PDA

Bekijk Volledige Versie : VS blokkeren fonds voor Palestijnen



Cub
16-05-06, 18:07
‘Als Hamas wordt versterkt’

VS blokkeren fonds voor Palestijnen

Jeruzalem, 16 mei. De VS en Israël blokkeren de vorming van een fonds om de financiële nood van de Palestijnen te verlichten als met deze gelden de salarissen van 165.000 ambtenaren van de Palestijnse Autoriteit worden betaald.

De regering van de Palestijnse Nationale Autoriteit wordt gevormd door het moslimfundamentalistische Hamas. „Hamas is een terroristische groep en wij zullen alles doen om de financiële blokkade van Hamas te versterken”, verklaarde de Amerikaanse nationale veiligheidsadviseur Steve Hadley tegen medewerkers van de Israëlische premier Olmert. Deze bezoekt volgende week president Bush in Washington.

De VS en Israël willen alleen meewerken aan een „mechanisme voor bestrijding van humanitaire nood” als hiermee Hamas niet gesteund wordt. Washington is bovendien tegen het idee om de Wereldbank dit ‘mechanisme’ te laten beheren. Volgens Amerikaanse en Israëlische ministers en diplomaten zal de positie van Hamas versterkt worden als met internationaal geld de achterstallige salarissen van politie, leraren, verplegers en artsen worden betaald.

De VS en Israël willen voorkomen dat Hamas een adempauze krijgt. Achter de schermen hebben de VS ook Europese en Arabische commerciële banken gedreigd met sancties als zij Arabisch hulpgeld overboeken naar de Autoriteit.

Na de Palestijnse verkiezingen en de vorming van de Hamasregering hebben de VS en de Europese Unie de financiële steun aan de Palestijnen opgeschort. Vorige week besloten ministers van Buitenlandse Zaken van Amerika, Europa, de Verenigde Naties en Rusland (het Kwartet) dat acute humanitaire problemen opgelost moeten worden door middel van een nieuw fonds dat buiten Hamas om de Palestijnen zou moeten helpen.

Maar de uitwerking van deze beslissing blijkt op aanzienlijke problemen te stuiten, omdat de VS garanties willen dat het fonds niet gebruikt kan worden voor de betaling van de salarissen. De VS en Israël zeggen dat zich onder de ambtenaren tienduizenden politie- en veiligheidsagenten bevinden die deel uit maken van Hamas of andere militante groepen.

Rusland en Europa vinden dat de salarissen wél uit dit fonds betaald moeten worden, omdat de toestand in de Palestijnse gebieden sneller verslechtert dan was voorzien. Bovendien zou een tijdelijke oplossing van de Palestijnse begrotingscrisis gebruikt kunnen worden om Hamas ervan te overtuigen Israël te erkennen en de gewapende vleugel te ontmantelen.

Als gevolg van het diepgaande meningsverschil met de Verenigde Staten hebben de Europese ministers van Buitenlandse Zaken gisteren in Brussel een beslissing over het vrijmaken van gelden voor het nieuwe fonds opgeschort.
-------------------------------------------------------------------

Ik weet niet of deze al eerder gepost was, ik zag hem er niet tussen staan. Belangrijk bericht vond ik.

Ik ben het namelijk zoooooooooo eens met de EU en Rusland en zoooooooo oneens met de VS........ :jammer:

De VS begrijpen of willen niet begrijpen hoe de realiteit is in het Midden-Oosten... Triest voor zo'n machtig land. Noblesse oblige zou je zeggen, maar voor hen kennelijk niet. Bush en zijn kliek zijn natuurlijk totaal incompetent. :duivel:

Cub
16-05-06, 18:08
Stom van me. Hij staat er al. Moderator haal deze topic maar weg: dubbel.