PDA

Bekijk Volledige Versie : Thema: Ik en mijn ouders



waterfiets
08-05-06, 19:42
Thema: Ik en mijn ouders

Deze week op Holland Doc autobiografische documentaires over de relatie tussen ouders en kinderen. Met films waarin programmamakers hun eigen ouders of achtergrond portretteren. Lees verder op de website. (http://www.vpro.nl/programma/hollanddoc/artikelen/28178456/)

MAANDAG 8 MEI

Familiegeheim (Jaap van Hoewijk, 2002)

23 Jaar na het overlijden van zijn vader gaat filmmaker Jaap van Hoewijk op zoek naar de ware doodsoorzaak. Een persoonlijke en indringende documentaire over de onthulling van een jarenlang verzwegen familiegeheim. Ook online te bekijken, in Docs on Demand.

DINSDAG 9 MEI

Het verborgen kind (Jeanette Nienhuis en Annegriet Wietsema, 2001)

Jeanette Nienhuis wordt als tweejarig kind weggegeven aan haar tante, omdat haar moeder het te druk heeft met de andere kinderen. Door haar verleden in deze documentaire te reconstrueren tracht Nienhuis iets van de verstoorde relatie met haar moeder te herstellen.

WOENSDAG 10 MEI

Geen trauma (Sunny Bergman, 2000)

Programmamaakster Sunny Bergman, zelf kind van gescheiden ouders, onderzoekt filmend haar eigen verleden en confronteert beide ouders voor de camera met vragen die ze nooit eerder gesteld heeft.

Wat doe ik met mijn moeder (Djoeke Veeninga, 2004)

Een korte documentaire uit VPRO's thema-avond 'Wat doen wij met onze ouders'. Djoeke Veeninga vertelt openhartig over de zorg voor haar moeder, die ze net als veel andere veertigers moet zien in te passen in haar drukke bestaan.

DONDERDAG 11 MEI

Ik en mijn ouders, mijn ouders en ik (Gerrit van Elst, 2005)

In 1975 maakte Gerrit van Elst een documentaire over zijn relatie met zijn ouders. Negenentwintig jaar later filmde hij zijn ouders opnieuw. Hij monteerde met scènes uit de oude film en dit nieuwe materiaal een intrigerende documentaire. Ook online te bekijken, in Docs on Demand.

VRIJDAG 12 MEI

Frank en Eva (Ali Haselhoef, Inge Willems, 1999)

De moeder van Ali Haselhoef was prostituee en haar vader handelde in drugs. In deze documentaire blikt Ali Haselhoef terug op haar jeugd, die ondanks alles toch gelukkig was.

HELE WEEK

Communekind (Maroesja Perizonius, 2004)

Maroesja Perizonius gaat op zoek naar haar eigen verleden, toen zij als kind verbleef in een commune van de Bhagwan-gemeenschap. Perizonius confronteert haar moeder met de gevolgen van de keuzes die zij toentertijd maakte.

Te zien: vanaf dinsdag 9 mei dagelijks in het Laatste Editie-blok. Zie voor exacte uitzendtijden, de Holland Doc TV-Gids.