PDA

Bekijk Volledige Versie : Astronoom Vaticaan: Creationisme is heidens



Marsipulami
09-05-06, 00:43
Astronoom Vaticaan: Creationisme is heidens

Jezuďet Guy Consolmagno: Creationisme maakt van de christelijke God een ’natuurgod’

Geplaatst op 8/5 '06 om 22:10u
Door Eric Masseus (Bron: Kath.net)


GLASGOW (RKnieuws.net) – Het is een “vorm van heidendom” dat God het universum in zes dagen geschapen heeft, aldus de Vaticaanse astronoom Guy Consolmagno SJ, die in een Vaticaans observatorium in Arizona werkt. Consolmagno is ook curator van de Vaticaanse meteorietenverzameling in Italië.

In een voordracht in het Glasgowse wetenschapscentrum, waarover de Scotsman bericht, kritiseerde de jezuďetenpater de “destructieve mythe” in de moderne samenleving, waar religie en wetenschap als twee met elkaar concurrerende ideologieën worden beschouwd. Het creationisme is daarom een “vorm van heidendom”, omdat het verwijst naar “natuurgoden” die voor de natuurfenomenen verantwoordelijk waren.

De christelijke God is echter bovennatuurlijk. Daarom moeten volgens Consolmagno wetenschap en geloof met elkaar “spreken”. “Religie heeft de wetenschap nodig, om het verre te houden van bijgeloof, zich te richten op de realiteit en het te beschermen tegen het creationisme dat uiteindelijk een vorm van heidendom is – en van God een natuurgod maakt.” De wetenschap heeft de religie nodig omwille van het geweten. De Jezuďet en astronoom is ervan overtuigd dat niet alles wat de wetenschap weet en mogelijk maakt ook goed is. (em)

ronald
09-05-06, 01:49
Hij denkt ook zeker dat zijn lichaam alleen geest is.

mark61
09-05-06, 08:40
Beter laat dan nooit.

Tomas
09-05-06, 08:42
Nu alleen nog de macho god als iets heidens zien en het zijn eigenlijk gewoon agnosten.

waterfiets
09-05-06, 09:23
De titel van deze topic en de inhoud vergelijkend denk ik dat de term 'creationisme' nog wel wat uitleg behoeft:

Creationisme is de opvatting dat het universum en de aarde maar ook alle planten en dieren alsmede de mens hun ontstaan te danken hebben aan een bijzondere scheppingsdaad. Deze scheppingsdaad kan gezien worden als een vrij plotseling en eenmalig gebeuren dan wel als een geleidelijk en voortgaand proces. Gezien als een geleidelijk en voortgaand proces zijn er veel overeenkomsten tussen het creationisme en de evolutietheorie.

Witte78
09-05-06, 10:23
Geplaatst door waterfiets
De titel van deze topic en de inhoud vergelijkend denk ik dat de term 'creationisme' nog wel wat uitleg behoeft:

Creationisme is de opvatting dat het universum en de aarde maar ook alle planten en dieren alsmede de mens hun ontstaan te danken hebben aan een bijzondere scheppingsdaad. Deze scheppingsdaad kan gezien worden als een vrij plotseling en eenmalig gebeuren dan wel als een geleidelijk en voortgaand proces. Gezien als een geleidelijk en voortgaand proces zijn er veel overeenkomsten tussen het creationisme en de evolutietheorie.

Het hangt er natuurlijk vanaf vanuit welk perspectief je het ziet. Voor een god zou het een plotseling eenmalige actie zijn.

Door een mens wordt het als een zeer lange tijd ervaren.



Het is trouwens apart dat er over de tijd dat er nog geen aarde en zon was, al over dagen gesproken wordt. Een dag is namelijk de tijd dat de aarde een rondje draait. En als er geen aarde is dan zijn er dus ook geen dagen lijkt me.

Of is eerst de tijdsduur van een dag bepaald, en daarna de rotatiesnelheid van de aarde hierop afgesteld? Of interpeteer ik het woord dag nu helemaal verkeerd?

mark61
09-05-06, 10:36
Geplaatst door Witte78
Of interpeteer ik het woord dag nu helemaal verkeerd?

Volgens veel moslims is de dag waar God over spreekt gelijk aan 10.000 aardjaren, of zoiets. Vraag maar aan de expert.

Hoe weet jij zo goed dat het voor een god een eenmalige actie zou zijn


Hoe zit dat eigenlijk in het moderne mainstream christendom en islam? Was God eenmalig actief bij de schepping, grijpt hij elke dag in of iets ertussenin?

Witte78
09-05-06, 11:11
Geplaatst door mark61
Volgens veel moslims is de dag waar God over spreekt gelijk aan 10.000 aardjaren, of zoiets. Vraag maar aan de expert.

Hoe weet jij zo goed dat het voor een god een eenmalige actie zou zijn


Hoe zit dat eigenlijk in het moderne mainstream christendom en islam? Was God eenmalig actief bij de schepping, grijpt hij elke dag in of iets ertussenin?

Ik bedoel meer te zeggen dat het voor een entiteit dat altijd bestaat, zoiets als het scheppen van een aarde peanuts is. Vergelijk het bijvoorbeeld met het gooien van een bal. We ervaren het als een plotselinge eenmalige actie. Maar als je de tijd heel langzaam zou zetten, is het een zeer langdurig process waar constant correcties plaatsvinden.

Tijd is een relatief begrip. Dus of iets plotseling is of een langdurig proces is puur een verzinsel van de mens, gebaseerd op onze evaring. Waarom een god dan ook acties zal gaan uitvoeren met een tijdsduur die is gebaseerd op de rotatiesnelheid van de aarde komt mij zeer vreemd over zoals ik al zei. En dan komt er nog eens bij dat tijd weer afhankelijk is van snelheid, iets wat een materieloze entiteit waarschijnlijk niet eens kent.

Ik denk dan ook dat je het hele scheppings verhaal niet al te letterlijk moet nemen.

mark61
09-05-06, 13:11
Geplaatst door Witte78
Ik denk dan ook dat je het hele scheppings verhaal niet al te letterlijk moet nemen.

Goh. :hihi:

waterfiets
09-05-06, 13:12
Geplaatst door Witte78
Het hangt er natuurlijk vanaf vanuit welk perspectief je het ziet. Voor een god zou het een plotseling eenmalige actie zijn.


Ik weet niet hoe je hier bij komt maar als je het hebt over de schepping als continu proces dan is dat dagelijks nog steeds gaande. Dan is leven niet mogelijk zonder dat er een scheppende kracht in actief is.

Witte78
09-05-06, 14:05
Geplaatst door waterfiets
Ik weet niet hoe je hier bij komt maar als je het hebt over de schepping als continu proces dan is dat dagelijks nog steeds gaande. Dan is leven niet mogelijk zonder dat er een scheppende kracht in actief is.

Plotseling is niet echt de juiste benaming. Potseling geeft aan dat het onverwacht is.

Ik denk dat het beter is om het creatie proces langdurig of kortstonding te noemen. Voor onze begrippen is het een langdurig process wat nog steeds gaande is.

Voor een god, die altijd al bestaan heeft, heeft het begrip tijd niet zoveel betekenis. Vanuit dat gezichtspunt zal het een instantaan proces zijn.

Ik ben totaal geen expert ben op gebied van de bijbel, dus mischien is het allemaal onzin wat ik zeg. Maar ik kan me zo voorstellen dat bepaalde zaken geinterpeteerd moeten worden vanuit het perspectief van een god.

waterfiets
09-05-06, 14:30
Geplaatst door Witte78

Ik ben totaal geen expert ben op gebied van de bijbel, dus mischien is het allemaal onzin wat ik zeg. Maar ik kan me zo voorstellen dat bepaalde zaken geinterpeteerd moeten worden vanuit het perspectief van een god.

De Bijbel is ook maar gewoon door mensen geschreven ... maar iets bekijken vanuit het perspectief van God lijkt mij onmogelijk. Ik weet niet eens of je dan van zoiets als een perspectief kan spreken dus begin er maar niet aan.

arrieristus
18-05-06, 14:40
De diepere verklaring van het creationisme:
ATOMEN BESTAAN UIT RUIMTESCHEPEN

Atomen bestaan uit ruimteschepen waarin triljoenen super-intelligente microwezens wonen en in de verre toekomst gaan wij ook zelf het heelal volbouwen met ruimteschepen.

ONEINDIGE REEKS VAN STEEDS HOGERE CULTUREN
Atomen bestaan uit ruimteschepen, waarin microwezens wonen, die natuurlijk ook weer uit atomen bestaan, die uit ruimteschepen bestaan, enz enz enz ... als een oneindige reeks van steeds hogere culturen.

HEELAL UIT LEVENDE WEZENS.
Het hele heelal is dus eigenlijk uit levende wezens opgebouwd.
Het heelal is geen dood mechaniek wat de wetenschap ons wijs wil maken, maar het heelal is een levend heelal uit levende wezens opgebouwd.

GOD
Het heelal is eigenlijk GOD zelf als de eenheid van een oneindig aantal microwezens.
Lees de nieuwe bijbel over gods eeuwig en oneindig rijk in de microkosmos.
http://home.wanadoo.nl/r.f.dezwart/index.html
hartelijke groeten van harriechristus

tr_imparator
18-05-06, 15:10
God is dead.

Live Dangerously.

What is the best remedy? Victory.


The Dawn, 571

Nietzsche



:stomp:

arrieristus
18-05-06, 15:42
Geplaatst door tr_imparator
God is dead.

Live Dangerously.

What is the best remedy? Victory.


The Dawn, 571

Nietzsche



:stomp: Nietzsche is dead and GOD is reborn.