PDA

Bekijk Volledige Versie : De "zet hoershi uit" club.



Victory
14-05-06, 22:25
Je kunt heel makkelijk lid worden. Plaats het volgende in je signature:


http://img112.imageshack.us/img112/5994/ayaanhirshimagan20dl.jpg

Je krijgt dan ook zo'n mooie signature:

http://img112.imageshack.us/img112/5994/ayaanhirshimagan20dl.jpg

Aicha1976
14-05-06, 22:30
Ach jij zou ook overal toe in staat zijn he om maar bij een clubje te horen :rolleyes:

Victory
14-05-06, 22:31
Jij mag niet lid worden aicha. Ik wil je leven niet in gevaar brengen... je weet maar nooit met die gekke hoershi.

:zwaai:

Aicha1976
14-05-06, 22:37
Geplaatst door Victory
Jij mag niet lid worden aicha. Ik wil je leven niet in gevaar brengen... je weet maar nooit met die gekke hoershi.

:zwaai:


Ik mag wel lid worden, ik WIL niet, begrijp je wat het verschil is :roker:

En wat mijn leven betreft, maak je niet druk, dat zal wel loslopen, we zitten niet in Iran hoor :o

tukkersterror
14-05-06, 22:38
JIJ BENT NOG ERGER ALS PIM FORTUIN OF EEN NAZIE WANT DIE NOEMDE GEEN NAMEN EN JIJ WEL!!!

Victory
14-05-06, 22:46
Geplaatst door Aicha1976
Ik mag wel lid worden, ik WIL niet, begrijp je wat het verschil is :roker:
Nee, je mag niet lid worden. Ik verbied het je.


En wat mijn leven betreft, maak je niet druk, dat zal wel loslopen, we zitten niet in Iran hoor :o
Dat het hier geen jungle is begrijp Hoershi niet, waarom denk je dat ze zo verbaasd (topic (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=187090)) is over de reactie van Nederland om haar broodje aap verhalen? Waar zij vandaan komt is dat normaal.

:student:

Victory
14-05-06, 22:52
Geplaatst door tukkersterror

JIJ BENT NOG ERGER ALS PIM FORTUIN OF EEN NAZIE WANT DIE NOEMDE GEEN NAMEN EN JIJ WEL!!!
Je zegt dus dat Pim Fortuin een huichelachtige nazist was? Als ik jou mag geloven moeten we dan zijn dood dan zoiets als een straf van de neurenberg processen zien?

Aicha1976
14-05-06, 22:56
Geplaatst door Victory
Nee, je mag niet lid worden. Ik verbied het je.


Dat het hier geen jungle is begrijp Hoershi niet, waarom denk je dat ze zo verbaasd (topic (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=187090)) is over de reactie van Nederland om haar broodje aap verhalen? Waar zij vandaan komt is dat normaal.

:student:


Jij hebt mij niets te verbieden zielepoot. :rolleyes:

Je opleiding door de overheid laten bekostigen en hier beetje stoer doen en zogenaamd de stoere man uithangen. Parasietje, jij hebt geen ballen, mijn buurmeisje van 5 heeft meer ruggegraat dan jij :verveeld:

tukkersterror
14-05-06, 22:59
Geplaatst door Victory
Je zegt dus dat Pim Fortuin een huichelachtige nazist was? Als ik jou mag geloven moeten we dan zijn dood dan zoiets als een straf van de neurenberg processen zien?

Nee maatje dat zij ik niet, ik zei dat zij geen namen gebruikten.

En jij noemt schaamloos AHA.

Let wel ff op de word speling

tukkersterror
14-05-06, 23:01
Geplaatst door Aicha1976
Jij hebt mij niets te verbieden zielepoot. :rolleyes:

Je opleiding door de overheid laten bekostigen en hier beetje stoer doen en zogenaamd de stoere man uithangen. Parasietje, jij hebt geen ballen, mijn buurmeisje van 5 heeft meer ruggegraat dan jij :verveeld:

Lieverd daar is weinig voor nodig, zelfs een mug heeft meer ruggegraat als Fikkie. :nerveus:

Victory
14-05-06, 23:02
Geplaatst door Aicha1976
mijn buurmeisje van 5 heeft meer ruggegraat dan jij :verveeld:
Snel een dokter bellen, want dat klinkt niet gezond.

Tegenwoordig ook online: http://www.dokter.nl

Aicha1976
14-05-06, 23:04
Geplaatst door Victory
Snel een dokter bellen, want dat klinkt niet gezond.

Tegenwoordig ook online: http://www.dokter.nl



Je bent niet stoer en je bent ook niet grappig :verveeld:


Het zit je uberhaupt niet mee geloof ik :ego:






En net een oud wijf, klagen, klagen en nog eens klagen maar behalve knippen en plakken nergens toe in staat zijn :p

Victory
14-05-06, 23:06
Geplaatst door tukkersterror
Nee maatje dat zij ik niet, ik zei dat zij geen namen gebruikten.

En jij noemt schaamloos AHA.

Let wel ff op de word speling
Eye eye captain!

Maar je vergeleek toch duidelijk Pim Fortuin met de nazi's, en noemde mij toen een eerlijke persoon, in tegenstelling tot Pim Fortuin die een huichelachtige nazist was.

Aicha1976
14-05-06, 23:13
Geplaatst door tukkersterror
Lieverd daar is weinig voor nodig, zelfs een mug heeft meer ruggegraat als Fikkie. :nerveus:



Is natuurlijk wel handig, fikkie is toch een marionet :D

tukkersterror
14-05-06, 23:25
Geplaatst door Aicha1976
Is natuurlijk wel handig, fikkie is toch een marionet :D

Ja, Pinokio aan het touwtje, het is alleen zijn neus die groeit, dus eigelijk jidisch:lol:

gh.wille
14-05-06, 23:26
Geplaatst door Aicha1976
Jij hebt mij niets te verbieden zielepoot. :rolleyes:

Je opleiding door de overheid laten bekostigen en hier beetje stoer doen en zogenaamd de stoere man uithangen. Parasietje, jij hebt geen ballen, mijn buurmeisje van 5 heeft meer ruggegraat dan jij :verveeld:

Heel goed ! :duim:
Als je zoals Victory over zoveel bla ,bla beschikt moet ie dat ook in z,n profiel kenbaar maken!
Hij heeft toch over schijt aan ""Onze Held " !
Dit nutteloze zeer laag onder de grond kruipende slechts stront en wartaal producerende "Wormvoormig Aanhangsel " * wil zelfs nog een ander iets verbieden !

* net woord voor lul .
:handbang:

tukkersterror
14-05-06, 23:28
Geplaatst door Victory
Eye eye captain!

Maar je vergeleek toch duidelijk Pim Fortuin met de nazi's, en noemde mij toen een eerlijke persoon, in tegenstelling tot Pim Fortuin die een huichelachtige nazist was.


Als je me wilt aanspreken in mijn rang dan graag in het juiste.

Maar allen sir is ook genoeg.

Julien
14-05-06, 23:29
Mensen die het strenge beleid van Verdonk/ Nederland bekritiseren, maar nu wel willen dat Hirsi Ali het land uitgestuurd wordt, die zijn pas HYPOCRIET! Victory is daarvan overduidelijk de allergrootste, maar dat wist ik al..

tukkersterror
14-05-06, 23:31
Geplaatst door gh.wille
Heel goed ! :duim:
Als je zoals Victory over zoveel bla ,bla beschikt moet ie dat ook in z,n profiel kenbaar maken!
Hij heeft toch over schijt aan ""Onze Held " !
Dit nutteloze zeer laag onder de grond kruipende slechts stront en wartaal producerende "Wormvoormig Aanhangsel " * wil zelfs nog een ander iets verbieden !

* net woord voor lul .
:handbang:

Verliefd?

Aicha1976
14-05-06, 23:41
Geplaatst door tukkersterror
Verliefd?



Vond zijn woorden weinig romantisch :wtf:

Maar ja, ik ben dan ook geen Tukker :rambo:

tukkersterror
14-05-06, 23:50
Geplaatst door Aicha1976
Vond zijn woorden weinig romantisch :wtf:

Maar ja, ik ben dan ook geen Tukker :rambo: [list=1]
[/list=1]

Klopt om tukker te zijn mag je geen Fikkie heten, ruggegraat hebben en kloten.

Ach weet je wat 2 van de drie eisen voldoet je aan dus welkom als Tukker :ergleuk: je mag kiezen ATT of CTT. :boer:

Aicha1976
14-05-06, 23:58
Geplaatst door tukkersterror
[list=1]
[/list=1]

Klopt om tukker te zijn mag je geen Fikkie heten, ruggegraat hebben en kloten.

Ach weet je wat 2 van de drie eisen voldoet je aan dus welkom als Tukker :ergleuk: je mag kiezen ATT of CTT. :boer:


Nee hoor ben tevreden :o


Er zal best een vage inburgeringscursus bij horen :melig:

gh.wille
15-05-06, 00:07
Geplaatst door tukkersterror
Verliefd?

Jaloers ?
:hihi:

Victory
15-05-06, 00:32
:chinees:

http://img49.imageshack.us/img49/6188/svg0uq.png

gh.wille
15-05-06, 00:47
Geplaatst door Victory
:chinees:

http://img49.imageshack.us/img49/6188/svg0uq.png


Leuk zeg ! dat embleem van de IRAANSE MARINE !!!

Zeer toepasselijk zelfs ,heb je he als nog weinig ervaring hebt op MARTIEM gebied, dan moet je het anker ondersteboven voeren , dan ""KRABT "" ie ook wat makkelijker !
:hihi:

p.s Mis alleen de 'kabelvoering " kan het zijn dat de "vooraad" op is ???

Niet zo verbazing wekkend gezien het vele touwwerk wat nodig is om hun "Staatsgevaarlijke " MISDADIGERS op te hangen !
:rolleyes:

Joesoef
15-05-06, 07:19
:moe:

Max Stirner
15-05-06, 10:45
Geplaatst door gh.wille


p.s Mis alleen de 'kabelvoering " kan het zijn dat de "vooraad" op is ???

Niet zo verbazing wekkend gezien het vele touwwerk wat nodig is om hun "Staatsgevaarlijke " MISDADIGERS op te hangen !
:rolleyes:


:D



:zegniets:

Nelis70
15-05-06, 10:58
Geplaatst door Victory
Je kunt heel makkelijk lid worden. Plaats het volgende in je signature:


http://img112.imageshack.us/img112/5994/ayaanhirshimagan20dl.jpg

Je krijgt dan ook zo'n mooie signature:

http://img112.imageshack.us/img112/5994/ayaanhirshimagan20dl.jpg

Lijkt me echt een te gekken club, Fucktory.

Divine_70
15-05-06, 13:00
Vertel eens Vic? Als Verdonk AHA het land uit krijgt, is ze dan ineens wel goed genoeg?
Zielig hoor, je gram te moeten halen over een ander z`n rug. :moe:

Turkish_mister
15-05-06, 14:04
Geplaatst door Julien
Mensen die het strenge beleid van Verdonk/ Nederland bekritiseren, maar nu wel willen dat Hirsi Ali het land uitgestuurd wordt, die zijn pas HYPOCRIET! Victory is daarvan overduidelijk de allergrootste, maar dat wist ik al..


Ja en ondanks onze protesten ging ze gewoon door met haar shitzooi.

Nu moet ze doorzetten ook, een minister moet niet iets kunnen beslissen waneer ze zin heeft.

Wat walg ik van dit soort hypocrietisi, geef je commentaar ben je schuldig moedig je haar aan ben je hypocriet!

Jij bent net zo hypocriet als verdonk.

Tomas
15-05-06, 14:52
Ik vind Hoershi echt wel geniaal gevonden.

En tegelijkertijd geeft het ontzettend veel vertrouwen als je ziet hoe marokkanen en turken het liegen om nl in te komen veroordelen. Dat doet dus bijna niemand. Lijkt.

Julien
15-05-06, 23:21
Geplaatst door Turkish_mister
Ja en ondanks onze protesten ging ze gewoon door met haar shitzooi.

Nu moet ze doorzetten ook, een minister moet niet iets kunnen beslissen waneer ze zin heeft.

Wat walg ik van dit soort hypocrietisi, geef je commentaar ben je schuldig moedig je haar aan ben je hypocriet!

Jij bent net zo hypocriet als verdonk.

nee ik ben niet hypocriet, want ik vond dat Taida mocht blijven. en ik vind ook dat Hirshi Ali Nederlandse mag blijven en in de 2e Kamer mag blijven zitten. Ze is toch een bekende en gerespecteerde Nederlandse geworden.

Jij (en Victory en anderen) zijn juist hypocriet. Want jullie zijn wel tegen het strenge beleid van Verdonk om leugenaars het land uit te zetten. Maar zodra hirshi Ali dit overkomt, zijn jullie opeens voor.

Ik walg van typetjes zoals jij.

Dwaalspoor
15-05-06, 23:38
Geplaatst door Julien
nee ik ben niet hypocriet, want ik vond dat Taida mocht blijven. en ik vind ook dat Hirshi Ali Nederlandse mag blijven en in de 2e Kamer mag blijven zitten. Ze is toch een bekende en gerespecteerde Nederlandse geworden.

Jij (en Victory en anderen) zijn juist hypocriet. Want jullie zijn wel tegen het strenge beleid van Verdonk om leugenaars het land uit te zetten. Maar zodra hirshi Ali dit overkomt, zijn jullie opeens voor.

Ik walg van typetjes zoals jij.

Taida heeft niet gelogen sukkel.

Julien
15-05-06, 23:41
Geplaatst door Dwaalspoor
Taida heeft niet gelogen sukkel.

Ze heeft wel gefraudeerd SUKKEL.

Dwaalspoor
16-05-06, 00:07
Geplaatst door Julien
Ze heeft wel gefraudeerd SUKKEL.

Ook dat niet sukkel. Op fraude staat een straf.

gh.wille
16-05-06, 00:14
Geplaatst door Julien
Ze heeft wel gefraudeerd SUKKEL.

Dat laatste sla ik persoonlijk iets hoger aan om dat ze eerst poen* aan neemt ,om die uiteindelijk weer te gebruiken om het land met een behoorlijk "gevulde knip " weer binnen te komen .

* Meer dan genoeg voor mij om een Rolator met Aanhanger te kopen kan ik ook eens met vacantie , of zal ik mijn huis eens laten "witten " of m,n 22 jaar oude TV eens vervangen voor een 2e handsie met het oog op de WK ? hou ik nog geld over voor ...... ach la maar zitten.
:boogjes:

Julien
16-05-06, 00:26
Geplaatst door Dwaalspoor
Ook dat niet sukkel. Op fraude staat een straf.

en haar straf was dat ze Nederland uit moest.

Ze is met een Frans toeristenvisum in Nederland gekomen, terwijl ze hier niks te zoeken had omdat ze al een vertrekpremie had geaccepteerd en gewoon in Bosnië haar school kon afmaken.

Dus wel degelijk fraude gepleegd, ze heeft zich in ieder geval niet aan de wet gehouden. Sukkel.

Victory
16-05-06, 00:30
Nederlanders hebben eerst geholpen Bosniers uit te moorden, en dan mogen die mensen hier niet eens studeren.

Ze had gewoon een aanvraag tot VTV moeten indienen. Ze krijgt die niet, maar dat gaat zo traag in NL dat ze tot die tijd gewoon genoeg tijd heeft om haar studie af te maken. :D

~Panthera~
16-05-06, 00:39
Geplaatst door Julien
en haar straf was dat ze Nederland uit moest.

Ze is met een Frans toeristenvisum in Nederland gekomen, terwijl ze hier niks te zoeken had omdat ze al een vertrekpremie had geaccepteerd en gewoon in Bosnië haar school kon afmaken.

Dus wel degelijk fraude gepleegd, ze heeft zich in ieder geval niet aan de wet gehouden. Sukkel.



"Ze" mag gewoon met een toeristenvisum Nederland in, net als iedereen.

En "ze" heeft helemaal geen vertrekpremie aangenomen, die hebben haar OUDERS gekregen. (voor de 500.000 keer :moe: )


Of denk je dat de kids tegenwoordig de premie zo even in het handje krijgen ?

:moe:

gh.wille
16-05-06, 00:40
Geplaatst door Victory
Nederlanders hebben eerst geholpen Bosniers uit te moorden, en dan mogen die mensen hier niet eens studeren.

Ze had gewoon een aanvraag tot VTV moeten indienen. Ze krijgt die niet, maar dat gaat zo traag in NL dat ze tot die tijd gewoon genoeg tijd heeft om haar studie af te maken. :D

Bij deze moet ik vast stellen dat je zelf steeds meer gaat verstikken in je gekronkel ,tot groot vermaak van .........

:hihi:

Dwaalspoor
16-05-06, 00:42
Geplaatst door Julien
en haar straf was dat ze Nederland uit moest.

Ze is met een Frans toeristenvisum in Nederland gekomen, terwijl ze hier niks te zoeken had omdat ze al een vertrekpremie had geaccepteerd en gewoon in Bosnië haar school kon afmaken.

Dus wel degelijk fraude gepleegd, ze heeft zich in ieder geval niet aan de wet gehouden. Sukkel.

Lees even wat mevrouw Panthera schrijft. Vraag nu jezelf maar eens af wie de sukkel is. Taida is totaal niet te vergelijken met de oplichtster en leugenaares Ayaan Hirsi Magan.

Julien
16-05-06, 01:17
Geplaatst door ~Panthera~
[B]"Ze" mag gewoon met een toeristenvisum Nederland in, net als iedereen.
Een toeristenvisum is slechts bepaalde tijd geldig. En bij Taida was dat al lang verlopen. Dus zat ze hier gewoon illegaal en was ze strafbaar.


En "ze" heeft helemaal geen vertrekpremie aangenomen, die hebben haar OUDERS gekregen. (voor de 500.000 keer :moe: )
Haar ouders hadden die premie geaccepteerd voor het HELE gezin, inclusief Taida :moe:

gh.wille
16-05-06, 01:19
Geplaatst door ~Panthera~
"Ze" mag gewoon met een toeristenvisum Nederland in, net als iedereen.

En "ze" heeft helemaal geen vertrekpremie aangenomen, die hebben haar OUDERS gekregen. (voor de 500.000 keer :moe: )


Of denk je dat de kids tegenwoordig de premie zo even in het handje krijgen ?

:moe:

Hier geld maar een antwoord op ,KIDS horen bij hun ouders te blijven en vooral naar hun te LUISTEREN !
Dan was al die rompslomp overbodig geweest !
Rijst bij mij wel nog de vraag hoe kwam zij(DAT KIND) aan het geld om weer via FRANKRIJK hier doodleuk terug te keren , onderweg vediend of was het toch van het geld van ONS van jou en mij en al die andere burgers , die hoe je het went of keert het toch op moeten hoesten !
En zelfs voor A.H.A (H) kunnen we nog extra geld uittrekkken (gezien de bescherming ) de deze vrouw nodig heeft kost het ONS geld ,ondanks dat zij zelf en behoorlijk inkomen heeft .

reden genoeg om echt :moe: van te worden .

Julien
16-05-06, 01:20
Geplaatst door Dwaalspoor
Lees even wat mevrouw Panthera schrijft. Vraag nu jezelf maar eens af wie de sukkel is. Taida is totaal niet te vergelijken met de oplichtster en leugenaares Ayaan Hirsi Magan.

En zie mij weerleggingen hierop. Taida was strafbaar en Ayaan was strafbaar. punt. Ik vind dat je bij beiden wel een uitzondering mag maken. Jij bent daarentegen hypocriet, want je wil het bij de ene wel en de andere niet.
Daarnaast is Victory begonnen met de vergelijking Taida/ Ayaan (zie signature), ik niet.

Het schijnt trouwens dat het meerendeel van de asielzoekers liegt en bedriegt voor een paspoort.

Dwaalspoor
16-05-06, 01:34
Geplaatst door Julien
Een toeristenvisum is slechts bepaalde tijd geldig. En bij Taida was dat al lang verlopen. Dus zat ze hier gewoon illegaal en was ze strafbaar.

Illegaal aanwezig zijn in Nederland is niet strafbaar ezel. Ga eerst de wet nalezen voordat je met je domme antwoorden aan komt huppelen.


Haar ouders hadden die premie geaccepteerd voor het HELE gezin, inclusief Taida :moe:

Dat haar ouders een oprotpremie geacepteerd hebben wil niet zeggen dat Taida gelogen of fraude gepleegd heeft sukkeltje.

Julien
16-05-06, 01:49
Geplaatst door Dwaalspoor
Illegaal aanwezig zijn in Nederland is niet strafbaar ezel. Ga eerst de wet nalezen voordat je met je domme antwoorden aan komt huppelen.
Zonder geldige papieren mag je niet in Nederland verblijven en zeker niet meedoen aan een door de staat gesusidieerd onderwijs, schoolexamen. Ze is dus wel degelijk strafbaar en moest volgens de regels het land uit. Verder heeft Verdonk zelf beweert dat Taida gelogen heeft tegen de IND en gefraudeerd heeft. Moet ik je weer voor gek zetten met links die mij gelijk geven?? Jij bent opnieuwd de ezel dus.


Dat haar ouders een oprotpremie geacepteerd hebben wil niet zeggen dat Taida gelogen of fraude gepleegd heeft sukkeltje.
Dat heb ik ook nooit beweerd sukkel. Maar het is wel zo dat haar ouders die vertrekpremie hebben geaccepteerd INCLUSIEF hun kinderen, waaronder Taida. Dat Taida dan illegaal toch terugkeert naar Nederland is dus tegen de afspraak.

Maar goed, allemaal offtopic. het gaat over hirshi Ali. en als je vóór Taida bent/ was, hoor je nu ook vóór Ayaan te zijn. Of je bent hypocriet.
En nogmaals: Victory kwam met die vergelijking. ik niet.

gh.wille
16-05-06, 02:01
Geplaatst door Dwaalspoor
Illegaal aanwezig zijn in Nederland is niet strafbaar ezel. Ga eerst de wet nalezen voordat je met je domme antwoorden aan komt huppelen.



Dat haar ouders een oprotpremie geacepteerd hebben wil niet zeggen dat Taida gelogen of fraude gepleegd heeft sukkeltje.

Wat bij mij opvalt dat er te hooi en te gras of al naar het uitkomt aardig wordt gezeult met het " ARME -KIND " of is ze nu opeens wel weer VOLWASSSEN om op haar eigen houtje hiet weer terug te keren,zelfs zonder de oprot premie die haar( HEBZUCHTIGE ) ouders overigens wel aangenomen hebben ,en die gebaseerd was mede op het feit hoeveel kinderen ze hadden ??

Begrijp me goed ik heb niks tegen Taida maar wel over het feit hoe er met twee maten gemeten worden en vooral als het maar in" het straatje "past van de een HEMELHOOG verheffen en de andere de HEL in trappen ,dat met de laatse A.H.A (H) bedoeld wordt dat behoef ik niet nader uit te leggen he ?

Dwaalspoor
16-05-06, 02:04
Geplaatst door Julien
Zonder geldige papieren mag je niet in Nederland verblijven en zeker niet meedoen aan een door de staat gesusidieerd onderwijs, schoolexamen. Ze is dus wel degelijk strafbaar en moest volgens de regels het land uit. Verder heeft Verdonk zelf beweert dat Taida gelogen heeft tegen de IND en gefraudeerd heeft. Moet ik je weer voor gek zetten met links die mij gelijk geven?? Jij bent opnieuwd de ezel dus.


Hou nou maar op met je kinderachtige gedoe en al helemaal met je verwijzing met je links naar een andere discussie want daar heb ik je allang de les gelezen. Taida heeft niets strafbaars gedaan en dat weet jij net zo goed als ik. Je bent echt superdom als je blijft beweren dat Taida iets strafbaars heeft gedaan. Er bestaat zoiezo geen wet die zegt dat je als illegaal strafbaar bent als je ondewijs volgt. Kan het nog dommer? Als je geen verstand hebt van rechten kun je beter je mond dichthouden dan je ezelsgebalk ten gehore te brengen.


Dat heb ik ook nooit beweerd sukkel. Maar het is wel zo dat haar ouders die vertrekpremie hebben geaccepteerd INCLUSIEF hun kinderen, waaronder Taida. Dat Taida dan illegaal toch terugkeert naar Nederland is dus tegen de afspraak. Je zit de hele tijd te beweren dat ze gelogen en heeft en gefraudeerd heeft en verwijst in een antwoord op mijn reaktie naar de reaktie van jou op Panthera, dus wat zit je nou te zeueren ezel. Verder is Taida niet illegaal teruggekeerd ezeltje, ze is met een franse visum ingereisd.


Maar goed, allemaal offtopic. het gaat over hirshi Ali. en als je vóór Taida bent/ was, hoor je nu ook vóór Ayaan te zijn. Of je bent hypocriet.
En nogmaals: Victory kwam met die vergelijking. ik niet. Je snapt niet eens hoe het Nederlandse rechtssysteem werkt en dan is zo een domme symplificatie al helemaal uit den boze.

Julien
16-05-06, 11:48
Geplaatst door Dwaalspoor
Hou nou maar op met je kinderachtige gedoe en al helemaal met je verwijzing met je links naar een andere discussie want daar heb ik je allang de les gelezen. Taida heeft niets strafbaars gedaan en dat weet jij net zo goed als ik. Je bent echt superdom als je blijft beweren dat Taida iets strafbaars heeft gedaan. Er bestaat zoiezo geen wet die zegt dat je als illegaal strafbaar bent als je ondewijs volgt. Kan het nog dommer? Als je geen verstand hebt van rechten kun je beter je mond dichthouden dan je ezelsgebalk ten gehore te brengen.
Jij bent juist oliedom:

Verdonk: Taida pleegt fraude
door Alexandra van den Bos en Arjen ten Cate
AMSTERDAM - Het Kosovaarse meisje Taida en haar familie hebben bij vertrek uit Nederland een premie van 7000 euro opgestreken. Dat heeft minister Verdonk (Vreemdelingen Zaken) tegenover De Telegraaf bevestigd. Verdonk verwijt het meisje keer op keer misbruik te hebben gemaakt van de regels met als doel hier te kunnen blijven om het vwo af te maken.


Taida is vorig jaar met haar familie geheel vrijwillig naar Kosovo teruggekeerd, aldus Verdonk. De vertrekpremie was bedoeld om het gezin in de gelegenheid te stellen een nieuw leven op te bouwen. Naast de 7000 euro, werden ook alle tickets betaald door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Er is volgens Verdonk ook gekeken of Taida naar een school zou kunnen met een vergelijkbare Nederlandse vwo-opleiding. Dat bleek het geval te zijn.

De VVD-bewindsvrouw heeft er schoon genoeg van dat het in Winterswijk verblijvende 18-jarige meisje in haar ogen "klinkklare onzin zit te verkopen en IND-medewerkers zwart maakt".

Het is Verdonk een doorn in het oog, zo laat ze via een woordvoerder weten, dat veel feiten in deze kwestie niet bekend zijn en een scheef beeld in ontstaan. Twee verzoeken van Taida om een voorlopige verblijfsvergunning te krijgen om hier haar vwo af te maken, zijn na vertrek afgewezen. Tot ergernis van Verdonk is het meisje na die afwijzingen niet in Pristina gebleven, maar is zij op een Frans toeristenvisum hierheen gekomen. " Dat is gewoon fraude", aldus de zegsman van de minister. Taida heeft verder steeds beweerd dat zij niet naar Belgrado kon gaan om daar een voorlopige Nederlandse verblijfsvergunning aan te vragen. "Totale nonsens", aldus de woordvoerder. "Het is haar namelijk wel gelukt om in Belgrado een paspoort aan te vragen."

En net zoals in die andere discussie bewijs ik weer met een link dat ik gelijk heb. Taida was strafbaar en moest het land uit (dat moet je niet zomaar).



Je zit de hele tijd te beweren dat ze gelogen en heeft en gefraudeerd heeft en verwijst in een antwoord op mijn reaktie naar de reaktie van jou op Panthera, dus wat zit je nou te zeueren ezel. Verder is Taida niet illegaal teruggekeerd ezeltje, ze is met een franse visum ingereisd.
Ezel jij verdraait steeds mij woorden. Jij verwees juist naar de reactie van Panthera. Dus reageer ik ook via haar op jou! En jij beweerde dat ik gezegd heb dat ze gefraudeerd heeft omdat een oprotpremie had geacceptereerd. Dat heb ik nooit beweerd. Ze is wel illegaal (en dat mag niet in NL) teruggekeerd omdat dat Franse visum maar beperkt geldig was en ALLANG was verlopen.


Je snapt niet eens hoe het Nederlandse rechtssysteem werkt en dan is zo een domme symplificatie al helemaal uit den boze.

Ik heb eerder het idee dat jij het niet snapt. En met die vergelijking ben ik niet begonnen. Maar het is natuurlijk niet leuk om geconfronteerd te worden met je hypocrisie.

Dwaalspoor
16-05-06, 12:22
Geplaatst door Julien
Jij bent juist oliedom:

Verdonk: Taida pleegt fraude
door Alexandra van den Bos en Arjen ten Cate
AMSTERDAM - Het Kosovaarse meisje Taida en haar familie hebben bij vertrek uit Nederland een premie van 7000 euro opgestreken. Dat heeft minister Verdonk (Vreemdelingen Zaken) tegenover De Telegraaf bevestigd. Verdonk verwijt het meisje keer op keer misbruik te hebben gemaakt van de regels met als doel hier te kunnen blijven om het vwo af te maken.

Taida is vorig jaar met haar familie geheel vrijwillig naar Kosovo teruggekeerd, aldus Verdonk. De vertrekpremie was bedoeld om het gezin in de gelegenheid te stellen een nieuw leven op te bouwen. Naast de 7000 euro, werden ook alle tickets betaald door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Er is volgens Verdonk ook gekeken of Taida naar een school zou kunnen met een vergelijkbare Nederlandse vwo-opleiding. Dat bleek het geval te zijn.

De VVD-bewindsvrouw heeft er schoon genoeg van dat het in Winterswijk verblijvende 18-jarige meisje in haar ogen "klinkklare onzin zit te verkopen en IND-medewerkers zwart maakt".

Het is Verdonk een doorn in het oog, zo laat ze via een woordvoerder weten, dat veel feiten in deze kwestie niet bekend zijn en een scheef beeld in ontstaan. Twee verzoeken van Taida om een voorlopige verblijfsvergunning te krijgen om hier haar vwo af te maken, zijn na vertrek afgewezen. Tot ergernis van Verdonk is het meisje na die afwijzingen niet in Pristina gebleven, maar is zij op een Frans toeristenvisum hierheen gekomen. " Dat is gewoon fraude", aldus de zegsman van de minister. Taida heeft verder steeds beweerd dat zij niet naar Belgrado kon gaan om daar een voorlopige Nederlandse verblijfsvergunning aan te vragen. "Totale nonsens", aldus de woordvoerder. "Het is haar namelijk wel gelukt om in Belgrado een paspoort aan te vragen."

En net zoals in die andere discussie bewijs ik weer met een link dat ik gelijk heb. Taida was strafbaar en moest het land uit (dat moet je niet zomaar).

Ezel jij verdraait steeds mij woorden. Jij verwees juist naar de reactie van Panthera. Dus reageer ik ook via haar op jou! En jij beweerde dat ik gezegd heb dat ze gefraudeerd heeft omdat een oprotpremie had geacceptereerd. Dat heb ik nooit beweerd. Ze is wel illegaal (en dat mag niet in NL) teruggekeerd omdat dat Franse visum maar beperkt geldig was en ALLANG was verlopen.


Ik heb eerder het idee dat jij het niet snapt. En met die vergelijking ben ik niet begonnen. Maar het is natuurlijk niet leuk om geconfronteerd te worden met je hypocrisie.

Over fraude en zo die sukkels zo snel in de mond nemen.

Rita contra rechtsstaat

Minister Verdonk slaat er verbeten op los in de zaak-Taïda Pasic. Een reconstructie roept vragen op over haar respect voor de rechtsgang – naast al openstaande vragen over de waardigheid van haar ambt, barmhartigheid en proportionaliteit.

DOOR RUTGER VAN DER HOEVEN

AMSTERDAM – Het is een ongeschreven regel in de politiek dat je doorgaans niet kunt kiezen welke gevechten je moet leveren, maar wel hoe je ze wilt uitvechten. Die wetenschap geeft een interessant perspectief op het optreden van politici, zoals dat van minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie in de zaak-Taïda Pasic: vol in de aanval via de nationale pers na verlies in twee rechtszaken; gebruikmakend van privé-informatie van de tegenstander uit de archieven van een vluchtelingendossier, en met een toonzetting die meer aan een keukenruzie dan een procedureel geschil doet denken. Het gebeurt niet elke dag, of zelfs maar elk decennium, dat een scholiere door een minister op de voorpagina van een grote krant als een leugenaar en zwendelaar wordt neergezet. Een bewuste keuze, lijkt het, voor de rol van gekrenkte Goliath.

Dat een bewindsvrouw woorden in de mond neemt als «klinkklare onzin», «totale nonsens», «fraude» en «zwartmaken» verraadt ergernis en frustratie. Dat zijn verklaarbare emoties voor een minister van Vreemdelingenzaken, die het gezicht is van een veel gekritiseerde overheidsorganisatie met een ondankbare taak, en die kritiek op haar werknemers hoog en kennelijk ook persoonlijk opneemt.

Die ergernis en frustratie hebben bovendien een voorgeschiedenis.
De ergernis is geworteld in de lente van vorig jaar, toen een groep filmmakers het project 26.000 gezichten startte, waarin asielzoekers werden geportretteerd die langer dan vijf jaar op een beslissing wachtten. De «eenzijdigheid van de berichtgeving» die Verdonk daarin zag, bewoog haar ertoe om in de Tweede Kamer aan te kondigen voortaan in de tegenaanval te gaan als een asielzaak in de media zieliger werd voorgesteld dan die volgens haar was.

De frustratie wordt op haar beurt gevoed door de aard van slepende procedures als die tegen Taïda Pasic, die een eindeloze druk op de immigratiedienst zetten en waarbij elke onnauwkeurigheid aanknopingspunt kan zijn voor nieuwe bezwaarschriften. Want als het nalopen van de zaak-Taïda Pasic iets aantoont, is het zowel hoe moeilijk iemand het recht kan verwerven in Nederland te verblijven, als hoe moeilijk de staat iemand weg kan krijgen die de juridische mogelijkheden benut om dat te bestrijden.

Toch blijft Verdonks reactie in de zaak-Taïda Pasic merkwaardig. Want niet alleen zijn frustratie en ergernis geen emoties die het optreden van een minister moeten bepalen en lijkt de stijl van Verdonks optreden niet te passen bij de aard van de zaak, de argumenten die Verdonk inbracht in de pers rechtvaardigen haar nijdige interventie ook niet.

De zaak-Taïda Pasic begon in juni 2000, toen het tijdens de oorlog uit Kosovo gevluchte gezin in Nederland asiel aanvroeg. Taïda was toen twaalf jaar oud. Over een spanne van vijfenhalf jaar deden haar ouders of Taïda zelf zes verzoeken om in Nederland te blijven. Elk verzoek werd afgewezen, in het gunstigste geval met enkele maanden, in het slechtste geval met bijna anderhalf jaar wachttijd op een beslissing.
Zoals duizenden identieke procedures vormde die van het gezin Pasic een eindeloze aaneenschakeling van beslissingen en be zwaarschriften, heen en weer gestuurde stukken, juridische haarkloverijen en dwangbevelen. En zoals in legio andere zaken werd een beroep gedaan op de energie, tijd, emoties, geld en werklast van allerhande betrokken partijen: van vluchtelingen, rechters, juristen en ambtenaren tot hulporganisaties, pleeggezinnen, politie en klasgenoten.

Wie zo’n zaak overziet, kan alleen maar hopen dat de betrokkenen iets aan die verspilde tijd en moeite overhouden waar ze wat aan hebben als alles voorbij is – voor een vluchteling bijvoorbeeld een schooldiploma, als een positieve beschikking er niet in zit. Dat de zaak-Taïda Pasic is uitgelopen op een gevecht om een positief restant na zo’n eindeloze procedure maakt het extra bitter.

De escalatie van dat gevecht begon pas eind januari, toen medescholieren protestacties opzetten tegen de opsluiting van Taïda Pasic in vreemdelingenbewaring, in afwachting van haar uitzetting. Taïda is zoals bekend nog maar een paar maanden verwijderd van haar vwo-examen en had zich in de afgelopen jaren bijzonder gemotiveerd getoond om dat diploma te halen. Toen haar familie vorig jaar naar Belgrado vertrok, studeerde zij door met opgestuurde boeken, ze vroeg driemaal een tijdelijke verblijfsvergunning aan met als doel haar opleiding af te maken en keerde vorige zomer naar Nederland terug om haar overgang naar 6 vwo veilig te stellen.

Maar met landelijke aandacht voor de zaak-Taïda Pasic, die vooral de kant van haar medestanders belichtte, werd de strijd van de scholiere een politieke zaak. De aandacht bestond aanvankelijk uit bescheiden reportages of foto’s met bijschrift van demonstrerende scholieren in de eerste week na Taïda’s opsluiting. Vanaf 25 januari werd de zaak breder opgepikt, met soms grotere artikelen en columnisten die zich erover uitspraken. En in de derde week was het dagelijks nieuws, opgehangen aan gerechtelijke uitspraken op 1 en 3 februari die nederlagen van Verdonk («verweerder» in beide zaken) betekenden.

Het nalezen van de vonnissen leert dat de uitspraken bepaald geen nipte overwinningen waren voor Pasic. Hoewel met name de Amsterdamse rechter Verdonk op 3 februari op sommige punten gelijk gaf, kregen de Immigratie- en Naturalisatiedienst IND en Verdonk toch tweemaal een flinke tik op de vingers. Zo oordeelde de Groningse rechtbank op 1 februari dat de IND het vermoeden onvoldoende had onderbouwd dat Pasic zou vluchten, dat haar aanhouding onrechtmatig was en dat de IND te kwader trouw maar deed alsof de dienst niet wist welke advocaat Pasic vertegenwoordigde of waar zij te vinden was.
De Amsterdamse rechtbank vond vervolgens dat de IND en Verdonk de problemen van Pasic om in Servië aan de juiste papieren te komen, onderschatten, dat zij verkeerde feiten over de afgifte ervan vermeldden, dat zij een medisch rapport van haar huisarts negeerden, dat zij haar problemen om zich opnieuw te vestigen in Kosovo vertekenden, dat zij verschillende procedures ten onrechte op één hoop gooiden, dat zij niet ingingen op relevante argumenten van Pasic en dat Verdonk argumenten voor de uitzetting heeft aangevoerd die zij niet met feiten kon onderbouwen. Al die fouten bij elkaar zijn zo wezenlijk, oordeelde de rechter, dat de IND in de zaak-Taïda Pasic niet simpelweg wat ontbrekende formulieren kan bijpassen en wat passages in de uitspraak kan aanpassen om dan alsnog op basis van hetzelfde dossier tot een afwijzing van Pasic’ verzoek voor tijdelijk verblijf te komen.
Voor wie dit allemaal te juridisch en technisch is, kan zo’n uitspraak ook worden samengevat als een verwoestende knock-down voor Verdonk. Nog geen knock-out, want Verdonk is terug voor een nieuwe ronde: het hoger beroep tegen deze uitspraken.

De klap kwam evenwel aan, want de uitspraken bevestigden het algemene beeld van een modelstudente die door de onbuigzame vreemdelingendienst op allerlei manieren werd opgejaagd. Daarop maakte Verdonk de keuze hoe ze dit gevecht verder zou voeren: met de handschoenen uit en buiten de ring. Op zondag 5 februari kopte De Telegraaf over de volle breedte van de voorpagina: «Verdonk: Taïda pleegt fraude». «Het Kosovaarse meisje Taïda en haar familie hebben bij vertrek uit Nederland een premie van zevenduizend euro opgestreken», begon het artikel, en reeg vervolgens soortgelijke aantijgingen aaneen die de claim moesten onderbouwen dat de jonge Kosovaarse «fraude» had gepleegd en zich oneigenlijk had gedragen. Het gevecht werd smerig.

Alvorens het verloop daarvan te volgen, is het belangrijk eerst de argumenten onder de loep te nemen die Verdonk inbracht. Het zijn er zes.

1. Om te beginnen de argumenten dat Pasic «fraude» zou hebben gepleegd – een woord dat in Nederland doorgaans uiterst voorzichtig in de mond wordt genomen. Verdonk bouwt die claim op twee argumenten. Ten eerste meent ze dat het «fraude» is dat Pasic in Haarlem een verblijfsvergunning aanvroeg en als adres een pleeggezin aldaar opgaf, maar in Winterswijk naar school ging. «Dat is fraude», liet Verdonk via haar woordvoerder weten. Het kwalijke van dit argument is dat het in de rechtszaal door Verdonk is ingebracht zonder de kwalificatie «fraude» en dat het daar door de rechter als «ten onrechte» van de hand werd gewezen. Volgens de gerechtelijke uitspraak van 1 februari volgt zowel uit de gedingstukken als uit wat de landsadvocaat namens Verdonk in de rechtszaal zei «zonder meer dat bekend was met zowel het adres van «Taïda Pasic» in Winterswijk als haar adres in Haarlem en dat zij door de week bij haar pleegouders op het adres in Winterswijk verbleef».
Het argument van Verdonk – je pleegt fraude als je ergens studeert, dat netjes meldt maar het adres van je (pleeg)ouders opgeeft voor je post – zou de helft van de Nederlandse studentenpopulatie rijp maken voor uitzetting of andere juridische actie. Het is dan ook een ongeldig argument. Niettemin bracht de minister het twee dagen later in via ’s lands grootste krant met een kwalificatie die in het Wetboek van Strafrecht voorkomt.

2. Verdonks tweede argument voor dat zware woord is dat het «gewoon fraude» was dat Pasic naar Nederland kwam op een Frans toeristenvisum. Dat is geen fraude, anders was het niet mogelijk. Verdonk bedoelde dan ook iets wat er niet staat, maar wat ze in de dagen erop uitlegde in andere media: dat het fraude is om op een toeristenvisum hierheen te komen en dan te gaan studeren. Dat is onjuist: het is legaal om naar Nederland te komen als toerist, hier te bedenken dat je wel een opleiding wilt volgen en daarop een verblijfsvergunning met dat doel aan te vragen. Nu is dat in Pasic’ geval natuurlijk niet zo gegaan – zij wist al dat ze hier wilde studeren. Dat is echter geen fraude, dat is wetten die ergens anders voor bedoeld zijn in je voordeel gebruiken. Wellicht is dat niet ethisch, maar zeker niet illegaal en ook bepaald niet iets wat in Nederland uit den boze is. Het zoeken naar gaten in de wet of het gebruiken van regels voor eigen voordeel heet doorgaans niet «fraude» maar «advocatuur», «accountancy» of «creatief boekhouden» en is een gerespecteerde manier om je brood te verdienen.

3. Verdonk zet ook andere argumenten in om aan te tonen dat Taïda Pasic zich onrechtmatig gedraagt. Maar ook die zijn stuk voor stuk ongeldig. Daar is bijvoorbeeld het derde argument van Verdonk, dat Taïda naar een gymnasium in Kosovo kan. De rechter stelde op 3 februari dat Verdonk wegkeek van de bezwaren daarbij: «De ouders van verblijven illegaal in Bosnië, zij heeft geen familie in Kosovo, terwijl uit een ambtsbericht van april 2005 blijkt dat de sociale voorzieningen aldaar niet toereikend zijn om zelfstandig te kunnen leven.» Let wel: voor een alleenstaande scholiere van de «verkeerde» etnische afkomst.
Opnieuw dringt zich de vraag op waarom Verdonk die gerechtelijke uitspraak simpelweg negeert en twee dagen later in De Telegraaf het verworpen argument glashard herhaalt. En dan nog afgezien van het feit dat de scholiere de hele opleiding dan opnieuw zou moeten doen – je kunt nu eenmaal niet na zes jaar school in Nederland opeens slagen voor je eindexamen in een compleet ander schoolsysteem. Dat Verdonk hier maar op blijft hameren, getuigt niet van realiteitszin.

4. Een vierde argument klopt half. Maar voor de helft die het klopt, is het opnieuw flauw. Verdonk verwijt Pasic namelijk dat zij best naar Belgrado kan om een tijdelijke verblijfsvergunning in Nederland aan te vragen, omdat zij daar al een paspoort heeft aangevraagd. Dit inzicht van Verdonk is te danken aan een verwijt van niemand minder dan de rechter: hij stelde dat de IND schermde met het onjuiste feit dat Pasic een paspoort in Kosovo had aangevraagd. Nu gebruikt Verdonk dat verwijt opeens in haar voordeel. Dat is niet alleen flauw, de rechter stelde namelijk dat zij de aanvraag van die tijdelijke verblijfsvergunning sowieso niet als argument mag gebruiken om haar nu Nederland uit te zetten. Waarmee het argument tegelijk waar, maar ook zwak en irrelevant wordt.

5. Een vijfde argument van Verdonk tegen Taïda Pasic is dat ze IND-medewerkers «zwartmaakt». Maar welke medewerkers? Kan kritiek op vertraagde treinen of verkeerd bezorgde post voortaan als «zwartmaken» van ns-machinisten of postbodes via de voorpagina’s van de nationale pers worden aangepakt door de verantwoordelijke ministers? Is kritiek op de IND echt vergelijkbaar met het neerzetten van een meisje als leugenaar en oplichter met naam, toenaam, leeftijd, woonplaats, opleiding, verblijfplaats van haar ouders, en ga zo maar door? Verdonks argumentatie wordt hier zo zwak dat het moeilijk is er serieus kritiek op te geven. Net als haar argument waarom háár opmerkingen per definitie niet als zwartmaken kunnen worden gezien: «Ik heb nauwkeurig afgewogen of ik deze gegevens bekend zou maken en heb haar dus niet zwartgemaakt.» Sleutelwoord: dus.

6. Een laatste argument waarmee Verdonk de sympathie voor Taïda Pasic wilde keren, was de ontboezeming dat de familie zowel zevenduizend euro als vliegtickets had gekregen om het land te verlaten – op rekening van de Nederlandse belastingbetaler – maar dat Taïda toch terugkeerde. Dit argument is wederom zowel ongeldig als flauw. Er is niets illegaals aan om te vertrekken na een mislukte asielprocedure en vervolgens op een toeristenvisum een bezoek te brengen aan familie in Europa – zoals Taïda deed. En het is ook niet tegen de wet om te vertrekken en alsnog een tijdelijk verblijf aan te vragen. Het is daarnaast een flauw verwijt, omdat het hier een gezin betreft waarvan de ouders en zussen netjes proberen een nieuw leven op te bouwen – niet in Kosovo, waarvan de IND al lang wist dat ze er niet konden terugkeren, maar in Bosnië. En het argument is bovendien te kwader trouw, omdat het gezin voor het vertrek al had aangegeven dat Taïda zou proberen via een tijdelijk verblijf haar vwo af te maken.
Zo blijkt elk argument dat Verdonk heeft ingebracht ongeldig als het onder de loep wordt genomen.

Ook Verdonks redenen om buiten het parlement publiekelijk op te treden zoals ze deed, blijven niet overeind. Ze zei hierover in De Telegraaf: «Ik breng alleen feiten op tafel. Het wordt tijd dat we in Nederland de wetten naleven.»

Om met het laatste te beginnen: misschien moet Verdonks collega Donner van Justitie, die de afgelopen jaren telkens als door een wesp gestoken reageerde wanneer politici kritiek uitten op de rechterlijke macht, haar eens uitleggen dat de rechter en niet de minister in Nederland bepaalt wat in strijd is met de wet en wat niet. In dit geval hebben twee rechters dat ook gedaan. Een mooie aanleiding voor iemand met de verantwoordelijkheden van het ministerschap om de mond te houden. Dat Verdonk dat niet heeft gedaan, toont uiteindelijk minachting voor de bepalingen van de rechtsstaat. En dat is niet zomaar een verwijt aan een minister. Het zou interessant zijn om te weten of dit afgelopen vrijdag tijdens het kabinetsoverleg over tafel is gegaan.
Behalve door het «naleven van wetten» werd Verdonk in haar motivering om naar De Telegraaf te stappen ook gedreven door haar voornemen om «eenzijdige beeldvorming» te bestrijden door het inbrengen van «feiten», zoals ze vorig jaar al aankondigde. Wie het interview met De Telegraaf erop naleest, ziet de balans tussen mening en feit echter naar het eerste doorslaan: «klinkklare onzin», «totale nonsens» en dergelijke uitlatingen zijn moeilijk «feiten» te noemen. Over de vraag of een minister met de feiten die Verdonk wél noemde niet in overtreding is, buigt het College Bescherming Persoonsgegevens zich nu.

Wat het tweede betreft, de eenzijdige beeldvorming, wordt het zo langzamerhand de vraag of Verdonk en anderen niet vooral windmolens bestrijden. Verdonk weet zich de laatste jaren onder meer consequent gesteund door de grootste krant van Nederland en het grootste opinieblad. Zij lijkt ook anderen soms voor haar doeleinden te kunnen inschakelen – zo schreef HP/De Tijd in een coproductie met de IND vier portretten van asielzoekers die een antwoord op 26.000 gezichten vormden, waar Verdonk zich aan had geërgerd.

Wie De Telegraaf nabladert, kan Verdonks schets van een hevig bevooroordeeld perslandschap toch moeilijk serieus nemen. Op 5 februari: met een enorme kop erboven de tegenaanval van Verdonk op de voorpagina. Een dag later: «Kamer pal achter Verdonk», kopt de krant, en eronder: «Meerderheid verheugd over ‹tegengeluid› in zaak-Taïda». In het stuk blijken VVD en LPF het «hartgrondig» eens met Verdonk en wordt de vrees in het CDA om de aanval van de zondag ervoor aan de C in de partijnaam te toetsen aangegrepen om deze partij «vierkant achter de actie van de minister» te verklaren. Op 7 februari verschijnt een hoofdcommentaar. «Rond Taïda zijn inmiddels vele verhalen verschenen waarbij de minister en haar ambtenaren telkens de zwartepiet kregen toegespeeld. De feiten zijn echter anders», stelt de krant. En even verder: «De medestanders van Taïda kiezen in dit menselijke drama vol voor de aanval op Verdonk en de ambtenaren. Daarbij worden leugens niet geschuwd.» Een dag later gebruikt De Telegraaf reacties op de eigen website voor een artikel onder de kop «Taïda moet weg, en wel direct». Onderkop: «Uitleg minister doet mening omslaan». De Telegraaf baseert die claim op het feit dat maar liefst 57 procent van de respondenten vindt dat Pasic haar vwo niet mag afmaken. «Het lijkt erop dat de uitlatingen van minister Verdonk in de Zondagkrant Taïda de das hebben omgedaan. De sympathie sloeg om», concludeert De Telegraaf.

Wie dit naleest vraagt zich af waar Verdonk het in hemelsnaam over heeft als zij over «eenzijdige berichtgeving» spreekt. Gepolariseerde berichtgeving: zeker. En er is ook Verdonk- kritische pers. Maar welke minister klaagt nu zo consequent en zelfs in de Tweede Kamer over de media als ’s lands grootste krant zich zo duidelijk tot haar kamp bekent?
Behalve Verdonks argumenten blijft zo ook haar motivatie om te interveniëren via de pers niet overeind.

Kortom: ondeugdelijke argumenten, slechte redenen. Hoewel dit de belangrijkste punten zijn om haar optreden aan te toetsen, blijven ook andere bezwaren staan. Allereerst het emotionele argument: waarom in hemelsnaam een meisje dat zo’n logische reden heeft om nog even in Nederland te blijven zó aanvallen? Remco Campert in de Volkskrant en Marjoleine de Vos van NRC Handelsblad trachtten de emoties, die aan hun weerzin ten grondslag lagen, te vatten. «Ik moet eerlijk zeggen dat de tranen me in de ogen sprongen – en dat ik niet meteen wist wat voor tranen dat waren», schreef Marjoleine de Vos over het moment waarop ze over de zaak-Taïda Pasic hoorde. «Zeker niet alleen medeleven, al zat dat er ook in. Maar ook hulpeloosheid en machteloosheid en schaamte.»

Gelden zulke argumenten? Of gelden alleen de wetten, zelfs als een rechter ze niet goed begrepen heeft? Mag je – zelfs als er geld is betaald – nog oproepen tot menselijkheid, barmhartigheid en redelijkheid? Of is met zevenduizend euro voor de ouders afstand van dat recht gedaan?

En wat valt er te zeggen over andere argumenten die allemaal geen wetten zijn, zoals de waardigheid van het ambt van minister? Mag je – zelfs als een scholiere van twee adressen gebruikmaakt – van een minister vragen dat ze niet in de krant loopt te kiften op een meisje? Mag je van haar vragen dat ze uit respect voor haar eigen functie en de uitstraling van haar ambt als dienaar van de kroon een geschil niet uitvecht in woorden die passen bij een ruzie om de heg met de buurvrouw?

Of over proportionaliteit? Mag je een lid van de regering van een land met zoveel nijpender en belangrijker problemen vragen – zelfs als iemand met een visum voor een ander Schengen-land Nederland is binnengekomen – dat zij haar energie, aandacht en werktijd steekt in andere zaken dan revanche nemen op een achttienjarig meisje dat haar dienst IND niet met het gepaste respect heeft behandeld?
Dat minister Verdonk niet eens op dit soort argumenten ingaat – ze wellicht niet relevant acht – stemt bijzonder somber.

Dat doet verlangen naar iemand op die ministerspost die uitstraalt de baan ondankbaar maar nodig te achten, die uitstraalt met tegenzin beslissingen te moeten nemen die diep in mensenlevens ingrijpen. Rustiger, barmhartiger, minder rancuneus, minder opvliegend. Dat ondankbare ambt verdient een betere minister.

© RUTGER VAN DER HOEVEN / De Groene Amsterdammer

Julien
16-05-06, 13:51
ja en..?? Dat is een mening van een journalist. uiteindelijk heeft de minister het laatste woord en de uitvoerende taak. En zij is tot de conclusie gekomen dat Taïda fraude heeft gepleegd.
Geef nou maar gewoon toe dat als je vindt dat Taïda in Nederland had mogen blijven, Ayaan dat dan ook mag!

Dwaalspoor
16-05-06, 13:57
Geplaatst door Julien
ja en..?? Dat is een mening van een journalist. uiteindelijk heeft de minister het laatste woord en de uitvoerende taak. En zij is tot de conclusie gekomen dat Taïda fraude heeft gepleegd.
Geef nou maar gewoon toe dat als je vindt dat Taïda in Nederland had mogen blijven, Ayaan dat dan ook mag!

Sukkel, fraude is strafbaar, is Taida vervolgd voor fraude?

Een minister kan ook een mening hebben maar dat wil niet zeggen dat het waar is. De rechter heeft het laatste woord. de rechter heeft nergens gesproken dat haar aanvraag is afgewezen vanwege fraude of leugens en ook is ze niet vervolgd voor fraude.

Julien
16-05-06, 14:30
Geplaatst door Dwaalspoor
Sukkel, fraude is strafbaar, is Taida vervolgd voor fraude?

Een minister kan ook een mening hebben maar dat wil niet zeggen dat het waar is. De rechter heeft het laatste woord. de rechter heeft nergens gesproken dat haar aanvraag is afgewezen vanwege fraude of leugens en ook is ze niet vervolgd voor fraude.

Fraude is een ruim begrip. en als je je niet aan de afspraken houd (een oprotpremie accepteren en niet meer terugkeren naar NL en dan met een verlopen Frans toeristenvisum in Nederland een opleiding volgen) dan pleeg je ook fraude. En niet elke fraude wordt vervolgd. De consequentie kan ook zijn dat je dan het land wordt uitgestuurd. En inderdaad heeft Verdonk dan het laatste woord. Ik weet niet meer of er ook een rechter aan te pas kwam, maar die had Verdonk hoogstwaarschijnlijk gelijk gegeven.

En met het roepen van sukkel kom je niet geloofwaardiger over hoor. Ik bewijs wel keer op keer dat jij een hypocriet bent.

Dwaalspoor
16-05-06, 14:46
Geplaatst door Julien
Fraude is een ruim begrip. en als je je niet aan de afspraken houd (een oprotpremie accepteren en niet meer terugkeren naar NL en dan met een verlopen Frans toeristenvisum in Nederland een opleiding volgen) dan pleeg je ook fraude. En niet elke fraude wordt vervolgd. De consequentie kan ook zijn dat je dan het land wordt uitgestuurd. En inderdaad heeft Verdonk dan het laatste woord. Ik weet niet meer of er ook een rechter aan te pas kwam, maar die had Verdonk hoogstwaarschijnlijk gelijk gegeven.

En met het roepen van sukkel kom je niet geloofwaardiger over hoor. Ik bewijs wel keer op keer dat jij een hypocriet bent.


1. Om te beginnen de argumenten dat Pasic «fraude» zou hebben gepleegd – een woord dat in Nederland doorgaans uiterst voorzichtig in de mond wordt genomen. Verdonk bouwt die claim op twee argumenten. Ten eerste meent ze dat het «fraude» is dat Pasic in Haarlem een verblijfsvergunning aanvroeg en als adres een pleeggezin aldaar opgaf, maar in Winterswijk naar school ging. «Dat is fraude», liet Verdonk via haar woordvoerder weten. Het kwalijke van dit argument is dat het in de rechtszaal door Verdonk is ingebracht zonder de kwalificatie «fraude» en dat het daar door de rechter als «ten onrechte» van de hand werd gewezen . Volgens de gerechtelijke uitspraak van 1 februari volgt zowel uit de gedingstukken als uit wat de landsadvocaat namens Verdonk in de rechtszaal zei «zonder meer dat bekend was met zowel het adres van «Taïda Pasic» in Winterswijk als haar adres in Haarlem en dat zij door de week bij haar pleegouders op het adres in Winterswijk verbleef».

Het argument van Verdonk – je pleegt fraude als je ergens studeert, dat netjes meldt maar het adres van je (pleeg)ouders opgeeft voor je post – zou de helft van de Nederlandse studentenpopulatie rijp maken voor uitzetting of andere juridische actie. Het is dan ook een ongeldig argument. Niettemin bracht de minister het twee dagen later in via ’s lands grootste krant met een kwalificatie die in het Wetboek van Strafrecht voorkomt.

2. Verdonks tweede argument voor dat zware woord is dat het «gewoon fraude» was dat Pasic naar Nederland kwam op een Frans toeristenvisum. Dat is geen fraude, anders was het niet mogelijk. Verdonk bedoelde dan ook iets wat er niet staat, maar wat ze in de dagen erop uitlegde in andere media: dat het fraude is om op een toeristenvisum hierheen te komen en dan te gaan studeren. Dat is onjuist: het is legaal om naar Nederland te komen als toerist, hier te bedenken dat je wel een opleiding wilt volgen en daarop een verblijfsvergunning met dat doel aan te vragen. Nu is dat in Pasic’ geval natuurlijk niet zo gegaan – zij wist al dat ze hier wilde studeren. Dat is echter geen fraude, dat is wetten die ergens anders voor bedoeld zijn in je voordeel gebruiken. Wellicht is dat niet ethisch, maar zeker niet illegaal en ook bepaald niet iets wat in Nederland uit den boze is. Het zoeken naar gaten in de wet of het gebruiken van regels voor eigen voordeel heet doorgaans niet «fraude» maar «advocatuur», «accountancy» of «creatief boekhouden» en is een gerespecteerde manier om je brood te verdienen.

3. Verdonk zet ook andere argumenten in om aan te tonen dat Taïda Pasic zich onrechtmatig gedraagt. Maar ook die zijn stuk voor stuk ongeldig. Daar is bijvoorbeeld het derde argument van Verdonk, dat Taïda naar een gymnasium in Kosovo kan. De rechter stelde op 3 februari dat Verdonk wegkeek van de bezwaren daarbij: «De ouders van verblijven illegaal in Bosnië, zij heeft geen familie in Kosovo, terwijl uit een ambtsbericht van april 2005 blijkt dat de sociale voorzieningen aldaar niet toereikend zijn om zelfstandig te kunnen leven.» Let wel: voor een alleenstaande scholiere van de «verkeerde» etnische afkomst.
Opnieuw dringt zich de vraag op waarom Verdonk die gerechtelijke uitspraak simpelweg negeert en twee dagen later in De Telegraaf het verworpen argument glashard herhaalt. En dan nog afgezien van het feit dat de scholiere de hele opleiding dan opnieuw zou moeten doen – je kunt nu eenmaal niet na zes jaar school in Nederland opeens slagen voor je eindexamen in een compleet ander schoolsysteem. Dat Verdonk hier maar op blijft hameren, getuigt niet van realiteitszin.

4. Een vierde argument klopt half. Maar voor de helft die het klopt, is het opnieuw flauw. Verdonk verwijt Pasic namelijk dat zij best naar Belgrado kan om een tijdelijke verblijfsvergunning in Nederland aan te vragen, omdat zij daar al een paspoort heeft aangevraagd. Dit inzicht van Verdonk is te danken aan een verwijt van niemand minder dan de rechter: hij stelde dat de IND schermde met het onjuiste feit dat Pasic een paspoort in Kosovo had aangevraagd. Nu gebruikt Verdonk dat verwijt opeens in haar voordeel. Dat is niet alleen flauw, de rechter stelde namelijk dat zij de aanvraag van die tijdelijke verblijfsvergunning sowieso niet als argument mag gebruiken om haar nu Nederland uit te zetten. Waarmee het argument tegelijk waar, maar ook zwak en irrelevant wordt.

5. Een vijfde argument van Verdonk tegen Taïda Pasic is dat ze IND-medewerkers «zwartmaakt». Maar welke medewerkers? Kan kritiek op vertraagde treinen of verkeerd bezorgde post voortaan als «zwartmaken» van ns-machinisten of postbodes via de voorpagina’s van de nationale pers worden aangepakt door de verantwoordelijke ministers? Is kritiek op de IND echt vergelijkbaar met het neerzetten van een meisje als leugenaar en oplichter met naam, toenaam, leeftijd, woonplaats, opleiding, verblijfplaats van haar ouders, en ga zo maar door? Verdonks argumentatie wordt hier zo zwak dat het moeilijk is er serieus kritiek op te geven. Net als haar argument waarom háár opmerkingen per definitie niet als zwartmaken kunnen worden gezien: «Ik heb nauwkeurig afgewogen of ik deze gegevens bekend zou maken en heb haar dus niet zwartgemaakt.» Sleutelwoord: dus.

6. Een laatste argument waarmee Verdonk de sympathie voor Taïda Pasic wilde keren, was de ontboezeming dat de familie zowel zevenduizend euro als vliegtickets had gekregen om het land te verlaten – op rekening van de Nederlandse belastingbetaler – maar dat Taïda toch terugkeerde. Dit argument is wederom zowel ongeldig als flauw. Er is niets illegaals aan om te vertrekken na een mislukte asielprocedure en vervolgens op een toeristenvisum een bezoek te brengen aan familie in Europa – zoals Taïda deed. En het is ook niet tegen de wet om te vertrekken en alsnog een tijdelijk verblijf aan te vragen. Het is daarnaast een flauw verwijt, omdat het hier een gezin betreft waarvan de ouders en zussen netjes proberen een nieuw leven op te bouwen – niet in Kosovo, waarvan de IND al lang wist dat ze er niet konden terugkeren, maar in Bosnië. En het argument is bovendien te kwader trouw, omdat het gezin voor het vertrek al had aangegeven dat Taïda zou proberen via een tijdelijk verblijf haar vwo af te maken.
Zo blijkt elk argument dat Verdonk heeft ingebracht ongeldig als het onder de loep wordt genomen.

Voor de rest heb ik geen tijd voor een franse kleuter.

Julien
16-05-06, 16:32
je voegt niks toe aan mijn vragen. je bent simpel aan het copy/pasten uit een oudere past van jezelf. dat kan zelfs een kleuter. jij bent hier de berberse kleuter.

Dwaalspoor
16-05-06, 16:36
Geplaatst door Julien
je voegt niks toe aan mijn vragen. je bent simpel aan het copy/pasten uit een oudere past van jezelf. dat kan zelfs een kleuter. jij bent hier de berberse kleuter.

Dan moet je het ook lezen dan zou je inzien dat je argumenten waardeloos zijn. Ik heb ze zelfs voor je vetgedrukt.

delankmoedige
16-05-06, 17:13
En nu hopen dat we Wilders en racisten zoals Ellian, Ephimenco of Scheffer nu ook vertrekken. Want die horen niet thuis in een tolerant Nederland.
Eindelijk gaat het weer de goede kant op in dit land.
:gniffel:

gh.wille
16-05-06, 23:32
Geplaatst door delankmoedige
En nu hopen dat we Wilders en racisten zoals Ellian, Ephimenco of Scheffer nu ook vertrekken. Want die horen niet thuis in een tolerant Nederland.
Eindelijk gaat het weer de goede kant op in dit land.
:gniffel:

Nu nog alle joden er uit en de P.V.D.A weer aan het bewind , velen met mij hun A.O W kwijt en het land bankroet en iedere burger doet zijn plicht :
Niet vergeten de grenzen open en de beursen dicht!
:gniffel: :rolleyes: