PDA

Bekijk Volledige Versie : Milli Görüs komt onder Duits-Turkse invloed



Seif
13-05-06, 10:59
Milli Görüs komt onder Duits-Turkse invloed

Van onze verslaggever Willem Beusekamp

AMSTERDAM - De Nederlandse tak van de religieuze Turkse organisatie Milli Görüs wordt overgenomen door Duits-Turkse geloofsgenoten. Het in Keulen gevestigde Milli Görüs Europa geldt als uiterst conservatief en wordt door de Duitse inlichtingendiensten geschaduwd.

Haci Karacaer, tot voor kort directeur van de Nederlandse tak, bevestigt dat het hele bestuur in Nederland wordt vervangen. Zijn vertrek, zo onderstreept hij, staat los van de Duitse overname. Karacaer zegt te begrijpen dat de eerste reacties in Nederland negatief zijn.

Het voormalige Amsterdamse centrum voor buitenlanders, ACB, heeft vandaag de samenwerking met Milli Görüs opgeschort. ACB wordt gesubsidieerd door de provincie Noord-Holland en ondersteunde onder meer Milli Görüs met het bespreekbaar maken in de islamitische samenleving van homoseksualiteit en huiselijk geweld. Voorzitter Miep van Diggelen: ‘Milli Görüs Nederland stond voor constructieve samenwerking. Van de Keulse organisatie hebben wij niet de indruk dat zij een open dialoog voorstaat. Zij redeneren uitsluitend vanuit hun strenge religieuze opvatting, die participatie met de niet-islamitische wereld afwijst.’

Milli Görüs is de eigenaar van de nog te bouwen Westermoskee in Amsterdam.

Bron: de Volkskrant (http://www.volkskrant.nl/binnenland/article314954.ece/Milli_Gorus_komt_onder_Duits-Turkse_invloed)

Wortel
13-05-06, 13:09
Milli Görüs is de eigenaar van de nog te bouwen Westermoskee in Amsterdam.

Ik wens het toekomstige bestuur van de Westermoskee veel sterkte bij het gesteggel wat hieruit onontkoombaar gaat voortvloeien.

super ick
13-05-06, 13:16
Geplaatst door Seif
Milli Görüs komt onder Duits-Turkse invloed

participatie met de niet-islamitische wereld afwijst.


Bron: de Volkskrant (http://www.volkskrant.nl/binnenland/article314954.ece/Milli_Gorus_komt_onder_Duits-Turkse_invloed)

Ik heb het enige zinnetje laten staan dat voor mij al voldoende reden is om ze geen eurocent te geven.
Niet participeren met de niet-islamitische wereld? Dan heb je hier totaal niets te zoeken. Of is dat een soort Moslimnederzettingenbeleid?

Zullen in Turkije zelf ook weinig poot aan de grond krijgen.

Bar
13-05-06, 16:13
Geplaatst door superdick
Ik heb het enige zinnetje laten staan dat voor mij al voldoende reden is om ze geen eurocent te geven.
Niet participeren met de niet-islamitische wereld? Dan heb je hier totaal niets te zoeken. Of is dat een soort Moslimnederzettingenbeleid?

Zullen in Turkije zelf ook weinig poot aan de grond krijgen.

Ik vond het ook al zo'n schandalige vertoning bij de eerstesteenlegging van de Westermoskee. Moslims samen met joden, christenen en ander westers-/kufartuig.

Het idee zeg.....vreedzaam samenleven! Hoe kom je derop. Dat zal nu gelukkig weer helemaal anders worden.

super ick
13-05-06, 16:26
Geplaatst door Bar
Ik vond het ook al zo'n schandalige vertoning bij de eerstesteenlegging van de Westermoskee. Moslims samen met joden, christenen en ander westers-/kufartuig.

Het idee zeg.....vreedzaam samenleven! Hoe kom je derop. Dat zal nu gelukkig weer helemaal anders worden.

Tot nu toe lukt het toch aardig hier? Heb je klachten?

Bar
13-05-06, 16:36
Geplaatst door superdick
Tot nu toe lukt het toch aardig hier? Heb je klachten?

Ik was deze nog vergeten: :knipoog:

super ick
13-05-06, 18:15
Geplaatst door Bar
Ik was deze nog vergeten: :knipoog:

Dat begreep ik wel. Wilde je alleen ff pesten.

waterfiets
13-05-06, 22:30
Ik vind die Haci Karacaer een prima vent maar van die organisatie begreep ik nooit zoveel. Waarom is bijvoorbeeld hun website alleen maar in het turks ... anno 2006!

super ick
14-05-06, 10:40
Geplaatst door waterfiets
Ik vind die Haci Karacaer een prima vent maar van die organisatie begreep ik nooit zoveel. Waarom is bijvoorbeeld hun website alleen maar in het turks ... anno 2006!

Lijkt me duidelijk: ALs je de Turkse taal niet (meer) meester bent heb je bij hen ook niets meer te zoeken.

waterfiets
14-05-06, 15:37
Geplaatst door superdick
Lijkt me duidelijk: ALs je de Turkse taal niet (meer) meester bent heb je bij hen ook niets meer te zoeken.

Tja maar dat is wel het tegendeel van de boodschap die ze uitdragen in de media.

super ick
14-05-06, 16:43
Geplaatst door waterfiets
Tja maar dat is wel het tegendeel van de boodschap die ze uitdragen in de media.

Mischien moet je daar ook wel doorheen prikken en doen ze dat om subside te werven.

waterfiets
14-05-06, 19:47
Bestuur Milli Görüs weg na Duitse druk

Door onze redacteur Ahmet Olgun

ROTTERDAM, 13 MEI. Het voltallige bestuur van de liberale tak van de Turks-islamitische federatie Milli Görüs in Nederland wordt vervangen.

Dat is het gevolg van ingrijpen door het conservatieve Europese hoofdkantoor van de organisatie in Keulen.

Dat zeggen bronnen bij Milli Görüs (Nationale Visie), met zo’n 30.000 leden de grootste particuliere moskee-organisatie in Nederland. Dit weekeinde wordt op een interne bijeenkomst de voorzitter van de afdeling Noord-Nederland vervangen, volgens ingewijden omdat hij weigerde zich te voegen naar het Duitse hoofdkantoor. Milli Görüs heeft twee grote afdelingen, het meer liberale Noord-Nederland en het meer behoudende Zuid-Nederland.

Het bestuur van Noord-Nederland weigerde een wijziging van de statuten die de invloed van het Duitse hoofdkantoor op de afdeling moest verstevigen. Ook ging het bestuur niet opzij voor pressie om de ‘progressieve’ directeur Haci Karacaer te ontslaan, zeggen bronnen. Karacaer vertrok onlangs uit eigen beweging bij de organisatie. Hij botste regelmatig met een deel van zijn achterban en het hoofdkantoor, die onder meer vonden dat hij te open met de Nederlandse media omging.

Milli Görüs Europa staat onder leiding van Yavuz Celik Karahan. Zijn organisatie wordt door de Duitse veiligheidsdienst in de gaten gehouden wegens haar vermeende radicale gedachtegoed.

Het kenniscentrum voor emancipatie en participatie ACB heeft de samenwerking met Milli Görüs opgeschort. Het centrum vreest dat Milli Görüs nu een conservatievere koers zal gaan varen.

Het hoofdkantoor ontkent intussen dat er een richtingenstrijd gaande is. „We zijn één organisatie en alle afdelingen zitten op één lijn”, aldus een woordvoerder.
bron: NRC

Ik ben toch wel benieuwd hoe hier in nederland op gereageerd gaat worden.

super ick
14-05-06, 20:25
Geplaatst door waterfiets
Bestuur Milli Görüs weg na Duitse druk

Door onze redacteur Ahmet Olgun

ROTTERDAM, 13 MEI. Het voltallige bestuur van de liberale tak van de Turks-islamitische federatie Milli Görüs in Nederland wordt vervangen.

Dat is het gevolg van ingrijpen door het conservatieve Europese hoofdkantoor van de organisatie in Keulen.

Dat zeggen bronnen bij Milli Görüs (Nationale Visie), met zo’n 30.000 leden de grootste particuliere moskee-organisatie in Nederland. Dit weekeinde wordt op een interne bijeenkomst de voorzitter van de afdeling Noord-Nederland vervangen, volgens ingewijden omdat hij weigerde zich te voegen naar het Duitse hoofdkantoor. Milli Görüs heeft twee grote afdelingen, het meer liberale Noord-Nederland en het meer behoudende Zuid-Nederland.

Het bestuur van Noord-Nederland weigerde een wijziging van de statuten die de invloed van het Duitse hoofdkantoor op de afdeling moest verstevigen. Ook ging het bestuur niet opzij voor pressie om de ‘progressieve’ directeur Haci Karacaer te ontslaan, zeggen bronnen. Karacaer vertrok onlangs uit eigen beweging bij de organisatie. Hij botste regelmatig met een deel van zijn achterban en het hoofdkantoor, die onder meer vonden dat hij te open met de Nederlandse media omging.

Milli Görüs Europa staat onder leiding van Yavuz Celik Karahan. Zijn organisatie wordt door de Duitse veiligheidsdienst in de gaten gehouden wegens haar vermeende radicale gedachtegoed.

Het kenniscentrum voor emancipatie en participatie ACB heeft de samenwerking met Milli Görüs opgeschort. Het centrum vreest dat Milli Görüs nu een conservatievere koers zal gaan varen.

Het hoofdkantoor ontkent intussen dat er een richtingenstrijd gaande is. „We zijn één organisatie en alle afdelingen zitten op één lijn”, aldus een woordvoerder.
bron: NRC

Ik ben toch wel benieuwd hoe hier in nederland op gereageerd gaat worden.

Ach de voorzitter van de wandelvereniging is ook opgestapt. Is ook geen nieuws.