PDA

Bekijk Volledige Versie : Anti-Islamstemming vergelijkbaar met antisemitisme



Marsipulami
10-05-06, 13:45
Anti-Islamstemming vergelijkbaar met antisemitisme


De negatieve stemming in Nederland jegens de islam verschilt niet veel van het antisemitisme in de jaren dertig van de vorige eeuw. Die stelling zal de islamitische jurist Abdul An-Na'im 4 mei verdedigen in een lezing aan de Universiteit Utrecht.

Dat kondigde de universiteit, waar An-Na'im hoogleraar islam en mensenrechten is, donderdag aan. De uit Soedan afkomstige An-Na'im, die bekend staat als een 'verlicht' islamitisch denker, waarschuwt tegen het geloof in de eigen raciale en culturele superioriteit, dat volgens hem in Nederland opgang maakt.

Het is volgens An-Na'im aan alle Nederlanders om "actief en bewust te waken voor het gevaar dat de geschiedenis zich herhaalt". Alleen zo kan Nederland volgens hem voorkomen dat het afglijdt op "het glibberige pad van haat en geweld".

An-Na'im zal tegelijkertijd de moslims in Nederland oproepen, niet in een slachtofferrol te blijven steken en actief aan het maatschappelijk debat deel te nemen.

observer
10-05-06, 14:44
onzin

- er was geen anti semitisme op grote schaal in nederland pre wo 2

- net zo goed is er nu geen sprake van een anti islam stemming, hooguit wordt er te weinig onderscheid gemaakt tussen de daden van de extremisten en de rest, sterker nog ik durf wel te stellen dat er eerder een anti marokkaanse stemming is gezien de slechte rep die die hebben weten op te bouwen

- dan nog is de kans op een herhaling van 2e wo nihil tenzij de duitsers weer binnenvallen natuurlijk

-als er 1 volk is dat wel behoefte heeft aan wat meer vertrouwen in eigen cultuur is het de nederlanders wel, probleem is dat wat men "minder" vind aan de islamitische cultuur eigenlijk niet eens islamitische cultuur is

Elsschot
10-05-06, 15:03
Geplaatst door observer
onzin

- er was geen anti semitisme op grote schaal in nederland pre wo 2




nou ...., een liefdesrelatie met het oude volk was er zeker niet voor het overgrote deel van de nederlanders

Laboro
10-05-06, 17:45
Er zal altijd een anti-alles bestaan en de ene anti zal altijd voorsprong op de andere anti krijgen. Allemaal goed en wel, totdat er een albekende "ik ben dus nl. jood/moslim"-cultus komt om vervolgens een absoluut gelijk te bekomen.

Mensen kommaneuken te vaak en de heksenjacht op racisten scheert hypocriete tippen sinds WOII.

Ik ga wel akkoord, mensen hebben ziekelijke schrik van moslims en vaak worden mensen uit moslimlanden te vlug als moslim bestempeld. Want geef toe, een serieverkrachter, afperser, vandaal is moeilijk een vrome moslim te noemen, ook al zal die zichzelf zo wel noemen...

observer
11-05-06, 09:16
Geplaatst door Elsschot
nou ...., een liefdesrelatie met het oude volk was er zeker niet voor het overgrote deel van de nederlanders enorm gat tussen geen liefdesrelatie en genocide

ik denk wel dat marokkanen minder populair zijn dan joden pre wo2 sterker nog krijg wel het idee dat ze nog minder populair zijn dan de molukkers post treinkapingen

maar dat is specifiek marokkanen, meeste mensen zijn al een stuk makkelijker als je uit ander land komt

mark61
11-05-06, 09:29
Geplaatst door Marsipulami
Anti-Islamstemming vergelijkbaar met antisemitisme

De negatieve stemming in Nederland jegens de islam verschilt niet veel van het antisemitisme in de jaren dertig van de vorige eeuw. Die stelling zal de islamitische jurist Abdul An-Na'im 4 mei verdedigen in een lezing aan de Universiteit Utrecht.

Ik zag geen joodse prefester zo'n speech houden in 1937.


Dat kondigde de universiteit, waar An-Na'im hoogleraar islam en mensenrechten is, donderdag aan. De uit Soedan afkomstige An-Na'im, die bekend staat als een 'verlicht' islamitisch denker, waarschuwt tegen het geloof in de eigen raciale en culturele superioriteit, dat volgens hem in Nederland opgang maakt.

Misschien wat voor een volgende speech in Wadi Halfa? Khartoem?


Het is volgens An-Na'im aan alle Nederlanders om "actief en bewust te waken voor het gevaar dat de geschiedenis zich herhaalt". Alleen zo kan Nederland volgens hem voorkomen dat het afglijdt op "het glibberige pad van haat en geweld".

Met Soedan als model, bedoelt ie?


An-Na'im zal tegelijkertijd de moslims in Nederland oproepen, niet in een slachtofferrol te blijven steken en actief aan het maatschappelijk debat deel te nemen.

Proberen die Darfuri's niet. Die zitten maar te slachtofferen in Tsjaad.

mark61
11-05-06, 09:31
Geplaatst door observer
enorm gat tussen geen liefdesrelatie en genocide

Nou, toch wel vruchtbare voedingsbodem. In Duitsland dan. In NL was het qua voedingsbodem nauwelijks beter, alleen de omstandigheden waren er toevallig niet naar. Na, en de NL 'volksaard' misschien.


ik denk wel dat marokkanen minder populair zijn dan joden pre wo2 sterker nog krijg wel het idee dat ze nog minder populair zijn dan de molukkers post treinkapingen

Ik denk, na hoop, dat de meeste Hollanders niet in termen van 'de Marokkanen' denken. Naïef zeker?