PDA

Bekijk Volledige Versie : Hamas buigt voor Israël



Seif
13-05-06, 10:50
Hamas buigt voor Israël

Door JOOP MEIJERS

JERUZALEM - De Hamas-regering lijkt te wijken voor de aanhoudende internationale druk om Israël te erkennen.

Hamas-aanhangers in Nablus, op de Westelijke Jordaanoever, zamelen geld in voor hun regering.

Volgens de Israëlische krant Jediot heeft de Hamas-regering van de Palestijnse Autoriteit (PA) een brief aan de Europese Unie gestuurd. Hamas zegt bereid te zijn een verklaring te tekenen waarin wordt gesproken over een Palestijnse staat naast Israël.

Deze zogeheten tweestatenoplossing brengt het erkennen van Israël een stuk dichterbij.

Een dag vóór de brief van de Hamas-regering aan de EU, publiceerden activisten van Palestijnse facties die in Israëlische gevangenissen zitten, een verklaring waarin zij nog een stapje verder gingen. De achttien punten tellende verklaring werd opgesteld door de tot levenslang veroordeelde Fatah-activist Marwan Barghouti en de minder bekende Hamas-sjeik Abdel Hadek Natshe. In de verklaring roepen de vooraanstaande Palestijnse gevangenen op tot de vestiging van een onafhankelijke Palestijnse staat volgens de grenzen van 1967 in Gaza en de Westelijke Jordaanoever, met Jeruzalem als hoofdstad.

Het is de eerste keer dat een Hamas-vertegenwoordiger de grenzen erkent tussen Israël en de Palestijnse gebieden, zoals die waren aan de vooravond van de Zesdaagse Oorlog in 1967. In die oorlog veroverden de Israëliërs de Gazastrook, de Westelijke Jordaanoever, de Golan-hoogvlakte en Oost-Jeruzalem.

Bron: AD.nl (http://www.ad.nl/buitenland/article334308.ece)

mulan
13-05-06, 10:57
Alsof het erkennen van Israel het probleem is.

Dwaalspoor
13-05-06, 11:08
Israel en de westerse wereld:

''Of jullie zien af van jullie rechten op jullie eigendom dat we van jullie geroofd hebben of we hongeren jullie volk uit.''

Witte78
13-05-06, 13:50
Het gaat toch wel boven mijn pet hoe het niet geven van geld zonder dat een tegenpresatie tegenover staat hypocriet kan zijn.

Waarom is europa niet oprecht wanneer het bepaalde voorwaarden stelt voordat ze het geld voor niks en voor niets weg geeft?

Ik snap de logica gewoon niet.

Victory
13-05-06, 14:53
Geplaatst door Witte78
Het gaat toch wel boven mijn pet hoe het niet geven van geld zonder dat een tegenpresatie tegenover staat hypocriet kan zijn.

Waarom is europa niet oprecht wanneer het bepaalde voorwaarden stelt voordat ze het geld voor niks en voor niets weg geeft?

Ik snap de logica gewoon niet.
Ze hebben schijt aan je geld lieve schat. Waar het om gaat is dat het westen de Palestijnen zo heeft geisoleerd dat ze van niemand anders geld en andere hulp kunnen krijgen.

Witte78
13-05-06, 18:02
Geplaatst door Victory
Ze hebben schijt aan je geld lieve schat. Waar het om gaat is dat het westen de Palestijnen zo heeft geisoleerd dat ze van niemand anders geld en andere hulp kunnen krijgen.

En wat is hier nu hypocriet aan? Ze zeggen dat ze Hamas niet steunen, en handelen daar ook naar. Dat is toch heel oprecht?

observer
13-05-06, 18:43
Geplaatst door mulan
Alsof het erkennen van Israel het probleem is. wel het begin vna de oplossing

Victory
13-05-06, 21:03
HAMAS would be toppled quickly if it gave concessions to Israel “because nobody has the right to give up even a grain of sand that belongs to Palestine,” prominent scholar Dr Sheikh Yusuf Qaradawi

Nieuws van vandaag. :)

Dwaalspoor
13-05-06, 21:20
Geplaatst door Witte78
Het gaat toch wel boven mijn pet hoe het niet geven van geld zonder dat een tegenpresatie tegenover staat hypocriet kan zijn.

Waarom is europa niet oprecht wanneer het bepaalde voorwaarden stelt voordat ze het geld voor niks en voor niets weg geeft?

Ik snap de logica gewoon niet.

Het is net als een vrije vogel in een kooi zetten en hem de kunstjes van democratie leren. En als dat vogeltje zijn eigen democratische lied zingt probeer je het op zijn masloviaans te conditioneren door het eten te onthouden.

Voorts is het volgende van belang:

'VS verhindert betaling Palestijnse ambtenaren'

(Novum/AP) - De Verenigde Staten hebben verhinderd dat 165.000 Palestijnse ambtenaren hun achterstallige salaris krijgen uitbetaald door zich te verzetten tegen het idee het vanuit het buitenland rechtstreeks op hun bankrekeningen te storten. Dat heeft de Palestijnse premier Ismail Haniyeh woensdag gezegd. De Hamas-regering beschikt weliswaar over voldoende geld om de salarissen uit te betalen, maar weet niet hoe ze het geld in de Palestijnse gebieden moet krijgen. De salarisachterstand is ontstaan doordat Israël en het Westen de geldstroom naar de Palestijnse regering hebben afgesneden . Ze eisen dat de Hamas het geweld afzweert en Israël erkent.

De Franse president Jacques Chirac heeft voorgesteld een apart fonds bij de Wereldbank te starten om de betaling van Palestijnse ambtenaren met geld van de internationale gemeenschap mogelijk te maken. Volgens Chirac rust vooral op het zogenoemde kwartet van opstellers van de routekaart voor vrede (de VS, Rusland, de Europese Unie en de Verenigde Naties) een bijzondere verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de Palestijnse gebieden niet vervallen in armoede en politieke chaos.


Publicatiedatum: 3 mei 2006


http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_24_uur/nieuwsbericht/asp/artnr/97271/index.html

Witte78
14-05-06, 01:18
Het is inderdaad een droevige zaak wat daar gebeurd. Mijn mening is ook om elke geldstroom in die richting stop te zetten, dus ook naar Israel. Pas wanneer beide partijen tot iets constructiefs komen, kan er wat mij betreft weer geld heen. Maar zolang het geld voor oorlog gebruikt wordt, zijn er veel betere bestemmingen voor het geld. Daarom vind ik het ook helemaal geen verkeerde eis van Europa.

Hier zou ik dan wel iets hypocriets in kunnen bespeuren, Israel wel geld geven, maar Palastina niet. Hoeveel geld gaat er trouwens ongeveer naar Israel? En worden hun dezelfde eisen gesteld als de Palestijnen? (alleen dan natuurlijk het erkennen van Palestina) Als dit niet het geval is, is het inderdaat hypocriet te noemen.

knuppeltje
14-05-06, 08:12
Geplaatst door Witte78
Het is inderdaad een droevige zaak wat daar gebeurd. Mijn mening is ook om elke geldstroom in die richting stop te zetten, dus ook naar Israel. Pas wanneer beide partijen tot iets constructiefs komen, kan er wat mij betreft weer geld heen. Maar zolang het geld voor oorlog gebruikt wordt, zijn er veel betere bestemmingen voor het geld. Daarom vind ik het ook helemaal geen verkeerde eis van Europa.

Hier zou ik dan wel iets hypocriets in kunnen bespeuren, Israel wel geld geven, maar Palastina niet. Hoeveel geld gaat er trouwens ongeveer naar Israel? En worden hun dezelfde eisen gesteld als de Palestijnen? (alleen dan natuurlijk het erkennen van Palestina) Als dit niet het geval is, is het inderdaat hypocriet te noemen.


Ach, een marginaal Palestina zullen ze wel willen erkennen, net groot genoeg om ten alle tijden onder contrlole te kunnen houden.

Twee openluchtgevangenissen zeg maar, de Gaza en een sterk verkleinde Westoever, alles stevig ommuurd en omheind. Nu nog een flinke gracht er omheen, dan er af en toe een brood over heen gooien, kunnen ze je er ook niet van beschuldigen dat je ze helemaal uithongert.

Wat betekent hypocriet eigenlijk tegenwoordig, vast iets anders dan ik denk.

mark61
14-05-06, 13:12
Ff een stukje brood door de tralies steken. Ben zo terug.

mulan
14-05-06, 13:18
Geplaatst door observer
wel het begin vna de oplossing

Mooi praten op tv door de Israeliers heeft de positie van de Palestijnen anders nooit verbeterd. Maar goed.Ik vind dat Hamas het spel ook gewoon zo moet spelen. Gewoon erkennen ondertussen in de praktijk het tegenovergestelde laten zien. Het schijnt wereldwijd gewaardeerd te worden,zie Israel.

mark61
14-05-06, 13:20
Geplaatst door mulan
Mooi praten op tv door de Israeliers heeft de positie van de Palestijnen anders nooit verbeterd. Maar goed.Ik vind dat Hamas het spel ook gewoon zo moet spelen. Gewoon erkennen ondertussen in de praktijk het tegenovergestelde laten zien. Het schijnt wereldwijd gewaardeerd te worden,zie Israel.

Ze kunnen beter de discussie aangaan. Waarom moet een volk dat zijn recht op voortbestaan en zijn stukkie aardkloot verdedigt de wapens neerleggen, en de dief niet?

Laat ze Maarten inhuren voor de PR. Kost vast niks, zo'n Limbabweaan.

mulan
14-05-06, 13:23
Geplaatst door mark61
Ze kunnen beter de discussie aangaan. Waarom moet een volk dat zijn recht op voortbestaan en zijn stukkie aardkloot verdedigt de wapens neerleggen, en de dief niet?

Laat ze Maarten inhuren voor de PR. Kost vast niks, zo'n Limbabweaan.

Dat zeg ik.Gamma.

Witte78
14-05-06, 13:33
Geplaatst door knuppeltje
Ach, een marginaal Palestina zullen ze wel willen erkennen, net groot genoeg om ten alle tijden onder contrlole te kunnen houden.

Twee openluchtgevangenissen zeg maar, de Gaza en een sterk verkleinde Westoever, alles stevig ommuurd en omheind. Nu nog een flinke gracht er omheen, dan er af en toe een brood over heen gooien, kunnen ze je er ook niet van beschuldigen dat je ze helemaal uithongert.

Wat betekent hypocriet eigenlijk tegenwoordig, vast iets anders dan ik denk.

Je doet het hier nu voorkomen alsof de palestijnen een zwak en laf volk is dat niet voor zichzelf durft op te komen, en volledig ten genade is van andere landen. Het lijkt zo net alsof ze zelf niks kunnen doen, en dat terwijl ze volledig verantwoordelijk zijn voor hun eigen lot.

Sorry, maar dat gaat er bij mij dus niet in. Ik denk dat er wel zeker een uitweg is voor de situatie. Maar het zijn de palestijnen (en Israeliers) zelf die met de oplossing moeten komen. Daarom ben ik ook van mening dat elke bemoeienis van buiten af per direct gestaakt moet worden.


Hypocriet betekend, zover ik weet, dat je het ene zegt maar iets anders doet. Sysnoniemen ervan zijn volgens het vandale huichelachtig of schijnheilig. En volgens mij doet europa precies wat ze zeggen, of er is informatie dat ik niet heb gelezen.