PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland kent hoogste economische groei in vijf jaar



Marsipulami
11-05-06, 11:02
Nederland kent hoogste economische groei in vijf jaar


De Nederlandse economie heeft in het eerste kwartaal van 2006 de sterkste groei laten zien van de afgelopen vijf jaar. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag laten weten. Het gaat om de eerste ramingen van de kwartaalrekeningen.

85.000 banen
Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar groeide de economie 2,9 procent en afgezet tegen het vierde kwartaal van vorig jaar was de groei 0,2 procent. Dat percentage is duidelijk lager dan in de drie voorgaande kwartalen, aldus het CBS. De werkgelegenheid neemt ook steeds sneller toe. Er waren 85.000 banen meer dan vorig jaar. De belangrijkste oorzaak van de toename is de zeer sterke groei van het aantal uitzendbanen.

Vooral consumenten zijn meer gaan besteden. Ze gaven in het eerste kwartaal 2,9 procent meer uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Het geld werd vooral gestoken in auto's, meubelen, kleding en consumentenelektronica.

Uitvoer groeide flink
De uitvoer groeide flink. Er werd in het eerste kwartaal 7,1 procent meer uitgevoerd. De groei komt vooral van de doorvoer van goederen. Nederland is sterk in het distribueren van artikelen uit bijvoorbeeld China en Taiwan die vervolgens weer naar andere landen worden doorgezet.

Meer goed nieuws kwam uit de bedrijvenhoek. Er wordt meer geïnvesteerd in machines, gebouwen en vervoer. Verder is de productie gegroeid. Deze stijging wordt gedragen door de voedingsmiddelensector en de basischemie. De bouw profiteerde van de toegenomen woningbouw. Ook de productie van reclamebureaus en computerservice steeg. (belga)

Spoetnik
11-05-06, 12:21
:confused: Hoe is dit bericht negatief over Nederland?

~Panthera~
11-05-06, 12:27
Geplaatst door Spoetnik
:confused: Hoe is dit bericht negatief over Nederland?


Even wachten. :hihi:

Marsipulami
11-05-06, 12:34
Zoals altijd stel ik me neutraal op inzake berichtgeving over Nederland. :fpiraat:

mark61
11-05-06, 12:50
Geplaatst door Spoetnik
:confused: Hoe is dit bericht negatief over Nederland?

Het kapitalisme is in en in verdorven. Zou jij toch moeten weten. :lachu:

Spoetnik
11-05-06, 13:07
Geplaatst door mark61
Het kapitalisme is in en in verdorven. Zou jij toch moeten weten. :lachu:

Hey.. ik ben geen anti-kapitalist.. Ik ben wel tegen het huidige olichargische systeem dat men kapitalisme noemt.

super ick
11-05-06, 13:10
Geplaatst door Spoetnik
:confused: Hoe is dit bericht negatief over Nederland?

Ja ik ben hier alleen negatieve berichten over Nederland gewend.

Spoetnik
11-05-06, 13:16
Geplaatst door superdick
Ja ik ben hier alleen negatieve berichten over Nederland gewend.

Jij snapt de grap niet.

super ick
11-05-06, 13:45
Geplaatst door Spoetnik
Jij snapt de grap niet.

Maak je niet ongerust.