PDA

Bekijk Volledige Versie : De Toekomst: Hoezo integratie?



MO_NL
09-05-06, 13:28
De Toekomst: Hoezo integratie?


“De joden zijn een voorbeeld voor ons. Zij werden vroeger ook op allerlei terreinen uitgesloten en moesten zich dus richten op zaken waar ze goed in waren. Laten we er gewoon van uitgaan dat we geen carrière kunnen maken binnen het Nederlandse bedrijfsleven, en gewoon het geld binnen de eigen zuil houden. Segregatie is prima”

Salahedinne (25) neemt geen blad voor de mond. De schrijver en columnist van het weekblad Contrast pleit voor segregatie van bevolkingsgroepen. Al dat gepraat over gemengde scholen en integratie is loze taal van subsidieallochtonen en troetelmarokkanen. Uiteindelijk wil toch iedereen bij zijn eigen groep horen. In de toekomst zijn we de integratie voorbij.

Ze zijn geen straatschoffies en geen ideale schoonzonen. Regisseur Sunny Bergman volgde twee jonge Marokkanen, die niet aan één van de vertrouwde categorieën voldoen. Ze zijn goedgebekt, zelfbewust, spreken perfect Nederlands en zijn gelovige moslims. En ze zijn het pleidooi voor integratie spuugzat. Abdel: “Wij Marokkanen spreken de taal, we houden ons aan de wet, maar dan willen we verder wonen en leven zoals we dat zelf willen. Wat is er mis mee als wij in een Marokkaanse buurt willen wonen? Dat is wel zo gezellig.”

Salahedinne gelooft dat echte integratie een illusie is. Marokkanen verschillen teveel van Nederlanders om vrienden met ze te worden. Abdel ziet dat op de scholen waar hij werkt in de praktijk: Nederlanders gaan toch bij Nederlanders zitten en de Marokkanen bij de Marokkanen. Dat is de praktijk, en daar moeten we niet moeilijk over doen. Marokkanen zijn volgens Salahedinne veel beter af als ze de handen ineen slaan en een eigen zuil oprichten. “Je ziet nu al steeds meer islamitische scholen, banken en universiteiten. Als we toch niet aan stageplaatsen komen, kunnen we ons als Marokkaanse gemeenschap beter zelf gaan bedruipen.“

Heeft segregatie inderdaad de toekomst? Samen met Salahedinne gaat Sunny Bergman kijken in de Brabantse wijk Haverleij, waar rijke Nederlanders in een nieuwbouw kasteelcomplex wonen. Kinderen hockeyen er op straat en ’s avonds gaat het hek dicht. Blijkbaar willen Nederlanders ook het liefst op een kluitje wonen, zegt Salahedinne.

In De Toekomst: Marokkanen en Nederlanders living apart together.

Regie: Sunny Bergman

Uitzending: maandag 22 mei, ca. 19.50 uur, Nederland 3

Seif
09-05-06, 13:33
Als ik heel eerlijk ben, dan begin ik die hele discussie ook een beetje moe te worden. En als ik nog eerlijker ben, dan zoeken de Marokkanen het maar uit, zolang er maar niet nog meer Marokkanen het land inkomen.

observer
09-05-06, 13:59
onzin voorbeeld om een paar rijke stinkers als voorbeeld te nemen van wat nederlanders willen

maar goed dan kun je ook stellen dat het niet aannemen van marokkanen volgens hun volkomen acceptabel is

de openingszin geeft echter de fout aan

“De joden zijn een voorbeeld voor ons. Zij werden vroeger ook op allerlei terreinen uitgesloten en moesten zich dus richten op zaken waar ze goed in waren"

- vroeger, zegt voldoende net zoals de marokkaan die pasgeleden hier burqa
s hoofddoek probeerde te relateren aan oud hollandse klederdracht, dan kun je wel het dragen van harnassen gaan promoten

- de joden hebben zich een tijdje gericht op dingen waaraan in christelijke en islamitische landen een stigma aanzat zoals bankieren, voor de rest lijkt me dat er geen reden is waarom bv joden betere dokters zouden zijn ofzo, en moeten ze mij nog eens vertellen waarin marokkanen dat specifiek "goed" zouden zijn behalve pannal's en hun bovenmatige kennis van kledingmerken

- de joden hebben zich nooit gesegregeerd, niet meer dan christenen ed in ieder geval, ze bleven deel uitmaken van een groter geheel, bij deze heren bespeur ik veel meer de wens een stukje marokko in nederland te creeren, dat is nutteloos er is al een marokko waar je ongelooflijk prettig met marokkanen kan samenwonen, feitelijk willen ze dus de voordelen van nederland en de voordelen van marokko, en en werkt meestal niet

mulan
09-05-06, 15:03
Geplaatst door Seif
Als ik heel eerlijk ben, dan begin ik die hele discussie ook een beetje moe te worden. En als ik nog eerlijker ben, dan zoeken de Marokkanen het maar uit, zolang er maar niet nog meer Marokkanen het land inkomen.

:haha:

Orakel
09-05-06, 17:32
Geplaatst door Seif
Als ik heel eerlijk ben, dan begin ik die hele discussie ook een beetje moe te worden. En als ik nog eerlijker ben, dan zoeken de Marokkanen het maar uit, zolang er maar niet nog meer Marokkanen het land inkomen.

Nu al zat? En je bent niet eens lijdend voorwerp. :hihi:
Je verdere reactie is de ascedant van de houding van de geciteerde knullen in het artikel.

mark61
09-05-06, 17:42
Geplaatst door Orakel
Nu al zat? En je bent niet eens lijdend voorwerp. :hihi:
Je verdere reactie is de ascedant van de houding van de geciteerde knullen in het artikel.

Zeg is dat je astrale lichaam dat prikt of leef je echt nog?

super ick
09-05-06, 17:45
Geplaatst door observer
en moeten ze mij nog eens vertellen waarin marokkanen dat specifiek "goed" zouden zijn behalve pannal's en hun bovenmatige kennis van kledingmerken



Ehhhhhh, ze kunnen heel snel auto-onderdelen demonteren?

delirious
09-05-06, 17:50
Geplaatst door superdick
Ehhhhhh, ze kunnen heel snel auto-onderdelen demonteren?

Speciaal voor jou: Y'n3al waldiek a ould L7ram.



Een soort van Turbo. :D

Orakel
09-05-06, 17:53
Geplaatst door mark61
Zeg is dat je astrale lichaam dat prikt of leef je echt nog?

Far out dude :blowen:
Ik kom 2 levens tekort en er zitten te weinig uren in een dag. Welke huftert heeft ook alweer de huidige indeling van uren, dagen en weken bedacht?
Dat ze um die zonnewijzert fijn in ze hol douwen.
Affijn, ik dwaal af geloof ik. Het gaat weegr over margokkanuh?

Orakel
09-05-06, 17:56
Geplaatst door observer
[B], en moeten ze mij nog eens vertellen waarin marokkanen dat specifiek "goed" zouden zijn behalve pannal's en hun bovenmatige kennis van kledingmerken

Er is een glorietijd geweest (en volgens sommige amoebes is ie er nog) dat we jullie wijven en banen inpikten. Maar de arbeidsmarkt zit wat int slop lately.


- de joden hebben zich nooit gesegregeerd, niet meer dan christenen ed in ieder geval, ze bleven deel uitmaken van een groter geheel,

I think u want 2 reconsider. Diamantwijk in Antwerpen, eigen schooltjes, niet buiten de roedel trouwen?

Orakel
09-05-06, 17:57
Geplaatst door delirious
Speciaal voor jou: Y'n3al waldiek a ould L7ram.



Een soort van Turbo. :D

:haha: All wheel drive and skidmarks on the back!

mark61
09-05-06, 18:00
Geplaatst door Orakel
Far out dude :blowen:
Ik kom 2 levens tekort en er zitten te weinig uren in een dag. Welke huftert heeft ook alweer de huidige indeling van uren, dagen en weken bedacht?
Dat ze um die zonnewijzert fijn in ze hol douwen.
Affijn, ik dwaal af geloof ik. Het gaat weegr over margokkanuh?

Je-snapt-het-niet. Nee het gaat over Salaheddine met zijn ophaalbrugvilla.

Dat vraag ik me nou ook altijd af, welke malloot die weken en uren heeft verzonnen.

mark61
09-05-06, 18:02
Geplaatst door Orakel
Er is een glorietijd geweest (en volgens sommige amoebes is ie er nog) dat we jullie wijven en banen inpikten. Maar de arbeidsmarkt zit wat int slop lately.

Die hollandse waiven, dat blijkt achteraf ook niet de moeite. :rood: Maar je bent er toch een flinke tijd ingetrapt. Lang genoeg voor mij om heel vrouwelijk maroc.nl leeg te snaaien. Tanx mate!


I think u want 2 reconsider. Diamantwijk in Antwerpen, eigen schooltjes, niet buiten de roedel trouwen?

Mmm. De geïntegreerden zijn op diverse wijze verdwenen.

delirious
09-05-06, 19:28
Geplaatst door Orakel
:haha: All wheel drive and skidmarks on the back!


Wa7ed "onderdeel" fi kerou.
Mezien weleena shefara.

Voor stopnaald, das een soort van speciaal injectie systeem
:D

Skidmark a si Orakel.

Dwaalspoor
09-05-06, 20:16
Geplaatst door delirious
Wa7ed "onderdeel" fi kerou.
Mezien weleena shefara.

Voor stopnaald, das een soort van speciaal injectie systeem
:D

Skidmark a si Orakel.

Dahaktini mnjen ket-zebbal be-darizja. Enta 9ouakilla shi Tangaoui. :hihi:

delirious
09-05-06, 20:23
Geplaatst door Dwaalspoor
Dahaktini mnjen ket-zebbal be-darizja. Enta 9ouakilla shi Tangaoui. :hihi:

Alateef!!, Tangaoui?
Enna Casaoui a si ZS. :D

Olive Yao
09-05-06, 20:30
Geplaatst door MO_NL
Ze zijn goedgebekt
Ja? Ik lees alleen oppervlakkig gebazel.

Dwaalspoor
09-05-06, 20:34
Geplaatst door delirious
Alateef!!, Tangaoui?
Enna Casaoui a si ZS. :D

Mscharfin a si delirious.

Orakel
09-05-06, 21:00
Lkietoe ba3diatkoem, yek a swa7ir. :wink:
Hebben we die enclave toch maar fijn geregeld. Nu snel die ophaalbrug ophalen.
Mark61 kan blijven, want da's ook een Marokkaan. Scheelt maar paar letters.

En van Olijfje maken we Zietoena en die kan dan ook blijven.

Dwaalspoor
09-05-06, 21:08
Geplaatst door Orakel
Lkietoe ba3diatkoem, yek a swa7ir. :wink:
Hebben we die enclave toch maar fijn geregeld. Nu snel die ophaalbrug ophalen.
Mark61 kan blijven, want da's ook een Marokkaan. Scheelt maar paar letters.

En van Olijfje maken we Zietoena en die kan dan ook blijven.



Kouloe dik mark61 ie sier etkawed 3liena. :hihi: Ou diek olive koulha adhan karrha bi ziet a-zeitoun. :fpiraat: :wohaa: :ninja2:

Orakel
09-05-06, 22:24
Geplaatst door Dwaalspoor
Ou diek olive koulha adhan karrha bi ziet a-zeitoun. :fpiraat: :wohaa: :ninja2:

:haha:

Iela koelt'lha heydek, rah ghadi je3zjeeeeeeeeb'lha el7al.
M'n heddek n'har maghadiyas 'tlak m'nnik.
T'bqa lasqa fik b7el debben las'q fi 'l7mier.

delankmoedige
09-05-06, 23:33
Ik geef hem wel gelijk
Zolang de (racistische) politici, de media en werkgevers de Marokkanen stelselmatig blijven stigmatiseren, discrimineren en uit sluiten dan is het misschien maar beter om een eigen zuil op te richten zoals vroeger de katholieken ook hebben gedaan in dit land.
Een eigen omroep met objectief nieuws, een eigen politieke partij etc...
Misschien dat dan pas de Kaaskoppen wakker worden.

Ik zit nu al te genieten wanneer het blondje doosje te horen krijgt dat ze niet kan komen werken omdat ze 'niet genoeg kwaliteiten' bezit
:cola:
:melig2:

super ick
10-05-06, 07:09
Geplaatst door delankmoedige
Ik geef hem wel gelijk
Zolang de (racistische) politici, de media en werkgevers de Marokkanen stelselmatig blijven stigmatiseren, discrimineren en uit sluiten dan is het misschien maar beter om een eigen zuil op te richten zoals vroeger de katholieken ook hebben gedaan in dit land.

Je ziet het goed hoor. stelselmatige discriminatie, uitsluiting, vernedering. Het is een hel om in te leven. Ik kan mij niet voorstellen dat het je vrije keuze is hier te blijven. Hoe is het toch mogelijk dat zovele wel slagen?

Een eigen omroep met objectief nieuws, een eigen politieke partij etc...
Misschien dat dan pas de Kaaskoppen wakker worden.

Ja daar heeft Marokko en de Marokkanen natuurlijk een voorsprong op Nederland. Een democratisch systeem van vrije objectieve pers en politieke partijen.

Ik zit nu al te genieten wanneer het blondje doosje te horen krijgt dat ze niet kan komen werken omdat ze 'niet genoeg kwaliteiten' bezit
:cola:
:melig2:

Dat zou volkomen terrecht zijn. Niet voldoende kwaliteiten, dan wordt je niet aangenomen ook.
Maar waarom heb je het een blond doosje? Wat is dat voor een vrouw? Hebben die geen kwaliteiten? Zijn die anders dan vrouwen met een doek op hun kop?

Wide-O
10-05-06, 08:02
Geplaatst door Orakel
:haha:

Iela koelt'lha heydek, rah ghadi je3zjeeeeeeeeb'lha el7al.
M'n heddek n'har maghadiyas 'tlak m'nnik.
T'bqa lasqa fik b7el debben las'q fi 'l7mier.

Ik probeer het niet eens meer :ego:

:hihi:

super ick
10-05-06, 14:29
Geplaatst door Wide-O
Ik probeer het niet eens meer :ego:

:hihi:

Nooit geweten dat met een hazelip ook vreemd gaat typen.