. [/B][/QUOTE]

Helemaal mee eens !
DE HERDENKINGEN er voor de gevallenen in de TWEEDE -WERELD -OORLOG !

Dwaalspoor
05-05-06, 09:24
Geplaatst door gh.wille
Man ga je eens na laten kijken !
De stukken heb ik al weergegeven , het enigste wat het JAPANSE =OORLOGS KABINET wou was tijd rekken om een gigantische verdediging op te bouwen ,waarbij BURGERS NIET GESPAARD WERDEN !
Drie dagen na de eerste A-BOM werd er in de JAPANSE KRANTEN bijna geen aandacht geschonken aan de BOM op HIROSHIMA !!!!
Zelfs toen VERDOMDEN ze het nog om zich over te geven !!
Misschien heb je enig idee als de bommen niet waren gegooid ?
De fanatieke JAPPEN hadden doorgevochten , of weet je soms niet wat een offers het (speldenprikje ) *IWO-JIMA heeft gekost ???

Over DRESDEN wil ik nog korter zijn , Ik heb nog nooit van mensen zoals jij over de Totale oorlog die Hitler afkondigde door het platgooien van Engelse steden en de steden die al zonder waarschuwing waren gebombadeerd !!!! o.a WARSCHAUW ,ROTTERDAM ENZ ,ENZ .

En dan te bedenken dat er toen nog niet EEN !!!bom op DUITSLAND was gevallen !

* DE hevige weerstand van de Jappen op IWO-JIMA , die tientallen zelfmoorden** en het verlies aan mensen levens bij de Amerikanen was een extra aansporing tot het gebruik van de A-BOM !

En dan nog ff dit de AMERIKANEN wisten wel dat de uitwerking ENORM ZOU ZIJN !
Maar dit hadden ze zelf nooit verwacht ! en zeker niet de AFSCHUWLIJKE NAWERKING van de A-BOMMEN !!!
Als de AMERIKANEN dit van te voren hadden geweten dan was er een grote kans geweest datde bommen alsnog niet waren afgeworpen !
Maar ook de druk van het AMERIKAANSE -VOLK speelde een rol !
Ze waren de oorlog zat het was al weer bijn 3 maanden geleden dat de Oorlog in EUROPA BEEINDIGD WAS !
En er stond nog steeds een rancune ten opzichte van de JAPPEN !
Ze waren PEARL-HARBOUR nog niet vergeten en de laffe zonder oorlogs verklaring daar op !
Dan zal je wel weer aankomen met de bekende zgn '''doorgestoken kaart " maar die was er niet !!

** ZELFS jaren nadat de OORLOG was afgelopen kwamen er nog steeds JAPANSE soldaten te voorschijn die niet wisten dat de oorlog was afgelopen !

Hou op met dat gezeur, de discussie hebben we allang gehad en er is allang aangetoond dat de atoombommen onnodig waren. Hoe kun je in godsnaam het bombarderen van burgers goed praten?


Geplaatst door Zwarte Schaap
De japanners zaten al vanaf 1944 een begin te zoeken om de oorlog te beindigen. Hier een stuk uit de amerikaanse archieven die een ebschrijving geven wat er plaatsvond in in japan een paar maanden voor de atoombom op Hirosjima en de discussie die liep om de oorlog te beindigen.

UNITED STATES STRATEGIC BOMBING SURVEY
JAPAN'S STRUGGLE TO END THE WAR

CHAIRMAN'S OFFICE
1 JULY 1946


.......
On 20 June the Emperor on his own initiative called the six council members to a conference and stated that it was necessary to have a plan to close the war at once, as well as a plan to defend the home islands. He asked what the council thought of that idea. The prime minister, the foreign minister and the Navy minister stated that they fully concurred with the Imperial view and that such steps were then being taken to that end. Then the Emperor in turn asked when the ministers expected they would be able to send a special ambassador to Moscow. The reply was that it was uncertain but they hoped he could be sent before the Potsdam conference. SAKOMIZU testified that after this expression from the Emperor,

page 29

SUZUKI decided he could stop the war; when he returned from the conference he told SAKOMIZU "Today the Emperor said what everyone has wanted to say but yet was afraid to say" .

After that the government redoubled its talks with Russia and decided to send Prince KONOYE to Moscow if he were persona grata. On 10 July the Emperor called foreign minister Shigenori TOGO and said, "As it is now early July should not our special ambassador be dispatched to Moscow without delay?" Since Soviet Ambassador Malik was ill in Tokyo and the conversations there were not progressing, SATO was again instructed to put the matter directly to the vice-commissar for foreign affairs in Moscow. Russia asked for more details concerning the mission and SATO was directed to explain the mission as follows: (1) to make an improvement in relations between Russia and Japan (in view of Russia’s denunciation of the neutrality pact), and (2) to ask Russia to intercede with the United States in order to stop the war. The Soviets replied on 13 July that since Stalin and Molotov were just leaving for Potsdam no answer could be given until their return to Moscow. On 12 July meanwhile the Emperor had called in KONOYE and secretly instructed him to accept any terms he could get and to wire these terms direct to the Emperor. KONOYE also testified that when SATO was sounding out the Russians he reported the Russians would not consider a peace role unless the terms were unconditional surrender,

page 30

and that this reply had a great influence on the Emperor.

In the days before the Potsdam Declaration, SUZUKI, TOGO AND YONAI became pessimistic about the Russian negotiations. They expected eventually that they would have some answer; but if it were unfavorable they concluded that their only recourse would be to broadcast directly to the United States.

On 26 July the Potsdam declaration was issued. In their deliberations on that statement, which began immediately, no member of the Inner Cabinet had any objections to ending the war . SUZUKI, TOGO and YONAI felt that the declaration must be accepted as the final terms of peace at once, whether they liked it or not. The War Minister and the two chiefs of staff on the other hand felt that the terms were "too dishonorable". Discussion centered around first the future position of the Emperor, second the disposition of war criminals, and third the future form of Japan’s "national polity".

On 6 August in the midst of these discussions an atomic bomb was dropped on Hiroshima. Early reports to Tokyo described very great damage, but the military did not think it was an atomic bomb until President Truman’s announcement and a mission of Japanese scientists sent to Hiroshima confirmed it. On the morning of 7 August SUZUKI and TOGO conferred and then reported the news to the Emperor, stating that this was the time to accept the Potsdam

http://www.trumanlibrary.org/whistlestop/study_collections/bomb/large/documents/fulltext.php?fulltextid=29

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=2196011#post2196011



Geplaatst door Spoetnik
Overigens waren de 2 atoombommen ook niet de reden voor de overgave van Japan, je moet niet vergeten dat de Amerikanen al maanden bezig waren Japan in as te leggen met conventionele bombardementen. De invasie van de Russen was echter de reden voor de overgave! En over die miljoen levens gespaard:

The myths of Hiroshima
By Kai Bird and Martin J. Sherwin, KAI BIRD and MARTIN J. SHERWIN are coauthors of "American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer," published earlier this year by Knopf.

SIXTY YEARS ago tomorrow, an atomic bomb was dropped without warning on the center of the Japanese city of Hiroshima. One hundred and forty thousand people were killed, more than 95% of them women and children and other noncombatants. At least half of the victims died of radiation poisoning over the next few months. Three days after Hiroshima was obliterated, the city of Nagasaki suffered a similar fate.

The magnitude of death was enormous, but on Aug. 14, 1945 — just five days after the Nagasaki bombing — Radio Tokyo announced that the Japanese emperor had accepted the U.S. terms for surrender. To many Americans at the time, and still for many today, it seemed clear that the bomb had ended the war, even "saving" a million lives that might have been lost if the U.S. had been required to invade mainland Japan.

This powerful narrative took root quickly and is now deeply embedded in our historical sense of who we are as a nation. A decade ago, on the 50th anniversary, this narrative was reinforced in an exhibit at the Smithsonian Institution on the Enola Gay, the plane that dropped the first bomb. The exhibit, which had been the subject of a bruising political battle, presented nearly 4 million Americans with an officially sanctioned view of the atomic bombings that again portrayed them as a necessary act in a just war.

But although patriotically correct, the exhibit and the narrative on which it was based were historically inaccurate. For one thing, the Smithsonian downplayed the casualties, saying only that the bombs "caused many tens of thousands of deaths" and that Hiroshima was "a definite military target."

Americans were also told that use of the bombs "led to the immediate surrender of Japan and made unnecessary the planned invasion of the Japanese home islands." But it's not that straightforward. As Tsuyoshi Hasegawa has shown definitively in his new book, "Racing the Enemy" — and many other historians have long argued — it was the Soviet Union's entry into the Pacific war on Aug. 8, two days after the Hiroshima bombing, that provided the final "shock" that led to Japan's capitulation.

The Enola Gay exhibit also repeated such outright lies as the assertion that "special leaflets were dropped on Japanese cities" warning civilians to evacuate. The fact is that atomic bomb warning leaflets were dropped on Japanese cities, but only after Hiroshima and Nagasaki had been destroyed.

The hard truth is that the atomic bombings were unnecessary. A million lives were not saved. Indeed, McGeorge Bundy, the man who first popularized this figure, later confessed that he had pulled it out of thin air in order to justify the bombings in a 1947 Harper's magazine essay he had ghostwritten for Secretary of War Henry L. Stimson.

The bomb was dropped, as J. Robert Oppenheimer, scientific director of the Manhattan Project, said in November 1945, on "an essentially defeated enemy." President Truman and his closest advisor, Secretary of State James Byrnes, quite plainly used it primarily to prevent the Soviets from sharing in the occupation of Japan. And they used it on Aug. 6 even though they had agreed among themselves as they returned home from the Potsdam Conference on Aug. 3 that the Japanese were looking for peace.

These unpleasant historical facts were censored from the 1995 Smithsonian exhibit, an action that should trouble every American. When a government substitutes an officially sanctioned view for publicly debated history, democracy is diminished.

Today, in the post-9/11 era, it is critically important that the U.S. face the truth about the atomic bomb. For one thing, the myths surrounding Hiroshima have made it possible for our defense establishment to argue that atomic bombs are legitimate weapons that belong in a democracy's arsenal. But if, as Oppenheimer said, "they are weapons of aggression, of surprise and of terror," how can a democracy rely on such weapons?

Oppenheimer understood very soon after Hiroshima that these weapons would ultimately threaten our very survival.

Presciently, he even warned us against what is now our worst national nightmare — and Osama bin Laden's frequently voiced dream — an atomic suitcase bomb smuggled into an American city: "Of course it could be done," Oppenheimer told a Senate committee, "and people could destroy New York."

Ironically, Hiroshima's myths are now motivating our enemies to attack us with the very weapon we invented. Bin Laden repeatedly refers to Hiroshima in his rambling speeches. It was, he believes, the atomic bombings that shocked the Japanese imperial government into an early surrender — and, he says, he is planning an atomic attack on the U.S. that will similarly shock us into retreating from the Mideast.

Finally, Hiroshima's myths have gradually given rise to an American unilateralism born of atomic arrogance.

Oppenheimer warned against this "sleazy sense of omnipotence." He observed that "if you approach the problem and say, 'We know what is right and we would like to use the atomic bomb to persuade you to agree with us,' then you are in a very weak position and you will not succeed…. You will find yourselves attempting by force of arms to prevent a disaster."
http://www.latimes.com/news/opinion/commentary/la-oe-bird5aug05,0,760322.story?coll=la-news-comment-opinions



Geplaatst door AARDIG
Aanvullende informatie,

Hiroshima and Nagasaki: The worst terror attacks

8/6/2005 7:31:00 PM GMT

http://www.aljazeera.com/cgi-bin/news_service/pics/9349.jpg
Since 1945, tens of thousands more citizens of both cities have continued to suffer and die

On the 60th anniversary of the U.S. nuclear attacks on the Japanese cities of Hiroshima and Nagasaki, new questions are being asked about whether it was really necessary to use the atomic weapons?

About 80,000 people were killed in a split second in Hiroshima. Five months later, more than 70,000 others died from radiation and injuries. Three days after Hiroshima's attack, the U.S. dropped another nuclear bomb on Nagasaki, killing more than 70,000 people before the year end.

Since 1945, tens of thousands more citizens of both cities continue to suffer and die from radiation-induced cancers, birth defects and still births.


http://spaceformusic.com/symposium2000/images/bomb1.jpg

A small group of U.S. leaders met secretly in Washington and ordered this horrible attack on civilian populations. They gave no explicit warnings, and they refused all options, preferring to cause the most extreme human carnage possible. They decided to carry out the worst two terror attacks in human history.

The 60th anniversary will be marked by mass media commentaries and speeches repeating the 60-year-old clichés that there was no other choice but to use nuclear bombs to avoid a bitter, prolonged invasion of Japan.

But the British New Scientist magazine uncovered new evidence when it said on July 21 that two historians revealed that “the U.S. decision to drop atomic bombs on Hiroshima and Nagasaki ... was meant to kick-start the Cold War [against the Soviet Union, Washington's war-time ally] rather than end the Second World War”.

Peter Kuznick, director of the Nuclear Studies Institute at the American University in Washington, said that the U.S. President Harry Truman's decision to attack the cities "was not just a war crime, it was a crime against humanity”.

Kuznick examined the diplomatic archives of the U.S., Japan and the USSR with Mark Selden, a historian from Cornell University in New York.

They revealed that three days before Hiroshima, Truman agreed that Japan was “looking for peace”. His top aides and political advisers told him there was no need to use the atomic bomb. But he ordered the attack anyway.


http://www.ssa.gov/history/pics/truman50a.jpg

Many political analysts say that Truman only wanted to revenge for Pearl Harbor, and wanted to demonstrate Washington's strategic power.
“Impressing Russia was more important than ending the war”, Selden told the New Scientist.

At a conference organized by Greenpeace in London to mark the 60th anniversary of the bloody attacks, Selden also said that "there was a belief that dropping the bomb could accelerate the end of the war in ways that would greatly strengthen the American strategic position in Asia,"
"This was in fact a race with the Russians. The bomb was to announce to the world American superiority. It would also stop any Russian advance against Japan and create a situation, as happened, in which the U.S. would dominate the occupation of Japan."

While the capitalist media immediately described the historians' theory as “controversial”, it accords with the testimony of several central U.S. political and military officials at the time, including General Dwight Eisenhower, who said in a 1963 Newsweek interview that “the Japanese were ready to surrender and it wasn't necessary to hit them with that awful thing”.

Truman's chief of staff, Admiral William Leahy, also said in his memoirs that “the use of this barbarous weapon at Hiroshima and Nagasaki was of no material assistance in our war against Japan. The Japanese were already defeated and ready to surrender.”

However, the U.S. decided at the time to obliterate the lives of hundreds of thousands of men, women and children to show off the power of its new super weapon and indicate that it can use it whenever it wanted.


http://www.holidaybowlcrenshaw.com/images/timeline/bomb.gif

These terrible attacks were aimed at warning the leaders of the Soviet Union that their cities could face the same fate if the USSR tried to stand in the way of Washington's plans to create an “American Century” of U.S. global domination.

Nuclear scientist Leo Szilard told his biographers how Truman's secretary of State, James Byrnes, told him before the Hiroshima attack that “Russia might be more manageable if impressed by American military might and that a demonstration of the bomb may impress Russia”.

Proud of the success of its nuclear attacks in Japan, the U.S. threatened to drop atomic weapons on more than 20 occasions in the 1950s and 1960s. But it backed off when the USSR developed enough nuclear-armed missiles to enter the era of “mutually assured destruction”, and the U.S. leaders' feared that their use of atomic arms would lead to a huge anti-U.S. political revolt by ordinary people around the world.

However, the U.S.'s policy of nuclear terror remains intact. It refuses to rule out the use of nuclear arms in a conflict. Its latest Nuclear Posture Review underlines the use of nuclear weapons against non-nuclear “rogue states” and it is working on a new generation of ‘battlefield” atomic arms.
Fear of the political backlash remains the main restraint upon the atomaniacs in the United States. On the 60th anniversary of the worst terror attacks in history, the useful action that peace-loving people can take is to strengthen that fear and revive it in the minds of the U.S. leaders.

BRON (http://www.aljazeera.com/cgi-bin/review/article_full_story.asp?service_ID=9349)

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=2195525#post2195525

Coolassprov MC
05-05-06, 09:44
Alleen gekken en fanatici volhardden in dogmatisch geloof dat wetenschappelijk weerlegd is.

gh.wille
05-05-06, 19:02
Geplaatst door xslaniet
Het was gewoon een ordinaire wraakactie vanwege Pearl Harbor,bijkomend voordeel was dat de bom in de praktijk getest kon worden,zo zijn er wel meer waarheden verdraaid in die hele oorlog.
De reden van D-Day bijvoorbeeld.
Waarom bestonden de voorhoedes voornamelijk uit Canadezen,Polen en Britten
vertel eens waarom hadden ze"plotseling" zo'n haast om in Berlijn aan te komen?
hoe zat dat met de verdeling van Europa?
Wat wat het nut van de conferentie van Jalta?
Roosenvelt,Stalin en Churchill het smerigste drietal uit de geschiedenis van de mensheid.

De reden van D-Day bijvoorbeeld. ??

Omdat de RUSSEN gilden om een tweede front !

Verder waren het de Amerikanen die met 2 luchtandindsdevissies ,( het 82 e en de beruchte 101 e )en de gevaarlijkste stranden :UTAH en OMAHA de spits afbeten ! de verliezen waren zo enorm dat de Amerikanen bijna waren blijven steken op de stranden !!!!
de conferencie van JALTA had tot doel de bezetting en verdeling (toezicht ) van nazie DUITSLAND na hun val ! *

De Amerikanen beloofden toen al de RUSSEN datzij BERLIJN mochten veroveren !!
Generaal PATTON WAS LATER WOEDEND TOEN HIJ MOEST STOPPEN !!
EISENHOUWER verbood hem door te stoten naar BERLIJN !
Zowel PATTON als generaal OMAR BRADLEY hadden voor de RUSSEN in BERLIJN kunnen zijn ,maar ddor de verdragen van JALTA mocht dat niet !

* JUIST OM DIT SOORT MISVERSTANDEN TE VOORKOMEN ,TEVENS WAS HET GEDAAN OM EVT APARTE -VREDESOVEREENKOMSTEN MET DE NAZIES UIT TE SLUITEN !

Verder heb ik geen zin om er hier uitgebreid op in te gaan dit soort onderwerpen en episode,s uit de tweede WO kun je zelf wel opzoeken er is geen verschil van mening over ,zelfs van DUITSE ZIJDE NIET !

ff googlen jochie !

xslaniet
06-05-06, 00:00
Geplaatst door gh.wille


De reden van D-Day bijvoorbeeld. ??

Omdat de RUSSEN gilden om een tweede front !

Verder waren het de Amerikanen die met 2 luchtandindsdevissies ,( het 82 e en de beruchte 101 e )en de gevaarlijkste stranden :UTAH en OMAHA de spits afbeten ! de verliezen waren zo enorm dat de Amerikanen bijna waren blijven steken op de stranden !!!!
de conferencie van JALTA had tot doel de bezetting en verdeling (toezicht ) van nazie DUITSLAND na hun val ! *

De Amerikanen beloofden toen al de RUSSEN datzij BERLIJN mochten veroveren !!
Generaal PATTON WAS LATER WOEDEND TOEN HIJ MOEST STOPPEN !!
EISENHOUWER verbood hem door te stoten naar BERLIJN !
Zowel PATTON als generaal OMAR BRADLEY hadden voor de RUSSEN in BERLIJN kunnen zijn ,maar ddor de verdragen van JALTA mocht dat niet !

* JUIST OM DIT SOORT MISVERSTANDEN TE VOORKOMEN ,TEVENS WAS HET GEDAAN OM EVT APARTE -VREDESOVEREENKOMSTEN MET DE NAZIES UIT TE SLUITEN !

Verder heb ik geen zin om er hier uitgebreid op in te gaan dit soort onderwerpen en episode,s uit de tweede WO kun je zelf wel opzoeken er is geen verschil van mening over ,zelfs van DUITSE ZIJDE NIET !

ff googlen jochie !
Ja je hebt gelijk de op de conferentie van jalta zijn géén afspraken gemaakt over Polen...Verd er is er op de conferentie afgesproken dat Berlijn gedeeld zou worden,dat is de enige reden waarom de amerikanen zo'n haast hadden.
"gelijktijdig" aankomen in berlijn is wel heel erg toevallig,terwijl het oostelijk front velen malen zwakker was .
het 82ste en 101ste waren in Engeland gestioneerd en bestond voor een groot deel uit Canadezen en Engelsen...niet zoveel googlen joche ,

gh.wille
06-05-06, 23:13
Geplaatst door xslaniet
Ja je hebt gelijk de op de conferentie van jalta zijn géén afspraken gemaakt over Polen...Verd er is er op de conferentie afgesproken dat Berlijn gedeeld zou worden,dat is de enige reden waarom de amerikanen zo'n haast hadden.
"gelijktijdig" aankomen in berlijn is wel heel erg toevallig,terwijl het oostelijk front velen malen zwakker was .
het 82ste en 101ste waren in Engeland gestioneerd en bestond voor een groot deel uit Canadezen en Engelsen...niet zoveel googlen joche ,


het 82ste en 101ste waren in Engeland gestioneerd en bestond voor een groot deel uit Canadezen en Engelsen...niet zoveel googlen joche

Wat een gillerd ,natuurlijk waren ze in Engeland gestationeerd!!
Of had je gedacht dat ze ff van over de Atlantic werden gevlogen !,leer je les uilskuiken of hou je mond je weet niks van WO.2 !!
Het kan zijn dat er een paar Canadezen bij hebben gezeten en nog minder POLEN en dan nog alleen bij het 82 e , De 101 e Airborne waren
een elite ploeg (speciaal )opgeleide Amerikanen , ondanks de enorme verliezen bij D,DAY (ze kwamen in het moeras terecht ) wisten ze toch zich te handhaven ALLEEN dit is al een boekwerk waard !
Dat geld ook voor het 82e Airborne !!!
Wereld beroemd werd Soldaat John Steele die hing aan de torenklok van het dorpje SAINTE -MERE DE EGLISE uren lang hing hij daar en hield zich dood ! Ook soldaat TUCKER jr ,en *LTN Kolonel KRAUSE
* schreven geschiedenis om de vlag van het 505 regiment te hijsen ,dezelfde vlag die had ook al boven NAPELS had gewapperd was vuil en vies ,maar trots wapperde het teken van de AMERIKAANSE DEVISIE boven het voorgenoemde dorpje dat nadien bekent bleef als symbool van
de 2.499 vermiste en omgekomen AMERIKAANSE soldaten vele zijn nooit gevonden in de moerssen !!
WOU JE NOG WAT ZEGGEN ???
Op de vraag over BERLIJN GA IK NIET EENS IN !!
Je walgelijke en tevens bespottelijke (kennis van WO.2 ) IS ZO NIETIG EN ZO ABSURD dat het te vergelijken zou zijn als ik ging beweren dat de PROFEET MOHAMMED met JEZUS CHRISTUS samen op school hadden gezeten, en geknikkerd hebben !!

Dit geld meteen vooor onze vriend DWAALSPOOR die zich ook kronkelt in alle bochten om de WARE GESCHIEDENIS te verdraaien en dat alleen omdat de gehate AMERIKANEN van Nu ...Toen een HELDEN ROL hebben gespeeld !!
En dat feit is een stuk geschiedenis , die hoe jullie het ook proberen te wenden en te verdraaien NOOIT ZAL LUKKEN ,alleen al om het feit dat er nu nog OVERAL op de WERELD nog steeds mensen zijn zowel (Vriend als Vijand* *) die juist dit soort MISOPVATTINGEN en VALSE en SMERIGE VERDRAAIINGEN te weerleggen , en die daar zoals o.a ik geen enkele baat !!! bij hebben om het mooier of lelijker voor te stellen dan dat het al was.!!
Nogmaals :zwaai: dag snot jochie

*n.b van DUITSE afkomst !

Vraag dat maar aan de fam van de BRITSE soldaat I .LENSEY en de Duitse soldaat M.SCHEFNER die beiden zwaar gewond gezamelijk wachtten op de jongens van het front hospitaal .
Beide hielden kontakt tot en nu jaren later zijn het hun famillie leden die nog steeds kontakt hebben !!
KIJK...
Dit zijn de krenjes in de pap die als voorbeeld dienen hoe het ook kan !

EN ALS VOORBEELD DIENEN HOE WAANZINNIG EEN OORLOG IS ,MAAR VOORAL DE HAAT DIE BIJ SOMMIGE MENSEN NU NOG HEERST !

ZO STEEK DIT MAAR WEER FF IN JE ZAK !!

gh.wille
07-05-06, 02:40
Geplaatst door gh.wille
het 82ste en 101ste waren in Engeland gestioneerd en bestond voor een groot deel uit Canadezen en Engelsen...niet zoveel googlen joche

Wat een gillerd ,natuurlijk waren ze in Engeland gestationeerd!!
Of had je gedacht dat ze ff van over de Alantic werden gevlogen !,leer je les uilskuiken of hou je mond je weet niks van WO.2 !!
Het kan zijn dat er een paar canadezen bij hebben gezeten en nog minder POLEN en dan nog alleen bij het 82 e , De 101 e Airborne waren
een elite ploeg (speciaal )opgeleide Amerikanen , ondanks de enorme verliezen bij D,DAY (ze kwamen in het moeras terecht ) wisten ze toch zich te handhaven ALLEEN dit is al een boekwerk waard !
Dat geld ook voor het 82e Airborne !!!
Wereld beroemd werd Soldaat John Steele die hing aan de torenklok van het dorpje SAINTE -MERE DE EGLISE uren lang hing hij daar en hield zich dood ! Ook soldaat TUCKER jr ,en *LTN Kolonel KRAUSE
* schreven geschiedenis om de vlag van het 505 regiment te hijsen ,dezelfde vlag die had ook al boven NAPELS had gewapperd was vuil en vies ,maar trots wapperde het teken van de AMERIKAANSE DEVISIE boven het voorgenoemde dorpje dat nadien bekent bleef als symbool van
de 2.499 vermiste en omgekomen AMERIKAANSE soldaten vele zijn nooit gevonden in de moerssen !!
WOU JE NOG WAT ZEGGEN ???
Op de vraag over BERLIJN GA IK NIET EENS IN !!
Je walgelijke en tevens bespottelijke (kennis van WO.2 ) IS ZO NIETIG EN ZO ABSURD dat het te vergelijken zou zijn als ik ging beweren dat de PROFEET MOHAMMED met JEZUS CHRISTUS samen op school hadden gezeten, en geknikkerd hebben !!

Dit geld meteen vooor onze vriend DWAALSPOOR die zich ook kronkelt in alle bochten om de WARE GESCHIEDENIS te verdraaien en dat alleen omdat de gehate AMERIKANEN van Nu ...Toen een HELDEN ROL hebben gespeeld !!
En dat feit is een stuk geschiedenis , die hoe jullie het ook proberen te wenden en te verdraaien NOOIT ZAL LUKKEN ,alleen al om het feit dat er nu nog OVERAL op de WERELD nog steeds mensen zijn zowel (Vriend als Vijand* *) die juist dit soort MISOPVATTINGEN en VALSE en SMERIGE VERDRAAIINGEN te weerleggen , en die daar zoals o.a ik geen enkele baat !!! bij hebben om het mooier of lelijker voor te stellen dan dat het was.!!
Nogmaals :zwaai: dag snot jochie

*n.b van DUITSE afkomst !

Vraag dat maar aan de fam van de BRITSE soldaat I .LENSEY en de Duitse soldaat M.SCHEFNER die beiden zwaar gewond gezamelijk wachtten op de jongens van het front hospitaal .*
Beide hielden kontakt tot en nu jaren later zijn het hun famillie leden die nog steeds kontakt hebben !!

*Nog ff voor de goede orde dit vond niet plaats in de AMERIKAANSE ZONE !
Maar bij het kleine dorpje ''LION SUR MERE"!

KIJK...
Dit zijn de krenjes in de pap die als voorbeeld dienen hoe het ook kan !

EN ALS VOORBEELD DIENEN HOE WAANZINNIG EEN OORLOG IS ,MAAR VOORAL DE HAAT DIE BIJ SOMMIGE MENSEN NU NOG HEERST !

ZO STEEK DIT MAAR WEER FF IN JE ZAK !!

gh.wille
07-05-06, 17:04
Geplaatst door Dwaalspoor
Hou op met dat gezeur, de discussie hebben we allang gehad en er is allang aangetoond dat de atoombommen onnodig waren. Hoe kun je in godsnaam het bombarderen van burgers goed praten?



http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=2196011#post2196011







http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=2195525#post2195525

Geplaatst door Spoetnik

Overigens waren de 2 atoombommen ook niet de reden voor de overgave van Japan, je moet niet vergeten dat de Amerikanen al maanden bezig waren Japan in as te leggen met conventionele bombardementen. De invasie van de Russen was echter de reden voor de overgave! En over die miljoen levens gespaard:

Dat eerste dat klopt dit was normaal voor WO 2 dat de oorlogsindustrie werd gebombadeerd ! En dat JAPAN zijn oorlogsindustrie hoofdzakelijk in de steden had ,nog meer als Nazie Duitsland was het logisch dat er dus steden gebombadeerd moesten worden !
Nogmaals ik herhaal het maar ff : HEt waren de NAZIE,S en de JAPPEN die als eerste met bommen gooien begonnen !!
LONDEN en LIVERPOOL hadden al meer doden voor dat er ook maar EEN!!! BOM op Duitsland was gevallen !!
dE JAPPEN vielen PEARL-HARBOUR aan zonder OORLOGSVERKLARING op een ZONDAG ochtend toen maar 15 % van de bevolking op dat moment MILLITAIR was ,de rest was op dat moment gewoon BURGER !!!
Ook dat wisten de JAPPANERS !
Ook dat was tegen alles in !!

Nu gaan we nog ff hard lachen ::

Op 8 augustus 1945 werd aan de Japanse Ambassadeur NAOTAKE SATO in MOSKOU , precies om 12 uur snacht,s de Russiche OORLOGSVERKLARING overhandigd .
Nog geen 10 min later kwamem 1 1/2 miljoen man in beweging !!

DIT WAS DE GROOTSTE AANVAL UIT DE TWEEDE W.O !!!!!
maar wel op het vaste land van het door de JAPPEN bezette CHINA !

ER HEEFT NOG NOOIT EEN MAAR DAN OOK NIET EEN RUS OP DE
JAPPANSE MOEDEREILANDEN GESTAAN . !! (zal jullie ff voor wezen bij de overgave aan de AMERIKANEN op het SLAGSCHIP MISSOURI op 2 september 1945 waren er een paar RUSSISCHE VERSLAGGEVERS !! )
Dit ter vorkoming dat er weer een verhaal op gaat dat de AMERIKANEN HET MET BEHULP VAN DE RUSSEN ENZ BLA ,bla blaablaablaa...blup.

weet je nu ook waarom ??

Om te gillen :8 augustus viel de tweede bom !! * en de RUSSEN wisten dat JAPAN zich zou over geven ,en wilden politiek ook daar wat in de melk te brokkkelen ***hebben (dat was ook afgesproken in JALTA !!)
.Althans als er sprake was van een GEMEENSCHAPPELIJKE VIJAND !
en RUSLAND was nog niet officieel met JAPAN in Oorlog !

*NAGASAKI.

*** Vooral de haven Port Athur was voor de Russen een fel begeerde PROOI !

IK GROET JULLIE , :zwaai:

EN MOCHT JE HIEROP WILLEN REAGEREN BEDENK DAN WEL DAT JE VOOR SCHUT KOMT TE STAAN.
:zwaai:

xslaniet
07-05-06, 17:36
Geplaatst door gh.wille
het 82ste en 101ste waren in Engeland gestioneerd en bestond voor een groot deel uit Canadezen en Engelsen...niet zoveel googlen joche

Wat een gillerd ,natuurlijk waren ze in Engeland gestationeerd!!
Of had je gedacht dat ze ff van over de Alantic werden gevlogen !,leer je les uilskuiken of hou je mond je weet niks van WO.2 !!
Het kan zijn dat er een paar canadezen bij hebben gezeten en nog minder POLEN en dan nog alleen bij het 82 e , De 101 e Airborne waren
een elite ploeg (speciaal )opgeleide Amerikanen , ondanks de enorme verliezen bij D,DAY (ze kwamen in het moeras terecht ) wisten ze toch zich te handhaven ALLEEN dit is al een boekwerk waard !
Dat geld ook voor het 82e Airborne !!!
Wereld beroemd werd Soldaat John Steele die hing aan de torenklok van het dorpje SAINTE -MERE DE EGLISE uren lang hing hij daar en hield zich dood ! Ook soldaat TUCKER jr ,en *LTN Kolonel KRAUSE
* schreven geschiedenis om de vlag van het 505 regiment te hijsen ,dezelfde vlag die had ook al boven NAPELS had gewapperd was vuil en vies ,maar trots wapperde het teken van de AMERIKAANSE DEVISIE boven het voorgenoemde dorpje dat nadien bekent bleef als symbool van
de 2.499 vermiste en omgekomen AMERIKAANSE soldaten vele zijn nooit gevonden in de moerssen !!
WOU JE NOG WAT ZEGGEN ???
Op de vraag over BERLIJN GA IK NIET EENS IN !!
Je walgelijke en tevens bespottelijke (kennis van WO.2 ) IS ZO NIETIG EN ZO ABSURD dat het te vergelijken zou zijn als ik ging beweren dat de PROFEET MOHAMMED met JEZUS CHRISTUS samen op school hadden gezeten, en geknikkerd hebben !!

Dit geld meteen vooor onze vriend DWAALSPOOR die zich ook kronkelt in alle bochten om de WARE GESCHIEDENIS te verdraaien en dat alleen omdat de gehate AMERIKANEN van Nu ...Toen een HELDEN ROL hebben gespeeld !!
En dat feit is een stuk geschiedenis , die hoe jullie het ook proberen te wenden en te verdraaien NOOIT ZAL LUKKEN ,alleen al om het feit dat er nu nog OVERAL op de WERELD nog steeds mensen zijn zowel (Vriend als Vijand* *) die juist dit soort MISOPVATTINGEN en VALSE en SMERIGE VERDRAAIINGEN te weerleggen , en die daar zoals o.a ik geen enkele baat !!! bij hebben om het mooier of lelijker voor te stellen dan dat het was.!!
Nogmaals :zwaai: dag snot jochie

*n.b van DUITSE afkomst !

Vraag dat maar aan de fam van de BRITSE soldaat I .LENSEY en de Duitse soldaat M.SCHEFNER die beiden zwaar gewond gezamelijk wachtten op de jongens van het front hospitaal .
Beide hielden kontakt tot en nu jaren later zijn het hun famillie leden die nog steeds kontakt hebben !!
KIJK...
Dit zijn de krenjes in de pap die als voorbeeld dienen hoe het ook kan !

EN ALS VOORBEELD DIENEN HOE WAANZINNIG EEN OORLOG IS ,MAAR VOORAL DE HAAT DIE BIJ SOMMIGE MENSEN NU NOG HEERST !

ZO STEEK DIT MAAR WEER FF IN JE ZAK !!
Nou nou denk aan je hart man ,ik zat je maar een beetje te stangen...
:boogjes:
behalve dan over de conferentie van Jalta...als je geïnteresseerd bent moet je de wereld van de Vrijmetselaarij maar eens induiken. :denk:

Pijnlijk ,maar waar ,de vier waar het om ging waren allen vrijmetselaars.
Hitler,Roosenvelt,Churchill én Stalin.
Maar voor de rest ,verstand van woII...dat was toch ergens tussen 1939 en 1945?

gh.wille
08-05-06, 00:26
Geplaatst door xslaniet
Nou nou denk aan je hart man ,ik zat je maar een beetje te stangen...
:boogjes:
behalve dan over de conferentie van Jalta...als je geïnteresseerd bent moet je de wereld van de Vrijmetselaarij maar eens induiken. :denk:

Pijnlijk ,maar waar ,de vier waar het om ging waren allen vrijmetselaars.
Hitler,Roosenvelt,Churchill én Stalin.
Maar voor de rest ,verstand van woII...dat was toch ergens tussen 1939 en 1945?

Mens je maakt je zelf belachelijk !

Waren : Harry Hopkins , Alger Hiss , James V Forrestal ,Robert Winant en Edward B Stettinius ...ook soms ''toevallig "vrijmetselaars ??*

Straks ga je nog beweren dat ze allemaal van ''De blauwe knoop " waren ,alleen al was het maar om het feit dat HITLER geen alcohol dronk !! ( O ik snap opeens de bekrompen link "HITLER" was zeker Moslim omdat ie niet dronk ) of heb ik nu toch mis ???

* Ik neem aan dat je met jou ENORME KENNIS wel weet wie dat waren !

De conferencie van JALTA was een noodzakelijke gebeurtenis (om een chaos te voorkomen ) de toen al doodzieke ROOSEVELT heeft zich ondanks advies van zijn delegatie al te veel toegegeven aande wensen van STALIN en CHURCHILL , de gevolgen daarvan zijn genoegzaam bekend !
Het was het begin van de ''Koude Oorlog " , hoewel er boekdelen over geschreven kunnen worden spreekt nog altijd ''De Poolse "QUESTIE het meest tot de verbeelding , het was de directe aanleiding tot de Oost-West situatie .

En vormde indirect ondanks het oprichten van de Verenigde Naties , de situatie zo als wij die nu kennen.
:nl:

xslaniet
08-05-06, 00:31
Geplaatst door gh.wille
Mens je maakt je zelf belachelijk !

:nl: veel plezier met je pensioen... :D

gh.wille
08-05-06, 01:11
Geplaatst door xslaniet
veel plezier met je pensioen... :D

Merci je vergeet m,n A.O.W nog !
:giechel: