PDA

Bekijk Volledige Versie : Computervirus dwingt u pillen te kopen



Divine_70
14-05-06, 18:40
Een nieuw type ransomware, een virus dat computerbestanden gijzelt, doet zijn ronde. Het TROJ_ARHIVEUS.A-virus infecteert systemen, gijzelt de map ‘mijn bestanden’ en dwingt de slachtoffers aankopen te doen bij een illegale internetapotheek. Pas na een aankoop krijgt de gebruiker de controle over zijn bestanden terug.

TROJ_ARHIVEUS.A zoekt naar alle documenten in de map “Mijn Bestanden” (‘My Documents’) en voegt die samen in één bestand met encryptie: 'EncryptedFiles.als'. Daarna worden de originele bestanden verwijderd.

De gebruiker krijgt een bericht dat begint met een waarschuwing: als de gebruiker de politie belt of andere maatregelen neemt, zal de virusmaker de bestanden vernietigen. Aan het eind van het bericht wordt de toon echter ‘opgewekter’: ‘Wij vragen u niet om geld. We willen enkel zaken doen met u. U kan zelfs geld verdienen met ons’.

Volgens Trend Micro is deze tactiek een voorproefje van toekomstige bedreigingen. "Net als phishing, spyware en spam komt de 'ransom note' steeds vaker voor." Beveiligingsbedrijf Trend Micro adviseert gebruikers de boodschap te negeren en hun leverancier van beveiligingsoplossingen in te schakelen. Deze kan het trojaanse paard verwijderen en de bestanden herstellen.

12/05/06 13u39

http://www.hln.be/hlns/FOTO/artikels/large_146303.jpg

Spoetnik
14-05-06, 18:50
Geplaatst door Divine_70

Deze kan het trojaanse paard verwijderen en de bestanden herstellen.


Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn.

Slimmer is om My Documents niet meer te gebruiken en natuurlijk heel voorzichtig te operen op internet.

gh.wille
15-05-06, 15:52
Geplaatst door Spoetnik
Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn.

Slimmer is om My Documents niet meer te gebruiken en natuurlijk heel voorzichtig te operen op internet.

Toevallig had ik ook net een dergelijke ""Aanbieding " om m.h.o. de toekomst mij te vrijwaren tegen ongewenste spam e.d.
Aangezien mijn kennnis over een P.C vrijwel nihil is heb ik iemand er bij gehaald die mij ff geholpen heeft te verlossen van deze ''GRATIS NIEUWE STARTPAGINA ".
Maar het is van de zotte dat ze je op die manier zowat dwingen om hun artikel aan te schaffen .