PDA

Bekijk Volledige Versie : Kosten graf opnieuw fors duurder



Marsipulami
10-05-06, 13:14
Kosten graf opnieuw fors duurder
Kosten stijgen gemiddeld 7 procent

Geplaatst op 10/5 '06 om 9:29u
Door Ton Huitink (Bron: ANP)


APELDOORN (RKnieuws.net) - Een graf op een gemeentelijke begraafplaats is dit jaar weer fors duurder geworden. Gemiddeld stegen de kosten die de gemeenten voor een graf in rekening brengen, met 7 procent. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Monuta Uitvaartzorg onder 396 gemeenten.

In twee jaar tijd zijn de grafkosten gemiddeld 23 procent omhooggegaan. Dat betekent niet dat mensen zich vaker laten cremeren of kiezen voor een algemeen graf, dat aanzienlijk goedkoper is.

De duurste begraafplaats ligt in Naarden, waar een graf 5818 euro kost. In Ameland is een graf het goedkoopst met 400 euro. Gemiddeld kost een graf dit jaar 1784 euro.

Het onderzoek gaat uit van de totale grafkosten. Die houden het recht in op een eigen graf voor twintig jaar, de kosten van het begraven en overige kosten, zoals monumentenvergunning. Kosten van onderhoud vallen er buiten.

De afgelopen jaren hebben Kamerleden meermalen vragen gesteld over de stijging van de gemeentelijke grafkosten. Ouderenbonden en consumentenorganisaties dringen al sinds de stijging is ingezet, aan op maatregelen. Het vaststellen van de gemeentelijke grafkosten valt echter onder de verantwoordelijkheid van de gemeente.

Monuta heeft ook onderzocht of mensen uitwijken naar cremeren of een algemeen graf uit financiële overwegingen. Dat lijkt niet het geval: slechts een tiende van de mensen die een voorkeur hebben voor begraven, meldt te overwegen zich te laten cremeren als de kosten nog verder stijgen. Cremeren kost gemiddeld 829 euro.

Nog eens 13 procent overweegt een algemeen graf in plaats van een privégraf voor twintig jaar. In een algemeen graf liggen drie mensen en het kan na tien jaar geruimd worden. Maar het is dan ook gemiddeld 1000 euro per persoon goedkoper.

~Panthera~
10-05-06, 13:24
Nog even en je kunt je doodgaan ook niet meer permiteren. :hihi:

sienia
10-05-06, 13:26
Komende zomer verzekering afsluiten om mijn lichaam igv naar Marokko te laten transporteren.
Voor €500,- heb je in Tanger een mooi graf.

observer
10-05-06, 15:45
Geplaatst door sienia
Komende zomer verzekering afsluiten om mijn lichaam igv naar Marokko te laten transporteren.
Voor €500,- heb je in Tanger een mooi graf. denk dat ik als bleekscheet dat ook maar doe, webcam erop voor mijn nabestaanden eventueel kunnen ze dan op vakantie naar marokko me nog bezoeken

is ruimte genoeg

Max Stirner
10-05-06, 18:24
Geplaatst door observer
denk dat ik als bleekscheet dat ook maar doe, webcam erop voor mijn nabestaanden eventueel kunnen ze dan op vakantie naar marokko me nog bezoeken

is ruimte genoeg


Tanger is wel een ontzettende k*tstad. Daar wil je nog niet dood gevonden worden.

Divine_70
10-05-06, 20:29
Cremeren is niet zo duur.

observer
11-05-06, 10:12
Geplaatst door Max Stirner
Tanger is wel een ontzettende k*tstad. Daar wil je nog niet dood gevonden worden. ach een gat van 2x 60 cm en 6 voet aarde en ik zeur niet

Max Stirner
11-05-06, 10:35
Geplaatst door observer
ach een gat van 2x 60 cm en 6 voet aarde en ik zeur niet


Zelfs als je dood en begraven bent zullen de opdringerige verkopertjes, 'vrienden', wannabee-guides en andere vermoeiende etterbakkies in Tanger je het leven zuur proberen te maken.

observer
11-05-06, 11:15
Geplaatst door Max Stirner
Zelfs als je dood en begraven bent zullen de opdringerige verkopertjes, 'vrienden', wannabee-guides en andere vermoeiende etterbakkies in Tanger je het leven zuur proberen te maken. mischien iets voor maroc.nl bij 5000 berichten graf in tanger 10000 wat beter en laten we zeggen 50000 marakesh :)