PDA

Bekijk Volledige Versie : Ophef in Marokko om film over gemengde relatie



NIS
13-05-06, 20:43
Ophef in Marokko om film over gemengde relatie
Uitgegeven op vrijdag 12 mei 2006 om 21:59:59

(Novum/AP) - In Marokko is ophef ontstaan over een film waarin een jood en een moslim verliefd worden. Vooral fundamentalisten spreken hun afschuw uit over Marock.


In de film haalt een jongen een ketting met daaraan een davidster die om zijn nek hangt weg en doet deze om bij een meisje. "Zo kun je aan andere dingen denken", zegt hij zacht. Deze scène is slechts een van de vele provocerende momenten in de film Marock, een liefdesverhaal over een joodse jongen en een moslimmeisje. De film ging pas deze week in Marokko in première, een jaar nadat hij op het filmfestival van Cannes werd vertoond. Censoren van de regering bogen zich langdurig over de film, maar uiteindelijk knipten ze er geen materiaal uit.

Eerder werd de film al vertoond op festivals in Casablanca en Tanger, waar hij lovende recensies kreeg. Maar ook werd de vraag gesteld of de film wel geschikt was voor het Marokkaanse publiek.

Volgens de bekende Marokkaanse regisseur Mohamed Asli had Marock niet op de Marokkaanse festivals vertoond mogen worden, omdat het 'geen echte Marokkaanse film' is, hoewel Asli ook zei dat hij het goed vond dat de film in Marokko wordt uitgebracht. Dat zou het debat losmaken.

Anderen bespeurden sinistere zionistische propaganda in de liefdesaffaire. De Gerechtigheid en Ontwikkelingspartij (PJD), de in Marokko steeds populairder wordende fundamentalistische partij, ging het hardst in de aanval door te zeggen dat de film een Marokkaanse wet schendt die belediging van de islam verbiedt. De partij wil de regering onder druk zetten met de vraag of zij de wet wel heeft gehandhaafd.

"De film drijft de spot met het Marokkaanse spirituele leven", zegt Abdelkader Amara van de PJD. "Marokkanen worden afgeschilderd alsof ze niets aan hun geloof doen. Maar dat is niet waar."

Rita, de hoofdpersoon uit Marock, is een opstandige dochter uit de hogere klasse van Casablanca. De film laat zien hoe zij en haar vriendinnen whisky drinken, hasj roken, feesten, eten tijdens de ramadan en allerlei romances beleven, totdat Rita valt voor de charmes van de jood Youri. Ze moet haar relatie verborgen houden voor haar traditionele ouders en broer.

De regisseur, Laila Marrakchi, is zelf afkomstig uit een rijk Marokkaans milieu en zegt dat ze wilde laten zien dat een bepaald soort Marokkaanse jongere bestaat, ook al willen sommige mensen dat het liefst ontkennen. "Ik wist toen ik deze film maakte dat bepaalde dingen voor sommige mensen ongemakkelijk zouden zijn, vooral de liefdesrelatie tussen de moslima en de joodse jongen."

Marokko laat zich voorstaan op zijn religieuze tolerantie. De joodse gemeenschap woont er al eeuwenlang vreedzaam naast moslims. "We zijn allemaal Marokkanen en we wonen samen", zegt de 17-jarige Mehdi Bikki, die Marock met een groep vrienden heeft gezien in de megabioscoop van Casablanca. Hoewel hij de film niet overdreven provocerend vond, zegt hij een voorstander te zijn van staatscontrole op films, 'omdat Marokkaanse jongeren zich erg gemakkelijk laten beïnvloeden'.

De romantische scènes tussen Rita en Youri werden door het overwegend jeugdige publiek met goedkeuring ontvangen, maar voor sommigen ging de symboliek met de davidster te ver. "Dat meisje accepteerde die ketting, dat ergert me", zegt de 17-jarige Amal Rohda. "Ik zou dat nooit hebben gedaan."


---> NIS staat achter de film! :duim:

Seif
13-05-06, 20:56
Uiteindelijk zijn gemengde relaties het enige echte bewijs van wederzijdse acceptatie. Persoonlijk zou ik het mezelf nooit vergeven als ik de partner van mijn zoon en/of dochter zou afkeuren vanwege niet-persoonlijke eigenschappen. Bijvoorbeeld vanwege afkomst, nationaliteit, religie, etc. Het is een morele plicht om alleen te kijken naar iemand als individu, en niet naar de groep waar men toe behoort. Want dat is racisme van het smerigste soort.

Dus mensen aller landen, verenigd u in het huwelijksbed.

waterfiets
13-05-06, 22:23
Ik weet niet of wederzijdse acceptatie bestaat uit het elkaar omhangen van de symbolen van je religie. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de joodse jongen daarmee haar religie juist niet accepteert. Maar goed, dat zeg ik puur op basis van het verhaal hierboven en niet omdat ik de film gezien heb.

gh.wille
13-05-06, 22:59
Geplaatst door waterfiets
Ik weet niet of wederzijdse acceptatie bestaat uit het elkaar omhangen van de symbolen van je religie. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de joodse jongen daarmee haar religie juist niet accepteert. Maar goed, dat zeg ik puur op basis van het verhaal hierboven en niet omdat ik de film gezien heb.

Ver gezocht hoor ,ik heb vroeger in mijn vaartijd genoeg ONGELOVIGE ZEELUI gekend die wel een kruisje met ketting om de hals droegen .

Mark
14-05-06, 05:47
Geplaatst door Seif
Uiteindelijk zijn gemengde relaties het enige echte bewijs van wederzijdse acceptatie. Persoonlijk zou ik het mezelf nooit vergeven als ik de partner van mijn zoon en/of dochter zou afkeuren vanwege niet-persoonlijke eigenschappen. Bijvoorbeeld vanwege afkomst, nationaliteit, religie, etc. Het is een morele plicht om alleen te kijken naar iemand als individu, en niet naar de groep waar men toe behoort. Want dat is racisme van het smerigste soort.

Dus mensen aller landen, verenigd u in het huwelijksbed.

Je bent een beter mens dan ik, ik zou geen partner voor mijn eventuele kinderen willen die streng gelovig is en mijn kinderen erin zou meeslepen. Opzouten ermee :)

Tomas
14-05-06, 11:08
Geplaatst door Mark
Je bent een beter mens dan ik, ik zou geen partner voor mijn eventuele kinderen willen die streng gelovig is en mijn kinderen erin zou meeslepen. Opzouten ermee :)

Jij, kinderen?

Dat stemt den mensch zomber.

Magoed, zou niet weten wat je met een religieuze vrouw aanmoet.

waterfiets
14-05-06, 11:38
Geplaatst door gh.wille
Ver gezocht hoor ,ik heb vroeger in mijn vaartijd genoeg ONGELOVIGE ZEELUI gekend die wel een kruisje met ketting om de hals droegen .

Die waren dan stieken gelovig. Maar dat gaat voorbij het punt dat die scene vanuit een symboolwaarde is opgenomen in de film: een joodse jongen hangt een moslim meisje een davidster om en daaruit zou dan wederzijds recpect moeten blijken? Nou vind ik wat ver gezocht. Je zou net zo goed het tegendeel kunnen beweren.