PDA

Bekijk Volledige Versie : Paul Verhoeven: Jezus is door kerk de nek omgedraaid



Marsipulami
09-05-06, 22:30
Paul Verhoeven: Jezus is door kerk de nek omgedraaid


Hilversum (Van onze redactie) 9 mei 2006 - Filmregisseur Paul Verhoeven wil met zijn langverwachte boek over de historische Jezus aantonen dat het ‘christendom een totale vervalsing van de werkelijkheid’ is. Dat zegt hij in een interview met het RKK-radioprogramma Andersdenkenden.

Vervalsing
“Ik wil proberen de mensen een ander inzicht te geven dan wat ze tot nu toe van Jezus hebben gehad. Het christendom is volgens mij een totale vervalsing van de werkelijkheid”, zegt de maker van Soldaat van Oranje, Turks Fruit en Basic Instinct. “Mijn boek over Jezus beoogt eigenlijk een soort correctie op het christendom aan te brengen. Jezus is met name door de katholieke kerk, en daarna door allerlei andere kerken, de nek omgedraaid.”

Lid van Jesus Seminar
De 67-jarige Verhoeven is al jaren bezig met een studie naar het leven van Jezus van Nazareth. Hij is al lange tijd als enige niet-theoloog verbonden aan het Jesus Seminar in Los Angeles, een selecte studiegroep die de historische feiten rond Jezus onderzoekt. Verhoeven overweegt al jaren een Jezusfilm te maken.

Vals beeld vernietigen
“Als ik een film over Jezus maak is dat niet alleen maar om te provoceren - ongetwijfeld ook! - maar ook omdat ik vaak over dingen een andere invalshoek heb dan andere mensen. Het establishment werkt in mijn ogen met veelal foute voorstellingen en die wil ik dan onderuit halen”, zegt Verhoeven. “Ik wil een vals beeld vernietigen. Ik wil een incorrect historisch besef veranderen en veranderen in een historisch verantwoord portret”

Barmhartige Samaritaan
“Ik ben een fan van Jezus, trouwens ook van de Rolling Stones. Die Jezus had een gigantische charismatische kracht, er zijn tal van dingen door die man gezegd waar nog steeds niemand naar wil luisteren", zegt Verhoeven. “Zo’n parabel over de barmhartige Samaritaan bevat natuurlijk een hele zware politieke stelling want voor die Samaritaan moet je je anno 2006 een Palestijn voorstellen die een joodse man op de weg vindt. Terwijl Sharon en anderen erom hen lopen gaat die Palestijn naar die jood toe, en helpt hem.”

Che Guevara
Verhoeven: “In die 20 jaar dat ik het nu bestudeer, kom ik langzaamaan tot de conclusie dat ik nu eigenlijk wel weet waar Jezus voor stond. Die man is ooit gewoon opgepakt door de Romeinen, als een oproerkraaier gearresteerd, als een soort Che Guevara. Het einde van Jezus lijkt sterk op het einde van Che Guevara in Bolivia: verraden door de boeren aan wie hij het marxistische ideaal verkondigde."

mark61
09-05-06, 22:35
Hij denk, wat die Gibson kan kan ik beter.

Good Kahuna
09-05-06, 23:05
Maar wat wordt het nou eigenlijk, een boek, een film, of beide?

Ik weet niet of ik het boek zou lezen, maar voor de film zou ik een kaartje kopen. Verhoeven maakt (meestal) erg goede films. Basic Instinct alleen al vind ik een moderne klassieker.

Baddha
09-05-06, 23:08
Geplaatst door mark61
Hij denk, wat die Gibson kan kan ik beter.

Dat is ook niet echt een uitdaging. Op het Aramees spreken na dan.

waterfiets
09-05-06, 23:13
Paul Verhoeven is best een integere man en in ieder geval niet zo'n fundamentalist als Gibson. Dus ik ben benieuwd !

Wortel
09-05-06, 23:39
“Ik ben een fan van Jezus, trouwens ook van de Rolling Stones. Die Jezus had een gigantische charismatische kracht, er zijn tal van dingen door die man gezegd waar nog steeds niemand naar wil luisteren", zegt Verhoeven. “Zo’n parabel over de barmhartige Samaritaan bevat natuurlijk een hele zware politieke stelling want voor die Samaritaan moet je je anno 2006 een Palestijn voorstellen die een joodse man op de weg vindt. Terwijl Sharon en anderen erom hen lopen gaat die Palestijn naar die jood toe, en helpt hem.”

Ik ben ook een fan van Jezus en de Stones dus dat schept alvast een band. Hoop wel dat de rest van zijn film origineler is dan wat hij hier zegt, want dit roepen we bij ons in de kerk al jaren.

H.P.Pas
09-05-06, 23:52
Geplaatst door Wortel
want dit roepen we bij ons in de kerk al jaren.

Helpt het ?

Rourchid
10-05-06, 01:13
Geplaatst door Marsipulami

“Mijn boek over Jezus beoogt eigenlijk een soort correctie op het christendom aan te brengen. Jezus is met name door de katholieke kerk, en daarna door allerlei andere kerken, de nek omgedraaid.”


Jezus (vzmh) leeft!
Desbetreffende 'kerken' hebben het Nieuwe Testament onbereikbaar gemaakt.

Wortel
10-05-06, 09:52
Desbetreffende 'kerken' hebben het Nieuwe Testament onbereikbaar gemaakt.

Kretologie op lemen voeten.