PDA

Bekijk Volledige Versie : Refoschool moet soms moslim toelaten ( d.w.z. verborgen discriminatie)



Dwaalspoor
10-05-06, 20:30
„Refoschool moet soms moslim toelaten”

APELDOORN - Orthodox-christelijke scholen moeten hun deuren in sommige gevallen openzetten voor moslims. Op die manier leveren ze een bijdrage aan de integratie van allochtonen.

Dit pleidooi voerde directievoorzitter ing. E. Klein van de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap de afgelopen dagen in diverse media. „Reformatorische scholen krijgen het verwijt, bijvoorbeeld van een partij als de VVD, dat ze de integratie van allochtonen belemmeren. Die karikatuur moet de wereld uit. Daarom moeten we concreet iets doen: de deur openzetten voor allochtonen.”

Wat betekent dit voor het toelatingsbeleid?
„Niets. Dat verandert geen millimeter, anders zijn we als reformatorische scholen ons bestaansrecht kwijt.”

Hoe kun je de deur openzetten voor ouders die een andere godsdienst belijden en tegelijk niets aan het toelatingsbeleid veranderen?
„Ik wil deze kwestie niet in de eerste plaats vanuit het toelatingsbeleid benaderen. Ik kom van de andere kant. Welke bijdrage kunnen reformatorische scholen aan de integratie van allochtonen leveren?”

Wat verwacht u van allochtone ouders die hun kinderen komen aanmelden?
„Ik wil de vraag omkeren. Wat verwachten ze van mij?”

Goed onderwijs. Maar wat verwacht u van de ouders?
„Als hun motivatie om naar de Fruytier te komen oprecht is, wie ben ik dan om hen te weigeren?”

Nu komt er een moslimechtpaar.
„Gelooft u dat?”

Waarom niet als u de deuren nadrukkelijk voor hen wilt openstellen?
„Ik zal vertellen wie wij zijn en vragen: Past u daar bij? Als ze ja zeggen, dan zijn ze formeel toegelaten. Als een moslimechtpaar de stap naar een christelijke school zet, is het zich kennelijk bewust aan het worden van de joods-christelijke fundamenten van ons land. Mooi toch? Reformatorische scholen moeten geen hoge hekken en muren bouwen. We hebben zo veel mooie dingen te bieden.”

U eist van alle ouders dat ze de grondslag van de school -de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid- onderschrijven. Een moslim kan dat niet. Wat wilt u dan eigenlijk veranderen?
„Ik zou zo graag zien dat het reformatorisch onderwijs een draai maakt, want anderen zien ons als een belemmering voor de integratie. Ik zal moslims nooit als groep toelaten, maar ik wil wel individuen toelaten. In mijn visie is godsdienst geen enkel feit om ouders buiten te sluiten. Wij moeten niet een stap naar moslims zetten door een verbond met hen te sluiten of in hun moskee de schoenen uit te doen. Het moet andersom. Zij moeten naar ons komen. Nu al staat onze reboundvoorziening, waar gedragsproblemen van moeilijke jongeren worden aangepakt, open voor leerlingen van andere scholen.”

Moeten hun ouders de grondslag ondertekenen?
„Dat weet ik niet.”

Als uw voorstel wordt uitgevoerd, wat komt er dan terecht van de altijd bepleite eenheid tussen gezin, kerk en school?
„Dat is een verkeerde vraag.”

Waarom?
„Als moslimouders besluiten hun kind aan te melden op een christelijke school, dan is er in zo’n gezin iets veranderd. Trouwens: we houden overeind dat de school geen evangelisatie-instituut is.”

Er wordt steeds vaker tegengesproken dat het mengen van zulke verschillende groepen als christenen en moslims op school een bijdrage aan de integratie zou leveren. Sommigen zeggen zelfs het tegenovergestelde: Geef moslims hun eigen scholen, besteed daar aandacht aan burgerschapsvorming en dan zullen ze integreren.
„Ik ben het daar faliekant mee oneens. Als reformatorische scholen moeten we onze verantwoordelijkheid nemen. We moeten niet zeggen: We proberen te behouden wat we hebben, we steken geen hand uit, we houden het hek dicht en we laten de problemen voortwoekeren.”


http://www.refdag.nl/artikel/1260243/%26bdquo%3BRefoschool+moet+soms+moslim+toelaten%26 rdquo%3B.html

Tomas
10-05-06, 20:42
Geplaatst door Dwaalspoor

Die karikatuur moet de wereld uit. Daarom moeten we concreet iets doen: de deur openzetten voor allochtonen.”


Refoscholen die moslims toelaten is inderdaad een karikatuur. Sterker nog refo's vragen om iets aan de integratie van allochtonen te doen is een karikatuur. Refo's hebben zelf nog een veel langere weg te gaan.

mark61
10-05-06, 20:47
To-taal in de war die vent.

Tomas
10-05-06, 20:53
Geplaatst door mark61
To-taal in de war die vent.

Maar ondertussen floreren "christelijke" scholen wel dankzij het feit dat veel witte ouders hun kind daar dumpen om vooral niet te moeten integreren.

mark61
10-05-06, 21:51
Geplaatst door Tomas
Maar ondertussen floreren "christelijke" scholen wel dankzij het feit dat veel witte ouders hun kind daar dumpen om vooral niet te moeten integreren.

Eigen schuld. Nou worden al die moeslimpjes papen.

Tomas
10-05-06, 21:55
Geplaatst door mark61
Eigen schuld. Nou worden al die moeslimpjes papen.

En was het voor de protestanten niet pooit "Liever ottomaans dan paaps"?

mark61
10-05-06, 22:32
Geplaatst door Tomas
En was het voor de protestanten niet pooit "Liever ottomaans dan paaps"?

Sukkels, zijn ze alweer vergeten. Turks was het. Maar dat kon toen nog van alles betekenen. Moslim bijvoorbeeld.

tukkersterror
10-05-06, 22:51
Stom stukje, want in Nederland is een vrijheid van schoolkeuze???

Misschien dat ik mij vergist :stout:

Ik ga volgend schooljaar cursus volgen voor Iman :ego:

mark61
10-05-06, 23:10
Geplaatst door tukkersterror
Stom stukje, want in Nederland is een vrijheid van schoolkeuze???

Nee.


Misschien dat ik mij vergist :stout:

Ja.


Ik ga volgend schooljaar cursus volgen voor Iman :ego:

ImaM, remember?

tukkersterror
10-05-06, 23:27
Geplaatst door mark61
Nee.



Ja.



ImaM, remember?

Hoezo geen vrije schoolkeuze?

Als je voldoet aan de gestelde eisen qua leren kun je naar elke school gaan die je zelf kiest.
Volgens mij hebben wij nog steeds in het wetboek staan dat het een recht is om te mogen leren en dat keuze van opleiding vrij staat.
Voor sommige studies zijn er een loting, maar verder zijn er geen beperkingen.
Zelfs als je aan sommige eisen niet kompleet voldoet kun je verzoeken tot een toelatings examen.

Je heb gelijk Imam hete deze man, excusses.

mark61
10-05-06, 23:31
Geplaatst door tukkersterror
Hoezo geen vrije schoolkeuze?

Als je voldoet aan de gestelde eisen qua leren kun je naar elke school gaan die je zelf kiest.

Waar in welke hut woon jij? Scholen bepalen zelf wie ze al of niet toelaten. Confessionele scholen rechtvaardigen hun discriminatie met de bijbel. Openbare scholen verzinnen wel een andere k**smoes.

Gediscrimineerd wordt er bij het leven. Er zijn tig scholen, daar komt geen allo in.

tukkersterror
10-05-06, 23:41
Geplaatst door mark61
Waar in welke hut woon jij? Scholen bepalen zelf wie ze al of niet toelaten. Confessionele scholen rechtvaardigen hun discriminatie met de bijbel. Openbare scholen verzinnen wel een andere k**smoes.

Gediscrimineerd wordt er bij het leven. Er zijn tig scholen, daar komt geen allo in.

Sta, hier even van te kijken, want de school waar mijn kids heen gingen waren de beste scholen van twente, maar daar zaten ook alles door elkaar.
En waar ze nu heengaan hebben ze 1 beperking geen hoofdbedekking op school en geen longsdale kleding, moslimas kunnen toestemming vragen voor het dragen van een hd, maar niemand draag het daar.

Mijn adres is zandweg 1 tweede struik bospad in derde boom links, this een boomhut :hihi:

Laboro
11-05-06, 00:47
Interessant, in Belgisch Limburg is er ook ergens een katholieke school met slechts 2 christenen, de rest moslim. De schooldirectie heeft besloten een islamleraar aan te nemen en een islamlokaal te voorzien voor moslimleerlingen. Het enige wat ze eisen is dat moslims het katholieke geloof respecteren en erover leren (ze krijgen enkel Islam bij godsdienst, maar in andere lessen krijgen ze katholieke denkwijzen en ethiek via andere christelijke leraren), als ze het katholicisme niet respecteren kunnen ze geschorst worden, maar zo'n gevallen hebben zich nog nooit voorgedaan.

De directie heeft besloten islamlessen te laten geven om zo de mogelijkheid te schenken moeilijker integreerbare groeperingen van het beste onderwijs te genieten. Het is ook algemeen zo dat het katholiek onderwijs in Vlaanderen hoger aangeschreven staat dan het staatsonderwijs, wegens betere leerkrachten. Katholieke scholen staan ook niet onder dezelfde reglementeringen en hebben meer vrijheid in het stof dat ze mogen geven.

Nu zijn katholieke scholen in België niet te vergelijken met strenge refo-scholen in Nederland. Vele katholieke scholen in Vlaanderen vooràl dan zijn enorm gemoderniseerd en je merkt dat er allesbehalve eensgezindheid is op gebied van religie, de scholen zijn zelfs seculier te noemen.

mark61
11-05-06, 00:48
Geplaatst door tukkersterror
Sta, hier even van te kijken, want de school waar mijn kids heen gingen waren de beste scholen van twente, maar daar zaten ook alles door elkaar.

Nou, das fijn, maar ik ken teveel verhalen die wat anders gaan.


Mijn adres is zandweg 1 tweede struik bospad in derde boom links, this een boomhut :hihi:

Vijfde tak toch?

tukkersterror
11-05-06, 09:28
Geplaatst door mark61
Nou, das fijn, maar ik ken teveel verhalen die wat anders gaan.



Vijfde tak toch?

Nee ietsjes hoger, de vijfde is gekraakt door Fikkie:hihi:

Maar ik heb het nog even nagevraagd, onderwijs is vrij naar keuze, indien het kind voldoet aan de regels van de school.
Geloof, mag volgens het ministerie geen belemmering zijn.

Maar ga weer werken!

mark61
11-05-06, 09:32
Geplaatst door tukkersterror
Nee ietsjes hoger, de vijfde is gekraakt door Fikkie:hihi:

Maar ik heb het nog even nagevraagd, onderwijs is vrij naar keuze, indien het kind voldoet aan de regels van de school.
Geloof, mag volgens het ministerie geen belemmering zijn.

Wake up. Bel s een school om je kleine Mohammed aan te melden. En dan 10 minuten later voor de kleine Dirk. Moet jij s zien.

Julien
11-05-06, 09:45
ff realistisch;

een refo school is een streng protestantse school met (christelijke) kledingvoorschriften, waarin veel aandacht voor de Bijbel is, elke dag christelijk gebeden wordt, jaarlijks met z'n allen naar de kerk wordt gegaan en alle lessen doordrenkt zijn met protestants geloof.

ik vraag me af hoeveel moslims nou graag daar op school zouden willen zitten.

andersom vraag ik me af of een christen zo makkelijk op een islamitische school wordt aangenomen.

ik ben sowieso (daarom o.a.) tegen al die religieuze scholen. 'T is pure discriminatie en hokjesdenken over en weer. Ik heb zo vaak gezegd dat de staat geen religieuze scholen moet subsidiëren. Dit soort berichten geven mij eigenlijk wel gelijk.