PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslims boos op BNN



MO_NL
12-05-06, 10:22
Moslims boos op BNN

starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

De jongerenverenigingen van zes Haagse moskeeën zijn boos op BNN. In het tv-programma Kannibalen werd de profeet Mohammed onderwerp in een humoristische improvisatie. "Kwetsend, provocerend en respectloos", vinden de jongeren verenigd in het Platform Islamitische Organisaties Haaglanden (PIO). Dat laten zij weten in een brief aan de omroep.

"Moskeeën doen hun best extremisme tegen te gaan en roepen mensen voortdurend op rustig te blijven. We hebben de cartoonrellen net achter de rug. In Nederland is het rustig gebleven doordat in de moskee is opgeroepen tot kalmte. Zo’n programma werkt die rust juist tegen", zegt Brahim Ban Sallami, voorzitter van PIO.

Hij stuurde de brief waarin wordt gevraagd om politieke maatregelen tegen opruiende uitzendingen en waarin excuses worden geëist van BNN. De brief ging behalve naar BNN onder meer naar het Haagse college en naar gemeenteraadsleden.

Vanuit de politiek kan niets worden gedaan, stelt Abdoe Khoulani, fractievoorzitter van de Islam Democraten. "Hoe je het ook wendt of keert, persvrijheid is opgenomen in de Grondwet. Ik ben er ook niet altijd blij mee, maar politiek kunt je er niets aan doen. Je kunt programmamakers hooguit vragen terughoudend te zijn met satire. Druk erop zetten kan niet".

BNN-woordvoerster Marieke Sali legt in een reactie uit dat de omroep nooit heeft bedoeld kwetsend te zijn en dat het programma slechts de bedoeling heeft de kijkers aan het lachen te maken.

Ban Sallami: "Ik hoop dat er een bewustzijn komt in Nederland, dat er op deze manier negatieve reacties worden uitgelokt. In de trant van humor wordt alles gezegd. Dat werkt niet altijd goed. Het wordt tijd dat er een echte dialoog wordt gevoerd."

Bron: Algemeen Dagblad, editie Den Haag

Seif
12-05-06, 10:32
Had Mohammed geen gevoel voor humor?

Pytaghoras
12-05-06, 10:38
Wij, moslims moeten leren omgaan met humoristische improvisatie. Wij voelen ons heel snel uitgelachen.

Als profeet nog leefde, dan had hij ook gelachen!

mulan
12-05-06, 10:47
Ik denk wat gaat er nu komen. Het was niet eens een persiflage ofzo.

Witte78
12-05-06, 11:06
Ban Sallami: "Ik hoop dat er een bewustzijn komt in Nederland, dat er op deze manier negatieve reacties worden uitgelokt. In de trant van humor wordt alles gezegd. Dat werkt niet altijd goed. Het wordt tijd dat er een echte dialoog wordt gevoerd."


Ik denk eerder dat door op deze manier te reageren op dit soort zaken er veel meer negatieve reacties worden uitgelokt.

Ik heb het even bekeken, alles en iedereen wordt in de zijk genomen in dat programma. Waarom zou mohammed daarin moeten worden uitgesloten? Is dat geen discriminatie?

Max Stirner
12-05-06, 11:19
Geplaatst door MO_NL

Ban Sallami: "Ik hoop dat er een bewustzijn komt in Nederland, dat er op deze manier negatieve reacties worden uitgelokt. In de trant van humor wordt alles gezegd. Dat werkt niet altijd goed. Het wordt tijd dat er een echte dialoog wordt gevoerd."




Het zou ook wel ns te maken kunnen hebben met zijn eigen behoefte aan 15 minutes of fame of een soort verslaving aan slachtoffertje spelen.

Geen hond heeft dat programma gezien en moslims die hierdoor beledigd zouden worden al helemaal niet.