PDA

Bekijk Volledige Versie : Twintig jaar geëist tegen Kouwenhoven



~Panthera~
08-05-06, 21:47
Twintig jaar geëist tegen Kouwenhoven

Uitgegeven: 8 mei 2006 17:44
Laatst gewijzigd: 8 mei 2006 20:08

DEN HAAG - Het Openbaar Ministerie (OM) heeft maandag voor de rechtbank in Den Haag twintig jaar gevangenisstraf geëist tegen de Nederlandse zakenman Guus Kouwenhoven. Volgens de aanklagers J.Lucas en T. Polescuk heeft hij zich tussen 2000 en 2003 in Liberia schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden en wapensmokkel.

Ook eisten de officieren van justitie een geldboete van 450.000 euro voor de winst die hij met de wapenhandel maakte.


De twee presenteerden maandag de hele dag belastende verklaringen en documenten. Daaruit concluderen ze dat de Nederlandse houtexporteur medeschuldig is aan het zaaien van dood en verderf onder de bevolking van Liberia gedurende de burgeroorlog.

Wapens

Kouwenhoven heeft volgens het OM onder meer regeringsgezinde milities gefinancierd en hen wapens geleverd. Die wapens zou hij met behulp van materieel van zijn houtkapbedrijven OTC en RTC het land hebben binnengehaald en overgedragen aan de toenmalige president van de West-Afrikaanse staat, Charles Taylor.

Met die wapens pleegde het regeringsleger en pro-Taylormilities volgens justitie gruwelijke geweldsmisdrijven tegen burgers; vrouwen en kinderen zowel als mannen.

Burgeroorlog

De Liberiaanse bevolking wordt sinds de jaren tachtig geconfronteerd met gewelddadigheden. Bij het aantreden van Taylor in 1989 raakte het land in een burgeroorlog, die duurde tot 1996.

In 1999 begon de tweede binnenlandse oorlog in Liberia, daarna vluchtte Taylor naar Nigeria. Eind maart dit jaar werd hij gearresteerd toen hij uit Nigeria wilde ontsnappen. Hij werd uitgeleverd aan Liberia.

Belangen

Kouwenhoven en president Taylor waren twee handen op een buik, aldus justitie. Hun belangen waren volgens de aanklagers zeer met elkaar verbonden: de president zag zijn macht bedreigd door rebellen, de zakenman wilde niet dat de uitgestrekte bosgebieden waar zijn bedrijven hout kapten en hij geld aan verdiende, in vijandelijke handen vielen. De concessies die aan OTC en RTC waren toegewezen, besloegen op een gegeven moment een oppervlakte ter grootte van half Nederland, aldus OM.

Kouwenhoven zou de milities die het geweld pleegden niet alleen van geld hebben voorzien, maar ze ook zelf hebben aangestuurd.

Schuldig

Volgens diverse mensenrechtenorganisaties gebruikten de regeringstroepen van Taylor verkrachting als oorlogswapen, om angst onder de bevolking te zaaien. Het feit dat de zakenman mensen steunde, financieel en op andere wijzen, van wie algemeen bekend was dat ze mensenrechten op grove wijze schendden, maakt hem schuldig, vindt het OM. "Net zo schuldig als wanneer hij zelf de trekker zou hebben overgehaald", zei Lucas.

Een van de tientallen getuigen die een verklaring hebben afgelegd, Cindor Reeves, zei dat hij tussen medio 2000 en voorjaar 2002 in totaal tussen de twintig en dertig keer een lading wapens bij het houtbedrijf in Buchanan heeft afgehaald.

De wapens zouden via de haven van die stad Liberia zijn binnengebracht. De ladingen, variërend van een tot vier containers met onder meer kalasjnikovs, granaatwerpers en munitie, werden vervolgens overgebracht naar een bunker onder de woning van Taylor in de hoofdstad Monrovia.

Volgens deze getuige bespraken de president en Kouwenhoven onder meer wapenleveranties en oorlogsstrategieën. De president zou bijvoorbeeld hebben gewild dat beveiligingspersoneel dat hij aan OTC had gegeven, de strijd zou aangaan tegen rebellen.

Ontkent

Kouwenhoven ontkent alles. Dat politie en justitie zo veel getuigen tegen hem hebben gevonden, verbaast de Nederlander niet.

Deze diensten hebben volgens hem "geworven" onder de toenmalige rebellen. Kouwenhoven: "Die zien mij als de vijand. Ik ben voor hen een medestander van Taylor. Ook het geld dat de getuigen "voor hun belastende verklaringen hebben gekregen", heeft deze mensen rijp gemaakt om hem "vals te beschuldigen", meent Kouwenhoven.

Getuigen

Justitie kaatste die bal maandag terug. De opsporingsdiensten hebben de getuigen een dagvergoeding en reiskostenvergoeding gegeven, aldus de officieren. De verdediging is volgens aanklaagster Polescuk echter veel verder gegaan: vanuit kringen rond de verdachte zou een jacht zijn geopend op belastende getuigen, die onder druk zouden zijn gezet om positief over 'Gus' te verklaren. Mensen die iets ontlastends wilden zeggen, kregen volgens het OM 75 dollar. De officieren menen dat de verdediging het opsporingsonderzoek heeft geprobeerd te dwarsbomen.

mark61
08-05-06, 21:49
Wat een drukte allemaal. Hoe zat het met die glycol naar Haïti?

~Panthera~
08-05-06, 22:06
Geplaatst door mark61
Wat een drukte allemaal. Hoe zat het met die glycol naar Haïti?


Zat zo:

Glycerinedrama
In 1996 overleden 60 kinderen op Haïti door met antivries (etheenglycol) vervuilde glycerine die door het Nederlandse bedrijf "Vos" uit Alphen aan den Rijn was geleverd. De glycerine was afkomstig uit China en werd in Haïti verwerkt in hoestdrank. Het bedrijf wist dat de glycerine ongeschikt was voor menselijke consumptie. De leiding van het bedrijf werd niet strafrechtelijk vervolgd, maar er volgde een schikking met het Openbaar Ministerie van naar verluidt 2 ton (waarschijnlijk in guldens).

Op 6 maart 2004 besluit het ministerie van Buitenlandse Zaken om een half miljoen euro aan de nabestaanden van de overleden kinderen te doneren. Zij krijgen gedurende twee jaar een bedrag van 200 euro per maand. Waarschijnlijk is Nederland hiertoe overgegaan onder druk van de Verenigde Naties.

Afkopertje. :moe:

mark61
08-05-06, 22:18
Geplaatst door ~Panthera~
Zat zo:

Glycerinedrama


Afkopertje. :moe:

Oh dat vervolg kende ik nog niet. Dus jij en ik mochten het geweten van de Vosjes afkopen en die lopen zelf fluitend rond?

~Panthera~
08-05-06, 22:22
Geplaatst door mark61
Oh dat vervolg kende ik nog niet. Dus jij en ik mochten het geweten van de Vosjes afkopen en die lopen zelf fluitend rond?



Blijkbaar. :moe:

Gerechtigheid.

~Panthera~
08-05-06, 22:38
Geplaatst door Dorinthe
IDD, en afkopertje.

DDT is al tientallen jaren verboden in Nederland en Europa, het wordt nog steeds geproduceerd en gebruikt in de Derde Wereld.

Hetzelfde verhaal is het met Asbest. Het is al sinds de jaren vijftig bekend dat asbest schadelijk is voor de gezondheid, maar het is pas in de jaren tachtig verboden.

Zo zijn er wel meer voorbeelden te geven van het afschuiven van onze gifstoffen naar Afrika of Azie, maar ook dichterbij huis. Sinds de jaren zeventig worden er al batterijen ingezameld om milieuvriendelijk te worden verwerkt tot nieuwe grondstoffen. Je moet eens raden waar die batterijen bleven, toendertijd Die werden tegen betaling in een zoutmijn gestort in de toenmalige DDR.

Bron: Milieudefensie.

Dorinthe.


Yep, of die grote slooptankers naar India. :moe:

~Panthera~
08-05-06, 23:42
Geplaatst door Dorinthe
Ja, als ik die mensen dan zie, die die schepen slopen. Zonder enige beschermingsmiddelen, alleen een lendendoek, op blote voeten, in die bagger. Blootgesteld aan asbest en allerlei chemische stoffen.

Het milieu heeft hier soms prioriteit, maar we schuiven de rotzooi wel af naar de Derde Wereld, tegen betaling. Dit is overigens een schijntje van het bedrag van wat het zou kosten als het op een echt milieuvriendelijke manier zou gebeuren.

Zoals je reeds eerder zei: "It's the money and the oil." Zo is het maar.

Ik ga zo naar bed en ik wens je een goede nacht en morgen gezond weer op.

Groetjes, Dorinthe.



Yep, stel je voor dat we ergens iets meer voor moet betalen, maar dan met een schoon geweten ?
Mijn God, daar moet je toch niet aan denken he ? :schok:



Jij ook truste, en slaap lekker. :zwaai: