PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoogste justitiële functionaris in Engeland zegt Guantanamo is symbool van het kwaad



Dwaalspoor
11-05-06, 17:05
'Guantanamo symbool van het kwaad'

Van onze redactie buitenland

LONDEN - De hoogste justitiële functionaris in Groot-Brittannië, procureur-generaal Lord Goldsmith, heeft de Verenigde Staten opgeroepen het gevangeniskamp Guantanamo Bay te sluiten.

De oproep van Goldsmith is opmerkelijk gezien het nauwe bondgenootschap tussen de VS en Groot-Brittannië en vanwege de status die Goldsmith in eigen land heeft. De procureur-generaal fungeert als het juridische geweten van de regering. Hij veroordeelde in 2003, na grote aarzelingen, de deelname van Groot-Brittannië aan de inval in Irak.

Goldsmith zei gisteren in een toespraak dat Guantanamo voor velen een symbool van het kwaad is geworden. ''De historische traditie van de Verenigde Staten als een baken van vrijheid en rechtvaardigheid verdient de verwijdering van dit symbool,'' aldus de procureur-generaal.

Leden van de Britse regering hebben tot dusver hooguit in voorzichtige bewoordingen blijk gegeven van twijfels over Guantanamo. Premier Tony Blair heeft gezegd dat Guantanamo 'een afwijking' is en op een gegeven moment zal moeten sluiten, maar weigert verder te gaan.

Slechts tien van de huidige 490 gedetineerden in Guantanamo zijn aangeklaagd, de rest van de verdachten zit zonder proces vast als 'vijandelijke strijder'.

Een woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken zei in een reactie dat ook de VS Guantanamo het liefst sluiten. Dat is echter onmogelijk, zei hij, omdat de gevangenen daar 'gevaarlijke personen' zijn die de VS opnieuw kunnen bedreigen.


© Het Parool, 11-05-2006

http://www.parool.nl/nieuws/2006/MEI/11/buit2.html

mark61
11-05-06, 19:30
Gek dat ie daar 4 jaar over na moet denken.

Seif
11-05-06, 19:49
Nou begrijp ik wel dat geen enkel land een zuiver idealistisch buitenlands beleid kan voeren. Het is altijd een afweging tussen zoveel mogelijk mensen te vriend houden, en het opkomen recht en rechtvaardigheid. Maar die Cubaanse vergeetput is wel zo'n groot affront, dat ik me kapot schaam voor het Westen.

Dwaalspoor
11-05-06, 20:01
Geplaatst door mark61
Gek dat ie daar 4 jaar over na moet denken.

''Hij veroordeelde in 2003, na grote aarzelingen, de deelname van Groot-Brittannië aan de inval in Irak.''

mark61
11-05-06, 20:05
Geplaatst door Dwaalspoor
''Hij veroordeelde in 2003, na grote aarzelingen, de deelname van Groot-Brittannië aan de inval in Irak.''

Eh, het gaat over Guantánamo. Ik dacht dat die begin 2002 geopend werd.

Dwaalspoor
11-05-06, 20:10
Geplaatst door mark61
Eh, het gaat over Guantánamo. Ik dacht dat die begin 2002 geopend werd.

I know maar wat ie toen al wat over Irak wat zei geeft al aan dat hij niet zo een smeerlap is. Ook was er natuurlijk niet veel bekend over Guantanamo en komt bij dat hij zich natuurlijk niet teveel met politiek mag bemoeien. (trias politica)

Ik geef hem het voordeel van de twijfel.

mark61
11-05-06, 20:19
Geplaatst door Dwaalspoor
I know maar wat ie toen al wat over Irak wat zei geeft al aan dat hij niet zo een smeerlap is. Ook was er natuurlijk niet veel bekend over Guantanamo en komt bij dat hij zich natuurlijk niet teveel met politiek mag bemoeien. (trias politica)

Ik geef hem het voordeel van de twijfel.

Oh, ik ook wel. Trias politica of niet, ik dacht dat in Engeland het Hooggerechtshof, of wat er voor door gaat, wel degelijk wetten mag toetsen aan rechtsprincipes. Dit itt Nederland. Een grondwet hebben ze daar geloof ik nog steeds niet. Daar staat trouwens toch niks in over internationaal recht. En over Amerikaanse wetten gaat noch hij, noch de Britse regering. Dus kan hij rustig zijn mening geven. Tenslotte, als ie kritisch was geweest over pakweg Zimbabwe had er geen haan naar gekraaid.