PDA

Bekijk Volledige Versie : Patstelling over kerkasiel



Marsipulami
08-05-06, 09:24
Patstelling over kerkasiel


Een betoging in La Louvière, een kerkbezetting in Kortrijk, een hongerstaking in het Klein Kasteeltje. De acties van asielzoekers om een verblijfsvergunning te krijgen, nemen hand over hand toe. Het probleem escaleert, de standpunten bewegen niet.


,,Wij willen niet dat de wet verandert, maar wel dat hij efficiënter en sneller toegepast wordt, zodat mensen zonder papieren niet jaren in onzekerheid moeten leven'', herhaalde de Gentse bisschop Luc Van Looy gisteren. De Gentse Sint-Antoniuskerk is één van de drie ,,bezette" Vlaamse kerken naast de Sint-Michielskerk in Kortrijk en de kloosterkerk van de Egidiusgemeenschap in Antwerpen. In Gent staan ondertussen de namen genoteerd van 4.363 sans-papiers die geregulariseerd willen worden.

De minister van Binnenlandse Zaken, Patrick Dewael (VLD), geeft echter geen duimbreed toe. In De Zevende Dag leek hij zijn standpunt zelfs nog te verharden. Hij zei dat het overgrote deel van de vreemdelingen die nu actie voeren, er niet op moeten rekenen dat ze geregulariseerd zullen worden: ,,De meesten komen gewoon niet in aanmerking voor asiel of een regularisatie. Ze hebben vaak geen aanvraag ingediend, geen procedure ingeleid of ze hebben jaren geleden al een negatief advies gekregen.''

Dewael benadrukte ook dat hij een hongerstaking een onaanvaardbaar chantagemiddel vindt. ,,Ik begrijp de wanhoop van die hongerstakers, maar in onze kerk laten we die vorm van actie niet toe'', zegt Jan De Volder van de Egidiusgemeenschap, organisator van de HOP-manifestatie (Hoop Op Papieren) halfweg februari. ,,Maar de minister moet wel consequent zijn. Onlangs gaf hij nog toe aan hongerstakers. Dan wek je natuurlijk de indruk dat wie het hardste roept, het meeste gehoor krijgt.''

De Volder wil echter niet de minister in het vizier nemen. ,,Alle politici moeten hun verantwoordelijkheid nemen en politieke moed betonen. Over twee weken wordt de nieuwe asielwet besproken in het parlement. Wij vinden de verstrakking en de versnelling van de procedure daarin een goede zaak. Als men de nieuwe regeling gepaard laat gaan met een breedhartige maatregel die mensen die hier al lang wonen en die hier ingeburgerd zijn regulariseert, dan kunnen we nadien met een schone lei en met betere procedures beginnen.''

Kamerfractieleider Pieter De Crem (CD&V) wijst zowel de minister als de bisschoppen terecht. ,,Met de kerkasiel-acties krijgt de regering het deksel op de neus omdat er de voorbije vijf jaar geen effectief terugwijzingsbeleid is gebeurd'', zegt De Crem. ,,Maar alle instituten in dit land, ook de kerk, moeten weten dat er een wet is die het verblijf op ons grondgebied regelt en toegepast moet worden.''

(ita, mm)

(ita, mm)

Marsipulami
08-05-06, 09:26
Mensen zonder papieren bezetten kerk in Marche-en-Famenne

MARCHE - In de kerk van Marche-en-Famenne worden vandaag mensen zonder papieren verwacht die momenteel verblijven in het opvangcentrum in Melreux (Hotton) en enkele andere centra. De bezetting van de kerk vindt plaats met het fiat van de pastoor.

,,Ik weet niet precies om hoeveel mensen het gaat en van waar ze komen'', zegt pastoor Poncin. ,,Maar alles gebeurt in samenspraak. Het belangrijkste is dat we hen ontvangen, onze deur openstellen en hen een plaats aanbieden in de kerk.''

Naast de kerk van Marche-en-Famenne wordt in de provincie Luxemburg ook al enkele weken de kerk van Erezée bezet door mensen zonder papieren. bava

Marsipulami
08-05-06, 09:55
Conflict minister en bisschoppen wordt bitsiger


Geplaatst op 8/5 '06 om 9:23u
Door Theo Borgermans



BRUSSEL (RKnieuws.net) - Het conflict tussen minister van Binnenlandse zaken Patrick Dewael en de bisschoppen over de asielzoekers wordt bitsiger. Dat schrijft Het Laatste Nieuws maandag.

Dewael vindt dat elk zich "met zijn eigen schapen" moet bezighouden: de bisschoppen met hun Kerk, hijzelf met het beleid. "Ik dacht dat er een scheiding bestond tussen Kerk en Staat", zei de minister zondag.

De Gentse bisschop Luc Van Looy benadrukte dat het niet om een politieke maar om een sociale actie gaat. "Het is niet de bisschop tegen de politicus. Het is de bisschop pro de armsten en de zwaksten. Dit gaat niet over de scheiding van Kerk en Staat". (tb)

Marsipulami
09-05-06, 08:51
starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

Marsipulami
09-05-06, 10:12
25 kerken, moskeeën en zalen bezet


Het aantal plaatsen waar mensen zonder papieren actie voeren, blijft met de dag toenemen. Gisteren werd in Marche-en-Famenne nog een parochiekerk bezet, met toestemming van de pastoor. De Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) tracht het overzicht te houden over de actieplaatsen. Volgens DVZ zijn op dit moment minstens vijfentwintig kerken, moskeeën of andere zalen bezet.


Het merendeel van de acties heeft plaats in Wallonië en Brussel. In Vlaanderen ligt het zwaartepunt in Gent, waar ,,de bescherming'' van de Sint-Antoniuskerk gisteren haar 27ste dag inging. In de provincie Antwerpen worden asielzoekers opgevangen door de Sint-Egidiusgemeenschap en zijn er acties in het Open Centrum van Broechem. Ook West-Vlaanderen doet sinds dit weekeinde een duit in het zakje met acties in Kortrijk en Brugge.

Niet alle acties zijn even fanatiek. Terwijl op sommige plaatsen 'sans papiers' in hongerstaking zijn gegaan - een pressiemiddel waar de Sint-Egidiusgemeenschap radicaal tegen is - houdt men in de Brugse Magdalenakerk alleen 'infosessies'.

Over hoeveel mensen het gaat, blijft onduidelijk. ,,Daar kunnen we echt geen getal op kleven'', zegt Geert De Vulder van Vreemdelingenzaken. ,,Het is best mogelijk dat ze van de ene plaats naar de andere verhuizen.'' Een mogelijke indicatie van het aantal asielzoekers dat hoopt op regularisatie, zijn de lijsten waarop de 'sans papiers' hun naam zetten. In Antwerpen, bijvoorbeeld, is de actie nauwelijks een week bezig en hebben al 7.500 mensen het registratieformulier van het 'Antwaarps Asiel' ingevuld. In Gent gaat het om een 4.000-tal.

,,Maar de meeste namen staan genoteerd in Vorst'', zegt Eveline Dal van de Vereniging tegen Uitzetting en voor Regularisatie van Asielzoekers (CRER). ,,Daar hebben zich al 10.000 mensen op de lijst laten zetten. Wij schatten dat ongeveer 40.000 mensen aan de verschillende acties deelnemen. Maar wij sluiten ook niet uit dat dezelfde mensen zich op verschillende lijsten laten zetten.''

De vraag is ook: hoeveel actievoerders komen werkelijk in aanmerking voor een regularisatie omdat hun procedure jarenlang aansleept. Wie naar hun verhaal vraagt, krijgt vaak een erg verwarde uitleg. Bovendien zegt minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (VLD) dat wie slachtoffer is van traagheid van de overheid, zijn regularisatie krijgt. Voor gezinnen met kinderen geldt dat na drie jaar, voor alleenstaanden na vier jaar. Tenminste, als er geen gevaar is voor de openbare orde en als er bereidheid is tot integratie.

De actievoerders focussen zich ondertussen op 20 mei. Dan heeft in Gent een nieuwe betoging plaats. Dat zal na Antwerpen en Brussel de derde optocht zijn waarop de 'sans papiers' hun eisen kracht bijzetten.



Van onze redacteur Dominique Minten,

Marsipulami
10-05-06, 08:31
Pauselijke nuntius steunt kerkasiel in België

"De kerk heeft altijd de zijde van de zwaksten gekozen"

Geplaatst op 10/5 '06 om 7:37u
Door Theo Borgermans (Bron: De Morgen)



BRUSSEL (RKnieuws.net) - De pauselijke nuntius, de diplomatieke vertegenwoordiger van het Vaticaan in België, steunt volop de bisschoppen in hun asielacties. Dat laat hij via zijn secretariaat weten aan de krant De Morgen. "De kerk heeft altijd de zijde gekozen van de zwaksten. Dit probleem verdient een politieke oplossing."

Het kerkasiel staat donderdag hoog op de agenda van de Belgische bisschoppenconferentie. De kerk beseft dat de patstelling niet lang meer kan duren.

De Belgische bisschoppen krijgen vanwege de Heilige Stoel alvast een stevig duwtje in de rug. De pauselijke nuntius heeft zich volledig achter de kerkasielacties geschaard.

De Duitse aartsbisschop Karl-Josef Rauber behartigt sinds drie jaar de belangen van de Heilige Stoel in ons land.

De vele acties van vluchtelingen in kerken overal te lande zijn het Vaticaan niet ontgaan. Terwijl de kritiek op de acties vooral in politieke hoek aanzwelt, zal de nuntius een positief rapport sturen naar Rome. "De kerk heeft altijd de zijde gekozen van de zwaksten", laat hij officieel aan de krant weten. "De acties zijn humanitair, terwijl de oplossing van de politici moet komen." Omdat er volgens hem inzake het kerkasiel geen conflict is tussen ’kerk’ en ’staat’, in concreto tussen de Heilige Stoel en België, wou hij geen verdere commentaar geven.

De woordvoerder van kardinaal Danneels, Hans Geybels, vindt de steun van de nuntius "een positief signaal".

De bisschoppen krijgen voor hun acties zowel applaus als kritiek, ook intern. Mensen aan de rechterzijde van het spectrum hebben het er moeilijk mee. Mandatarissen in en rond het Vlaams Belang richtten alvast de nieuwe drukkingsgroep Christelijk Vlaanderen op, specifiek om tegen het kerkasiel te ageren.

Marsipulami
10-05-06, 08:38
Antwerpse VLD wil kerkasiel bestraffen


OCMW-raadslid Marco Laenens (VLD) ronselde de voorbije dagen politieke stemmen om een vorig jaar toegekend bedrag van 50.000 euro aan het sociaal restaurant Kamiano van de Sint-Egidiusgemeenschap ongedaan te maken. Laenens stopte zijn pogingen toen bleek dat de OCMW-ontvanger de subsidie al had uitgekeerd, maar vindt toch dat de Sint-Egidiusgemeenschap het geld niet meer verdient.

Het OCMW-raadslid verwijt de organisatie de deuren van de kapel aan de Kammenstraat open te zetten voor het kerkasiel. Laenens stelt dat de Sint-Egidiusgemeenschap ,,een club of sekte is binnen de katholieke gemeenschap die zich laat gebruiken door extreem-links om de staat te ondermijnen''.

,,Het stoort me dat wij belastinggeld geven aan een organisatie die onderdak biedt aan mensen die volgens de in dit land democratisch goedgekeurde regels uitgeprocedeerd zijn en dus het grondgebied moeten verlaten'', aldus Laenens.

Volgens Sint-Egidiuswoordvoerder Jan De Volder is het de eerste keer in het elfjarig bestaan dat steun werd gevraagd aan de overheid, en hebben de subsidies voor Kamiano niets te maken met het kerkasiel. ,,Het merendeel van onze middelen komt van privé-schenkers. We hebben nu voor het eerst geld aan de overheid gevraagd, omdat we vaststelden dat het OCMW geregeld mensen naar ons sociaal restaurant doorstuurde. De steun van de overheid komt neer op een euro per maaltijd, terwijl die in werkelijkheid vier euro kost.'' Twee keer per week komen telkens 350 tot 400 daklozen en kansarmen een maaltijd eten.

Het OCMW beloofde zowel voor 2005 als 2006 telkens 50.000 euro uit het Stedenfonds, maar Kamiano zag het geld van vorig jaar niet. Marco Laenens zegt het daar in de toekomst niet bij te zullen laten. ,,Voor de subsidie haalde Kamiano in de zomer van vorig jaar een nipte meerderheid. VLD en SP.A waren tegen, maar Vlaams Belang was voor. Het zal bij die partij nu met dat kerkasiel wel anders zijn.''

Laenens heeft er geen probleem mee dat er in het sociaal restaurant al eens een illegaal onder de kansarme of dakloze klanten zit. Hij vindt echter dat de Sint-Egidiusgemeenschap een overheidsinstelling als het OCMW niet kan dwarszitten met een actie waarbij Kamiano een opvangcentrum voor papierlozen wordt en het beleid van minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (VLD) wordt gedwarsboomd. ,,Zij ondergraven het democratisch systeem en onze sociale zekerheid door steun aan mensen die geen echte politieke vluchtelingen zijn.''

Volgens De Volder ruikt de actie van Laenens naar chantage en heeft Kamiano zelf niets te maken met het kerkasiel.

Van onze redacteur Guy Fransen

Marsipulami
10-05-06, 12:04
Kerkasielacties: belangrijk signaal voor overheid


Geplaatst op 10/5 '06 om 10:45u
Door Theo Borgermans (Bron: Tertio)


ANTWERPEN (RKnieuws.net) - In zowat alle bisdommen van het land openden kerken de afgelopen weken hun deuren voor mensen zonder papieren. Bisschoppen, priesters en christelijke organisaties vestigen daarmee de aandacht op de vaak onmenselijke omstandigheden waarin sommige asielzoekers moeten overleven. Dat schrijft TERTIO.



"Dikwijls gaat het om gezinnen die al jarenlang in ons land verblijven en behoorlijk zijn geïntegreerd, maar die nog altijd wachten op een beslissing van de overheid over hun aanvraag tot regularisatie. Natuurlijk lossen acties voor kerkasiel en andere initiatieven al die problemen niet op. Toch zijn ze een belangrijk signaal voor de overheid dat het zo niet verder kan.

Opvallend bij de jongste acties is dat de bisschoppen zeer nadrukkelijk het voortouw hebben genomen. Paul Van den Berghe, de bisschop van Antwerpen, pleitte voor de zoveelste keer in enkele maanden tijd voor een humaner asielbeleid. Na een ontmoeting met illegalen stelde hij dat ook de regering "beter wat persoonlijke gesprekken zou voeren met mensen zonder papieren’’. Ook André-Mutien Léonard, de bisschop van Namen die niet bepaald als vooruitstrevend bekend staat, steunt de beweging voor mensen zonder papieren. Hij liet zelfs families van asielzoekers in zijn bisschoppelijk paleis logeren.

Op het verwijt van minister van Binnenlandse Zaken, Patrick Dewael (VLD), dat de kerk zich boven de wet stelt, antwoordde Léonard dat de kerk het vanuit haar evangelische boodschap voor de zwakken moet opnemen en dat hij de politici alleen oproept de wetten menswaardiger te maken.

Ook kardinaal Godfried Danneels en andere bisschoppen hebben zich recentelijk in dezelfde zin uitgesproken. Hun oproepen gingen niet ongemerkt voorbij. Vroeger was dat wel eens anders. Nochtans is de boodschap dezelfde. Spreken de bisschoppen dan hardere taal? Of is de samenleving opnieuw bereid naar hen te luisteren?



Dat de bisschoppen hardere taal spreken, geldt ongetwijfeld voor Van den Berghe. De bisschop van Antwerpen was jarenlang erg voorzichtig in zijn uitspraken. Hij liet uitschijnen dat zijn functie het hem zo goed als onmogelijk maakte in een stad als Antwerpen publieke verklaringen over de situatie van allochtonen af te leggen. Twee jaar verwijderd van zijn emeritaat – Van den Berghe is inmiddels 73 –, lijkt die druk weggevallen en wil hij blijkbaar geen blad meer voor de mond nemen.

Zeker is dat de bisschoppen meer onbevangen spreken en meer durf aan de dag leggen. Bovendien spreken ze meer. In een tijd waarin hard moet worden geroepen om te worden gehoord, hebben ze blijkbaar geleerd dat het niet volstaat één keer iets te benadrukken, maar dat je desnoods weken-, maanden- en zelfs jarenlang op dezelfde spijker moet slaan. Zo werkt dat nu eenmaal in onze media- en communicatiemaatschappij.

Een en ander heeft tot gevolg dat de bisschoppen de jongste maanden veel zichtbaarder op het publieke forum aanwezig zijn. Is dat een bewuste strategie? "Het is inderdaad de bedoeling onze stem duidelijker te laten horen,’’ benadrukte Luc Van Looy, de bisschop van Gent, onlangs in De Morgen. "Dat is ons recht en de kerk doet daar goed aan, al zijn er binnenkerkelijk nog mensen die dat in twijfel durven te trekken. Toch vindt de meerderheid dat we ons duidelijker moeten profileren in wat we kunnen, moeten en ook durven zijn.’’



Van Looy heeft meer dan gelijk. Velen betreuren dat onze kerk in het recente verleden te veel oog had voor het bestuur en de leiding, waardoor haar profetische stem in de verdrukking geraakte. Verkondigend spreken houdt nochtans ook risico’s in. Gelovigen moeten er bijvoorbeeld mee leren leven dat ook bisschoppen het onderling niet altijd eens zijn.

Wie op het publieke forum zijn stem verheft, moet bovendien zijn opinie staven met argumenten die ook niet-gelovigen kunnen aanspreken. Wat dat betreft, liep het in het verleden wel eens fout. Een overdreven pastoraal taalgebruik en een bewijsvoering die alleen de reeds overtuigden kon aanspreken, maakten dat de essentie van de boodschap in de media niet of nauwelijks aan bod kwam.

Dat er vanuit de samenleving gaandeweg meer belangstelling voor kerkelijke standpunten groeit, valt evenmin te ontkennen. Toen de bisschoppen in 1997 een verklaring over de sluiting van de Renault-fabriek in Vilvoorde publiceerden, was dat niet eens een klein bericht in de krant waard. De reactie daarentegen van Aloys Jousten, de bisschop van Luik, op de ontslagen bij het bierbrouwersconcern Inbev en op de hoge lonen van topmanagers, een dikke maand geleden, haalde wel de krantenkoppen. Het is maar een van de vele voorbeelden die op een schuchtere ommekeer wijzen.



Een en ander heeft niets te maken met een klerikale heropflakkering. Het betekent evenmin dat de maatschappij zich nu opnieuw tot de kerk richt. Het is wel een aansporing voor onze kerkleiders op de ingeslagen weg voort te gaan.

Christen-zijn kan nooit tot een privé-zaak worden gereduceerd. Vanuit zijn evangelische inspiratie wordt de christen opgeroepen zich niet bij het onrecht neer te leggen, maar te ijveren voor een meer humane maatschappij. In deze tijd van individualisme zijn bisschoppelijke bekommernissen voor meer solidariteit en transcendentie enerzijds, en minder egoïsme en geweld anderzijds, ook voor veel niet-gelovigen een waardevolle tegenstem"

Marsipulami
10-05-06, 12:05
Niet allemaal tegelijk reageren op deze topic. :fpiraat:

tukkersterror
10-05-06, 14:08
Eindelijk hebben de regeringen een idee om de kerken weer vol te krijgen.

Marsipulami
10-05-06, 17:11
Geplaatst door tukkersterror
Eindelijk hebben de regeringen een idee om de kerken weer vol te krijgen.

Wat hebben "de regeringen" daar nu mee te maken ?

tukkersterror
10-05-06, 20:17
Geplaatst door Marsipulami
Wat hebben "de regeringen" daar nu mee te maken ?

Wie regelt het asiel beleid ik niet, maar het was sarcasties bedoeld naar de regering toe.

Marsipulami
10-05-06, 23:50
Geplaatst door tukkersterror
Wie regelt het asiel beleid ik niet.

Ook als je zelf niet bij machte bent om het asielbeleid te regelen, dan nog kan je er zelf een mening over hebben. De RKK kiest partij voor de illegalen en lapt daarmee de wet aan haar laars en stelt (geloof) God boven de (grond-)wet. Hoe sta jijzelf daar tegenover ?

tukkersterror
11-05-06, 00:09
Geplaatst door Marsipulami
Ook als je zelf niet bij machte bent om het asielbeleid te regelen, dan nog kan je er zelf een mening over hebben. De RKK kiest partij voor de illegalen en lapt daarmee de wet aan haar laars en stelt (geloof) God boven de (grond-)wet. Hoe sta jijzelf daar tegenover ?

Oef, gewetens vraag.

Ik ben een man van de wet, ik hou me ook aan de wet, maar aan de andere kant, zou de wet mij in mijn geloof belemmeren zou ik deze wet overtreden, dus theoreties gezien stel ik mijn geloof boven de wet.

Ten aanzien van de Illegale asielzoekers, is er maar 1 mogelijkheid en dan praat ik voor Nederland (Belgische wet ken ik niet goed genoeg), de asiel wet heeft niet gewerkt, gaf de mensen een gevoel van onredelijke behandeling, dus voor alle illegalen die hier langer als een jaar zijn generaal pardon, dus een verblijfs vergunning, er is een uitzondering en dat zijn de misdadigers, die misdaden hebben begaan tegen de mensheid in hun land.

Maar het is een hele moeilijke materie, want je hebt het over mensen waarover je beslist.
Van mij mogen ze allemaal blijven, maar ieder land heeft zijn beperkingen met de mogelijkheid tot opvang.
En dan krijg je automatisch de vraag, wie laat je toe en wie niet.

Als iemand een oplossing weet?

Ik weet hem in iedergeval niet en heb "bewondering" voor mensen die deze beslissingen moeten nemen, ik zou het niet kunnen of willen.

Marsipulami
11-05-06, 09:56
Geplaatst door tukkersterror
Oef, gewetens vraag.

Ik ben een man van de wet, ik hou me ook aan de wet, maar aan de andere kant, zou de wet mij in mijn geloof belemmeren zou ik deze wet overtreden, dus theoreties gezien stel ik mijn geloof boven de wet.

Ten aanzien van de Illegale asielzoekers, is er maar 1 mogelijkheid en dan praat ik voor Nederland (Belgische wet ken ik niet goed genoeg), de asiel wet heeft niet gewerkt, gaf de mensen een gevoel van onredelijke behandeling, dus voor alle illegalen die hier langer als een jaar zijn generaal pardon, dus een verblijfs vergunning, er is een uitzondering en dat zijn de misdadigers, die misdaden hebben begaan tegen de mensheid in hun land.

Maar het is een hele moeilijke materie, want je hebt het over mensen waarover je beslist.
Van mij mogen ze allemaal blijven, maar ieder land heeft zijn beperkingen met de mogelijkheid tot opvang.
En dan krijg je automatisch de vraag, wie laat je toe en wie niet.

Als iemand een oplossing weet?

Ik weet hem in iedergeval niet en heb "bewondering" voor mensen die deze beslissingen moeten nemen, ik zou het niet kunnen of willen.


Aha, een heel ruimhartig standpunt.

Ik denk dat we het einde van een tijdperk beleven. De nationale staten die als eilandjes onafhankelijk van elkaar opereren, dat systeem werkt niet meer. Het blokkeren van grenzen kan hooguit op korte termijn enige soelaas bieden. Een echte lange termijn visie houdt in dat men migratiegolven probeert te voorkomen en als ze er toch zijn, dat mer er dan op een cratieve manier mee omgaat, een creativiteit met inschakeling van nieuwkomers in de eigen samenleving als finaliteit. Dus regulariseren maar (generaal pardon), in samenhang met een derde wereldbeleid dat meer inhoudt dan wat aalmoezen rondstrooien als een minister op bezoek gaat.

Marsipulami
11-05-06, 15:50
Bisschoppen solidair met mensen zonder papieren



MECHELEN - De Belgische bisschoppen aanvaarden en begrijpen de kerkbezettingen door mensen zonder papieren. Ze hopen dat er een snelle oplossing komt voor dit humanitair probleem. Dat verklaarden ze vanmiddag op een persconferentie in Mechelen.

Kardinaal Godfried Danneels benadrukte dat de regularisatie van mensen zonder papieren in eerste instantie een politiek probleem is. Daarnaast gaat het om een menselijk drama dat iedereen aangaat.

De bisschoppen vragen dat de politici alles in het werk stellen om een politieke oplossing voor dit humanitair probleem te vinden. kld

Marsipulami
11-05-06, 16:12
Het ene kerkbezoek is het andere niet

11.05.2006 15.48u - Men hoort het de kerkvorsten de jongste dagen menigmaal verklaren: dat ze de zwaksten in de maatschappij moeten steunen, dat hun kerk voor iedereen openstaat en dat ze achter de eisen tot regularisatie staan en de hongerstakers maar al te goed begrijpen. Voor professor emeritus Robert Senelle (R.U.G.) moeten de kerkvorsten zich onthouden van deze acties, want ze gaan hiermee duidelijk de politieke toer op. Zo verklaarde hij in Gazet van Antwerpen (10.05.2006): “Het is totaal onaanvaardbaar dat bepaalde kerkleiders niet alleen hun steun betuigen aan dit optreden, maar, zoals reeds is gebeurd, illegalen ertoe aanzetten van het zogenaamde kerkasiel misbruik te maken.”

Sommige kerkvaders doen niet alleen aan politiek en verliezen dus de eigenlijke roeping uit het oog, maar sommigen zijn ook nog eens hypocriet. Dit zijn niet onze vaststellingen, maar de feiten die ons door mensen ‘te velde’ worden doorgegeven.

In bepaalde Vlaamse gemeenten organiseert de culturele dienst zogenaamde ‘voorleesweken’, waarop gekende Vlaamse stemmen uit de mediawereld fragmenten zouden voorlezen uit de wereldliteratuur. Volgens onze informatie had men schrijvers als Cervantes en andere in gedachten.

Als locatie werd gedacht om de prachtige teksten te laten voordragen vanaf de kansel van kerken. Door hun dikwijls artistieke vorm, hun prominente plaats in de kerk en hun klankbord zou dit kerkelijk kader aan de ‘voorleesweek’ een stijlvol cachet geven.

Gelet op dit kader en het volstrekt rustig karakter van de activiteit werd verwacht dat het bisdom enthousiast “ja” zou antwoorden.

Groot was dan ook de ontgoocheling toen bleek dat het bisdom weigerde. “Mensen zonder papieren” zijn van harte welkom in katholieke godshuizen, terwijl cultuurminnende Vlamingen maar “op een ander” moeten gaan.

Onze informatiebron sluit scherp af: “Het is tegenwoordig niet moeilijk meer om katholieker te zijn dan een bisschop”. Een beschamende vertoning.

http://www.vlaamsbelang.be/index.php?p=0&id=1864