PDA

Bekijk Volledige Versie : Kardinaal: verbied film Da Vinci Code



waterfiets
07-05-06, 17:55
Kardinaal: verbied film Da Vinci Code

Er moet een verbod komen op de film The Da Vinci Code. Dat vindt kardinaal Arinze, die een hoge positie inneemt in het Vaticaan.

Vergeven en vergeten
De film zou de rechten van gelovigen schenden, aldus Arinze. Arinze vindt dat de figuur van Christus niet zomaar mag worden gebruikt. "Christenen moeten niet met de handen over elkaar blijven zitten en zeggen: Wij moeten vergeven en vergeten."

Maria Magdalena
De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van de Amerikaan Dan Brown. De plot draait erom dat Jezus Christus een relatie had met Maria Magdalena en dat zij samen kinderen hadden. Het boek is een groot succes. In Nederland zijn er meer dan één miljoen exemplaren van verkocht.

Cannes
The Da Vinci Code, onder regie van Ron Howard, opent 17 mei het jaarlijkse filmfestival van Cannes. Twee dagen later komt de film in de bioscopen.
---------------
Ze krijgen een steeds grotere mond daar in Rome. Nu gaan hoge geestelijken ook al pleiten voor censuur van de verfilming van een roman.

Good Kahuna
07-05-06, 18:01
Ze hadden zo'n verbod, of liever gezegd negatief leesadvies, ook al afgegeven voor het boek:



Da Vinci Code in de ban

Het boek had nooit geschreven mogen zijn, en zou verboden moeten worden. Dat is de mening van Tarcisio Bertone, een kardinaal die zich eindelijk bewust werd van de mega-bestseller De Da Vinci Code. Hij spant zich momenteel in om te voorkomen dat nog meer mensen de thriller gaan lezen. Dus wat wordt 't - een ouderwetse boekverbranding of een bijsluiter in de verpakking?

Het boek van schrijver Dan Brown zou volgens Bertone een verkeerd beeld scheppen van Jezus en het christendom. In De Da Vinci Code lezen we dat Jezus getrouwd was met Maria Magdalena, en dat ze samen een kind hadden. Het christendom zou dit feit altijd hebben verzwegen, maar na de dood van Jezus zou Maria hebben weten te ontsnappen. In Zuid-Frankrijk bouwde ze met het kind een nieuw leven op, waar de bloedlijn van christus in het geheim werd voortgezet.

"Er wordt gezegd dat iedere christen dat boek gelezen moet hebben," verklaarde Bertone. "Ik ben het daar niet mee eens. Laat dat boek links liggen." Dat klinkt nog vrij mild, maar de kardinaal is niet van plan het erbij te laten. Hij briest van woede dat veel christelijke boekhandels het boek op de planken hebben staan, en beschuldigt de boekhandelaren van verraad om winstbejag. "Ik vraag me af wat er zou zijn gebeurd als er een boek op de markt was gekomen vol leugens over Boeddha of Mohammed. Of een werk waarin de holocaust verkeerd wordt voorgesteld."

Het lijkt een beetje laat om zo te keer te gaan tegen een thriller die zachtjesaan door de halve wereldbevolking is gelezen, en die momenteel wordt verfilmd. Voor het idee dat Jezus en Maria Magdelena samen een kind hadden bestaat geen bewijs, maar het spreekt veel mensen aan. Dat directe afstammelingen van Jezus nog steeds in leven zijn spreekt kennelijk veel mensen aan, maar het succes van het boek is ook vooral te danken aan hoe het de Heilige Graal, de Tempeliers en het raadsel van Rennes-le-Chateau samen bindt in een spannend verhaal.

We zijn benieuwd wat deze kardinaal van plan is wanneer hij hoort over dat andere boek van Dan Brown, De Bernini Code (Angels and demons), waarin de onderdrukking door de kerk van de vroege wetenschappers wordt beschreven. Maar gezien de snelheid waarmee Bertone kennis neemt van de alledaagse zaken kan dat dus nog wel een paar jaar duren.

Bron (http://www.kanaal-13.nl/content/view/454/65/)

~Panthera~
07-05-06, 18:11
Ouwe zijkerds. :moe:

Joesoef
07-05-06, 18:34
Scherpe reactie van Anrize.

Good Kahuna
07-05-06, 18:38
Geplaatst door Joesoef
Scherpe reactie van Anrize.

Anrize moet niet zeuren. Wat nou verbod... Laat 'm liever een film maken over z'n eigen visie. Kijken of daar net zoveel mensen op af komen.

Da Vinci Code is fictie. Al dat soort uitspraken, zoals die van Anrize, geven de leek aanleiding te denken dat er misschien veel meer achter kan zitten.

tukkersterror
07-05-06, 19:15
Eerst Master and Magarita, nu weer de Da vinci code.

Wanneer gaan ze de bijbel verbieden?

David
07-05-06, 19:32
De p.r. machine draait op volle toeren. De producenten maken een salto van blijdschap.

Good Kahuna
07-05-06, 19:38
Geplaatst door David
De p.r. machine draait op volle toeren. De producenten maken een salto van blijdschap.

:hihi: Inderdaad. En al die rechtzaken vanwege mogelijk plagiaat doen de zaken ook alleen maar goed.

tukkersterror
07-05-06, 19:44
Geplaatst door Dorinthe
Ja, Panthera,

Idd, ouwe zijkerds, die zijn echt niet meer van deze wereld.

De film zou de rechten van gelovigen schenden, aldus Arinze.

Hoevaak het Vatikaan, bij monde van Papa Razi XVI en van die ouwe zakken van bischoppen, mijn rechten als lesbienne niet schendt. Elke dag worden er door dat soort lieden wel opmerkingen gemaakt, dat ik immoreel ben of tegennatuurlijk enz. enz.

Ik zeg altijd maar zo: "Wie uit principe geen sex heeft , moet er ook geen uitspraken over doen".

Over tegennatuurlijk gesproken, het celibaat.

Ze hebben bij het Vatikaan nog niet door dat zo'n verbod alleen maar een geweldige gratis reclamecampagne voor het boek en de film is. Daar kun als uitgever normaal alleen maar van dromen.

Dorinthe.

Heb het even iets anders geformuleerd zodat het ook voor Homo en lesbo aanvaarbaar is :hihi:

duende
07-05-06, 20:14
Geplaatst door Dorinthe
Ja, Panthera,

Idd, ouwe zijkerds, die zijn echt niet meer van deze wereld.

De film zou de rechten van gelovigen schenden, aldus Arinze.

Hoevaak het Vatikaan, bij monde van Papa Razi XVI en van die ouwe zakken van bischoppen, mijn rechten als lesbienne niet schendt. Elke dag worden er door dat soort lieden wel opmerkingen gemaakt, dat ik immoreel ben of tegennatuurlijk enz. enz.

Ik zeg altijd maar zo: "Wie uit principe niet neukt, moet er ook geen uitspraken over doen".

Over tegennatuurlijk gesproken, het celibaat.

Ze hebben bij het Vatikaan nog niet door dat zo'n verbod alleen maar een geweldige gratis reclamecampagne voor het boek en de film is. Daar kun als uitgever normaal alleen maar van dromen.

Dorinthe.

Je hebt helemaal gelijk. Ondertussen wordt ik een beetje moe van die roomsche kl**tzakken. Verbieden en beledigen, marginaliseren enz. Laatst nog in Polen zijn er homosexuelen gestenigd. De steniging was georganiseerd door roomsche jongeren beweging.
Maar goed. Got is liefde????? :lachu:

Niemand dwingt ze naar die film te kijken en niemand zegt dat ze moeten geloven wat er in dat boek staat en wat er in die film gebeurt. Ze zijn blijkbaar niet zo overtuigd van de trouw van hun kudde.
Als je vraagt aan de roomsche prikkerdjes hier wat nou die WAARHEID is waar de ouwe lullen kliek haar wijsheden en sancties uit destileerd dan krijg je vage antwoorden. :kotsen:

~Panthera~
07-05-06, 20:44
Geplaatst door Dorinthe
Ja, Panthera,

Idd, ouwe zijkerds, die zijn echt niet meer van deze wereld.

De film zou de rechten van gelovigen schenden, aldus Arinze.

Hoevaak het Vatikaan, bij monde van Papa Razi XVI en van die ouwe zakken van bischoppen, mijn rechten als lesbienne niet schendt. Elke dag worden er door dat soort lieden wel opmerkingen gemaakt, dat ik immoreel ben of tegennatuurlijk enz. enz.

Ik zeg altijd maar zo: "Wie uit principe niet neukt, moet er ook geen uitspraken over doen".

Over tegennatuurlijk gesproken, het celibaat.

Ze hebben bij het Vatikaan nog niet door dat zo'n verbod alleen maar een geweldige gratis reclamecampagne voor het boek en de film is. Daar kun als uitgever normaal alleen maar van dromen.

Dorinthe.


En wederom sla je de spijker op zijn kop. :duim:

Ikzelf vind het een bende hypocriete huigelaars van de eerste orde.
Ouwe aftandse kereltjes die zogenaamd "in de plaats van God" zitten en de boel besturen. Don't make me laugh !
Hoe ziek kan je worden met dit soort tuig aan het hoofd van een kerk ?:kotsen:
De makke schapen "moeten" dit, en "mogen" dat niet, terwijl ELKE grove misstap die ze zelf begaan, zo snel mogelijk onder het tapijt wordt geduwd.
Alleen jammer voor hun, in dit tijdperk is er altijd wel iemand die de vuiligheid er onderuit weet te peuteren. :duim:
Tsum kotsen, die hele hap daar. Inclusief die Pope Wanhoop. :fuckit2:


Mijn bescheiden mening. :D

David
07-05-06, 21:13
Geplaatst door ~Panthera~

Mijn bescheiden mening...


... siert je. :knipoog:

Marsipulami
07-05-06, 23:50
Ik sta er wel eens van te kijken (gezien bovenstaande reacties) hoe gemakkelijk in Nederland de protestantse haatzaaierij (en vooroordelen) van de voorbije 500 jaar tegenover de katholieke kerk, door ontkerkelijkte en/of atheïstisch geworden nazaten en vrienden wordt overgenomen.

Wellicht is een dergelijke geestelijke kuddediermentaliteit -waarbij men zijn eigen identiteit ontleent aan het demoniseren van andersgelovige groepen- een van de meest wezenlijke kenmerken van de Nederlandse cultuur.

Ik stel in dit verband voor dat in Nederland iedereen die voortaan nog kritische kanttekeningen durft te plaatsen bij de adoptie van kinderen door homoparen "'vanaf het hoogste gebouw met het hoofd naar beneden gegooid wordt en vervolgens gestenigd."

Kardinaal Arinze heeft groot gelijk dat hij zijn verontwaardiging uit over een voor katholieken beledigend boek vol aantoonbare leugens en vraagt om de haatzaaierij als toegevoegde waarde hieromtrent te stoppen.

Een vergelijking van deze casus met de rellen n.a.v. mohamedcartoons is wel interessant. Wie of wat veroorzaakte nu eigenlijk die brandende ambassades ? Waren het fundamentalistische moslims of de al even geestelijk bekrompen niet-gelovigen met hun onvermogen om zich te verplaatsen in het intellectuele referentiekader van andersdenkenden.

Anyway, straks nog even doorlezen aan de Da Vinci Code, als goed geïnformeerde katholiek moet ik natuurlijk weten waar ik tegen ben. ;)

Good Kahuna
08-05-06, 00:00
Geplaatst door Marsipulami
Ik sta er wel eens van te kijken (gezien bovenstaande reacties) hoe gemakkelijk in Nederland de protestantse haatzaaierij (en vooroordelen) van de voorbije 500 jaar tegenover de katholieke kerk, door ontkerkelijkte en/of atheïstisch geworden nazaten en vrienden wordt overgenomen.

Wellicht is een dergelijke geestelijke kuddediermentaliteit -waarbij men zijn eigen identiteit ontleent aan het demoniseren van andersgelovige groepen- een van de meest wezenlijke kenmerken van de Nederlandse cultuur.

Ik stel in dit verband voor dat in Nederland iedereen die voortaan nog kritische kanttekeningen durft te plaatsen bij de adoptie van kinderen door homoparen "'vanaf het hoogste gebouw met het hoofd naar beneden gegooid wordt en vervolgens gestenigd."

Kardinaal Arinze heeft groot gelijk dat hij zijn verontwaardiging uit over een voor katholieken beledigend boek vol aantoonbare leugens en vraagt om de haatzaaierij als toegevoegde waarde hieromtrent te stoppen.

Een vergelijking van deze casus met de rellen n.a.v. mohamedcartoons is wel interessant. Wie of wat veroorzaakte nu eigenlijk die brandende ambassades ? Waren het fundamentalistische moslims of de al even geestelijk bekrompen niet-gelovigen met hun onvermogen om zich te verplaatsen in het intellectuele referentiekader van andersdenkenden.

Anyway, straks nog even doorlezen aan de Da Vinci Code, als goed geïnformeerde katholiek moet ik natuurlijk weten waar ik tegen ben. ;)

Arinze mag zeggen wat hij wil, maar de vraag is of dat allemaal nou wel zo productief is. Hoe meer ophef de katholieke kerk hierover maakt, hoe meer negatieve aandacht ze hiermee naar zich toetrekt. Da Vinci Code is fictie, en veel mensen beseffen dat. Door de populariteit van het boek (en ongetwijfeld de film) zullen talloze mensen kennis nemen van het idee. Niemand die dat tegen houdt. Al dat tegengesputter van kerklieden haalt daar echt niets tegen uit. Roll with it, zou ik zeggen.

~Panthera~
08-05-06, 00:02
Geplaatst door Marsipulami
Ik sta er wel eens van te kijken (gezien bovenstaande reacties) hoe gemakkelijk in Nederland de protestantse haatzaaierij (en vooroordelen) van de voorbije 500 jaar tegenover de katholieke kerk, door ontkerkelijkte en/of atheïstisch geworden nazaten en vrienden wordt overgenomen.

ik ken geen protestanten.


Wellicht is een dergelijke geestelijke kuddediermentaliteit -waarbij men zijn eigen identiteit ontleent aan het demoniseren van andersgelovige groepen- een van de meest wezenlijke kenmerken van de Nederlandse cultuur.

Katholiek opgevoed. je ziet het.


Ik stel in dit verband voor dat in Nederland iedereen die voortaan nog kritische kanttekeningen durft te plaatsen bij de adoptie van kinderen door homoparen "'vanaf het hoogste gebouw met het hoofd naar beneden gegooid wordt en vervolgens gestenigd."

geziek.


Kardinaal Arinze heeft groot gelijk dat hij zijn verontwaardiging uit over een voor katholieken beledigend boek vol aantoonbare leugens en vraagt om de haatzaaierij als toegevoegde waarde hieromtrent te stoppen.

Laat hem de Bijbel dan ook ff tjekken.


Een vergelijking van deze casus met de rellen n.a.v. mohamedcartoons is wel interessant. Wie of wat veroorzaakte nu eigenlijk die brandende ambassades ? Waren het fundamentalistische moslims of de al even geestelijk bekrompen niet-gelovigen met hun onvermogen om zich te verplaatsen in het intellectuele referentiekader van andersdenkenden.

heeft iemand de kardinaal al in de fik gestoken dan ?


Anyway, straks nog even doorlezen aan de Da Vinci Code, als goed geïnformeerde katholiek moet ik natuurlijk weten waar ik tegen ben. ;)

Dat noemen ze nu schijnheilig.

mark61
08-05-06, 00:17
Geplaatst door Marsipulami
Kardinaal Arinze heeft groot gelijk dat hij zijn verontwaardiging uit over een voor katholieken beledigend boek vol aantoonbare leugens en vraagt om de haatzaaierij als toegevoegde waarde hieromtrent te stoppen.

Idioot, het is een roman. Typerend voor een fundamentalist om geen onderscheid te kunnen maken tussen fictie en non-fictie.


Een vergelijking van deze casus met de rellen n.a.v. mohamedcartoons is wel interessant. Wie of wat veroorzaakte nu eigenlijk die brandende ambassades?

Na, zo'n haatzaaiende kardinaal.


in het intellectuele referentiekader van andersdenkenden.

Het intellectuele referentiekader van de poreuze condoom.


Anyway, straks nog even doorlezen aan de Da Vinci Code, als goed geïnformeerde katholiek moet ik natuurlijk weten waar ik tegen ben. ;)

Kenmerkend voor de hysterisch-totalitaire boekverbrander: eerst van alles brullen, dan toegeven het boek in kwestie nog nooit gelezen te hebben. Dat hoeft ook niet, want je weet al wat erin staat. Jij wordt vast nog wel s kardinaal. :duim:

Marsipulami
08-05-06, 00:34
Geplaatst door ~Panthera~
ik ken geen protestanten.

Ik bespeur bij jou dan ook geen haatzaaierij. Hooguit de anti-roomse kuddediermentaliteit kenmerkend voor degenen die het Nederlandse culturele gedachtengoed propageren.



Katholiek opgevoed. je ziet het.

Inderdaad


geziek.

klopt


Laat hem de Bijbel dan ook ff tjekken.

Helemaal mee eens


heeft iemand de kardinaal al in de fik gestoken dan ?

Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden.


Dat noemen ze nu schijnheilig.

De nagel op de kop.

~Panthera~
08-05-06, 00:50
Geplaatst door Marsipulami
Ik bespeur bij jou dan ook geen haatzaaierij. Hooguit de anti-roomse kuddediermentaliteit kenmerkend voor degenen die het Nederlandse culturele gedachtengoed propageren.


En wat is het Nederlands Cultureel gedachtengoed ? :verward:

Enlighten me please.
Ik wil graag weten wat ik propageer nl.

Marsipulami
08-05-06, 00:57
Geplaatst door ~Panthera~
En wat is het Nederlands Cultureel gedachtengoed ? :verward:

Enlighten me please.
Ik wil graag weten wat ik propageer nl.


Ik wil je wel helpen. Klik daarvoor bovenaan scherm op : "zoeken/naar berichten/overal/zoek op gebruikersnaam" met als zoekterm "~Panthera~"

~Panthera~
08-05-06, 01:00
Geplaatst door Marsipulami
Ik wil je wel helpen. Klik daarvoor bovenaan scherm op : "zoeken/naar berichten/overal/zoek op gebruikersnaam" met als zoekterm "~Panthera~"


Net zoals als ik dat doe met jouw naam, ik het Vlaams Blok gedachtengoed tegenkom, bedoel je ? :cola:

Marsipulami
08-05-06, 01:10
Geplaatst door ~Panthera~
Net zoals als ik dat doe met jouw naam, ik het Vlaams Blok gedachtengoed tegenkom, bedoel je ? :cola:

Dat is inderdaad (een gedeeltelijk) juiste analyse van mijn posts op dit forum. Proficiat voor je inzicht in mijn schrijfsels ! Ik deel o.m. de visie van het Vlaams Belang (Blok bestaat niet meer - probeer nu eens niet achter te lopen) m.b.t. het beroven van oude vrouwtjes van hun handtas op straat of het neersteken van Joe Van Holsbeeck om een mp3-speler. Jij ziet dat wellicht anders.

~Panthera~
08-05-06, 01:31
Geplaatst door Marsipulami
Dat is inderdaad (een gedeeltelijk) juiste analyse van mijn posts op dit forum. Proficiat voor je inzicht in mijn schrijfsels ! Ik deel o.m. de visie van het Vlaams Belang (Blok bestaat niet meer - probeer nu eens niet achter te lopen) m.b.t. het beroven van oude vrouwtjes van hun handtas op straat of het neersteken van Joe Van Holsbeeck om een mp3-speler. Jij ziet dat wellicht anders.


Dank je. :duim:

en WAT is die visie van VB op die twee zaken ?

mark61
08-05-06, 01:34
Geplaatst door Marsipulami
Dat is inderdaad (een gedeeltelijk) juiste analyse van mijn posts op dit forum. Proficiat voor je inzicht in mijn schrijfsels ! Ik deel o.m. de visie van het Vlaams Belang (Blok bestaat niet meer - probeer nu eens niet achter te lopen) m.b.t. het beroven van oude vrouwtjes van hun handtas op straat of het neersteken van Joe Van Holsbeeck om een mp3-speler. Jij ziet dat wellicht anders.

Het spijt me, hier noemen we dat gewoon het Vlaams Blok. Enige reden om daar van af te zien?

mark61
08-05-06, 01:39
Geplaatst door ~Panthera~
Dank je. :duim:

en WAT is die visie van VB op die twee zaken ?

"De indrukwekkende opkomst bij de stille mars betekent volgens de partij een steun in de rug voor de familie van de vermoorde Joe Van Holsbeeck en voor de nabestaanden van andere slachtoffers van geweld. Het Vlaams Belang vindt het de hoogste tijd om paal en perk te stellen aan de criminaliteit in dit land. "Dit is in de eerste plaats de taak van politici. Politie en gerecht moeten meer mogelijkheden, meer middelen en een betere bescherming krijgen om de strijd te kunnen aanbinden met criminelen", luidt het.

Taboe doorbreken
Het Vlaams Belang wijst er voorts nog op dat het veiligheidsprobleem in de steden niet los kan worden gezien van de multiculturele samenleving. Het taboe op de vreemdelingencriminaliteit moet eindelijk worden doorbroken."

~Panthera~
08-05-06, 01:48
Geplaatst door mark61
"De indrukwekkende opkomst bij de stille mars betekent volgens de partij een steun in de rug voor de familie van de vermoorde Joe Van Holsbeeck en voor de nabestaanden van andere slachtoffers van geweld. Het Vlaams Belang vindt het de hoogste tijd om paal en perk te stellen aan de criminaliteit in dit land. "Dit is in de eerste plaats de taak van politici. Politie en gerecht moeten meer mogelijkheden, meer middelen en een betere bescherming krijgen om de strijd te kunnen aanbinden met criminelen", luidt het.

Taboe doorbreken
Het Vlaams Belang wijst er voorts nog op dat het veiligheidsprobleem in de steden niet los kan worden gezien van de multiculturele samenleving. Het taboe op de vreemdelingencriminaliteit moet eindelijk worden doorbroken."


Ja, dat dacht ik al. :hihi:
T is allemaal zo doorzichtig als glas.

Marsipulami
08-05-06, 01:53
Geplaatst door ~Panthera~
Dank je. :duim:

en WAT is die visie van VB op die twee zaken ?

Het VB heeft grote moeite met het doodsteken van minderjarigen omwille van een mp3 speler en het goedpraten van zulke criminele feiten, alsook keurt het VB het beroven van oude vrouwtjes op straat af. Maar jij hebt hierover vast een volstrekt andere mening. Toch ? Of ben jij ook een sympathisant van de standpunten van het VB ?

~Panthera~
08-05-06, 01:54
Geplaatst door Marsipulami
Het VB heeft grote moeite met het doodsteken van minderjarigen omwille van een mp3 speler en het goedpraten van zulke criminele feiten, alsook keurt het VB het beroven van oude vrouwtjes op straat af. Maar jij hebt hierover vast een volstrekt andere mening. Toch ? Of ben jij ook een sympathisant van de standpunten van het VB ?


Zie boven.

Rourchid
08-05-06, 02:08
Geplaatst door Dorinthe

Ik zeg altijd maar zo: "Wie uit principe niet neukt, moet er ook geen uitspraken over doen".


Geplaatst door tukkersterror

Ik zeg altijd maar zo: "Wie uit principe geen sex heeft , moet er ook geen uitspraken over doen".


Ik zeg altijd maar zo: "Wie uit principe niet neukt, moet er ook geen uitspraken over doen".

Wortel
08-05-06, 07:14
Ook maar een stuiver in het zakje doen in deze discussie:

Het is fictie en fictie moet je bejegenen als fictie. D.w.z. met een grote dosis glimlachend zelfbewustzijn over hoe de dingen werkelijk in elkaar steken. Bovendien geeft deze film weer eens aanleiding tot aardige gesprekken over hoe de vork nu werkelijk in de steel zit. Ik kan me de ophef nog herinneren over "The last Temptation of Christ". En wat was toen het leukste moment in de bioscoop? Dat was toen de film maar duurde en duurde en uiteindelijk iemand uit de zaal riep: "Alleen voor beschuit komt ie eruit".

Bij fictie over Jezus kunnen christenen trouwens ook nog eens denken: naar een mooie Jezusfantasie ga ik graag kijken, naar een magere niet.


Ik ken geen Protestanten

Behalve dan die op Maroc.nl :D

~Panthera~
08-05-06, 09:08
Geplaatst door Wortel

Behalve dan die op Maroc.nl :D



Ik had erachter moeten zetten: die haatzaaien. :D

duende
08-05-06, 15:16
Geplaatst door Marsipulami
Ik sta er wel eens van te kijken (gezien bovenstaande reacties) hoe gemakkelijk in Nederland de protestantse haatzaaierij (en vooroordelen) van de voorbije 500 jaar tegenover de katholieke kerk, door ontkerkelijkte en/of atheïstisch geworden nazaten en vrienden wordt overgenomen.
Beste Mars deze reacties, in ieder geval de reacties mijnerzijds hebben niets te maken met een protestantse achtergrond.
Ik word alleen erg pissig als deze of gene bidlip weer eens met een verbod wenst te komen. De betreffende bidlip wordt niet gedwongen om het boel te lezen, nog de film te bekijken. Hij wordt daar volkomen VRIJ in gelaten. Laat hij dan ook anderen de vrijheid gunnen kennis te nemen van dit boek. Haatzaaierij is trouwens een van de handelsmerken van jouw zo geliefde roomsche kerk. Dat doen ze al meer dan 500 jaar. Ik hoef je de incidenten niet op te noemen. Je kent ze.


Wellicht is een dergelijke geestelijke kuddediermentaliteit -waarbij men zijn eigen identiteit ontleent aan het demoniseren van andersgelovige groepen- een van de meest wezenlijke kenmerken van de Nederlandse cultuur.
Ik ben een individualist, dit in tegenstelling tot jouw en je geloofsgenoten. Bij mij is de term kuddedier dus niet van toepassing. Bij jouw en de rest van de schapen wel. Het demoniseren is volgens mij ook uitgevonden door het tuig dat zich bisschop en kardinaal noemt. Om van de broeders Benedictijner nog maar te zwijgen.


Ik stel in dit verband voor dat in Nederland iedereen die voortaan nog kritische kanttekeningen durft te plaatsen bij de adoptie van kinderen door homoparen "'vanaf het hoogste gebouw met het hoofd naar beneden gegooid wordt en vervolgens gestenigd."
Deze discussie wordt alleen maar op gang gehouden door bekrompen idioten die nog steeds een soort zelf verzonnen almachtig wezen aanbidden en hun daden in de naam van dat zelfde almachtige wezen rechtvaardigen, hoe ziek deze ook mogen zijn.


Kardinaal Arinze heeft groot gelijk dat hij zijn verontwaardiging uit over een voor katholieken beledigend boek vol aantoonbare leugens en vraagt om de haatzaaierij als toegevoegde waarde hieromtrent te stoppen.
Het boek is als roman gepresenteerd, verzonnen feiten dus. Eigenlijk net zo verzonnen als de bijbel.


Een vergelijking van deze casus met de rellen n.a.v. mohamedcartoons is wel interessant. Wie of wat veroorzaakte nu eigenlijk die brandende ambassades ? Waren het fundamentalistische moslims of de al even geestelijk bekrompen niet-gelovigen met hun onvermogen om zich te verplaatsen in het intellectuele referentiekader van andersdenkenden.

Hier ga je wel heel erg de fout in.
De geen die de trekker overhaalt is de dader. Bij de dader ligt de verantwoordelijkheid voor zijn/haar daden. Het in de brand steken van de Deense ambassade is niet door de cartoon tekenaars gedaan, maar door een meute opgehitse geloofsfanaten.
Laten we een leuk voorbeeld nemen.
Het was Jezus eigen schuld dat hij gekruisigd werd. Had hij zich maar niet koning der Joden moeten noemen en gewoon zijn geraniums water moeten gaan geven

Tomas
08-05-06, 19:38
Als er sprake van en complot zou zijn, lijkt het mij toch nog het meest waarschijnlijk dat de rkk geld gestoken heeft in de verkoop van dat flutboek en de daarbij behorende -waarschijnlijke- flutfilm en op deze wijze de hoognodige opbrengt probeert te verrgroten.