PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Allochtone jongere kiest verkeerde vak’ . Ze moeten meer kiezen voor ''vuil'' werk.



Dwaalspoor
15-05-06, 14:38
‘Allochtone jongere kiest verkeerde vak’


Door onze redacteur Joke Mat


Rotterdam, 13 mei. Allochtone jongeren in het beroepsonderwijs kiezen te vaak voor administratieve opleidingen of ICT-vakken, en te weinig voor sectoren als metaal en techniek, waar momenteel veel meer banen in zijn.

Een andere studiekeuze zou de hoge werkloosheid onder deze groep sterk kunnen terugdringen.

Dat zegt Kees Hoogendijk, secretaris onderwijs van MKB Nederland, de organisatie van het midden- en kleinbedrijf. Het mkb is de grootste leverancier van stages voor jongeren. De werkloosheid onder allochtone jongeren is volgens het CBS ruim twee keer zo hoog als die onder autochtone jongeren, 26 tegen 11 procent.

Metaal, techniek, schilderen en de bouw, sectoren die dringend personeel nodig hebben, staan onder allochtone jongeren slecht aangeschreven. „Allochtone studenten krijgen van huis uit het advies ‘schone’ beroepen te kiezen”, zegt Abdellatif Harchaoui van het ROC-Midden-Nederland. Het gaat dan om banen die een hoger maatschappelijk aanzien hebben.

Uit onderzoek blijkt bovendien dat discriminatie veel voorkomt. Een kwart van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf zegt liever geen allochtonen aan te nemen. De rijksoverheid streeft naar voorkeursbeleid, maar uit onderzoek blijkt dat 40 procent van de jonge allochtonen juist minder geneigd is te solliciteren naar zulke banen, omdat ze niet louter willen worden aangenomen op grond van hun afkomst.

http://www.nrc.nl/binnenland/article315150.ece

Waarom zeggen ze niet dat autochtonen een verkeerde vak kiezen als daar tekorten in zijn? Zijn deze beroepen dan alleen gereserveerd voor allochtonen?

Seif
15-05-06, 14:50
Geplaatst door Dwaalspoor
Waarom zeggen ze niet dat autochtonen een verkeerde vak kiezen als daar tekorten in zijn? Zijn deze beroepen dan alleen gereserveerd voor allochtonen?

Las gisteren dat 90% van de studenten bij "metaal, techniek, schilderen en de bouw" autochtoon is. Dus niet zeuren Dwaalspoor.

Dwaalspoor
15-05-06, 15:03
Geplaatst door Seif
Las gisteren dat 90% van de studenten bij "metaal, techniek, schilderen en de bouw" autochtoon is. Dus niet zeuren Dwaalspoor.

Bron?

Seif
15-05-06, 15:09
Geplaatst door Dwaalspoor
Bron?

Ergens online bij een van de Nederlandse dagbladen. Maar nu ik het niet precies meer weet, geloof je het zeker niet?

rja
15-05-06, 15:59
Geplaatst door Seif
Las gisteren dat 90% van de studenten bij "metaal, techniek, schilderen en de bouw" autochtoon is. Dus niet zeuren Dwaalspoor.
Slimme mensen,

Als ze een diploma halen, hebben ze een baan.

Goede vaklui kunnen een goede boterham verdienen.

gh.wille
15-05-06, 16:10
Wat is er mis mee?
Ook ik ben als '' ketelbinky '' begonnen en m,n vader als donkyman , ondanks het feit dat hij toen al de nodige papieren bezat om machinist te worden !
En als je het over vuil hebt dan was dat het ,een ketelbinky werd geacht de kots van ZICHZELF (normale zaak dacht ik ) maar ook die van de heren Matrozen op te ruimen voorzover ze nog zeeziek waren ,en anders kon je het wel (aan de wal ) doen als ze hun drank weer uigekotst haden .
Snap niet wat er mis is overigens met DE ECHTE VAKLUI !
we kunnen niet buiten ze .

Dwaalspoor
15-05-06, 16:10
Geplaatst door Seif
Ergens online bij een van de Nederlandse dagbladen. Maar nu ik het niet precies meer weet, geloof je het zeker niet?

Heb je het of heb je het niet, is dat zo een moeilijke vraag of ben je te lui?

Seif
15-05-06, 16:14
Geplaatst door Dwaalspoor
Heb je het of heb je het niet, is dat zo een moeilijke vraag of ben je te lui?

Ik zeg toch dat ik het niet meer precies weet, je kan toch lezen?

Pariah
15-05-06, 16:20
Er is niets mis met banen in de techniek. Nog sterker, het is een onderdeel van de maatschappelijke evolutie die de zwakste groepen moeten doorlopen. Als onze ouders ongeschoold werk hebben gedaan, wij geschoold (technisch) werk doen kunnenonze kinderen altijd nog kunstwetenschappen en politicologie studeren.

Victory
15-05-06, 16:28
Allochtonen moet zo hoog mogelijk afstuderen, en niet hun tijd verspillen in een of ander fabriek of weet ik veel. Ik adviseer alle allochtonen, zelfs diegenen die nu al werken, om naast hun werk ook te studeren.

Zit je op de VMBO:
VMBO -> MBO (niv4 halen) -> HBO (propedeuse halen (je eerstejaar diploma zeg maar)) -> Universiteit (bachelor) -> Universiteit (master) -> Dan mag je wel kappen, maar je kan ook nog doorgaan.
of
VMBO -> MBO (niv4 halen) -> HBO -> Universiteit (schakeljaar) -> Universiteit (master) -> Doorgaan als je wilt.

Zit je op de HAVO:
HAVO -> HBO -> (zelfde zoals boven)

Zit op VWO:
VWO -> Universiteit (bachelor) -> enz.

Werk je (en heb je niet een 'goede' (of geen) vooropleiding):
Universiteit (of HBO) doe de 21+ toets, het is heel makkelijk, afhankelijk van de uni/hbo krijg een boekje waaruit je leert voor een toets, de toetst steld niks voor, en je bent binnen.

Kies vooral technische vakken, en als je dat doet zorg dat je bij TU Delft komt.

Vind je ICT leuk, studeer dan Technische Informatica aan de b.v HVA of aan UTwente, TUDelft.

Ben je meer een machine en metaal freak, studeer dan zoiets als Werktuigbouwkunde aan de TUDelft.

etc.

Technische vakken zijn veel beter dan alle andere vakken, maar je moet het wel op een hoog niveau doen en niet op VMBO stoppen.

Vooral niet luisteren naar de vele kaaskoppen die je vertellen over hoe moeilijk het wel niet is, want dat is het niet. Het stelt allemaal niks voor en je kan de b/s aan een hogeschool vergelijken met wat je krijgt op een VMBO, er is alleen niemand die steeds achter aan je kont zit om je te vertellen dat je je huiswerk moet doen, en weet ik veel allemaal.

Vooral niet denken dat je te oud bent als je nu werkt of wat dan ook, er zijn veel oudere studenten op hbo's en vooral op universiteiten. Je ziet vaak 30/31 jarigen in de eerste klas van een HBO, en je hebt ook 17 jarigen... no one cares...

Als mensen het leuk vinden om niet-technische vakken te doen, dan moeten ze dat vooral doen, maar je hebt veel meer aan een master in Werktuigbouwkunde, dan een master in taal en cultuur.... maar mensen moeten vooral doen waar ze goed in zijn... maar als je technische persoon bent (ICT, etc), laat dat niet gaan... :)

Thats all folks :p

Dwaalspoor
15-05-06, 16:29
Geplaatst door Seif
Ik zeg toch dat ik het niet meer precies weet, je kan toch lezen?

Je commentaar beviel me niet over het feit of ik je nu wel of niet geloof. Dat vroeg ik niet. Ik vermoed dat je te lui bent om het te zoeken.

Mark
15-05-06, 16:50
Geplaatst door Victory
Allochtonen moet zo hoog mogelijk afstuderen, en niet hun tijd verspillen in een of ander fabriek of weet ik veel. Ik adviseer alle allochtonen, zelfs diegenen die nu al werken, om naast hun werk ook te studeren.

Zit je op de VMBO:
VMBO -> MBO (niv4 halen) -> HBO (propedeuse halen (je eerstejaar diploma zeg maar)) -> Universiteit (bachelor) -> Universiteit (master) -> Dan mag je wel kappen, maar je kan ook nog doorgaan.
of
VMBO -> MBO (niv4 halen) -> HBO -> Universiteit (schakeljaar) -> Universiteit (master) -> Doorgaan als je wilt.

Zit je op de HAVO:
HAVO -> HBO -> (zelfde zoals boven)

Zit op VWO:
VWO -> Universiteit (bachelor) -> enz.

Werk je (en heb je niet een 'goede' (of geen) vooropleiding):
Universiteit (of HBO) doe de 21+ toets, het is heel makkelijk, afhankelijk van de uni/hbo krijg een boekje waaruit je leert voor een toets, de toetst steld niks voor, en je bent binnen.

Kies vooral technische vakken, en als je dat doet zorg dat je bij TU Delft komt.

Vind je ICT leuk, studeer dan Technische Informatica aan de b.v HVA of aan UTwente, TUDelft.

Ben je meer een machine en metaal freak, studeer dan zoiets als Werktuigbouwkunde aan de TUDelft.

etc.

Technische vakken zijn veel beter dan alle andere vakken, maar je moet het wel op een hoog niveau doen en niet op VMBO stoppen.

Vooral niet luisteren naar de vele kaaskoppen die je vertellen over hoe moeilijk het wel niet is, want dat is het niet. Het stelt allemaal niks voor en je kan de b/s aan een hogeschool vergelijken met wat je krijgt op een VMBO, er is alleen niemand die steeds achter aan je kont zit om je te vertellen dat je je huiswerk moet doen, en weet ik veel allemaal.

Vooral niet denken dat je te oud bent als je nu werkt of wat dan ook, er zijn veel oudere studenten op hbo's en vooral op universiteiten. Je ziet vaak 30/31 jarigen in de eerste klas van een HBO, en je hebt ook 17 jarigen... no one cares...

Als mensen het leuk vinden om niet-technische vakken te doen, dan moeten ze dat vooral doen, maar je hebt veel meer aan een master in Werktuigbouwkunde, dan een master in taal en cultuur.... maar mensen moeten vooral doen waar ze goed in zijn... maar als je technische persoon bent (ICT, etc), laat dat niet gaan... :)

Thats all folks :p


TUDelft uber alles :wijs:

Seif
15-05-06, 17:11
Geplaatst door Dwaalspoor
Je commentaar beviel me niet over het feit of ik je nu wel of niet geloof. Dat vroeg ik niet. Ik vermoed dat je te lui bent om het te zoeken.

Ja dat is het, ik ben te lui.

rja2
15-05-06, 19:18
Geplaatst door Victory
Als mensen het leuk vinden om niet-technische vakken te doen, dan moeten ze dat vooral doen, maar je hebt veel meer aan een master in Werktuigbouwkunde, dan een master in taal en cultuur.... maar mensen moeten vooral doen waar ze goed in zijn... maar als je technische persoon bent (ICT, etc), laat dat niet gaan... :)

Thats all folks :p [/B]
Als je niet zo groot licht bent.

Kom je met een technische vak veel verder.

Mijn broertje heeft LTS elektrotechniek, hij had geen zin aan leren, maar heeft de LTS wel
afgemaakt, na een aantal jaren werken is hij toch verstandig geworden, hij heeft allemaal cursussen gevolgd met regeltechniek. Hij programmeert voornamelijk verwarmingen en andere regelkasten, als hij werkloos wordt heeft hij binnen een week een andere baan en dan kan hij de werkgevers ook nog uitzoeken. Dat kan ik als it'er niet zeggen.

Een vak leren is nooit verkeerd, als metselaar, timmerman, metaalbewerker, tegelzetter, etc. kun je ook een goede boterham verdienen.

Karin.N
15-05-06, 19:53
Geplaatst door Seif
Las gisteren dat 90% van de studenten bij "metaal, techniek, schilderen en de bouw" autochtoon is. Dus niet zeuren Dwaalspoor.

M'n man heeft een aannemersbedrijf. Elk jaar komen er van de streekschool jongens werken die het leer - werk traject volgen. In 4 jaar tijd zijn we niet 1 allochtoon tegengekomen!

Ik wwet niet hoe het op de andere scholen is, maar op deze is de verhouding dus al een 4 tal jaren 100 / 0.

gh.wille
15-05-06, 20:47
Geplaatst door Victory
Allochtonen moet zo hoog mogelijk afstuderen, en niet hun tijd verspillen in een of ander fabriek of weet ik veel. Ik adviseer alle allochtonen, zelfs diegenen die nu al werken, om naast hun werk ook te studeren.

Zit je op de VMBO:
VMBO -> MBO (niv4 halen) -> HBO (propedeuse halen (je eerstejaar diploma zeg maar)) -> Universiteit (bachelor) -> Universiteit (master) -> Dan mag je wel kappen, maar je kan ook nog doorgaan.
of
VMBO -> MBO (niv4 halen) -> HBO -> Universiteit (schakeljaar) -> Universiteit (master) -> Doorgaan als je wilt.

Zit je op de HAVO:
HAVO -> HBO -> (zelfde zoals boven)

Zit op VWO:
VWO -> Universiteit (bachelor) -> enz.

Werk je (en heb je niet een 'goede' (of geen) vooropleiding):
Universiteit (of HBO) doe de 21+ toets, het is heel makkelijk, afhankelijk van de uni/hbo krijg een boekje waaruit je leert voor een toets, de toetst steld niks voor, en je bent binnen.

Kies vooral technische vakken, en als je dat doet zorg dat je bij TU Delft komt.

Vind je ICT leuk, studeer dan Technische Informatica aan de b.v HVA of aan UTwente, TUDelft.

Ben je meer een machine en metaal freak, studeer dan zoiets als Werktuigbouwkunde aan de TUDelft.

etc.

Technische vakken zijn veel beter dan alle andere vakken, maar je moet het wel op een hoog niveau doen en niet op VMBO stoppen.

Vooral niet luisteren naar de vele kaaskoppen die je vertellen over hoe moeilijk het wel niet is, want dat is het niet. Het stelt allemaal niks voor en je kan de b/s aan een hogeschool vergelijken met wat je krijgt op een VMBO, er is alleen niemand die steeds achter aan je kont zit om je te vertellen dat je je huiswerk moet doen, en weet ik veel allemaal.

Vooral niet denken dat je te oud bent als je nu werkt of wat dan ook, er zijn veel oudere studenten op hbo's en vooral op universiteiten. Je ziet vaak 30/31 jarigen in de eerste klas van een HBO, en je hebt ook 17 jarigen... no one cares...

Als mensen het leuk vinden om niet-technische vakken te doen, dan moeten ze dat vooral doen, maar je hebt veel meer aan een master in Werktuigbouwkunde, dan een master in taal en cultuur.... maar mensen moeten vooral doen waar ze goed in zijn... maar als je technische persoon bent (ICT, etc), laat dat niet gaan... :)

Thats all folks :p

:duim:

Voor het eerst dat ik het met je eens ben !

(Vooral niet luisteren naar de vele kaaskoppen die je vertellen over hoe moeilijk het wel niet is, want dat is het niet. )

Op deze zin na ben ik het helemaal met je eens !
Snap niet waarom je het bovenstaande er nog ff bij moet halen want dat is niet zo ,er wordt juist geadviceerd om te gaan leren i.p.v rond te hangen en te te parasieteren van de maatschappij !
Let wel ! Dit geld net zo goed voor al die AUTOCHTONE - NEDERLANDSE
huftertjes die te beroerd zijn om te LEREN ..LAAT staan daarna nog eens te gaan werken .

Nelis70
15-05-06, 21:12
Geplaatst door Dwaalspoor
‘Allochtone jongere kiest verkeerde vak’


Door onze redacteur Joke Mat


Rotterdam, 13 mei. Allochtone jongeren in het beroepsonderwijs kiezen te vaak voor administratieve opleidingen of ICT-vakken, en te weinig voor sectoren als metaal en techniek, waar momenteel veel meer banen in zijn.

Een andere studiekeuze zou de hoge werkloosheid onder deze groep sterk kunnen terugdringen.

Dat zegt Kees Hoogendijk, secretaris onderwijs van MKB Nederland, de organisatie van het midden- en kleinbedrijf. Het mkb is de grootste leverancier van stages voor jongeren. De werkloosheid onder allochtone jongeren is volgens het CBS ruim twee keer zo hoog als die onder autochtone jongeren, 26 tegen 11 procent.

Metaal, techniek, schilderen en de bouw, sectoren die dringend personeel nodig hebben, staan onder allochtone jongeren slecht aangeschreven. „Allochtone studenten krijgen van huis uit het advies ‘schone’ beroepen te kiezen”, zegt Abdellatif Harchaoui van het ROC-Midden-Nederland. Het gaat dan om banen die een hoger maatschappelijk aanzien hebben.

Uit onderzoek blijkt bovendien dat discriminatie veel voorkomt. Een kwart van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf zegt liever geen allochtonen aan te nemen. De rijksoverheid streeft naar voorkeursbeleid, maar uit onderzoek blijkt dat 40 procent van de jonge allochtonen juist minder geneigd is te solliciteren naar zulke banen, omdat ze niet louter willen worden aangenomen op grond van hun afkomst.

http://www.nrc.nl/binnenland/article315150.ece

Waarom zeggen ze niet dat autochtonen een verkeerde vak kiezen als daar tekorten in zijn? Zijn deze beroepen dan alleen gereserveerd voor allochtonen?

Als het gaat - en dat lijkt hier het geval - om het terugdringen van werkloosheid onder de groep allochtonen is het aangeven van een gebied waar veel werk is toch prima?