PDA

Bekijk Volledige Versie : Blunder Verdonk



Seif
16-05-06, 16:59
Blunder Verdonk

Binnen 24 uur nadat het Kamerlid Nawijn (Groep Nawijn) vragen stelde, nam minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratiebeleid, VVD) gisteravond het Kamerlid Hirsi Ali (VVD) de facto haar paspoort af. Zelden is in hoger tempo een grotere politieke, bestuurlijke en juridische fout gemaakt. Niet alleen was Verdonks oordeel onzorgvuldig door de hoge snelheid, maar ook door de eenzijdige en mogelijk onjuiste interpretatie van de jurisprudentie van de Hoge Raad. Politiek lijkt haar optreden ingegeven door het verlangen haar profiel als ‘d a a d k r a ch t i g ’ kandidaat-VVD-leider te versterken. Dat een minister een Kamerlid uit het parlement verwijdert via bestuurlijk snelrecht is nooit eerder vertoond.

Verdonk baseert zich op een uitspraak van de Hoge Raad van 11 november 2005 over een Iraaks gezin dat onder valse naam was genaturaliseerd. Dit gezin verloor het Nederlanderschap weer om de formele reden dat de leden in het naturalisatiebesluit niet correct waren geïdentificeerd. De rechtbank had geen bijzondere omstandigheden vastgesteld waarom dat het geval was. Die correcte identificatie is belangrijk omdat in de wet staat dat er een behoorlijk onderzoek naar de antecedenten moet plaatsvinden. Naturalisatie wordt afgewezen als er ernstige vermoedens bestaan dat de persoon gevaar oplevert voor de openbare orde, de goede zeden of de veiligheid van het Koninkrijk.

Justitie mag blind zijn, ze is gelukkig niet doof en ook niet gek. De Hoge Raad erkent immers het bestaan van bijzondere omstandigheden. Daar geeft de procureur-generaal bij de Hoge Raad ook voorbeelden van. Er kan een verschrijving zijn geweest, een naam kan zijn verbasterd of verkeerd overgezet.

Het kan ook een naam zijn ‘waaronder de naturalisandus ook bekend staat en door hem bevoegdelijk is gevoerd’.

Dan is wél duidelijk wie de kandidaat is en kon hij ook worden geïdentificeerd. Zo kan een ‘va l s e ’ identiteit toch een rechtsgeldige naturalisatie opleveren.

Ayaan Hirsi Magan gaf destijds de achternaam op van haar moeder, Ali. Of zij dat volgens Somalisch recht mag, weten we niet. Maar een dergelijke bevoegdheid komt wel voor. In Nederland mogen ouders bijvoorbeeld kiezen of zij hun kind de achternaam van de vader of de moeder geven. Identificeerbaar, hét criterium uit de wet, was zij wel. De verblijfplaats van haar vader én haar moeder waren bekend. Een onderzoek naar de vraag of zij gevaar zou opleveren voor de openbare orde, de goede zeden, of de veiligheid van het Koninkrijk is, zo op het oog,mogelijk geweest. Hirsi Ali maakte er nadien ook nooit een geheim van.

Er is dus gerede twijfel of de conclusie van Verdonk dat ‘aangenomen mag worden dat zij het Nederlanderschap niet heeft verkregen’ juist is. De minister had natuurlijk meer tijd moeten besteden aan onderzoek naar de vraag of Hirsi Ali fout zat bij haar aanvraag. En of die fout van materieel belang was. Dan had Verdonk ook beter kunnen nadenken over de enorme politieke consequenties die het afnemen van het Nederlanderschap van een belangrijk Kamerlid en een internationaal bekende opinieleider heeft voor het aanzien van het Koninkrijk. Zij had zelfs de voorwaarden voor het weigeren van het Nederlanderschap nog eens kunnen raadplegen, met het oog op het afnemen ervan. Nooit kwam Hirsi Ali ook maar in de verste verte in de buurt van één afwijzingsgrond.

Verdonk beschadigt het aanzien van Nederland, bederft de verhoudingen met de Kamer, bedreigt een parlementariër met stateloosheid en gedraagt zich op een wijze die het Koninkrijk onwaardig is. En waarom eigenlijk?

Bron: NRC-Handelsblad

tukkersterror
16-05-06, 17:32
Hadden de moslims verdonk net heilig verklaart, zelfs de Imam wilde haar een hand geven.

Seifje, seifje, seifje dit moet je niet doen dit is slecht voor hun gezondheid, dit snappen ze niet:hihi:

ronald
16-05-06, 17:41
Dacht Verdonk even snel via een een-tweetje te kunnen scoren, struikelt ze over haar eigen benen. Let maar op.

Wide-O
16-05-06, 17:44
Geplaatst door Seif
de facto

De facto of de jure ?

Ik kan me namelijk onmogelijk voorstellen dat ze dat in één avondje FF lekker kon bedisselen ?

Hier zijn toch regels voor, commissies, vonnissen, etc ?

delankmoedige
16-05-06, 17:46
Ik heb groot respect voor Zembla en Wouter Bos.
In één keer zijn ze een lastige tante kwijt en tevens kan de populaire Verdonk het partij-leiderschap wel vergeten.

Wouter en ZEmbla. RESPECTA !
:fplayer:

rja2
16-05-06, 17:46
Ik denk dat Verdonk moet vertrekken, ze is te ver doorgeschoten in haar beleid. Haar opvolger kan het dossier van Hirsi Ali opnieuw bekijken.

Als er een motie van wantrouwen komt, krijgt die brede steun in de Tweede Kamer. Zal me benieuwen of de VVD Verdonk de hand boven de hoofd houdt. Zelfs de coalitie partijen zijn tegen dit besluit, ze heeft heel weinig steun binnnen de Tweede kamer en het kabinet of ze zou bakzeil moeten halen, maar dan is ze aangeschoten wild. Haar eenlingsactie is haar ondergang.

Lijsttrekker van de VVD wordt ze zeker niet.

Orakel
16-05-06, 17:52
hundredandfifthy politicians on the wall :wohaa:
De Held heb d'r functie in de kamer neergelegd. Hoeveel zetels heeft dit kabinet dan eigenlijk nog?

delankmoedige
16-05-06, 17:54
Go, go, go Wouter Bos !!!

Ja truc met Zembla is wicked uitgepakt
Machtig mooi.

Nu nog effe Ellian zien te losen
:fplayer: :cola: :melig:

Wide-O
16-05-06, 18:02
Geplaatst door Orakel
hundredandfifthy politicians on the wall :wohaa:
De Held heb d'r functie in de kamer neergelegd. Hoeveel zetels heeft dit kabinet dan eigenlijk nog?

Moreel gezien zowat 0, om allerlei redenen dan.

delirious
16-05-06, 18:26
Geplaatst door tukkersterror
Hadden de moslims verdonk net heilig verklaart, zelfs de Imam wilde haar een hand geven.

Seifje, seifje, seifje dit moet je niet doen dit is slecht voor hun gezondheid, dit snappen ze niet:hihi:

Jij spreekt namens de Moslims?

Wide-O
16-05-06, 18:28
Geplaatst door delirious
Jij spreekt namens de Moslims?

Doe ik ook altijd voor de hond. "Dat vindt Patsy niet leuk, néééé, dat vindt Patsy niet leuk. Foei !"

~Panthera~
16-05-06, 18:30
Geplaatst door delirious
Jij spreekt namens de Moslims?

Doen ze voor gehandicapten ook : "dat meisje wil zeker ook wel een ijsje ?" Kijkend naar degeen NAAST de rolstoel.

"Meisje" in de rolstoel mankeert niets aan haar hersens. :moe:

delirious
16-05-06, 18:34
Tis toch een ongelofelijke idioot, nie? :moe:

Wide-O
16-05-06, 18:38
Geplaatst door delirious
Tis toch een ongelofelijke idioot, nie? :moe:

Weet ik nie, kan alleen afgaan op de priksels hier. :fpiraat:

Voor mij zijn er behoorlijk veel idioten vandaag overigens, dwars door alle "traditionele breuklijnen" heen.

RinC
16-05-06, 19:02
Geplaatst door tukkersterror
Hadden de moslims verdonk net heilig verklaart, zelfs de Imam wilde haar een hand geven.

Seifje, seifje, seifje dit moet je niet doen dit is slecht voor hun gezondheid, dit snappen ze niet:hihi:


Dit moet humor uit Twente voorstellen?

tukkersterror
16-05-06, 19:21
Zie het als een sarcastische humor uit twente na een zooitje humor waarin mensen eisen dat andere mensen het land worden uitgezet.

Zie het als een sarcastische opmerking naar alle mensen die stonden te juichen (80% van de NL bevolking) toen Rita haar paspoort innam zonder gerechtelijke uitspraak.

Zie het als een schouderklopje naar een vrouw die er alleen voorstaat en de hele bevolking over zich heen kreeg.

Zie het als een klein lichtpuntje, dat in een democratie de regering kan worden terug gefloten door de wet.

Zie het zoals je het wil zien, zolang er maar geen mensen zonder gerecht het land word uitgezet.

Zie het als tukkerstory of glory :ego:

mulan
16-05-06, 19:25
Geplaatst door rja2
Ik denk dat Verdonk moet vertrekken, ze is te ver doorgeschoten in haar beleid. Haar opvolger kan het dossier van Hirsi Ali opnieuw bekijken.


Nu pas is Verdonk doorgeschoten. :rolleyes:

RinC
16-05-06, 19:29
Geplaatst door tukkersterror
Zie het als een sarcastische humor uit twente na een zooitje humor waarin mensen eisen dat andere mensen het land worden uitgezet.

Zie het als een sarcastische opmerking naar alle mensen die stonden te juichen (80% van de NL bevolking) toen Rita haar paspoort innam zonder gerechtelijke uitspraak.

Zie het als een schouderklopje naar een vrouw die er alleen voorstaat en de hele bevolking over zich heen kreeg.

Zie het als een klein lichtpuntje, dat in een democratie de regering kan worden terug gefloten door de wet.

Zie het zoals je het wil zien, zolang er maar geen mensen zonder gerecht het land word uitgezet.

Zie het als tukkerstory of glory :ego:


:haha:

tukkersterror
16-05-06, 19:40
Geplaatst door RinC
:haha:

:zweep: Lach me niet uit, ja!!!

:rolleyes: Dan nog liever een strafpunt :hihi:

RinC
16-05-06, 19:43
Geplaatst door tukkersterror
:zweep: Lach me niet uit, ja!!!

:rolleyes: Dan nog liever een strafpunt :hihi:


Vooral die laatste zin deed hem! :hihi:

tukkersterror
16-05-06, 19:49
Geplaatst door RinC
Vooral die laatste zin deed hem! :hihi:

De definitie van de laatste zin is dat deze altijd nog geschreven dient te worden :cola:

Maar ik zie liever mensen om mij lachen dan om mij huilen, geloof ik :verward:

Ach tja niets is meer zeker op deze wereld?

HINDUSTAN
16-05-06, 20:42
Geplaatst door mulan
Nu pas is Verdonk doorgeschoten. :rolleyes:

Idd.
Ze HAD allang weg moeten zijn.
Waar ik niemand over hoor is dat ze amper 24 uur geleden Hirschi "Mag Gaan" nog had verzekerd "Als ik toen aan het bewind had had ik je niet toegelaten, maar je hoeft zich niet ongerust te maken"....weten jullie nog?

En nu: "Wat mij betreft is ze nooit Nederlands staatsburger geweest".
Lekker tegenstrijdig. Lekker geloofwaardig. Lekker betrouwbaar.

Het is al na alles wat er gebeurt is een schande dat Verdonk er nog zit.
Maar dat kwam iedereen goed uit toch? Vooral de Nederlanders.
Dat zeg ik voor degenen die zich aangesproken voelen natuurlijk.
Maar gokken is altijd gevaarlijk.
Gokken op een gek paard is nog gevaarlijker.
Maar gokken op 2 gekke koeien heeft de regering nu weer in hun zoveelste hemdje gezet, precies als alle kamerleden dachten eens lekker in hun royale tuin te gaan genieten.
Nu dondert en bliksemt het alsnog.. In de 2e kamer :vlammen:

Als Verdonk nu aanblijft is Nederland voor mij echt met stip gestegen op de ranglijst van poltitiek-rascistische westerse landen.
Dit kan echt niet meer.

En Panthera, jammer dat je zo anti-man bent want je reageert zo heerlijk cynisch altijd :knipoog:

Helios
17-05-06, 14:18
Geplaatst door tukkersterror
De definitie van de laatste zin is dat deze altijd nog geschreven dient te worden :cola:

Maar ik zie liever mensen om mij lachen dan om mij huilen, geloof ik :verward:

Ach tja niets is meer zeker op deze wereld?

Kreeg jij nou een strafpunt voor deze opmerking?

Helios
17-05-06, 14:20
Geplaatst door HINDUSTAN
Idd.
Ze HAD allang weg moeten zijn.
Waar ik niemand over hoor is dat ze amper 24 uur geleden Hirschi "Mag Gaan" nog had verzekerd "Als ik toen aan het bewind had had ik je niet toegelaten, maar je hoeft zich niet ongerust te maken"....weten jullie nog?
En Panthera, jammer dat je zo anti-man bent want je reageert zo heerlijk cynisch altijd :knipoog:

Jij rascistisch en zij anti-man?

delankmoedige
23-05-06, 20:53
En Verdonk is nog steeds niet weg
Dit is dus het failliet van de Kaaskop democratie

Dit hele kabinet van BalkELLENDE is totaal ongeloofwaardig en niet veel meer dan een roversbende
Wat een geldgraaiers !
:motorzaag

nl-x
23-05-06, 21:26
Geplaatst door Seif
Blunder Verdonk
NRC
bla bla bla
"Naturalisatie wordt afgewezen als er ernstige vermoedens bestaan dat de persoon gevaar oplevert voor de openbare orde, de goede zeden of de veiligheid van het Koninkrijk."

Ten eerste loog Hirsi opzettelijk over haar naam met als doel het antecedentelijk onderzoek te dwarsbomen. De openbare orde is door haar wel zeker geschaad (1 dode filmmaker en een boel buren die niet bij haar in de buurt willen wonen) en over zeden hoeven we het al niet te hebben met dit politiek hoertje.

"Hirsi Ali maakte er nadien ook nooit een geheim van."
Gelul! Het was een groot geheim tegenover het volk , dat van alle kanten genaaid was. Ons werd een beeld geschetst van een overlever van 5 burgeroorlogen! Toen Ebru Umar over Hirsi schreef werd ze zelfs op het matje geroepen bij Verdonk.

En trouwens, al dat gelul in de NRC om te probleren te ontkrachten dat Hirsi niet mag liegen over haar naam... Ze heeft ook over haar geboortedatum gelogen ! (Of mag ze dat ook al overnemen van haar moeder?)

mark61
23-05-06, 22:37
Geplaatst door nl-x
"Naturalisatie wordt afgewezen als er ernstige vermoedens bestaan dat de persoon gevaar oplevert voor de openbare orde, de goede zeden of de veiligheid van het Koninkrijk."

Ten eerste loog Hirsi opzettelijk over haar naam met als doel het antecedentelijk onderzoek te dwarsbomen.

:haha: Nee want anders was er een nijvere ambtenaar naar Mogadishu afgereisd om even het gemeentearchief na te pluizen. Geloof je het zelf? Hoe kom je eigenlijk bij je op niets gebaseerde overtuiging?


De openbare orde is door haar wel zeker geschaad (1 dode filmmaker en een boel buren die niet bij haar in de buurt willen wonen) en over zeden hoeven we het al niet te hebben met dit politiek hoertje.

Je moet wel lef hebben om een opgejaagd slachtoffer te beschuldigen van moord.

vlegeltje
23-05-06, 23:57
Geplaatst door mark61
Je moet wel lef hebben om een opgejaagd slachtoffer te beschuldigen van moord.

Een vreemd mechanisme is dat toch.
Het omkeren van zaken.
Slachtoffer is dader.

"Moet je kijken hoe die hoer eruit ziet. Die vraagt er gewoon om, om verkracht te worden. Eigen schuld."

mark61
24-05-06, 08:12
Geplaatst door vlegeltje
Een vreemd mechanisme is dat toch.
Het omkeren van zaken.
Slachtoffer is dader.

"Moet je kijken hoe die hoer eruit ziet. Die vraagt er gewoon om, om verkracht te worden. Eigen schuld."

Ik bespeur hier vaak een zeer eng gebrek aan besef van de grens tussen verbaal en fysiek geweld.

Zeer eng. Das eigenlijk de grootste bedreiging van de beschaving.

Ach opa

nl-x
24-05-06, 10:39
Geplaatst door mark61
:haha: Nee want anders was er een nijvere ambtenaar naar Mogadishu afgereisd om even het gemeentearchief na te pluizen. Geloof je het zelf? Hoe kom je eigenlijk bij je op niets gebaseerde overtuiging?

Omdat ze het zelf zegt. Ze vervalste haar gegevens omdat ze anders linea recta terug kon.


Geplaatst door mark61
Je moet wel lef hebben om een opgejaagd slachtoffer te beschuldigen van moord. [/B]
Ik zeg niet dat ze hem heeft vermoord. Maar ze is er wel verantwoordelijk voor.
De overheid kan nu ook gebruik maken van haar rechten, en haar bewaking opheffen. Maar volgens mij is iedereen het dan wel eens dat de overheid verantwoordelijk zou zijn voor haar dood, als ze wordt vermoord in Nederland.

David
24-05-06, 10:44
Geplaatst door nl-x
Ik zeg niet dat ze hem heeft vermoord. Maar ze is er wel verantwoordelijk voor.



Erg schunnig.


Mohammed B. is daar verantwoordelijk voor. Verder niemand.

Dwaalspoor
24-05-06, 10:52
Geplaatst door David
Erg schunnig.


Mohammed B. is daar verantwoordelijk voor. Verder niemand.

Strafrechtelijk gezien wel maar de AIVD heeft niets voor niets in 2004 gewezen en gewaarschuwd op de verantwoordelijkheid van de opinionmakers en politici in de radicalisering van jongeren.

mark61
24-05-06, 11:36
Geplaatst door nl-x
Omdat ze het zelf zegt. Ze vervalste haar gegevens omdat ze anders linea recta terug kon.

Achternaam en geboortedatum hebben niets te maken met. Want een andere achternaam zou wat precies betekenen? Dr vluchtverhaal is van a tot z gelogen, das wat anders. Dat bleek dus ook al niet te controleren.

De hele asiel-beoordelings-operatie is sowieso een farce



Ik zeg niet dat ze hem heeft vermoord. Maar ze is er wel verantwoordelijk voor.

Das bijna hetzelfde en net zo onzinnig, om niet te zeggen ziekelijk.

Zoals ik al zei, als je moeiteloos de grens tussen woord en moord overschrijdt, dan ben jij, de moordenaar, 100% verantwoordelijk voor je daden. De spreker 0%

Ik vind het een griezelige gedachte om met zo'n gewetenloze potentiële moordenaar als jij in 1 land te moeten leven. Voel je je wel gezond?

mark61
24-05-06, 11:37
Geplaatst door Dwaalspoor
Strafrechtelijk gezien wel maar de AIVD heeft niets voor niets in 2004 gewezen en gewaarschuwd op de verantwoordelijkheid van de opinionmakers en politici in de radicalisering van jongeren.

Daarmee bedoelden ze NIET dat die o en p verantwoordelijk waren voor moorden. Of dacht jij van wel?

mark61
24-05-06, 11:39
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Ergo: wie beschaving noch rede heeft, hoeft vanzelf geen verantwoordelijkheid te dragen voor zijn/haar daden.

Das een tautologie.

mark61
24-05-06, 11:48
Geplaatst door 151 Nobelprizes
als mensen op instincten

Dat heet in dit verband geloof ik 'eer'. Eufemismewise.

Dwaalspoor
24-05-06, 12:15
Geplaatst door 151 Nobelprizes
Ergo: wie beschaving noch rede heeft, hoeft vanzelf geen verantwoordelijkheid te dragen voor zijn/haar daden.

Dat is het argument die de beschermers van Hirsi Ayaan voordragen. alsof zij en de andere politici en opinionmakers geen rede kennen en geen verantwoordelijkheid kunnen dragen voor hun uitspraken en daden.

nl-x
24-05-06, 16:01
Geplaatst door mark61
Dr vluchtverhaal is van a tot z gelogen, das wat anders. Dat bleek dus ook al niet te controleren.

De hele asiel-beoordelings-operatie is sowieso een farce
Een beetje een zwak excuus voor haar leugens, vind je zelf niet?


Geplaatst door mark61
als je moeiteloos de grens tussen woord en moord overschrijdt
Nee, niet woord en moord. Misbruik maken van een vrijheid.
Je gaat niet in op wat ik je zeg, dus herhaal ik:
Nederland heeft het recht (om al niet te spreken over de plicht) om de belastingbetaler te beschermen en de beveiliging van Ayaan op te schorten, omdat de wet dat niet toekent voor illegalen.

Dat betekent dan wel dat Ayaan een erg hoog risico loopt en misschien wel vermoord wordt.

Stel ze wordt vermoord. Heeft volgens jou de Nederlandse regering absoluut geen verantwoordelijkheid, omdat ze in hun recht handelden? Dat alleen de dader verantwoordelijkheid zou hebben? Ben je dan net zo consistent?

Of geldt dat alleen als je mij hypocriet met een moordenaar kan vergelijken?