PDA

Bekijk Volledige Versie : TV-tip vanavond: Why we fight



Good Kahuna
04-05-06, 19:37
Edit: suspected copyright infringement

AARDIG
04-05-06, 19:42
Edit: suspected copyright infringement

Good Kahuna
04-05-06, 19:46
Edit: suspected copyright infringement

AARDIG
04-05-06, 19:56
Edit: suspected copyright infringement

Wide-O
04-05-06, 20:05
Edit: suspected copyright infringement

Good Kahuna
04-05-06, 20:09
Edit: suspected copyright infringement

Good Kahuna
04-05-06, 20:18
Offtopic: Wide-O, ik had je hulp even nodig gisteren:

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=2790635#post2790635

Wide-O
04-05-06, 20:27
Edit: suspected copyright infringement

Good Kahuna
04-05-06, 20:31
Edit: suspected copyright infringement

Wide-O
04-05-06, 20:40
Edit: suspected copyright infringement

Good Kahuna
04-05-06, 21:05
Yep, dat is 'm. Much obliged.

Valt me wel op dat ook deze twee artikelen het nergens over springstof hebben, zoals Fisk beweert (in die andere topic (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=185653) ). En het lijkt me eigenlijk dat als de Irakese politie een 'truckload of explosives' had gevonden in hun auto dit wel bekend was geworden. Dat hou je toch niet stil.

Maar het blijft een verdacht verhaal. Verder nooit meer iets over gehoord, volgens mij.

Wide-O
04-05-06, 21:17
Geplaatst door Good Kahuna
Yep, dat is 'm. Much obliged.

Valt me wel op dat ook deze twee artikelen het nergens over springstof hebben, zoals Fisk beweert (in die andere topic (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=185653) ). En het lijkt me eigenlijk dat als de Irakese politie een 'truckload of explosives' had gevonden in hun auto dit wel bekend was geworden. Dat hou je toch niet stil.

Maar het blijft een verdacht verhaal. Verder nooit meer iets over gehoord, volgens mij.

Jah, maar ik denk niet dat ze't achteraf stiekum ge-edit hebben of zo. Als abonnee kan je die artikels downloaden, en het zou nogal opvallen als later bleek dat de online versies "opgeleukt" blijken te zijn.

Voor mij blijft eerder het feit, los van truck of niet, dat zelfs de voorstanders van de oorlog nu beseffen dat ze het land in een chaos hebben gestort, en minstens 300.000 of meer manschappen nodig hadden gehad om dat te voorkomen. Nog FF los van de vraag waarom ze zo nodig naar Irak moesten, dan.

Persoonlijk geloof ik trouwens wel dat ze springstof bijhadden, maggoed, ik kan ook maar afgaan op de berichtgeving en mijn geheugen.

Kal-El B.V
04-05-06, 21:27
Deze film is echt een must-see. Dit is een van de bettere documantaires van het afgelopen jaar. Het verbaast me echt dat dit nu al op de televisie is, terwijl die in de states nog in de bios draait.

Maar wat jammer dat die zo laat pas wordt gedraaid, deze documentaire draagt een erg belangrijke boodschap uit, iedereen zou de gelegenheid moeten krijgen om deze film te zien. Echt stom dat die zo laat pas wordt vertoond.


Deze documentaire gaat in essentie over de oorlogsindustrie in Amerika, hoe deze industrie sinds de tweede wereld oorlog de overhand heeft gekregen in de amerkaanse politiek. Het laat zien hoe verweven het hedendaagse Amerika is met het voeren van oorlog. het creeert een beeld van Amerika als een land dat bestaat om oorlog te voeren. De politiek van amerika hobbelt als het ware achter de oorlogsindustire aan.


En het wrange eraan is dat President Eisenhouwer ervoor heeft gewaarschuwd destijds. In de film is verweven beelden van de afscheidstoesspraak



Until the latest of our world conflicts, the United States had no armaments industry. American makers of plowshares could, with time and as required, make swords as well. But now we can no longer risk emergency improvisation of national defense; we have been compelled to create a permanent armaments industry of vast proportions. Added to this, three and a half million men and women are directly engaged in the defense establishment. We annually spend on military security more than the net income of all United States corporations.

This conjunction of an immense military establishment and a large arms industry is new in the American experience. The total influence -- economic, political, even spiritual -- is felt in every city, every State house, every office of the Federal government. We recognize the imperative need for this development. Yet we must not fail to comprehend its grave implications. Our toil, resources and livelihood are all involved; so is the very structure of our society.

In the councils of government, we must guard against the acquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the militaryindustrial complex. The potential for the disastrous rise of misplaced power exists and will persist.

We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes. We should take nothing for granted. Only an alert and knowledgeable citizenry can compel the proper meshing of the huge industrial and military machinery of defense with our peaceful methods and goals, so that security and liberty may prosper together.



Waar hij voor gewaarschuwd heeft, is waar geworden, maakt deze film duidelijk.

deze moeten jullie echt zien

(ik zelf heb hem gebittorrent en al bekeken)

Good Kahuna
04-05-06, 22:08
Geplaatst door Wide-O
Jah, maar ik denk niet dat ze't achteraf stiekum ge-edit hebben of zo. Als abonnee kan je die artikels downloaden, en het zou nogal opvallen als later bleek dat de online versies "opgeleukt" blijken te zijn.

Voor mij blijft eerder het feit, los van truck of niet, dat zelfs de voorstanders van de oorlog nu beseffen dat ze het land in een chaos hebben gestort, en minstens 300.000 of meer manschappen nodig hadden gehad om dat te voorkomen. Nog FF los van de vraag waarom ze zo nodig naar Irak moesten, dan.

Persoonlijk geloof ik trouwens wel dat ze springstof bijhadden, maggoed, ik kan ook maar afgaan op de berichtgeving en mijn geheugen.

Ik ben nog niet overtuigd dat Amerikanen en Engelsen een burgeroorlog creëren door moskeeën op te blazen. Voor de rest ben ik 't helemaal met je eens.

Trouwens niks mis met je geheugen, volgens mij. Tnx for da help.

Good Kahuna
04-05-06, 22:10
Geplaatst door Kal-El B.V
Deze film is echt een must-see. Dit is een van de bettere documantaires van het afgelopen jaar. Het verbaast me echt dat dit nu al op de televisie is, terwijl die in de states nog in de bios draait.

Inderdaad merkwaardig, ik dacht dat ze hem ook hier eerst in de bios wilden uitbrengen. Ben benieuwd.

Wide-O
04-05-06, 22:34
Geplaatst door Good Kahuna
Ik ben nog niet overtuigd dat Amerikanen en Engelsen een burgeroorlog creëren door moskeeën op te blazen. Voor de rest ben ik 't helemaal met je eens.

Trouwens niks mis met je geheugen, volgens mij. Tnx for da help.

Nee, maar zo zie ik het ook niet. Het merendeel van de militairen denkt zelfs goed te doen.

Maar er was nu eenmaal die spanning al, in een land waarvan de grenzen bij wijze van spreken in het zand zijn getrokken door (voornamelijk) de Britten.

Dus als je daar de dictator gaat omvergooien, moet je minstens ook de kracht hebben om die spanningen onder controle te houden. Zeker als blijkt dat US generaals al hadden gewaarschuwd voor "etnische spanningen"... Ja, klinkt oneerbiedig en weer Westers en zo, maar men wist donders goed dat de Sunni en de Shia (en de Koerden, zie elders) nu éénmaal, erm, wat van mening verschillen (hum).

En ja, in zo'n oorlog zijn er dan vast wel wat SAS militairen die de boel een beetje willen "vooruithelpen". Al dan niet in opdracht van London of Washington.

Ooit zal deze oorlog in alle geschiedenisboeken als een blamage te boek staan, daar ben ik zeker van.

Enfin, ik hoop wakker te blijven tot 23:50 :hihi: Motten zeker eerst weer wat Temptation Islands en zo worden uitgezonden...

Good Kahuna
04-05-06, 23:00
Yep, misschien waren die gare neocons echt zo dom om de gevolgen zo verkeerd in te schatten. Of misschien was dat een van de vele fabeltjes, en zocht de warmachine gewoon fresh meat. Interessante gedachte, met het oog op die docu.

Ik zet de video trouwens aan het werk, gisteren veel te laat naar bed gegaan.