PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Onderwijs allochtonen in Nederland blijft achter'



vlegeltje
15-05-06, 14:34
maandag 15 mei 2006

‘Onderwijs allochtonen in Nederland blijft achter'
ANP


BRUSSEL - De lidstaten van de Europese Unie, waaronder ook Nederland, slagen er veel minder in om kinderen van immigranten succesvol op te leiden dan landen als Australië, Nieuw-Zeeland en Canada. Jonge allochtonen krijgen daardoor geen gelijke kansen op de arbeidsmarkt, wat de integratie niet ten goede komt. Dat schrijft de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling in een maandag verschenen rapport.


Duitsland komt er in het OESO-rapport over zeventien ontwikkelde landen het slechtst vanaf. Maar ook Nederland staat in het rijtje van landen waar autochtone leerlingen het vaakst met een achterstand de school verlaten, samen met Frankrijk, Oostenrijk, Denemarken, België en niet-EU-lid Zwitserland. In de West-Europese landen is in Zweden het verschil in schoolprestaties tussen allochtone en autochtone kinderen het kleinst.

Volgens de OESO is het merendeel van de allochtone leerlingen zeer gemotiveerd en kunnen hun mindere schoolprestaties slechts ten dele worden verklaard uit verschillen in sociaal-economische achtergrond. Taalonderwijs is een veel belangrijker factor, aldus het rapport. De landen waar het onderwijs aan allochtonen wel functioneert hebben uitgebreide programma's om kinderen van immigranten extra taallessen te geven.

het rapport (http://www.pisa.oecd.org/dataoecd/2/38/36664934.pdf)

observer
15-05-06, 15:47
blijft apart dat naarmate de generaties opvolgen het probleem steeds groter wordt, een kind van ouders geboren in nederland zou geen taalachterstand mogen hebben, ja tenzij men thuis vast zit in het verleden ipv te kiezen voor de toekomst

vlegeltje
15-05-06, 16:05
Geplaatst door observer
blijft apart dat naarmate de generaties opvolgen het probleem steeds groter wordt, een kind van ouders geboren in nederland zou geen taalachterstand mogen hebben, ja tenzij men thuis vast zit in het verleden ipv te kiezen voor de toekomst

Als je het rapport had gelezen zou je begrijpen dat er een correllatie (een verband) is tussen de kwaliteit van het taalonderwijs en de participatie (deelname) aan het arbeidsproces door tweede generatie migranten.

waterfiets
15-05-06, 16:15
Geplaatst door vlegeltje
Als je het rapport had gelezen zou je begrijpen dat er een correllatie (een verband) is tussen de kwaliteit van het taalonderwijs en de participatie (deelname) aan het arbeidsproces door tweede generatie migranten.

.. dat kan ik mij goed voorstellen. Taalkennis is inderdaad zeer bepalend voor het succes in alle vormen van onderwijs. Stom genoeg gaan ze dat taalonderwijs nu liberaliseren waardoor het alleen maar achteruit zal gaan maar goedkoper voor de overheid zal worden.

super ick
15-05-06, 16:16
Geplaatst door vlegeltje
Als je het rapport had gelezen zou je begrijpen dat er een correllatie (een verband) is tussen de kwaliteit van het taalonderwijs en de participatie (deelname) aan het arbeidsproces door tweede generatie migranten.

Ja extra onderwijs maar dat mocht nooit. Er mocht geen verschil gemaakt worden. Het zwarte jongetje of bruine meisje mocht niet langer op school zitten dan het blanke jongetje of meisje, dat is discriminatie. Niet het ene kind vrij op woensdagmiddag en het andere buiten spelen.
Ik ben zelfs op basisscholen geweest waar de Turkse kinderen lessen kregen over Turkije en de Turkse taal van een Turkse leraar in de tijd dat andere kinderen de gewone reguliere lessen volgden. O.a. taal!
Komen de kinderen uit school dan treffen ze 9 vd 10 keer een tv aan die aan staat op.........een Turkse zender (zie het aantal schotels) Nederland durft niet af te dwingen en krijgt nu de rekening gepresenteerd. (en indirect hella ook de allochtonen)

vlegeltje
15-05-06, 17:49
Geplaatst door waterfiets
.. dat kan ik mij goed voorstellen. Taalkennis is inderdaad zeer bepalend voor het succes in alle vormen van onderwijs. Stom genoeg gaan ze dat taalonderwijs nu liberaliseren waardoor het alleen maar achteruit zal gaan maar goedkoper voor de overheid zal worden.

Psies.

Twee en een half jaar geleden was er bij mij in de buurt geen onderwijs in Nederlandse taal voor volwassenen. Er wonen 50% migranten in de wijk (38 nationaliteiten). Er kwamen geen aanvragen voor een taalcursus binnen. Mensen die een taalcursus wilden moesten een formulier opvragen bij het ROC, invulen en opsturen. Als er dan 15 formulieren binnen waren uit 1 wijk, kregen ze in die wijk een cursus. Maar als je geen Nederlands beheerst, hoe moet je dan een formulier invullen?

Ik ben toen met een Marokkaanse vriend van me door de wijk gereden en heb alle adressen verzameld waar Marokkanen woonden. Ben toen met iemand van het welzijnswerk deur aan deur gaan vragen of mensen behoefte hadden aan een cursus en heb meteen de formulieren ingevuld. 45 aanvragen hebben we verzameld. Het ROC schrok zich kapot. Ze konden meteen 3 cursussen beginnen.

Inmiddels heeft Verdonk het taalonderwijs geliberaliseerd. De goedkoopste aanbieder van de cursus krijgt de opdracht. De cursus is nu niet meer in de wijk, maar 3 kilometer verderop. Dat is goedkoper. Er zit geen kinderopvang meer bij, want dat is te duur. Er gaan nu dus nauwelijks meer mensen naar die taalcursus.

Ik zal nog eens een leuk initiatief nemen...

Bedankt hoor Verdonk...

vlegeltje
15-05-06, 17:52
Geplaatst door superdick
Het is allemaal de schuld van Paars, de schotelantenne en de ouders...

Volgens de OESO is het merendeel van de allochtone leerlingen zeer gemotiveerd maar schiet het onderwijs tekort.

Iglo
15-05-06, 18:37
Geplaatst door vlegeltje
Volgens de OESO is het merendeel van de allochtone leerlingen zeer gemotiveerd maar schiet het onderwijs tekort. Mijn moeder is zelf een onderwijzeres en als ik haar hoor over de aandacht die ze besteden aan onderwijs en taal in het specifiek, dan denk ik dat je het onderwijs tekort doet.
Zolang er thuis nooit Nederlans gepraat wordt, zo lang de televisie nooit op een Nederlands net staat, is het heel moeilijk voor een school om deze gigantische achterstand recht te trekken.

nard
15-05-06, 18:56
Stieredrek.

Het onderwijs én alle aangrenzende voorzieningen zijn prima. Te goed. Je kunt zelfs zonder de taal te leren je broek ophouden in dit land.
Ik zoek de oorzaken meer op t vlak van bereidwilligheid tot aanpassen.

Er moeten wat meer aanmoedingen ingebouwd worden. Zacht uitgedrukt.
Niks vangnetten en knuffelzakken. Op je eigen p.... staan en laat maar zien wat je wíl en kúnt.

super ick
15-05-06, 19:00
Geplaatst door vlegeltje
Psies.

Twee en een half jaar geleden was er bij mij in de buurt geen onderwijs in Nederlandse taal voor volwassenen. Er wonen 50% migranten in de wijk (38 nationaliteiten). Er kwamen geen aanvragen voor een taalcursus binnen. Mensen die een taalcursus wilden moesten een formulier opvragen bij het ROC, invulen en opsturen. Als er dan 15 formulieren binnen waren uit 1 wijk, kregen ze in die wijk een cursus. Maar als je geen Nederlands beheerst, hoe moet je dan een formulier invullen?

Ik ben toen met een Marokkaanse vriend van me door de wijk gereden en heb alle adressen verzameld waar Marokkanen woonden. Ben toen met iemand van het welzijnswerk deur aan deur gaan vragen of mensen behoefte hadden aan een cursus en heb meteen de formulieren ingevuld. 45 aanvragen hebben we verzameld. Het ROC schrok zich kapot. Ze konden meteen 3 cursussen beginnen.

Inmiddels heeft Verdonk het taalonderwijs geliberaliseerd. De goedkoopste aanbieder van de cursus krijgt de opdracht. De cursus is nu niet meer in de wijk, maar 3 kilometer verderop. Dat is goedkoper. Er zit geen kinderopvang meer bij, want dat is te duur. Er gaan nu dus nauwelijks meer mensen naar die taalcursus.

Ik zal nog eens een leuk initiatief nemen...

Bedankt hoor Verdonk...

Waarom moet er winst gemaakt worden op het leren van de taal van je nieuwe moederland?
In iedere middelgrote stad staat een PABO. Als alle leerlingen die bv in het laatste jaar zitten, een verplichte stageperiode moeten lopen op een avondschool en daar gezamenlijk 2 avonden in de week Nederlandse les gaan geven dan zijn ze gemiddeld niet eens 1 keer per maand bezig en bewijzen daarmee zichzelf en de maatschappij een grote dienst.

Morgen beginnen?

super ick
15-05-06, 19:04
Geplaatst door Iglo
Mijn moeder is zelf een onderwijzeres en als ik haar hoor over de aandacht die ze besteden aan onderwijs en taal in het specifiek, dan denk ik dat je het onderwijs tekort doet.
Zolang er thuis nooit Nederlans gepraat wordt, zo lang de televisie nooit op een Nederlands net staat, is het heel moeilijk voor een school om deze gigantische achterstand recht te trekken.

Sterker er zijn voorbeelden dat in reguliere schooltijd als andere kinderen bv Nederlnads leren, deze leerlingen de taal en gebruiken onderwezen krijgen van hun land van herkomst door een leraar met dezelfde achtergrond.
Zo missen ze zelfs lessen waar ze eigenlijk extra lessen nodig hebben.
En over die TV en Nederlands praten tegen je kinderen, daar heeft je moeder in veel gevallen gelijk in.
Ik heb de persoonlijke ervaring, in een volksbuurt dat meer dan de helft van de vaders en moeders geen Nederlands tegen de kinderen praat.
En de school krijgt de schuld en moet dat even recht trekken.

vlegeltje
15-05-06, 19:17
Geplaatst door Iglo
Mijn moeder is zelf een onderwijzeres en als ik haar hoor over de aandacht die ze besteden aan onderwijs en taal in het specifiek, dan denk ik dat je het onderwijs tekort doet.
Zolang er thuis nooit Nederlans gepraat wordt, zo lang de televisie nooit op een Nederlands net staat, is het heel moeilijk voor een school om deze gigantische achterstand recht te trekken.

Met alle respect voor jouw moeder, de OESO heeft met internationaal vergelijkend onderzoek aangetoond dat de kwaliteit van het onderwijs aan migranten in Nederland, vergeleken met andere landen, er slecht bijstaat. Alleen Duitsland en nog een paar andere landen doen het veel slechter.

vlegeltje
15-05-06, 19:18
Geplaatst door nard
Stieredrek.

Het onderwijs én alle aangrenzende voorzieningen zijn prima. Te goed. Je kunt zelfs zonder de taal te leren je broek ophouden in dit land.
Ik zoek de oorzaken meer op t vlak van bereidwilligheid tot aanpassen.

Er moeten wat meer aanmoedingen ingebouwd worden. Zacht uitgedrukt.
Niks vangnetten en knuffelzakken. Op je eigen p.... staan en laat maar zien wat je wíl en kúnt.

Ha Nard, da's weer lang geleden hè. :lachu:

Nog geen steek veranderd zie ik :)

vlegeltje
15-05-06, 19:23
Geplaatst door superdick
Waarom moet er winst gemaakt worden op het leren van de taal van je nieuwe moederland?
In iedere middelgrote stad staat een PABO. Als alle leerlingen die bv in het laatste jaar zitten, een verplichte stageperiode moeten lopen op een avondschool en daar gezamenlijk 2 avonden in de week Nederlandse les gaan geven dan zijn ze gemiddeld niet eens 1 keer per maand bezig en bewijzen daarmee zichzelf en de maatschappij een grote dienst.

Morgen beginnen?

Doen we hier al.

We zijn in februari begonnen met het koppelen van studiebegeleiding aan ons zaalvoetbalproject. Niet komen op de bijles = niet mee mogen voetballen. 4 studenten van de PABO geven dat hier op de VMBO. Is groot succes. Studieresultaten gaan vooruit. Leraren zijn zeer tevreden.

Nog meer ideeën?

Doe jij ook nog wat?

Vrijwilligerswerk ofzo?

tukkersterror
15-05-06, 19:24
Geplaatst door Iglo
Mijn moeder is zelf een onderwijzeres en als ik haar hoor over de aandacht die ze besteden aan onderwijs en taal in het specifiek, dan denk ik dat je het onderwijs tekort doet.
Zolang er thuis nooit Nederlans gepraat wordt, zo lang de televisie nooit op een Nederlands net staat, is het heel moeilijk voor een school om deze gigantische achterstand recht te trekken.

Het is denk ik niet alleen de feiten die je opnoemt, vraag eens aan een gemiddelde jongen van allochtone afkomst hoeveel boeken zij lezen, laat hun eens een werkstuk maken over een kranten verslag, denk dat het ook te maken heeft met een stukje cultuur, laat naar bed, buiten spelen en leven.
Maar het zijn niet alleen de alochtone kinderen ook de autochtone kinderen krijgen problemen met de Nederlandse taal door computer gebruik.
Zag laatst bij een leraar die een dictee had gegeven de leukste computer taal staan waar wij nog veel van kunnen leren.
W8 =wacht W88= wachten.

Ik kan alleen adviseren om kinderen die een achterstand hebben in taal, laat ze lezen, veel lezen.

Mijn twee kids zijn van de Donald Duck, via de Kijk terecht gekomen bij de normale lectuur en boeken en lezen gemiddeld per week een boek weg en de oudste zit nu al twee jaar naast steven king ook wetenschapelijke boeken te lezen die hem intresseren.

observer
15-05-06, 19:30
Geplaatst door vlegeltje
Met alle respect voor jouw moeder, de OESO heeft met internationaal vergelijkend onderzoek aangetoond dat de kwaliteit van het onderwijs aan migranten in Nederland, vergeleken met andere landen, er slecht bijstaat. Alleen Duitsland en nog een paar andere landen doen het veel slechter. migranten dus maar de probleemkinderen waar we over praten zijn geen migranten zijn hier geboren

zowiezo krijgen scholen met veel allochtone leerlingen al meer geld dan andere scholen

het probleem zit hem dus niet in het onderwijs het probleem zit hem in het gebrek aan kennis van het nederlands VOOR ze naar school gaan, en we praten hier meestal nog niet eens over ouders van de 1e generatie maar hun kinderen die vaak ook hier op school hebben gezeten

wat je ziet is gewoon het gevolg van het isolatiegedrag, waarbij thuis nog steeds in het verleden wordt geleefd incl taal, je ziet ze hier overal rondlopen kinderen 3 4 jaar die alleen maar turks brabbelen (en dit zijn in het geval waar ik over praat gewoon kinderen van goed opgeleide ouders die goed nederlands spreken)

vlegeltje
15-05-06, 19:34
Geplaatst door superdick
Sterker er zijn voorbeelden dat in reguliere schooltijd als andere kinderen bv Nederlnads leren, deze leerlingen de taal en gebruiken onderwezen krijgen van hun land van herkomst door een leraar met dezelfde achtergrond.
Zo missen ze zelfs lessen waar ze eigenlijk extra lessen nodig hebben.
En over die TV en Nederlands praten tegen je kinderen, daar heeft je moeder in veel gevallen gelijk in.
Ik heb de persoonlijke ervaring, in een volksbuurt dat meer dan de helft van de vaders en moeders geen Nederlands tegen de kinderen praat.
En de school krijgt de schuld en moet dat even recht trekken.

Ach man, les in eigen taal en cultuur is 4 jaar geleden al afgeschaft.

Die ervaring heb ik ook, dat ouders geen NL spreken tegen de kinderen. Die kinderen spreken dan wel weer NL onder elkaar.

Vorig jaar hadden we straatspeeldag. Een van de ouders wilde wel meehelpen. Komen die kinderen op me af: hé, die man spreekt geeneens NL. Dus die werd afgezeken door die kinderen. Kon ie afdruipen.

Nee hoor, als je hier in de buurt geen NL spreekt dan ben je een sukkel, en dat zul je merken ook. Behalve dan voor de oudere generatie. Maar ja, dat zijn opa's en oma's. Die moet je ook niet meer lastig vallen met dat integratiegezeik.

Trouwens bij mijn ouders thuis spreken ze ook dialect. Ik ben ook pas Nederlands gaan spreken op school. :)

tukkersterror
15-05-06, 19:34
Geplaatst door vlegeltje
Doen we hier al.

We zijn in februari begonnen met het koppelen van studiebegeleiding aan ons zaalvoetbalproject. Niet komen op de bijles = niet mee mogen voetballen. 4 studenten van de PABO geven dat hier op de VMBO. Is groot succes. Studieresultaten gaan vooruit. Leraren zijn zeer tevreden.

Nog meer ideeën?

Doe jij ook nog wat?

Vrijwilligerswerk ofzo?

FC. Twente heeft hier in Hengelo zijn trainings kamp, ze zijn vorig jaar een project gestart "Twente in de wijk" en geven kansarme jongeren een zeer goede kans, voetballers begeleiden hun 2 uur perdag met huiswerk, checken ook hun resultaten en als beloning mogen zij mee trainen met de selectie en gratis de thuis wedstrijden bezoeken.
Jongens en ook meisjes die vroegtijdig met school zijn gestopt, gaan weer naar school (en met plezier) en krijgen hun leven weer op een rij.

Het was eigelijk als grap begonnen, omdat twente veel last bezorgde in de woonwijk, maar na een maand zagen ze wat voor een goed werk er gedaan werd.

tukkersterror
15-05-06, 19:39
Geplaatst door observer
migranten dus maar de probleemkinderen waar we over praten zijn geen migranten zijn hier geboren

zowiezo krijgen scholen met veel allochtone leerlingen al meer geld dan andere scholen

het probleem zit hem dus niet in het onderwijs het probleem zit hem in het gebrek aan kennis van het nederlands VOOR ze naar school gaan, en we praten hier meestal nog niet eens over ouders van de 1e generatie maar hun kinderen die vaak ook hier op school hebben gezeten

wat je ziet is gewoon het gevolg van het isolatiegedrag, waarbij thuis nog steeds in het verleden wordt geleefd incl taal, je ziet ze hier overal rondlopen kinderen 3 4 jaar die alleen maar turks brabbelen (en dit zijn in het geval waar ik over praat gewoon kinderen van goed opgeleide ouders die goed nederlands spreken)

Beste observer, hier in Hengelo hebben wij een bedrijf waar internationale mensen werken, die komen rechtstreeks uit een vreemd land met kinderen.
Kinderen komen op een gewone school (Vockerschool dalton onderwijs) en spreken binnen een maand Nederlands en binnen een jaar is de achterstand weggewerkt.
Waarom kunnen deze kinderen het dan wel?

vlegeltje
15-05-06, 19:40
Geplaatst door tukkersterror

Maar het zijn niet alleen de alochtone kinderen ook de autochtone kinderen krijgen problemen met de Nederlandse taal door computer gebruik.
Zag laatst bij een leraar die een dictee had gegeven de leukste computer taal staan waar wij nog veel van kunnen leren.
W8 =wacht W88= wachten.



Internetgedrag allochtone jongeren

Van de autochtone jongeren heeft 91% procent thuis een inter_netaansluiting, tegen 80% van de Surinaamse en Antilliaanse jongeren, 68% van de Turkse en 64% van de Marokkaanse jongeren.

Marok_kaanse jongeren weten hun geringere internettoegang thuis enigszins te compenseren door relatief veel digitale activiteit in het internet_café, op school en op het werk.

Verreweg de meeste allochtone jongeren communiceren in e-mailverkeer en site-bezoek zowel binnen als buiten de eigen groep: ze hebben zowel contact met autochtonen als met andere allochtonen. Minder dan 1 op de zes allochtone jongeren communiceert vooral binnen de eigen groep, minder dan 1 op de tien e-mailt vooral in de eigen taal en slechts 1op de twintig bezoekt voornamelijk sites van de eigen cultuur.

bron: Jaarboek ICT en samenleving 2006: De digitale generatie
Jos de Haan en Christian van ‘t Hof (red.)

ISBN: 90 8506 2144

vlegeltje
15-05-06, 19:53
Geplaatst door observer
migranten dus maar de probleemkinderen waar we over praten zijn geen migranten zijn hier geboren

Het rapport gaat over migranten en 2e generatie migranten.


zowiezo krijgen scholen met veel allochtone leerlingen al meer geld dan andere scholen

En met dat extra geld lukt het ze nog niet om het onderwijs op orde te krijgen, vergeleken met het buitenland doen ze het slecht.


het probleem zit hem dus niet in het onderwijs het probleem zit hem in het gebrek aan kennis van het nederlands VOOR ze naar school gaan, en we praten hier meestal nog niet eens over ouders van de 1e generatie maar hun kinderen die vaak ook hier op school hebben gezeten

In andere landen zie je dan ook dat er vóór het basisonderwijs al lesprogramma's worden aangeboden in de taal van het land. Canada en Australië zijn hier voorbeelden van.


wat je ziet is gewoon het gevolg van het isolatiegedrag, waarbij thuis nog steeds in het verleden wordt geleefd incl taal, je ziet ze hier overal rondlopen kinderen 3 4 jaar die alleen maar turks brabbelen (en dit zijn in het geval waar ik over praat gewoon kinderen van goed opgeleide ouders die goed nederlands spreken)

Dit topic gaat over de resultaten van het onderzoek van de OESO. Dat de onderzoeksresultaten jou niet bevallen begrijp ik wel, ze komen namelijk niet overeen met jouw vooroordelen. Je mag het best over andere onderwerpen hebben, maar wat vind je nou van het onderzoek?

vlegeltje
15-05-06, 19:55
Geplaatst door tukkersterror
FC. Twente heeft hier in Hengelo zijn trainings kamp, ze zijn vorig jaar een project gestart "Twente in de wijk" en geven kansarme jongeren een zeer goede kans, voetballers begeleiden hun 2 uur perdag met huiswerk, checken ook hun resultaten en als beloning mogen zij mee trainen met de selectie en gratis de thuis wedstrijden bezoeken.
Jongens en ook meisjes die vroegtijdig met school zijn gestopt, gaan weer naar school (en met plezier) en krijgen hun leven weer op een rij.

Het was eigelijk als grap begonnen, omdat twente veel last bezorgde in de woonwijk, maar na een maand zagen ze wat voor een goed werk er gedaan werd.

:duim:

Dat bedoel ik nou. In plaats van k*nkeren en klagen gewoon handen uit de mouwen, aan het werk en er samen wat van maken.

vlegeltje
15-05-06, 20:02
Geplaatst door tukkersterror
Beste observer, hier in Hengelo hebben wij een bedrijf waar internationale mensen werken, die komen rechtstreeks uit een vreemd land met kinderen.
Kinderen komen op een gewone school (Vockerschool dalton onderwijs) en spreken binnen een maand Nederlands en binnen een jaar is de achterstand weggewerkt.
Waarom kunnen deze kinderen het dan wel?

In onze wijk staat ook een Jena-Plan school. Die staat zeer goed aangeschreven. Ouders komen uit de hele regio 's ochtends hun kinderen met de auto naar school brengen. Eentje heeft zelfs een Bentley. Die school presteerd echt goed. Er is dan ook een wachtlijst van vier en een half jaar. Gek hè, dat zo weinig migranten hun kinderen daar op school doen. Allemaal witte kindjes op het schoolplein tijdens de pauze.

Grappig hè, zo'n witte school in een zwarte wijk. :)

Zou dát misschien iets met dat onderzoek van de OESO te maken hebben?

tukkersterror
15-05-06, 20:23
Geplaatst door vlegeltje
In onze wijk staat ook een Jena-Plan school. Die staat zeer goed aangeschreven. Ouders komen uit de hele regio 's ochtends hun kinderen met de auto naar school brengen. Eentje heeft zelfs een Bentley. Die school presteerd echt goed. Er is dan ook een wachtlijst van vier en een half jaar. Gek hè, dat zo weinig migranten hun kinderen daar op school doen. Allemaal witte kindjes op het schoolplein tijdens de pauze.

Grappig hè, zo'n witte school in een zwarte wijk. :)

Zou dát misschien iets met dat onderzoek van de OESO te maken hebben?

Yep, Ik weet het probleem, hier heeft de school inmiddels 3 depedances, ik denk dat het succes van deze scholen zitten, in het feit dat de ouders zeer veel bij de school betrokken worden, bijvoorbeeld in hulp geven aan kinderen met een achterstand.
Een gesprek met een school wil nog wel eens werken, dus wat let jou om een gesprek aan te vragen om te zien waarom deze school zo goed werkt???
Heelveel scholen hier in het oosten gaan het voorbeeld volgen van het Dalton onderwijs.
En op deze school zit trouwens 40% allochtone kinderen :hihi:

rja2
15-05-06, 20:32
Geplaatst door vlegeltje
In onze wijk staat ook een Jena-Plan school. Die staat zeer goed aangeschreven. Ouders komen uit de hele regio 's ochtends hun kinderen met de auto naar school brengen. Eentje heeft zelfs een Bentley. Die school presteerd echt goed. Er is dan ook een wachtlijst van vier en een half jaar. Gek hè, dat zo weinig migranten hun kinderen daar op school doen. Allemaal witte kindjes op het schoolplein tijdens de pauze.

Grappig hè, zo'n witte school in een zwarte wijk. :)

Zou dát misschien iets met dat onderzoek van de OESO te maken hebben?
Nederlandse ouders zijn toch meer bereid om hun kinderen op een goede school te krijgen, daar willen ze ook wel een stukje voor rijden.

Allochtone ouders zijn hier minder tot bereid schijnbaar , die zoeken vaak een school in de buurt.

vlegeltje
15-05-06, 20:35
Geplaatst door tukkersterror
Yep, Ik weet het probleem, hier heeft de school inmiddels 3 depedances, ik denk dat het succes van deze scholen zitten, in het feit dat de ouders zeer veel bij de school betrokken worden, bijvoorbeeld in hulp geven aan kinderen met een achterstand.

Ouderbetrokkenheid is 1. Het succes van witte scholen met een bijzonder onderwijssysteem (Dalton, Jena-Plan) ligt echter in het feit dat de kinderen veelal hoogopgeleide ouders hebben. Ze hebben dus van thuis uit al een voorsprong.


Een gesprek met een school wil nog wel eens werken, dus wat let jou om een gesprek aan te vragen om te zien waarom deze school zo goed werkt???

Ik heb ze al gevraagd waarom ze niet meer migrantenkinderen uit de wijk aannemen. Hun argument om dat niet te doen is, omdat zij vinden dat de ouders bewust voor het bijzondere karakter van dat soort onderwijs moeten kiezen. Een ander argument van de school - maar dat zullen ze niet snel hardop zeggen - is dat het niveau van de school dan achteruit zou gaan.


Heelveel scholen hier in het oosten gaan het voorbeeld volgen van het Dalton onderwijs.
En op deze school zit trouwens 40% allochtone kinderen :hihi:

Die school van jou is dus een zeer grote uitzondering. Gezien de resultaten van het OESO onderzoek.

vlegeltje
15-05-06, 20:38
Geplaatst door rja2
Nederlandse ouders zijn toch meer bereid om hun kinderen op een goede school te krijgen, daar willen ze ook wel een stukje voor rijden.

Allochtone ouders zijn hier minder tot bereid schijnbaar , die zoeken vaak een school in de buurt.

Ik ken weinig Marokkanen met een Bentley. :fplet:

Die ouders weten trouwens nog niet eens het verschil tussen een protestantse of een katholieke school. Laat staan van bijzondere scholen als Dalton of Jena-Plan.

tukkersterror
15-05-06, 20:53
Geplaatst door vlegeltje
Ik ken weinig Marokkanen met een Bentley. :fplet:

Die ouders weten trouwens nog niet eens het verschil tussen een protestantse of een katholieke school. Laat staan van bijzondere scholen als Dalton of Jena-Plan.

Dus al met al kunnen we concluderen dat de laatste 25 jaar intregatie mislukt is.
En we kunnen ook meteen de intregatie cursus en examens die er nu zijn onmiddelijk naar de prullemand gooien.

Weet niet of je de lesboeken en matriaal gezien hebt, maar dat is ook driemaal knudde.
En zal het probleem ook niet oplossen, ik meende ergens gelezen te hebben dat Australie goed uit de bus kwam.
Waarom sturen we geen groep van 50 maatschappelijk georienteerde onderwijs personen daar heen voor een jaar stage?

Tomas
15-05-06, 21:01
Ik denk dat er vooral een verschil is tussen landen die in het verleden goedkope arbeidskrachten -zogezegd- gehaald hebben en landen met een typische immigratietraditie die ondanks deze traditie altijd een veel selectievere toegangsregeling hebben gehad.

super ick
15-05-06, 21:13
Geplaatst door vlegeltje
Ach man, les in eigen taal en cultuur is 4 jaar geleden al afgeschaft.

4 jaar geleden AL< je bedoelt 4 jaar geleden PAS!

Die ervaring heb ik ook, dat ouders geen NL spreken tegen de kinderen. Die kinderen spreken dan wel weer NL onder elkaar.

Ik weet de getallen niet meer maar een kind dat naar een peuterspeelzaal gaat heeft een taalvoorsprong die jaren extra inspanning kost om in te halen.

Vorig jaar hadden we straatspeeldag. Een van de ouders wilde wel meehelpen. Komen die kinderen op me af: hé, die man spreekt geeneens NL. Dus die werd afgezeken door die kinderen. Kon ie afdruipen.

Goh wat een ontzettend goed voorbeeld zeg. Het afzeiken van volwassenen door kinderen omdat ze de taal niet spreken. Moeten ze beleid van maken.

Nee hoor, als je hier in de buurt geen NL spreekt dan ben je een sukkel, en dat zul je merken ook. Behalve dan voor de oudere generatie. Maar ja, dat zijn opa's en oma's. Die moet je ook niet meer lastig vallen met dat integratiegezeik.

Wat is dat voor een buurt zeg? Zou ik niet graag willen wonen.

Trouwens bij mijn ouders thuis spreken ze ook dialect. Ik ben ook pas Nederlands gaan spreken op school. :)

Misschien heb je wel geluk dat je er aanleg voor hebt. Als je echter al een beperkt leervermogen hebt heb je een groot probleem.

super ick
15-05-06, 21:16
Geplaatst door vlegeltje
Doen we hier al.

We zijn in februari begonnen met het koppelen van studiebegeleiding aan ons zaalvoetbalproject. Niet komen op de bijles = niet mee mogen voetballen. 4 studenten van de PABO geven dat hier op de VMBO. Is groot succes. Studieresultaten gaan vooruit. Leraren zijn zeer tevreden.

Nog meer ideeën?

Doe jij ook nog wat?

Vrijwilligerswerk ofzo?

Ik geef vliegles aan Arabieren.

vlegeltje
15-05-06, 21:20
Geplaatst door tukkersterror
Dus al met al kunnen we concluderen dat de laatste 25 jaar intregatie mislukt is.

Onzin. De meeste Marokkanen die ik ken zijn uitstekend geïntegreerd. Hangt er ook maar vanaf wat je onder integratie verstaat. 'Integratie' is een containerbegrip waar vanalles onder wordt verstaan.


In the literature, countries
are often located on a scale ranging from tendencies towards the marginalisation of immigrants
to expectations for assimilation to state-endorsed multiculturalism (Freeman, 2004, p. 958). For
example, Castles and Miller (2003) argue that Austria, Germany and Switzerland tend towards
differential exclusion of immigrants; France, the Netherlands, and the United Kingdom towards
assimilation and Australia, Canada, Sweden and the United States towards multiculturalism. As
Countries’ immigration histories and populations
21
1
© OECD 2006 Where immigrant students succeed - A comparative review of performance and engagement in PISA 2003
Freeman (2004) points out, however, these patterns are highly unstable and change constantly (see
also Joppke and Morawska, 2003).

Uit het rapport van de OESO


Wat hier in NL onder 'integratie' wordt verstaan is dus volgens Castles en Miller gewoon assimilatie.


En we kunnen ook meteen de intregatie cursus en examens die er nu zijn onmiddelijk naar de prullemand gooien.
Weet niet of je de lesboeken en matriaal gezien hebt, maar dat is ook driemaal knudde.

Dat kan inderdaad vele malen beter, maar om het dan meteen af te schaffen...


En zal het probleem ook niet oplossen, ik meende ergens gelezen te hebben dat Australie goed uit de bus kwam.
Waarom sturen we geen groep van 50 maatschappelijk georienteerde onderwijs personen daar heen voor een jaar stage?

Ik denk dat er heel wat te leren valt van Australië en Canada.

vlegeltje
15-05-06, 21:25
Geplaatst door Tomas
Ik denk dat er vooral een verschil is tussen landen die in het verleden goedkope arbeidskrachten -zogezegd- gehaald hebben en landen met een typische immigratietraditie die ondanks deze traditie altijd een veel selectievere toegangsregeling hebben gehad.

Daar zit veel waars in.

Maar vergeet niet dat ze in Canada en Australië al 50 jaar ervaring hebben met onderwijs geven aan migrantenkinderen. In het rapport staat zelfs dat in Canada de scholen waar veel migrantenkinderen zitten, beter presteren dan gemiddeld. Er is ook een veel groter aanbod aan taalcusussen, ook voor kinderen vóórdat ze naar het basisonderwijs gaan.

super ick
15-05-06, 21:26
Geplaatst door tukkersterror
Dus al met al kunnen we concluderen dat de laatste 25 jaar intregatie mislukt is.
En we kunnen ook meteen de intregatie cursus en examens die er nu zijn onmiddelijk naar de prullemand gooien.

Weet niet of je de lesboeken en matriaal gezien hebt, maar dat is ook driemaal knudde.
En zal het probleem ook niet oplossen, ik meende ergens gelezen te hebben dat Australie goed uit de bus kwam.
Waarom sturen we geen groep van 50 maatschappelijk georienteerde onderwijs personen daar heen voor een jaar stage?

Helaas sla je de spijker op zijn kop Tukkie.
Ons systeem van hulpverlening en onderwijs is in de 60-er jaren volgestroomd met vrijheid/blijheid mensen. Teveel geitenwollensokken in sandalen die nergens druk achter wilden zetten. Met allerlei geldslorpende projecten hebben ze mensen niet kunnen enthousiasmeren om Nederlands te leren. Overal kreeg men hulp, tolken, vertaalde handleidingen/brochures.
Gelukkig is die vrijblijvendheid nu aan het wegvallen en gaan we langzaamaan eisen stellen. Niet piepen maar bijdragen.

vlegeltje
15-05-06, 21:33
Geplaatst door superdick
Misschien heb je wel geluk dat je er aanleg voor hebt.

Ik keek vroegah ook veel Duitse TV. Oosten van het land weet je wel. Ik spreek dus aardig Duits. Maar ik ben geen uitzondering daarin. Misschien hebben mensen uit het oosten des lands daar gewoon meer aanleg voor.


Als je echter al een beperkt leervermogen hebt heb je een groot probleem.

Is niet mijn ervaring met anderen die van thuis uit dialect spreken.

Of bedoel je dat migranten een beperkt leervermogen hebben?

vlegeltje
15-05-06, 21:35
Geplaatst door superdick
Ik geef vliegles aan Arabieren.

Vooral veel k*nkeren en zelf geen poot uitsteken dus :)

Tomas
15-05-06, 21:38
Geplaatst door vlegeltje

Of bedoel je dat migranten een beperkt leervermogen hebben?

De taalachterstand is zo vreselijk voor de handliggend als een van de grootste oorzaken. Het blijft mij verbazen dat mensen dat weg proberen te redeneren door te doen alsof werkelijk ieder kind een taalvirtuoos is. Het is te voor de hand liggend blijkbaar.

mark61
15-05-06, 21:48
Geplaatst door vlegeltje
Daar zit veel waars in.

Maar vergeet niet dat ze in Canada en Australië al 50 jaar ervaring hebben met onderwijs geven aan migrantenkinderen. In het rapport staat zelfs dat in Canada de scholen waar veel migrantenkinderen zitten, beter presteren dan gemiddeld. Er is ook een veel groter aanbod aan taalcusussen, ook voor kinderen vóórdat ze naar het basisonderwijs gaan.

Maar die preselectie van hoogopgeleide immigranten maakt het hele verhaal natuurlijk een stuk makkelijker. Dat is precies wat de drie genoemde immigratielanden gemeen hebben.

Apart dat zo gauw de VS niet genoemd worden. Daar lijkt het er onderhand meer op dat het Spaans terrein verovert op het Engels. Vraag me af hoe dat in het onderwijs gaat / zal gaan. Ik weet wel dat er speciale bijspijkerklassen voor Spaanstaligen zijn.

Itt Nederland wordt daar geen moedertaal aan de kinderen geleerd, maar Engels. :)

mark61
15-05-06, 21:51
"Internetgedrag allochtone jongeren"

Oh en vlegel, waar komt bovenstaand stukje vandaan? Kon het niet opgoogelen.

vlegeltje
15-05-06, 21:51
Geplaatst door Tomas
De taalachterstand is zo vreselijk voor de handliggend als een van de grootste oorzaken. Het blijft mij verbazen dat mensen dat weg proberen te redeneren door te doen alsof werkelijk ieder kind een taalvirtuoos is. Het is te voor de hand liggend blijkbaar.

Het lijkt mij evident dat taalachterstand een groot probleem is.

Maar waardoor ontstaat die taalachterstand?

Is dat de schuld van de ouders? Van de schotelantenne? Van Paars? Van het beperkte leervermogen van migranten?

Of heeft het iets te maken met de zwarte wijken, de zwarte scholen de - volgens de OESO - onvoldoende kwaliteit van het onderwijs?

Een VMBO-er die van school wordt getrapt zit meer dan een jaar thuis (of op straat) voordat ie op een andere school terecht kan.

Ik vind het onacceptabel dat kinderen überhaupt van school worden getrapt.

Tomas
15-05-06, 21:54
Geplaatst door vlegeltje
Het lijkt mij evident dat taalachterstand een groot probleem is.

Maar waardoor ontstaat die taalachterstand?

Is dat de schuld van de ouders? Van de schotelantenne? Van Paars? Van het beperkte leervermogen van migranten?

Of heeft het iets te maken met de zwarte wijken, de zwarte scholen de - volgens de OESO - onvoldoende kwaliteit van het onderwijs?

Een VMBO-er die van school wordt getrapt zit meer dan een jaar thuis (of op straat) voordat ie op een andere school terecht kan.

Ik vind het onacceptabel dat kinderen überhaupt van school worden getrapt.

Die gevallen die mij opvallen zijn van gezinnen met een moeder die zelf ook bijna geen woord nederlands spreken. Hoe dat kind tot hun 5-6e jaar volledig van het nederlands weggehouden is weet ik niet. Ik denk dat het komt door paars.

vlegeltje
15-05-06, 22:08
Geplaatst door mark61
Maar die preselectie van hoogopgeleide immigranten maakt het hele verhaal natuurlijk een stuk makkelijker. Dat is precies wat de drie genoemde immigratielanden gemeen hebben.

Dat is waar, staat ook in het onderzoek. Maar dat betekent dan toch dat het onderwijs in NL een nog grotere inspanning zou moeten doen dan in Canada en Australië.


Apart dat zo gauw de VS niet genoemd worden. Daar lijkt het er onderhand meer op dat het Spaans terrein verovert op het Engels. Vraag me af hoe dat in het onderwijs gaat / zal gaan. Ik weet wel dat er speciale bijspijkerklassen voor Spaanstaligen zijn.

USA zit niet in het onderzoek


Itt Nederland wordt daar geen moedertaal aan de kinderen geleerd, maar Engels. :)

Hier is toch ook geen OALT meer?

tukkersterror
15-05-06, 22:11
Snap trouwens niet dat Usa in deze top voorkomt, gezien de grote problemen met latino's grote delen van grote steden is spaans-Italiaans de voertaal boven het Engels, hebben al jaren Getto vorming en de hoogste sterf cijfer onder allochtone jongeren.
Zwitserland voert het beleid werk blijven 3 maand geen werk het land uit.
Canada geeft 50.000 vergunningen per jaar met de eis dat je inkomen moet hebben en niet werkloos mag raken anders ook het land uit.
Duitsland wil ik over 5 jaar de gegevens wel eens weer zien, want die zijn nu hard bezig met het inlopen van een zwak asiel beleid (rusland).
Australie, heeft geen vangnet, dus geen werk geen geld.

mark61
15-05-06, 22:12
Geplaatst door vlegeltje
Dat is waar, staat ook in het onderzoek. Maar dat betekent dan toch dat het onderwijs in NL een nog grotere inspanning zou moeten doen dan in Canada en Australië.

Yep. Lijkt me alleen moeilijk vergelijk- en meetbaar. Ik zie dat er in NL heel veel aan wordt gedaan, met name ook om ouders bij de scholing van hun kinderen te betrekken. Das een hels karwei.


USA zit niet in het onderzoek

I wonder why.


Hier is toch ook geen OALT meer?

Gelukkig niet. Ik heb zelden een onzinniger redenering gezien, vooral als je bedenkt dat de meeste van hun kinderen niet hun moedertaal kregen voorgeschoteld, maar een volstrekt vreemde taal. :) Vraag me nog steeds af op welke onderzoeken ze zich baseerden. Die tijd had beter besteed kunnen worden aan Nederlands.

Al heb ik het idee dat immigranten in Frankrijk en Engeland prima Frans en Engels spreken, en alsnog uit de boot vallen. Tis een probleem met vele kanten.

vlegeltje
15-05-06, 22:12
Geplaatst door mark61
"Internetgedrag allochtone jongeren"

Oh en vlegel, waar komt bovenstaand stukje vandaan? Kon het niet opgoogelen.

Hier op het prikbord (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=187168)

en hier bij het scp (http://www.scp.nl/publicaties/persberichten/9085062144.shtml)

mark61
15-05-06, 22:20
Dank je!

vlegeltje
15-05-06, 22:21
Geplaatst door Tomas
Die gevallen die mij opvallen zijn van gezinnen met een moeder die zelf ook bijna geen woord nederlands spreken. Hoe dat kind tot hun 5-6e jaar volledig van het nederlands weggehouden is weet ik niet. Ik denk dat het komt door paars.

Natuurlijk zijn er van dat soort gevallen. En het gaat erom om daar wat aan te doen. Een kind dat niet met leeftijdgenootjes om gaat die Nederlands spreken, dat is gewoon onaanvaardbaar, een vorm van kindermishandeling.

Maar ik kom dat hier bij mij in de buurt (50% migranten) niet tegen. Ik zie wel dat Marrokaanse kinderen beter NL spreken dan Turkse kinderen. Maar onderling praten ze allemaal NL.

vlegeltje
15-05-06, 22:29
Geplaatst door mark61
Yep. Lijkt me alleen moeilijk vergelijk- en meetbaar. Ik zie dat er in NL heel veel aan wordt gedaan, met name ook om ouders bij de scholing van hun kinderen te betrekken. Das een hels karwei.

Lukt hier steeds beter. We hebben 'open wijk scholen', dat is een soort 'brede school' waar extra personeel bij zit om ouders bij de school te betrekken.


I wonder why.

Geen idee, moet je het rapport zelf ff voor doornemen.



Gelukkig niet. Ik heb zelden een onzinniger redenering gezien, vooral als je bedenkt dat de meeste van hun kinderen niet hun moedertaal kregen voorgeschoteld, maar een volstrekt vreemde taal. :) Vraag me nog steeds af op welke onderzoeken ze zich baseerden. Die tijd had beter besteed kunnen worden aan Nederlands.

Had móeten worden besteed.


Al heb ik het idee dat immigranten in Frankrijk en Engeland prima Frans en Engels spreken, en alsnog uit de boot vallen. Tis een probleem met vele kanten.

Psies, waarom je school afmaken als je toch geen baan krijgt. Dan kun je vloeiend Frans spreken, maar als je uit de banlieu komt kun je het wel vergeten.

mark61
15-05-06, 22:54
Geplaatst door vlegeltje
Lukt hier steeds beter. We hebben 'open wijk scholen', dat is een soort 'brede school' waar extra personeel bij zit om ouders bij de school te betrekken.

I know. Van dichtbij gezien. Met o.a. Marokkaanse mentoren die wanhopig proberen contact te krijgen met Pakistaanse ouders. :hihi:



Geen idee, moet je het rapport zelf ff voor doornemen.

Ja baas.


Had móeten worden besteed.

Jazeker.


Psies, waarom je school afmaken als je toch geen baan krijgt. Dan kun je vloeiend Frans spreken, maar als je uit de banlieu komt kun je het wel vergeten.

Eh, de integrale aanpak? Nog nietveel van gezien.

vlegeltje
15-05-06, 23:07
Geplaatst door mark61
I know. Van dichtbij gezien. Met o.a. Marokkaanse mentoren die wanhopig proberen contact te krijgen met Pakistaanse ouders. :hihi:

Bij ons doet Nina dat. Elke school zou een Nina moeten hebben. Die sleurt ze gewoon aan hun hoofddoek mee naar binnen. :D


Eh, de integrale aanpak? Nog nietveel van gezien.

Taal leren => School afmaken => Werken

Roep ik nou al jaren.

Lost alle problemen op.

Neuh, moeten ze eerst islam debatten organiseren. Hoofddoekjes verbieden. Onzin allemaal.

mark61
15-05-06, 23:14
Geplaatst door vlegeltje
Taal leren => School afmaken => Werken

Roep ik nou al jaren.

Lost alle problemen op.

Neuh, moeten ze eerst islam debatten organiseren. Hoofddoekjes verbieden. Onzin allemaal.

Sja, kan zo simpel zijn.

Dwaalspoor
16-05-06, 01:45
Allochtone kinderen groeien op met autochtone arbeiderskinderen. Deze hebben een andere taalcode dan die wordt gehanteerd op de scholen. De scholen gebruiken een andere taalcode die geen of veel minder rekening rekening houdt met het taalgebruik van arbeiderskinderen. Het lijkt wel alsof allochtone kidneren slechter Nederlands spreken maar dat is het niet, ze gebruiken gewoon een andere taalcode dan die wordt gehanteerd op scholen en als die gemeten wordt volgens de taalcode van de gemiddelde autochtoon, waar de scholen zich immers meer op toespitsen scoren zij lager en kunnen onze nazifiguren weer zeuren met hun assimilatiepolitiek.

.................................................. .................

De Engelse socioloog Basil Bernstein deed gedurende vele jaren onderzoek naar het taalgedrag van arbeiderskinderen in Londen. Op grond van dit onderzoek ontwikkelde hij de theorie dat in verschillende sociaal-culturele milieus verschillende spreeksystemen of codes gebezigd worden. Zo zal een volwassene die een kind toespreekt het vocabulaire en de syntaxis van zijn zinnen zo simpel mogelijk houden, en de leden van een peloton op militaire oefening - het voorbeeld van Bernstein - gebruiken een andere taal dan wanneer zij door een aalmoezenier ontvangen worden. Zo ook bezigt een wetenschappelijk onderzoeker tijdens wetenschappelijk congres een andere taal dan wanneer hij in de eigen familiekring verkeert en die taal verschilt weer van de taal die hij aan de stamtafel van zijn bruine café gebruikt. Kortom, bij bepaalde groepen en situaties horen bepaalde spreeksystemen of codes.

Bernstein was in zijn onderzoek vooral geïnteresseerd in het verschil tussen de codes die in arbeiderskringen en die welke in middenstandskringen gebruikt worden. Daarbij wees hij erop dat het in Engeland bestaande schoolsysteem geheel in het teken van de laatste – de “middle-class” code – stond, met als gevolg dat kinderen uit arbeidersgezinnen bij het betreden van de lagere school al meteen met een grote achterstand geconfronteerd werden. Niet zelden faalden zij in het overnemen van de dominante codes en bleven zij in mentale ontwikkeling achter bij de kinderen uit de middenklasse.

Om dit nader toe te lichten onderscheidde Bernstein twee typen code: de uitgebreide en de beperkte. In een uitgebreide code kiest een spreker uit een breed scala van syntactische alternatieven en dit gebeurt steeds op soepele, flexibele wijze. Het is dan moeilijk om te voorspellen hoe iemand zijn woorden ordenen en zijn zinnen organiseren zal.

In een beperkte code daarentegen is de optie uit de alternatieven in vocabulaire en syntaxis klein en de organisatie rigide. De gebruikte woorden en zinnen zijn dan ook voorspelbaar. Het heeft ene sociale context, een bepaald sociaal milieu, een gesloten karakter en is de collectieve “wij” belangrijker dan het individuele “ik” – als voorbeelden noemt Bernstein: gevangenissen, peer groups van jongeren, het leger, langdurige vriendschappen en huwelijken enzovoort -, dan kenmerkt het spreken zich doorgaans door een beperkte code en dus door een gesimplificeerde en rigide syntaxis.

De communicatie vindt plaats tegen de achtergrond van vanzelfsprekendheid of dwangmatig opgelegde controles en neemt ook vaak haar toevlucht tot niet verbale expressies – een gebaar, een glimlach, een gefronste wenkbrauw, Bernstein zegt hier zelf over:

“Als we aan het communicatiepatroon van lang getrouwde echtparen denken, dan zien we dat betekenissen niet volledig expliciet gemaakt hoeven te worden: een kleine verandering in toonhoogte of accentuering, een klein gebaar kunnen een complexe betekenis in zich dragen. De communicatie verloopt hier tegen de achtergrond van nauwgezet gedeelde vereenzelviging en emotioneel invoeling, hetgeen de noodzaak wegneemt om in de organisatie van gesproken taal verbale betekenissen logische continuïteit te ontwikkelen. En inderdaad, in deze relaties richt men zich minder op het verbale en meer op het buiten-verbale kanaal van communicatie. Immers, dit buiten-verbale kanaal is hier beter geschikt om bedoelingen, doelstellingen en beoordelingen door te geven.”

In een context waarin het “ik” meer nadruk krijgt dan het “wij” en betekenissen niet zomaar vanzelfsprekend zijn, zodat sprekers omstandig moeten uitleggen wat ze bedoelen, heeft men natuurlijk behoefte aan een uitgebreide code. Wie verliefd is en aan nogal verwarde gevoelens ten opzichte van deze ene persoon uiting wil geven, zal al gauw zijn toevlucht tot een uitgebreide code nemen – en niet zelden op nogal bombastische wijze. Brieven met lange, vaak ingewikkelde, zo niet kromme zinnen en gedichten met een flexibele voorspelbare syntaxis vormen niet zelden de neerslag van deze uitgebreide code. Dit voorbeeld ligt nog op het micro-niveau van interactie en communicatie tussen individuen. Bernstein wees er juist op dat hetzelfde mechanisme ook op macro-niveau een rol speelt.

Nogmaals, kinderen uit een arbeidersmilieu groeien op in een relatief gesloten sociale context van gezin, buurt en peer group met een relatief beperkte taalcode. Dit heeft onder andere vergaande consequenties voor de mentale ontwikkeling van het arbeiderskind: “De relatieve achterstand van vele arbeiderskinderen die in een dichtbevolkte gebieden of op het platteland leven, kan heel wel een cultureel veroorzaakte achterstand zijn die door het proces van de taal is overgedragen”. Hun lage prestaties in verbale IQ-toetsen, hun moeite met ‘abstracte’ begrippen, hun fouten op het gebied van de taal, hun gemiddelde onvermogen om uit de schoolopleiding profijt te trekken, dat alles zou wel eens het gevolg kunnen zijn van de begrenzingen van een beperkte code. De school legt de kinderen een codeverandering op en daarmede een verandering in de wijze waarop zij zich tot hun familieleden en tot hun directe omgeving verhouden”

Bron: De samenleving als schouwspel, blz. 144-145, Dr. A.C Zijderveld.

super ick
16-05-06, 06:51
Geplaatst door vlegeltje
Ik keek vroegah ook veel Duitse TV. Oosten van het land weet je wel. Ik spreek dus aardig Duits. Maar ik ben geen uitzondering daarin. Misschien hebben mensen uit het oosten des lands daar gewoon meer aanleg voor.



Is niet mijn ervaring met anderen die van thuis uit dialect spreken.

Of bedoel je dat migranten een beperkt leervermogen hebben?

Nederland haalt geen hoger opgeleiden tbv het bedrijfsleven wat in verschillende andere landen gebeurt. Dan is het probleem minder.

Er zit een behoorlijk deel tussen dat de eigen taal niet kan schrijven/lezen. Hoe de ontwikkeling van de kinderen KAN gaan, en ook vaak gaat hoef ik dan niet uit te leggen.

Langzamerhand mag er niets meer besproken worden op het gebied van migranten. Of je bent een leugenaar, anti Islam. Zelfs onder de taalachterstand probeert men op verschillende manieren uit te draaien.
Zodra er iets verwacht wordt, geeist wordt gaan de hakken in het zand en probeert men er onderuit te draaien.