PDA

Bekijk Volledige Versie : Burgemeester Cohen: 'Ik boek liever eerst resultaat'



Marsipulami
13-05-06, 20:41
'Ik boek liever eerst resultaat'

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00075/jobcohen_75610h.jpg

Aan burgemeester Cohen plakt het etiket van pappen en nathouden. Wie de criminaliteitscijfers van zijn stad bekijkt... ziet echter een spectaculaire verbetering. Burgemeester Cohen kon het er vorige week mee doen toen kandidaat VVD-lijsttrekker Rita Verdonk op een partijbijeenkomst het veiligheidsbeleid van zijn stad even wegzette. Amsterdam lijkt wel een bananenrepubliek, zei ze. Gaat Cohen reageren? De burgemeester haalt zijn schouders op. ,,Misschien stuur ik haar wel de krant met de Misdaadmeter van dit jaar.’’

Dan kan Verdonk zien dat Amsterdam het helemaal niet zo slecht doet. De hoofdstad stond in de editie van drie jaar geleden nog als gevaarlijkste gemeente van het land te boek. Inmiddels staat Amsterdam op plek zes, met veel kleinere steden als Roermond en Den Bosch v๓๓r zich.

Natuurlijk wil de burgemeester graag uitleggen hoe dat kan. Hij begint met een opsomming van wat politie, justitie en gemeente allemaal hebben gedaan om de groep veelplegers terug te dringen. De kern van zijn betoog is: samenwerken. ,,Vroeger vertelden de dames en heren veelplegers verschillende verhalen bij de politie en de hulpverlening, waardoor ze tussen de mazen van het net konden glippen. Dat is nu dus voorbij, niemand kan nog ontsnappen. We zitten bovenop ze.’’

,,We weten ook veel nauwkeuriger wie de problemen veroorzaken omdat de politie dat exact in kaart brengt. Daardoor hebben we kunnen vaststellen dat, toen we met deze aanpak begonnen 1500 jongeren tussen de 16 en 24 jaar minimaal drie misdrijven per jaar pleegden. Die harde kern jongeren is nu teruggebracht tot 400 personen.’’

Geen ontsnappen meer mogelijk en strenge agenten die er bovenop zitten. Cohen is toch de burgemeester van de sociale aanpak? De bestuurder die in tegenstelling tot crimefighter Opstelten de veiligheidsproblemen liever met welzijnswerkers dan met de sterke arm wil oplossen. De burgemeester trekt een gezicht van ‘daar gaan we weer’.

,,Misschien komt het doordat ik een te aardig hoofd heb. Het beeld is dat Opstelten van repressie is en Cohen van de multiculturele aanpak, maar dat zo’n beeld is ontstaan kan ik niet helpen,’’ reageert hij glimlachend.

,,Ik heb altijd gezegd dat het een aanpak van hard ้n zacht is, maar op de ้้n of andere manier blijft alleen het sociale deel hangen. Dat moet dan maar. Het is natuurlijk wel zo dat je beter kan voorkomen dat mensen afglijden en in die probleemgroep komen, dan dat je ze eruit moet halen. Daarom hebben we ook een groot aantal programma’s voor jongeren en verslaafden, gericht op het voorkomen van schooluitval. We bieden gezinstherapie en vragen gedwongen afkicken. Als het nodig is gebruiken we natuurlijk ook repressieve middelen.’’

Rotterdam gebruikt elke gelegenheid om haar veiligheidsbeleid te verkopen. Horen we niet veel te weinig van Amsterdam?

,,Zij profileren zich inderdaad met veiligheid nogal stevig. Ik heb altijd het uitgangspunt gehad dat je eerst resultaat moet boeken en dan pas iets moet roepen. Zo blijf ik het graag doen. Het betaalt zich op den duur uit. Dat blijkt nu wel.’’

Om daar direct aan toe te voegen dat Amsterdam het nu ook weer niet z๓ goed doet. In 2005 nam het aantal aanrandingen en verkrachtingen toe, net als het aantal winkeldiefstallen en vernielingen. En natuurlijk sprong de overlast die groepen jongeren veroorzaken, met name in de Diamantbuurt, in het oog.

Het aanpakken van de overlast van hangjongeren is dan ook een belangrijk punt voor het nieuwe college van B&W. Amsterdam telt ruim 100 van dit soort groepen. Die bestaan lang niet allemaal uit rovers en slopers, maar zijn wel de basis van veel conflicten in buurten.

,,Op zich is er niks mis met rondhangen, maar als je onder iemands raam tot diep in de nacht staat te schreeuwen wordt het anders. De bewoners zijn het zat, reageren en vervolgens gaat er een steen door de ruit. Die escalaties willen we voorkomen door de groepen structureel aan te pakken. Zorgen dat ze hun school afmaken en dat ze hun vrije tijd op een andere manier gebruiken. Als dat niet voldoende helpt, halen we de echte lastposten eruit.’’

Even terug naar Verdonk en de bananenrepubliek. Ze doelde onder meer op het aantal liquidaties in het criminele circuit. Cohen: ,,Het idee bestaat misschien dat het niet erg is dat criminelen elkaar afmaken. Dat is het w้l. Je vraagt je dan af wie de baas is in Amsterdam. Laat heel duidelijk zijn: dat is niet het illegale maar het legale circuit.’’




--------------------------------------------------------------------------------

Marsipulami
13-05-06, 20:42
'Zeg Cohen dat R'dam eraan komt!'
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00075/opstelten_44278a_75612h.jpg
Daadkrachtig, voor hard optreden: zo staat burgemeester Opstelten bekend.



Alleen, de Maasstad is voor het tweede jaar op rij de nummer 1 in de AD Misdaadmeter.

U reageerde verleden jaar nogal zuur op de eerste plaats.

,,Ik ben niet enthousiast over het fenomeen Misdaadmeter en verleden jaar klopten er volgens mij cijfers niet.’’

De cijfers komen van uw politiekorps en het college schreef de gemeenteraad een paar dagen later dat ze weldegelijk klopten.

,,Ik wil het niet meer over verleden jaar hebben.’’

Wat viel u op in de cijfers van de nieuwe Misdaadmeter?

,,Ik zie dat we op straatroof het slechtst scoren terwijl we daar toch een enorme slag hebben gemaakt. Vorig jaar was er een daling van ruim 9 procent. Het betekent dat we een forse achterstand hadden en die zijn we nu aan het inhalen. Zo is Amsterdam bijvoorbeeld eerder begonnen met de gerichte aanpak van straatroof.

,,Het is in Rotterdam de laatste vier jaar ontegenzeglijk beter gegaan met veiligheid. Uit onze eigen index blijkt ook dat burgers dat vinden. We zijn van het rapportcijfer 5,5 naar een 6,9 gegaan. Wij doen het dus goed.

,,Dankzij uw ranglijst kunnen we ons vergelijken met andere steden. Dan blijkt dat we het dus nog niet goed genoeg doen. We moeten nog scherper zijn.

,,Ik wil het ook beter doen dan anderen, want dit raakt de burger direct. Ik wil gewoon de beste zijn, zo zit ik in elkaar. Het is daarom belangrijk dat we inlopen op de andere steden.’’

Met grootse handgebaren en af en toe een vuist op de tafel kleurt Opstelten zijn betoog in over hoe Rotterdam veiliger moet worden. Als een schoolmeester geeft hij dictee over de vele inspanningen van de afgelopen jaren. De jacht op de jeugdige veelpleger, de 700 drugsverslaafden die de politie op de huid zit, gekoppeld aan (gedwongen) opvang.

,,Hij schetst de vele maatregelen die er voor hebben gezorgd dat negen van de tien slechtste wijken er nu veel beter voorstaan. Hij deelt zelfs zijn dagindeling mee, om maar duidelijk te maken hoe b-e-l-a-n-g-r-i-j-k hij het onderwerp vindt.

Ondanks al dat werk zijn er toch problemen waar gemeente, politie en justitie geen grip op weten te krijgen. Zo waren er in Rotterdam vorig jaar bijna 250 woninginbraken meer. Een stijging van zes procent, terwijl het aantal kraken landelijk juist daalt.

Opstelten kan de toename niet verklaren. Waren er misschien een paar draaideurcriminelen op vrije voeten? Dat zou kunnen, denkt de burgemeester. En mogelijk was er een bende van buiten de stad actief, oppert hij.

,,Bij woninginbraken kunnen we nog veel winnen door de aandacht voor het keurmerk Veilig Wonen te stimuleren. Ik wil dat flink meer huizen aan deze eisen voldoen, want de ervaring leert dat er dan echt minder wordt ingebroken. De aanpak is nu nog te versnipperd en ligt op te veel plekken. Daarom heb ik alle instanties onlangs bij elkaar gehaald.’’

Ook de cijfers over bedreigingen en mishandelingen zijn slecht. Het aantal delicten steeg met respectievelijk 8,5 en 5,6 procent.

Een belangrijke oorzaak is volgens de burgemeester de sterk gemengde bevolkingssamenstelling van zijn stad. Van de verdachten van mishandelingen is tweederde van allochtone afkomst. Daarnaast krijgt de politie steeds meer zicht op huiselijk geweld. Eenderde van de aangiften over agressieve daders gaat daar over.

,,Je kunt zeggen: die problemen zijn inherent aan een stad,’’ aldus Opstelten, ,,maar dat is natuurlijk te makkelijk. Het terugdringen van geweld heeft voor ons de hoogste prioriteit.

,,De extra aandacht die we aan huiselijk geweld besteden, zie je ook terug in de cijfers. Inmiddels doet 86 procent van de slachtoffers aangifte en dat verklaart ook onze stijging. De ambitie is het aantal geweldsdelicten binnen vier jaar met 20 procent te laten dalen.’’

Als Rotterdam die belofte weet waar te maken, komt een lagere plek op de ranglijst van de Misdaadmeter binnen bereik.

Opstelten: ,,U gaat ook nog bij burgemeester Cohen van Amsterdam langs heb ik begrepen. Zeg hem maar dat Rotterdam eraan komt.’’

Marsipulami
14-05-06, 14:32
Wel sneu voor Opstelten